(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 آبان 1388- شماره 19510
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
روز دحوالارض را از دست ندهيم فرصتي براي شكر نعمت
در نشست خبري ضرغامي : رسانه ملي جاي دعوت به آشوب نيست
201تشكل دانشجويي خواستار برخورد قضايي با موسوي ، كروبي و مهدي هاشمي شدند
چگونگي حضور بانوان در اجتماع
وزير خارجه عمان: شوراي خليج فارس از موضع ايران درباره يمن حمايت مي كند
وزير حج عربستان سعودي: از برخي برخوردهاي نادرست با حجاج و زائران ايراني متأسفم
انتصاب رؤساي دانشگاه آزاد بايد به تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد
بانوان تهراني خواستار استرداد شاهد قتل ندا آقا سلطان به ايران شدند
همداني فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران شد
امير قادرپناه: چهارمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش به خليج عدن اعزام شد
آغاز به كار همايش بين المللي فلسفه اسلامي و چالش هاي جهان امروز
با تصويب هيئت دولت استانداران فارس هرمزگان و مازندران مشخص شدند



روز دحوالارض را از دست ندهيم فرصتي براي شكر نعمت

يادت هست وقتي شبهاي قدر و ماه پر فيض رمضان را پشت سر گذاشتي، وقتي در طي روزمر گي هاي زندگي در مواردي كوتاهي و در مواردي نقص و در مواردي نسبت به خداي مهربان، عصيان و معصيت كردي، چقدر دوست داشتي كه مناسبتي بزرگ پيش آيد تا در سايه بزرگداشت آن به خودسازي و توبه و بازگشت دوباره به دامان پرمهر الهي بپردازي؟
يادت هست صفحات تقويم را ورق مي زدي و احتمالا شنيده اي كه پس ازماه رمضان، در روز عرفه خود را به زلال جاري توبه مي توان شست اما امشب و فردا نيز يكي از بزرگترين فرصت هايي است كه منتظرش بودي.
¤¤¤
يكي از با شرافت ترين روزهاي سال كه در آن نفحات رحمت ملكوتي به سوي بندگان وزيدن مي گيرد، روز 25 ذيقعده است كه در تعابير ديني از آن به «دحوالارض» ياد شده است.
بر طبق روايات وارده، در اين روز عظيم، خداوند زمين را از محل خانه كعبه گسترش داد و آن را براي سكونت و زندگي انسانها مهيا كرد و با رحمت خود، زمين و نعمتهاي فراوان آن را به وجود آورد.
عارف بزرگ قرن، آيت الله ميرزاجواد آقاملكي تبريزي در «المراقبات» خود معتقد است: «كار مهم در ماه ذي قعده، آگاهي از نعمتهايي است كه خداوند در روز «دحوالارض»، به بشر ارزاني داشته است، چرا كه آگاهي از نعمت و كم و كيف آن، اولين مرتبه شكر است و يكي از نعمتهاي بسيار بزرگ خداوند در اين روز به بشر اين است كه خداوند متعال كعبه را خانه خود قرار داد و اجازه داد كه مردم، آن را زيارت كنند و با پاداش و رضايت فراواني اين عمل را از آنان مي پذيرد و اين نهايت لطف و مهرباني و كرم است.»
از مهمترين سفارشها در اين روز بزرگ، گرفتن روزه است كه به گفته مرحوم شيخ عباس قمي: «آسمان و زمين و هرچه در ميان آنهاست براي روزه دار در اين روز استغفار مي كنند.»
به جرات مي توان گفت روز دحوالارض سرآغاز ورود به وادي رحمت خداوند است و سالك طريق هدايت با آمادگي در اين روز، خود را براي بهره گيري از بركات فراوان دهه نخست ذي حجه كه از برترين ايام سال است آماده مي كند.
علي«ع» در روايتي فرمود: «اولين رحمتي كه از آسمان به زمين نازل شد، در بيست وپنجم ذي قعده بود. كسي كه اين روز را روزه بدارد و شبش را به عبادت بايستد، عبادت صد سال را كه روزش را روزه و شبش را در عبادت باشد، خواهد داشت. هر گروهي كه در اين روز براي ذكر پروردگار گردهم آيند، پيش از پراكنده شدن، حاجتهايشان برآورده مي شود. در اين روز يك ميليون رحمت نازل مي شود كه نود و نه هزار تاي آن براي روزه داران اين روز و عبادت كنندگان اين شب خواهد بود.
شب 25 ذيقعده نيز از ليالي شريفه است و باران رحمت خدا در آن باريدن مي گيرد و در كتب روايي و دعايي بر انجام عبادت و نماز و استغفار در آن تاكيد بسيار شده است.
خوشبختانه شب و روز دحوالارض امسال با شب و روز جمعه مصادف شده كه خود اين مناسبت نيز جزو ايام بسيار با فضيلت شمرده مي شود و بدين ترتيب اين تلاقي و تقارن، مصداق كامل نور علي نور است و به يقين اين شب و روز، نورانيت و صفا و شور و حال ديگري براي آن دسته از مومناني كه هميشه مترصد فرصتهاي طلايي و نادر هستند خواهد داشت. تا جان خود را در زلال نفحات رحمت الهي شست و شو دهند و خود را به بارگاه قرب پروردگار نزديك سازند.
امشب و فردا بستر و زمينه شكرگزاري از نعمتهاي بيكران الهي فراهم است تا آن كس كه وعده حتمي «لئن شكرتم لازيدنكم» را به جان شنيده است، پيشاني شكر و سپاس بر درگاه آن بيكران بسايد و او را بر نعمتهاي غيرقابل شمارشش سپاس گويد و از او آمرزش همه گناهان و توفيق پايداري در مسير حق و پاكدامني را درخواست كند.

 



در نشست خبري ضرغامي : رسانه ملي جاي دعوت به آشوب نيست

سرويس ادب وهنر -
رئيس سازمان صدا و سيما درباره علت عدم اجازه به حضور موسوي و كروبي در برنامه هاي رسانه ملي در روزهاي پس از انتخابات گفت: برخي از شخصيت ها در آن فضاي ناپايدار مي خواستند به طور مستقيم به مردم پيام دهند كه به خيابان ها بريزند تا آشوب به پا شود كه با توجه به وظيفه رسانه ملي براي حفظ مصالح ملي و تقويت ثبات اجتماعي غيرقابل قبول است.
به گزارش خبرنگار كيهان، سيدعزت الله ضرغامي، پس از انتصاب مجدد به سمت رياست سازمان صدا و سيما، در نشستي خبري، حاضر شد. وي در اين نشست كه با استقبال زياد نمايندگان رسانه هاي جمعي مواجه شده بود و حدود سه ساعت به طول انجاميد، به تشريح عملكرد 5 سال گذشته، برنامه هاي 5 سال آينده و پاسخگويي به پرسش هاي خبرنگاران پرداخت.
همچنان كه از قبل انتظار مي رفت، بخشي از سوالات خبرنگاران درباره وقايع پس از انتخابات و برخورد رسانه ملي با اين وقايع طرح شد.
ضرغامي در پاسخ به پرسشي درباره حضور افرادي چون ميرحسين موسوي و كروبي در صدا و سيما در روزهاي بعد از انتخابات گفت: ما مشكلي با حضور هيچ فردي در صدا و سيما نداريم، اما با توجه به اين كه وظيفه رسانه ملي حفظ مصالح ملي و تقويت ثبات اجتماعي است، در فضاي ناپايدار روزهاي پس از انتخابات، آمدن اين شخصيت ها كه مي خواستند بيايند و به طور مستقيم به مردم پيام دهند كه به خيابان ها بريزند قابل قبول نيست.
وي تصريح كرد: اگر چارچوب دموكراسي و قواعد حاكم بر كشور رعايت شود، هيچ منعي براي حضور شخصيت ها در برنامه هاي صدا و سيما قائل نيستيم.
وي همچنين درباره كروبي گفت: امسال، از فيلم هاي تبليغاتي هيچ يك از نامزدها كاسته نشد.
با اين كه حتي يك فريم از فيلم تبليغاتي كروبي حذف نشد، روزنامه متعلق به وي با تيتر درشت نوشت كه فيلم كروبي سانسور شده است و حتي حرف مدير مسئولش در تكذيب اين موضوع را نيز چاپ نكرد.
وي در ادامه، به تشريح عملكرد 5 ساله اش در دو بخش جهت گيري هاي كلي و اقدامات عمومي پرداخت و اظهار داشت: احياي شخصيت و انديشه امام خميني(ره)، بازخواني حوادث انقلاب و استفاده از مستندهاي آرشيوي براي آشنايي نسل جوان با انقلاب از جمله اين برنامه ها بوده است.
ضرغامي افزود: افزايش قدرت بسيج كنندگي صدا و سيما، براي خنثي سازي تبليغات رسانه اي دشمنان و دعوت مردم به حضور در ميدان هاي مختلف، از برنامه هاي مهم ديگري بود كه مورد توجه قرار گرفت.
رئيس رسانه ملي ادامه داد: با انجام يك نظرسنجي درباره ميزان همگرايي مردم با اين رسانه براساس مدل هاي علمي، از 20 نمره، كمتر از نيم نمره انحراف معيار وجود داشت كه نشانه همگرايي بالاي مردم با صدا و سيما است.
وي به تحول شبكه هاي برون مرزي اشاره كرد و توضيح داد: شبكه پرس تي وي موجب پايان امپراطوري رسانه هاي انگليسي زبان غرب شده است. شبكه العالم نيز به رسانه اي تأثيرگذار و با اقبال عمومي بالا در ميان عرب زبان ها تبديل شده است كه اگر اين طور نبود، ماهواره هاي عرب ست و فايل ست مجبور به حذف آن نمي شدند.
ضرغامي، افزايش توانمندسازي فني و ساختاري صدا و سيما را از ديگر اتفاقات 5 سال اخير معرفي كرد و گفت: در حال حاضر، به جز استان هاي خراسان شمالي و جنوبي كه تازه شكل گرفته اند، ساير استان ها داراي شبكه استاني مستقل هستند. همچنين تمام اين شبكه ها، به جز شبكه استاني سمنان روي ماهواره قرار گرفته اند.
رئيس رسانه ملي، ساماندهي موسيقي با رويكرد به موسيقي فاخر و ارتقاي جايگاه داخلي و برون مرزي راديو را نيز از جمله اتفاقات 5 سال گذشته اين سازمان معرفي كرد.
وي اتصال تمام مراكز سازماني به فيبر نوري، راه اندازي بيش از 60 استوديوي ديجيتال، ايجاد پدافند غيرعامل در سازمان صدا و سيما، انجام پروژه هاي خودكفايي، گذر از آنالوگ به ديجيتال، امكان دريافت آزمايشي 15 شبكه ديجيتال و... را از ديگر اقدامات رسانه ملي در 5 سال اخير دانست.
او در تشريح برنامه هاي نمايشي صدا و سيما، توليد 50 سريال فاخر، ساخت 500 تله فيلم و فيلم داستاني، پخش 188 فيلم در سال گذشته، خلق 5 سريال با موضوعات معارفي، ساخت 18 سريال با موضوع انقلاب اسلامي و... را ذكر كرد.
ضرغامي به عملكرد صدا و سيما در زمينه توليد انيميشن اشاره كرد و گفت: ميزان توليد انيميشن از 64 ساعت در سال 83 به 331 ساعت در سال 86 رسيد. در سال 87 هم 284 ساعت انيميشن توليد شد كه رشد اين عرصه همچنان از اولويت هاست.
ضرغامي در بخش ديگر اين نشست، به تشريح راهبردها و برنامه هاي 5 سال آينده پرداخت و با تأكيد بر اين كه رشد كيفي و محتوايي برنامه ها مهم ترين راهبرد است گفت: اين برنامه ها در سه سند بالادستي تنظيم شد. يك سند، افق رسانه، سند دوم برنامه پنجم توسعه و سند سوم، مصوبه مهم شوراي عالي انقلاب فرهنگي با محتواي مبارزه مأثر با جنگ رسانه اي و ماهواره اي دشمنان است.
ضرغامي افزايش شبكه ها را از ديگر برنامه هاي 5 سال اخير معرفي كرد و توضيح داد: شبكه هاي ورزش، كودك و نوجوان، مستند، برنامه هاي نمايشي، عربي و اسپانيايي در دستور كار قرار دارند كه براي راه اندازي آن ها منتظر تأمين اعتبار هستيم.
وي افزود: هم اكنون دو هزار نقطه كور در كشور وجود دارد كه در آن نقاط هيچ شبكه صدا و سيما قابل دريافت نيست كه براي رفع اين مشكل نياز به 300 ميليارد تومان اعتبار است.

 



201تشكل دانشجويي خواستار برخورد قضايي با موسوي ، كروبي و مهدي هاشمي شدند

201تشكل دانشجويي سراسر كشور با ارسال نامه اي سرگشاده خطاب به رئيس قوه قضاييه خواستار برخورد قضايي با موسوي، كروبي و مهدي هاشمي رفسنجاني شدند.
در اين نامه آمده است: جمهوري اسلامي طي سي سال عمر پربركت خود همواره در معرض توطئه ها و تهمت هاي دشمنان خارجي، منافقين داخلي و دوستان بي بصيرت و نادان قرار داشته است كه هر كشوري به غير از ايران عزيز بود تا به حال بارها كمرش زير بار خيانت ها و مكرهايي اين چنين مي شكست و اين سرافرازي بدون شك در سايه عنايت ولي عصر(عج) و رهبري حكيمانه امام راحل(ره) و نايب به حقش، مقام معظم رهبري است.
در ادامه اين نامه آمده است: در طول اين سال هاي پرفراز و نشيب، نهضت آزادي ها، بني صدرها، رجوي ها، قطب زاده ها، شريعتمداري ها و مهدي هاشمي ها و... كم نبوده اند كه در مقابل اين نظام اسلامي و مردمي ايستادند و مردم مسلمان ايران اسلامي جوابي دندان شكن به آنها دادند.
دانشجويان يادآور شدند: امام عزيز بارها و بارها فرمودند كه حفظ نظام از اوجب واجبات است و در اين ميان فرقي ميان مسئولين و غيرمسئولين نيست كه اصل عدالت هم همين است كه همه در برابر آن يكسانند و اگر در حق اين نظام ظلمي روا دارند و به آن تهمت بزنند بايد جوابگوي عملكرد نابجاي خود در پاي ميز عدالت باشند.
تشكل هاي بسيجي سراسر كشور تصريح كردند: امروز كه گرد و غبار فتنه فتنه انگيزان فرو نشسته است و حقيقت تلخ نهفته در پشت اين غبار شبهات و تهمت ها بر همگان آشكار گرديده است، ديگر جاي مسامحه و تعلل باقي نمانده است. همان طور كه افراد در مقابل تهمت هايي كه به آنها زده مي شود از خود حق دفاع دارند، نظام هم از خود حق دفاع دارد. اين وظيفه دستگاه قضا بود كه از نظام مظلوم جمهوري اسلامي كه طي ماههاي گذشته در معرض بي رحمانه ترين و وقيحانه ترين توهين ها و تهمت ها قرار داشته است، دفاع كند.
اين نامه مي افزايد: فرمايشات رهبر انقلاب در جمع نخبگان در تاريخ 6/8/88 را بايد انتقاد ايشان از مجموعه دستگاه قضا و نخبگان سياسي كشور دانست. زير سؤال بردن اصل انتخابات بزرگترين جرمي بوده است كه طي اين ماههاي اخير عليه نظام مرتكب شده اند و دستگاه قضا و نخبگان كشور چشم بر آن بسته اند و سكوت كرده اند. گرچه دادگاههاي عناصر مياني اغتشاشات برگزار شده است ولي مجرمان اصلي و به تعبير رهبر انقلاب صحنه گردانان اين حوادث همچنان بر سبيل ناحق خود در حركتند. در اين نامه خطاب به رئيس قوه قضاييه آمده است: ظلم و هتك حرمتي كه آقايان ميرحسين موسوي و مهدي كروبي و فرزندان بعضي از مسئولين عالي رتبه نظام در حق اين نظام و مردمش كردند، قلب هاي تمامي آزادگان و مظلومان و مسلمانان جهان را كه چشم اميدشان به ايران اسلامي بود را شكست و آنها را نگران كرد و لبخند منحوسي را بر لبان دشمنان قسم خورده ايران اسلامي از آمريكا گرفته تا اسرائيل جنايتكار حك نمود غافل از اينكه نظام جمهوري اسلامي بيدي نيست كه با خرده وزش هاي اين چنيني بلرزد.
در اين نامه تاكيد شده است: تشكل هاي دانشجويي دانشگاههاي سرتاسر كشور در دفاع از نظام و انقلاب، لحظه اي درنگ را هم جايز نمي دانند و خواهان برخورد قضايي با اين مجرمان براساس قوانين جمهوري اسلامي مي باشد. اهم تخلفات آقايان موسوي، كروبي و مهدي هاشمي به شرح زير است:
¤ تهمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي با زير سؤال بردن اصل انتخابات بدون ارائه دليل و سند.
¤ تشويق افراد به اردوكشي خياباني و نتيجتا آشوب و شورش، تخريب اموال عمومي و خصوصي، مجروح كردن و كشتن هموطنان بي گناه، برهم زدن امنيت عمومي.
¤ حضور در تظاهرات و تجمعات غيرقانوني.
¤ افترا و توهين و هتك حرمت اشخاص حقيقي و حقوقي و مسئولين.
¤ شركت در مراسم ختم افراد زنده در جهت تشويش اذهان عمومي بر عليه نظام مقدس جمهوري اسلامي.
¤ ايراد خدشه بر حيثيت نظام در سطح بين الملل، علي الخصوص در پي تهمت وقيحانه مهدي كروبي.
¤ مصاحبه و ارتباط با رسانه هاي معاند و بيگانه از جمله بي بي سي فارسي.
¤ داشتن نقش محوري در حوادث اخير و آشوب ها براساس اعترافات انجام گرفته در دادگاهها.
در پايان اين نامه آمده است: اميد است همان طور كه رياست محترم قوه قضاييه در صحبت هاي خود از اول قبول اين مسئوليت خطير، بر دفاع از حقوق ملت تاكيد داشتند، در اين برهه هم، دستگاه قضا به عنوان مدعي العموم و مدافع حقوق نظام و ملت، صحنه گردانان اصلي حوادث اخير را به پاي ميز محاكمه بكشاند.
دانشجويان ضمن تشكر از نمايندگان مجلس كه در دفاع از حقوق ملت از آقاي ميرحسين موسوي شكايت كرده اند، يادآور شدند: حق شكايت اختصاصي خود را از جايگاه نخبگان علمي و سياسي كشور از آقايان ميرحسين موسوي، مهدي كروبي و مهدي هاشمي محفوظ مي دانيم و در صورت عدم اقدام درخور دستگاه قضايي اقدامات بعدي را در دستور كار خود قرار خواهيم داد.

 



چگونگي حضور بانوان در اجتماع

بعضي ها به اندازه يك قلم، يك دفترچه، يك خودكار، يك تسبيح، يك دستمال براي خودشان ارزش قائل نيستند ! اگر كسي خودكارش دستش بود، الآن مي خواست چيز بنويسد، مي بيند نيست؛ مي گردد، ببيند كجا گم شده؛ بالأخره پيدا مي كند.امير المومنين(ع) فرمود : من تعجّب مي كنم اينها كه خودشان را گم كردند، نرفتند پيش كسي، بگويند: آقا ! من خودم را گم كردم؛ من كجايم ؟! عجبت ل من ينش د ضالّته و قد اضلّ نفسه فلا يطل بها (1).
فرمود : اين بنده هاي خدا يك دفترچه اي، يك تقويمي، يك دستمالي را گم مي كنند، مي بينند سر جايش نيست؛ چون هر چيزي بايد سر جاي خودش باشد! خودكار را گذاشت در اين جيب، حالا مي بيند نيست. اين خودكاري كه سر جايش نباشد، گم شده است! دستمال در سر جايش نيست؛ الآن نيست، پس گم شده ! مي گردد، بالأخره پيدا مي كند. فرمود: اين شخص سر جاي خودش نيست؛ هر روز يك جا حرف مي زند، هر روز دست كسي است، هر روز به يك باند و حزبي است؛ و نرفته پيش كسي، بگويد : آقا ! من خودم را گم كردم، من را پيدا كن، من را سر جايش بنشان !! و قرآن اين خاصيّت را دارد كه آدم را سر جاي خودش مي نشاند. مي گويد : تو انساني، چرا بيراهه مي روي ؟ يك روز اين طرف، يك روز آن طرف؛ يك روز اينجور، يك روز آنجور؛ هر روزي به دست كسي، آخر اين براي چيست ؟! تو يك سفر ملكوتي داري.
اگرچنين شد انسان هم عالم مي شود، هم عاقل مي شود؛ نه به كسي سواري مي دهد ، نه در صدد سواري گيري از كسي است. در خانه، در محيط دانشكده و در جامعه،خوب زندگي مي كند؛ نه فريب مي دهد، نه فريب كسي را مي خورد؛ نه بد مي گويد، نه بد كسي را تحمّل مي كند، نه بد اينها را تأمين مي كند !
دوري از منكرات، لازمه فهم حقيقت قرآن كريم
رشته هائي مانند:تجويد قرآن، حفظ قرآن، قرائت قرآن، مفاهيم قرآن، علوم قرآني، موضوعات قرآني، تفسير ترتيبي، تفسير موضوعي؛ همه اينها جزء علوم رسمي و عادي حوزه و دانشگاه است. اينها را مي توان فهميد ونمره گرفت، اين كار آساني است. امّا ما خودمان مي خواهيم بفهميم كه اهل قرآنيم يا نه؛آيا اين چند تا آيه اي كه خوانديم، درست خوانديم يا نه. وجود مبارك رسول گرامي كه ( كان خلقه القرآن ) (2)، به ما فرمود : ا قر القرآن ما نهاك فذا لم ينهك فلست تقرؤه (3). فرمود : مادامي قرآن را بخوان كه تو را نهي از منكر بكند، جلوي بدي را بگيرد. اگر خداي ناكرده با اينكه اهل قرآني، باز خلاف مي كني؛ معلوم مي شود قرآن نخواندي ! اصلاً قرآن آن است كه «نهي از منكر» باشد؛ جريان نماز هم همين طور است.
دوري از فحشاء و منكر، حقيقت نماز
يك وقت كسي مجلس قرائت قرآن يا قرائت نماز دارد؛ يك كسي از آدم مي خواهد : حمد و سوره را بخوان، آدم مي خواند. آن معلّم قرائت مي گويد : بله، حمد و سوره ات درست است. چهار تا مسأله هم در مورد احكام نماز از آدم سئوال مي كنند،انسان بلد است، جواب مي دهد؛ معلوم مي شود درست است. امّا اينها هيچ كدام نماز نيست ! نماز آن است كه نّ الصّلاه تنهي عن الفحشاء و المنكر (4). نماز آن است كه در انسان يك نوري ايجاد بكند كه انسان خلاف نكند.
چگونگي تشخيص مقبوليّت نماز انسان
ما الآن يك نمازي خوانديم، ظهر و عصر تا مغرب. تا مغرب مي خواهيم ببينيم كه اين نماز مقبول شد يا نشد. حالا لازم نيست بميريم، در قيامت حساب بكنند ! الآن تا غروب ما كاملاً مي توانيم تشخيص بدهيم كه اين نماز ما مقبول شد يا نه. آن قبولي قرائت را در جلسه قرائت قرآن، معلّمين تشخيص مي دهند. امّا ما بين خود و بين خداي خود تا نماز آينده، يعني تا غروب كاملاً مي توانيم تشخيص بدهيم كه اين نماز ما قبول شد يا نشد. براي اينكه تا غروب چند تا كار پيش مي آيد؛ ما هميشه در معرض امتحانيم. اگر اين نماز كه خوانديم جلوي خلاف هاي ما را گرفت، تنهي عن الفحشاء و المنكر بود؛ بگوئيم : خدا را شكر كه اين نماز آن نورانيّت را در ما ايجاد كرد كه ما خلاف نكرديم و اگرتا غروب چشم ما، گوش ما، دست ما، زبان ما لغزيد و لرزيد و چهار تا خلاف كرديم ( معاذ الله ) معلوم مي شود اين نماز صحيح است، ولي مقبول نيست ! يعني از نظر فقهي صحيح است، قضا ندارد؛ امّا از نظر كلامي مقبول نيست.اين كار، مشكل دنيا را حل كرده كه لازم نيست ما دوباره بخوانيم؛ ولي مشكل آخرت را حل نكرده!
لزوم حسابرسي به نفس، قبل از محاسبه ديگران از اعمال ما
تو نيك و بد خود، هم از خود بپرس
چرا بايدت ديگري محتسب !
و من يتّق الله يجعل له مخرجاًو يرزقه م ن ح يث لا يحتس ب (5). آيا حتماً كسي بايد پرونده خودمان را باز بكند ؟! به ما گفتند : تو خودت حسابرس خود باش، بازرس خود باش ! و اين راه دارد. الآن شما عزيزاني كه در كارهاي قرآني تلاش و كوشش مي كنيد، ن شآء الله براي جامعه چنين بركاتي را به همراه داشته باشيد.
و همچنين برادران و خواهراني كه در بخش هاي پزشكي فعاليّت مي كنند؛ ما اگر مشكل جانمان را درمان بكنيم، جسم هم كاملاً قابل درمان است. آنچه كه مهم است، بيماري هاي اخلاقي است. قرآن كريم خيلي از اين بيماري ها را مطرح مي كند كه جامعه بشري و علوم مادي،آن را بيماري نمي داند ! اگر مثلاً كسي خداي ناكرده با شنيدن صداي نامحرمي، طمع نامحرمانه بكند؛ قرآن مي گويد : اين جوان مريض است.
چگونگي حضور زنان در اجتماع با رعايت موازين اخلاقي
از منظر قرآن كريم
در سوره مباركه احزاب به همسران پيامبر (ص) دستور مي دهد كه شما صدايتان را رقيق و نازك نكنيد؛ لا تخضعن ب القول فيطمع الّذ ي ف ي قلب ه مرأ و قلن قولاً معروفاً (6). به زنها دستور مي دهد كه وقتي مي خواهيد حرف بزنيد، مردانه حرف بزنيد؛ در جامعه شركت بكنيد، ولي مردانه حرف بزنيد؛ اين حرف زدن، كنايه از رفتار و گفتار و كيفيّت نشستن، كيفيّت برخاستن، كيفيّت معاشرت كردن است؛ به زن گفتند : در همه شئون جامعه،شركت جائز است؛ ولي مردانه شركت كنيد ، نه زنانه ! طرز حرف زدن شما، رفتار شما، نشستن شما طوري نباشد كه يك جوان را خداي ناكرده تحريك بكند؛ اين از جهت وظيفه زنهاست.
ضرورت معالجه « بيماري » طمع به نامحرم
از اين سو هم فرمود : اگر كسي خداي ناكرده به نامحرم طمع كرد ، اين در دلش ويروس است؛ مرض هست. اين بايد خودش را معالجه كند.اين يك معيار است. فرمود : اگر كسي به نامحرم نگاه خائنانه كرد، اين قلبش مريض است. دانشكده پزشكي كه عهده دار حل اين بيماري نيست! اين را جاي ديگر بايد درمان كرد.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه العالي) در جلسه درس اخلاق در ديدار با دانشجويان دانشكده علوم پزشكي، دانشكده علوم قرآني، دانش آموزان، طلاب و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ 4 / 2 / 1382
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) غرر الحكم / 233 ـ جهل النّفس (2) شرح نهج البلاغه - ابن أبي الحديد / 6 / 340
(3) شرح نهج البلاغه - ابن أبي الحديد / 10 / 23 (4) عنكبوت / 45
(5) طلاق / 2 و 3 (6) احزاب / 32
خوان حكمت روزهاي دوشنبه وپنج شنبه منتشر مي شود

 



وزير خارجه عمان: شوراي خليج فارس از موضع ايران درباره يمن حمايت مي كند

وزير امور خارجه عمان اعلام كرد كه اعضاي شوراي همكاري خليج فارس همانند ايران از دخالت نكردن در امور داخلي يمن حمايت مي كنند.
به گزارش ايسنا، «يوسف بن علوي» در پايان دومين نشست شوراي وزيران امور خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در دوحه در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با عبدالرحمن العطيه- دبيركل شوراي همكاري خليج فارس- با اشاره به اظهارات اخير منوچهر متكي، همتاي ايراني اش مبني بر هشدار درباره هرگونه دخالت در امور داخلي يمن گفت: ايران براي ما يك كشور همسايه است كه بين ما و اين كشور روابط خوبي حكم فرماست. ما متن اصلي اين اظهارات را نمي دانيم اما اگر اين مسئله به معني حمايت از يمن و دخالت نكردن در امور آن باشد طبيعتا اين مساله مورد استقبال ما قرار خواهد گرفت چرا كه كشورهاي عضو شورا روابط همكاري و ميثاق نامه هايي با يمن دارند.
وي با بيان اين كه از نظر كشورهاي عضو شورا، امنيت يمن امنيت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس به شمار مي رود، ادامه داد: اين حمايت به منزله دخالت در امور اين كشور نيست چرا كه در راستاي منافع يمن و ثبات آن و همچنين حمايت از توسعه، اقتصاد و شكوفايي آن است.
بن علوي افزود: كشورهاي عضو شورا به اين اقدام ادامه خواهند داد و در اين راستا هماهنگي كامل و مستمري با برادران (يمني شان) دارند. اين كشورها همانند وزير امور خارجه ايران خواهان دخالت نكردن ديگران در امور يمن چه در حال و چه در آينده هستند و معتقدند بايد حل مسائل سياسي اين كشور را به خود آن ها واگذار كرد چرا كه مردم اين كشور از هر كسي ديگري نسبت به حل اين مشكلات تواناترند.

 



وزير حج عربستان سعودي: از برخي برخوردهاي نادرست با حجاج و زائران ايراني متأسفم

مصطفي خاكسار قهرودي، رئيس سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران در ديدار با وزير حج عربستان سعودي ديدگاه مقام معظم رهبري در خصوص حفظ وحدت مسلمين را يادآور شد.
به گزارش اداره ارتباطات خبري بعثه مقام معظم رهبري، در اين ديدار دوستانه كه مدير مؤسسه مطوفين ايران حضور داشت، موضوعات و مشكلات زائران ايراني مطرح شد.
وزير حج عربستان سعودي از تلاش ايران براي جلوگيري از شيوع آنفلوآنزاي نوع A تقدير كرد و نگراني هاي ايران در خصوص برخورد با زائران ايراني در عمره گذشته به وي منتقل شد.
رئيس سازمان حج و زيارت ايران در اين ديدار ديدگاه رهبر معظم انقلاب در خصوص ضرورت حفظ وحدت و پرهيز از اقدامات تفرقه انگيز را متذكر شد و بر اجراي برنامه هاي جاري و معمول حجاج ايراني در موسم حج امسال مطابق سال هاي گذشته تأكيد كرد.
وي فضاي ايجاد شده عليه جمهوري اسلامي ايران در مطبوعات را ناصحيح و خصمانه خواند و بر پايبندي حجاج ايراني به برنامه ها و اقدامات وحدت بخش و اطاعت از تدابير مقام معظم رهبري و مسئولين محترم تأكيد كرد.
فؤاد عبدالسلام الفارسي، وزير حج عربستان سعودي در اين ديدار توجه و توصيه هاي مسئولين نظام جمهوري اسلامي ايران به خصوص مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري در حفظ و تقويت وحدت قدرداني كرده و اظهار تأسف خود را از فضاي مطبوعاتي به وجود آمده و برخي برخوردهاي نادرست با حجاج و زائران ايراني اعلام داشت.
وي اظهار اميدواري كرد با توجه به اهميت روابط و سابقه ديرينه دو كشور از تشديد فضاي موجود كه خواست دشمنان هر دو كشور است پرهيز شود.

 



انتصاب رؤساي دانشگاه آزاد بايد به تأييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد

شوراي عالي انقلاب فرهنگي مقرر كرد از اين پس حكم رياست تمامي واحدهاي بزرگ دانشگاه آزاد به تاييد اين شورا برسد.
مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به جلسه اخير اين شورا كه به رياست رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي تشكيل شد گفت: در اين نشست مواد و بخش هاي ديگري از اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامي در ارتباط با اختيارات و وظايف هيات امنا كه موضوع آن از مدتي قبل در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده است، اصلاح و تكميل شد كه طي جلسات آتي هم مورد بررسي و بازنگري كامل قرار خواهد گرفت و شكل نهايي آن در نهايت به تصويب اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواهد رسيد.
وي در همين رابطه افزود: به دليل كثرت تعداد دانشجويان و وسعت و گستردگي دانشگاه آزاد اسلامي، از اين پس روساي تمامي واحدهاي مركز استانها و واحدهايي كه به بالاي 5000 نفر دانشجو داشته باشند، همچون روساي دانشگاههاي وزارت علوم و وزارت بهداشت، توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي تاييد و تعيين مي شوند.
همچنين در اين جلسه دكتر عليرضا مرندي، دكتر ناصر سيم فروش، دكتر باقر لاريجاني و دكتر سيدشهاب الدين صدر با تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عضويت فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران درآمدند.

 



در تجمع اعتراض آميز در مقابل سفارت انگلستان
بانوان تهراني خواستار استرداد شاهد قتل ندا آقا سلطان به ايران شدند

صدها نفر از بانوان تهراني و خواهران بسيجي به منظور استرداد آرش حجازي شاهد اصلي كشته شدن ندا آقاسلطان در برابر سفارت انگليس تجمع كردند.
در اين تجمع اعتراض آميز جمع بسياري از خواهران بسيجي ديروز با در دست داشتن پلاكاردهايي با مضمون «مرگ بر انگليس» در مقابل سفارت انگليس در تهران خواستار استرداد «آرش حجازي» شاهد قتل ندا آقاسلطان شدند.
همچنين تجمع كنندگان با سر دادن شعارهاي «خط نفاق و فتنه، افشا بايد گردد. قاتل آقا سلطان رسوا بايد گردد». «عاملان جنايت؛آمريكا و انگليس» MI6 قاتل است، حجازي عامل است و...اعتراض خود را به مداخله خصمانه دولت انگلستان در امور داخلي ايران اعلام كردند.
گفتني است؛ تجمع كنندگان همچنين طوماري را با عنوان «از رژيم سلطنتي انگلستان مي خواهيم هرچه سريع تر آرش حجازي قاتل ندا آقاسلطان را به جمهوري اسلامي ايران مسترد نمايد و عوامل طراحي اين قتل مظلومانه در سازمان مخوف و جهنمي MI6 را براي محاكمه به ايران تحويل دهند» امضا كردند.
دخالت بيگانگان در قتل آقاسلطان غيرقابل انكار است
در ادامه اين تجمع، زهره الهيان عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با حضور در جمع تجمع كنندگان، طي سخناني اظهار داشت: امروز پس از وقايع انتخابات رياست جمهوري دهم، انگلستان و كشورهاي غربي وارد فاز جديدي بر عليه ايران شده اند و سعي دارند فضاي پيچيده و ملتهبي را در ايران دوباره راه اندازي كنند.
به گزارش فارس، وي افزود: امروز انگليس و آمريكا اگر نمي توانند با ايران مواجه شوند، به اين دليل است كه كشور ما در ميان ساير ملت هاي مسلمان از محبوبيت ويژه اي برخوردار است، لذا در مقابل بيگانگان سعي دارند با اعتمادزدايي نسبت به ايران اين ميزان محبوبيت را كاهش دهند.
عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: قتل ندا آقاسلطان يكي از مصاديق اين اعتمادزدايي كشورهاي بيگانه است و آقاسلطان در صحنه اي بدور از فضاي اغتشاشات با سلاحي كه در اختيار نيروهاي امنيتي و نيروي انتظامي نبود، به قتل رسيد و ديديم كه از اين حادثه از جهات مختلف فيلمبرداري شد و گلوله شليك شده به آقاسلطان بسيار ماهرانه به قلب وي شليك شد كه اين امر مشخص مي كند قاتل وي بسيار حرفه اي بوده است.
وي افزود: پس از 24 ساعت متاسفانه جسد نداآقاسلطان بدون روال قانوني و معاينات پزشكي قانوني به خاك سپرده شد و فرد مشكوكي به نام آرش حجازي كه چند روز قبل از اغتشاشات وارد ايران شده بود، بعد از اين اتفاق به انگلستان بازگشته و با تمامي رسانه هاي خارجي بر عليه جمهوري اسلامي ايران مصاحبه كرد.
الهيان با اشاره به اينكه پس از مدت كوتاهي فيلم قتل آقا سلطان در رسانه هاي بيگانه در سطح وسيعي پخش شد، بيان داشت: اين حادثه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي رسيدگي شد و وزارت اطلاعات با در دست داشتن شواهدي عوامل پشت صحنه اين قتل را شناسايي كرده است و مشخص شد اين قتل از سوي بيگانگان طرح ريزي شده بود.
نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه تاكيد كرد: در اين بين متاسفانه احزاب و شخصيت هاي داخلي از ماه ها قبل از انتخابات با سفارت انگليس مراوداتي داشتند و اين جاي سوال است.
وي افزود: سفارت انگليس با دادن كمك هاي مالي به برخي از احزاب داخل كشور و با حضور عوامل خود در اغتشاشات تهران سعي داشتند اين جنگ نرم را به اوج خود برساند.
الهيان در ادامه تصريح كرد: امروز بايد به افكار عمومي يادآور شويم كه ملت ايران هنوز ظلم تاريخي انگليس را از ياد نبرده است.انگليسي كه از سال 1917 تا 1919 با ايجاد سياست هاي اقتصادي استعمارگرايانه در ايران موجب شد قحطي در كشور ما رواج پيدا كند و اين امر موجب كشته شدن عده بسياري از مردم ايران شد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه گفت: قراردادهاي خيانت بار انگلستان و قطعه قطعه كردن كشور ايران هيچگاه از ذهن ملت ايران خارج نمي شود، اما متاسفانه اين اعمال خيانت بار از ذهن برخي خواص و احزاب داخلي خارج شده است. به گونه اي كه آنها شعار «مرگ بر انگليس» را فراموش كرده و سعي دارند اذهان عمومي را از اين شعار دور كنند.
بيانيه پاياني تجمع كنندگان
همچنين تجمع كنندگان در پايان با صدور بيانيه اي تاكيد كردند: با توجه به شناسايي قاتل ندا آقاسلطان و پناهندگي وي به دولت انگليس، از رژيم سلطنتي انگلستان مي خواهيم هر چه سريع تر آرش حجازي،قاتل ندا آقاسلطان را به جمهوري اسلامي ايران مسترد كند و عوامل طراحي اين قتل مظلومانه در سازمان مخفوف و جهنمي MI6 را براي محاكمه به ايران تحويل دهد.
در اين بيانيه اعتراض آميز آمده است: ما زنان ايران اسلامي پيمان مي بنديم كه تا آخرين نفس براي دفاع از ارزش هاي نظام اسلامي در مقابل تمام توطئه ها و دسيسه هاي خارجي مقاومت نموده و همچنين به سران كشورهاي آمريكا و انگليس اخطار مي كنيم دست از مداخله در امور داخلي كشور مقتدر جمهوري اسلامي بردارند و بدانند كه ملت قهرمان ايران با تمام توان از انقلاب و ارزش هاي والاي آن دفاع نموده و پاسخ شيطنت هاي آنان را قاطعانه خواهند داد.

 



همداني فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران شد

سرتيپ پاسدار حسين همداني با حكم سرلشكر جعفري، فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ شد.
به گزارش خبرگزاري ها همداني با حكم سرلشكر پاسدار محمدعلي جعفري فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان فرمانده جديد سپاه محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ، جايگزين سرتيپ پاسدار عبدالله عراقي شد.
سردار حسين همداني از فرماندهان عاليرتبه سپاه بوده و مسئوليت هايي چون فرماندهي لشكر 27 محمدرسول الله(ص)،معاون مركز راهبردي سپاه، مشاور عالي فرمانده كل سپاه و نيز جانشيني فرمانده نيروي مقاومت بسيج را برعهده داشته است.
در سال 1387 و به دنبال تغييرات ايجاد شده در ساختار سپاه پاسداران و تشكيل سپاه هاي استاني، لشكر 27 محمد رسول الله(ص) و منطقه مقاومت بسيج تهران بزرگ در يكديگر ادغام و به سپاه محمدرسول الله(ص) تهران بزرگ تغيير نام يافت.

 



امير قادرپناه: چهارمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش به خليج عدن اعزام شد

فرمانده منطقه يكم دريايي ارتش از اعزام چهارمين ناوگروه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران به خليج عدن خبر داد.
امير «فريبرز قادر پناه» فرمانده منطقه يكم دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در گفت وگو با فارس، با اشاره به اعزام چهارمين ناوگروه ارتش جمهوري اسلامي ايران متشكل از ناوشكن البرز و ناو لجستيكي بوشهر به منطقه خليج عدن اظهار داشت: اين ناوگروه براي دومين مرتبه است كه به اين ماموريت اعزام مي شود.
قادرپناه با بيان اينكه در طول 6 ماه گذشته به بركت حضور مقتدرانه نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در آب هاي بين المللي، هيچ ربايشي از سوي دزدان دريايي درخصوص كشتي هاي تجاري كشورمان صورت نگرفته، افزود: 256 خدمه ناوشكن البرز و ناوپشتيباني بوشهر در مدت 80 روز ماموريت در هزار كيلومتر از منطقه خليج عدن، كشتي هاي تجاري و نفت كش را در برابر حمله احتمالي دزدان دريايي محافظت مي كنند.
فرمانده منطقه يكم نيروي دريايي ارتش افزود: از مجموع 4 ناوگروه اعزامي نيروي دريايي ارتش به خليج عدن، 3 ناوگروه از منطقه يكم اين نيرو در بندرعباس و يك ناوگروه از بوشهر اعزام شده است.

 



آغاز به كار همايش بين المللي فلسفه اسلامي و چالش هاي جهان امروز

همايش بين المللي«فلسفه اسلامي و چالشهاي جهان امروز» ديروز در سالن آمفي تئاتر هتل سيمرغ تهران آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار مهر دكتر غلامرضا اعواني دبير علمي اين همايش ضمن ارائه گزارشي از روند برگزاري اين همايش در تهران از برگزاري روز جهاني فلسفه در ايران در سال آينده خبر داد.
در اين مراسم، دكتر سيدمهدي مصطفوي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، دكتر محمدرضا سعيدآبادي دبير كل كميسيون ملي يونسكو در ايران، آيت الله سيدمحمد خامنه اي رئيس بنياد حكمت اسلامي صدرا، دكتر رضا داوري اردكاني رئيس فرهنگستان علوم ايران، دكتر كريم كرو و دكتر آكيرو ماتسوموتو استاد دانشگاه ازاكا ژاپن نيز به ايراد سخنراني پرداختند.
در اين همايش حجت الاسلام علمي به نمايندگي از آيت الله جوادي آملي پيام وي را به همايش بين المللي «فلسفه اسلامي و چالشهاي جهان امروز» قرائت كرد.
شايان ذكر است در اين همايش چهار روزه كه از سوي موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران و با همكاري بنياد بوعلي سينا همدان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و انجمن حكمت و فلسفه ايران برگزار مي شود اساتيد و صاحب نظران داخلي و خارجي درباره موضوعات مختلف حوزه فلسفه اسلامي گفتگو خواهند كرد.
نسبت ميان نظر و عمل در فلسفه اسلامي، چالشهاي جهان معاصر، فلسفه اسلامي و علم، هنر، حقوق و ا خلاق از جمله موضوعاتي هستند كه در اين همايش مورد بحث قرار خواهند گرفت.
در روز دوم اين همايش نيز سخنرانيها و ميزگردهايي در محل موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران برگزار و پس از آن روز سوم اين برنامه در همدان ادامه خواهد يافت.

 



با تصويب هيئت دولت استانداران فارس هرمزگان و مازندران مشخص شدند

با تصويب هيئت دولت استانداران استان هاي فارس، مازندران و هرمزگان مشخص شدند.
به گزارش فارس، با تصويب هيئت دولت روح الله احمدزاده كرماني استاندار فارس، علي اكبر طاهايي استاندار مازندران و حسين هاشمي تختي استاندار هرمزگان شدند.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14