(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


يکشنبه 17 آبان 1388- شماره 19506
 

پيشگيري از ديابت با انسولين خوراكي
مغزتان را شارژ كنيد
چگونه فشارخون خود را كنترل كنيم؟
چند توصيه براي رسيدن به وزن ايده آل
روشي جديد براي تحمل درد
داروهاي كشيدني به بازار مي آيند!



پيشگيري از ديابت با انسولين خوراكي

محققان مشغول آزمايش نوعي انسولين خوراكي هستند كه باعث كاهش ابتلا به تيپ I بيماري ديابت يا شروع ديرتر آن در افراد مي شود.
مؤسسه ملي بهداشت آمريكا (NIH) اعلام كرد گروهي از محققان و پزشكان اين مركز در حال بررسي نوعي انسولين خوراكي هستند كه هم در پيشگيري از ابتلا به بيماري ديابت تيپI و هم در درمان آن مؤثر است. قرار است اين انسولين در حدود يكصد مركز پزشكي دنيا در كشورهاي ايالات متحده آمريكا، كانادا، كشورهاي اروپايي و استراليا هم مورد بررسي قرارگيرد.
به گفته دكتر جي اسكايلر مدير اجرايي اين پروژه هدف اصلي از اجراي طرح جلوگيري از ابتلا مردم به تيپI بيماري ديابت يا به تأخير انداختن انداختن آن تاحد ممكن است تا امكان زندگي طولاني تر و بهتر براي مبتلايان فراهم شود و آنها ديرتر و كمتر به عوارض بيماري دچار شوند.
براساس گفته هاي دكتر اسكايلر در طرح آنها اين موضوع مورد بررسي قرار خواهد گرفت كه آيا خوردن كپسول هاي انسولين، يك بار در روز، مي تواند در گروه مشخصي از افراد كه احتمال ابتلاي آنها به بيماري ديابت تيپI بالا است، از ابتلا به بيماري جلوگيري كند يا آن را به تأخير بيندازد.
در مطالعه اي كه قبلا در دانشگاه ميامي انجام گرفته بود مشخص شد خوردن انسولين روزانه مي تواند حدود 4سال در برخي افراد شروع بيماري را به تأخير بيندازد. در مطالعات روي نمونه هاي حيواني هم مشخص شده بود كه انسولين خوراكي مي تواند در برخي موارد مانع از بروز بيماري ديابت شود.
در بيماري تيپI ديابت، سلول هاي ايمني خود فرد سلول هاي بتاي پانكراس كه وظيفه ترشح انسولين در بدن را دارند، تخريب مي كنند و اين باعث مي شود كه بدن نتواند گلوكز وارد شده را بسوزاند. در اين افراد بايد انسولين به صورت خارجي (به وسيله تزريق يا پمپ هاي انسولين) وارد بدن شود تا بدن بتواند به فعاليت خود ادامه بدهد.

 



مغزتان را شارژ كنيد

هر چند مغز ما قويترين رايانه در سياره زمين به شماره مي رود، اما اين رايانه قدرتمند گاهي به خطا مي رود.
ما انسانها بيشتر وقت خود را صرف انباشتن چيزهاي گوناگون و بي فايده به داخل مغزمان مي كنيم.
مهم نيست مغز ما چقدر قدرتمند است، آنچه اهميت دارد، اين است كه بدانيم اين عضو نياز به جبران و احياي خود دارد تا بتواند قالب و توانايي خود را حفظ كند.
پژوهشگران روش هاي گوناگوني را براي سوپرشارژ كردن و افزايش كارآيي مغز پيشنهاد داده اند كه در اين نوشتار ساده ترين آنها ارايه شده تا هر فردي بتواند به محض احساس نياز، به آنها دسترسي داشته باشد و آنها را به كار بسته و از مزاياي آن بهره مند شود:
بادام بخوريد
بادام حافظه را تقويت مي كند و اگر در تركيب با شير پيش از رفتن به رختخواب يا پس از برخاستن از خواب به هنگام صبح مصرف شود تأثير بهتري دارد.
آب سيب بنوشيد
پژوهشگران دانشگاه ماساچوست لوول نشان داده اند كه آب سيب توليد نوعي انتقال دهنده عصبي حياتي «استيلكولين» را در مغز افزايش داده و از اين طريق قدرت حافظه را نيز تشديد مي كند.
خوب بخوابيد
تحقيقات نشان مي دهد كه حافظه بلند مدت در طول خواب با پخش دوباره تصاوير تجربه شده در روز تقويت مي شود.
از تفريحات ساده لذت ببريد
استرس قدرت مغزي ما را تحليل مي برد. ذهني كه در استرس گرفتار شده، بيشتر منابع حافظه ما را مصرف مي كند و به اين ترتيب، ذهني ضعيف و كودن براي ما باقي مي گذارد. تلاش كنيد براي خود عادتهاي ساده تفريحي در روز تعيين كنيد تا بتوانيد به كمك آنها استرس را از ذهن خود پاك كنيد. برخي از اين تفريحات ساده و مفيد براي ذهن و بدن و روان عبارتند از: گوش دادن به موسيقي مورد علاقه، بازي با كودكان، قدرداني از ديگران، پياده روي، دوچرخه سواري يا شناي روزانه، كاركردن با يك وبلاگ و سرانجام شركت در كلاس هاي يوگا.
1- ذهن خود را ورزش دهيد
همان گونه كه ورزش جسمي براي بهره مندي از يك بدن قوي و سالم ضروري است، ورزش ذهني نيز به همين اندازه مهم است تا بتوانيد ذهني تيز و فعال داشته باشيد. آيا تاكنون توجه كرده ايد كه چرا كودكان قدرت مغزي قوي تري نسبت به افراد بالغ دارند؟ چون كودكان ذهني بازيگوش دارند و يك چنين ذهني توان حافظه را بالا مي برد. براي رسيدن به چنين توانايي مي توانيد پازل يا جدول حل كنيد، در كارهاي گروهي داوطلب شويد، با ديگران تعامل كنيد، به يك سرگرمي مانند مطالعه، نقاشي يا حتي ديدن پرندگان مشغول شويد، يك مهارت جديد يا يك زبان جديد بياموزيد.
يوگا يا مديتيشن انجام دهيد
يوگا و مديتيشن استرس را تخليه مي كند. استرس قاتل حافظه است، اما يوگا و مديتيشن با كاهش استرس، پايين آوردن فشار خون، كاهش سرعت تنفس، كاهش سرعت متابوليسم و آزاد كردن تنش از ماهيچه ها، ذهن را تقويت مي كنند.
مصرف مواد قندي را كاهش دهيد
قند غذا نيست، بلكه شكلي از كربوهيدرات است كه يك انرژي واهي توليد مي كند. مصرف زياد مواد قندي باعث بروز نشانه هاي عصبي و رنج آور، ضعف حافظه و ديگر اختلالات عصبي مي شود. غذاها را بدون افزودن شكر مصرف كنيد و از مصرف نوشيدني هاي شيرين يا مقدار زيادي شكر يا قند با كافئين پرهيز كنيد.
گندم سبوس دار بخوريد
گندم سبوس دار داراي لسيتين است. اين ماده، مشكل سخت شدن سرخرگ ها را آسان مي كند و از اين طريق موجب بهبود عملكرد مغز مي شود.
شب ها غذاي سبك بخوريد
خوردن غذاي زياد و سنگين در شب، باعث بروز استرس طولاني مدت و احساسي به هنگام خواب مي شود. توصيه مي شود غذاي سنگين را در روز مصرف كنيد كه بدن تحرك بيشتري دارد. شبها با خوردن غذاي سبك ميوه يا سبزي مي توانيد خواب بهتري داشته باشيد. خواب خوب شب به معني تقويت قواي مغز است.
قدرت تخيل خود را تقويت كنيد
يوناني ها اصل خيال پردازي را براي به خاطر سپردن همه چيز ياد مي گيرند. اين تكنيك نياز دارد كه فرد يك تخيل واقعي و رنگي را ايجاد كند كه بتوان آن را به يك موضوع يا شي خاص ارتباط داد. اگر شما همه حواس خود شامل لامسه، بويايي، چشايي، شنوايي و بينايي را درگير خيال پردازي كنيد، مي توانيد جزييات بيشتري از يك موضوع را به ياد بياوريد. اين كار به تقويت حافظه شما كمك مي كند.
خشم خود را كنترل كنيد.
غذاهاي تهيه شده از آرد سفيد، مصرف زياد نشاسته يا نان سفيد، مي تواند منجر به بروز حساسيت هاي عصبي شود. در نتيجه، مصرف اين قبيل مواد غذايي پرخاشگري و برخي از رفتارهاي افسردگي را موجب مي شود. در عوض سبزي تازه بخوريد. آب زياد بنوشيد و يوگا يا مديتيشن انجام دهيد تا احساسات سمي مانند خشم و استرس از شما دور شود.
ويتامين ب كمپلكس مصرف كنيد.
اين ويتامين حافظه را تقويت مي كند. از غذا و سبزيجات غني از اين ويتامين مصرف كنيد. بايد گفت كه مواد غذايي نشاسته اي و نان سفيد، تأثير مطلوب اين ويتامين براي حفظ سلامت حافظه را خنثي مي كند.

 



چگونه فشارخون خود را كنترل كنيم؟

هايپرتنشن (Hypertension) اصطلاحي پزشكي است كه براي بيماري افزايش فشار خون به كار مي رود. اين بيماري هنگامي ايجاد مي شود كه فشار خون داخل رگ هاي خوني افزايش مي يابد. قلب و سيستم عصبي و سيستم كليوي و اندازه مويرگ هاي خوني مجموعاً عواملي هستند كه در محاسبه فشار خون دخيل اند. در 95 درصد افرادي كه به اين بيماري دچار مي شوند، علت ابتلا كاملاً مشخص نيست. دانش پزشكي اگر چه موفق شده است اين بيماري را تشخيص دهد و درمان كند اما هنوز علت اصلي ابتلا به اين بيماري مشخص نيست. پزشكان،دانشمندان و محققان براي جلوگيري از ابتلا و همچنين مراقبت بهتر از بيماران معتقدند كه بيماران بايد راهي براي كاهش استرس بيابند بنابراين ورزش، ريلكسيشن (قرار دادن بدن در شرايطي آرام و بي دغدغه و بدون فشار و تنش) و تنفس عميق راهي خوب براي بازيابي انرژي و احساس سبكي و راحتي است. همچنين از نظر رژيم غذايي غذاهاي حاوي نمك مانند گوشت هاي كنسروي و فرآوري شده، غذاهاي كنسروي و انواع پنيرها و... نيز مضرند. غذاهاي رستوراني نيز اكثراً بيش از حد لازم حاوي نمك هستند،لذا مصرفشان ضرر دارد. اگر در منزل غذا مي خوريد فقط مقدار كمي نمك به غذا اضافه كنيد (در صورت امكان اصلا اضافه نكنيد) و از مصرف نمك سر سفره نيز خودداري كنيد. مصرف نكردن نمك مي تواند ميزان احتباس آب و مايعات را در خون كاهش داده، در نتيجه از فشار بالاي خون بكاهد.

 



چند توصيه براي رسيدن به وزن ايده آل

مشكلات خوردن شامل آنوكسي نوروزا (خوردن بسيار كم غذا) و بولميا (خوردن بيش از حد غذا و اشتهاي سيري ناپذير) از مشكلات شايع جوان مدرن است. مسئولان انجمن بيماري هاي خوردن در آمريكا (NEDA) اخيراً 10 توصيه به جوانان و نوجوانان براي آنكه دچار اين حالت ها نشوند ارائه داده اند.
1- متوجه كاهش وزن شديد خود باشيد، كم كردن شديد وزن خطرناك است.
2-به سيستم محاسبه كالري غذاها اتكاي صرف نداشته باشيد.
3- وزن خود را به طور مرتب كنترل كنيد.
4- وزن را با ورزش كنترل كنيد.
5- در زمان غذاخوردن عصباني يا هيجان زده نباشيد.
6- از خوردن مواد غذايي بدون ارزش غذايي (پاپ كورن، ذرت و...) به جاي غذا خودداري كنيد.
7- حتي الامكان به تنهايي غذا بخوريد.
8- سيگار كشيدن باعث كمي اشتها مي شود.
9- از داروهاي خطرناك براي لاغري استفاده نكنيد.
10- نداشتن اعتماد به نفس كافي براي لاغر شدن مي تواند باعث عوارض جدي روحي در افراد شود.

 



روشي جديد براي تحمل درد

وقتي گاس لوناي 11 ساله پس از خروج از بخش مراقبت هاي ويژه كه به دليل جراحي سرطان مغز در آن بستري شده بود به سراغ بازي كامپيوتري محبوبش رفت، آه از نهاد مادرش برآمد. زيرا موقعيت پسرش را سخت ترسناك مي ديد. چرا كه پس از آنكه پزشكان نتوانسته بودند تومور را از مغز كودك خارج كنند دست به شيمي درماني او زده بودند. گاس تا پيش از بيماري يك بازيكن فوتبال، داراي كمربند سبز در رشته تاي كن و نماينده كلاس بود، اما حالا در خانه درس مي خواند. او فكر مي كرد بدون وجود بازي هاي كامپيوتري از عهده تحمل شرايط جديد برنيايد. بازي ها به او اين امكان را مي داد كه به چيزي جز بيماري اش، پزشكان و بيمارستان فكر كند.
او در بيمارستان مركز درماني دارس- سياني در لس آنجلس تحت مداوا قرار گرفت اين بيمارستان يكي از هزار بيمارستان در سراسر جهان است كه مجهز به دستگاه هاي بازي هاي كامپيوتري است و مانند وسايل و تجهيزات بيمارستاني امكان انتقال از تختي به تخت ديگر را دارد. به اين ترتيب گاس احساس مي كرد مانند يك بچه عادي است و چيزهاي دردناكي كه در اطرافش در جريان بود را مدتي به فراموشي مي سپرد.
در حالي كه تحقيقات اخير نشان داده بود كه بازي هاي كامپيوتري تأثير بدي بر روحيه كودكان دارد و باعث بالا رفتن اضطراب و بيماري هاي هراس و افزايش شيوع پرخاشگري در آنها مي شود، اما اين مطالعه جديد نشان مي دهد كه بسياري از كودكان و نوجوانان مي توانند اضطراب و هراس خود از مسائل پزشكي و بيماري ها را با اين گونه بازي ها فراموش كنند.
در اوايل ماه گذشته پزشكان دانشكده پزشكي كبك كانادا در تحقيقي در مورد جاي گذاري لاين داخل وريدي به اين نتيجه رسيدند كه نصب اين لاين در زماني كه كودك مشغول بازي هاي كامپيوتري است با درد و اضطراب كمتر همراه خواهد بود. كودكاني كه در زمان جاي گذاري اين لاين مشغول بازي كردن بودند 4 درجه كمتر درد را تحمل كردند و ميزان ضربان قلب و فشار خون آنها هم پايين تر از كودكاني بود كه مشغول بازي نبودند.
دكتر «آليدا مانيز» از دانشگاه بهداشتي گلاسكو هم در تحقيقاتي به اين نتيجه رسيد كودكاني كه دچار سوختگي هاي شديد و عميق شده اند در صورتي كه به بازي هاي كامپيوتري مشغول باشند و از هدفون و عينك هاي مخصوص بازي هاي سه بعدي استفاده كنند راحت تر و با درد و استرس كمتر تعويض پانسمان هاي خود را مي پذيرند. وي حتي مدعي شده است كه طول دوره درمان در كودكاني كه دچار سوختگي هاي شديد هستند و طي اين مدت هر روز با بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي خود را مشغول مي كنند و درد را كمتر حس مي كنند كوتاهتر است.
البته كمپاني هاي بزرگ فعال در زمينه طراحي بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي هم مي خواهند از نتايج اين تحقيقات استفاده كنند. كمپاني معروف ژاپني «نينتندو» اعلام كرده است كه در بيش از 3 هزار بيمارستان در سرتاسر جهان مراكز انجام بازي هاي كامپيوتري و ويدئويي تأسيس خواهد كرد تا مورد استفاده كودكان و نوجوانان بستري قرار بگيرد.
به نظر مي رسد والدين كودكان بستري هم از اين امكان استفاده خواهند كرد. به گفته« وينستون گلد» كه فرزندش« پائولو » در بخش خون بيمارستان اوكلند بستري است، وقتي كودكي ، استرس، اضطراب و درد داشته باشد، والدين او هم دچار اين حالت مي شوند ...او مي گويد: وقتي كه پسرم با اين كامپيوترها بازي مي كند مي بينم كه اضطراب و درد كمتري دارد و اين باعث مي شود كه من هم آرامش داشته باشم و همراه او بازي كنم.
national postcom

 



داروهاي كشيدني به بازار مي آيند!

همه داروهاي مسكن و ضد دردي كه امروزه در جهان به فروش مي رسند با عنوان داروهاي با اثر سريع تبليغ مي شوند، اما بين 15 دقيقه تا يك ساعت طول مي كشد كه اين داروها اثر كنند، در حال حاضر متخصصان داروسازي در حال ساختن دارويي براي درمان دردهاي موضعي، سردرد، ميگرن و حملات اضطراب هستند كه در چند ثانيه تا حداكثر چند دقيقه پس از مصرف اثر مي كنند. كمپاني آلكسا فارمتيك در كاليفرنيا در حال كار كردن روي پروژه داروهاي كشيدني-داروهايي كه مثل سيگار مصرف مي شوند- هستند. اين داروها سريعاً پس از مصرف جذب ريه مي شوند و بلافاصله وارد جريان خون شده و درد را كنترل مي كنند. به نظر مي رسد كه اين شيوه جديد موفقيت آميزتر از تمام روش هاي قبلي باشد و جالب آنكه طي ششماه اخير قيمت سهام اين كمپاني حدود 60 درصد افزايش يافته است.
به گفته دكتر «جفري لايبرمن» از مركز روانپزشكي كلمبيا اين شيوه استفاده از دارو شايد در نگاه اول خيلي جذاب نباشد اما به نظر مي رسد خيلي مفيد و كارآمد خواهد بود و مرزهاي جديدي را به روي انسان باز خواهد كرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14