(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 آبان 1388- شماره 19510
 

فرزندتان متعلق به هردو شماست
در شعاع عطسه ها قرار نگيريد
اينترنت و جوانان
زيبايي زندگي در بخشيدن ديگران است



فرزندتان متعلق به هردو شماست

هرگز از كودك نپرسيد كه شما را بيشتر دوست دارد يا همسرتان را.
به او كمك كنيد تا ارتباط با والد ديگرش را حفظ كند.
شما و همسرتان انسان هاي بالغي هستيد، پس منطقي رفتار كنيد و فرزندتان را پيغام بر خود قلمداد نكنيد.
وقتي كودك به منزل همسر سابقتان مي رود، ناراحت و غمگين نباشيد.
درزماني كه كودك نزد همسرتان است، هرگز پيش داوري و پيش بيني در مورد مسائل مختلف نكنيد.
وقتي كودك از پيش پدر يا مادر برمي گردد و خبري تازه براي شما ندارد، متعجب و عصباني نشويد.
كودك را مانند توپ از يك طرف به طرف ديگر پاس ندهيد.
جلوي او با يكديگر مشاجره نكنيد.
مسائلي كه كودك متوجه آنها نمي شود برايش تعريف نكنيد.
اجازه دهيد دوستاني در هر دو منزل داشته باشد.
در مسائل مادي مربوط به فرزندتان با طرف مقابل توافق كنيد.
هزار برنامه جور واجور براي بچه ترتيب ندهيد، بگذاريد خيلي ساده از خوشبختي و زندگي اش لذت ببرد.
اجازه دهيد مانند قبل از جدايي شما، بيشترين مسائل در زندگي كودك همان روند خود را داشته باشد.
با پدربزرگ و مادربزرگ ديگر كودكتان خوش رفتار باشيد.
درصورت ازدواج همسر سابقتان، فرد جديد را بپذيريد.
شايد برخي از توصيه هاي بالا به نظر خيال پردازانه و دور از عمل بيايد؛ اما بهتر است حداكثر توجه را به اين مسائل داشته باشيد. با خود فكر كنيد كه كدام يك از اين اشتباهات بيشتر در شما ديده مي شود، پس آنها را رفع كنيد و بدانيد كه هرچه شما تلاش بيشتري در اين زمينه انجام دهيد، فرزندتان مسئله تلخ جدايي پدر و مادر را راحت تر مي پذيرد و احساساتش كمتر جريحه دار مي شود.
مريم سادات كاظمي

 



در شعاع عطسه ها قرار نگيريد

نگهداري دستمال هاي كاغذي آغشته به ترشحات تنفسي سرفه و عطسه در جيب و استفاده مجدد از آن بزرگترين اشتباهات رايج در ميان مردم است، اين شيوه رفتاري عاملي براي گسترش آلودگي ها به شمار مي رود.
انتشار ذرات تنفسي از راه هاي انتقال آنفلوآنزاي نوعA است. اين ذرات در فاصله 20سانتي متري و كمتر از يك متري افراد منتقل مي شود.
طول مسافت انتشار ذرات تنفسي به دنبال سرفه و عطسه تا يك متر و 80 سانتي متر افزايش مي يابد. چنانچه كسي در فاصله يك متري از فرد مبتلا به آنفلوآنزاي نوعA (بدون سرفه و عطسه) قرار گيرد شانس انتقال بيماري به وي كاهش مي يابد.
تردد و عبور از كنار افراد آلوده و بيمار بدون توقف و تماس نزديك خطري براي ابتلا به شمار نمي رود.
اندازه ويروس آنفلوآنزاي نوعA حدود 80 تا 200 ميكرون (2برابر اندازه ويروس هپاتيتB ) است. از اين رو در تماس نزديك با افراد بيمار بدون نياز به استفاده از ماسكN95 مي توان از ماسك هاي كاغذي جراحي به همراه يك تكه گاز استفاده كرد.
استفاده طولاني مدت از اين ماسك ها بدون تعويض از اشتباهات رايج مردم است. استفاده طولاني مدت سبب بروز شكاف هايي در ماسك مي شود: اين درحالي است كه گاهي مصرف كنندگان با انتقال مجدد ماسك از زير چانه به دهان و بيني آلودگي ها را از سطح خارجي ماسك به دست خود منتقل مي كنند.
ماسك بايد همزمان با مرطوب شدن با احتياط از ناحيه بند گرفته و دور انداخته شود.
گفتني است سازمان بهداشت جهاني استفاده از دو ماسك كاغذي به همراه يك لايه گاز را براي جلوگيري از ابتلا توصيه مي كند.

 



اينترنت و جوانان

جهان امروز با تحولات و شگفتي هايي همراه است كه در گذشته نظير آن وجود نداشت.
دنياي اينترنت، اطلاعات و ارتباطات يكي از ويژگي ها و شگفتي هاي امروز جهان است، كه شرح آن در چند سطر، صفحه و... ممكن نيست، چراكه نمي توان تأثير آن را، در زندگي روزمره و موضوعات شخصي خود، انكار كنيم.
در رأس همه اين تحولات، دنياي اينترنت است كه همانند يك جريان فكري و فرهنگي در فرهنگ و تفكر ما رسوخ كرده است. گرچه دنياي اينترنت واقعاً عجيب و غريب، فريبنده، سرگرم كننده و جذاب است، اما نداشتن اعتقاد و هدف مشخص، باعث سردرگمي انسان در اين دنياي پررمز و راز خواهد شد. آري، افراد پژوهشگر، دانشمند، پزشكان، دانشجويان و حتي انسان هاي عادي بر اين مسئله واقف هستند كه اگر به دنبال ويژگي خاصي در دنياي مجازي باشند، به سرعت به آن دسترسي و فايق خواهند آمد.
اما، جنبه ديگر اين دنياي جذاب، آشنايي با افراد و يافتن دوستان جديد اينترنتي است كه مشتريان فراواني براي خود در جهان دارد.
دوستي اينترنتي
ميليون ها نفر در جهان و به خصوص جوانان و گاهي افراد ميانسال، ميليون ها ساعت از زندگي خود را در مقابل كامپيوتر سپري مي كنند، تا با دوست يا دوستان جديد خود در اصطلاح امروزي «چت» (گفت و گو) كنند.
اين درحالي است كه اين افراد، بقيه انواع دوست يابي را فارغ از تحولات در اطراف خود فراموش كرده و فقط به دوست يابي اينترنتي روي آورده اند.
امروزه بسياري از روانشناسان، سپري كردن ساعات طولاني در مقابل كامپيوتر را نوعي اعتياد مي دانند كه بايد به مرور زمان درمان شود.
برخي از آمارهاي مؤسسات معتبر جهاني حكايت از اين دارد كه 35 درصد از جوانان به كامپيوتر اعتياد پيدا كرده اند. ذكر اين موضوع خالي از لطف نيست كه براساس اين آمارها، حجم گرايش به اينترنت هر يكصد روز رشد چشمگيري پيدا كرده و تعداد سايت هاي اينترنتي اكنون به 8ميليارد سايت رسيده است. دوستي اينترنتي نيز همانند بسياري از موضوعات مي تواند مفيد و يا مضر باشد، گرچه بسياري از روانشناسان آن را تأييد نمي كنند.
موضوع ديگر سايت هاي مخل اخلاق است كه روزبه روز تعداد آنها افزايش مي يابد و متأسفانه تأثير بسيار منفي و مخربي بر ذهن جوانان مي گذارد. براساس يك آمار جهاني 63 درصد جواناني كه به اين سايت ها مراجعه مي كنند، به دور از چشم والدين خود موضوعات موردعلاقه خود را در اينترنت دنبال مي كنند كه متأسفانه بيش از 70 درصد اين افراد در سنين بين 12 تا 17 سال هستند.
آمارهاي ديگر نيز حكايت از اين موضوع دارد كه 70 درصد از جوانان كه به اينترنت دسترسي دارند، آن را در جهت غرايض جنسي خود دنبال كرده درحالي كه فقط 15درصد به سايت هاي مذهبي مراجعه مي كنند.
به هرحال دوستي با اينترنت مي تواند، در زندگي تأثير مثبت يا مخربي داشته باشد، اما متأسفانه اثرات تخريبي آن بر خانواده افراد متأهل فاجعه بار است.
گرچه از لحاظ روحي، نيز گشت و گذار در دنياي اينترنت مي تواند، بي تأثير نباشد، اما ازدياد آمار خشونت ها و جرم و جنايت بي ربط با آن نمي تواند باشد.
در يك آمار جهاني كه به تازگي منتشر شده است گفته شده كه افزايش 30درصدي جرم و جنايت بي ربط باآن نمي تواند باشد.
دريك آمار جهاني كه به تازگي منتشر شده است گفته شده كه افزايش 30درصدي جرم و جنايت، تجاوز و خشونت در نتيجه مراجعه افراد به سايت هاي ضداخلاقي است.
پروين طالقاني

 



زيبايي زندگي در بخشيدن ديگران است

بخشيدن ديگران موجب تقويت عزت نفس شما مي شود. اين حس خوب را از دست ندهيد .
اهميت و لزوم بخشيدن ديگران به سلامت روح و روان شما باز مي گردد .
چرا بخشيدن خطاهاي ديگران اهميت دارد؟
بخشش يك ويژگي بسيار قدرتمند است. وقتي شما كسي را مي بخشيد در واقع باطن خود را آشكار مي كنيد. همه انسان ها واجد اين ويژگي نيستند و بنابراين كساني كه اقدام به بخشيدن ديگران مي كنند مورد احترام مردم قرار مي گيرند. اگر نتوانيد اين كار را انجام دهيد احساس ناخوشايندي خواهيد داشت.
مردم بدون گذشت غالباً احساس قرباني بودن مي كنند و زماني كه به ياد اعمال طرف مقابل مي افتند دچار خشم و رنجش بيشتري مي شوند. بخشيدن اين احساسات منفي را برطرف كرده و موجب محبت مردم به يكديگر مي شود.
فوايد گذشت خطاهاي ديگران
¤ از آنجا كه خطاهاي ديگران را مي بخشيد مناسبات بهتري با مردم پيدا مي كنيد
¤ ديگران نيز آسانتر از خطاهاي شما مي گذرند.
¤ به عنوان يك انسان شخصيت پخته تري پيدا مي كنيد و روش مهار احساسات خود را مي آموزيد.
¤ در ابراز احساسات خود بهتر عمل مي كنيد.
¤ ياد مي گيريد چگونه آنچه از ديگران انتظار داريد بر زبان آوريد.
¤ علت رفتار ديگران را بهتر درك مي كنيد
¤ به شناخت بهتري از شخصيت خودتان دست مي يابيد
¤ قدرت عمل خود را در مقابل احساسات ديگران افزايش مي دهيد
¤ دوستي هاي شما مستحكم تر و بادوام تر خواهد شد.
ارتباط گذشت و عزت نفس
قدرتي كه درگذشت وجود دارد به سود شما و ديگران است. در اين صورت شما احساس مسرت و اعتماد به نفس بيشتري مي كنيد. وقتي قادر به حل مشكلات شخصي خود باشيد عزت نفس بيشتري خواهيد داشت.
مردم به افرادي كه ديگران را مي بخشند احترام بيشتري مي گذارند. شما نيز احساس بهتري نسبت به خودتان پيدا مي كنيد و دنيا را زيباتر مي بينيد.
پس معطل چه هستيد؟ از همين حالا امتحان كنيد!
از خطاي چه كساني بايد گذشت
جواب اين سؤال بسيار ساده است: همه!
چگونه مي توان اين حس را تقويت كرد؟
¤ به ياد خطاهاي خود بيفتيد در اين صورت آسانتر خطاهاي ديگران را مي بخشيد.
¤ به دنبال يافتن انسان هاي كامل و بي نقص نباشيد.
¤ فراموش نكنيد كه ارزش هاي شما با ارزش هاي ساير مردم تفاوت دارد. انتظار نداشته باشيد كه دوستانتان دقيقاً همان ارزش هاي شما را رعايت كنند. سعي كنيد مسائل را از نقطه نظر طرف مقابل ببينيد.
¤ قبل از ملامت ديگران از خودتان بپرسيد كه آيا شما كاملاً بي نقص هستيد؟
¤ شما چه نوع دوستي هستيد؟ آيا كامليد؟ آيا دلتان مي خواهد در صورت انجام خطا دوستانتان شما را ببخشند؟ پس با ديگران طوري رفتار كنيد كه دوست داريد آنها با شما رفتار كنند.
¤ از خودتان بپرسيد در صورتي كه گذشت نكنيد چه چيزي عايدتان خواهد شد؟ فهرستي از موارد مثبت و منفي تهيه كنيد (كه البته موارد منفي بسيار بيشتر خواهد بود). اكنون از خود بپرسيد منافع و مضرات بخشيدن ديگران چيست (كه مطمئنا منافع آن بسيار بيشتر است.)
آيا فكر نمي كنيد وقت آن رسيده كه گذشت كردن را امتحان كنيد؟
ترجمه: آذر شايان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14