(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 آبان 1388- شماره 19510
 

مالكي: نمي گذارم بعثي ها وارد پارلمان عراق شوند
جمهوري هاي مستقل مشترك المنافع همكاري هاي نظامي را گسترش مي دهند
اعتراض خياباني مردم فلسطين به مذاكرات پنهاني اوباما و نتانياهو در كاخ سفيد
در آمريكا چه مي گذرد؟ (قسمت دوم)
حزب الله لبنان: سلاح شهادت طلبي قوي تر از موشك است
در پي كشته شدن يك افسر كره شمالي تنش در روابط 2 كره بالا گرفت
اتحاد ارتجاع عرب براي قتل عام شيعيان صعده
اتحاديه اروپا هفته آينده نشست فوق العاده تشكيل مي دهد
32 كشته و 100 مجروح در انفجار شمال غرب پاكستان
وزيرخارجه افغانستان: آمريكا و اروپا در امور داخلي ما دخالت مي كنند



مالكي: نمي گذارم بعثي ها وارد پارلمان عراق شوند

نخست وزير عراق گفت كه در انتخابات آتي، از همه اختيارات قانوني خود براي جلوگيري از ورود بعثي ها به پارلمان استفاده مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «نوري مالكي» با اشاره به بهره گيري از همه اختيارات قانوني خود براي جلوگيري از ورود بعثي ها به پارلمان، گفت: براساس قانون اساسي، عناصر حزب منحله بعث سابق و يا واسطه هاي آنان نمي توانند وارد پارلمان عراق شوند. به گفته مالكي، كساني كه از حزب بعث جدا و پشيمان شده باشند و يا كساني كه وفاداري خود را در خدمت نشان داده باشند، وي از حضور آنها در روند سياسي كشور استقبال مي كند. وي تأكيد كرد: هرگز با بعثي ها مذاكره نمي كند، چرا كه آنها در حملات تروريستي كشور نقش دارند.
مالكي همچنين، خبر ادغام «ائتلاف دولت قانون» (وابسته به خودش) و «ائتلاف ملي عراق» را تكذيب كرد.

 



جمهوري هاي مستقل مشترك المنافع همكاري هاي نظامي را گسترش مي دهند

كشورهاي مستقل مشترك المنافع طرح گسترش همكاري هاي نظامي را تصويب كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزيران دفاع پيمان كشورهاي مستقل مشترك المنافع (همسود) درنشست يك روزه خود درپايتخت تاجيكستان، طرحي را با عنوان «گسترش همكاري هاي نظامي» به تصويب رساندند كه در آن، تحكيم امنيت در گستره اتحاد شوروي سابق درنظر گرفته شده است.براساس اعلاميه دفتر مطبوعاتي وزارت دفاع روسيه، اين طرح همچنين موضوعاتي چون گسترش نظام مشترك پدافند هوايي، تجهيز نيروها به نقشه و ابزار راهنما، امنيت پروازها و تحكيم همگرايي اعضا را شامل مي شود.در نشست شوراي وزيران دفاع كشورهاي همسود، وزيران دفاع تاجيكستان، روسيه، روسيه سفيد، اوكراين،ارمنستان، جمهوري آذربايجان، قزاقستان، قرقيزستان و ازبكستان شركت داشتند. تنها عضو غايب اين نشست وزير دفاع مولداوي بود.

 



اعتراض خياباني مردم فلسطين به مذاكرات پنهاني اوباما و نتانياهو در كاخ سفيد

مردم فلسطين با برپايي تظاهرات گسترده نسبت به مذاكرات پشت پرده رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي كه در مورد فلسطين صورت گرفت اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، عده بي شماري از شهروندان فلسطيني در مناطق مختلف نوارغزه و كرانه باختري به برپايي تظاهرات و راهپيمايي هاي اعتراض آميز پرداختند و خواستار افشاي توطئه جديد باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي شدند.
تظاهركنندگان با حمل دست نوشته ها و عكس هايي كه نشان دهنده جنايات رژيم صهيونيستي عليه مردم مظلوم فلسطين بود ديدار رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي در پشت درهاي بسته را محكوم كردند.
فلسطيني هاي اعتراض كننده اظهار داشتند، اوباما و نتانياهو در ديدار خود درباره ادامه شهرك سازي به توافق رسيده اند چرا كه در غير اين صورت اين مذاكرات محرمانه انجام نمي شد.
گفتني است ديدار رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير اسرائيل در كاخ سفيد در حالي برگزار شد كه بعد از اين ديدار نه تنها كنفراس مطبوعاتي مشترك برگزار نشد بلكه مراسم عكس گرفتن هم انجام نشد و نتانياهو تمام برنامه هاي مطبوعاتي خود را لغو كرد.
هنوز به طور واضح مشخص نشده در جلسه يك ساعت و 40 دقيقه اي نتانياهو و اوباما چه گذشته كه بعد از اين ديدار نتانياهو حتي مصاحبه مطبوعاتي با خبرنگاران اسرائيلي را نيز لغو كرد.
رابرت گيبس سخنگوي كاخ سفيد نيز به اين سوال كه چرا ديدار نتانياهو و اوباما به صورت غير معمول صورت پذيرفته پاسخ واضعي نداد.
از سوي ديگر بنيامين نتانياهو روز گذشته پس از سفر به آمريكا به پاريس سفر كرد و با نيكلا ساركوزي رئيس جمهور فرانسه در كاخ اليزه ديدار كرد.
هرچند ظاهرا عنوان مي شود كه پاريس و رژيم صهيونيستي داراي اختلافات سياسي واقعي به ويژه در زمينه شهرك سازي اسرائيل دارند ليكن تحليلگران سياسي معتقدند كه نتانياهو پس از گرفتن چراغ سبز از باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا راهي پاريس شده تا دل متحد اصلي آمريكا را نيز به دست آورد.
به عقيده اين تحليلگران سفر نتانياهو به پاريس پس از سفر وي به آمريكا نشان دهنده همراهي و اشتراك نظر فرانسه و آمريكا است.
اين در حالي است كه گوردون براون و پادشاه اردن از رژيم صهيونيستي خواستند شهرك سازي ها در اراضي فلسطيني را متوقف كند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا سخنگوي دولت انگليس در پايان مذاكرات پادشاه اردن با مسئولان انگليسي در لندن اظهار داشت: براون نخست وزير انگليس و ملك عبدالله دوم پادشاه اردن، در ديدار روز سه شنبه خود نسبت به روند صلح خاورميانه ابراز نگراني كردند و بر لزوم توقف شهرك سازي ها تاكيد كردند.
اين سخنگو افزود: هر دو مقام بر افزايش تلاش ها در حمايت از راه حل عادلانه و فراگير و دايمي براي تشكيل دو كشور فلسطين و اسرائيل تاكيد كردند.
از سوي ديگر، شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي در ادعايي فرافكنانه خواستار مذاكرات فوري و بدون پيش شرط با فلسطيني ها شد.
وي در سخنراني خود در كنگره برزيل گفت، اسرائيل حق فلسطينيان براي تشكيل كشور مستقل را به رسميت مي شناسد و آماده است در اين باره مصالحه هايي انجام دهد. در اين صورت ما دو كشور همسايه در كنار يكديگر خواهيم بود.
پرز در عين حال از اين اقدام به عنوان مصالحه اي دردناك براي برقراري صلح در غزه نام برد.
وي همچنين از بشاراسد رئيس جمهور سوريه خواست مذاكرات مستقيم با اسرائيل بدون هيچ واسطه اي و بدون هيچ شرطي را فورا آغاز كند.
امضاي طرح آشتي ملي
«عزيز الدويك» رئيس مجلس قانونگذاري فلسطين اعلام كرد كه حماس با در نظر گرفته شدن ملاحظات خود در حاشيه آشتي ملي تا پايان ماه جاري ميلادي اين طرح را به امضا خواهد رساند.
دويك همچنين از وجود برخي طرف هاي داخلي و خارجي براي آشتي فلسطيني خبر داد و تاكيد كرد كه تا پايان ماه خبرهاي خوشحال كننده را خواهيد شنيد.
القدس العربي به نقل از منابع فلسطيني اعلام كرد كه طرف هاي خارجي سوريه و تركيه خود را براي به ثمر نشستن آشتي ملي وارد اين موضوع كرده اند.
وي با اشاره به اينكه بايد ملاحظات مصر در آشتي ملي فلسطيني لحاظ شود، از مصر خواست تا مسير كوتاه باقي مانده در راه رسيدن به آشتي ملي فلسطين را به ويژه بعد از پوچ بودن وعده هاي آمريكا به «محمود عباس» رئيس تشكيلات خودگردان طي كند.
عزيز الدويك با اشاره به احتمال انصراف جدي ابومازن از حضور در انتخابات آتي رياست خودگردان اظهار داشت، در صورتي كه وي نيايد خودم كانديداي رياست تشكيلات خودگردان مي شوم.
وي افزود، ملت فلسطين از انتخاب رهبران جديد به جاي عباس عاجز نيست.
«مصطفي برغوثي» دبيركل كميته اقدام ملي فلسطين نيز تاكيد كرد كه هيچ كس نمي تواند قبول كند كه تشكيلات خودگردان چهره خود را با نقاب رژيم صهيونيستي بپوشاند و از همين رو اين تشكيلات بايد با خلاص كردند خود از قيد و بندهاي ناشي از پيمان اسلو و رژيم صهيونيستي عليه آن قيام كرده و سعي كند سازمان آزادي بخش فلسطين (ساف) را از قيد و بندهاي اين تشكيلات نجات دهد.

 



در آمريكا چه مي گذرد؟ (قسمت دوم)

پروفسور حميد مولانا
دولت آمريكا اين روزها با گرفتن وام و چاپ اسكناس كشور را اداره مي كند و كسر بودجه آمريكا در سال هاي آينده به 8/12تريليون دلار خواهد رسيد. هزينه سنگين نظامي آمريكا در سراسر دنيا و هزينه جنگ اين كشور در عراق و افغانستان و ساير مناطق دنيا مانند پاكستان، كلمبيا، كره جنوبي، ژاپن و صدها پايگاه نظامي ديگر در جهان بار سنگيني بر دوش ماليات دهندگان اين كشور وارد آورده است.
پيش نويس بودجه سال آينده وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) كه چندي قبل منتشر شد بزرگترين تغيير استراتژيك نظامي را پس از سال هاي شكست در ويتنام نشان مي دهد. مطابق اين پيش نويس قسمت اعظم هزينه ها و بودجه دفاعي و جنگي آمريكا در سال آينده متوجه مقابله با جنگ هاي كوتاه و كم شدت خواهد شد تا جنگ هاي بزرگ و طولاني. طبق اظهارات رابرت گيتس وزير دفاع، آمريكا تصميم دارد توازن جديدي بين مخارج و هزينه هاي جنگي و دفاعي معمولي و هزينه هاي نظامي و جنگي «غيررسمي» ايجاد كند. اين نوع تغيير در فكر نخبگان آمريكايي از زمان جان اف كندي در دهه 1960 تا امروز سابقه نداشته و محصول تجربيات و مشكلات آمريكا در جنگ هاي سال هاي اخير به ويژه در عراق و افغانستان است.
طبق اظهارات «بازرس ويژه آمريكا در امور عراق»، با خروج تدريجي قواي نظامي آمريكا از عراق، دولت آمريكا و وزارت دفاع آن كشور طبق قراردادهاي جداگانه، نگهداري، اداره و محافظت تأسيسات نظامي خود را در عراق به شركت ها و افراد غيرنظامي مي سپارد كه تعداد آنها از هزاران نفر تجاوز خواهد كرد. به عبارت ديگر، در بسياري موارد آمريكائي هاي غيرنظامي جايگزين نظاميان و ارتش آمريكا در عراق خواهند شد. هزينه اين پروژه براي سال جاري يك ميليارد دلار تخمين زده شده است. طبق گزارش منتشره در واشنگتن، سفارت آمريكا در بغداد پرهزينه ترين سفارتخانه هاي آمريكا در دنياست و انتظار مي رود كه بودجه ساليانه آن بزودي از 5/1 به 8/1 ميليارد دلار افزايش يابد. سفارت آمريكا 23 شعبه در شهرستان هاي عراق دارد.
آمار جديد سازمان ملل متحد نشان مي دهد كه بي خانمان هاي عراقي در نتيجه جنگ كه خانه و كاشانه خود را ترك كرده اند به 5/4 ميليون نفر رسيده است. طبق گزارش يونيسف فقط 40 درصد از مردم عراق به آب آشاميدني سالم دسترسي دارند. مطالعات سازمان هاي غيردولتي در لندن حاكي است، بيش از 40 درصد از كودكان بصره و بيش از 70 درصد كودكان در بغداد به علت جنگ و ناامني از ورود به مدارس محروم هستند. تلفات غيرنظاميان در عراق از هنگام آغاز جنگ تا امروز به 650 هزار نفر رسيده است. تلفات قواي نظامي آمريكا در عراق نيز از 5000 نفر فراتر رفته است. گزارش سازمان غيردولتي ولي مردمي انگلستان به نام «شمارش اجساد عراق» تلفات جنگ عراق را يك ميليون نفر، تعداد بچه هاي يتيم را 5 ميليون نفر، و عده زنان بيوه حاصله از جنگ را 2 ميليون نفر اعلام كرده است (مجله نيشن 16 فوريه 2009)
افغانستان اكنون به بزرگترين مشكل سياست خارجي آمريكا تبديل شده است. كاخ سفيد، وزارت خارجه، وزارت دفاع و مقامات امنيتي و اطلاعاتي آمريكا و همچنين كنگره (مجلس نمايندگان و مجلس سنا) اين كشور بيش از هر موقع ديگر نگران وضع افغانستان هستند. طبق گزارش فرماندهي قواي آمريكا و ناتو نه تنها در چند ماه اخير پيشرفت هاي مناسبي نصيب آمريكا و متفقين آن نشده است بلكه وضع نامطلوب انتخابات رياست جمهوري افغانستان مشروعيت دولت در كابل را زير سؤال برده است. مطابق آخرين نظرسنجي ها، افكار عمومي آمريكا از سياست هاي اوباما در افغانستان بسيار ناراضي هستند.
اين هفته با يكي از مشاوران دولت افغانستان كه اخيراً از كابل به نيويورك برگشته صحبت مي كردم. اين فرد كه به مدت دو سال در كابل انجام وظيفه مي كرده است، وضع افغانستان و سياست آمريكا و غرب را نسبت به آن كشور وخيم مي بيند. او كه خود فرد محافظه كار و سال ها طرفدار دخالت آمريكا در افغانستان بوده است، اكنون سياست آمريكا و غرب را در آن كشور شكست خورده مي داند.
شكنجه زندانيان و نقض حقوق بشر و قوانين بين المللي يكي ديگر از مباحث پرحرارت كنگره آمريكا، رسانه ها و مردم ايالات متحده است. بحث اصلي اين نيست كه آيا شكنجه و نقض حقوق بشر توسط دولت آمريكا و مسئولان اين كشور در سطح ملي و بين المللي صورت گرفته است يا نه؟ بلكه، با مسلم بودن اين موضوع، بحث اصلي اين است كه تا چه حد اسناد مربوطه بايد از طرف دولت منتشر شده و مسئولان دولت قبلي (جرج دبليوبوش) تعقيب قضائي شوند.
چندين نظرسنجي سرتاسري و ملي از جمله نظرسنجي روزنامه «يو.اس.آ.تودي» اخيراً نشان داد كه دو سوم مردم آمريكا علاقه مند بوده و اصرار دارند كه مسئولان اين شكنجه ها به دادگاه كشانده شوند. بسياري از دولتمردان و رسانه ها، از جمله در بين آنها ليبرال ها و محافظه كاران دو حزب دموكرات و جمهوريخواه، اصرار مي ورزند كه نظام و دولت آمريكا به علت «منافع ملي» و حفظ احترام و پرستيژ آمريكا نبايد اين اسناد و اقدامات را آشكار سازد و بهتر است تا مي توانند همه آمريكائي ها از اين مقوله عبور كنند. در بين اين گروه ها مي توان از نويسندگان «واشنگتن پست» و «نيويورك تايمز» نام برد. آمريكا و دولتمردان آن كه سال ها براي ديگران در مورد حقوق بشر سخن گفته اند اكنون خود را در صندلي متهم مي بينند.
مشكلات حقوق بشر آمريكا تنها مسائل مربوط به زندانيان گوانتانامو در خليج كوبا و يا زندانيان ابوغريب در عراق نيست. چند ماه گذشته شورش بزرگي در سيستم زنداني هاي ايالات كاليفرنيا (زندان چينو) صورت گرفت كه خبر آن در رسانه ها منتشر شد و عنوان سر مقاله روزنامه نيويورك تايمز (11 اوت 2009) شد. مطابق گزارش واشنگتن پست در اين شورش حدود 250 زنداني زخمي شدند و يك ساختمان مسكوني زندانيان به آتش كشيده شد. وضع نامطلوب زندان ها و تنش نژادي در آمريكا علت اين شورش ذكر شده است. در زندان «چينو» كاليفرنيا كه فقط ظرفيت 2500 زنداني دارد بيش از 5900 نفر نگهداري مي شوند. ايالت كاليفرنيا 150 هزار نفر زنداني دارد كه بيش از 31 هزار نفر آنها محكوم به حبس ابد هستند. آمريكا با جمعيت كل 300 ميليوني تقريباً 6 ميليون زنداني و بازداشتي دارد كه 3/2 ميليون آنها رسماً و طبق رأي نهايي دادگاه ها در زندان ها به سر مي برند. طبق كتابي كه اخيراً درباره زندان و زنداني هاي آمريكا، تحت عنوان «خواب هاي كارخانه عجايب» تأليف ساني شوارتز و ديويد گودل (انتشارات سكرانبير، نيويورك، 2009) منتشر شده است در 30 سال اخير يعني از 1978 الي 2008 تعداد زنداني هاي آمريكا پنج برابر افزايش يافته است. دو سال قبل در گزارشي كه سه تن از قضات دادگاه هاي آمريكا در كاليفرنيا تهيه كردند، هشدار دادند اگر تعداد زنداني هاي آمريكا تقليل نيابد، بايد انتظار عصيان و شورش ها را در اكثر ايالات متحده آمريكا داشت.

 



حزب الله لبنان: سلاح شهادت طلبي قوي تر از موشك است

مسئول حزب الله در جنوب لبنان گفت، سلاح شهادت طلبي سلاحي بهتر از زرادخانه هاي موشكي است.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني المنار، شيخ «نبيل قاووق» در مراسم تجليل از شهدا اظهار داشت: حزب الله لبنان سلاح شهادت طلبي را در اختيار دارد كه نمي توان با آن مقابله كرد.
وي تاكيد كرد كه مقاومت اسلامي از پشتوانه ايمان و اراده ملت برخوردار است و پيروزي مقاومت نيز يك حقيقت است.
قاووق گفت، عمليات شهادت طلبانه احمد قصير از برجسته ترين و بزرگترين عمليات شهادت طلبانه در تاريخ مقابله و رويارويي با اسرائيل بوده است كه تاثيرات داخلي و منطقه اي زيادي داشت.
وي افزود: احمد قصير پيشتاز شهادت طلبي بود و باعث شد كه اسرائيل پي درپي شكست بخورد كه اثرات آن را تا به امروز هم مشاهده مي كنيم.
گفتني است احمد قصير نخستين شهادت طلب حزب الله لبنان است كه در سال 1982 ميلادي به مقر حاكم نظامي اسرائيل در شهر صور با خودروي بمب گذاري شده حمله و خودروي خود را در ساختماني كه مملو از صهيونيست ها بود منفجر كرد.
پيروزي ديگري براي حزب الله
عضو شوراي سياسي حزب الله تاكيد كرد، اين كه جريان 8 مارس توانست به تمام پست هاي وزارتي موردنظر خود در دولت وحدت ملي دست يابد پيروزي ديگري براي حزب الله و متحدانش است.
شيخ كوثراني افزود، آنچه كه ما مي توانيم بگوييم اين است كه حزب الله و متحدانش توانستند در اين رقابت سياسي پيروز شوند و پست هاي وزارتي كه با جريان 14 مارس اختلاف داشت مثل وزارت مخابرات را بدست آورند.
وي تصريح كرد، اگر ما بخواهيم برنده و بازنده اين رقابت سياسي را مشخص كنيم، حزب الله و متحدانش مثل ميشل عون رهبر جريان آزاد ملي لبنان در صف برندگان قرار خواهند گرفت و ائتلاف 14 مارس و آمريكا در صف بازندگان قرار دارند.
كوثراني گفت، پيروزي حزب الله در عرصه سياسي تاثيرات زيادي در عرصه داخلي لبنان بجا خواهد گذاشت از جمله اين كه ملت مي داند لبنان براي همه لبناني ها است و هيچ فرد يا گروه سياسي، قومي و مذهبي نمي تواند به تنهايي بر ساير طوايف حاكميت پيدا كند.
وي همچنين اظهار داشت، اكنون ملت لبنان به سطحي از آگاهي رسيده است كه قدرت بايد در اختيار كساني باشد كه صاحب حق هستند نه كساني كه از حمايت غرب برخوردار باشند.
گفتني است دولت وحدت ملي لبنان سرانجام پس از پنج ماه رايزني طرف هاي داخلي برخلاف خواست غرب و با عقب نشيني جريان حاكم لبنان مقابل خواسته هاي حزب الله و متحدانش تشكيل شد و وزارتخانه هاي مخابرات و خارجه در اختيار 8 مارس قرار گرفت.

 



در پي كشته شدن يك افسر كره شمالي تنش در روابط 2 كره بالا گرفت

به دنبال درگيري نظامي، كشتي هاي جنگي دو كره و كشته شدن يك افسر نيروي دريايي كره شمالي، ارتش كره جنوبي به حالت آماده باش كامل در آمد.
به گزارش ايسكانيوز، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس پس از انتشار خبر كشته شدن يك افسر نيروي دريايي كره شمالي در تبادل آتش روز سه شنبه ناوهاي جنگي دو كره در مرز متشنج آبي دو كشور، ارتش كره جنوبي روز گذشته براي مقابله با هرگونه حمله تلافي جويانه پيونگ يانگ، ارتش خود را به حالت آماده باش كامل درآورد.
در همين رابطه، سخنگوي ستاد مشترك ارتش كره جنوبي گفت: وزير دفاع به تمام فرماندهان نيروهاي زميني، دريايي و هوايي در مناطق مرزي دستور داده تا عمليات تجسسي خود را افزايش دهند و نسبت به هرگونه اقدام تحريك آميز نيز فورا پاسخ دهند.
با افزايش بيش از پيش تنش ها بين دو كره، «رابرت گيبس»، سخنگوي كاخ سفيد از پيونگ يانگ خواست از دست زدن به هرگونه اقدام تحريك آميز كه باعث تنش مي شود، خودداري كند.
روزنامه هاي چاپ سئول به نقل از منابع نظامي گزارش داده اند كه در درگيري كوتاه مدت بين كشتي هاي دو كره، علاوه بر كشته شدن يك افسر نيروي دريايي كره شمالي، سه نفر ديگر نيز زخمي شده اند.
از سوي ديگر باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا كه در هفته آينده در حين سفر آسيايي اش به سئول سفر خواهد كرد در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «ان اچ كي»، ژاپن از اعزام فرستاده ويژه آمريكا به كره شمالي در آينده اي نزديك خبر داد.
اوباما در اين گفت وگو تاكيد كرد كه مذاكرات مستقيم واشنگتن - پيونگ يانگ در چارچوب مذاكرات شش جانبه و براي حل مسئله هسته اي كره شمالي انجام خواهد شد.
وي افزود: به زودي آقاي «استفان بوسروث» به عنوان فرستاده ويژه آمريكا به پيونگ يانگ سفر خواهد كرد.
خبر آخر اينكه روزنامه آمريكايي «وال استريت ژورنال» نوشت، ارتش كره جنوبي روز چهارشنبه دو كشتي جنگي ديگر خود را به مناطق مرزي دو كشور در درياي زرد اعزام كرد.

 



با حمايت از رژيم سعودي در جنگ يمن صورت گرفت
 اتحاد ارتجاع عرب براي قتل عام شيعيان صعده

منابع ديپلماتيك از حمايت سران مرتجع كشورهاي عربي از رژيم آل سعود براي قتل عام شيعيان صعده در دومين هفته تهاجم گسترده عربستان به خاك يمن خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، شوراي همكاري خليج فارس با صدور بيانيه اي، حمايت قاطعانه كشورهاي عضو را از تجاوز ارتش عربستان به خاك يمن اعلام كرد.
در بيانيه اي كه از سوي «يوسف بن علوي» وزير خارجه عمان در يازدهمين نشست اين شورا قرائت شد، آمده است: ما اطمينان كامل داريم كه عربستان قادر به پاسخ به تجاوزات است و امنيت يمن و عربستان با امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس مرتبط است.
«حمد بن جاسم آل ثاني» نخست وزير و وزير خارجه قطر نيز تاكيد كرد: تزلزل در امنيت عربستان، تزلزل در امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس است.
«عمروموسي» دبيركل اتحاديه عرب، نيز هرگونه تلاش يا اقدام براي تعرض به حاكميت عربستان و يمن را غيرقابل قبول دانست و درباره عمليات نظامي عربستان عليه شيعيان الحوثي در يمن گفت: بسياري از مسائل در دست بررسي است و در تلاش هستيم كه اطلاعات بيشتري در اين زمينه به دست آوريم.وي اضافه كرد: در هر حال ما معتقديم كه تعرض به حاكميت كشوري چون عربستان يا يمن، اقدامي غيرقابل قبول است و هر اقدامي كه موجب بي ثباتي در يمن شود، پذيرفتني نيست.
اين در حالي است كه « شيخ جابرالمبارك» وزير دفاع كويت در ديدار با ملك عبدالله پادشاه عربستان، ضمن ارائه پيام امير اين شيخ نشين، از سركوب شيعيان صعده حمايت كرد.
همچنين منابع ديپلماتيك از دستور پادشاه اردن براي اعزام 450 نيروي زبده ارتش اين كشور به عربستان براي همكاري با عربستان در سركوب الحوثي ها خبر داد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «نهرين نت»، منابع مطلع تعداد نيروهاي اردني كه براي كمك به عربستان اعزام خواهند شد را 450سرباز و افسر از نيروهاي ويژه ارتش اردن اعلام كردند و انتظار مي رود تا روز جمعه تعداد آنها به 1500نفر برسد.
اين در حالي است كه بمباران روستاهاي مرزي و مناطق مسكوني يمن از سوي هواپيماهاي جنگنده اف15 و تورنادو موجب آواره شدن هزاران نفر در منطقه شده است.
از سوي ديگر، نيروي هوايي عربستان سه شنبه شب، بمباران شديد مواضع الحوثي ها در جنوب اين كشور (شمال يمن) را از سر گرفت. در اين عمليات جنگنده هاي ارتش، مناطق اطراف رشته كوههاي هم مرز با يمن را كه شاهد درگيري ها در هفته گذشته بود با بمب هاي سنگين و فسفري مورد حمله قرار دادند.
همچنين ارتش عربستان با استفاده از هلي كوپترهاي پيشرفته آپاچي، تعداد زيادي از نيروهاي خود را از منطقه «تبوك» به خاك يمن منتقل كرد.حمله عربستان به خاك يمن كه با هماهنگي دولت علي عبدالله صالح صورت گرفته است، به قصد نابودي شيعيان صعده و به بهانه ايجاد امنيت براي سعودي ها وارد دومين هفته خود شده است.
در همين حال رسانه هاي جمعي يمن روز چهارشنبه از برگزاري دومين نشست گفت وگوهاي مقام هاي بلندپايه يمني و آمريكا در صنعا خبر دادند كه طي آن موافقتنامه همكاري هاي امنيتي و نظامي بين ارتش دو كشور به امضا رسيد.
در پايان اين نشست كه به مدت دو روز طول كشيد، سرلشكر ستاد «احمد علي الاشول» رئيس ستاد مشترك يمن، از تلاش هاي همتاي آمريكايي خود در كمك به مواضع الحوثي ها تشكر كرد.
از سوي ديگر سرتيپ «جفري اسميت» رئيس برنامه ريزي در ستاد مشترك ارتش آمريكا، خشنودي خود از برگزاري اين نشست و نتايج به دست آمده از آن را اعلام كرد. وي از حمايت كامل آمريكا از امنيت و وحدت يمن را مورد تاكيد قرار داد.
گزارش خبرگزاري ها حاكي است، خالد بن سلطان معاون وزير دفاع عربستان از تصميم اين كشور براي ادامه سركوب شيعيان صعده در روزهاي آينده خبر داد.
وي گفت: بمباران و گلوله باران مواضع الحوثي ها را تا زماني كه ده ها كيلومتر از مرزهاي عربستان عقب نشيني نكنند، ادامه خواهيم داد.
خالد بن سلطان، اسارت نيروهاي عربستان توسط شيعيان صعده را تكذيب كرد، اما مفقود شدن چهار تن از نيروهاي سعودي را پذيرفت.
وي در ديدار از يك پاسگاه مرزي در جاده «الخوبه» در مرز يمن با عربستان، با تكرار ادعاي پيشين درباره ورود شيعيان يمن به داخل خاك عربستان، تصريح كرد: شرايط براي بازگشت اهالي روستاهاي مرزي عربستان پس از پاكسازي كامل منطقه امكان پذير خواهد شد. اين در حالي است كه بمباران روستاهاي مرزي و مناطق مسكوني يمن، موجب آوارگي هزاران نفر شده است.

 



اتحاديه اروپا هفته آينده نشست فوق العاده تشكيل مي دهد

اتحاديه اروپا پنجشنبه آينده نشستي فوق العاده با هدف تعيين پست هاي جديد اين نهاد اروپايي برگزار مي كند.
به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «روبرتا النيوس» سخنگوي «فردريك رينفلدت» نخست وزير سوئد اعلام كرد، كشور سوئد كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را برعهده دارد خواستار تشكيل نشستي فوق العاده در بروكسل طي هفته آينده شده است تا بدين طريق وضعيت پست هاي عالي جديد اين اتحاديه مشخص شود.
وي افزود:«نشست فوق العاده اتحاديه اروپا قرار است 19 نوامبر (28 آبان ماه) در بروكسل برگزار شود.»
چندي پيش نيز سران اروپايي براي بررسي اين موضوع در كپنهاك تشكيل جلسه داده بودند.
اين سخنگو اشاره كرد، نخست وزير سوئد قصد دارد تا دور دوم مذاكرات در رابطه با تعيين پست هاي اتحاديه را آغاز كند و ما اميدواريم پنج شنبه آينده بتوانيم كانديداها را معرفي كنيم.
پست هاي جديد اتحاديه اروپا تحت پيمان ليسبون ايجاد شده كه قرار است از اول دسامبر (10 آذرماه) به اجرا درآيد.
اين گزارش افزود، انتخاب رئيس اتحاديه اروپا همچنان يكي از مسايل مهم پيش روي سران اروپايي است و فهرست نامزدهاي تصدي رياست اروپا روز به روز طولاني تر مي شود و به موازات آن مسايل جانبي بيشتري نيز در اين باره مطرح مي شود. از اين رو قرار است كه اسامي نهايي كانديداها در چند روز آينده اعلام شود.
براساس اين گزارش فقط مقامات عاليرتبه اروپايي مي توانند در اين سمت فعاليت كنند به طوري كه «توني بلر» نخست وزير پيشين انگليس و «آنگلا مركل» صدراعظم آلمان و «يان كلاود يونكر» نخست وزير لوكزامبوگ از جمله نامزدهاي رياست اروپا هستند.
درباره ديگر پست عالي اتحاديه اروپا يعني نماينده عاليرتبه اتحاديه در امور خارجي، «يوهانس هان» وزير اقتصاد اتريش، «تاريا هالونن» رئيس جمهور و «پاويا ليپونن» نخست وزير پيشين فنلاند، «ولفگانگ شوسل» از اتريش و «يان پيتر بالكنده» سياستمداراني هستند كه نامزد احراز اين پست شده اند.
رئيس اتحاديه اروپا و نماينده عالي آن در سياست خارجي براساس آراي سران كشورهاي عضو انتخاب خواهند شد.

 



32 كشته و 100 مجروح در انفجار شمال غرب پاكستان

انفجار انتحاري در يك شهر شمال غرب پاكستان، به مرگ 32 نفر و جراحت بيش از 100 تن ديگر انجاميد.
به گزارش خبرگزاري ايسكانيوز، بازار شلوغ شهر «چارسادا» عصر سه شنبه شاهد يك انفجار توسط عوامل طالبان بود كه در اثر آن 32 غيرنظامي كشته و بيش از 100 تن ديگر مجروح شدند. چارسادا در حومه شهر پيشاور در شمال غرب پاكستان قرار دارد. پيشاور جزو اهداف هميشگي و سهل الوصول شبه نظاميان طالبان به شمار مي آيد و طي دو هفته اخير شاهد چند انفجار پرتلفات بود. انفجار سه شنبه چارسادا به وسيله يك خودرو مملو از مواد منفجره و به شيوه انتحاري انجام گرفت. اين انفجار به خودروهاي پارك شده در محل نيز خسارات زيادي وارد كرد. در بين قربانيان انفجار فوق، هفت كودك و سه زن مشاهده شده اند.
منطقه پيشاور سه شنبه همچنين شاهد عمليات كمين عناصر طالبان عليه نيروهاي ارتش پاكستان بود كه دو كشته در ميان نيروهاي ارتش بر جاي گذاشت و 10 سرباز ديگر هم مفقود شدند. هلي كوپترهاي ارتش هم طي عمليات تعقيب شبه نظاميان، 10 تن از عناصر طالبان را كشتند.

 



وزيرخارجه افغانستان: آمريكا و اروپا در امور داخلي ما دخالت مي كنند

وزير خارجه افغانستان از دخالت هاي آمريكا و اروپا در امور داخلي كشورش خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «رنگين دادفر سپنتا» وزير خارجه افغانستان طي يك كنفرانس خبري مشترك با همتاي سوئدي خود، گفت: آمريكا و كشورهاي اروپايي در امور داخلي كشور ما، به طور مخربي دخالت مي كنند و رفتار دوگانه اي را از خود نشان مي دهند.سپنتا همچنين گفت كه افغانستان به يك شروع جديدي احتياج دارد. وي مبارزه جدي دولت جديد كابل عليه فساد را وعده داد و اظهار داشت: ما يك كابينه پاك و صادق را تشكيل خواهيم داد.
در اين حال به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبكه آمريكايي «سي ان ان» گزارش كرد، «باراك اوباما»، رئيس جمهور آمريكا، در مورد افغانستان، با چهار گزينه روبه رو است. براساس اين گزارش، يكي از چهار گزينه فوق، افزايش نيرو است و سه گزينه ديگر كه به صورت محرمانه در مورد آنها در كاخ سفيد بحث مي شود، مخفي مانده و هيچ اشاره اي به آنها نشده است.
خبر ديگر اينكه،براساس يك نظرسنجي، حدود نيمي از مردم دانمارك خواستار خروج نيروهاي اين كشور از افغانستان هستند.
دانمارك بيش از 700 نظامي در افغانستان دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14