(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 آبان 1388- شماره 19510
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پرچمداري اقتصاد اسلامي (يادداشت روز)
متكي: اولويت ما مسايل ميان ايران و آمريكاست نه برقراري روابط
گوشه (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
علت شكست كودتاي مخملي در ايران از نگاه موسسه هريتيج
همايش وحدت شيعه و سني در خاش برگزار شد
تظاهرات 13 آبان نشان داد مردم ايران به انقلابشان وفادارند! (خبر ويژه)
نه در غربت دلش شاد و نه رويي در وطن دارد! (خبر ويژه)
بلوف هاي مركلي و گزارش سربسته به مجلس آلمان (خبر ويژه)
آمريكا اگر با ايران درگير شود مجبور است نفتكش بدزدد! (خبر ويژه)
ارزيابي منافقين از خزان گسترده فتنه سبز (خبر ويژه)



پرچمداري اقتصاد اسلامي (يادداشت روز)

درست از اواخر سال 2007 ميلادي كه بحران گسترده مالي كشورهاي غربي از پرده برون افتاد و اتوبوس كاپيتاليسم پس از طي طريق در جاده جاه طلبي ها و افزون خواهي ها به دست اندازهاي ورشكستگي افتاد تا امروز كه نشست ها و اجلاس هاي متعددي در قالب هاي مختلف و از جمله با تلاش و تحرك «گروه بيست» به منظور جلوگيري از تداوم دومينوي ويرانگر اين بحران مالي و تبعات آن برگزار شده است؛ آنچه كه مورد اتفاق و اجماع تحليلگران و كارشناسان قرار گرفته حكايت از مشكلات حاد و بعضاً لاينحل ساختار نظام سرمايه داري در حوزه اقتصاد است تا جايي كه حتي بسياري از اقتصاددانان درباره به بن بست رسيدن تئوري ها و نظريه هاي اقتصادي مكتب سرمايه داري غرب اعتراف و اذعان دارند.
كارشناسان اقتصادي با علم به ساختار اقتصادي نظام سرمايه داري كه تنها بر پايه «سود» بنا شده است نسبت به انحراف و فساد سيستم هاي مالي دنيا كه تحت تاثير آموزه ها و ايده هاي نئوكاپيتاليستي است هشدار دادند. چرا كه براساس اين سيستم هاي اقتصادي از آنجايي كه نرخ بهره در سپرده ها و همچنين وام هاي اعطايي به صورتي افسار گسيخته رو به افزايش است نتيجه مستقيم و منطقي آن جز اين نيست كه طلبكاران و ثروتمندان ثروتمندتر و پولدارتر مي شوند و بدهكاران و فقيران هر روز فقيرتر و ضعيف تر مي گردند.
در حالي كه بر مبناي اصول اقتصاد اسلامي مشاركت در سود و زيان و تبادلات واقعي و حقيقي پول و دارايي ملاك قرار مي گيرد و نه تنها سود و فايده يكسويه و مطلق اساس كار نيست بلكه تعامل واقعي ميان ثروتمند و سرمايه دار و كارفرما و كارمندان برقرار است و هيچ سود و ضرري به طور ثابت بدست نمي آيد و ميان افراد به طور مساوي تقسيم مي گردد. اين نكته را هم بايد افزود كه پايه و اساس سيستم مالي در اقتصاد اسلامي بر مبناي مجموعه اي از ارزش هاست و به موجب دستورات شريعت در معاملات اسلامي قمار، دروغ، نيرنگ، تدليس و تقلب جايي ندارد.
از همين روي با موج بحران مالي در دنيا بسياري از كشورهاي غربي بر مطالعات و تحقيقات خودشان درباره «اقتصاد اسلامي» افزودند. هر چند در خيلي از دانشگاه هاي اروپايي و آمريكايي مراكزي براي بررسي اقتصاد اسلامي وجود داشت اكنون ديگر اين مراكز به دانشگاه هاي بريتانيا و ايالات متحده- از جمله دانشگاه بزرگ هاروارد- ختم نمي شود و با شتاب گرفتن اين بحران وخامت بار و گسترده مراكز مطالعات اقتصاد اسلامي در اسپانيا- و از جمله در دانشگاه مادريد- و فرانسه و ديگر كشورهاي غربي نيز تاسيس شده است.
جالب اينجاست كه برخي از كشورهاي غربي به عنوان مثال فرانسه رشته اقتصاد اسلامي را در دانشگاه هاي خود همچون «استراسبورگ» يا «پاريس- دوفين» توسعه داده است و حتي فراتر از آن در كارزار عمل و سرمايه گذاري، بانك هاي فرانسوي براي عبور از بحران مالي به شيوه ها و متون اقتصاد اسلامي روي آورده اند. از همين رهگذر پارلمان فرانسه نيز ماه گذشته تغييراتي را در قانون به تصويب رساند كه به موجب آن «اوراق بهادار اسلامي» در اين كشور صادر گردد. طرفه آنكه رو آوردن به شريعت اسلامي در حوزه اقتصاد تا حدي در ميان كشورهاي غربي به پيش رفته است كه در همين فرانسه برخي از سياستمداران با انتقاد از اين رويه غيرمعمول دولت خودشان را به از بين بردن «سكولاريسم»- آنچه كه اصل لايتغير غربي ها محسوب مي شود- متهم مي كنند اما اقتصاددانان فرانسوي اعتقاد دارند و براي اعتقاد خود استدلال مي كنند كه راه خروج از بحران مالي اي كه اين كشور بدان دچار شده است ترويج «اقتصاد اسلامي» است و اين الگوي اقتصادي مي تواند به بهبود وضعيت مالي فرانسه آنهم پس از ركود سال 2008 كمك شاياني كند.
براساس گزارش هايي كه در همين زمينه منتشر شده است اقتصاددانان فرانسوي باور دارند فرانسه از راه اقتصاد اسلامي و تغييرات در ماليات و قوانين بانكداري مي تواند سرمايه اي تا مرز 120 ميليارد يورو- تا سال 2020- بدست بياورد.
اكنون جاي اين پرسش است كه چرا كشورهاي اسلامي در زمينه اقتصاد اسلامي آنگونه كه ضرورت دارد همتي نمي گمارند و طراحي نو در نمي اندازند؟
متأسفانه در شرايطي كه «اقتصاد اسلامي» اين پتانسيل و ظرفيت را داراست كه جايگزين سيستم هاي مالي و اقتصادي غربي- كه امروز ناكارايي آن به اعتراف تحليلگران و صاحبنظران اقتصادي خود غرب عيان و نمايان شده است- بشود و از سوي ديگر جهان اسلام داراي منابع غني و ثروت هاي بي شمار خدادادي است هنوز همگرايي اقتصادي بين كشورهاي اسلامي به نحو شايسته و به دور از شعار تحقق نيافته است.
نهادهايي همچون سازمان كنفرانس اسلامي، سازمان همكاري هاي اقتصادي (اكو) يا گروه «دي هشت» (D8) نيز از فرصت هاي بدست آمده بطور مطلوب استفاده نكرده اند.
از همين منظر اجلاس كومسك (كميته دايمي همكاري هاي سازمان كنفرانس اسلامي) كه چند روز پيش در استانبول تركيه برگزار شد بار ديگر اين فرصت را براي كشورهاي اسلامي بوجود آورد كه بر ضرورت همگرايي اقتصادي توجه شاياني داشته باشند و مشكلات و موانع اين همگرايي را از سر راه بردارند.
جمهوري اسلامي ايران در اين اجلاس اقتصادي، «سبد ارزي مشترك» براي معاملات ميان كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي را پيشنهاد داد و اعلام كرد كه با اين اقدام بخشي از تبعات منفي نظام سرمايه داري جهاني كه از طريق ارزهاي حاكم منتقل مي شود مهار خواهد شد.
اين پيشنهاد هر چند بجا و بهنگام مطرح شد و ناشي از دغدغه و بسترسازي اقتصاد اسلامي در حوزه عمل و اجرا است اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه آيا اين بار اين پيشنهاد لباس عينيت خواهد پوشيد يا خير؟ چرا كه گروه «دي هشت» نيز چندين سال قبل در نشست سران در تهران ايده «تشكيل بازار بزرگ اسلامي» را مطرح كرد ولي تاكنون اين پيشنهاد عملي نشده است.
به نظر مي رسد از جمله مشكلات اساسي و بنيادين در همگرايي اقتصادي و تجاري ميان كشورهاي مسلمان وجود قوانين و ساختارهاي اقتصادي متفاوت و غيريكسان آنها با يكديگر است بنابراين مي بايست قانون واحدي به منزله يك «نقشه راه» در ميان آنها حكمفرما باشد تا همگرايي اقتصادي با محوريت تئوري ها و ايده هاي اقتصاد اسلامي فارغ از همايش ها و شعارها به وقوع پيوندد وگرنه به تعبير جناب مولانا «نام فروردين نيارد گل به باغ».
ضمن آنكه از آنجاييكه كشورهاي اسلامي براساس نظام هاي سياسي مختلفي شكل يافته اند ناگفته پيداست كه اين موضوع بر جهت گيري هاي اقتصادي آنها تاثيرگذار خواهد بود.
با تمامي اين مشكلات و موانع پيش رو نبايد آهنگ حركت كشورهاي مسلمان به سوي همگرايي اقتصادي با سمت و سوي «اقتصاد اسلامي» كند شود و اينجاست كه جمهوري اسلامي ايران بايد بر مبناي رسالت انقلابي و ديني خود پرچمدار اقتصاد اسلامي باشد.
امروز به بركت «جنبش و نهضت بيداري اسلامي» در منطقه، كشورهاي مسلمان- منهاي منافقين امت- تجربه گرانسنگ و ارزشمندي را پيش روي خود نظاره مي كنند و دريافته اند كه تنها راه در برابر باج خواهي ها و چپاولگري هاي آمريكايي ها و صهيونيست ها طرد خط سازش و توسل به «الگوي مقاومت» است.
از باب نمونه بايد گفت گزارش قاضي ريچارد گلدستون درباره جنايات ددمنشانه صهيونيست هاي كودك كش و تصويب آن در شوراي حقوق بشر و مجمع عمومي سازمان ملل متحد كه نشان از محكوميت رسمي جنايات صهيونيست ها و همدستي ايالات متحده و چند كشور غربي دارد ثابت كرد كه ادعاي صلح، حقوق بشر و يا مبارزه با تروريسم كه غربي ها مستمراً از آن دم مي زنند اسامي مستعاري براي افزون طلبي و زيادت خواهي و چپاولگري است و اين بي هويتي و بي اعتباري كه امروز غرب با آن دست و پنجه نرم مي كند ناشي از «بيداري اسلامي» و «سلاح مقاومت» است كه جمهوري اسلامي ايران پيشقراولي آن را بر عهده داشته و اكنون نتايج آن قابل مشاهده است.
از همين روي، با برملا شدن ناكارايي سيستم اقتصادي نظام سرمايه داري و كاپيتاليستي، كشورهاي مسلمان بايد بدانند استفاده از الگوهاي عاريتي غربي در حوزه اقتصاد آنها را به سمت فنا سوق خواهد داد.
جمهوري اسلامي بايد بار ديگر پرچمدار اقتصاد اسلامي در ميان كشورهاي مسلمان باشد تا همچنانكه افكار عمومي دنيا و ملت هاي آزاده و مستقل در يك خيزش عمومي شرايطي را بوجود آوردند كه امروز سردمداران تل آويو هر روز به پاي ميز محاكمه نزديك تر مي شوند در حوزه اقتصاد نيز يك خروش و جوشش- در ميان مسلمانان دنيا- پديدار گردد تا انديشه هاي جاه طلبانه كه تنها بر اصالت سود و ماديت شكل گرفته به بايگاني تاريخ سپرده شود و با همگرايي اقتصادي كشورهاي مسلمان نظام اقتصادي اسلامي به دور از تفكر ربوي متولد گردد.
حسام الدين برومند

 



متكي: اولويت ما مسايل ميان ايران و آمريكاست نه برقراري روابط

وزير امور خارجه كشورمان در واكنش به سخنان يك مقام آمريكايي تاكيد كرد: اولويت ما «مسايل» ايران و آمريكاست نه تجديد روابط با اين كشور.
به گزارش خبرگزاري ها منوچهر متكي ديروز در يك كنفرانس مشترك خبري با همتاي لسوتويي خود در واكنش به سخنان اخير ويليام برنز معاون وزير خارجه آمريكا مبني بر تمايل كشورش به تجديد رابطه با ايران گفت: ما در اين رابطه دو موضوع را درنظر داريم يكي مسايلي است كه ايران و آمريكا را متاثر مي كند و نسبت به اين مسايل دو كشور توجه و نظر دارند و ديگري روابط ايران و آمريكاست.
وزير امور خارجه كشورمان توضيح داد: اولويت در پرداختن به مسايل ايران و آمريكا است و نظرداشت ما در اين بررسي، تكيه بر ضرورت عملي شدن حرف هايي است كه در يك سال گذشته در آمريكا مطرح شده است و آن ضرورت تغيير و ضرورت تصحيح سياست ها بوده است. اينها مي تواند فضاي جديدي را به وجود بياورد نسبت به مسايلي كه در مناطق مختلف وجود دارد و در منطقه ما نيز وجود دارد. رسيدن به ديدگاه و نگاه نزديك تر شايد رمزگشاي حل برخي از اين مشكلات باشد؛ منوط به اين كه اراده سياسي لازم منطبق بر آن چه كه در قول گفته مي شود عملا وجود داشته باشد.
ادعاي تكراري حتي مردم آمريكا را هم خسته كرده است
رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين در پاسخ به سؤال ديگري درباره ادعاي مشاور وزير امور خارجه آمريكا مبني بر تلاش ايران براي ساخت ابزارهايي جهت استفاده از انرژي هسته اي در كلاهك موشك گفت: ادعاهاي تكراري توسط برخي از مسئولان آمريكايي مردم آمريكا را هم خسته كرده است.
وي تاكيد كرد: ما بيش از دو سال پيش در چارچوب توافق شده با آژانس در قالب مداليته همه سؤالاتي كه براي آژانس مطرح بود را پاسخ داديم و مورد به مورد امضا و تاييد گرفتيم. آژانس در آن زمان در اين جهت گام برمي داشت كه خاتمه بررسي ها و صلح آميز بودن فعاليت هسته اي ايران را اعلام كند، اما فشارهاي دولت بوش مانع شد.
وي گفت: در سال 86 اعلام شد كه موضوع هسته اي ايران خاتمه پيدا كرده است و امروز جمهوري اسلامي ايران فعاليت قانوني و صلح آميز خود را در اين زمينه ادامه مي دهد و در بحث هاي مختلف همواره آمادگي براي گفت وگوها و مذاكرات را دارد.
مسئله يمن
كاملا داخلي است
منوچهر متكي مواضع ايران پيرامون تحولات يمن را بسيار روشن و شفاف دانست و گفت: آن چه كه در يمن مي گذرد كاملا داخلي است و اميدواريم كه با رويكردي مسالمت آميز پايان يابد و بر اين باوريم كه توسل به زور به پيچيده شدن مشكل در يمن مي انجامد و هيچ گونه راه حل نظامي براي اين معضل متصور نيست و جمهوري اسلامي ايران آماده هرگونه ميانجيگري در اين خصوص است.
امضاي سند همكاري با لسوتو
وي همچنين با اشاره به مذاكراتش با موهلابي تسه كوا، وزير امور خارجه لسوتو و با اشاره به روابط اين دو كشور و تاريخ آغاز اين روابط گفت: در طول اين مدت مناسبات دوستانه بين دو كشور وجود داشته است. در اين دور جديد با توجه به تحولاتي كه در خاورميانه و غرب آسيا از يك سو و آفريقا از سوي ديگر و در صحنه بين المللي رخ داده است، رايزني هاي ما بررسي اين تحولات و يافتن راه حل هاي توسعه همكاري ها بين دو كشور بوده است.
متكي گفت: در گفت وگوي امروز (ديروز) سند همكاري هاي دو كشور را امضا كرديم. در اين چارچوب ظرفيت هاي ايران براي همكاري هاي اقتصادي در حوزه تجاري و يا بخش اجراي پروژه هايي كه در كشور لسوتو در برنامه آن كشور قرار دارد با استفاده از بخش خصوصي و پيمانكاران ايراني و بهره گيري از تجارت براي برخي كالاهايي كه مورد نياز ايران است از لسوتو مي تواند پايه هاي مناسبات جديد را تعريف كند.
لسوتو درباره استقلال
مانند ايران فكر مي كند
«موهلابي تسه كوا» وزير خارجه لسوتو هم در اين نشست خبري گفت: اگرچه لسوتو كشوري كوچك است اما در مورد استقلال كشورش مانند ايران فكر مي كند و به حاكميت خود بسيار مصمم و معتقد است.
وزير خارجه لسوتو ادامه داد: خوشحاليم كه سند همكاري با ايران امضا كرديم زيرا اين سند مي تواند به لسوتو كمك كند و ما از اين كمك، عاقلانه و خوب استفاده مي كنيم و البته در اولويت هاي ما كه در بخش كشاورزي، بهداشت و ساختارسازي و توسعه منابع انساني و توليد مواد دارويي است سعي مي كنيم استفاده كنيم.
موهلابي تاكيد كرد: پس از امضاي موافقت نامه در تهران وزير امور خارجه ايران براي سفر به كشورمان دعوت رسمي خواهد شد.

 



گوشه (گفت و شنود)

گفت: راديو فردا- وابسته به سازمان سيا- در برنامه سه شنبه شب خود نسبت به آينده موسوي و كروبي ابراز اميدواري كرد!
گفتم: كدام آينده؟! سران فتنه به جرم قتل، وطن فروشي، آشوب آفريني و همكاري آشكار با سرويس هاي اطلاعاتي بيگانه، در آستانه محاكمه و مجازات قرار گرفته و رسواي خاص و عام شده اند.
گفت: راديو فردا، با اشاره به مصاحبه هاي اخير موسوي و كروبي خروج صريح آنها از نظام اسلامي را اميدواركننده دانسته است.
گفتم: پس تكليف سران فتنه چي ميشه كه آمريكايي ها اون همه بهشون وعده و وعيد داده بودند؟!
گفت: راديو فردا گفته كه آمريكا دست از حمايت آنها برنمي دارد!!
گفتم: عده اي مي خواستند شخصي را سر كار بگذارند، يك اتاق گرد نشونش دادند و گفتند؛ ديگه خيلي خسته شدي، حالا برو يك گوشه اي پيدا كن و بنشين!!

 



كيهان و خوانندگان

رئيس محترم قوه قضائيه در برنامه معارفه خود اعلام كرد قانون را در مورد همه كس يكسان به اجراء مي گذارد و هيچ كس حاشيه امن نخواهد داشت. ولي متأسفانه در برخورد با سران فتنه و رسيدگي به اعمال مجرمانه آنان اين وعده عملي نشد و برعكس سؤال بزرگي در اذهان و افكار عمومي جامعه بوجود آورده است.
مهدوي
¤ 13 ميليون رأيي كه به موسوي داده شد به خاطر شعارهاي قانونگرايي و همچنين به خاطر اعتقادات اسلامي بود. روز به روز و با حذف شعارهاي اسلامي و بي اعتنايي به قانون و بلند كردن چماق توسط وي و حاميان اندكش حال مي بينيم كه حاميان ايشان در 13 آبان به كمتر از 3 هزار نفر تقليل مي يابد چون ملت ما هم قانون گرا هستند و هم مسلمان و انقلابي. به نظر بنده چون مردم ماهيت آنها را درك كرده اند ديگر خيلي به آنها نپردازيد و پيگير مشكلات مردم باشيد.
شكيبايي از اهواز
¤ اين چه گفتگويي است كه رئيس جمهور سابق با سايت جماران انجام داد كه در آن تحليل هاي شخصي خود را به جاي نظرات حضرت امام (ره) جا زده است. آيا يك پزشك حاذق كه قصدش سلامتي بيمار خود است در مواجهه با چند غده بدخيم در جسم بيمار خود آنرا به حال خود رها مي كند يا سريعاً وي را جراحي مي كند. اگر نبود مسامحه قوه قضائيه با اين اخلالگران اينقدر جسارت پيدا نمي كردند و اينگونه سخن نمي گفتند ملت قهرمان ايران غده سرطاني به نام اصلاحات را بعد از راهپيمايي دشمن شكن 13 آبان از پيكره ملت ايران و انقلاب اسلامي جراحي خواهند كرد.
قاجار
¤ برخي خود فروخته هاي فراري ستون «كيهان و خوانندگان» را نظرات آبدارچي هاي كيهان قلمداد نموده اند. از كيهان مي خواهم با اجازه افراد نام و نام خانوادگي و شماره تماس آنها را نيز چاپ كنيد تا رو سيه شود هر آنكه در او غش باشد.
محمد حسين آبادي
¤ مي خواستم از آقاي شريعتمداري به خاطر يادداشت روز دوشنبه 18آبان درباره سخنان اخير آقاي مشايي تشكر و قدرداني كنم.
افضلي از تهران
¤ تا به حال درباره بازنشستگان پيش از موعد گزارشي چاپ كرده ايد و از دولت پرسيده ايد كه چرا از اول سال اين افراد را بازنشسته اعلام كرده ايد ولي تاكنون يك ريال هم به آن ها پرداخت نكرده ايد؟
ناظر نورعليان
¤ آيا نيروي انتظامي نمي خواهد با بانواني كه در پشت فرمان خودروي خود كاملاً بي حجاب به رانندگي مي پردازند برخورد كند؟
محمدي از تهران
¤ چند وقت قبل در صفحه 3 پرسه در مطبوعات را درج مي كرديد ولي مدتي است كه ديگر خبري از آن نيست چقدر خوب است آنرا ادامه دهيد.
ابراهيمي از كاشان
¤ لطفاً براي آگاهي بيشتر آحاد مردم نسبت به ماهيت جريان نفاق داخلي، سخنان امام خميني(ره) كه مربوط به مسائل روز مي شود را با تيتر در صفحه اول كيهان چاپ نمائيد.
علي اصغر فرخ
¤ با توجه به اقدام اكثر نانوايي ها در گران كردن مبلغ نان متأسفانه هيچكدام از مطبوعات اصولگرا به آن نپرداختند و وقتي به نانوايي ها اعتراض مي شود اعلام مي نمايند ما خودسر اين كار را نكرده ايم بلكه براساس بخشنامه است. چرا بخشنامه در ديد انظار مردم قرار نمي گيرد؟
مالكي
¤ در سال 83 مبلغ 5 ميليون تومان وام گرفتم و يك دفترچه قسط 36 برگي به من تحويل شد كه پس از اتمام آن دفترچه دوم 24 برگي به من مجدداً تحويل دادند. حال پس از اتمام دفترچه دوم وقتي براي تسويه حساب به بانك مربوطه مراجعه نمودم اظهار مي دارند كه 3 قسط عقب مانده داري و بايد مبلغ 000/430 تومان بپردازي؟! سؤال من اين است بانك با اين سوابق طولاني نبايد از سيستم بايگاني مستحكمي برخوردار باشد كه بداند طي اين 60 قسط كدام قسط را پرداخت ننموده ام و پس از تلاشهاي زياد موفق نشوند قسط پرداخت نشده را اعلام كنند. واقعاً از رئيس بانك مركزي تقاضا مي شود نسبت به اصلاح ساختار بانكها گام اساسي بردارند.
بلوري
¤ بنده نظامي هستم كه از شهرستان به تهران منتقل گرديده ام ولي خانم بنده كه فرهنگي هستند آموزش و پرورش نمي پذيرد كه وي نيز به تهران منتقل شود با وجودي كه بنده با اختيار خود به تهران نيامده ام و امثال بنده در بين نظاميان زيادند از وزير محترم آموزش و پرورش تقاضا داريم كه بخشنامه سابق در مورد تبعيت همسران از شوهران خود در انتقال را اجرايي كنند.
يك پيام
¤ در هنگام ثبت نام فرزندم در مدرسه غيرانتفاعي راهنمايي ... در شهر ري هزينه سرويس را 250 الي 300 هزار تومان اعلام كردند اما بعد از يك ماه سپري شدن از سال تحصيلي مبلغ ياد شده را برخلاف ضابطه اي كه اعلام كرده بودند به 460 هزار تومان افزايش داده اند. آيا اين كار درست است؟
حسيني
¤ يك خودرو مدل روآ گازسوز بدون كپسول از ايران خودرو خريداري كرده ام و بنا بود 6 ماه بعد از تحويل خودرو كپسول آن را نيز نصب كنند اما 5/2 سال از تاريخ تحويل گذشته و هنوز خبري از كپسول نيست. مانده ام مشكلم را با چه كسي در ميان بگذارم؟
يك شهروند تهراني
¤ چرا مسئولان آموزش و پرورش وعده اي مي دهند كه نمي توانند به آن عمل كنند. مگر قرار نبود از اول مهر ماه بيمه حق التدريس ها به صورت ماهانه پرداخت شود.
خراساني از تهران
¤ مي خواستم از مسئولان بنياد شهيد و همه كساني كه به نحوي در اين ارتباط هستند بپرسم مگر رزمندگان با حضور ماه ها و حتي سال ها در جبهه ايثارگر محسوب نمي شوند. پس چرا اين قشر از طرح جامع خدمات رساني به ايثارگران حذف شده اند.
طالبي از دامغان
¤ به تازگي كنتور منزل ما در خيابان 15 خرداد را عوض كرده اند. اما اين كنتور جديد، مبالغ مصرف انرژي را بيشتر از حد معمول نشان مي دهد. لطفاً رسيدگي شود.
يك شهروند
¤ خيابان 12 اسدآبادي در منطقه 6 يك خيابان فرعي است. اما به دليل اينكه در مسير خيابان ولي عصر به ميدان گل ها قرار گرفته است گذر اصلي محسوب مي شود و چندين برابر خيابان هاي فرعي خودرو از آن عبور مي كند. به رغم قرار دادن چند تابلوي پارك مطلقاً ممنوع، به علت عدم نظارت راهنمايي و رانندگي خودروها در هر دو طرف خيابان پارك مي كنند به طوري كه از ابتداي صبح ترافيك بسيار سنگين و سرسام آوري در اين خيابان ايجاد مي شود براي چندمين بار از شهرداري و راهنمايي و رانندگي خواهش مي كنيم كه فكري به حال اين خيابان و ساكنين آن بكنند.
يك شهروند
¤ آسفالت جاده منتهي به فرودگاه امام خميني از طرف آزاد راه تهران- قم خيلي خراب است. لطفاً اقدام لازم جهت تعمير جاده را از مسئولين تقاضا داريم.
حجتي
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 4
«با عنايت به مطلب مندرج در 19 مهرماه سال جاري، ستون «كيهان و خوانندگان» در خصوص بازگشايي گره ترافيكي محدوده چهار راه اشراق (فلكه دوم تهرانپارس) به اطلاع مي رساند؛ به منظور تسريع در عبور و مرور خودروها، خيابان شهيد تاگر در مسير شمال به جنوب، خيابان لنگرودي غرب به شرق و خيابان شهيد مظفر در مسير شرق به غرب داراي عملكرد يكطرفه شده است.
پاسخ روابط عمومي ناجا
در پاسخ به مطلب مندرج در صفحه2 مورخه 19/7/88 روزنامه تحت عنوان «بازگشايي بلوار شهيد كلهر در سه راهي انديشه شهريار كرج» به اطلاع مي رساند: فرماندهي انتظامي استان تهران در خصوص موضوع فوق اعلام داشته برابر اعلام كارشناسان عوامل ترافيك شهري شهرداري و كارشناسان راهنمايي و رانندگي شهرستان شهريار علت مسدود نمودن سه راهي انديشه رفع گره ترافيكي و روانتر شدن ترافيك و همچنين كاهش مشكلات مختلف در طول سنوات گذشته اعلام و اضافه نمودند كه از زمان مسدود نمودن اين منطقه آمار تصادفات كاهش يافته است.»

 



علت شكست كودتاي مخملي در ايران از نگاه موسسه هريتيج

موسسه تحقيقاتي هريتيج آمريكا در گزارشي، شكست كودتاي مخملي در ايران را ناشي از ضعف واشنگتن در حوزه وب دانست.
«جيمز.جي.كارافنو» در اين گزارش به نقش اينترنت در آشوب هاي پس از انتخابات ايران پرداخته است. اين پژوهشگر كه سابقه 25 ساله در ارتش آمريكا را نيز دارد، بخش نخست گزارش خود را به «آشوب آفريني توييتر» اختصاص داده است. خبرنگاري خياباني، بسيج كردن ايراني هاي خارج از كشور، سازماندهي فعالان سياسي و راه اندازي جنگ اطلاعاتي به عنوان چهار محوري كه در حوزه وب مورد استفاده آشوب گران قرار گرفت، معرفي شده است.
به گزارش رجانيوز نويسنده در توضيح «خبرنگاري خياباني» مي نويسد؛ «خبرنگاران خياباني، گزارش ها، تصاوير، فيلم ها و اطلاعات خود را به سايت هاي خبري مشهور مي فرستند تا به صورت حرفه اي ويرايش و تدوين شوند. فاكس نيوز و ماي اسپيس وب سايت هايي دارند به اسم ureport (شما گزارش دهيد).»
در ادامه اين گزارش آمده است براي مبارزه با فيلترينگ، انبوهي از فيلترشكن ها و نرم افزارهاي لازم روي اينترنت قرار گرفت.
نويسنده در حالي كه بخش هاي مختلف ايران را به ايجاد محدوديت هاي مختلف در اينترنت متهم مي كند، در يك تناقض آشكار مي نويسد؛ «آزادي سروصدا در اينترنت مي تواند نقش يك سوپاپ اطمينان را براي رژيم ايفا كند. رژيم هاي سركوبگر مي توانند از اينترنت در جهت منافع خود و تبليغ شعارهايشان استفاده كنند. دولت ايران از همه اين امتيازها بهره برد و توانست بر بحران فائق آيد.»
اين گزارش در يك فرافكني آشكار دليل شكست كودتاي مخملي در ايران را ناكارآمدي آمريكا در حوزه وب معرفي مي كند و مي نويسد: «دولت آمريكا بر خلاف ظاهر خود نتوانست جز ماجراي توييتر نقش مهمي در بحران ايران ايفا كند. آمريكا در اين بحران فرصت رهبري جهان را به دليل ناكارآمدي برنامه هايش در حوزه وب از دست داد.»
نويسنده در پايان با ارائه راهكارهايي مانند تمركز بر بخش خصوصي، تشكيل كارگروه نخبگان جامعه مجازي و ايجاد زيرساخت هاي لازم براي بهبود فعاليت در سايت هاي گروهي و اجتماعي خواستار آمادگي براي آينده مي شود و تشكيل شبكه هاي اجتماعي حول محور تلفن همراه را براي غلبه بر مشكلات حوزه اينترنت پيشنهاد مي دهد.

 



با حضور فرماندهان ارشد سپاه و سران طوايف سيستان و بلوچستان
همايش وحدت شيعه و سني در خاش برگزار شد

خاش- خبرنگار كيهان:
همايش وحدت شيعه و سني استان سيستان و بلوچستان با حضور سران طوايف اين استان، مسئولان محلي و جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در منطقه پشت كوه شهرستان خاش برگزار شد.
اين همايش كه به همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و با همكاري طايفه شهنوازي ديروز در منطقه پشت كوه شهرستان خاش برگزار شد، سرتيپ پاسدار منصوري جانشين فرمانده نيروي زميني سپاه سرتيپ پاسدار علي رضا جاهد فرمانده سپاه استان سيستان و بلوچستان، نماينده ولي فقيه در اين استان و جمع كثيري از سران طوايف مناطق مختلف سيستان و بلوچستان حضور داشتند. اين همايش با هدف تداوم راه شهيدان، تجديد بيعت با رهبري و حفظ وحدت شيعه و سني برگزار شد كه طي آن لوح يادبودي از طرف طايفه شهنوازي به خانواده هاي سرلشكر پاسدار شهيد شوشتري جانشين سابق فرمانده نيروي زميني سپاه، سرلشكر پاسدار شهيد محمدزاده فرمانده سابق سپاه استان سيستان و بلوچستان تقديم شد.
گفتني است اين همايش براساس جدول تنظيمي از سوي سرلشكر شهيد شوشتري و محمدزاده برگزار شد.
همايش هاي طوايف سيستان و بلوچستان با هدف تأمين امنيت اين استان توسط طوايف برگزار مي شود.

 



تظاهرات 13 آبان نشان داد مردم ايران به انقلابشان وفادارند! (خبر ويژه)

خبرگزاري روسي ريانووستي از قول رئيس مركز فناوري هاي سياسي روسيه نوشت: خوشحالي ما از ضديت ايران با آمريكا اشتباه بود زيرا مخالفت ايران با آمريكا برخاسته از مخالفت با قوانين حاكم بين المللي است. وي افزوده است: اين مخالفت به علت خاستگاه آن شوروي سابق و روسيه كنوني را هم شامل شده است.
باريس مارنكو با اشاره به اشغال لانه جاسوسي آمريكا گفته است: اين ماجرا در سال 1979 نشان داد جمهوري اسلامي طبق قوانين خود بازي مي كند نه قواعد جهاني.
وي با اشاره به اقدام دانشجويان مسلمان پيرو خط امام كه جاسوس هاي آمريكا را 444 روز در ايران نگه داشتند، گفت: من آن زمان دانشجوي شرق شناسي بودم. همه واكنش ها و نظرات افراد با تدبير را به ياد مي آورم كه هشدار مي دادند نبايد زياد از ضديت با آمريكا در ايران خوشحال شويم اما متاسفانه اين نظر در سيلاب ساير نظرات محو شدند.
خبرگزاري روسي همچنين درباره تظاهرات باشكوه روز 13 آبان، از قول الكساندر اومنوف (كارشناس ارشد انستيتو اقتصاد جهاني و روابط بين الملل آكادمي علوم روسيه) نوشت: اين تظاهرات را مي توان برگزاري برنامه هاي ضدآمريكايي ارزيابي كرد كه براي ايرانيان ارزش تاريخي دارد. اين تاكيدي بر انتقال ميراث آيت الله خميني به مقامات كنوني درباره مسئله آمريكاست. شايان ذكر است مقامات شوروي چند سال بعد از ماجراي لانه جاسوسي، آثار انقلاب اسلامي را در افغانستان ديدند، آنجا كه به خاطر مقاومت اسلامي مردم افغانستان، در اشغال اين كشور زمينگير شدند و با فضاحت عقب نشستند.

 



نه در غربت دلش شاد و نه رويي در وطن دارد! (خبر ويژه)

مواضع حقارت آميز وزير ارشاد دولت اصلاحات در تخطئه نظام اسلامي، به جاي ايجاد آبرو براي وي نزد عناصر ورشكسته ضد انقلاب موجب ملامت بيشتر وي از سوي گروهك ها شده است.
يكي از اين عناصر گروهكي در سايت اخبار روز وابسته به گروهك فدائيان خلق خطاب به مهاجراني مي نويسد: آقاي مهاجراني من از بازگشت شما به سپهر سياست شادمانم و از پرچمداري تان در جنبش سبز بيمناك... شما در كتاب «نقد توطئه آيات شيطاني» كه پس از فتواي تاريخي عليه سلمان رشدي نوشتيد، از فقه و شريعت گواهي آورده ايد كه چرا كشتن سلمان رشدي واجب شرعي است و چرا فتواي امام خميني شما بر پايه شرع اسلام و واجب الاجرا است. اگر روشنفكري در اين است كه شما بجاي پاسداري از حق سلمان رشدي هاي جهان در بيان آزادانه انديشه هاي خويش، همچنان از آن خشك مغزي واپسگرايانه خويش سخن بگوييد، من از چنين روشنفكري و روشنفكراني بيزارم. من اگر بجاي شما بودم، نه تنها از آن رفتار بيست و يكسال پيش دوري مي جستم و شرمساري خويش را به آگاهي همگان مي رساندم، كه اينك نوشته اي در نقد آن كتاب مي نوشتم تا دنيا بداند كه مهاجراني امروز، نه همان روشنفكرنماي درس خوانده بيست و يكسال پيش است.
نويسنده «سبز»! سايت گروهكي آنگاه « از حق توهين انسان ها به دين اسلام»! دفاع كرد و با طلبكاري، از مهاجراني كه او هم خود را سبز مي داند پرسيد: شما كه در لندن زندگي مي كنيد درباره حق انسان ها در توهين به باور ديني شما چگونه مي انديشيد؟ آيا شما اين پايه اي ترين حق انسان امروز را به رسميت مي شناسيد؟ آيا مي پذيريد كه دون مايه ترين انسان ها نيز حق دارند به والاترين ارزش هاي ديني و اخلاقي شما توهين كنند]![ آيا امروز شما به پذيرش چنين ارزشي رسيده ايد كه چنين پرخاش هايي بزهكاري ساده اي نيز به شمار نمي آيد؟

 



بلوف هاي مركلي و گزارش سربسته به مجلس آلمان (خبر ويژه)

صدراعظم آلمان در گزارشي مهم به مجلس اين كشور وضعيت اقتصادي پيش رو را بحراني اعلام كرد و گفت: بحران هاي بزرگ تر در پيش است.
آنگلا مركل در نطق خود گفت: بحران اقتصادي و مالي، بيش از اينكه رو به بهبود بگذارد، بزرگ تر و وخيم تر خواهد شد.
مركل درباره بيكاري گفت «نرخ بيكاري در ماه هاي اخير تنها با اجراي برنامه هايي از قبيل كاستن مخارج شركت هاي خدماتي و توليدي، پائين نگاهداشته شده». براساس اين طرح، كارگران و كارمندان از دريافت بخشي از مزاياي حقوقي خود محروم مي شوند و دولت مبالغ قابل توجهي در اختيار شركت ها قرار مي دهد تا از عهده مخارج توليدي و خدماتي خود برآيند.
آنگلا مركل در بخشي ديگر از سخنراني خود خطاب به مسئولان شركت خودروسازي جنرال موتورز گفت، بايد وام دولت آلمان را كه به منظور بهبود شرايط مالي اين شركت به طور موقتي پرداخت شده بود، باز پس دهند. مركل همچنين از مديران اين شركت خواست، هر چه زودتر «طرحي قابل اعتماد» براي آينده شعبه توليد خودروي اوپل در آلمان ارائه دهند.
فرانك والتر اشتاين ماير، رئيس فراكسيون حزب سوسيال دموكرات در مجلس فدرال آلمان، پس از سخنراني مركل از برنامه هاي دولت وي به شدت انتقاد كرد و گفت دولت شهروندان خود را در «بي اطلاعي محض» قرار مي دهد. او دولت را متهم كرد كه بين اقشار اجتماعي شكاف ايجاد مي كند.
به گزارش دويچه وله حزب «چپ ها» نيز از برنامه هاي دولت ائتلافي آنگلا مركل به شدت انتقاد و اعلام كرد دولت اصلاً توانايي مقابله با وظايفي را كه اين دوران بحراني در برابرش قرار مي دهد ندارد. اسكار لافونتن، رئيس فراكسيون حزب «چپ ها» در مجلس فدرال آلمان، در رابطه با رفع بحران مالي و كوتاهي دولت، گفت: «بانك ها همچنان به كارهاي پيشين خود ادامه مي دهند و بحران ديگري را تدارك مي بينند. اين يك فاجعه است.»
گزارش سربسته مركل به مجلس آلمان و هو شدن وي توسط مخالفان از آن جهت قابل تأمل است كه دولت اين كشور در راستاي جنگ تبليغاتي و فشار رواني عليه ملت ايران، هر از چند گاهي اعلام مي كند آماده مشاركت در تحريم اقتصادي عليه ايران است.
محافل آمريكايي در عين حال همواره از شركت ها و صنايع آلمان به خاطر دور زدن تحريم ها انتقاد كرده و دولت اين كشور را نيز سرزنش كرده اند كه اراده جدي براي تحريم ايران ندارد.

 



آمريكا اگر با ايران درگير شود مجبور است نفتكش بدزدد! (خبر ويژه)

يك روزنامه نگار و تحليلگر آمريكايي گفت كاخ سفيد اگر بخواهد با ايران درگير شود بايد براي تامين نفت راهزني دريايي كند و به نفت صادراتي به چين و كشورهاي ديگر دست اندازي كند!
ادوين بلك مي گويد: پول نفت باعث قدرتمند شدن ايران شده و بهترين راه براي كاهش قدرت ايران، رفتن آمريكا سراغ سوخت هاي جايگزين است. اين در حالي است كه آمريكايي ها سراغ اين فناوري نرفته اند با آن كه تكنولوژي موتورهاي با سوخت هيدروژني يا برقي به هيچ وجه جديد نيستند. با اين همه وابستگي ماشين هاي بزرگ و پرمصرف آمريكايي به سوخت هاي فسيلي آنقدر زياد است كه نمي توانيم از اثر جادويي و هيپنوتيزمي اش دور شويم.
وي اين مطلب را در پاسخ راديو زمانه عنوان كرده كه پرسيده بود چرا آمريكا مجبور است در برابر ايران موضع احتياط آميز بگيرد و نتواند در صورت نياز به برخورد چكشي، مانع برنامه هاي هسته اي ايران شود.
وي درباره اين كه «ايران چه راه هايي براي فشار به غرب دارد در صورتي كه مورد حمله قرار گيرد؟» گفت: اگر ايران سه نقطه استراتژيك منطقه يعني مركز گوگردزدايي نفت عربستان، بندر رأس تنوره و تنگه هرمز كه معبر اصلي اش براي كشتيراني بسيار باريك است(حدود 2 مايل) را هدف قرار دهد، باعث توقف 40 درصد نفت انتقالي از طريق آب هاي آزاد و بيست درصد نياز جهاني به نفت خواهد شد و البته باعث خواهد شد 18 تا 20 درصد نياز نفتي آمريكا هم بلوكه شود. آمريكا تنها ذخيره اي معادل 57 روز مصرفش نفت خام دارد. بعد از 2 ماه آمريكا بايد تصميم بگيرد كه مي خواهد چه كند. مشكل اصلي اين است كه 98 درصد حمل و نقل وابسته به نفت است. اينجاست كه آمريكا بايد تصميم مهمي در اين قبال بگيرد. ما همه فرصت ها را از دست داده ايم مطمئنا ايران از اين نقطه ضعف آمريكا خبر دارد.
وي گفت: «عملاً تنها برنامه آمريكا براي وضعيت درگيري دزديدن نفتكش هاست باج دادن برنامه آمريكايي ها مطرح نمي شود ولي عملاً دزديدن نفتكش ها است. باج دادن به آنهاست كه از وسط اقيانوس به سمت آمريكا تغيير مسير بدهند و نفتشان را به چين و يا ديگر كشورها نفروشند. اين برنامه آمريكا براي شرايط اورژانسي است!»

 



ارزيابي منافقين از خزان گسترده فتنه سبز (خبر ويژه)

روشن شدن ماهيت ضد انقلابي و ساختارشكنانه «فتنه سبز» كه به ويژه در 2 تجمع حاشيه اي روز قدس و 13 آبان آشكارتر شد و به ريزش گسترده نيروها منجر گرديد، نگراني هايي را در ميان محافل ضد انقلاب ايجاد كرده است.
سراج ميردامادي مدير كل انتخابات وزارت كشور در دولت خاتمي كه اينك در فرانسه اقامت گزيده درباره اظهارات اخير ميرحسين موسوي (قانون اساسي وحي منزل نيست كه نشود آن را اصلاح كرد) به راديو فردا گفت: ادبيات آقايان موسوي و كروبي به نحو محسوسي تغيير كرده و اين نشانه واقع گرا شدن آنهاست نه راديكال تر شدن آنها.
وي در عين حال با بيان اينكه «با توجه به تحولاتي كه اتفاق افتاده به نظر مي رسد كه مواضع حاكميت هم تندتر شود» گفت: تعداد جمعيت مخالفان كه در راهپيمايي 13 آبان شركت كرده بودند، كمتر از راهپيمايي روز قدس و پراكنده تر بود. انبوهي جمعيت نسبت به روز قدس كمتر ديده مي شد اما شعارها تندتر بود.
از سوي ديگر حسين باقرزاده عضو گروهك تروريستي منافقين در تحليلي نوشت: راديكاليزه شدن جنبش سبز نگراني هايي را دامن زده و سران اصلاح طلب جنبش را تحت فشار قرار داده است. حاكميت آنها را زير فشار قرار داده كه تكليف خود را با ساختارشكنان روشن كنند. رهبران اصلاح طلب با معضل بزرگي روبرو هستند و اگر به فشار حاكميت تن دهند عملاً اعتبار و موقعيت خود را در جنبش ]گروهك هاي ضد انقلاب[ از دست مي دهند و اگر مقاومت كنند، حاكميت، هواداران اصيل آنان را از دورشان پراكنده مي كند.
وي با بيان اينكه «راديكاليزه شدن جنبش خطر سركوب آن را افزايش داده و نيروهاي اصلاح طلب فعال در درون جنبش، عملاً خود را كنار مي كشند و با تضعيف نيروي كمي، ضربه پذيري بالا مي رود» نوشت: راديكاليزه شدن البته با كاهش نيروهاي تظاهركننده همراه شده است.
اين عنصر منافق در عين حال با تهديد كروبي و موسوي نوشت: آنها اگر بخواهند پا به پاي جنبش پيش روند بايد در برابر حاكميت مقاومت كنند و از تخطئه نيروهاي تحول خواه ]ساختار شكن ضد انقلاب[ سرباز زنند در غير اين صورت بيش از آن كه تخطئه آنان به جنبش صدمه اي بزند، اعتبار وحيثيت آنان را ملكوك خواهد كرد.
وي همچنين با دفاع از يك تروريست عضو گروهك كومله كه ديروز اعدام شد نوشت چرا آقايان خاتمي و كروبي و موسوي در اين مورد اعتراضي نكردند.
اما گروهك موسوم به ملي - مذهبي با انتشار بيانيه اي، تنوع موجود در ميان گروهك هاي ائتلافي مدعي جنبش سبز را «تحسين برانگيز» خواند و با بيان اينكه اين تنوع در خلال بيانيه ها و مواضع آقايان مهندس موسوي و كروبي و خاتمي منعكس شده نوشت: ما علي رغم موفقيت هاي قابل توجه طي ماههاي اخير نمي توانيم نگراني خود را نسبت به مخاطراتي كه پيش روي جنبش قرار دارد پنهان كنيم. يكي از مهمترين تهديدهاي جنبش نه از جانب اقتدارگرايان كه بيشتر از سوي برخي از دوستان جنبش است كه بر نگراني ها و دغدغه ها مي افزايد. جنبش سبز بالقوه استعداد آن را دارد تا در دام چپ روي افتد و دامنه مطالبات و انتظارات را بيرون از ظرفيت هاي واقعي، افزايش دهد. در چنين وضعي، نه تنها امكان دريافت پاسخ مناسب را نداشته، بلكه امكان بسيج، وحدت و نيرو گرفتن اقتدارگرايان را فراهم مي كند. از اين رو مايليم نگراني خود را نسبت به اظهارات برخي فعالان سياسي و اجتماعي در داخل و خصوصاً خارج كشور كه از مطالبات مشترك اين جنبش كه در بيانيه شماره هشت آقاي موسوي آمده است، فراتر مي روند، اعلام داشته و آنها را به اتخاذ مواضع مسئولانه تر دعوت كنيم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14