(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 17 آبان 1388- شماره 19506
 

ميشل عون گروه القاعده را مسئول قتل رفيق حريري دانست
درخواست ورشو از آمريكا براي استقرار تفنگدار در خاك لهستان
نوري مالكي و عمار حكيم براي تشكيل جبهه واحد به توافق رسيدند
تخريب ديوار حائل اسرائيل به دست جوانان فلسطيني
خانم «آنگلا» و سقوط ديوار «برلين»!
ترور يك فرمانده ارشد ارتش پاكستان در اسلام آباد
اتحاديه آفريقا كودتاچيان گينه را تحريم كرد
حادثه خونين تگزاس سفر آسيايي اوباما را به تعويق انداخت
در يك عمليات جست وجوتفنگداران آمريكايي در افغانستان نظاميان ناتو را به رگبار بستند
نشست 4 ساعته سيدحسين نصرالله با سران احزاب براي خروج از بن بست كابينه
6سرباز و يك افسر اطلاعاتي سعودي به اسارت شيعيان صعده درآمدند



ميشل عون گروه القاعده را مسئول قتل رفيق حريري دانست

رهبر جريان ملي آزاد لبنان تاكيد كرد، عامل اصلي ترور رفيق حريري نخست وزير سابق لبنان گروه تروريستي القاعده بوده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، ميشل عون در گفت وگو با روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن با اشاره به نتايج تحقيقات نيروهاي امنيتي لبنان پس از ترور رفيق حريري و انتقاد از اينكه بعد از آغاز تحقيقات بين المللي اين نتايج ناديده گرفته شده اظهار داشت، عامل اصلي ترور رفيق حريري گروه القاعده است و نتايج تحقيقات نيروهاي امنيتي لبنان نيز اين امر را تاييد كرده بود.
وي با دفاع از سلاح حزب الله با 27 سال سابقه در لبنان گفت: مشكل كنوني لبنان سلاح حزب الله نيست و سلاح مقاومت عامل دفع تجاوز و آزادي اراضي لبنان است، بلكه مشكل، گروه هاي مسلح ديگري است كه در خاك لبنان به ويژه در اردوگاه «نهرالبارد» فعاليت مي كنند و به فعاليت بر ضد ارتش مي پردازند.

 



درخواست ورشو از آمريكا براي استقرار تفنگدار در خاك لهستان

درخواست لهستان براي استقرار نيروهاي نظامي آمريكا در خاك اين كشور به بهانه دفاع از آن در مقابل «تجاوز نظامي روسيه» با واكنش شديد مسكو همراه شد.
به گزارش فارس، «آندري نسترينكو» سخنگوي وزارت خارجه روسيه اعلام كرد، درخواست لهستان براي استقرار نيروهاي نظامي آمريكايي در خاك اين كشور، با اظهارات قبلي مقامات ورشو مبني بر تمايل براي برقراري روابط سازنده بين دو كشور مغاير است.
نسترينكو همچنين اعلام كرد: «البته اطلاعات مربوط به اين مسئله در وزارت خارجه روسيه در حال بررسي است واگر چنين مسئله اي واقعاً تأييد شود، بسيار باعث تعجب خواهد بود.»پيش از اين نيز «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه از اينكه «رادوسلاو سيكورسكي» همتاي لهستاني وي واقعاً پيشنهاد استقرار نيروهاي نظامي آمريكايي در خاك كشورش را مطرح كرده باشد، ابراز تعجب كرده بود.

 



نوري مالكي و عمار حكيم براي تشكيل جبهه واحد به توافق رسيدند

نوري مالكي رهبر «ائتلاف دولت قانون» و عمار حكيم رهبر «ائتلاف ملي عراق» در مورد تشكيل جبهه واحد به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» نخست وزير عراق پس از انجام مذاكرات طولاني با رئيس مجلس اعلاي اسلامي، بالاخره با وي در مورد تشكيل يك جبهه واحد توافق كرد. «خالد الاسدي»، از رهبران رده بالاي «ائتلاف دولت قانون» در اين باره، همچنين گفت: آنچه ميان دو ائتلاف اتفاق افتاد، ادغام نبود، بلكه طرفين براي تشكيل جبهه اي واحد با دو فهرست مجزا تفاهم كردند.
به گفته الاسدي، پيشنهاد تشكيل جبهه واحد، توسط مالكي صورت گرفت. انتخابات پارلماني عراق قرار است كه 26 دي برگزار شود.
ائتلاف ملي عراق دوم شهريور گذشته جايگزين ائتلاف عراق يكپارچه شد. اگرچه تشكل هاي شيعه به همراه اعضا و شخصيت هاي مطرح اهل تسنن، مسيحي و ليبرال در ائتلاف جديد حضور دارند، اما نكته قابل توجه، حضور نداشتن مالكي در آن بود. مالكي مي خواست خودش رئيس ائتلاف بشود كه با مخالفت ساير رهبران مواجه شد.
در پي شكل گيري دو ائتلاف جداگانه شيعي، آيت الله «سيدعلي سيستاني» به آن واكنش نشان داد. مرجع عالي شيعيان عراق اعلام كرده بود اگر ائتلاف واحدي شكل نگيرد، ايشان نيز از مردم براي مشاركت در انتخابات دعوت نمي كند.
مجلس اعلا هرگونه تاثير خارجي در تشكيل جبهه واحد را رد كرده است.

 



در سالگرد فروپاشي ديوار برلين صورت گرفت
 تخريب ديوار حائل اسرائيل به دست جوانان فلسطيني

جوانان فلسطيني روستاي نعلين در بيستمين سالروز فروپاشي ديوار برلين با تجمع در كنار ديوار حايل با سر دادن شعارهاي ضد صهيونيستي اقدام به تخريب بخشي از اين ديوار كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس از بيت لحم، جوانان فلسطيني اين روستا با يورش به ديوار 9 متري حايل توانستند بخش هايي از اين ديوار سيماني حايل را تخريب و از بدنه ديوار خارج كرده و آن را به همراه پرچم اسرائيل آتش زدند.
فلسطيني ها پس از تخريب بخشي از ديوار پارچه نوشته هايي را به ديوار نصب كردند كه بر روي آن نوشته شده بود، «اين ديوار روزي فرو خواهد ريخت هر چقدر هم ارتفاع آن زياد باشد.»
اين اقدام جوانان فلسطيني باعث شد نظاميان و پليس صهيونيستي وارد صحنه شده و با پرتاب كردن گاز اشك آور اقدام به پراكنده كردن معترضان كنند. در اين درگيري چند فلسطيني زخمي و عده اي نيز دستگير شدند.
نيروهاي پليس رژيم صهيونيستي بلافاصله به كمك يگان مهندسي خود اقدام به ترميم بخش تخريب شده ديوار كردند.
گفتني است رژيم صهيونيستي با الگو گرفتن از ديوار برلين كه حكومت كمونيستي آلمان شرقي در سال 1961 براي تقسيم شهر برلين ساخته بود در حال ساخت اين ديوار حائل به طول 670 كيلومتر و ارتفاع 9 متر است.
هدف رژيم صهيونيستي از ساخت ديوار حائل در سال 2003 تجزيه كرانه باختري به دو قسمت و جداسازي آن دو از استان قدس است.
تاكنون بيش از 450 كيلومتر از اين ديوار ساخته شده است و چنانچه اسرائيل موفق به تكميل آن شود كرانه باختري به زندان بزرگي براي فلسطيني ها تبديل خواهد شد.
ارجاع گزارش گلدستون
به شوراي امنيت
دبير كل سازمان ملل اعلام كرد كه گزارش گلدستون را در نزديك ترين زمان ممكن به شوراي امنيت ارجاع خواهد داد.
بان كي مون تاكيد كرد، جامعه بين المللي به شدت نسبت به تاخير در فرآيند صلح خاورميانه نگران است.
وي از طرف هاي ذي ربط خواست تا بدون شرط هاي از پيش تعيين شده مذاكرات صلح را از سر بگيرند.
اين در حالي است كه فرح الغول وزير دادگستري دولت حماس در يك كنفرانس خبري در غزه آمادگي دولت حماس را براي مشاركت در كميته مشترك با تشكيلات خودگردان براي پيگيري گزارش گلدستون در محافل بين الملل را اعلام كرد.
وي تاكيد كرد: ما با اين گزارش همكاري مي كنيم و هيچ ترسي نداريم زيرا ما قرباني اين جنگ محسوب مي شويم و امكان برابري ما با قاتل وجود ندارد.
وي افزود: نه مقامات غزه و نه مقاومت آن هيچگونه جنگي مرتكب نشدند، بلكه مورد جنايات جنگي واقع شدند.
الغول خاطرنشان كرد: ما آماده ايم تا با هر كميته اي كه تشكيل مي شود همكاري كنيم، زيرا مطمئن هستيم كه هيچگونه جنايات جنگي مرتكب نشده ايم.
از سوي ديگر، عبدالرحمان العطيه دبير كل شوراي همكاري خليج فارس نيز از تصويب گزارش گلدستون در مجمع عمومي سازمان ملل متحد استقبال كرد.
وي از جامعه بين المللي خواست تا با جديت هر چه تمام تر مقابل جنايات جنگي رژيم صهيونيستي بايستند و عاملان ارتكاب جنايات جنگي عليه فلسطينيان را محاكمه كنند.
بلوكه كردن طرح سازش
خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس از اعراب خواست با ارسال پيامي براي جامعه بين المللي بلوكه كردن روند كنوني سازش با رژيم صهيونيستي را خواستار شده و اسرائيل، آمريكا و كميته چهار جانبه را مسئول شكست اين گزينه بدانند.
وي تاكيد كرد: اسرائيل خواهان صلح نيست و نمي خواهد ما را به رسميت بشناسد. ادامه مذاكرات بي نتيجه است. ما 16 سال مذاكره كرديم اين دوران براي روشن ساختن اهداف و توطئه هاي اسرائيل كافي است.
مشعل ضمن استقبال از كناره گيري عباس براي مشاركت در انتخابات رياست تشكيلات خودگردان فلسطين آن را به نفع مردم فلسطين دانست.
رمضان شلح دبير كل جنبش جهاد اسلامي نيز گفت: مهم ترين دليل استعفاي عباس اعتراف آشكار به اين مسئله است كه طرح سازش به بن بست رسيده و هرگز به تشكيل كشور فلسطين منجر نخواهد شد.
شلح از عباس خواست تا طرح سازش را به صورت آمريكا و اسرائيل بكوبد.
«وليد محمدعلي» رئيس مركز پـژوهشي باحث مستقر در لبنان اقدام رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين مبني بر كناره گيري از انتخابات را مانور سياسي دانست كه هيچ امتيازي را براي محمود عباس به همراه ندارد.
دكتر عزيز دويك رئيس پارلمان فلسطين نيز تاكيد كرد كه فشارهاي رژيم صهيونيستي و آمريكا پرونده آشتي ملي را تحت شعاع قرار داده است و مانع از تحقق آشتي ميان جنبش هاي مقاومت اسلامي حماس و فتح مي شود.
گفتني است منابع آگاه در فتح اعلام كردند در صورتي كه محمود عباس بر كناره گيري خود از نامزدي مجدد در انتخابات رياست تشكيلات خودگردان پافشاري كند اين جنبش ترجيح مي دهد. تا زمينه را براي رياست دو تن از رهبران فتح فراهم سازد و اين دو نفر عبارتند از «مروان برغوثي» عضو كمتيه مركز جنبش فتح كه در حال حاضر در بند رژيم صهيونيستي است و ديگري «ناصر قدوه» عضو كميته اجرايي جنبش فتح است.
روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت با اعلام اين خبر نوشت: برغوثي از نظر رژيم صهيونيستي بهترين گزينه است زيرا به زبان عبري مسلط است و يك رهبر جوان و مردمي است كه در حكومتداري تجربه چنداني ندارد.
از سوي ديگر معاون وزير خارجه رژيم صهيونيستي گفت: اگر برغوثي به جاي عباس انتخاب شود هرگز آزاد نخواهد شد.
به گفته منابع آگاه در جنبش فتح، انتظار نمي رود كه اعضاي كميته مركزي جنبش به سادگي بر سر نامزدهاي انتخاباتي به توافق برسند در نتيجه رقابت شديدي در اين راستا به وجود خواهد آمد و احتمالا دوباره مسئله ابقاي محمود عباس در پست رياست تشكيلات خودگردان مطرح خواهد شد.
هراس از قدرت روزافزون حماس
«الي يشاي» وزيركشور رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه در حال حاضر قدرت حماس بيش از توانايي رئيس تشكيلات خودگردان است.
وي افزود: در واقع هيچ گريزي از يك حكومت فلسطيني وجود ندارد و بايد با طرف فلسطيني به هر صورت مذاكره كنيم.
يشاي تصريح كرد: نگراني ما اين است كه اگر محمود عباس به قدرت نرسد و دوباره پست رياست تشكيلات خودگردان را بر عهده نگيرد چگونه با حماس كنار بياييم چراكه حماس اكنون قوي تر از اين تشكيلات است.
ساير رويدادها
¤ وزير خارجه تركيه در پاريس گفت: آماده از سرگيري ميانجي گري ميان سوريه و اسرائيل هستيم.
¤ وزير خارجه فرانسه گفت: روند صلح خاورميانه در حال حاضر به بن بست رسيده است.
¤ يك فعال صلح هلندي گفت: مسئله فلسطين راه حلي جز رفراندوم و بازگشت آوارگان ندارد.

 



خانم «آنگلا» و سقوط ديوار «برلين»!

روز نهم نوامبر 1989 روزي است كه به دليل سقوط ديوار «برلين» در تاريخ اروپا به عنوان يك واقعه مهم ثبت شده است. اما، «آنگلا مركل» - كه امروز صدراعظم آلمان است - در اين روز چه مي كرد؟ سوال خبرنگاران كنجكاو!
خوب، داشت استراحت مي كرد! به اين ترتيب، در حالي كه دنيا و به خصوص اروپا خود را آماده مي كنند تا بيستمين سالگرد سقوط ديوار «برلين» را جشن بگيرند، بعضي ها هم از خود مي پرسند «راستي مركل آن روز چه مي كرده؟» سوالي كه صدراعظم آلمان در جوابش مي گويد: «هيچي! مثل هر پنجشنبه ديگر با دوستم رفته بودم سونا ... اما، وقتي آمدم بيرون، پست مرزي خيابان بورنهولمر باز شده بود و من از آن عبور كردم و به آن طرف ديوار رفتم!»
به هر حال خانم «مركل» در سال 2005 اولين زني بود كه در صدر آلمان متحد قرار گرفت. او در ماه سپتامبر هم مجدداً انتخاب شد و حالا هم خودش را آماده مي كند تا در رويدادهاي مختلفي كه به مناسبت بيستمين سال سقوط ديوار «برلين» در نظر گرفته شده، شركت كند.
سرويس خارجي كيهان

 



ترور يك فرمانده ارشد ارتش پاكستان در اسلام آباد

تروريست هاي طالبان خودروي حامل يك فرمانده ارشد ارتش پاكستان را در پايتخت اين كشور به گلوله بستند.
به گزارش خبرگزاري ها، موتورسواران مسلح با تعقيب خودروي يك ژنرال ارتش پاكستان در شهر اسلام آباد، وي و راننده اش را ترور كرده و بلافاصله از محل گريختند. به گفته مقام هاي رسمي ارتش، اين ژنرال كه نامي از او برده نشده است هم اكنون به همراه راننده خودرو در بيمارستان بستري است و احتمال زنده ماندن وي زياد است اما حال راننده وخيم گزارش شده است.براساس اين گزارش، اين سومين مقام ارشد نظامي ارتش پاكستان است كه ظرف دو هفته گذشته توسط تروريست ها مورد سوءقصد قرار مي گيرد.به گفته منابع خبري پاكستان، تروريست ها نزديك منزل اين مقام نظامي كمين كرده و پس از خروج وي، به سمت او تيراندازي كردند.
گفتني است پاكستان حدود يك ماه است كه جنگ گسترده اي را عليه شبه نظاميان طالبان و القاعده در وزيرستان جنوبي آغاز كرده و به اعتقاد برخي مقامات رسمي اين كشور، شبه نظاميان پس از ناكام ماندن در اين جنگ، دست به ترور مقامات و مردم در سطح شهرها مي زنند.
از سوي ديگر ارتش پاكستان از كشته شدن دستكم 12 شبه نظامي طالبان در درگيري هاي جمعه شب در مناطق كوهستاني وزيرستان جنوبي خبر داد.
به گفته ارتش، سربازان پاكستاني هنگام به دست گرفتن دو پناهگاه مخفي طالبان با نام هاي «ساراروقا» و «لادها» موفق شدند علاوه بر هلاكت اين تعداد، شماري از آنها را نيز زخمي كنند. به گفته اين منبع، ارتش پاكستان همچنان در حال جنگ در اين مناطق هستند و در اين مدت پنج سرباز نيز زخمي شده اند.
گفتني است، پاكستان از حدود چهار هفته پيش با بيش از 30 هزار نظامي خود جنگي گسترده را عليه شبه نظاميان مسلح به سلاح هاي سنگين به راه انداخته كه بر اثر آن تاكنون بيش از 250هزار نفر آواره شده اند. در اين جنگ تعداد زيادي از دو طرف نيز كشته شده اند كه آمار دقيقي از آن منتشر نشده است.

 



اتحاديه آفريقا كودتاچيان گينه را تحريم كرد

رئيس كميته صلح و امنيت اتحاديه آفريقا از اعمال تحريم هايي عليه گينه كوناكري خبر داد.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اطلاع رساني روماندي نيوز، «رامتان لامامرا» در كنفرانس مطبوعاتي در آديس آبابا كه در حاشيه نشست بررسي بحران در ماداگاسكار برگزار شد، از اعمال تحريم هايي عليه دهها نفري خبر داد كه با بازگشت به قانون اساسي گينه مخالف هستند.
براساس اين گزارش، اين تحريم ها، مواردي چون ممنوعيت سفر و انسداد دارايي هاي خارجي مسئولان نظامي و غيرنظامي را شامل مي شود كه در پي كودتاي 23دسامبر سال گذشته ميلادي، در گينه به قدرت رسيدند.
«لامامرا» خاطرنشان كرد: براي هماهنگي مواضع و اتخاذ تدابير مناسب در برابر كودتاچيان، فهرست اسامي مشمولان تحريم ها، به كشورهاي عضو اتحاديه آفريقا، شوراي امنيت سازمان ملل متحد و اتحاديه اروپا ارسال شده است.به گفته «لامامرا»، پيش از اين اتحاديه آفريقا و جامعه اقتصادي كشورهاي غرب آفريقا (سادك) عضويت گينه را در اين دو سازمان تعليق كرده بودند.

 



حادثه خونين تگزاس سفر آسيايي اوباما را به تعويق انداخت

درپي وقوع تيراندازي در پادگان نظامي تگزاس، رئيس جمهوري آمريكا سفر خود به ژاپن را به تعويق انداخت.
به گزارش ايسكا نيوز، «باراك اوباما» يك روز پس از حادثه پادگان نظامي «فورت هود» كه 13 كشته و حدود 31 مجروح برجاي گذاشت، از به تاخير افتادن سفر خود به ژاپن خبر داد. در همين رابطه، مقامات توكيو نيز خبر دادند مقامات آمريكايي به آنها اطلاع داده اند كه سفر فوق، يك هفته به تاخير افتاده است.
دامن زدن
به اسلام هراسي
رسانه هاي آمريكايي و غربي با سكوت در مورد علت تيراندازي يك سرگرد به سوي همقطاران خود در ايالت تگزاس، در مورد مسلمان بودن اين سرگرد بزرگ نمايي مي كنند و از اين طريق، به اسلام هراسي دامن مي زنند.
درپي تيراندازي سرگرد «نضال مالك حسن» به سوي ساير نظاميان مستقر در پادگان «فورت هود» تگزاس، رسانه هاي غربي و آمريكايي به جاي انعكاس انگيزه عامل اين تيراندازي، مسلمان بودن وي را به طور گسترده پوشش مي دهند و با اين اقدام خود، به اسلام هراسي دامن مي زنند. به طوري كه خبرگزاري هاي آمريكايي در خبرهاي خود از سرگرد مذكور كه متولد آمريكاست، تحت عنوان «سرباز مسلمان» نام مي برند. به گزارش شبكه الجزيره، مسلمانان ساكن آمريكا نگران پيامدهاي اين هجوم تبليغاتي ضد اسلامي هستند.
در حادثه مذكور، سرگرد مالك حسن نيز هدف چهار گلوله قرار گرفت، ولي زنده و در بيمارستان تحت درمان است.
يك ژنرال بازنشسته آمريكايي كه مالك حسن را از نزديك مي شناخت، به يك شبكه آمريكايي گفته بود مالك حسن به شدت مخالف جنگ در عراق و افغانستان بود و پس از نااميدي از وعده هاي «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، در مورد خروج نيروهاي آمريكايي از اين دو كشور، اقدام به چنين كاري كرد. پسرعموي مالك حسن نيز اظهارات مشابهي داشت.
الجزيره گزارش داد، برخي رهبران سازمان هاي اسلامي آمريكايي به خبرنگار اين شبكه گفته اند كه خانواده هاي مسلمان با رجوع به آنها، از خشونت هاي احتمالي عليه خود و فرزندانشان توسط افكار مسموم آمريكايي نگران هستند، چرا كه رسانه ها مرتب روي مسلمان بودن اين فرد مانور مي دهند.

 



در يك عمليات جست وجوتفنگداران آمريكايي در افغانستان نظاميان ناتو را به رگبار بستند

نيروهاي اشغالگر افغانستان در جريان عمليات جست وجو براي پيدا كردن دو سرباز آمريكايي مفقود شده، 25 نظامي ناتو را زخمي كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، در پي مفقود شدن دو سرباز آمريكايي كه جمعه در ولايت بادغيس اتفاق افتاد، نيروهاي اشغالگر براي پيدا كردن آنها، وارد عمل شدند و طي اين عمليات جست وجو، نيروهاي ناتو را هدف تيراندازي قرار دادند.در اين حمله، 25 نظامي ناتو مجروح شدند. پايگاه اينترنتي «آنتي وار» از كشته شدن تعدادي نيز در اين حمله خبر داد، اما اين تعداد را مشخص نكرد.
جسد دو نظامي مفقود شده كه تك تيرانداز بودند، نيز در رودخانه «بالا مرغاب» در منطقه بادغيس پيدا شدند. در رويداد مذكور، هواپيماهاي ناتو نظامياني را هدف قرار داده بودند كه آنها نيز مشغول جست وجو بودند.
حدود 110 هزار نظامي از كشورهاي عضو ناتو و يا همپيمان آن، در افغانستان مستقرند كه دو سوم آنها آمريكايي هستند.
خبر ديگر اينكه، شوراي امنيت سازمان ملل از «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان خواست با فساد مبارزه كند.

 



نشست 4 ساعته سيدحسين نصرالله با سران احزاب براي خروج از بن بست كابينه

ديدار چهار ساعته دبيركل حزب الله لبنان با برخي از سران احزاب اين كشور براي خروج از بحران تشكيل كابينه برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، نشست چهار ساعته جمعه شب ميان نبيه بري رئيس مجلس، ميشل عون رئيس حزب آزاد ملي و سليمان فرنجيه رئيس جريان المرده لبنان با سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله راه را براي تشكيل كابينه وحدت ملي لبنان هموار كرد.
در اين نشست كه جبران باسيل وزير ارتباطات، علي حسن خليل، حاج حسين خليل و حاج وفيق صفا نمايندگان مجلس لبنان نيز حضور داشتند، توافق قطعي براي مذاكره با سعد الدين حريري نخست وزير در مورد روند تشكيل كابينه حاصل شد.
ميشل عون رئيس دومين فراكسيون مجلس لبنان براي وزيران خود 24 ساعت مهلت خواست.
منابع آگاه اعلام كردند كه سران 8 مارس قرار است حريري را از تصميمات خود آگاه كنند و طي دو روزه آينده دولت جديد لبنان تشكيل شود.
اين در حالي است كه نبيه بري پيش از اين اعلام كرده بود در صورت تشكيل نشدن دولت وحدت ملي از سوي حريري كه بيش از 4 ماه مسئول تشكيل كابينه شده است، وي در مقر پارلمان لبنان تحصن خواهد كرد.
نمايندگان پارلمان لبنان پس از ديدار هفتگي خود با نبيه بري اعلام كردند كه بحران تشكيل دولت لبنان به مرحله اي رسيده كه مستلزم يك اقدام فوري است تادولت وحدت ملي هرچه سريعتر تشكيل شود.
به گفته نمايندگان پارلمان، در اين راستا سه پيشنهاد براي خاتمه دادن به بحران به جود آمده مطرح است و نبيه بري در حال بررسي آنهاست. در پيشنهاد نخست از «ميشل سليمان» رئيس جمهور لبنان خواسته مي شود كه بحران تشكيل دولت را با دعوت به تداوم گفت وگوهاي ملي حل وفصل كند. در پيشنهاد دوم از پارلمان خواسته مي شود تا براي بررسي بحران تشكيل دولت يك نشست عمومي برگزار كند و در پيشنهاد سوم موضوع تحصن شخص بري در پارلمان تا حل و فصل مشكل تشكيل دولت لبنان است.
سعدالدين حريري از ژوئن گذشته مسئول تشكيل كابينه دولت شده است و اكنون بيش از چهار ماه است كه نتوانسته كابينه خود را تشكيل دهد.
از سوي ديگر نبيه بري رئيس مجلس لبنان در مورد سلاح حزب الله گفت، حق مقاومت است كه از هر نقطه از جهان سلاح تهيه كند.وي از درخواست رژيم صهيونيستي در مورد تحقيق بين المللي در مورد يك فروند كشتي كه با تصور حمل سلاح براي حزب الله در آب هاي بين المللي نزديك قبرس ازسوي اين رژيم توقيف شده است، ابراز تعجب كرد.
رژيم صهيونيستي چهارشنبه گذشته يك كشتي حامل موادغذايي را در 160 كيلومتري آب هاي فلسطين اشغالي و آب هاي بين المللي توقيف كرد و مدعي شد كه اين كشتي حامل صدها تن سلاح براي حزب الله يا حماس در غزه بوده است.
رئيس مجلس لبنان با اشاره به اينكه اسرائيل با اين كار خود مي خواهد پاي لبنان را به اين حادثه بكشاند افزود، اسرائيل به دنبال بهانه اي براي ازميان بردن تاثير گزارش گلدستون است.

 



6سرباز و يك افسر اطلاعاتي سعودي به اسارت شيعيان صعده درآمدند

شيعيان صعده از اسارت تعداد نامعلومي از نيروهاي متجاوز عربستان به خاك يمن در روز شنبه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، دفتر اطلاع رساني جنبش الحوثي ها در بيانيه اي اعلام كرد: ارتش عربستان در پيشروي وحشيانه خود در خاك يمن شكست خورده است و بعد از اسارت تعدادي از سربازان اين كشور و گرفتن غنايم جنگي باقيمانده ارتش سعودي، به داخل اراضي خود فرار كردند.
«محمد عبدالسلام» سخنگوي الحوثي ها، طي تماس تلفني با شبكه خبري الجزيره اظهار داشت: ما مصاحبه هايي با اين اسيران عربستاني براي رسانه ها انجام خواهيم داد و با آنها رفتار محترمانه اي خواهيم داشت.
عبدالسلام به تعداد اسيران عربستاني تحت اختيار الحوثي ها اشاره نكرد.
اين در حالي است كه بعد از به اسارت درآمدن تعدادي از نظاميان عربستاني، ترس و وحشت، ساير نظاميان اين كشور را فرا گرفته است.
يك منبع مستقل به خبرگزاري آسوشيتدپرس گفت كه تعداد افرادي كه به دست نيروهاي الحوثي اسير شده اند، شش نفر است و نفر هفتم يك افسر ارشد اطلاعاتي به نام «الزهراني» است.
محمد عبدالسلام سخنگوي الحوثي ها نيز تاكيد كرد: اين گروه در برابر حمله هاي زميني عربستان در جبل الدخان و ساير مناطق مرزي ايستادگي كرده است.عبدالسلام بر حق مردم يمن در دفاع از خاك خود تاكيد كرد و گفت: ملت يمن از دخالت عربستان در امور داخلي كشورشان به شدت خشمگين است و به همين دليل، اقشار مختلف يمن براي مقابله با تجاوزگري هاي مسئولان رياض، اعلام آمادگي كرده اند.
به گزارش فارس، ارتش يمن هفته گذشته در پايگاه ارتش يمن در مجاورت عربستان موسوم به جبل الدخان مستقر شد و چندي بعد، الحوثي ها، درباره آن به عربستان هشدار دادند، اما بعد از بي توجهي اين كشور، آنها با حمله به جبل الدخان بر اين پايگاه تسلط يافتند.
در همين حال، برخي از نظاميان عربستاني از اسارت 50 نفر از جنگجويان الحوثي در درگيري روزهاي گذشته خبر دادند.
همچنين ارتش عربستان كه با حمله زميني گسترده وارد خاك يمن شده است، پس از دست نيافتن به موفقيت هاي نظامي، درخواست پياده كردن چتربازان براي كسب پيروزي كرده است.
از طرفي دولت امارات روز شنبه در بيانيه اي، پشتيباني خود را از موضع رياض در قبال حفظ امنيت اين كشور اعلام كرد.
گفتني است، ارتش عربستان پنجشنبه شب با حمله گسترده هوايي و زميني به بهانه سركوب الحوثي ها، وارد خاك يمن شد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14