(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 18 آبان 1388- شماره 19507
 

خواب ناكافي نوجوانان
اسباب بازيها هميشه سرگرم كننده نيستند
5 ماده غذايي براي مقابله با آنفلوآنزاي A



خواب ناكافي نوجوانان

«خواب» يكي از مسائلي است كه نوجوانان چندان اهميتي به كيفيت و زمان آن نمي دهند. اين مسئله با شروع فصل پاييز و بازگشايي مدارس اهميت بيشتري پيدا مي كند و بسياري از خانواده ها نيز نگران آن هستند. عدم توجه كافي به خواب جز جمع شدن تكاليف، خستگي و لطمه به سلامت جسمي و ذهني، كاهش موفقيت تحصيلي و ... نتيجه ديگري در پي نخواهد داشت.
خواب تاثير غيرقابل انكاري در رشد فيزيكي و ذهني، تقويت حافظه، موفقيت تحصيلي، سلامتي، شادابي و ... دارد. اين در حالي است كه غالبا نوجوانان به اندازه كافي نمي خوابند. نوجواني دوراني همراه با محدوديت هاي مختلف در خانه و مدرسه است. نوجوان دوست دارد به گردش و تفريح برود، تلويزيون تماشا كند، به سرگرمي هاي مورد علاقه اش برسد و اين مسائل آن قدر برايش اهميت دارد كه وقتي زمان كافي براي انجام تكاليفش باقي نمي ماند، ترجيح مي دهد فرصت از دست رفته را با كاهش زمان خواب جبران كند. به علاوه نوجوانان چندان اطلاع درستي از روند خواب و بيداري و نيازهايشان در اين سن ندارند. در نتيجه، ساعت، كيفيت و مدت خواب پاسخگوي نياز لازم براي رشد جسمي و هوشي آنها در طول دوران تحصيل نيست. از همين رو قدرت يادگيري و تمركز كاهش مي يابد و در طول روز در مدرسه و خانه چرت مي زنند و گاه حتي افسرده نيز مي شوند.
در آستانه ورود به دنياي بزرگسالي، بدن روزانه به 9 الي 11 ساعت خواب نياز دارد. اما در واقع نوجوانان چندان تمايلي به بيش از 8 ساعت خواب شبانه ندارند. آنها صبح روزهاي تعطيل تا لنگ ظهر مي خوابند تا اين كمبود را جبران كنند، اما نكته مهمي كه بايد توجه داشت اين است كه خواب صبح به هيچ وجه فوايد خواب شبانه را نخواهد داشت.
تفاوت بين نياز واقعي نوجوانان
به خواب و واقعيت آن
حدود 10 تا 20 درصد نوجوانان از مشكلات مربوط به خواب رنج مي برند كه بهتر است اين موضوع هرچه سريعتر جدي گرفته شود. رايج ترين مشكل در اين باره، دير خوابيدن شبانه است و اين در صورتي است كه نوجوان مي بايست هر روز صبح زود نيز از خواب بيدار شود. اگر والدين توجه دقيقي در اين باره نداشته باشند، اين برنامه براي بچه ها عادت هميشگي مي شود.
از آنجا كه تكنولوژي نوين مانند رايانه، تلفن همراه، بازيهاي كامپيوتري و ... بيشتر وقت بچه ها را پر مي كند، آنها مجبورند براي انجام تكاليف مدرسه، شب تا دير وقت بيدار بمانند.
تحقيقي در اين زمينه نشان مي دهد كه نوجوانان حداقل 4 وسيله مانند رايانه، تلفن، تلويزيون، راديو، MP3 در اتاق شخصي خود دارند كه آنها را به بيدار بودن شبانه ترغيب مي كند.
هر وسيله شنيداري و ديداري توجه نوجوان را به خود جلب مي كند كه يا مانع از به خواب رفتن و يا خواب مداوم و مطلوب مي شود.
مترجم مريم سادات كاظمي

 



اسباب بازيها هميشه سرگرم كننده نيستند

اسباب بازي هاي گوناگون بازارهاي كشورمان را پر كرده است و هر روز شاهد مدل جديدي از آنها هستيم، اما ممكن است بسياري از اين اسباب بازي ها، براي سلامتي كودكان خطرناك باشند.
والدين آگاه قبل از خريداري اسباب بازي براي كودكان خود بايد از خود سوال كنند، كه آيا اين اسباب بازي براي كودك مناسب است، يا نه؟ در اين جا، برخي از نكات مفيد در زمينه خريد اسباب بازي ها ارائه مي شود.
سن كودك
اولين سوالي كه بايد از خود پرسيد اين است كه آيا اين اسباب بازي با سن و سال كودك ما، تناسب دارد؟ همچنين پيش از خريداري بايد به برچسب موجود بر روي آن كه از سوي شركت سازنده ارائه شده، توجه كرد كه متعلق به چه گروه سني است. متاسفانه بسياري از والدين يك اسباب بازي كه خودشان از آن خوششان مي آيد خريداري مي كنند، اما بعداً متوجه مي شوند كه براي كودكشان مناسب نيست.
توجه به هشدارها
قبل از خريداري يك اسباب بازي، بايستي به مطالب ارائه شده بر روي جعبه آن كه حاوي هشدارهايي است به دقت توجه كرد، شايد اين موضوع دقايقي از وقت شما را بگيرد، اما براي كودك شما ممكن است مفيد واقع شود.
در عين خواندن مطالب ارائه شده، اين موضوع را بايد مدنظر قرارداد كه آيا مطالب ارائه شده واقعي و واضح است و براساس آن مي توان قطعات اسباب بازي را نصب كرد و چه خطراتي ممكن است براي فرزند شما در آينده داشته باشد.
به خود اين ترديد را راه ندهيد كه در مورد هر موضوعي كه به اسباب بازي موردنظر وجود دارد و شما كاملاً متوجه آن نشده ايد، از فروشنده سوال نكنيد.
پرهيز از اسباب بازي هاي
پر سروصدا
كودكان نسبت به بزرگسالان، حساسيت بيشتري به صداها دارند و متاسفانه بسياري از اسباب بازي هاي موجود در بازارها، مانند بعضي اسباب بازي هاي الكترونيكي و موسيقي و ماشين ها، داراي صداهاي بسيار بلندي هستند كه ممكن است صدمه اي به شنوايي كودكان در آينده وارد كنند.
همچنين اسباب بازي هايي با صداي بلند ممكن است باعث ترس نوزادان و ترس آنها شود. چرا كه نوازد به چشم يك هيولا به اين اسباب بازي مي نگرد و چه بسا، با ديدن آن به شدت گريه كند.
تميز كردن آسان
بسياري از اسباب بازي ها، ممكن است گردغبار و ميكروب را به خود جذب كنند، لذا شستن مرتب آنها با آب و صابون ضرورت دارد، اما مشكل اين است كه بسياري از آنها ممكن است با شستشو خراب شوند.
بنابر اين براي خريداري، اولويت با اسباب بازي هايي است كه به راحتي قابل شستشو باشند و خراب هم نشوند،
پرهيز از اسباب بازي هاي پرخطر
به خاطر داشته باشيد، بسياري از اسباب بازي ها با هدف كسب سود و بدون توجه رعايت به نكات ايمني توليد مي شوند. به همين دليل بايستي از خريد اسباب بازي هايي كه خطرناك هستند، پرهيز كرد كه از اين دست مي توان به تفنگ و مسلسل هايي كه گلوله هاي پلاستيكي از آنها شليك مي شود، اشاره كرد.
برخي ديگر از اين اسباب بازي ها كه از پلاستيك خشك ساخته شده است و صداهاي وحشتناك به هنگام شليك دارند، مناسب نيستند.
خطر خفگي
خفگي در هنگام بازي با اسباب بازي از رايج ترين خطرات براي كودكان در جهان محسوب مي شود و بنابر اين بايد از خريداري اسباب بازي هاي كوچك يا چند تكه و غيره خودداري كرد، چرا كه ممكن است كودك در هنگام بازي آنها، ناخواسته تكه اي را در دهان فرو كند و اين كار باعث خفگي وي خواهد شد.
براي پرهيز از خطراتي كه ممكن است اين گونه اسباب بازي ها متوجه كودك مي كند، بايستي قبل از خريد به دقت نكات ايمني اشاره شده در جعبه را بخوانيم و مناسبت ساخت آن را با توجه به سن و سال كودك مدنظر قرار دهيم.
دراين صورت اگر مناسب سن و سال كودكمان بود آن را خريداري كنيم، اما اگر مثلا بر روي جعبه آن نوشته شده باشد كه براي اطفال داراي5 سال سن مناسب است براي فرزند 8ساله مان آن را خريداري نكنيم.
گذشته از اينها، نكته مهمي كه نبايد فراموش شود، اين است كه يك لحظه از بازي كردن كودك خردسال با آنها، غفلت نكنيم و به اصطلاح عاميانه، بچه ها، آنها را درمقابل چشم ما سر هم كنند. تازه پس از اين كه بازي آنها تمام شد، آن را برداشته و در جاي امني كه دور ازدسترس آنهاست قراردهيم.
اسباب بازي مخصوص رختخواب
درهنگام خريد اسباب بازي مخصوص رختخواب كودكان بايد به اين موضوع توجه كنيم كه چيزهايي را خريداري كنيم كه طناب، زنجير، بند چرمي و... نداشته باشد، چرا كه ممكن است باعث خفگي كودك در رختخواب شوند.
همچنين بايد آنها را درجاي مرتفعي قرار داد كه وقتي كودك در رختخواب سرپا ايستاده است، به آنها دسترسي پيدا نكند.
رنگ و مدل اسباب بازي
رنگ وارنگ بودن از مهمترين عوامل جذب كودك نسبت به اسباب بازي است، اما والدين بايد قبل از خريداري آنها دقت كنند كه حاوي مواد شيميايي مضر براي اطفال نباشند به خصوص اينكه كودك از آلرژي يا حساسيت خاصي در رنج به سر ببرد.
همچنين برخي از رنگ هاي شيميايي كه در آنها از سرب استفاده شده است، ممكن است بر روي مغز كودك شما اثر منفي بگذارد. بنابراين بايد دقت كنيم كه رنگاوارنگ بودن اسباب بازي ها، ضرري براي آنها نداشته باشد و از مواد مطمئن و مفيد براي كودكان ساخته شده باشد.
از نكات ديگري كه در مورد اين گونه اسباب بازي ها، نبايد غفلت كرد، مقاومت در برابر آتش سوزي است. براين اساس بايد دقت كنيم كه عروسك يا اسباب بازي خريداري شده پارچه اي يا پلاستيكي از جنسي نباشد كه به سرعت آتش بگيرد.
بازي هاي كامپيوتري
امروزه كودكان رغبت بسيار زيادي به بازي هاي كامپيوتري نشان مي دهند، گرچه اين گونه بازي ها، خطرات فيزيكي و جوي براي آنها ندارد، اما متاسفانه خطرات معنوي فراواني براي كودكان به همراه دارند. بنابراين بايد دقت كرد كه در بازي خريداري شده براي فرزندمان، خشونت، الفاظ زشت و زد و خوردهاي خونين نداشته باشد، چرا كه در غير اين صورت باعث انحراف ذهن وي و كاشته شدن بذر خشونت در وي خواهدشد.
در كنار اين موضوعات اشاره شده، برخي از اسباب بازي ها وجود دارد كه حتي افراد بزرگسال از آنها استفاده مي كنند كه مي توان به اسكيت سواري و دوچرخه سواري اشاره كرد كه در صورت استفاده كودك از آنها، لازم است برخي از وسايل ايمني مانند كلاه ايمني، مچ بند، زانوبند و غيره را مورد استفاده قرار داد، تا از وقوع پيشامد ناگوار جلوگيري كرد.
در پايان توجه به اين نكات ضروري و لازم به نظر مي رسد:
¤ كودك خود را هيچ وقت با اسباب بازي تازه خريداري شده تنها نگذاريد و از اين موضوع مطمئن شويد چيزي كه خريداري كرده ايد سلامت او را به خطر نمي اندازد.
¤ به صورت منظم، اسباب بازي هاي كودك خود را به دقت مورد بررسي قرار دهيد تا مطمئن شويد كه قطعاتي از آنها نشكسته باشد.
¤ درصورتي كه اسباب بازي كودك شما تخريب شود، براي اجتناب از حوادث ناگوار آنها را دور بيندازيد، يا اگر قابل تعمير باشد با توجه به نكات ايمني، آن را پيش متخصص مربوطه تعمير كنيد.
¤ در شستن مرتب اسباب بازي هاي كودكان خود، پشتكار لازم را داشته باشيد. همچنين برخي از اسباب بازي ها را مي توان با توجه بر برچسب موجود بر آن درماشين لباسشويي شستشو داد و يا اينكه با آب و صابون آنها را تميز كرد و كاملا خشك نمود.
¤ هميشه از اين موضوع مطمئن شويد كه اسباب بازي هاي خطرناك مانند تفنگ، مسلسل، بالون ها و.... كه باعث خفگي و ترس كودكان مي شوند، در جاي مطمئني نگهداري شوند.
پروين طا لقا ني

 



5 ماده غذايي براي مقابله با آنفلوآنزاي A

مصرف هويج، قارچ، انار و چاي سبز ازجمله اقدامات پيشگيرانه در برابر ابتلا به آنفلوآنزاي خوكي است.
همانطور كه مي دانيد هر روز بر شمار مبتلايان به آنفلوانزايA افزوده مي شود، پس براي عدم ابتلا به اين بيماري و حذف اين روند، پيشگيري هاي اساسي بايد صورت گيرد.
براساس يافته هاي متخصصان به 5 ماده غذايي سيستم ايمني بدن را در مقابله با اين ويروس مقاوم تر مي كند. (ويروس آنفلوآنزايA روزانه تغيير شكل مي دهد).
هويج
براي مقابله با اين بيماري، هويج انتخاب مناسبي است، چراكه منبع غني از بتاكاروتن است و بتاكاروتن، مقاومت بدن را در مقابله با اين بيماري، بالا مي برد.
طبق تحقيقات هرچه بتاكاروتن بيشتر مصرف شود، سلول هاي ايمني بدن كه شامل سلول هاي كشنده طبيعي هستند، گسترده تر مي شوند.
قارچ
شما حتماً از شنيدن اين خبر كه سس قارچي كه معمولاً روي استيك مي ريزيد، سيستم ايمني بدن را مقاوم مي كند، خوشحال خواهيد شد.
طبق تحقيقات اخير با استفاده از قارچ، سلول هاي كشنده طبيعي افزايش پيدا مي كنند و درنتيجه سيستم ايمني بدن مقاوم تر مي شود.
انار
يكي از دلايلي كه انار به عنوان ميوه اي فوق العاده ياد مي شود، داشتن خاصيت آنتي اكسيداني آن است. انار بيشترين ظرفيت آنتي اكسيداني را براي مهار يا خنثي سازي راديكال هاي آزاد دارد و با داشتن اين خاصيت مي تواند با بيماري هاي مختلف ازجمله آنفلوآنزا، مقابله كند.
اگر انار در دسترس شما نيست مي توانيد از آب انار بدون شكر استفاده كنيد.
چاي سبز
در چاي سبز نوعي آنتي اكسيدان به نام «كاتچين» وجود دارد كه مي تواند سلول هاي ايمني بدن را افزايش دهد و طبق تحقيقات انجام شده، اين ماده حركت انتشار ويروس را كند مي كند.
از ديگر تركيبات چاي سبز، «ال تيانين» است. ]چاي سبز طول عمر را افزايش مي دهد.[
طبق تحقيقاتي كه در هاروارد انجام شده، اين ماده، مقاومت سيستم ايمني بدن را افزايش مي دهد.
زنجفيل
براساس پژوهشي كه از سوي پژوهشگران دانشگاه «توباما» در ژاپن به عمل آمده است، ثابت شد كه زنجفيل نقش مؤثري در پيشگيري از ابتلا به ويروس آنفلوآنزاي نوع A دارد.
اين پژوهش نشان داد كه زنجفيل مي تواند، دوره ابتدايي، ابتلا به ويروس A را به تأخير بيندازد.
زنجفيل از جمله غذاهاي گرم به شمار مي رود كه براي معالجه بسياري از بيماريهاي زمستان نيز مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14