(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 20 آبان 1388- شماره 19509
 

اخبار استان اصفهان 1500 واحد مسكن مهر در شهرهاي اصفهان به بهره برداري رسيد
كودكان كاشاني سوادآموزي را به تصوير مي كشند
به علت خشكسالي پرندگان مهاجر، دو زيستگاه خود را در اصفهان از دست دادند
بذر گندم يارانه اي در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد
نرخ باسوادي اصفهان بالاتر از كشوري است
تيرهاي برق اصفهان در حال سقوط هستند
تردد اتوبوس هاي گردشگران در اصفهان مجاز شد
معاون وزير بازرگاني خبر داد افزايش 41 درصدي تعرفه واردات برنج
ايران در كيهان
مديركل برنامه ريزي نوسازي مدارس كشور: تبديل 20 هزار مدرسه دو نوبته نيازمند مشاركت خيران است
برگزاري يادواره 9 شهيد روستاي رحيم آباد
در زميني به وسعت 200 هكتار احداث شهرك صنعتي سفيدرود رشت آغاز شد
90 درصد مصوبات دور اول سفر هيئت دولت به آستارا اجرايي شد
طي برنامه پنجم توسعه تمامي عرصه هاي ملي و منابع طبيعي به نام دولت سند مي خورد
جلگه تالابي كيا كلايه لنگرود منطقه نمونه گردشگري معرفي شد
رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان :خروج 385 خانوار جنگل نشين جنگل هاي رودبار به اعتبار نياز دارد



اخبار استان اصفهان 1500 واحد مسكن مهر در شهرهاي اصفهان به بهره برداري رسيد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مدير مسكن مهر سازمان شهرسازي استان اصفهان از بهره برداري 1500 واحد مسكن مهر در شهرهاي نطنز، زواره، شهرضا و دو شهر جديد فولادشهر و مجلسي خبر داد.
علي پاكدل با اعلام اين خبر گفت: پروژه مسكن مهر در استان اصفهان در حال اجراست و براي سرعت بيشتر همراهي ارگان هاي مرتبط را مي طلبد.
وي از بهره برداري 150 واحد مسكن اجاره اي در شهرهاي هرند و حبيب آباد و همچنين بهره برداري 250 واحد مسكوني مشاركتي در شهرهاي نجف آباد، گلپايگان و نائين در دهه مبارك فجر خبر داد.
پاكدل از افتتاح مسجد حضرت فاطمه الزهرا(س) در شهرضا همزمان با پروژه هاي مسكوني ديگر خبر داد و گفت: تعداد 11هزار واحد مسكن مهر در مرحله اجراي فونداسيون، 3000 واحد در مرحله اجراي اسكلت بندي و 24هزار واحد در مرحله پرداخت وام هستند.

 



كودكان كاشاني سوادآموزي را به تصوير مي كشند

كاشان- خبرنگار كيهان:
فرهنگسراي مهر سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان همزمان با نخستين جشنواره فيلم كوتاه سوادآموزي اقدام به برگزاري مسابقه نقاشي كرده است.
محمد شفافي، مدير فرهنگسراي مهر به خبرنگار ما گفت: كودكان 7 تا 18 ساله مي توانند تا با خلق آثار نقاشي در اين رقابت شركت كنند.
وي افزود: كودكان و نوجوانان مقاطع ابتدايي، راهنمايي و متوسطه بايد نقاشي هاي خود را با موضوع، «دنيا چگونه بود اگر نمي توانستم بنويسم و بخوانم»، «وقتي مادرم توانست آب- بابا بنويسد»، «من و پدربزرگ كتاب مي خوانيم»، «سوادآموزي و علم از ديدگاه ائمه اطهار(ع)»، «سوادآموزي در خانه سالمندان» و «تاثيرسوادآموزي و دانش در فرهنگ جامعه» را به اين فرهنگسرا ارسال كنند.
نخستين جشنواره فيلم كوتاه سوادآموزي 19 تا 21 آبان ماه در فرهنگسراي مهر كاشان برگزار مي شود.

 



به علت خشكسالي پرندگان مهاجر، دو زيستگاه خود را در اصفهان از دست دادند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
كارشناس اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان اعلام كرد: امسال پرندگان مهاجر دو زيستگاه طبيعي و مهم خود را در اين استان از دست داده اند.
«مريم فرهمند» افزود: درياچه سد حنا و زاينده رود دو زيستگاه با اهميت پرندگان بود كه به علت خشكسالي و خشك شدن آب آن امسال نتوانستند پناهگاه پرندگان مهاجر باشند.
وي افزود: مهاجرت پرندگان با توجه به نوع گونه آنها از اواخر شهريورماه هر سال از مناطق سردسير شمالي به ويژه روسيه كه زمستان آن يخبندان است، آغاز مي شود.
كارشناس محيط طبيعي اداره حفاظت محيط زيست استان اصفهان اظهار داشت: پرندگاني كه به اصفهان مهاجرت مي كنند صدگونه هستند كه شناخته ترين آنها اردك ها، حواصيل، درناها، غازها و پرندگان كنار آبزي است.
وي با اشاره به تاثير خشكسالي بر مهاجرت پرندگان افزود: اين پرندگان سالهاست كه تالاب گاوخوني را به عنوان يكي از مهمترين زيستگاه خود از دست داده اند اما ممكن است به محض باز شدن آب باز هم شاهد حضور اين پرندگان در اصفهان و كنار رودخانه باشيم.

 



بذر گندم يارانه اي در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد

اصفهان- خبرنگار كيهان:
به منظور حمايت از كشاورزان و براساس مصوبه دولت، بذر گندم به صورت يارانه اي در اختيار كشاورزان قرار مي گيرد.
مظفر حاجيان فرماندار اصفهان با بيان اين مطلب در مراسم افتتاح آسفالت معابر روستاي جور و كلنگ زني احداث مجموعه هاي فرهنگي، اداري روستاهاي كبجوان و حيدرآباد گفت: براساس برآوردهاي انجام شده هزينه تمام شده هر كيلو بذر حدود 4850 ريال است كه كشاورزان بايد تنها 850 ريال آن را پرداخت كنند و مابقي آن را به صورت يارانه اي دولت پرداخت مي كند.
وي با بيان اين كه 7 هزار تن بذر آماده تحويل به كشاورزان است، افزود: با توجه به شرايط خشكسالي در شهرستان اصفهان مجاز به كشت 40 درصد از زمين هاي كشاورزي هستيم و كشاورزان بايد در كشت محصولات دقت كنند.
حاجيان با اشاره به اين كه يكي از اولويت هاي دولت دهم توجه به روستاها و مناطق محروم است، اظهار داشت: دولت با همكاري مردم در تعالي مادي و معنوي جامعه قدم برخواهد داشت.
در اين مراسم، آسفالت معابر روستاي جور با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد و 700 ميليون ريال به بهره برداري رسيد. همچنين كار احداث مجموعه هاي فرهنگي، اداري روستاهاي كبجوان و حيدرآباد در مجموع با اعتباري بالغ بر 3 ميليارد ريال از اعتبارات دولتي و مردمي آغاز شد.

 



نرخ باسوادي اصفهان بالاتر از كشوري است

اصفهان- خبرنگار كيهان:
مدير نهضت سوادآموزي استان اصفهان گفت: نرخ با سوادي در اين استان 96 درصد است وي گفت: با توجه به جمعيت چهار و نيم ميليون نفري استان اصفهان اين رقم در مقايسه با استاندارد جهاني يك درصد كمتر است.
«اسماعيل خاشعي» متوسط نرخ باسوادي در كشور را 94 درصد اعلام كرد و افزود: بر اساس پيش بيني هاي انجام شده اميدواريم نرخ باسوادي در ايران تا پايان سال 1404 به صفر برسد و جشن پاياني بي سوادي در اين سال گرفته شود.

 



تيرهاي برق اصفهان در حال سقوط هستند

اصفهان- خبرنگار كيهان:
كج شدن تيرهاي برق و سست شدن پايه هاي آن به تهديدي جدي براي شهروندان اصفهاني تبديل شده است.
وجود تيرهاي برق آسيب ديده و كج در سطح اصفهان خطرات جدي مالي و جاني را براي شهروندان به وجود آورده است.
در اين رابطه هفته گذشته در خيابان 22 بهمن اصفهان پوسيدگي پايه تير برق باعث سقوط اين تير بر روي خانه اي مسكوني شد كه خوشبختانه خسارت مالي و جاني به بار نياورد.

 



تردد اتوبوس هاي گردشگران در اصفهان مجاز شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
تردد اتوبوس هاي حامل گردشگران خارجي در استان اصفهان مجاز اعلام شد.
مديركل دفتر توسعه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان با اعلام اين خبر گفت: در پي ممانعت اداره راهنمايي و رانندگي از تردد اتوبوس هاي حامل گردشگران خارجي در مبادي ورودي شهرهاي اين استان، اين مشكل با همكاري اداره راهنمايي و رانندگي با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان برطرف شد.
محمدرضا پوينده گفت: توقف اتوبوس هاي گردشگران خارجي و سپس جابه جايي آنان به چند خودروي كوچكتر مانند ون به دليل ممانعت راهنمايي و رانندگي تردد اتوبوس در داخل شهر منجر به نارضاتي گردشگردان خارجي شده بود.
وي اين امر را به دليل ناآگاهي از شرايط تورگرداني دانست و افزود: با توجه به اينكه چگونگي انجام تور به همراه كليه جزئيات همچون نوع اقامتگاه، مراكز بازديد، امكانات رفاهي و وسيله نقليه طي تفاهم نامه اي قبل از ورود گردشگران به كشور ميان دفاتر خدمات مسافرتي داخل و خارج به امضا مي رسد نقض هر يك ازبندهاي توافق شده پيگيري قانوني در پي خواهد داشت.

 



معاون وزير بازرگاني خبر داد افزايش 41 درصدي تعرفه واردات برنج

ساري- خبرنگار كيهان:
معاون وزير بازرگاني از افزايش 41 درصدي تعرفه واردات محصول برنج به كشور خبر داد.
حميد عليخاني در جمع خبرنگاران در ساري افزود: افزايش تعرفه واردات از 21 به 41 درصد با هدف حمايت از توليد داخلي محصول برنج اتخاذ شده است.
وي گفت: دولت دستگاه هاي اجرايي را مكلف كرد تا نيازهاي برنج خود را از بازار داخلي تأمين كنند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران با اشاره به خريداري 47 هزار تن انواع برنج پرمحصول از زارعان مازندراني افزود: با هدف تأمين رفاه برنج كاران شمار مراكز خريد برنج در مازندران از 2 به 6 مركز افزايش يافت.
وي يادآور شد: تاكنون بابت خريداري برنج 550 ميليارد ريال به كشاورزان مازندراني پرداخت شده است.
عليخاني با اشاره به ناهماهنگي اوليه در اجراي طرح خريد برنج در مازندران از اين موضوع اظهار ناخرسندي و عذرخواهي كرد.
وي همچنين به موضوع طرح هدفمند كردن يارانه ها اشاره و تصريح كرد: رسانه ها بايد ابهامات مردم در ارتباط با آثار اين طرح اقتصادي را برطرف كنند.

 



ايران در كيهان

5 برابر شدن خوانندگان كيهان در خوانسار
خوانسار- خبرنگار كيهان: اخيراً طرفداران روزنامه كيهان نسبت به ساير نشريات و روزنامه ها در خوانسار افزايش يافته اند. حسينعلي مهدي- دبير، خانه مطبوعات خوانسار با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر درخواست براي روزنامه كيهان در اين شهر 5 برابر شده است و با اين روند روزنامه كيهان در حال پيشي گرفتن از ساير نشريات و روزنامه ها در خوانسار مي باشد.
برگزاري جشنواره فرهنگي كودك در كرج
كرج- خبرنگار كيهان: در جشنواره فرهنگي كودك در كرج بيش از 2500 كودك وخردسال با مفاهيم پسماند و نقش آن در جامعه آشنا شدند. رضا مدني مديرعامل سازمان پسماند شهرداري كرج درباره اين جشنواره گفت: كودكان در اين جشنواره در محيطي شاد و كودكانه با مفاهيمي همچون كاهش توليد زباله، اهميت تفكيك زباله در مبدأ، نحوه تفكيك زباله هاي خشك و تر، رعايت اصول بهداشتي و آداب شهروندي آشنا شدند.
برگزاري نمايشگاه دانش آموزي در قاين
قاين- خبرنگار كيهان: نمايشگاه دانش آموزي معرفي آداب، رسوم و سنت هاي تاريخي و صنايع دستي مردم قاين در دبيرستان خواجه نصير طوسي شهر قاين برگزار شد. گفتني است در اين نمايشگاه كه با هدف تعميق آموخته هاي درسي و تقويت روحيه توانمندي دانش آموزان برپا شده بود كليه تصاوير آثار تاريخي و انواع غذاهاي سنتي شهرستان، آلبوم هاي عكس مناطق و آثار باستاني و توليدات كشاورزي و دامي شهرستان قاين توسط گروه هاي علمي دانش آموزي تهيه و به نمايش گذاشته شد.
تجليل از 81 دانشجوي پيام نوربناب
بناب- خبرنگار كيهان: از 81 نفر از دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز بناب كه در مقطع كارشناسي ارشد قبول شده اند طي مراسمي تجليل شد. در اين مراسم ضياء الله اعزازي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي از تامين اعتبار لازم براي حل كمبود فضاهاي آموزشي و رفاهي دانشگاه پيام نور بناب خبر داد و گفت: بزودي با جذب اعتبارات مشكلات ديواركشي، مسجد و تكميل سالن ورزشي حل خواهد شد.
گازرساني به 70 روستاي اردبيل
اردبيل- خبرنگار كيهان: عمليات گازرساني به 70 روستاي استان اردبيل در دست اقدام است.
نقي كمالي مديرعامل شركت گاز استان اردبيل با اعلام اين خبر افزود: در حال حاضر در سطح استان 197روستا از نعمت گاز طبيعي بهره مند بوده و با بهره برداري از گازرساني به 70 روستا كه در دست اقدام مي باشد تعداد روستاهاي بهره مند از گاز طبيعي به 267 روستا افزايش خواهد يافت.
برگزاري جشنواره قرآني در چهارمحال و بختياري
شهركرد- خبرنگار كيهان: اولين جشنواره قرآني دانشگاههاي استان چهارمحال و بختياري با عنوان عالي ترين نياز در دانشگاه شهركرد برگزار شد. دكتر محمد شايان نژاد معاون فرهنگي دانشگاه شهركرد گفت: مدت برگزاري اين جشنواره از 13 آبان ماه تا 16 آذرماه خواهد بود و در اين مدت آزمون هاي مقدماتي در سه بخش اذان و نيايش، قرآن و هنرهاي ديني در سه گروه اساتيد، كاركنان و دانشجويان برگزار خواهد شد.
بررسي مشكلات واحدهاي توليدي و صنعتي در شهرضا
شهرضا- خبرنگار كيهان: جلسه ستاد هماهنگي صنعت و معدن استان اصفهان در شهرستان شهرضا با حضور صنعت كاران و معدنكاران استان تشكيل شد. گفتني است در اين جلسه جمع بندي ستاد با حضور رضا شهرضا فرماندار شهرضا، مديران شركت شهرك ها، خانه صنعت و معدن، راه و ترابري، بانك صنعت و معدن، آب منطقه اي، گازرساني و جهادكشاورزي استان و ساير اعضا و نمايندگان حوزه صنعت و معدن مشكلات مورد بررسي قرار گرفته و راهكارهاي برون رفت و حل اين مشكلات مورد مباحثه قرار گرفت.
بازرسي واحدهاي صنفي در قزوين
قزوين- خبرنگار كيهان: معاون بازرسي و نظارت سازمان بازرگاني استان قزوين گفت: در مهر ماه سالجاري 9 هزار و 530 واحد صنفي در اين استان مورد بازرسي قرار گرفت. علي اكبر كبيري افزود: از اين تعداد دو هزار و 25 پرونده تخلفات واحد صنفي تشكيل شد و تعداد 734 پرونده در هيئت بدوي مورد بررسي قرار گرفت. وي عمده كالاهاي مورد تخلف شامل پوشاك، شير رايانه اي، گوشت، مرغ، لوازم التحرير، كيف و كفش، مصالح ساختماني عنوان كرد و اظهار داشت: گرانفروشي، كم فروشي، هزينه خارج از شبكه عدم صدور فاكتور و تقلب از عمده تخلفات صورت گرفته مي باشد.
ساخت شيارلرزاننده در محورهاي سمنان
شاهرود- خبرنگار كيهان: عمليات اجراي 94 كيلومتر شيارهاي لرزاننده حاشيه محورهاي استان سمنان آغاز شد. رجب قربانپور مديركل راه و ترابري استان سمنان با اعلام اين خبر گفت: اعتبار اجراي اين پروژه 350ميليون ريال است گفتني است اين شيارها با ايجاد صداي لرزش، به راننده هوشياري داده و مانع از خروج وسيله نقليه از جاده مي شود.
برگزاري اردوي صحرايي در درچه اصفهان
درچه- خبرنگار كيهان: اردوي صحرايي و تمرينات تاكتيكي رهروان ولايت گردان هاي 242 و 243 عاشوراي ناحيه درچه سپاه صاحب الزمان(عج) در محل اردوگاه قدس شهداي درچه برگزار شد. شركت كنندگان در اين رزمايش ضمن آموزش هاي عقيدتي- فرهنگي- نحوه عملي دفاع از كوي و برزن و مانور جنگ شهري و مقابله با حوادث غيرمترقبه را تمرين كردند.

 



مديركل برنامه ريزي نوسازي مدارس كشور: تبديل 20 هزار مدرسه دو نوبته نيازمند مشاركت خيران است

همدان - خبرنگار كيهان:
مديركل دفتر برنامه ريزي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور گفت: تبديل مدارس دو نوبته كشور به يك نوبته، نيازمند مشاركت خيرين مدرسه ساز است.
داوود نعيمي با اعلام اين مطلب در گردهمايي مسئولان مشاركت هاي مردمي و ستادهاي پشتيباني بانوان خير مدرسه ساز استانها در همدان، گفت: در حال حاضر 20 هزار مدرسه دو نوبته در سراسر كشور وجود دارد.
وي افزود: خيران مدرسه ساز كشور تاكنون 40 هزار كلاس درس در قالب 8 هزار و 400 طرح آموزشي با 4 ميليون و 700 متر مربع زيربنا احداث كرده و طي 11 جشنواره خيران به آموزش وپرورش اهدا كرده اند.
وي ادامه داد: يك هزار طرح آموزشي ديگر با 5 هزار كلاس درس نيز از سوي خيران مدرسه ساز كشور در دست اجراست.
نعيمي تعداد خيران مدرسه ساز كشور را 19 هزار و 200 نفر اعلام كرد و گفت: 17 درصد از خيران مدرسه ساز كشور زن هستند.
در اين گردهمايي محمدرضا جعفري مديركل دفتر مشاركتهاي مردمي سازمان نوسازي و توسعه و تجهيز مدارس كشور اعلام كرد: همايش ملي تكريم از خيران مدرسه ساز كشور 11 آذرماه امسال به مدت دو روز در مازندران برگزار مي شود.
وي افزود: 11 دوره جشنواره خيرين مدرسه ساز كشور تا به حال برگزار شده كه روند مشاركت هاي مردمي در هر دوره رو به رشد بوده است.
وي ادامه داد: در جشنواره يازدهم، خيران مدرسه ساز كشور تعهداتي به ارزش هفت هزار و 33 ميليارد ريال داشتند كه از اين ميزان، هفت هزار و 29 ميليارد ريال محقق شده است.
جعفري يادآور شد: خيران استانهاي تهران، اصفهان، خوزستان و خراسان رضوي از نظر ميزان تعهدات پيشتاز دوره يازدهم بودند و استانهاي كرمان، خراسان شمالي، ايلام و زنجان بيشترين رشد را نسبت به جشنواره دهم داشتند.

 



برگزاري يادواره 9 شهيد روستاي رحيم آباد

رحيم آباد- خبرنگار كيهان:
مراسم يادواره 9 شهيد روستاي بازنشين بخش رحيم آباد در مسجد جامع اين روستا برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور داوود احمدي نژاد نماينده ويژه رئيس جمهوري و دبير پدافند غيرعامل كشور، نماينده مردم رودسر و املش در مجلس، جانشين فرمانده سپاه قدس گيلان، فرماندار و مسئولان ادارات شهرستان و نيز اقشار مختلف مردم برگزار شد سرتيپ احمدي نژاد در سخناني گفت: اگر مي خواهيم اقتدار و عزت نظام جمهوري اسلامي و خون شهدا حفظ شود بايد با تمام وجود از ولي امر مسلمين دفاع و گوش به فرمان ايشان باشيم در غير اين صورت خون شهدا را به هدر خواهيم داد.
وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: هر كه با ولايت فقيه باشد مادر برابر او سر تعظيم فرود مي آوريم و هر كه با خدا و اسلام و ولي امر مسلمين نباشد از ما نيست.
اين مراسم با مداحي و نوحه خواني خاتمه يافت.

 



در زميني به وسعت 200 هكتار احداث شهرك صنعتي سفيدرود رشت آغاز شد

رشت-خبرنگار كيهان:
شهرك صنعتي سفيدرود رشت در مساحتي به وسعت 200 هكتار احداث مي شود.
مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي گيلان در بازديد علي آقازاده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از شهرك صنعتي سفيدرود با اشاره به مشخصات اين پروژه گفت: عمليات اجرايي ساخت شهرك صنعتي سفيدرود رشت از سال 86 آغاز شد كه در حال حاضر اجراي مرحله اول آن به مساحت 60 هكتار در حال انجام است.
به گفته وي قرار است اين پروژه در 3 مرحله اجرا شود كه با اتمام آن بايد 525 واحد صنعتي در آن مستقر شوند.
وي با اشاره به اين كه 140 هكتار از مساحت 200 هكتار اين شهرك صنعتي خواهد بود افزود: زمين در شهرك صنعتي سفيدرود رشت به متقاضيان در قطعات 2 تا 5 هزار متر مربعي واگذار و صنايع قابل استقرار در شهرك نيز شامل صنايع غذايي، فلزي، نساجي، كاني غيرفلزي، سلولزي و شيميايي خواهد بود.
وي نزديكي با فرودگاه بين المللي رشت، خط آهن، بنادر و منطقه آزاد انزلي و وجود راههاي دسترسي ديگر را از جمله مزايا و امتيازات شهرك صنعتي سفيدرود خواند.
مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي گيلان در ادامه با اشاره به اينكه در حال حاضر اجرا و آماده سازي زيرساختها در شهرك سفيدرود در حال انجام است، از اتمام شبكه هاي برق و آب شهرك تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: در طراحي و ساخت شهرك صنعتي سفيدرود، احداث تصفيه خانه فاضلاب پيش بيني شده است كه اين طرح پس از افتتاح و راه اندازي حداقل 35 واحد صنعتي در شهرك آماده بهره برداري مي شود.

 



90 درصد مصوبات دور اول سفر هيئت دولت به آستارا اجرايي شد

رشت - خبرنگار كيهان:
استاندار گيلان گفت: اجراي مصوبات سفرهاي رئيس جمهوري به اين استان بايد در راس برنامه هاي كاري مديران قرار گيرد.
روح الله قهرماني چابك با بيان اين خبر در جلسه شوراي اداري شهرستان آستارا، اجرايي شدن كامل مصوبات سفر هيأت دولت در شهرستانها را براي منطقه و استان تاثيرگذار و امتيازآور خواند و تصريح كرد: در اين راستا و به منظور تحقق كامل اين مصوبات پيگيري هاي لازم بايد از سوي فرمانداران و مديران انجام شود.
وي از آستارا به عنوان يكي از شهرهاي منحصربه فرد در مسير كريدور شمال جنوب نام برد كه با كشورهاي آسياي ميانه مرزآبي و خاكي دارد.
وي با اشاره به تصويب احداث راه آهن رشت - آستارا خواستار توسعه گمرك در شهرستان مرزي آستارا شد.
استاندار گيلان با تاكيد بر اتمام هر چه سريعتر پروژه هاي گردشگري در آستارا و اجراي طرح بندر چند منظوره در اين شهر تصريح كرد: با اجراي طرح بندر چند منظوره، آستارا به گلوگاه بزرگ اقتصادي استان دو كشور در زمينه صادرات و واردات كالاهاي اساسي تبديل مي شود.
اسدپور فرماندار شهرستان آستارا هم گفت: تاكنون بيش از 90 درصد مصوبات سفر هيئت دولت در دور اول سفر به اين شهرستان اجرايي شده كه چهار بانده كردن مسير آستارا - آفچاي، اجراي بندر چند منظوره، ساخت بيمارستان يكصد تختخوابي و ايجاد 4 منطقه نمونه گردشگري از آن جمله است.
وي افزود: در دور دوم سفر رئيس جمهوري و هيئت دولت به شهرستان آستارا نيز 12 پروژه مصوب شد كه روند اجرايي اين مصوبات در حال پيگيري است.

 



طي برنامه پنجم توسعه تمامي عرصه هاي ملي و منابع طبيعي به نام دولت سند مي خورد

ساري - خبرنگار كيهان:
تا پايان برنامه پنجم توسعه تمامي عرصه هاي ملي و منابع طبيعي در كشور به نام دولت سند مي خورد.
مديركل منابع طبيعي مازندران با اعلام اين خبر افزود: منابع طبيعي جزو انفال است و حفاظت و صيانت از آن وظيفه ملي تلقي مي شود.
«عباسعلي نوبخت» با تاكيد بر عزم دولت در حفاظت از عرصه هاي منابع ملي افزود: در اين ارتباط روند مقابله با افراد سودجو و متجاوزان به اراضي ملي و منابع طبيعي تشديد خواهد شد.
وي گفت: تاكنون براي يك ميليون و 200 هزار هكتار از عرصه هاي ملي و منابع طبيعي مازندران اسناد قطعي به نام دولت صادر شده است.
وي افزود: با اخذ سند دولتي، اين عرصه ها از تجاوز و دسترسي افراد سودجو و فرصت طلب خارج شد.
نوبخت با اشاره به فاقد سند بودن 300 هزار هكتار از عرصه هاي ملي و منابع طبيعي در مازندران بر لزوم مشاركت فعال مردم در صيانت از اين سرمايه هاي بين نسلي تاكيد كرد.

 



جلگه تالابي كيا كلايه لنگرود منطقه نمونه گردشگري معرفي شد

رشت- خبرنگاركيهان:
منطقه جلگه تالابي كياكلايه لنگرود به عنوان يكي از مناطق نمونه گردشگري كشور شناخته شد.
اين مطلب در مراسم آغاز عمليات ساخت اين منطقه در لنگرود اعلام و طي آن گفته شد اين طرح از پروژه هاي بزرگ ملي و جهاني كشور است كه بايد ظرف مدت 4سال احداث و به بهره برداري برسد.
در مراسم كلنگ زني منطقه نمونه گردشگري جلگه تالابي كياكلايه لنگرود كه با حضور معاون سرمايه گذاري و طرحهاي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، استاندار گيلان، نماينده لنگرود در مجلس و جمعي از مديران و مسئولان محلي برگزار شد روح اله قهرماني چابك استاندار گيلان در سخناني از سرمايه گذاري 2 هزار و200 ميليارد ريالي در شهرستان لنگرود و ايجاد منطقه نمونه گردشگري جلگه تالابي كياكلايه تا ليلاكوه به مساحت 300هكتار خبر داد.
وي با اشاره به تنوع جاذبه هاي طبيعي استان بر ضرورت ايجاد زيرساخت ها در اين بخش تاكيد كرد.
حسين فاضلي معاون سرمايه گذاري و طرحهاي گردشگري سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري كشور نيز در اين مراسم منطقه جلگه تالابي كياكلايه را از مناطق نمونه گردشگري كشور و از طرحهاي بزرگ ملي و جهاني خواند كه قادر به ايجاد اشتغال مستقيم براي 850 نفر است.
وي همچنين با اشاره به شناسايي 71 منطقه نمونه گردشگري در دو سفر رئيس جمهوري و هيئت دولت به گيلان از تخصيص بيش از 25 ميليارد ريال اعتبار براي توسعه صنعت گردشگري در اين استان خبر داد.
گفتني است منطقه نمونه گردشگري جلگه تالابي كياكلايه با 2 هزار و200 ميليارد ريال اعتبار در شهرستان لنگرود ايجاد مي شود.

 



رئيس اداره منابع طبيعي شهرستان :خروج 385 خانوار جنگل نشين جنگل هاي رودبار به اعتبار نياز دارد

رشت- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره منابع طبيعي رودبار گفت: خروج 385 خانوار جنگل نشين از جنگلهاي اين شهرستان به 280 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.
محمدرضا شكوري افزود: از آغاز اجراي طرح ساماندهي و خروج جنگل نشينان ازعرصه هاي جنگلي در سطح اين شهرستان تاكنو بالغ بر 212 خانوار با 22 هزار و 700 واحد دامي با اعتباري افزون بر 85 ميليارد ريال از جنگل هاي شهرستان خارج شدند.
به گفته وي براي خروج 385 خانوار جنگل نشين كنوني رودبار از جنگلها نيز به اعتباري بالغ بر 280 ميليارد ريال نياز است.
وي با بيان اينكه دراين رابطه در نيمه اول امسال در مجموع 4 خانوار جنگل نشين با 385 واحد دامي و 2 ميليارد و 840 ميليون ريال هزينه از جنگلهاي رودبار خارج شدند گفت: تا پايان امسال نيز 16 خانوار ديگر با يك هزار و 615 واحد دامي ساماندهي خواهند شد.
رئيس اداره منابع طبيعي رودبار در ادامه كمبود نيروي انساني در تمامي بخشها را از معضلات اساسي منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان عنوان كرد.
وي با تاكيد راه اندازي ايستگاه بازرسي جنگلي و احداث يك نهالستان ارتفاعي در رودبار با همكاري بخش خصوصي تصريح كرد: شهرستان رودبار داراي 220 هزار هكتار عرصه ملي است كه از اين ميزان تاكنون براي 216 هزار هكتار آن سند مالكيت بنام دولت اخذ شده است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14