(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 21 آبان 1388- شماره 19510
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
 همكاري دولت و مجلس براي هدفمند كردن يارانه ها
رنج كشاورز ، گنج دلال!
چشم به راه سپيده
ويليام برنز: آمريكا آماده گفت وگوي جدي با ايران است
ابراز نگراني مدير گازرساني شركت ملي گاز: افزايش 27 درصدي مصرف گاز خانگي در كشور
دولت حق بيمه آتيه دانش آموزان استثنايي كشور را پرداخت مي كند
معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
100 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با بيماري آنفلوآنزاي نوع آ در كشور اختصاص يافت
اخبار ادبي و هنري
نماينده مردم لنگرود در مجلس: 50درصد درآمد دولت در هدفمند شدن يارانه ها نقدي پرداخت مي شود
رئيس خانه كاريكاتور: 4000 اثر به دوسالانه بين المللي كاريكاتور ارسال شده است
جشنواره بين المللي حكمت سينوي در همدان آغاز شد



در نشست مشترك كابينه و نمايندگان اعلام شد
 همكاري دولت و مجلس براي هدفمند كردن يارانه ها

برگزاري نشست مشترك دولت و مجلس به منظور تعامل دو قوه، فضايي صميمي را در جهت تفاهم متقابل فراهم نمود و گامي بلند را در راستاي همگرايي هرچه بيشتر دولت و مجلس رقم زد.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهور كشورمان سه شنبه شب در نشست مشترك دولت و مجلس با اشاره به ضرورت همدلي و هماهنگي بين قواي كشور خاطرنشان كرد: خادمان ملت در مجموعه دولت و مجلس با همدلي، رايزني و تبادل نظر مي توانند زمينه خدمت گسترده تر، بالاتر و بهتر را به مردم فراهم كنند.
وي با اشاره به ابعاد طرح هدفمند كردن يارانه ها گفت: با توجه به وضع موجود ادامه اين مسير قابل تداوم نيست؛ چرا كه با ادامه چنين شرايطي پس از چند سال هر آنچه توليد مي كنيم بايد در داخل مصرف شود، بنابراين هيچ چيزي براي صادرات نخواهيم داشت.
رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه دولت به دنبال حذف يارانه ها نيست خاطرنشان كرد: معتقديم حذف يارانه ها موجب تورم و به معناي له شدن اقشار ضعيف در عرصه اقتصاد است و اين چيزي است كه برخي ها در مقطعي به دنبال آن بودند و آثار منفي آن را هم ديديم. از اين رو دولت در پي هدفمند كردن و درست توزيع كردن يارانه ها است.
احمدي نژاد اظهار داشت: لايحه هدفمند كردن يارانه ها مهمترين طرح تاريخ اقتصاد كشور است و به نوعي مي توان گفت مهمترين كار دولت و مجلس در دوره پس از پيروزي انقلاب اسلامي است.
رئيس جمهور افزود: اگر آنگونه كه دولت طراحي كرده است اين طرح اجرا شود، ظرف 5 سال آينده نه فقط در منطقه بلكه در سطح جهان، جزء كشورهاي برتر دنيا قرار خواهيم گرفت.
احمدي نژاد تصريح كرد: بايد دست به دست هم اين طرح بزرگ را جلو ببريم، دولت خود را بازوي كارشناسي مجلس مي داند و مي خواهيم با يكديگر يك كار بزرگ را با قدرت و به درستي به پيش ببريم تا كسي نتواند از آن سوءاستفاده كند.
در ابتداي اين جلسه همچنين سه وزير پيشنهادي رئيس جمهور و شماري از رؤساي كميسيون ها و نمايندگان مجلس به بيان برنامه ها و ديدگاه هاي خود پرداختند. رئيس مجلس نيز در سخناني با اشاره به ضرورت همدلي بين دولت و مجلس گفت: دولت و مجلس با همگرايي مي توانند در راستاي حل مسائل و مشكلات گام بردارند. علي لاريجاني در سخنان خود در اين نشست با بيان اينكه اين جلسه فضاي همدلي بين دو قوه را نشان مي دهد ابراز داشت: در اين جلسه هم نمايندگان محترم دغدغه ها و نظرات خودشان را پيرامون مسائل مهم كشور در استعدادي كه در اين نشست بود مطرح كردند و هم نقطه نظرات آقاي احمدي نژاد را همه دوستان شنيدند، مخصوصاً در بحث هدفمند كردن يارانه ها كه بحق يك اقدام مهم در كشور است.
وي افزود: نفس اين جلسه كه فضاي همدلي بين قوا را نشان مي دهد و اينكه قوا بتوانند همگرا عمل كنند و وقتشان صرف سايش هاي بلاوجه نشود بسيار ارزشمند است.
عزم دولت و مجلس بر همكاري در اجراي لايحه هدفمندي
معاون پارلماني نهاد رياست جمهوري نيز جلسه مشترك دولت و مجلس به ميزباني مجلس شوراي اسلامي را بسيار خوب توصيف كرد و افزود كه اين جلسه در يك فضاي صميمانه برگزار شد.
حجت الاسلام مسعودپور ادامه داد: در اين جلسه همچنين بر همكاري همه جانبه در اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها تاكيد شد و اين كه بايد يك ريل گذاري مناسب براي حركت و سرعت مناسب اجراي اين لايحه انجام شود و در اين زمينه، توافق خوبي وجود داشت.
علي اصغر زارعي نماينده مردم تهران در مجلس نيز گفت: جلسه مشترك مجلس و دولت نشان از عزم نمايندگان مجلس و دولت در اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها دارد.
علي اكبر آقايي نايب رئيس كميسيون عمران مجلس هم با بيان اين كه بحث استرداد لايحه هدفمند كردن يارانه ها به هيچ وجه دراين جلسه ازسوي دولت مطرح نشد، گفت: در مجموع جمع بندي روساي مجلس و دولت حاكي از يك روحيه تفاهم و برادري بر مسايل جامعه بود؛ به ويژه در خصوص لايحه هدفمند كردن يارانه ها كه احساس شد با همين صميميت مي توان برخي مشكلات پيش آمده را هم حل كرد تا از اين پس نيز ساير لوايح و طرح ها با درك متقابل بيشتري مورد بررسي قرار گيرد و در جهت اجراي توسعه كشور، چشم انداز 20 ساله و قانون برنامه حركت كنيم.
حسن نوروزي عضو كميسيون انرژي مجلس نيز در اين باره گفت: اصل موفقيت وحدت و تفاهم بين قوا است و هيچ مشكلي بين مجلس و دولت وجود ندارد.
وي اضافه كرد: اگر مشكلي در اين خانواده بزرگ به وجود آيد با رافت اين موضوع حل شده و مشكلات با توجه به توصيه هاي رهبري حل خواهد شد.
در اين ميان اما برخي نمايندگان حامي موسوي در مجلس، با لحني مغرضانه به تخريب اين نشست صميمي و البته ثمربخش پرداخته و آن را بي نتيجه ارزيابي كردند.
حميد كاتوزيان نماينده تهران در مجلس هم البته در اين جمع مشاهده مي شد. وي در حاشيه جلسه علني روز گذشته مجلس به روايت خود از نشست مشترك دولت و مجلس پرداخت و آن را بي خاصيت ترين جلسه و بسيار آشفته توصيف كرد.
وي همچنين افزود: اين جلسه حكم يك سفر استاني رئيس جمهور را داشت و ميز كار احمدي نژاد و مشايي بود.
استقبال قابل توجه نمايندگان از وزراي پيشنهادي دولت
صحبت هاي وزراي پيشنهادي دولت نيز البته بخش ديگري از اين نشست را به خود اختصاص داد.
حميدرضا حاجي بابايي وزير پيشنهادي آموزش و پرورش در همين راستا خاطرنشان كرد: اگر امروز اميدوار به ايجاد تحول در آموزش و پررش براساس رهنمودهاي رهبري هستم، اين اعتقاد خود را مبتني بر حمايت دولت، مجلس و فرهنگيان در سراسر كشور مي دانم.
صادق محصولي وزير پيشنهادي رفاه نيز با اشاره به نقش تعيين كننده تامين اجتماعي و رفاه در ثبات دولت ها اظهار داشت: بحث تامين اجتماعي و رفاه مردم موردنظر خاص مقام معظم رهبري است. همانگونه كه در سياست هاي كلان برنامه پنجم توسعه كه از سوي ايشان ابلاغ شده به موارد متعددي از اين دست اشاره دارند.
مجيد نامجو وزير پيشنهادي نيرو هم با تاكيد بر ضرورت تعامل هرچه بيشتر مجلس و دولت ابراز داشت: تلاش خواهم كرد تعامل خود را با مجلس ادامه دهم و در خدمتگزاري به مردم حاضر هستم.

 



رنج كشاورز ، گنج دلال!

راستش هر سال تيتر مي زنيم «قيمت پياز، اشك مردم را درآورد» اما گزارشهاي دريافتي امسال از مناطقي كه پياز كاري دارند حاكي است، اين بار «پياز اشك توليدكنندگان را درآورده است» چرا كه بي ثباتي بازار اين محصول غذايي مهم و پايين بودن قيمت آن، موجب شده است كه كشاورزان بويژه در استان آذربايجان شرقي رغبتي به برداشت محصول خود نداشته باشند چرا كه اين كار را مقرون به صرفه نمي دانند.
همين موضوع باعث مي شود دلالاني كه هميشه به كمين كشاورزان نشسته اند و زماني برنج، زماني سيب زميني، زماني گوجه فرنگي و حالا پياز را نشانه گرفته اند، بيشترين بهره برداري را از اين شرايط بكنند و محصول پياز را با قيمتي كمتر از 150 تومان از كشاورزان بخرند تا آن را با بهاي گزاف به مصرف كنندگان بفروشند. مثل هميشه سازمانهاي مسئول فعلاً در وضعيت «استندباي» قرار دارند!

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
فصل پريشاني
در انتهاي انتظاري سرد و طولاني
من ماندم و آغاز يك فصل پريشاني
وقتي بهار از شاخه هاي كاج مي تابيد
من بودم و يخ بستگي هاي زمستاني
در سر صداي سبز گندمزار مي پيچيد
اما دلم محو سكوتي بود پنهاني
بادي كه با خود برد برگ انتظارم
مي ريخت بر قصر دلم يك قلعه ويراني
گاه عبور از امتداد لحظه هاي سرد
دستي بر روي شانه ام مي كاشت عرياني
سها رائد- مهاجر افغاني
پنجره هاي آدينه
در آرزوي تو هستم هميشه نوراني
اسير زلف تو هستم، نگفته مي داني
تو از قبيله فريادهاي خاموشي
زبانه مي كشي از سينه هاي طوفاني
شميم عطر تو در باغ لاله مي پيچد
عزيز گمشده در كوچه هاي ظلماني
نشسته ام به در انتظار يكرنگي
بدان اميد كه روزي گلي بروياني
شكسته قامت هر لاله اي غريبانه
غروب خسته مرا مي كشد به ويراني
شبانه مي شنوم از نگاه اشك آلود
كه مي رسد به دلم عطر ياس پنهاني
هزار پنجره آدينه باز و بسته شود
به گوش دل نرسد نغمه هاي عرفاني
ولي شنيده ام از قاصدي كه مي خواند
ز كوي كعبه برآيد جمال نوراني
به عشق خال رخت حال ما پريشان است
فدا كنم دل و جان را بر اين پريشاني
به كنج ميكده هر شب ترا، ترا خوانم
كه شايد از مي نابت مرا بنوشاني
لبان تشنه ما را ز كوزه ات تر كن
به انتظار تو باشم اگر چه طولاني
من از زمان شكفتن خدا خدا كردم
هزار بوسه برويت زنم به آساني
اگر چه لايق عشقت نگشته ام اما
شوم به صبحدمي در ره تو قرباني
در انتظار ظهورت چنان پريشانم
كه لحظه لحظه عمرم رود به حيراني
به جز تو اي گل نرگس مرا خيالي نيست
به خاك پاي تو سايم هميشه پيشاني
ضريح چشم سياهت طواف هر شب من
صفاي سعي مرا چشم بسته مي داني
دعاي عهد ترا هر سحر وفا كردم
مگر به گوش من آيد صداي روحاني
به انتظار تو «نادم» ز كفر مي نالد
يقين شكايت دل را نگفته مي خواني
ابوالقاسم قرباني - ابهر
آينه شكسته
دست تو باز مي كند، پنجره هاي بسته را
هم تو سلام مي كني، رهگذران خسته را
دوباره پاك كردم و به روي رف گذاشتم
آينه قديمي غبار غم گرفته را
پنجره بي قرار تو، كوچه در انتظار تو
تا كه كند نثار تو، لاله دسته دسته را
شب به سحر رسانده ام، ديده به ره نشانده ام
گوش به زنگ مانده ام، جمعه عهد بسته را
اين دل صاف كم كمك، شده ست سطحي از ترك
آه... شكسته تر مخواه، آينه شكسته را
سيدحسن محمود «سهيل ثابت»

 



ويليام برنز: آمريكا آماده گفت وگوي جدي با ايران است

معاون وزير خارجه آمريكا اعلام كرد كه واشنگتن آماده انجام گفت وگوهاي جدي با ايران براي حل و فصل برنامه هسته اي اين كشور است.
به گزارش خبرگزاري رويترز، ويليام برنز كه در «موسسه خاورميانه» در واشنگتن سخنراني مي كرد، گفت: «همراه با ديگر كشورهاي هم پيمان آمريكا در جامعه بين المللي، آماده هستيم تا با ايران در مسير همكاري گام برداريم و نه رويارويي، در مسير تعامل قرار بگيريم،نه دشمني.»
وي در عين حال تاكيد كرد: «ولي اين خواست ما به گزينه هايي كه ايران انتخاب مي كند و به تمايل اين كشور در انجام تعهدات و مسئوليت هاي بين المللي بستگي دارد.»
معاون وزير خارجه آمريكا با اشاره به سي امين سالگرد اشغال سفارت اين كشور در ايران گفت: «براي 30 سال از آنچه ايران با آن مخالف است شنيده ايم، اكنون پرسش اين است كه آينده چگونه خواهد بود.»
ويليام برنز همچنين گفت: « در برابر خود فرصتي تاريخي داريم اما اين آخرين شانس نخواهد بود. مذاكره اي كه ماه گذشته در ژنو انجام شد، آغازي سازنده بود اما تاكتيك هفته هاي اخير چندان دلگرم كننده نبوده است؛ همراه با ديگر كشورهاي جامعه بين المللي خواستار گفت وگو براي تنها گفت وگو كردن نيستيم.»

 



با تصويب هيئت دولت ورود بدون رواديد اتباع آذربايجان به ايران مجاز شد

با تصويب هيئت دولت برقراري مقررات لغو رواديد يك طرفه براي ورود اتباع كشور جمهوري آذربايجان (شامل نخجوان) به ايران مجاز شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت،هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت امور خارجه برقراري مقررات لغو رواديد يك طرفه براي ورود اتباع كشور جمهوري آذربايجان (شامل نخجوان) به ايران را به تصويب رساند. براساس اين مصوبه، دولت به وزارت امور خارجه اجازه داد نسبت به برقراري مقررات لغو رواديد يك طرفه براي ورود اتباع كشور جمهوري آذربايجان (شامل نخجوان) به ايران اقدام كند.
عليرغم اينكه تمامي اتباع بيگانه كه قصد ورود به ايران را دارند، بايد رواديد دريافت كنند، ولي با اين مصوبه، ورود بدون رواديد اتباع جمهوري آذربايجان(شامل نخجوان) به ايران مجاز شد.
اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور، براي اجرا ابلاغ شده است.

 



ابراز نگراني مدير گازرساني شركت ملي گاز: افزايش 27 درصدي مصرف گاز خانگي در كشور

مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران گفت: افزايش
27 درصدي ميزان گاز خانگي كشور در سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل نگران كننده است.
به گزارش خبرنگار ايرنا، «مصطفي كشكولي» سه شنبه در نشست معارفه علي گودرزي مديرعامل جديد شركت ملي گاز لرستان در خرم آباد، افزود: تامين گاز مورد نياز خانگي، واحدهاي توليدي، صنعتي و دستگاه هاي اجرايي در فصل سرما نيازمند صرفه جويي و مديريت جدي در مصرف است.
وي، اضافه كرد: ايران از نظر مصرف گاز در جايگاه سوم، از لحاظ ذخاير گازي دوم و از نظر صادرات رتبه دوازدهم را در جهان دارد.
كشكولي، گفت: مصرف گاز كشور در فصل گرما بين 70 تا 80 ميليون متر مكعب و در فصل سرما افزون بر 430 ميليون مترمكعب است، كه جا دارد مردم و مسئولان در اين زمينه رعايت الگوي مصرف را در نظر داشته باشند.
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران افزود: اكنون 770 شهر و هشت هزار روستا در قالب 11 ميليون و 500 مشترك با جمعيتي حدود 57 ميليون نفر تحت پوشش شبكه گازرساني قرار دارند.
وي، خاطرنشان كرد: علاوه بر اين 930 جايگاه گاز (CNG) در كشور احداث شده و 600 جايگاه گاز ديگر نيز در دست ساخت است.
كشكولي، گفت: اگر هر مشترك بتواند 10 درصد مصرف خود را كاهش دهد با ذخيره آن مي شود دو فاز توليد را در كشور راه اندازي كرد.
مدير گازرساني شركت ملي گاز ايران، افزود: براي تامين گاز مورد نياز اقدامات خوبي انجام شد و به گونه اي كه مشكل افت فشار گاز امسال نسبت به سال هاي گذشته كمتر شده است. وي، اجراي طرح ها و همكاري مردم در مصرف بهينه گاز را عامل اصلي بهبود تامين گاز در كشور عنوان كرد.

 



دولت حق بيمه آتيه دانش آموزان استثنايي كشور را پرداخت مي كند

مشاور رئيس جمهور و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور از اختصاص مبلغ بيمه آتيه دانش آموزان استثنايي كشور خبر داد.
به گزارش ايرنا، دكتر سوسن كشاورز در حاشيه جشن سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان بدو ورود به دبستان استان گلستان در كانون طه شهرستان گرگان گفت: طي چند سال گذشته، مبالغ زيادي به نام دانش آموزان استثنايي كشور در قالب بيمه آتيه در يكي از بانك هاي كشور، سرمايه گذاري شد كه با پيگيري هاي متعدد، اخيراً معاون اول رئيس جمهور اعلام كرد كه اين مبلغ به دانش آموزان اختصاص خواهد يافت.
وي با اعلام اين كه رقم كلي اين طرح بالاست، افزود: در جلسه مشتركي كه با مسئولان وزارت آموزش و پرورش خواهيم گذاشت، درباره چگونگي تخصيص و واريز آن به حساب دانش آموزان تصميم گيري مي شود كه خبر خوشي براي خانواده هاي دانش آموزان با نيازهاي ويژه خواهد بود.
كشاورز ادامه داد: اگر تنها دانش آموزان در حال تحصيل را در نظر بگيريم، اين رقم بيشتر خواهد شد اما اگر دانش آموزان چند سال اخير را هم وارد اين طرح كنيم، مبلغ آن كمتر مي شود.
معاون وزير آموزش و پروش در ادامه، تعداد دانش آموزان با نيازهاي ويژه كشور را، 98 هزار نفر در گروه هاي ناشنوا، كم شنوا، نابينا و كم بينا، جسمي حركتي، چند معلوليتي، كم توان ذهني و دانش آموزان داراي اختلالات رفتاري و يادگيري اعلام كرد.
به گفته مشاور رئيس جمهوري، گروه هاي مختلف دانش آموزان با نيازهاي ويژه، خدمات متعددي را با ارائه تسهيلات از قبيل كتاب هايي به خط بريل و درشت خط و يا سمعك و تجهيزات توانمندسازي دريافت مي كنند و متناسب سازي كتاب ها نيز در كنار اين خدمات، انجام مي شود و در واحد توان بخشي هم گفتار درمانگر، كاردرمانگر، مشاور و مددجويان، خدمات خاصي را ارائه مي كنند.
كشاورز ادامه داد: طرح ديگر، آموزش پيش حرفه اي و متوسط حرفه اي دانش آموزان كم توان ذهني است كه با راه اندازي اين مراكز با توجه به نوع استعداد و علاقه، دانش آموزان در رشته هاي مهارتي مشغول به كار مي شوند كه امروز شاهد نتيجه اين طرح هستيم كه دانش آموزان با نيازهاي ويژه در رقابت با دانش آموزان عادي در زمينه هاي مختلف، رتبه هاي بسيار خوبي را كسب كرده اند.
به گفته كشاورز، اين در حالي است كه پيش از راه اندازي اين مراكز، دانش آموزان كم توان ذهني پس از گذراندن دوره راهنمايي، بايد خانه نشين مي شدند.

 



معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي:
100 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله با بيماري آنفلوآنزاي نوع آ در كشور اختصاص يافت

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 100 ميليارد ريال اعتبار براي مقابله و پيشگيري از بيماري آنفلوآنزاي نوع A در كشور اختصاص يافته است.
«سيدحسن امامي رضوي» سه شنبه در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا افزود: اين ميزان اعتبار بدون احتساب اعتباري است كه پيش از اين براي تهيه و خريد واكسن آنفلوآنزاي نوع آ در نظر گرفته بود.
وي اظهار داشت: مقرر شده دو ميليون واكسن آنفلوآنزاي نوع A بهمن ماه به كشور وارد شود كه وزارت بهداشت درصدد خريد و وارد كردن زودتر از موعد اين محموله دارويي است.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، جامعه هدف براي استفاده واكسن آنفلوآنزاي نوع A را زنان باردار، افراد فعال در مراكز پزشكي و بهداشتي و بيماران پرخطر عنوان كرد.
وي گفت: مهمترين اصل در جهت مقابله و پيشگيري از بيماري آنفلوآنزاي نوع A رعايت نكات بهداشتي مرتبط است.
معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: 16 هزار تخت بيمارستاني در دوره فعاليت دولت نهم در كشور به بهره برداري رسيد.
«امامي رضوي» افزود: همچنين يك هزار پايگاه اورژانس در چهار سال گذشته راه اندازي شد كه بر اين اساس در هر 30 كيلومتر مسافت، يك پايگاه اورژانس فعال شده است.
وي با بيان اينكه زمان رسيدگي به مجروحان جاده اي در شهرها از 14 دقيقه به هفت دقيقه كاهش يافته است، اظهار داشت: فعاليت هاي موثر و مفيدي در دولت نهم در حوزه بهداشت آغاز شد كه در دولت دهم با جديت بيشتري پيگيري مي شود.

 



اخبار ادبي و هنري

تأكيد بر توجه به عدالت و هويت در سينماي كوتاه
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونت سينمايي به بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران پيام دادند و در اين پيام بر توجه به عدالتخواهي و هويت يابي در هنر تأكيد كردند.
دكتر سيدمحمد حسيني، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيام خود اعلام كرد: هنر اسلامي همواره زبان مشترك مسلمانان بوده است. هم از اين روست كه هنرمندان مسلمان براي ايجاد جهاني آكنده از عدالت و آزادي بايد با هنر متعهد و اثرگذار خويش، نقش هشيارگر برعهده بگيرند.
جواد شمقدري، معاون سينمايي نيز در پيام خود بر توليد مضاعف فيلم كوتاه با هويت ايراني و اسلامي تأكيد كرد.
جشنواره فيلم كوتاه از ديروز آغاز شده و تا 25 آبان ادامه خواهد داشت.
انتشار يادمان سفر مقام معظم رهبري به كردستان
نرم افزار يادمان سفر مقام معظم رهبري به استان كردستان، با عنوان «به جستجوي تو باشم» براي نخستين بار در كشور از سوي حوزه هنري استان كردستان طراحي و توليد شد. محمد شريف شريفي، رئيس حوزه هنري استان كردستان با اعلام اين خبر افزود: اين نرم افزار، با صرف بيش از 1000 ساعت كار گروهي در 8 بخش، در برگيرنده اطلاعاتي جامع از سفر پرخير و بركت رهبر عظيم الشأن انقلاب به استان كردستان، است. شريفي افزود: در بخش نخست اين نرم افزار مي توان تمامي بيانات مقام معظم رهبري در سفر به استان كردستان به صورت تصويري و صوتي، در بخش دوم: تصاوير و جلوه هاي ويژه سفر مقام معظم رهبري همچون، ديدار با خانواده معظم شهدا بازديد از نيروهاي مستقر، ديدار با دانشگاهيان، روحانيون، مسئولين، جلسه هيئت دولت و تصاوير كوهنوردي رهبري در «آبيدر» را در 400 قطعه عكس مشاهده كرد. همچنين در بخش سوم اين نرم افزار كليپ هاي ورود مقام معظم رهبري به استان، ورود به مريوان، ديدار با عشاير غرب كشور، كردستان سرزمين فرهنگ و هنر، مردم كردستان از نگاه رهبري، حاكميت اسلام، انتخابات در نگاه رهبري، در بخش چهارم مناظر تاريخي و طبيعي استان كردستان و در بخش پنجم، بانك جامع نرم افزاري كتاب در دوازده بخش «ديني، ادبيات، كامپيوتر، تاريخ و... قابل مشاهده است. متن كامل قرآن مجيد، متن كامل نهج البلاغه و اذان مؤذن زاده اردبيلي و راه هاي ارتباطي با مسئولان حوزه هنري كردستان از ديگر بخش هاي اين نرم افزار در بخش هاي ششم و هفتم اشاره كرد.
فيلم هاي جديد شورجه در مراحل توليد
كارگردان فيلم سينمايي «ياس هاي پنهان» از بازنويسي فيلمنامه اين فيلم به قلم فرهاد توحيدي خبر داد.
جمال شورجه درباره توليد «ياس هاي پنهان» گفت: در حال رايزني با چند سرمايه گذار هستيم و فكر مي كنم تا اواخر امسال پيش توليد را آغاز كنيم. فيلمنامه را كه درباره زنان آزاده است سپيده فيروزي نوشته كه به نظرم دريچه اي تازه به سينماي دفاع مقدس باشد. سينمايي كه زنان در آن كمتر حضوردارند. فرهاد توحيدي بازنويسي فيلمنامه را آغاز كرده است. وي همچنين درباره مراحل فني فيلم سينمايي «نفوذي» به مهر گفت: ساخت موسيقي اين فيلم توسط آريا عظيمي نژاد هنوز به پايان نرسيده است و فكر مي كنم تا 15 روز ديگر ميكس نهايي و براي حضور در جشنواره فيلم فجر امسال آماده نمايش شود. شورجه تهيه كنندگي فيلم سينمايي «آسمان هشتم» به كارگرداني حسن نجفي را نيز برعهده دارد كه داستان آن درباره يكي از خادمان حرم امام رضا(ع) است و براي نمايش در جشنواره فيلم فجر آماده مي شود.
آيين نامه حفظ و پاسداري از منزلت هنرمندان
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري طي نامه اي به مدير كل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه اي دستور بررسي راهكارهائي جهت تدوين آئين نامه اي مدون حفظ و پاسداري از منزلت هنرمندان ابلاغ نمود.
براساس اين گزارش، در اين نامه به حفظ حرمت و شأن فرهنگ و هنر ايراني و اسلامي اشاره و تأكيد شده، هر فردي كه به عنوان سفير فرهنگي و هنري از طرف جمهوري اسلامي ايران انتخاب مي شود بايد آئينه تمام نماي فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي باشد.
سبيل مردونه اردكاني در جشنواره ليوبليانا اسلووني
فيلم سينمايي «سبيل مردونه» به كارگرداني جواد اردكاني در بيستمين جشنواره بين المللي فيلم ليوبليانا كشور اسلووني به نمايش درمي آيد.
اين فيلم در بخش كينوبالن جشنواره ليوبليانا كه اختصاص به نمايش آثار منتخب براي كودكان 7 تا 14 ساله دارد، روي پرده خواهد رفت. در اين بخش از جشنواره، فيلم هاي كشورهاي فنلاند، دانمارك، ايسلند، فرانسه و اتريش به نمايش درمي آيد. «سبيل مردونه» پيشتر در جشنواره هاي اشلينگل آلمان، سينه كيد هلند، المپياي يونان و سئول كره جنوبي حضور داشته و دو جايزه برده است. جشنواره فيلم ليوبليانا مهمترين رويداد سينمايي در اسلووني محسوب و از 20 آبان تا اول آذرماه برگزار مي شود.

 



نماينده مردم لنگرود در مجلس: 50درصد درآمد دولت در هدفمند شدن يارانه ها نقدي پرداخت مي شود

عضو كميسيون عمران مجلس گفت: در طرح هدفمند شدن يارانه ها، 50 درصد درآمد دولت به صورت نقدي به دهك هاي برخوردار جامعه و 30 درصد به توليدكنندگان پرداخت مي شود.
مهرداد لاهوتي در گفت وگو با خبرنگار فارس در لنگرود با اشاره به نقاط قوت و ضعف هدفمندكردن يارانه ها درباره تغييرات لايحه افزود: دولت در ماده 13 اين لايحه پيشنهاد كرده بود كه صندوقي تأسيس كند تا درآمدها در آن ريخته شود، اما مجلس با رد اين پيشنهاد اعلام كرد كه درآمدهاي دولت بايد به خزانه واريز و زير نظارت مجلس هزينه شود.
وي خاطرنشان كرد: دولت پيشنهاد كرده بود كه حقوق كاركنان دولت به دليل تورم، زياد نشود و افزايش نيابد كه مجلس اين موضوع را حذف و عنوان كرد كه هدفمند شدن يارانه ها بايد با شيب بسيار ملايم اجرايي شود تا فشاري به اقشار مختلف جامعه وارد نيايد.
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آخرين وضعيت لايحه هدفمند شدن يارانه ها خاطرنشان كرد: در اين لايحه قرار شد 50 درصد درآمد دولت به صورت نقدي به دهك هاي برخوردار، 30 درصد به توليدكنندگان، 20 درصد مصرف كنندگان و بقيه نيز به كارهاي عمراني تعلق گيرد.
لاهوتي با اشاره به اينكه پيام لايحه، صرفه جويي در مصرف است، درباره وضعيت تورم زايي لايحه هدفمند شدن يارانه ها اظهار داشت: در حال حاضر تورم در جامعه سبب ايجاد نگراني است، اما آن چه در اجراي اين لايحه بيشتر سبب نگراني مي شود، افزايش قيمت در سطوح مختلف است.
نماينده مردم لنگرود در مجلس اجراي دقيق لايحه هدفمند شدن يارانه ها را ضرورت انكارناپذير خواند و افزود: اين طرح بايد با نظارت كارشناسان اجرايي شود.
لاهوتي گفت: تحليل كارشناسان 20 درصد ايجاد تورم ناشي از اجراي طرح هدفمند شدن است اما به عقيده ما با انجام اين طرح تا سقف 50 درصد افزايش قيمت و تورم خواهيم داشت.
وي اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها را ضرورت جامعه دانست و اظهار داشت: اكنون يارانه اي كه پرداخت مي شود بايد به طرف توليدكننده باشد.
لاهوتي درباره پرداخت بخشي از درآمد دولت به صورت نقدي بين اقشار ضعيف جامعه تصريح كرد: در ابتداي اجراي طرح هدفمند شدن يارانه 50 درصد نقدي است و در سال هاي بعد به صورت رفاه اجتماعي پيش خواهيم رفت.
وي با اشاره به اينكه پرداخت نقدينگي به مردم بستگي به درآمد دولت دارد، گفت: دولت بايد حداقل 10 تا 20 هزار ميليارد تومان درآمد داشته باشد.
نماينده مردم لنگرود در مجلس شوراي اسلامي مقدار پرداخت نقدينگي به مردم را ماهانه حداكثر 20 هزار تومان براي پوشش بخشي از آب، برق و گاز ذكر كرد و افزود: البته اين پول در مقابل تورم كافي نيست و بايد تلاش ها اين باشد كه در اجراي طرح لايحه هدفمند شدن يارانه ها بتوانيم تورم را مهار كنيم.

 



رئيس خانه كاريكاتور: 4000 اثر به دوسالانه بين المللي كاريكاتور ارسال شده است

رئيس خانه كاريكاتور و دبير نهمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور گفت: تاكنون چهار هزار اثر از كشورهاي مختلف به دبيرخانه اين دوسالانه ارسال شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، «مسعود شجاعي طباطبايي» سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در موزه هنرهاي معاصر اهواز افزود: پس از بازبيني نهايي از اين تعداد 750 اثر انتخاب شد كه نسبت به دوره قبل 50 درصد افزايش دارد. وي، با اشاره به برگزاري نهمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور در تهران و اهواز، اظهار داشت: اهواز قابليت هاي لازم رابراي تبديل شدن به يكي از قطب هاي نمايشگاهي كشور را دارد و ممكن است نام دوسالانه بعدي به دهمين دوسالانه كاريكاتور اهواز تغيير كند.
طباطبايي گفت: بخش ديجيتال دوسالانه نهم در اهواز برگزار مي شود كه در آن بيش از 300 اثر مورد تاييد هيات داوران خارجي و ايراني قرار گرفته و از اول تا 25 آذرماه امسال به نمايش گذاشته خواهد شد. رئيس خانه كاريكاتور و دبير نهمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور افزود: موضوع اصلي جشنواره توسط شوراي سياستگذاري متشكل از 19 نفر از برجسته ترين كاريكاتوريست هاي ايراني با عنوان «ترس» انتخاب شد.
وي، يادآور شد: بيشترين تعداد شركت كننده پس از ايران از كشورهاي تركيه، برزيل، چين، اندونزي و هند است و بسياري از شركت كنندگان خارجي از چهره هاي مطرح كاريكاتور جهان هستند.

 



با حضور دكتر حداد عادل و جمعي از انديشمندان داخلي و خارجي
جشنواره بين المللي حكمت سينوي در همدان آغاز شد

همدان- خبرنگار كيهان:
با حضور رئيس كميسيون فرهنگي مجلس و جمعي از انديشمندان و شخصيتهاي داخلي و خارجي، جشنواره بين المللي «حكمت سينوي» در همدان آغاز شد.
در آيين گشايش اين جشنواره در محل سالن اجتماعات استانداري همدان، دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي و جمعي از شخصيتهاي برجسته علمي و دانشمندان فلسفه از ايران و كشورهاي اسلامي و نيز مسئولان كشوري و استاني حضور داشتند.
اين جشنواره از روز سه شنبه با برگزاري «همايش فلسفه اسلامي و چالش هاي آن در جهان معاصر» در تهران آغاز شد و روز گذشته با مراسم افتتاحيه در همدان ادامه يافت.
طي برگزاري سه روزه جشنواره بين المللي حكمت سينوي در همدان، نشست هاي علمي با موضوعات حكمت و فلسفه، پزشكي و طب سنتي، سيدجمال الدين اسدآبادي، ابن سينا پژوهي، امروز پنج شنبه در دانشگاه بوعلي همدان در حال برگزاري است كه فلاسفه و انديشمندان و علماي داخلي و كشورهاي اسلامي در اين نشست ها به ارايه مقالات و مباحث مورد نظر مي پردازند.
همچنين جايزه بزرگ علمي بوعلي سينا به مبلغ 100 هزار دلار در مراسم اختتاميه جشنواره در روز جمعه 22 آبان ماه با حضور دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور به پنج تن از برگزيدگان جامعه علمي كشور در رشته هاي فلسفه، پزشكي، حكمت، ابن سينا پژوهي و مفاخر، اهدا مي شود.
لازم به ذكر است جايزه فلسفي بنياد بوعلي سينا در «همايش فلسفه اسلامي و چالش هاي آن در جهان معاصر» در تهران، به آيت الله جوادي آملي اهدا شد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14