(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 آبان 1388- شماره 19507
 

حديث دشت عشق
آينده سازان كشتي فرنگي ايران نياز به حمايت بيشتري دارند امكانات لازم در اختيار قهرمانان جهان نيست
اخبار كوتاه از فوتبال
بارسلونا صدرنشين ماند برتري رئال در دربي مادريد
براي شركت در رقابت هاي قهرمانان قاره هاي جهان 11 بازيكن به اردوي تيم ملي واليبال دعوت شدند
سومين قهرماني مقتدرانه تيم واليبال نشسته جوانان كشورمان در جهان اين تيم آينده ايران را تضمين مي كند
كاپيتان تيم ملي كشتي آزاد بدون تيم مانده است معصومي : هيچ تيمي مرا نمي خواهد!
مزايده به كشتي هم رسيد
شاهين طبع: بعداً مي گم
جلوگيري از انقراض باشگاههاي دوچرخه سواري
ميزهاي بيليارد جاي تشك هاي كشتي راگرفته اند تختي از اينجا آمده بود!
موافقت با درخواست سرمربي تيم ملي تكواندو
قوانين جديد در جودو
اخبار فوتبال جهان
تازه كار اين تيم شروع شده است نوجوانان امروز آينده سازان فردا



حديث دشت عشق

از وصاياي دانش آموز شهيد «امرالله قاسمي»
جان ما امانت است
از ملت شهيدپرور ايران مي خواهم كه تا آخرين نفس با منافقان بجنگند و نگذارند كه در فكر آنها رخنه كنند و اين انقلابي كه با خون هزاران شهيد و جانباز به دست آمده از دست برود.از آحاد مردم مي خواهم امام و روحانيت مبارز را پشتيباني كنند. پدر و مادر عزيزم!
اصلاً ناراحت نباشيد زيرا اين جان در دست ما امانت بود و حالا به صاحب اصلي اش پس داده ام.از خدا مي خواهم اين جان ناقابل را از من بپذيرد.
به خدا قسم اگر هفتاد جان داشتم هفتاد بار خود را به قلب دشمن مي زدم و هفتاد مرتبه خود را در راه خدا فدا مي كردم.
دانش آموز شهيد «امرالله قاسمي» در 23مرداد سال 1345 در نفت سفيد هفتكل ديده به جهان گشود و در عمليات خيبر چون شيري به قلب دشمن زد و در تاريخ 7/12/62 به آرزوي ديرينه اش رسيد و با شهادت خود افتخار شهر و ميهن خويش گرديد.
هيئت شهداي گمنام هفتكل

 



آينده سازان كشتي فرنگي ايران نياز به حمايت بيشتري دارند امكانات لازم در اختيار قهرمانان جهان نيست

قهرمانان كشتي فرنگي جهان كه سرمايه هاي كشتي ايران محسوب مي شوند در سالني تمرينات خود را پيگيري مي كنند كه از ابتدايي ترين امكانات بي بهره است.
انديمشك شهري در استان خوزستان است كه ده ها قهرمان نامي را به كشتي فرنگي ايران تحويل داده است. اين شهر با حدود دويست هزار نفر جمعيت بالاي پانصد كشتي گير فرنگي كار داراي مدال جهاني، قاره اي و كشوري را در خود تربيت كرده است.
ايرج قلاوند، مربي تيم ملي كشتي آزاد كه خود در اين شهر به مربيگري مي پردازد درباره مشكلات و شرايط كشتي در اين شهر گفت: انديمشك يكي از مناطق كشتي فرنگي خيز در ايران است كه اگر با كمي توجه از سوي مسئولان محلي مواجه شود مي تواند به ذخاير كشتي فرنگي ايران بيفزايد.
وي اظهار داشت: توجه به باشگاه ها در انديمشك و بهادادن به قهرماناني نظير اخلاقي و عبدولي كه مي توانند ستاره هاي درخشاني در كشتي ايران باشند، نياز كشتي اين منطقه است اما ادامه روند فعلي و تداوم بي توجهي ها به كشتي انديمشك ضربه مي زند.
باشگاه «شهرزيبا» انديمشك زيرنظر برادران قلاوند اداره مي شود. در اين سالن آب سردكن مناسب وجود ندارد، سرويس بهداشتي و دوش آب گرم براي كشتي گيران نيست و كشتي گيران نام آشنايي همچون برادران اخلاق، برادران عبدولي، برادران زيدوند، برادران قلاوند، ادريس تختي، علي اطرافچي و... بدون هيچ توجهي از سوي مسئولان شهر به كسب افتخار براي كشتي مي انديشند.مهرزاد قلاوند درباره مشكلات كشتي انديمشك اظهار داشت: سعيد عبدولي دو سال است كه قهرمان جوانان جهان مي شود اما تنها هديه اي كه تا امروز به او تعلق گرفته است يك تخته پتو است كه سال گذشته به وي اهدا شد.
مربي سازنده كشتي خوزستان تصريح كرد: باشگاهي كه عبدولي و حبيب الله اخلاقي عضو تيم ملي در رقابت هاي جهاني دانمارك و چندين قهرمان ديگر ملي در آن تمرين مي كنند فاقد آب و برق و سرويس بهداشتي مناسب است و كشتي گيران بايد با شيلنگ آب بخورند!
وي ادامه داد: بااين شرايط صخراوي مدير كل تربيت بدني استان خوزستان كه سابقه ورزشي هم ندارد به جاي كمك به ما كه يك باشگاه قهرمان پرور هستيم اجاره 150 هزار توماني باشگاه را به 300 هزار تومان افزايش داد و به اين طريق مزد زحمات مان را داد.وي اظهار داشت: با اين كارها سعيد عبدولي و حبيب الله اخلاقي كه مي توانند در آينده قهرمان المپيك شوند را از ورزش فراري مي دهيم و متاسفانه اين كشتي گيران باكوله باري از مشكلات خانوادگي بايد فكر و ذكر خود را بجاي قهرماني معطوف به مشكلات شخصي كنند.
با بي توجهي نماينده مجلس، مسئولان سياسي و ورزشي شهرستان انديمشك و مسئولان ورزش استان خوزستان اين نوابغ ورزشي از مسير واقعي خود منحرف مي شوند و ديگر نبايد از آنها انتظار قهرماني و موفقيت داشت. در حالي كه در خوزستان دهها شركت خصوصي و دولتي فعاليت مي كنند حمايت از اين جوانان و تشكيل يك تيم در ليگ مي توانست علاوه بر كمك مالي به كشتي گيران، تجهيزات مناسبي را براي سالن كوچك اين شهر ايجاد كرده و به پرورش و رشد هرچه بيشتر كشتي گيران كمك كنند.در اين ميان آنچه بيش از هرچيز مهم است نگاه خاص استاندار خوزستان، نماينده مردم انديمشك و نمايندگان خوزستان در مجلس شوراي اسلامي، مسئولان سازمان ورزش و مديركل تربيت بدني استان كه مي توانند مشكل اين قهرمانان نامي كشتي ايران را برطرف كنند.

 



اخبار كوتاه از فوتبال

مديرعامل مس: بازيكنان مشكوك بازي كردند
مديرعامل باشگاه مس كرمان پس از شكست سهمگين تيمش در مقابل استيل آذين تهران، گفت: برخي از بازيكنان تيم ما در اين بازي مشكوك بازي كردند.
عبدالرضا برهاني نژاد اظهار داشت: تعدادي از بازيكنان مس در بازي روز گذشته برابر استيل آذين كه به شكست شش بر دو تيم ما انجاميد به طرز خاص و مشكوكي بازي كردند و حتي در پايان مسابقه نسبت به نتيجه به دست آمده بي تفاوت بودند.
وي ادامه داد: اما در مقابل تعدادي از بازيكنان نيز نشان دادند كه براي موفقيت تيم مس هر كاري را انجام مي دهند كه آنها حتي بعد از شكست گريه كردند. بدون شك بعد از بررسي هاي لازم با كساني كه در مسابقه روز گذشته بي تفاوت بازي كردند برخورد كرده و دستشان را رو مي كنيم. وي در پايان گفت: تمام تلاش ما اين است كه پس از نشست با اعضاي هيات مديره و كادر فني، تيم را تقويت كنيم. به نظر من جذب چند بازيكن جديد و برگزاري اردوي شبانه روزي مي تواند تيم را از اين وضعيت خارج كند.
غيبت نكونام و شجاعي در ديدار با ايسلند
جواد نكونام و مسعود شجاعي پيش از بازي با اردن به تركيب تيم ملي فوتبال ايران اضافه خواهند شد. تمرينات تيم ملي در حالي از عصر ديروز در محل كمپ تيم هاي ملي رسما آغاز شد كه از مجموع 30 بازيكني كه «قطبي» به تيم ملي دعوت كرده است، 28 بازيكن تمرينات خود را زيرنظر كادر فني و براي ديدار دوستانه با ايسلند آغاز كردند و به گفته افشين قطبي دو بازيكن ايراني شاغل در ليگ اسپانيا نيز پيش از بازي با اردن به جمع ملي پوشان اضافه خواهند شد.
مسعود شجاعي و جواد نكونام براساس هماهنگي كه با كادر فني انجام داده اند، پس از ديدار با ايسلند به تيم ملي ملحق خواهند شد تا در ديدار برابر اردن در چارچوب رقابت هاي مقدماتي جام ملت هاي آسيا در تركيب تيم ملي ايران حضور داشته باشند.
تيم ملي فوتبال ايران تا پايان آبان ماه و براساس برنامه سه ديدار را در ورزشگاه آزادي به شرح زير برگزار خواهد كرد:
¤ ايران - ايسلند (ساعت 18- روز سه شنبه 19 آبان)
¤ ديدار رفت ايران - اردن (ساعت 18- روز شنبه 23 آبان )
¤ ايران - مقدونيه (ساعت 18- روز چهارشنبه 27 آبان)
ديدار دوستانه بارسلونا در كويت
و درآمد يك ميليون و 700 هزاردلاري
تيم بارسلونا اسپانيا در ديداري تداركاتي در كويت مقابل الكاظمه به ميدان مي رود. تيم بارسلونا اسپانيا پس از پايان مسابقات فوتبال قهرماني باشگاههاي جهان در ابوظبي امارات در ديداري تداركاتي در كشور كويت به مصاف تيم الكاظمه اين كشور مي رود. تيم بارسلونا براي انجام اين ديدار مبلغ يك ميليون و 700 هزار دلار از سران باشگاه كويتي دريافت خواهد كرد. مسابقات فوتبال قهرماني باشگاه هاي جهان از 20 تا 28 آذرماه سال جاري در ابوظبي پايتخت كشور امارات انجام مي شود.
استقبال گرم از نوجوانان ايران
تيم فوتبال نوجوانان ايران به دنبال ناكامي از راهيابي به مرحله يك چهارم نهايي مسابقات جام جهاني زير 17 سال نيجريه، بامداد ديروز (يكشنبه) به تهران بازگشت. تيم فوتبال نوجوانان ايران ساعت 4 بامداد ديروز در ميان استقبال گرم مردم فوتبالدوست كشورمان وارد فرودگاه امام خميني(ره) شد. تاخير در پرواز تيم فوتبال نوجوانان ايران از شهر لاگوس نيجريه به دوحه قطر باعث شد تا اين تيم ديرتر از زمان مقرر وارد تهران شود.
عملكرد مايلي كهن بررسي مي شود
هيات مديره باشگاه سايپا عملكرد كادر فني تيم فوتبال را بررسي خواهد كرد. تيم فوتبال سايپا در 4 هفته اخير ليگ برتر 4 شكست در كارنامه اش ثبت شده است. اين نتايج و حضور در مكان چهاردهم جدول باعث نارضايتي مديران باشگاه از كادر فني اين تيم شده است.
مديران باشگاه ترجيح مي دهند در اين زمينه مسايل را رسانه اي نكرده و در جلسه آينده هيات مديره كه چهارشنبه هفته آينده برگزار مي شود عملكرد فني مربيان تيم فوتبال را مورد ارزيابي قرار دهند.
با توجه به حضور مديرعامل جديد، هيات مديره باشگاه اين هفته جلسه نخواهد داشت تا مراسم توديع و معارفه آرش كوشا برگزار شود.
سايپا در اين فصل با مربيگري محمد مايلي كهن نتايج نامطلوبي گرفته است. اين تيم برخلاف انتظارات عمل كرده و ملكيان يكي از اعضاي هيات مديره سايپا چندي پيش نارضايتي خود را از عملكرد كادر فني اعلام كرده بود. اين موضوع باعث لرزان شدن پايه هاي مربيگري مايلي كهن شده است.

 



بارسلونا صدرنشين ماند برتري رئال در دربي مادريد

پيروزي تيم هاي بارسلونا و رئال مادريد درهفته دهم رقابت هاي لاليگا اختلاف يك امتيازي اين دو تيم درصدر جدول را حفظ كرد.
بازيهاي هفته دهم لاليگا شنبه شب با برگزاري چهار ديدار آغازشد.
دراين رقابتها آتلتيكومادريد و رئال مادريد در دربي پايتخت اسپانيا به ديدار هم رفتند كه اين مسابقه در پايان به سود همشهري ثروتمندتر يعني رئال به پايان رسيد.
دراين مسابقه ابتدا كاكا در دقيقه پنج رئال را از حريف پيش انداخت. 20 دقيقه بعد مارسلو برتري رئال را به عدد دو رساند. نتيجه دو برصفر تا پايان نيمه نخست حفظ شد. در نيمه دوم و در دقيقه 64گونسالو هيگواين بازيكن آرژانتيني رئال سومين گل اين تيم را وارد دروازه ميزبان كرد.
آتلتيكومادريد در 10 دقيقه پاياني مسابقه از خواب بيدار شد، اما اين زمان براي تغيير نتيجه مسابقه كافي نبود. اگرچه ديگو فورلان و سرخيو آگرو دردقايق 79 و 81 توانستند دو گل از گل هاي خورده تيمشان را جبران كنند اما اين رئال بود كه در پايان با تمام سه امتياز مسابقه به پيروزي رسيدكه از دقيقه 80 با اخراج راموس مدافع شان 01 نفره بازي مي كردند. اين پيروزي رئال را همچنان در يك قدمي بارسلونا درصدر جدول رقابتها نگه داشت.
در ديگر ديدار حساس شنبه شب بارسلونا مدافع عنوان قهرماني با پيروزي پرگل چهار بر دو برابر رئال مايوركا همچنان بدون شكست درصدر جدول رقابت هاي لاليگا باقي ماند. آبي- اناري ها دراين مسابقه با گلزني پدرو (11، 40)، آنري (44) و ليونل مسي (87-پنالتي) توانستند هشتمين پيروزي فصل خود را جشن بگيرند. نونس (20) و كيتا (90) دوبار توانستند دروازه بارسلونا را دراين مسابقه بازكنند.
پپ گوارديولا سرمربي بارسلونا درنيمه نخست اين مسابقه به برخي از ستارگانش همچون ليونل مسي، ژاوي هرناندس و آندرس اينيستا استراحت داده بود. اين بازيكنان درنيمه دوم راهي زمين مسابقه شدند.
در دو ديدار ديگر شنبه شب دپورتيوولاكرونيا درخانه ختافه دو برصفر به پيروزي رسيد. تنه ريف و مالاگا هم با تساوي دو بر دو به كار خود پايان دادند.
درجدول اين رقابتها بارسلونا با 26 امتياز همچنان صدرنشين است. رئال مادريد با يك امتياز كمتر در مكان دوم جاي دارد. سويا هم با 19 امتياز از 9 بازي سوم است.

 



براي شركت در رقابت هاي قهرمانان قاره هاي جهان 11 بازيكن به اردوي تيم ملي واليبال دعوت شدند

سرمربي تيم ملي واليبال اسامي 12 بازيكن اين تيم را براي سفر به ژاپن و شركت در رقابت هاي قهرمانان قاره هاي جهان معرفي كرد.
عليرضا نادي، سيدمحمد موسوي عراقي و عادل غلامي (سرعتي)، سعيد معروف و مهدي مهدوي (پاسور)، حمزه زريني، آرش صادقياني، آرش كمالوند و آرش كشاورزي (قدرتي دريافت كننده)، محمد محمدكاظم و محسن عندليب (قطر پاسور) و عليرضا عليزاده (ليبرو) بازيكناني هستند كه با تيم ملي واليبال در رقابتهاي جام بزرگ قهرمانان شركت مي كنند.
تيم ملي واليبال در حالي با 12 بازيكن در مسابقات جام بزرگ قهرمانان شركت مي كند كه طبق قوانين مربوط به اين بازي ها، تيم هاي شركت كننده حداكثر حق استفاده از 14 بازيكن دارند. اما از آنجايي كه 13 يا 14 نفره بودن تركيب تيم ملي منوط به استفاده حتمي از 2 ليبرو مي شد، حسين معدني تصميم گرفت تنها با 12 بازيكن و يك ليبرو در اين بازي ها شركت كند.
مسابقات واليبال جام بزرگ قهرمانان 27 آبان ماه تا 2 آذر ماه در ژاپن برگزار خواهد شد. علاوه بر ژاپن ميزبان تيم هاي لهستان (قهرمان اروپا)، برزيل (قهرمان آمريكاي جنوبي)، مصر (قهرمان آفريقا)، ايران (نايب قهرمان آسيا) و كوبا (قهرمان آمريكاي شمالي، مركزي و حوزه درياي كارائيب) برگزاركنندگان اين رقابت ها هستند.
تيم ملي كشورمان در نخستين روز اين مسابقات به مصاف مصر خواهد رفت. برنامه كامل ديدارهاي تيم ملي واليبال ايران در مسابقات جام بزرگ قهرمانان به اين شرح است:
چهارشنبه : 27/8/88
¤ ايران ..................... مصر
پنجشنبه : 28/8/88
¤ايران .................... برزيل
شنبه : 30/8/88
¤ايران ...................... ژاپن
يكشنبه : 1/9/88
¤ايران .................. لهستان
دوشنبه : 2/9/88
¤ايران ...................... كوبا

 



سومين قهرماني مقتدرانه تيم واليبال نشسته جوانان كشورمان در جهان اين تيم آينده ايران را تضمين مي كند

تيم واليبال نشسته جوانان ايران در حالي سومين قهرماني پياپي خود را در رقابتهاي جهاني جشن گرفت كه در مجموع
5 ديدار خود، نتيجه هيچ گيمي را به حريفان واگذار نكرد.
حسن بخش علي پور مربي تيم واليبال نشسته جوانان كشورمان با ابراز رضايت از عملكرد بازيكنان اين تيم در كسب قهرماني، گفت: بازيكنان به هدف نهايي كه همان قهرماني بود، رسيدند.
وي در خصوص سطح بازي ديگر تيم فيناليست سومين دوره مسابقات واليبال نشسته قهرماني جهان، تاكيد كرد: روسيه بسيار عالي بازي كرد و اگر بازيكنان ما تمرينات منظم گذشته را برگزار نمي كردند، نمي توانستند به اين مهم دست يابند.
وي كه مدت شش سال به عنوان سرمربي، تيم واليبال نشسته جوانان را همراهي مي كند، خاطرنشان كرد: عملكرد بازيكنان در اين مسابقات خوب بود و واليبال نشسته كشورمان مي تواند به وجود بازيكناني حرفه اي كه در آينده در جمع ملي پوشان خود باشد، ببالد.
بخش علي پور در پايان تاكيد كرد: اگر به جوانان توجه شود بازيكنان آينده داري هستند كه برتري واليبال نشسته ايران را در جهان ادامه خواهند داد و اين موضوع جز با برنامه ريزي منظم براي تمرينات آنان ميسر نمي شود.
سومين دوره مسابقات واليبال نشسته جوانان جهان از 13 آبان ماه در مشهد مقدس آغاز شد و شنبه شب با برگزاري ديدار دو تيم ايران و روسيه در آخرين ديدار اين رقابتها پايان يافت.
تيم ايران در ديدار نهايي با نتيجه سه بر صفر مقابل حريف خود به پيروزي رسيد.

 



كاپيتان تيم ملي كشتي آزاد بدون تيم مانده است معصومي : هيچ تيمي مرا نمي خواهد!

در شرايطي كه رقابتهاي ليگ برتر كشتي آزاد ايران حدود يك هفته ديگر آغاز مي شود كاپيتان تيم ملي كشتي كشورمان هنوز نتوانسته با باشگاهي قرارداد ببندد و به نوعي بدون تيم مانده است.
فردين معصومي نايب قهرمان وزن 120 كيلوگرم كشتي آزاد جهان در اين خصوص گفت: با اين وضعيتي كه براي ليگ به وجود آمده، فعلا هيچ تيمي مرا نمي خواهد.وي با بيان اينكه هنوز با هيچ تيمي براي ليگ برتر قرارداد نبسته ام گفت: با اين قوانيني هم كه وجود دارد، ملي پوشان ضرر مي كنند. اگر سه، چهار تيم سرمايه دار وجود داشته باشند و ملي پوشان در تيم ها پخش شوند به نفع ليگ خواهد بود اما، زماني كه چهار تيم سرمايه دار نداريم و هر تيم هم مي تواند تنها دو ملي پوش بگيرد، در آن شرايط كشتي گيران ملي پوش ضرر مي كنند.
وي ادامه داد: درآمد كشتي گير تنها از ليگ است اما در حال حاضر اكثر تيم ها توان پرداخت پول به كشتي گيران را ندارند و تيم هاي كم امكاناتي هستند. به هر حال بايد تلاش شود تا تيم هاي سرمايه دار در ليگ كشتي حاضر باشند و كشتي گيران از نظر مالي بهره اي ببرند.
كشتي گير فصل گذشته تيم گراد تهران در مورد كناره گيري اين تيم از ليگ گفت: گراد سال قبل قهرمان ليگ برتر شد اما، مسئولين تيم مي گويند پارسال كه قهرمان شديم، چه كاري برايمان كردند؟ آنها كه 500 ميليون در يك سال خرج كشتي كردند، در حال حاضر ديگر انگيزه اي ندارند.كاپيتان تيم ملي كشتي آزاد در پايان گفت: گاهي اوقات براي تمرين به تهران مي آيم. زحمت خود را مي كشم چرا كه هدفم المپيك لندن است و اگر كسي هم تا آن زمان من را شكست دهد، دو بنده تيم ملي را تقديم خواهم كرد.

 



مزايده به كشتي هم رسيد

فكر مي كرديم اين قضيه بين مربيان فوتبال رايج است كه در فصل نقل و انتقالات نان يكديگر را آجر مي كنند و با پائين آوردن نرخ مربيگري خود سعي مي كنند با رقم هاي پائين هر طور شده روي نيمكت بنشينند.
(البته منظور از رقم پائين حداقل بين 100 تا 200 ميليون تومان است.) اما گويا اين رقابت كه كم كم در حال تبديل شدن به يك مزايده است به ساير رشته ها از جمله كشتي هم كشيده است كه در اين ميان شنيدن صحبتهاي حسين يوسفي افشار مربي فصل گذشته تيم دانشگاه آزاد خواندني است: مربيان تيم ملي براي آنكه مربيگري تيم دانشگاه آزاد را از من بگيرند، به مديريت اين باشگاه گفتند با بودجه 120 ميليوني در ليگ فرنگي تيمداري مي كنند.يوسفي افشار اظهار داشت: سال گذشته تيم دانشگاه آزاد امكانات و بودجه بسيار خوبي در اختيار ما قرار داد. 380 ميليون تومان از طريق اين باشگاه به كشتي فرنگي تزريق شد؛ اما با موانعي كه مربيان تيم ملي سد راه ما قرار دادند به نايب قهرماني ليگ اكتفا كرديم.وي ادامه داد: در آستانه ليگ 88، مربيان تيم ملي با مسئولان دانشگاه آزاد مذاكره كردند و براي اينكه تيم را از من بگيرند، به آنها گفتند مي توانيم با بودجه 120 ميليوني در ليگ فرنگي تيمداري كنيم.يوسفي افشار تاكيد كرد: اين پيشنهادي بود كه فقط براي حذف من عنوان شد و حالا همين مربيان اذعان دارند كه با اين بودجه هرگز نمي توان در كورس قهرماني باقي ماند. به اين شكل كشتي فرنگي از سرمايه گذاري تيم خوبي چون دانشگاه آزاد محروم مي شود. چند كشتي گير و مربي كه مي توانستند به واسطه حضور در ليگ منبع درآمدي داشته باشند، ضرر مي كنند. چه كسي پاسخگوي اين ضرر است؟يوسفي افشار با غيراخلاقي خواندن اين اقدام خاطرنشان ساخت: حبيب اخلاقي با شكست طالب نعمت پور در ليگ فصل گذشته به تيم ملي شناسانده شد؛ ولي همين آقايان سال گذشته ليگ را به ضرر تيم ملي مي دانستند. حالا كه مربيان تيم ملي قصد تيمداري دارند، ليگ خوب است و مي خواهند تيم اعزامي به جام جهاني را از بين برترين هاي اين رقابت ها انتخاب كنند.
هياهو براي هيچ
چقدر حرف و حديث، چقدر كش و قوس و واكنش هاي مختلف طي يكماه اخير درخصوص اينكه چه كسي به كلاسهاي مربيگري فيلا برود شنيديم.
دعوا بود و جر و بحث. يكي مي گفت حق من است، و ديگري مي گفت فدراسيون خطي عمل مي كند و روي نام من خط قرمز كشيده است و... اما مثل اينكه اصلا قسمت نبود كلاس برگزار شود و مربي از ايران به بلغارستان اعزام شود. در حالي كه قرار بود كلاس پيشرفته مربي گري فدراسيون جهاني كشتي آزاد در صوفيه بلغارستان برگزار شود، اين كلاس به دليل شيوع ويروس آنفلوآنزاي خوكي لغو شد.
همچنين قرار است اين كلاس در اوايل سال 2010 ميلادي برگزار شود. حدود 10 مربي از ايران قصد حضور در كلينيك مربي گري فيلا در صوفيه را داشتند كه بايد تا چند ماه ديگر منتظر بنشينند و منتظر اتفاقات بعدي باشند.
هفته ديگر در چنين روزي...
اگر اتفاق خاصي نيفتد هفته آينده در چنين روزي (25 آبان) قرار است رقابتهاي ليگ برتر كشتي در دو رشته آزاد و فرنگي بطور همزمان در كشور آغاز شود.
طبق اعلام فدراسيون كشتي جلسه هماهنگي و گروه بندي تيم ها به منظور هر چه بهتر برگزار شدن اين مسابقات امروز با حضور نمايندگان تيم هاي شركت كننده در محل خانه كشتي برگزار خواهد شد تا تيم با قوانين و آئين نامه مطلع شوند و تيم ها هم نظرات و مشكلات خود را با مسئولان فدراسيون در ميان بگذارند. در رقابتهاي فصل جاري ليگ كشتي فرنگي شش تيم امام رضا(ع) قائمشهر، گاز كرمانشاه، گاز اردبيل، شركت ملي حفاري ايران، نيروي زميني ارتش و منتخب ايذه براي حضور در مسابقات اعلام آمادگي كرده اند.در رشته كشتي آزاد نيز تيمهاي شوراي شهر و شهرداري كرمانشاه، راه آهن خراسان رضوي، گاز مازندران، نفت تهران، ماكيان بروجرد، رشد دانه گلستان، نيروي زميني ارتش و صنايع و معادن استان همدان در رشته كشتي آزاد حضور دارند.

 



شاهين طبع: بعداً مي گم

مثل اينكه تنها سطح كيفي مسابقات فوتبال ليگ برتر پائين نيامده و اين موضوع در ساير رشته ها از جمله رقابتهاي باشگاهي ليگ بسكتبال هم ديده مي شود.
مهران شاهين طبع سرمربي تيم بسكتبال صبا مهر با اشاره به افت سطح كيفي مسابقات ليگ برتر بسكتبال گفت:
قطعاً ليگ برتر اين فصل افت زيادي داشته كه در آينده اي نزديك دلايل آن را خواهم گفت: سرمربي تيم بسكتبال صبامهر در مورد تفاوت ليگ امسال با سال گذشته تاكيد كرد: مسلماً ليگ اين فصل تفاوت هاي زيادي با فصل گذشته دارد و رقابت ها نشان مي دهد كه ليگ امسال تحليل رفته و اين موضوع دلايل مختلفي دارد، كه در حال حاضر به دليل شرايطي كه وجود دارد نمي توانم دلايل آن را توضيح دهم و در آينده علت اين افت را خواهم گفت. وي در مورد عملكرد بني كوچويي (بازيكن ايراني - آمريكايي) صبا خاطر نشان كرد: درست است اين بازيكن در آمريكا رشد پيدا كرده است؛ اما در حد بازيكنان ايراني حاضر در ليگ برتر است و نمي توان وي را فراتر از آن دانست.
بسكتبال خراسان فداي تعلل مسئولان شد
بسياري از كارشناسان سقوط تيم بسكتبال خراسان رضوي به ليگ دسته يك و سهل انگاري مسئولان مربوطه جهت ثبت نام به موقع اين تيم در قرعه كشي ليگ كه در نهايت منجر به سقوط مجدد آن به زير گروه شد را، ناشي از تعلل مسئولان ورزش استان مي دانند.
آنان معتقدند؛ اين سقوط هاي پـي در پي، آغاز دوران سياهپوشي بسكتبال اين استان در نمودار ورزش استانهاي كشور است.
فصل گذشته تنها نماينده خراسان رضوي در سوپر ليگ كشور دوران سختي را پشت سر گذاشت كه بسياري نقطه آغاز اين ناكامي ها را در پيوستن اين تيم به باشگاه پرحاشيه ابومسلم مي دانند.
اين كارشناسان معتقدند: امسال نيز اگر اداره كل تربيت بدني و يا مسئولان هيئت بسكتبال هزينه ثبت نام در قرعه كشي ليگ دسته يك را پرداخت مي كردند، بار ديگر بسكتبال دوستان اين استان مي توانستند به روشن ماندن چراغ ليگ در اين استان، اميدوار باشند، اما متاسفانه چنين نشده است. يكي از كارشناسان و عضو هيئت رئيسه هيئت بسكتبال استان خراسان در اين خصوص مي گويد: رئيس فدراسيون بسكتبال كه توجه خاصي به بسكتبال اين استان دارد، در پاسخ به تقاضاي من براي ماندن اين تيم در ليگ دسته يك، گفت: «از تمام بدهي هاي شما چشم پوشي مي كنم، اما مبلغ 150 ميليون ريال ثبت نام در ليگ دسته يك را حتما بايد واريز كنيد.»
علي عبداحد افزود: اما متاسفانه نه تنها هيئت، بلكه اداره كل و حتي كميته ورزش استان نيز هيچ تلاشي براي رفع اين مشكل نكردند.
عبداحد در بخش ديگري ضمن انتقاد از فقدان جذب اسپانسر توسط مسئولان ورزشي استان، گفت: مديريت اين نيست كه شخصي پشت ميز بنشيند و بگويد: «صنايع با ورزش قهر كرده اند، صنايع تمايل ندارند حمايت كنند»، و اضافه كرد: ا ين وظيفه يك مدير ورزشي است كه به دنبال جذب اسپانسر باشد. عبداحد با تاكيد بر اينكه بي تفاوتي مسئولان براي پرداخت اين مبلغ ناچيز، هويت بسكتبال ما را نابود كرد، افزود:اگر اين وضعيت براي من قابل پيش بيني بود، حاضر بودم بسكتبال دوستان استان را جمع كنم و هر كداممان پنج ميليون ريال پول روي هم مي گذاشتيم تا شاهد اين بي آبرويي نباشيم.
وي از مسئولان كميته ورزش استان خواست تا همانطور كه براي دو باشگاه فوتبال ابومسلم و پيام، جلسه برگزار كرده و اعتبارات لازم را به تصويب مي رسانند، نسبت به ساير رشته هاي ورزشي نيز حداقل توجهات را داشته باشند.
رئيس هيئت بسكتبال خراسان رضوي نيز در اين خصوص گفت: آقاي داوري به من گفته سال گذشته يك ميليارد و 750 ميليون ريال خرج اين تيم كرده اما رسانه ها فقط «بد» نوشتند، حال چه خرج بكنم و چه نكنم، آخرش همين است. در مجموع با توجه به سابقه طولاني بسكتبال خراسان رضوي، بجاست تا مسئولان ورزش كشور و به خصوص فدراسيون بسكتبال توجه بيشتري به وضعيت اين رشته ورزشي در شهرهاي دور از پايتخت داشته باشند.

 



جلوگيري از انقراض باشگاههاي دوچرخه سواري

دبير فدراسيون دوچرخه سواري از برنامه ريزي براي ترغيب سرمايه گذاري باشگاه ها و ماندگاري بيشتر تيم ها در اين رشته خبر داد.
اصغر خالقي گفت: باشگاه هاي خصوصي كشش كمتري براي ماندگاري تا پايان رقابت هاي ليگ را دارند و در وضعيتي كه ببينند تيم هايشان نتيجه اي در رقابتها نمي گيرند از دور مسابقات كنار مي كشند.
وي افزود: خوشبختانه اين مشكل در بين تيم هاي مردان كمتر از تيم هاي حاضر در بخش بانوان رخ مي دهد زيرا باشگاه هاي حاضر در اين بخش با توجه به تبليغات بيشتر و حضور ركابزنان در مسابقات و برنامه هاي مختلف داخلي و برون مرزي تمايل بيشتري براي سرمايه گذاري در اين رشته دارند.
دبير فدراسيون دوچرخه سواري خاطرنشان كرد: ما براي حضور تيم هايي مانند پتروشيمي تبريز كه با برنامه و سرمايه كار مي كند دغدغه نداريم اما تيم هاي حاضر در بخش بانوان نوپا هستند و براي ادامه كار نياز به برنامه ريزي بيشتر و حمايت دارند.
وي با بيان اينكه بايد براي بالا بردن كشش تيم ها فكري بكنيم گفت: به همين دليل بزودي كميته اي را تشكيل مي دهيم تا براي رقابتهاي ليگ برنامه ريزي كرده و با قرار دادن تمهيداتي براي اين ديدارها يا برنامه ريزي براي برگزاري رقابتهاي جايزه بزرگ ميزان سرمايه گذاري و ماندگاري تيم هاي باشگاهي را براي حضور در رقابتهاي دوچرخه سواري بيشتر كنيم.

عسگري: به زور مي گويند بايد شركت كنم
مسابقات كره چون رشته تخصصي من نيست اصرار كردم كه نروم اما خاتون آبادي سرمربي تيم گفت كه بايد بيايي. او خودش هم مي داند كه مسير كفي است و براي من كه يك دوچرخه سوار سربالايي رو هستم مناسب نيست، با اين حال مي گويد بايد همراه تيم باشم. من هم به تصميم او احترام مي گذارم.
اين بخشي از صحبتهاي حسين عسگري عضو تيم ملي دوچرخه سواري و تيم باشگاهي پتروشيمي تبريز است كه عليرغم ميل خود قصد دارد در مسابقات كره جنوبي شركت كند. وي كه در حال حاضر در كره جنوبي به سر مي برد مي گويد:
اين رقابت ها در رشته كريتريوم به مسافت 100 كيلومتر در مسيري كفي برگزار خواهد شد كه رشته تخصصي ركابزنان سرعتي است. من همراه تيم پتروشيمي در اين رقابت ها شركت خواهم كرد اما، اين رقابت ها رشته تخصصي من نيست. تنها همراه تيم مي روم كه تيم با تركيب كامل شركت كند.
وي كه سابقه حضور در تيم جيانت تايوان را در كارنامه دارد درخصوص برنامه هاي خود گفت: امسال قصد ندارم كه به تيم هاي خارجي ملحق شوم و دوست دارم در پتروشيمي تبريز كار كنم. پتروشيمي هم اكنون در صدر قاره آسيا قرار دارد و در بالاترين سطح تيم ها در آسيا قرار دارد. اين تيم معتبرترين تيم در سطح آسياست.

 



ميزهاي بيليارد جاي تشك هاي كشتي راگرفته اند تختي از اينجا آمده بود!

در حالي كه انتظار مي رود مسئولان ورزش با بها دادن بيش از گذشته به باشگاه هاي قديمي و بازيكن ساز، زمينه رشد و توسعه رشته هاي مختلف را فراهم كنند باشگاهي كه بزرگاني چون جهان پهلوان تختي را در دل خود جاي داده بود به محلي براي بازي بيليارد تبديل شده است!
باشگاه پولاد در سال 1300 در محل شاهپور سابق وحدت اسلامي فعلي توسط فرد كشتي دوستي به نام رضي خان احداث شد اما امروز سالني كه بزرگاني همچون جهان پهلوان تختي را در خود پرورش داده است چند سال است با خصوصي شدن تبديل به يك سالن بيليارد شده است.
در حالي كه كشتي ايران اين روزها براي پيشرفت هرچه بيشتر و داشتن پشتوانه هاي بسيار و تضمين آينده نيازمند سالنهاي كشتي، به خصوص در مناطق جنوب و كشتي خيز شهر تهران است اما هر روز شاهد تعطيلي سالنهاي كشتي هستيم و سالنهايي كه تعطيل نمي شوند نيز تبديل به باشگاه هاي خصوصي شده اند كه كميت در اين باشگاه ها فداي كيفيت شده و چيزي كه كشتي گير در آن نمي آموزد كشتي است!
در باشگاه هاي خصوصي كميت فداي كيفيت مي شود
علي اكبر حيدري دارنده مدال برنز المپيك 1964 توكيو در اين مورد مي گويد: در حال حاضر بيشتر سالنهاي كشتي اگر فعاليت كنند خصوصي شده اند به طوري كه در اين باشگاه ها مربيان براي اينكه دستمزد بيشتري دريافت كنند مجبورند كه شاگردان زيادي را در تمامي رده هاي سني تحت پوشش قرار دهند كه اين كار كيفيت كار را پايين مي آورد.
وي تصريح كرد: اگر اين روند ادامه پيدا كند كشتي دچار مشكل مي شود كه اين وظيفه اداره كل تربيت بدني استان تهران است كه سالنهاي كشتي را نجات دهد چرا بايد سالنهايي مانند كيان و پولاد كه بزرگان زيادي در آنها پرورش يافته اند به اين سادگي تعطيل شده و يا در آنها ورزش هاي ديگري آموزش داده شود.
يكي از سالنهاي كشتي كه در آن بزرگاني مانند جهان پهلوان تختي، زندي، گيوه چي و دهها بزرگ ديگر كشتي آن در پرورش يافته اند امروز تبديل به يك سالن بيليارد شده است جالب اينكه در سر در اين سالن نوشته است «باشگاه پولاد تاسيس 1300 هجري شمسي»!و اما نكته تاسف آور اينجاست كه در درب ورودي آن چيزي كه ديده مي شود ميزهاي بيليارد سبز رنگ است به همراه يك دست نوشته كه ورود تماشاچي را ممنوع مي كند!
پولاد قديمي ترين باشگاه تهران است
محمدرضا نوايي مربي سابق تيم ملي در مورد باشگاه پولاد مي گويد: پولاد قديمي ترين باشگاه تهران است كه بزرگان زيادي در آن پرورش يافته اند. تختي راه قهرماني را در اين باشگاه آموخت.
صائم اريكان تركيه اي اولين مربي خارجي كشتي ايران در اين سالن فعاليت خود را آغاز كرد و بعدها مرحوم «فعلي» از بهترين مربيان كشتي ايران در اين سالن به آموزش كشتي گيران پرداخت و بعد از انقلاب نيز كشتي گيراني نظير محسن كاوه مربي تيم ملي در اين سالن تمرين كرده اند.دارنده مدال برنز جهان افزود: افسوس كه باشگاه هاي بزرگي مثل پولاد و كيان كه مي توانستند كشتي گيران بزرگي را به كشتي تهران تحويل دهند تعطيل هستند و اين وظيفه مسئولان ورزش كشور است كه جلوي خصوصي سازي سالنها در ورزش ايران را بگيرند.تختي زنده است چون نامش و راهش زنده است او بزرگمردي بود كه راه مردانگي و بزرگي را در همين باشگاه پولاد آموخت اما اين باشگاه امروز نام جهان پهلوان تختي را فرياد مي زند به اميد آنكه مسئولاني در ورزش تهران و ايران به دل تنگي هاي جوانان جنوب تهران كه مهد كشتي كشور است پايان دهند زيرا جنوب تهران مهد كشتي كشور است و با اين تدبير شايد دوباره كشتي تهران هم سر بالا كرده و به پشتوانه سازي در كشتي ايران نيز كمك شود.

 



موافقت با درخواست سرمربي تيم ملي تكواندو

مسابقات قهرماني كشوري تكواندو (انتخابي تيم ملي) در رده سني بزرگسالان برگزار خواهد شد.
رضا مهماندوست سرمربي تيم ملي تكواندو بزرگسالان ايران از فدراسيون درخواست كرده است، پيش از آغاز اردوهاي آماده سازي تيم ملي رقابت هاي قهرمان كشوري در رده سني بزرگسالان برگزار شود.
با تصميم فدراسيون تكواندو اين مسابقات اواخر آبان ماه يا اوايل آذرماه برگزار مي گردد، اما هنوز زمان دقيق و محل برگزاري رقابت ها مشخص نشده است.
با توجه به اينكه رقابت هاي قهرماني نوجوانان آسيا نيز اواخر آبان ماه در ايران برگزار مي شود احتمال تعويق در زمان برگزاري مسابقات قهرماني كشور وجود دارد.
با تصميم مهماندوست هشت تكواندوكار ايران كه در مسابقات جهاني دانمارك حضور داشتند به صورت مستقيم وارد اردوهاي آماده سازي مي شوند و نفرات برتر مسابقات قهرماني كشور نيز به تمرينات دعوت خواهند شد.
كادر فني تيم ملي بزرگسالان ايران برنامه آماده سازي خود را براي حضوري قدرتمند در بازي هاي آسيايي 2010 گوانگ جو در اختيار مسئولان فدراسيون قرار داده است.
در اين برنامه حضور در 3 تورنمنت بين المللي آلمان، اتريش و آذربايجان كه در تقويم فدراسيون جهان و اروپايي داراي جايگاه ويژه اي هستند در نظر گرفته شده است.
گفتني است، تيم ملي تكواندو بزرگسالان ايران براي حضور در بازي هاي آسيايي 2010 داراي 6 سهميه است.

 



قوانين جديد در جودو

فدراسيون بين المللي جودو با تاكيد بر اينكه از ارزش هاي بنيادين اين رشته دفاع مي كند، اعلام كرد: تغييرات انجام شده در قوانين مسابقاتي جودو در مسابقات جهاني 2009 جوانان پاريس تاييد شده است.
IJF با اين شعار كه: «جودو سيستم تعليم و تربيت جسم و ذهن است» اعلام كرد: فدراسيون بين المللي علاقمند نيست تا قوانين داوري را در مسابقات كسب سهميه المپيك تغيير دهد. به همين دليل بررسي هاي لازم در خصوص ارزيابي تغييرات انجام شده تا قبل از ژانويه 2010 در مسابقات مختلف انجام خواهد شد.
در ادامه اين گزارش آمده است: بررسي هاي انجام شده در جريان مسابقات جهاني 2009 جوانان به ميزباني پاريس تاييدي بر اين تغييرات بود، ضمن اينكه اين بررسي ها در مسابقات گرندپري ابوظبي (20 و 21 نوامبر)، گرندپري چينگ دائو (28 تا 29 نوامبر)، جام جهاني كره (4 و 5 دسامبر) و مسابقات بزرگ توكيو (11 تا 13 دسامبر) هم چنان انجام خواهد شد.
در پايان نيز تصميمات لازم در خصوص اين تغييرات اتخاذ مي شود.
IJF در اين گزارش با اشاره به روئوس مهمترين تغييرات انجام شده تاكيد كرده است در مسابقات جودو تنها از يك داور براي قضاوت مسابقات استفاده مي شود. همچنين دو دوربين نيز از دو زاويه مختلف تصويربرداري لازم را از رقابت ها انجام خواهند داد.
براساس اعلام فدراسيون بين المللي جودو، اگر مسابقه به وقت اضافه كشيده شود و در پايان وقت امتياز طلايي هيچ كدام از دو جودوكار موفق به كسب امتياز نشوند، داور تصميم لازم را نسبت به معرفي فرد برنده اتخاذ خواهد كرد.

 



اخبار فوتبال جهان

روبينيو در يكقدمي بارسلونا
مسئولان باشگاه بارسلونا براي جذب مهاجم منچسترسيتي راهي انگليس خواهند شد. مسئولان بارسلونا روز چهارشنبه هفته جاري به انگلستان مي روند تا در مورد انتقال 36 ميليون يورويي روبينيو با مسئولان منچسترسيتي مذاكرات نهايي را انجام دهند. كميته فني بارسلونا پس از مشورت هايي كه با پپ گوارديولا، سرمربي اين تيم انجام داده، در مورد جذب روبينيو به توافق رسيده است.
بر اساس اين گزارش روبينيو كه در حال حاضر عضو منچسترسيتي است، براي بازگشت دوباره به لاليگا ابراز تمايل كرده است. خوان لاپورتا، رئيس باشگاه بارسلونا تاييد كرد كه با شيخ منصور بن زياد آل نحيان ملاقاتي را داشته است و روز چهارشنبه نيز مذاكرات ادامه خواهد داشت. وي ادامه داد: در ماه ژانويه اين بازيكن به صورت قرضي به بارسا مي آيد و ما قصد داريم به مدت 18 ماه اين مهاجم برزيلي را در اختيار داشته باشيم.
شيلي و ساحل عاج حريفان تداركاتي آلمان
ليست تيم ملي فوتبال آلمان براي بازي مقابل شيلي و ساحل عاج اعلام شد. يوآخيم لو براي برگزاري 2 ديدار دوستانه مقابل شيلي و ساحل عاج بازيكنان تيم ملي آلمان را انتخاب كرد كه در اين ليست نام آيرون هانت نيز ديده مي شود.هانت بازيكني 2 مليتي است و شايعه شده بود مي خواهد براي تيم ملي انگليس بازي كند، اما وي پس از مذاكرات نهايي كه داشت در ليست جديد لو قرار گرفت. علاوه بر هانت، نام توماس مولر مهاجم بايرن مونيخ و پديده جديد آلمان در اين ليست قراردارد.
استفان كرشلين نيز پس از مدت ها دوري از اردوي تيم ملي آلمان دعوت شده است. لو در اين زمينه گفت: مولر براي اينكه با ايده هاي تاكتيكي من هماهنگ شود، نياز داشت در كنار تيم با فضاي تيم ملي آشنا شود و ما اين هماهنگي را با دعوت از وي انجام داديم. سرمربي آلمان درباره هانت تاكيد كرد: او در شرايط خوبي قرار دارد و قبل از اين 2 ديدار دوستانه به اردو دعوت شد تا شانس نشان دادن خود را داشته باشد. او در فصل جاري خوب بازي كرده و از سير صعودي خوبي برخوردار است. آلمان شنبه هفته آينده در شهركلن و در ديداري دوستانه به مصاف شيلي خواهد رفت و 4 روز بعد در كلسن كرشن ميزبان ساحل عاج خواهد بود.
جرارد: آينده براي ماست
كاپيتان تيم فوتبال ليورپول گفت: قول مي دهم به زودي ليورپول با پرورش ستاره هاي جوان نگاه ها را به خود جلب خواهد كرد. استيون جرارد ابراز اميدواري كرد ستاره هاي جوان در تيم ليورپول آينده خوبي را براي مردان آنفيلد در فوتبال انگليس رقم بزنند. يكي از استعدادهاي جواني كه به باشگاه آمده، استفان وارناك است كه با درخشش نگاه ها را به خود جلب كرد و كارشناسان آينده خوبي را براي وي در فوتبال جزيره پيش بيني مي كنند. جرارد در اين زمينه گفت: فراموش نكنيد وارناك بازيكن بزرگ و تاثيرگذاري است كه در باشگاه هاي بلكبرن و آستون ويلا بازي كرده است، اگر چه نتوانسته توانايي خود را تا به حال نشان دهد. وي ادامه داد: اخيراً تغييرات خوبي در باشگاه رخ داده است و اين نشان مي دهد مسئولان دوست دارند ستاره هاي بزرگي همچون رابي فاولر، مايكل اوون و يا جيمي كرگر در آنفيلد پرورش دهند. كاپيتان ليورپول تاكيد كرد: مي دانم پديده هاي جواني در تيم حضور دارند. براي اينكه ستاره هاي جوان
تحت تاثير جوسازي ها قرار نگيرند، بهتر است نامي از آنها برده نشود، اما قول مي دهم به زودي نام ليورپول با پرورش ستاره هاي جوان زبانزد شود.

 



تازه كار اين تيم شروع شده است نوجوانان امروز آينده سازان فردا

تيم شايسته و آتيه دار نوجوانان ايران با وجود آنكه مقابل اروگوئه شكست خفيفي را متحمل گرديد و از گردونه جام جهاني نيجريه خارج شد اما بار ديگر بر نظريه كارشناسان مهر تأييد زد كه حرف هاي زيادي در آينده براي گفتن دارد.
اين تيم مستعد سال گذشته در ازبكستان با صلابت تمام بر بلنداي قهرماني قاره كهن و پرجمعيت آسيا ايستاد و به عنوان تيم نخست اين قاره بليت حضور در جام جهاني نيجريه را دريافت نمود.
قهرماني نوجوانان كشورمان كه نشات گرفته از هدايت خوب و تلاش بي وقفه كادر فني به ويژه «علي دوستي» مربي بي ادعا و سازنده بود، بارقه اميد را در دلها تاباند.
متعاقب آن فروغ فوتباليست هاي آتيه دار ما در نيجريه و برتري مقابل تيم هايي چون گامبيا و هلند و تساوي در مقابل كلمبيا، اسباب تحسين جهانيان را نيز برانگيخت و ثابت كرد كه نفرات لايق ايران در عرصه مسابقات معتبر جهاني نيز ياراي مقابله با كشورهاي صاحب فوتبال را دارند.
در جدال سنگين و 120دقيقه اي مقابل اروگوئه كه در زمين ناهموار ورزشگاه «اسوئند» و هواي نامساعد شهر «كالابار» برگزار شد، بازيكنان ايران سيماي يك تيم مغلوب را نداشتند و در واقع بازنده اي سربلند بودند.
نفرات تيم ايران در اين بازي نفس گير، پا به پاي حريف دويدند و تلاش كردند و بطور قطع اگر آن اشتباه- كه در فوتبال اجتناب پذير است- از سوي دروازه بان كشورمان رخ نمي داد، نتيجه بازي بسود اروگوئه رقم نمي خورد.
آنچه كه مي بايست مورد عنايت ويژه قرارگيرد اين است كه بازيكنان مستعد اين تيم در پرتو فراست و برنامه هاي درازمدت، سالها در كنار هم بودند و از سن 12سالگي در تيم هاي ملي رده هاي سني پايين، تحت آموزش و تربيت قرار داشتند.
از بازيهاي زيبا و ستايش آميز نوجوان در جام جهاني نيجريه كه بگذريم، بايد به يكايك اعضاي اين تيم نيز از نظر توجه به اخلاق مداري و فرهنگ محوري دست مريزاد گفت، اعضاي تيم ايران در طول بازيهاي خود در جام جهاني نوجوانان، آنچنان موقر و با اخلاق نشان دادند كه با تقدير مربيان تيم هاي حريف و مسئولان برگزاري مسابقات مواجه گشتند.
از سويي ديگر نبود حتي يك مورد بازيكن صغر سني و تقلبي در تيم كه حتي با تمجيد «فيفا» مواجه شد، نيز كارنامه اي قابل ستايش بود كه مايه مباهات فوتبال ايران شد.
به هر شكل، تيم مستعد و لايق نوجوانان با حضور در مرحله دوم موجب فخر شد اما در ادامه با شكست مقابل اروگوئه نتوانست آرزوي فوتبال دوستان براي حضور در جمع هشت تيم برتر دنيا را جامه عمل بپوشاند ولي نبايد اين مهم را به محاق فراموشي بسپاريم كه نفرات اين تيم نبايد در ادامه به حال خود رها شوند.
ايمان صادقي، افشين اسماعيل پور، پيام صادقيان، كاوه رضايي، ايمان شيرازي، مهران گلبرگ، سعيد لطفي، اميد عالي شاه، مهرداد يگانه و... از جمله بازيكنان توانمندي بودند كه نشان دادند خمير مايه كار را دارند و در آينده مي توانند در تيم هاي جوانان و حتي رده سني اميد، فوتبال ايران را به مدارج بالاي افتخار برسانند .
با خروج از گردونه جام جهاني نوجوانان، دنيا به آخر نرسيده بلكه مي بايست مسئولان را به تكاپوي بيشتر وادارد تا اين بازيكنان هوشمند و آتيه دار، تاكتيك پذيرتر شوند و به مدد بلوغ تاكتيكي و هارموني رواني بيشتر براي حضور در مسابقات بعدي در عرصه جوانان و همچنين رده سني اميدها، آبديده شوند.
پيرواني: در تيم اميد هم از بازيكنان نوجوانان استفاده مي كنم
غلامحسين پيرواني سرمربي تيم فوتبال اميد ايران كه خود سالها تجربه كار كردن با بازيكنان تيم هاي پايه را دارد و در زمان حضورش در تيم مقاومت سپاسي شيراز همواره معرف بازيكنان جوان، گمنام و آينده دار بسياري به فوتبال كشورمان بوده است درباره عملكرد تيم نوجوانان ايران در رقابت هاي جام جهاني فوتبال گفت:
عملكردشان بسيار عالي بود. بايد به آنها خسته نباشيد گفت. تيم نوجوانان كار بزرگي انجام داد و پس از گذشت چند سال متوجه مي شويم كه دوستي و تيمش چه كار با ارزشي انجام دادند. فكر نمي كنم تا ساليان سال تيمي بتواند نتايجي كه اين تيم گرفت را كسب كند. بايد از مربي با ارزش و فني اي همچون دوستي تجليل كرد. مطمئن باشيد اگر به جاي او يك خارجي هدايت تيم نوجوانان را برعهده داشت، همه در بوق و كرنا مي كردند كه چه نتايجي كسب شده، اما مي بينيد يك مربي فهيم ايراني چه نتايجي به دست آورده و انگار اتفاقي نيفتاده است.
وي با بيان اينكه در بازي با اروگوئه هم مي توانستيم پيروز شويم گفت: اگر دروازه بان ما آن اشتباه را مرتكب نمي شد، مي توانستيم برابر اروگوئه هم به پيروزي برسيم اما به هر حال تيم نوجوانان بازي هاي سنگيني انجام داده بود و فكر مي كنم در بازي پنجشنبه شب تيم ما خسته بود و اروگوئه هم به خاطر حرفه اي گري اش برد.
پيرواني در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر مي كنيد بازيكنان اروگوئه صغر سن بودند گفت: نمي توانم قضاوت كنم اما بعيد نيست كه آنها از بازيكنان بزرگتر استفاده كرده باشند. اما با اين وجود بازيكنان ما در جام جهاني ارزش شان را نشان دادند.
سرمربي تيم اميد با بيان اينكه براي مسابقات مقدماتي المپيك روي بازيكنان تيم نوجوانان هم نظر دارد گفت: اين مسابقات حدود يك سال و چند ماه ديگر برگزار مي شود كه بازيكنان تيم نوجوانان هم مي توانند شرايط حضور در تيم اميد را پيدا كنند. روي اين تيم زحمات زيادي كشيده شده و نمي توان اين بازيكنان را به حال خود رها كرد و قطعا ما از بازيكنان اين تيم در تيم اميد استفاده خواهيم كرد.
كفاشيان: اين تيم حرف نخست را در بزرگسالان آسيا مي زند
علي كفاشيان رئيس فدراسيون فوتبال هم با تمجيد از عملكرد تيم نوجوانان مي گويد: با اين تيم و اضافه شدن چند بازيكن فوتبال ايران بار ديگر در آسيا حرف نخست را خواهد زد.
كفاشيان در ادامه صحبتهاي خود درباره عملكرد تيم نوجوانان در جام جهاني 2009 گفت: عملكردي كه اين تيم در رقابت هاي نيجريه ارائه كرد رسالت سنگيني را براي فدراسيون فوتبال ايجاد مي كند. بازيكنان ايران نشان دادند چيزي از رقبايشان كه در سال هاي بعد در بهترين ليگ هاي اروپايي بازي مي كنند كم ندارند.
وي افزود: بايد از اين پس به گونه اي عمل كنيم كه اين روندرو به رشد متوقف نشود. برنامه اي در فدراسيون در دست داريم كه تيم هاي پايه به يك رده بالاتر منتقل شوند كه با توجه به اين برنامه تيم زير 14 سال خود را براي رقابت هاي مقدماتي جام جهاني نوجوانان در دوره بعد آماده مي كند. نمي خواهيم هيچ كدام از تيم هاي پايه رها شوند. آنها را زير نظر خواهيم گرفت و با بالا بردن دانش مربيان و حفظ آمادگي اين تيم ها شرايط را براي پيشرفت فوتبال فراهم مي كنيم. مي خواهيم اين تيم ها با كيفيتي كه هم اكنون ارائه مي دهند به رده بزرگسالان برسند. اين جزو وظايف اصلي ماست و بايد برنامه ما حول اين هدف پيش برود. اگر اين روند ادامه پيدا بكند تيم ملي بزرگسالان ايران تا چند سال ديگر در آسيا حرف اول را خواهد زد و در جهان هم مي توانيم بازي هاي خوبي ارائه دهيم.
كفاشيان در پاسخ به اين سؤال كه آيا فدراسيون فوتبال قدردان زحمات علي دوستي است گفت: دوستي سرمايه فوتبال ايران است. او در فوتبال پايه بدون هيچ ادعايي و بدون اينكه كوچك ترين توجهي به مسائل حاشيه اي داشته باشد كارش را انجام مي دهد. البته بايد بگويم اعتماد بين فدراسيون فوتبال و دوستي دوطرفه بود. دوستي هر چه تقاضا داشت را آماده كرديم. همين كه ما خواسته هاي او را اجرا كرديم نشان دهنده اين است كه براي او اهميت قائليم. همان طور كه گفتم دوستي سرمايه فوتبال ايران است و بايد از او حمايت كنيم. تجربه اي كه او در جام جهاني كسب كرد مي تواند زمينه ساز موفقيت هاي بيشتر تيم جوانان ما در آينده باشد.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر مي كنيد با تيم جوانان فعلي مي توانيم موفق باشيم گفت: به اعتقاد ما تيم نوجوانان كه به تيم جوانان انتقال پيدا كرد قطعا مي تواند در مسابقات قهرماني آسيا موفق باشد. در مراحل بعدي هم بايد از اين تيم حمايت كنيم و منتظر موفقيت هايشان باشيم.
معيني: نوجوانان فداكارانه جنگيدند
رييس كميته جوانان فدراسيون فوتبال گفت: اعضاي تيم نوجوانان در جام جهاني فداكارانه جنگيدند و استحقاق حضور در اين مرحله از مسابقات را داشتند.
فريدون معيني اظهار كرد: به اعتقادم نوجوانان در جام جهاني عملكرد درخشاني داشتند و مطابق با شرايطي كه وجود داشت، بيشترين بهره را بردند. هم فدراسيون فوتبال و هم كادر فني تيم نوجوانان تا جايي كه
مي توانستند تلاش كردند و صعود از مرحله گروهي و حضور در جمع شانزده تيم برتر جهان نشان دهنده اين تلاش است.
وي با بيان اينكه تيم نوجوانان هم خوب بازي كرد و هم خوب نتيجه گرفت، گفت: در مسابقات جام جهاني اعضاي تيم چه كادر فني و چه بازيكنان فداكارانه جنگيدند و شايسته حضور در اين مرحله از رقابت ها بودند. در بازي آخر هم تيم خوب بود و تيم ايران برابر تيم پر قدرت اروگوئه هم عملكرد بسيار خوبي ارائه داد. به هر شكل بازي در مسابقات حذفي شرايط خاص خود را دارد و
لحظه ها تعيين كننده است.
معيني در پاسخ به اين سوال كه آيا انتقال يك تيم از نوجوانان به جوانان كاري اصولي است گفت: با توجه به اينكه بازيكنان تيم نوجوانان دو ماه ديگر 18 ساله مي شوند بهترين فرصت بود كه اين تيم را به رده جوانان انتقال دهيم. به هر حال اين بازيكنان تجربه حضور در جام جهاني را دارند و نبايد از تجربه آنها به سادگي گذشت. اين تيم شرايط بسيار خوبي دارد و مي تواند در مسابقات مقدماتي قهرماني جوانان آسيا نتايج خوبي كسب كند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا احتمال دعوت از بازيكن ديگري به تيم جوانان وجود دارد گفت: به دليل اينكه مسابقات مقدماتي جوانان آسيا از حدود يك ماه ديگر آغاز مي شود از مدت ها قبل اسامي بازيكنان را كه همين بازيكنان تيم نوجوانان بودند به كنفدراسيون فوتبال آسيا ارسال شد و در اين شرايط امكان دعوت از بازيكن جديدي وجود ندارد اما براي مسابقات بعدي بازيكنان ديگري مي توانند به تيم ملي دعوت شوند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14