(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 آبان 1388- شماره 19511
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
لاريجاني در ديدار علماي اهل سنت: استراتژي نظام همگرايي مذاهب اسلامي است
آيت الله مكارم شيرازي: وحدت با مخالفان نظام و رهبري را هيچ عاقلي نمي پذيرد
آيت الله اميني: گسترش تفرقه دشمنان اسلام را پيروز مي كند
مدير برنامه خاورميانه بنياد كارنگي: اتحاد ضد ايراني واشنگتن در خليج فارس شكست خواهد خورد
احمدي نژاد: دولت عرصه خدمتگزاري را از عرصه مباحث سياسي جدا خواهد كرد
روسيه: قرارداد تحويل «اس300» به ايران لغو نشده است
ارزيابي جواد لاريجاني از طرح وحدت ملي طرحي كه كشور را معطل چند نفر نشان دهد خلاف عقل است
حمايت شيرين عبادي از جاسوسان آمريكايي
روزنامه نگاران فراري اصلاح طلب ميهمان ويژه كنفرانس صهيونيست ها



لاريجاني در ديدار علماي اهل سنت: استراتژي نظام همگرايي مذاهب اسلامي است

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد استراتژي نظام بر همگرايي مذاهب اسلامي و اصل وحدت نيز آموزه جاودان امام خميني(ره) است.
علي لاريجاني اين اظهارات را در ديدار تعدادي از مولوي هاي اهل سنت بيان كرده است.
در اين ديدار، دكتر لاريجاني ضمن خوش آمد گويي اظهار داشت: استراتژي نظام اسلامي بر همگرايي مذاهب اسلامي است و اصل وحدت شيعه و سني را آموزه جاودان امام خميني(ره) موسس جمهوري اسلامي مي داند و بر آن پايبند است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اين مطلب كه رهنمودهاي مقام معظم رهبري در باب وحدت مسلمين كه كرارا تاكيد فرموده اند مخصوصا مطالب ارزنده ايشان در سفر اخير به كردستان، مبناي حركت نظام است، تصريح كرد: البته بايد دوستان عزيز توجه داشته باشند كه در سال هاي اخير آمريكا و برخي كشوهاي اقماري آن در منطقه بدنبال ترويج و تربيت نوعي اسلام بدلي بوده اند كه با حركت هاي تروريستي چهره اسلام را تخريب كنند و جهاد اسلامي را كه اصلي قوي در اسلام است با تروريسم مساوي نمايند.
وي افزود: همه مذاهب اسلامي بايد تلاش نمايند در دام اين شگرد آمريكايي - صهيونيستي گرفتار نشوند، از طرفي ديگر خط درگيري هاي مذاهب مختلف سوغات كثيفي است كه سرويس هاي برخي كشورها به صحنه فعلي منطقه تحميل كرده اند كه به هيچ وجه مربوط به جوهره فكري مذاهب اسلامي نبوده و صدها سال پيروان مذاهب با مودت در كنار هم زيست كرده اند، و اين پديده، نوعي حركت القائي شيطاني است كه ورود بيگانگان به صحنه را مهيا مي كند و همه عزيزان بايد بدان توجه داشته باشند.
لاريجاني ادامه داد: جمهوري اسلامي منادي فكر توحيدي - اخلاقي براساس ايجاد همگرايي هرچه بيشتر بين مذاهب اسلامي و اديان توحيدي است و با افكار ساختگي تندروانه و تروريستي مرزبندي روشني دارد. اگرچه جمهوري اسلامي از جهاد به عنوان يك اصل احياگر شرف انساني و عزت و سربلندي اسلامي در فلسطين و لبنان و ساير ملل دفاع مي كند اما به همان ميزان با حركت هاي تروريستي كور مخالف است، چرا كه آن را پديده اي ساختگي توسط سرويس هاي بيگانگان مي داند.
رئيس مجلس افزود: ضوابط و مقررات كشور براي همه يكسان است و همه بايد نسبت به رعايت قانون متعهد باشند و نمي توان بخشي از جامعه را در مقابل قانون مستثني كرد.
در اين ديدار مولوي عبدالحميد و برخي علماي اهل سنت ضمن تاكيد بر اصل وحدت مذاهب اسلامي و تاييد موضع مترقي اسلامي نظام جمهوري اسلامي، به راه كارهاي همگرايي بيشتر اشاره نمودند.

 



ديدار جبهه پيروان خط امام و رهبري با مراجع عظام
آيت الله مكارم شيرازي: وحدت با مخالفان نظام و رهبري را هيچ عاقلي نمي پذيرد

سرويس سياسي-
مراجع تقليد در ديدار با اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري ضمن تاكيد بر اصل مقوله وحدت، تاكيد كردند كه وحدت با اغتشاشگران و فريب خوردگان و كساني كه به اسلام، قانون اساسي، رهبري و مرجعيت اعتقادي ندارند امكان پذير نيست.
آيت الله مكارم شيرازي در اين ديدار با اشاره به حوادث پس از انتخابات و طرح بحث وحدت خاطرنشان كرد: وحدت برخلاف آن چه در برخي مطبوعات مي نويسند اين نيست كه ما با اغتشاشگران دست بدهيم؛ زيرا هيچ عاقلي وحدت با مخالفان نظام، رهبري، قانون اساسي و فريب خوردگان غربي را نمي پذيرد، وحدت تنها با كساني امكان دارد كه عقيده مند به نظام، استقلال واقعي كشور، عظمت و سربلندي اسلام، قانون اساسي، رهبري و مرجعيت هستند.
اين مرجع تقليد گفت: نكند روزي پيش آيد و بگويند سخن از وحدت واقعي فتنه است؛ زيرا براساس روايات وارده در آخر زمان معروف و منكر جاي هم را تغيير مي دهند؛ اين كه سخن از وحدت را فتنه بدانيم مفهومش اين است كه ما اختلاف را نعمت مي دانيم؛ در حالي كه هيچ عاقلي اين سخن را نمي پذيرد.
آيت الله نوري همداني نيز در ديدار با اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري بر اين نكته تأكيد كردند كه در شناخت حق نبايد سراغ اشخاص رفت بلكه اول بايد حق را شناخت و سپس افراد را با آن سنجيد.
اين مرجع تقليد با اشاره به فتنه پس از انتخابات تصريح كرد: دو مسئله در مورد فتنه گران وجود دارد، يكي اين كه اگر آنها توبه و اظهار پشيماني كنند وحدت امري خوب است اما اگر بر راه خود اصرار ورزند چگونه مي توان با آنان وحدت داشت.
آيت الله جعفرسبحاني از ديگر مراجع تقليدي بود كه عصر پنجشنبه در ديدار اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري با اشاره به حوادث پس از انتخابات گفت: حال كه شرايط به اينجا رسيده است عقل حكم مي كند كه آنها هم به فرد پيروز در انتخابات تبريك بگويند و تعامل كنند و اگر تعامل نمي كنند سكوت كنند.
وي در عين حال با ارايه پيشنهاداتي جهت حل مشكلات پس از انتخابات افزود: ما بايد در حد امكان تلاش كنيم افرادي كه زنداني هستند تا جايي كه امكان دارد آزاد شوند.
آيت الله صافي گلپايگاني هم ظهر چهارشنبه در ديدار اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري با تأكيد بر اين مطلب كه مرجعيت هرگز وارد خطوط سياسي و جناحي نمي شود گفت: خط مقام رهبري همسان خط امام (ره) است و بايد محكم و استوار در حفظ آن بايستيم و اين خط تا قيامت پايدار بماند.
اين مرجع تقليد خواستار حل مسايل داخلي و مشكلات بين احزاب شد و تاكيد كرد: دعواي داخلي به صلاح مملكت نيست و اين براي اسلام و استقلال كشور خطرناك است.
بيانات مراجع، پشتوانه حل مسايل پس از انتخابات
در همين حال، حبيب الله عسگراولادي دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري فرمايشات مراجع تقليد را پشتوانه براي حل مسايل پس از انتخابات دانست.
وي با اشاره به برگزاري دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، اين انتخابات را داراي آثار مثبت فراواني خواند و با انتقاد از مطرح كنندگان قضيه تقلب در انتخابات تصريح كرد: اين افراد در حالي چنين ادعايي كردند كه تمام مراجع قانوني انتخابات را تاييد كردند و مقام معظم رهبري نيز رئيس جمهور را تنفيذ كردند.
از سوي ديگر، محمدرضا باهنر در حاشيه ديدار اعضاي جبهه پيروان خط امام و رهبري با مراجع تقليد در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اينكه تاكيدات مراجع عموماً حول محور وحدت ملي بود خاطرنشان كرد: مراجع تقليد ضمن بيان ديدگاه هاي خود تاكيد داشتند فتنه گراني كه آگاهانه و عامدانه دنبال آتش افروزي هستند بايد با آنها برخورد لازم صورت گيرد اما در خصوص افرادي كه ترديد دارند بايد موضوع با صحبت و تدبر حل شود.
باهنر تاكيد كرد: تلاش فراواني را بعد از انتخابات داشتيم و با كساني كه بازي خورده و يا گله مند بودند و بعضي از جريان ها را رهبري مي كردند جلسه گذاشتيم و آن ها را به آغوش اسلام، ملت و قرار گرفتن در زير پرچم اسلام و ولايت دعوت كرديم و به آن ها گفتيم كه دست از فتنه بردارند.

 



آيت الله اميني: گسترش تفرقه دشمنان اسلام را پيروز مي كند

امام جمعه موقت قم گفت: گسترش دامنه تفرقه بين مسلمانان، باعث پيروزي دشمنان بر ملل اسلامي مي شود.
به گزارش ايرنا، آيت الله «ابراهيم اميني» در خطبه هاي اين هفته نماز جمعه قم، افزود: ايجاد تفرقه يكي از توطئه هاي دشمنان است كه امروز مي توان در كشورهاي مختلف اسلامي از جمله فلسطين، عراق، پاكستان، افغانستان، يمن و حتي ايران نيز آن را مشاهده كرد.
وي ادامه داد: اين موضوع بايد امر نگران كننده اي براي جوامع اسلامي باشد كه متاسفانه هر روز بر گستره آن افزوده مي شود و مسئولان كشورهاي اسلامي وظيفه دارند، راه حلي براي آن بينديشند.
خطيب جمعه قم تاكيد كرد: كشت و كشتار ناشي از اين تفرقه ها كه به نام دين اسلام تمام مي شود و تنها دشمنان از آتش اين اختلافات بهره ها مي برند، ما را وادار مي كند تا از گذشته خود عبرت بگيريم و در مقابل اين توطئه دشمنان ايستادگي كنيم.
آيت الله اميني در بخش ديگري از خطبه هاي نماز جمعه با اشاره به ضرورت گراميداشت ايام ارتحال فيلسوف بزرگ و مفسر قرآن علامه طباطبايي(ره)، گفت: ايشان تلاش كرد تا با روي آوردن به تفسير قرآن، خلأهاي حوزه علميه را پر كند و طي 20 سال تلاش، جديت و با خلوص نيت توانست كتاب «تفسير الميزان» و دايره المعارف علوم اسلامي را ارايه دهد.
وي اضافه كرد: در آن دوره، روي آوردن به تدريس تفسير قرآن علامت بيسوادي بود و نسبت به تدريس رسمي تفسير عنايت چنداني نمي شد اما ايشان با تدريس تفسير در اين حوزه نياز جامعه را پاسخ گفت و اثرماندگاري از خود برجا گذاشت.
خطيب جمعه قم افزود: متاسفانه با تمام تلاش هايي كه ايشان داشتند هنوز مفسران قرآن از ارزشي كه براي مجتهدان قايل اند، برخوردار نيستند و مسئولان حوزه هاي علميه بايد در اين زمينه بكوشند.

 



مدير برنامه خاورميانه بنياد كارنگي: اتحاد ضد ايراني واشنگتن در خليج فارس شكست خواهد خورد

مدير برنامه خاورميانه در بنياد كارنگي بر شكست رويكرد غرب در قبال ايران در صورت ادامه تلاش ها براي ايجاد اتحاد ضد ايراني در ميان كشورهاي حوزه خليج فارس تاكيد كرد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «بنياد كارنگي»، «مارينا اوتاوي» مدير برنامه خاورميانه اين بنياد در مقاله خود كه به تازگي منتشر شده نوشت: واشنگتن چنانچه به تلاش خود در ايجاد اتحاد ضد ايراني در حوزه خليج فارس ادامه دهد، قطعا در رويكرد ديپلماتيك خود در قبال ايران شكست خواهد خورد.
به گزارش فارس وي در اين مقاله ضمن بررسي رابطه ايران و شوراي همكاري خليج فارس (GCC) مدعي شد: عليرغم هراسي كه از قدرت در حال افزايش ايران و تهديد بالقوه هسته اي اين كشور وجود دارد، كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس در واكنش خود نسبت به اين امر متحد نيستند.
مدير برنامه خاورميانه بنياد كارنگي در ادامه اظهارات خود تاكيد كرد: كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس تمايلي ندارند كه علنا با ايران مقابله كنند.
در ادامه اين مقاله در خصوص ديدگاه مصر و رژيم صهيونيستي به ايران، آورده شده: مصر و اسرائيل به ايران به ديد يك موجوديت كاملا خصمانه مي نگرند و هيچ اقدامي نيز در پنهان كردن ديدگاه هايشان انجام نمي دهند، البته اين بسيار غيرواقعي خواهد بود كه يك راهبرد منطقه اي را بر موضع گيري هاي آنها تحميل كنيم. اسرائيل هنوز از سوي همسايه هاي خود به رسميت شناخته نشده و مصر نيز با يك نفوذ كاهش يافته منطقه اي و انتقال قدرتي قريب الوقوع روبرو است. اوتاوي در اين مقاله تصريح كرد: عليرغم سابقه طولاني دشمني، روابط عراق و ايران در حال بهبود است و اين امر با تلاش هاي ايران براي بهبود روابط با حزب شيعه حاكم عراق ميسر شده است.
اين مدير برجسته بنياد كارنگي در ادامه افزود: آمريكا نبايد كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس را به جانب داري از يك طرف در روابط آمريكا و ايران و نيز روابط عراق و ايران مجبور كند. چرا كه با وجود جنگ عراق، كشورهاي حوزه خليج فارس ديگر پيشنهاد آمريكا در خصوص حفاظت از آنها را نخواهند پذيرفت و به اين پيشنهاد اعتماد نخواهند كرد. ماريا اوتاوي در پايان مقاله خود تاكيد كرد: عادي سازي روابط ميان كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس، عراق و ايران گامي مثبت در روند تعامل با ايران خواهد بود و اين عادي سازي روابط در حفظ و برقراري ثبات در منطقه موثر بوده و از تنش ها و امكان درگيري ها در خصوص مسائل دوجانبه اي كه ممكن است مشكلات بيشتري را به وجود آورد، خواهد كاست.

 



در گفت وگوي مستقيم با مردم تهران
احمدي نژاد: دولت عرصه خدمتگزاري را از عرصه مباحث سياسي جدا خواهد كرد

رييس جمهور در گفت وگوي مستقيم با مردم تهران مسئله مترو را يك موضوع ويژه خواند و تاكيد كرد كه خود دولت مترو را با سرعت مي سازد و در اختيار مردم قرار خواهد داد.
محمود احمدي نژاد چهارشنبه شب در گفت وگو بامردم تهران از برنامه تهران 20 كه از شبكه پنج سيما پخش مي شد در پاسخ به سوالي درباره تحت تاثير قرار گرفتن امور تهران از مسائل سياسي گفت: دولت همه تلاشش اين است كه عرصه خدمتگزاري را از عرصه مباحث سياسي بطور كامل جدا كند.
احمدي نژاد با بيان اينكه مسائل مختلف بايد با ديد كلان تري نگاه شود گفت: مسائل تهران در مسائل كشور تاثير دارد و مسائل كشور نيز بلافاصله در تهران منعكس مي شود و بسياري از مسائلي كه ما امروز در تهران داريم به معناي مشكلات مردم آنرا لمس مي كنند مشكل خود تهران نيست بلكه مشكل از جاي ديگري است و در تهران منعكس شده است.
راه حل ترافيك تهران
احمد ي نژاد در بخش ديگري از سخنانش در خصوص ترافيك تهران و راهكار حل اين ترافيك گفت: ترافيك تهران به طور حتم راه حلي دارد و حزو همان اموري است كه تدابير مديريت در شهر هميشه عقب تر از رشد ترافيك است.
وي افزود: براي حل مشكل ترافيك بايد ظرفيت جابجايي عمومي را به سرعت گسترش دهيم و اين يك راه حل تجربه شده است و دومين راه بهسازي هايي است كه مي توان به سرعت انجام داد و مثلا در يك دوره اي يك دوربرگردان ساده باعث مي شد ترافيك يك خيابان كاهش پيدا كند و در حال حاضر نيز مي توان به اين بهسازي ها و اصلاحات در تهران دست زد.
وي با اشاره به سومين كار براي حل مشكل ترافيك گفت: سومين كار براي حل اين مشكل مديريت تقاضا است و مثلاً امروز بين 14تا 15ميليون سفر در روز در تهران انجام مي شود و اين سفرها بسيار زياد است و مي توان بخشي از آن را كاهش داد و در اين زمينه بايد كارهاي مختلفي مانند دولت الكترونيك را گسترش داد.
ساخت قطار هوايي
احمدي نژاد با بيان اينكه سرعت ساخت مترو نمي تواند از سرعت رشد تقاضا جلو بزند گفت:بايد از روش هايي استفاده كنيم كه سريع تر به ما نتيجه بدهد و دولت خود مديريت مترو را برعهده مي گيرد، بودجه اش را مي گذارد و مي سازد و قيمت آن نيز تا ده، پانزده سال بالا نخواهد بود و به سرعت هم آن را تمام خواهد كرد، من حتماً اين تصميم را گرفته ام و حتماً مدير تعيين مي كنم و قطار هوايي را هم احداث مي كنيم، اما خواهش من از شوراي شهر و شهرداري اين است كه همكاري كنند،ما هيچ چيزي حتي يك ريال هم نمي خواهيم، بالاخره چهار سال دولت پول مي دهد و از آن طرف با يك سري حرف هايي كه واقعيت ندارد مواجه است.
رئيس جمهور با بيان اينكه قطار هوايي در دنيا شناخته شده است گفت: از برخي تعجب مي كنم كه بين قطار هوايي و متروي زيرزميني دعوا درست مي كنند، اين دو سيستم جابه جايي است كه مي توانند با هم كار كنند و بين اينها نيز بايد اتوبوس باشد و ارتباط ها را برقرار و تنظيم كند و ايستگاه هاي اين 2 سيستم نيز مي تواند همديگر را پوشش دهد و تغذيه كند و اين از نظر علمي شناخته شده است.
احمدي نژاد ادامه داد: هزينه قطار هوايي قطعاً كمتر از مترو است يعني قابل اثبات است كه به ازاي هر نفر جابه جايي كمتر از نصف متروست و اين بدان معناست كه ما مي توانيم از پول خود دو برابر استفاده كنيم.
مترو يك موضوع ويژه
رئيس جمهور گفت: تهران كارهاي بسياري دارد و خود فضاي سبز و نظافت تهران كارهاي زيادي است، بخش هاي ديگري مانند مسكن، ميراث فرهنگي، آب، برق و فاضلاب در تهران قابل واگذاري است و ما آمادگي داريم همه اينها را واگذار كنيم تا اين مديريت بخشي در تهران در اختيار شهردار محترم يا در اختيار شوراي شهر، هماهنگ و متمركز شود، اما مترو يك موضوع ويژه است، ما داريم پول مي دهيم و از طرفي هم تحت فشار و متهم هستيم؛ چرا اين كار را كنيم؟ خودمان با سرعت مي سازيم، ان شاءالله در اختيار مردم هم قرار مي دهيم.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا منظورتان اين است كه مترو را دولت بسازد و به مديريت شهري واگذار كند؟ گفت: بله ما مترو را مي سازيم و آن را به مديريت شهري مي دهيم و ما نمي خواهيم آن را مديريت كنيم، اين بحث ها در بخش هاي ديگري چون اتوبوسراني هم هست؛ بالاخره در اتوبوسراني الان بايد ببينيم چند دستگاه اتوبوس داريم و چند نفر جابجا مي شود.
در زندگي مردم هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد
رئيس جمهور درباره لايحه هدفمند كردن يارانه ها گفت: با حذف يارانه شوك سنگيني وارد مي شود و هدف ما درست توزيع كردن يارانه هاست. آنچه براي ما در اقتصاد اهميت دارد بالا بردن قدرت خريد مردم است؛ و در اين لايحه مي توانيم كاري كنيم كه قدرت خريد كاهش پيدا نكند. رئيس جمهور ادامه داد: پيش بيني ما اين است كه در صورت اجراي اين لايحه، مصرف انرژي و نان 20 درصد كاهش يابد و اين 20 درصد ثروت ملي است.
رئيس جمهور تاكيد كرد: اجازه دهيد اين طرح انجام شود، عيب ندارد اگر اين طرح موجب شود اين دولت از نظر مردم بيفتد ما اين را به جان خريده ايم، بگذاريد طرح اجرا شود، اين به نفع مردم است، اين را به صورت قطعي مي گويم كه هيچ مشكلي در زندگي مردم پيش نخواهد آمد، هر اتفاقي بخواهد بيفتد از قبل مردم را در جريان مي گذاريم، تدارك مي بينيم، منابع لازم را تامين مي كنيم و بعد مي گوييم اجرا شود، يعني اجازه نمي دهيم اتفاقي بيفتد كه مردم از آن عقب باشند.
رئيس جمهور همچنين در بخش پاياني سخنانش درباره انتقال پايتخت سياسي كشور از تهران گفت: اين در حد مطالعه است.
هدفمند كردن يارانه ها قدرت خريد 6 دهك جامعه را
افزايش مي دهد
رئيس جمهور با بيان اينكه دولت بر هدفمند كردن يارانه ها اشراف كامل دارد گفت: با اجراي هدفمندي يارانه ها قدرت خريد 6 دهك جامعه افزايش مي يابد.
محمود احمدي نژاد پنج شنبه شب در نشست صميمي با اعضاي هيئت علمي و استادان دانشگاه هاي اميركبير و تربيت مدرس با تأكيد بر اينكه اصلاحات اساسي از جمله هدفمند كردن يارانه ها همواره با موانع و مخالفت مواجه مي شود، اظهار داشت: هدفمند كردن يارانه ها همه روابط اقتصادي را اصلاح مي كند. وي هدفمند كردن يارانه ها را متضاد و متفاوت با حذف يارانه ها برشمرد و گفت: با اهداي مستقيم يارانه ها به مصرف كننده قدرت خريد حداقل 6 دهك جامعه افزايش مي يابد؛ ضمن اينكه براي تأمين و رفع نيازهاي اساسي كشور به دانشگاه ها و صنايع نيز يارانه داده مي شود. رئيس جمهور با بيان اينكه هدفمند كردن يارانه ها به معناي اصلاح نظام توزيع در كشور است، تأكيد كرد: هدفمند كردن يارانه ها به ايجاد رقابت، رشد توليد و افزايش سرمايه گذاري منجر مي شود. احمدي نژاد با اشاره به مصرف غلط از منابع در عرصه هاي گوناگون گفت: امروز به دليل اشتباه در نحوه توزيع، اهداف ارايه يارانه ها يعني رشد توليد، پيشرفت كشور و رفع نيازها محقق نمي شود.
وي تصريح كرد: كساني كه در گذشته مي گفتند هدفمند كردن يارانه ها بايد انجام شود امروز اجراي اين طرح را خطرناك مي دانند در حالي كه دولت بر هدفمند كردن يارانه ها اشراف كامل دارد و سأال پاسخ داده نشده وجود ندارد.
پاسخ رئيس جمهور
به دغدغه هاي استادان
رئيس جمهور در ادامه نشست صميمي با استادان دانشگاه هاي اميركبير و تربيت مدرس با اشاره به دغدغه هاي مطرح شده از سوي يكي از استادان اظهار داشت: بايد تلاش كرد علايق و دلبستگي هاي فارغ التحصيلان در راستاي منافع ايران اسلامي و خدمت به مردم باشد. وي ارتباط اثرگذار دانشگاه هاي ايران با مراكز علمي ساير كشورها را مهم دانست و تأكيد كرد: ايجاد واحدهاي بين المللي دانشگاه هاي ايران به عنوان نقطه آغاز انتقال فرهنگ و اثرگذاري در جهان ضروري است.
رئيس جمهور در پاسخ به اظهارات يكي از استادان مبني بر ضرورت توجه به علوم انساني تصريح كرد: تحول در علوم انساني به عنوان تنظيم كننده روابط انساني بين انسان ها غير قابل انكار است كه بايد با همت استادان مؤمن و متخصص ايران انجام شود. احمدي نژاد با تأكيد بر اينكه دولت از توسعه علوم انساني حمايت مي كند، گفت: ظرفيت جوشش در علوم انساني در دانشگاه ها فراوان است. وي همچنين با تأكيد بر اينكه براي دفاع نرم در مواجهه با جنگ نرم بايد در حوزه نظري اقدامات لازم انجام داد، اظهار داشت: بايد برتري علمي ايران با همت و تلاش دانشگاهيان به جهان اثبات شود.
نبايد حتماً راه خارجي ها را برويم
رئيس جمهور با بيان اينكه ضرورتي ندارد براي دستيابي به علوم همان راهي را برويم كه خارجي ها رفته اند، گفت: با رفع نيازها و دستيابي به علوم و فناوري ها بايد از مرزهاي دانش نيز فراتر برويم.
احمدي نژاد ايرانيان را سازندگان نخستين تجهيزات جراحي در جهان دانست و تصريح كرد: امروز با ساخت تجهيزات پزشكي مورد نياز در داخل كشور حدود 50 هزار شغل پايدار ايجاد مي شود و سالانه 500 ميليون دلار صرفه جويي ارزي صورت خواهد گرفت.
اعلام حمايت همه جانبه
رئيس جمهور از توسعه
و ترويج فرهنگ قرآني
سرويس ادب و هنر-
رئيس جمهور از حمايت همه جانبه دولت از توسعه و ترويج فعاليت ها و فرهنگ قرآني خبر داد.
شانزدهمين مراسم تجليل از خادمان قرآن كريم، پنجشنبه در نهاد رياست جمهوري برگزار شد و در آن از 49 خادم قرآني تجليل شد.
به گزارش خبرگزاري ها، رئيس جمهور رمز ماندگاري مسلمانان، علماي اسلامي و ايراني را اتصال به حقيقت قرآن و امام دانست و گفت: نظام ولايت فقيه فرياد بلند دعوت بشريت به نظام و امامت است.
محمود احمدي نژاد افزود: عظمت نظام جمهوري اسلامي كه در ولايت فقيه نهفته است در ارتباط با امام است.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي از قرآن به عنوان قوانين اتصال زمين به آسمان و از امام به عنوان حلقه اين وصل نام برد و گفت: امام مظهر اسماء الهي است و اگر مي خواهيم خدا را بشناسيم جز از طريق قرآن و جز با شناخت امام امكان پذير نيست.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: عظمت ماندگاري حقيقت و حقانيت انديشه علوي و شيعي اين است كه قرآن و امام را يك حقيقت مي داند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: هر چه فعاليت هاي قرآني گسترش يابد فعاليتي شكوفاتر، سازنده تر و گسترده تر محسوب مي شود.
در اين مراسم آيت الله يزدي نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري كه به عنوان يكي از خادمان قرآن در اين مراسم تجليل شده بود، اظهار داشت: هر چقدر در ترويج فرهنگ قرآني همت بگماريم، مي توانيم به بهره هاي بيشتري از قرآن دست يابيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در اين مراسم سخنراني كرد و گفت: پژوهشگران و هنرمندان با استفاده از مفاهيم قرآني براي تحقق استراتژي زندگي با قرآن تلاش كنند.
سيدمحمد حسيني اظهار داشت: اگر امروز رهبر انقلاب و رئيس جمهور مقتدرانه در مقابل قدرت هاي بزرگ ايستاده اند، نشان از آن دارد كه آموزه هاي قرآني همواره مي توانند نويدبخش آينده اي درخشان و مقابله با بن بست نااميدي ها باشد.
در ادامه اين مراسم، طي بيانيه اي از سوي رئيس كميته خادمان قرآن كريم و در حضور رئيس جمهور، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آيت الله يزدي و مشاور قرآني وزير ارشاد از برگزيدگان دوره شانزدهم و هفدهم در حوزه هاي مختلف تقدير شده و به آنها لوحي با امضاي رئيس جمهور اعطا شد.
حجت الاسلام حميد محمدي، رئيس مركز هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليت هاي قرآني كشور در سخنراني خود گفت: اعتقاد و حمايت مقام معظم رهبري، حمايت هاي رئيس جمهور و همچنين ايمان قلبي مردم به قرآن، مسير توسعه فعاليت هاي قرآني كشور را همواره فراهم كرده است كه ارتقاء فرهنگ قرآني و رشد انگيزه هاي خادمان قرآن در صورت ساماندهي رتبه بندي اين خادمان صورت مي گيرد.

 



روسيه: قرارداد تحويل «اس300» به ايران لغو نشده است

معاون مدير آژانس فدرال همكاري هاي فني و نظامي روسيه با بيان اينكه همكاري هاي فني و نظامي كشورش با ايران ربطي به ديگر طرف ها ندارد گفت: قرارداد تحويل موشك هاي «اس300» به ايران لغو نشده است.
كنستانتين بيريولين در گفت وگو با ريانووستي افزود: تحويل سيستم پدافند هوايي دفاع موشكي اس300 به ايران در حال بررسي است و اجراي اين قرارداد لغو نشده است.
اين مقام روس گفت: اجراي اين قرارداد به دليل برخي مسايل فني و مشكلات با تاخير روبه رو شده ولي لغو نشده است.
وي تصريح كرد: همكاري هاي مسكو و تهران با اعلام انصراف آمريكا از استقرار سامانه موشكي در اروپاي شرقي ارتباطي ندارد.
روسيه 4 سال پيش و در دسامبر 2005 با انعقاد قراردادي متعهد به تحويل مجموعه موشك هاي اس300 به ايران شد، اما آمريكا و رژيم صهيونيستي از اجراي اين قرارداد بشدت ابراز نگراني كردند و سرگئي ايوانف معاون نخست وزير روسيه در چند روز اخير اعلام كرد كه مسكو چنين موشك هايي را به ايران تحويل نمي دهد اما معاون مدير آژانس فدرال همكاري هاي فني و نظامي روسيه با رد اين مساله همچنين اظهار داشت كه مساله تحويل سيستم هاي پدافند موشكي اس300 به ايران را با مذاكرات خريد تسليحات و تجهيزات نظامي با عربستان سعودي مرتبط نمي كند. اين مقام روس اخبار برخي از رسانه ها مبني بر تمايل روسيه براي لغو قرارداد با ايران و صدور چنين تسليحاتي به عربستان سعودي را بي اساس و شايعه خواند. وي گفت: در صورتي كه عربستان از روسيه درخواست خريد اس300 كند، مسكو آماده بررسي آن بدون ارتباط با كشور ديگري است. سيستم هاي اس300 ويژه دفاع از موسسات صنعتي و پايگاههاي نظامي در برابر حملات هوايي طراحي شده است و مي تواند هواپيماها را در فاصله 150كيلومتري و ارتفاع 27كيلومتري منهدم كند.
در همين حال وزير دفاع كشورمان در گفت وگويي با تاكيد بر اينكه روسيه بايد به تعهداتش در قبال تحويل موشك هاي اس300 به ايران عمل كند افزود: براي روسيه خوب نيست در جهان به عنوان كشوري كه به تعهداتش عمل نمي كند شناخته شود.
وي تاكيد كرد:روسيه بايد اين قرارداد را اجرا كند و تحت تاثير فشار صهيونيست ها قرار نگيرد.
در همين حال شنيده ها حاكي است علاوه بر روسيه كشورهاي ديگري نيز آماده انعقاد قرارداد براي تحويل موشك هايي فراتر از تكنولوژي اس300 به ايران هستند و اگر روسها در اين زمينه تعلل كنند يقينا كشورهاي ثالث جايگزين روسيه بدقول خواهند شد.

 



ارزيابي جواد لاريجاني از طرح وحدت ملي طرحي كه كشور را معطل چند نفر نشان دهد خلاف عقل است

محمدجواد لاريجاني با انتقاد از طرحهايي موسوم به طرح وحدت ملي گفت: اگر طرحي فرض بر اين دارد كه ما در بحران قرار داريم و كشور معطل چند نفر است اين خلاف عقل است.
وي در گفت وگو با فارس افزود: اينكه حضرات احساس بحران مي كنند و گمان كنند كه مملكت منتظر اين است كه برخي از افراد راضي شوند يا نه، به نظر من اين خلاف واقعيت است چون كشور در حال پيشروي است و همه چيز همانند سابق در حال اجرا است.
نظام معطل اصلاح طلبان نخواهد ماند
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: البته اگر جناحي به نام اصلاح طلب كه در حال نابودي است كمك بخواهد مانعي ندارد اما نبايد آنها را طلبكاران نظام بدانيم ضمن اينكه اگر آنها به درون نظام برنگردند نظام معطل آنها نخواهد بود؛ نظام در حال پيشرفت است و كار خودش را مي كند.
وي سپس با اشاره به انتخابات اخير افزود: همان سيستمي كه هاشمي رفسنجاني و خاتمي را رئيس جمهور كرده بود اجرا شد و آقاي احمدي نژاد سركار آمد. به لطف الهي دولت تشكيل شد و دولت و نظام در حال فعاليت هستند و يك قدم نيز به جلو رفته است. ما بايد اين را مبنا قرار دهيم.
كارشناس مسايل سياسي ادامه داد: يكي از حوادثي كه در انتخابات بوجود آمد اين بود كه آقاي ميرحسين موسوي بعنوان يكي از كانديداها كه جناح اصلاح طلب از وي حمايت مي كرد به طور ناگهاني خود را پيروز اعلام كرد و نتيجه غير از اين را خلاف دانست و با اين كار از مردم خواست نافرماني كرده و به خيابان ها بريزند.
لاريجاني گفت: اين مصداق كامل يك عمل كودتايي است؛ البته بنده نمي دانم كه وي دانسته يا نادانسته اين كار را كرده است اما به هرحال اين مساله از مسئوليت وي در قبال رفتار خود نمي كاهد.
دبير كميسيون حقوق بشر قوه قضاييه در ادامه درباره بحث نافرماني گفت: مشروح ترين بحث درباره نافرماني را مرحوم شيخ طوسي در كتاب خود آورده است و ايشان بدترين نافرماني را خروج عليه امام مشروع دانسته است كه اين جرم بسيار سنگيني است.
ويژگي هاي نافرماني
وي درباره ويژگي هاي نافرماني از بيان مرحوم طوسي گفت: اول اينكه كساني كه به اين نافرماني دست مي زنند از فرمان ولي فقيه سرباز مي زنند در عين حال به عنوان شبكه مخفي مي شوند و شبكه خود را پنهاني تشكيل مي دهند.
لاريجاني ادامه داد: نكته دومي كه مرحوم طوسي در اين نافرماني مطرح كرده است نافرماني مبتني بر ايده است. به تعبير ايشان كساني كه نافرماني مي كنند ايدئولوژي دارند و براساس ايده خود عليه حاكميت وارد شده و نافرماني مي كنند بر همين اساس بايد بگوييم نافرماني اخير هر دو اين ويژگي ها را داشت.
وي افزود: شيخ طوسي در همين كتاب مي نويسد كه حضرت امير هر زمان كه براي سخنراني اقدام مي كرد يك فرد از بين خوارج بلند شده و مي گفت كه حكم فقط از سوي خداست. حضرت علي(ع) فرمود اولا كلمه الحق يراد به الباطل، ثانيا ما با شما بر سه اساس برخورد نمي كنيم اساس اول اينكه اگر شما به مسجد بياييد و فقط به خاطر ذكر خدا مشغول باشيد نه غير از آن كه به عنوان مثال در نمازجمعه ديديم كه چه مسائلي پيش آمد. دوم اگرچه دل شما با ما نيست اگر دستتان با ما باشد ما با شما كاري نخواهيم داشت و از بيت المال نيز به شما حقوق خواهيم داد و سوم اينكه قبل از اتمام حجت شما را سركوب نمي كنيم.
لاريجاني گفت: ما در حوادث بعد از انتخابات تجربه اي را گذرانديم و نظام و مقام معظم رهبري به خوبي تشخيص دادند كه نافرماني اخير از انواع كدام نافرماني ها است.
وي افزود: به نظر من مقام معظم رهبري حقيقتا با رفتار شجاعانه خود هم نظام اسلامي را حفظ كرده و حتي بهترين خدمت را به دموكراسي كردند كه بايد هر ميهن پرستي از اين واقعيت خوشحال مي شد.
وي افزود: بر همين اساس مقام معظم رهبري همانند حضرت علي(ع) در سخناني اتمام حجت كردند و فرمودند كه اين تجربه براي قدرت نظام خوب است. اتفاقا بعد از جنگ با خوارج حضرت علي(ع) فرمودند اين جنگ بركتي براي جهان اسلام است. در اين نافرماني نيز ما فهميديم كه چگونه بايد در مقابل شبيخون ها محكم باشيم و شبكه هاي مختلف تبليغاتي و حتي گروههايي كه وارد فعاليت هاي سياسي مي شوند بايد منضبط و در چارچوب قانون اساسي كار كنند.
اصلاح طلبي منحرف
از بين رفته است
كارشناس مسايل سياسي در ادامه با بيان اينكه اي كاش موسوي به نظام و قانون پايبند مي ماند و نتيجه انتخابات را مي پذيرفت گفت: اگر موسوي قانون شكني نمي كرد به عنوان يك سياستمدار باقي مي ماند، بالاخره در كشور انتخابات متعددي از جمله شوراها و مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود. اين براي آينده اين جناح نيز مفيد بود ولي با اين كار كه بعد از انتخابات انجام شد اصلاح طلبي در ايران از بين رفته است.
وي افزود: اين هم بركتي براي نظام است چون اصلاح طلبي منحرف شد؛ اصلاح طلباني كه به امام و نظام اعتقاد ندارند و به يك نظام سكولار كه فقط از امام به عكس ايشان و از اسلام فقط رنگ سبز را مي شناسند. البته اصلاح طلبان معتقد به نظام بايد يك حركت اصيل اصلاح طلبي را سامان دهند.
لاريجاني در ادامه اين مصاحبه با بيان اينكه گروههاي سياسي نبايد فكر كنند كه تا ابد ماندگار خواهند ماند گفت: من منتظر گروههاي جديد متدين و خط امامي از دل اصولگرايان و اصلاح طلبان معتقد هستم.
وي افزود: شما مي دانيد كه كشور امروز درگير يك مناقشه هسته اي از قديم بوده است. كساني كه ميهن پرست هستند بايد در اين مسئله پشت نظام بايستند. البته خوشبختانه بايد گفت كه ايران در اين مناقشات وضعيت خوبي دارد.
نبايد به غرب اعتماد كنيم
كارشناس مسايل سياسي با موفق خواندن مذاكرات ژنو ادامه داد: در مذاكرات ژنو براي اولين بار دستور جلسه را ما صادر كرديم. ما در مناقشات به غرب بي اعتماديم چون آنها به ما دروغ مي گويند و آنها نيز به ما بي اعتمادند و مي گويند كه ما در حال ساخت بمب اتم هستيم. راه حل اين مناقشه اين است كه يك قدم ما و يك قدم آنها به سمت اعتمادسازي گام برداريم.
لاريجاني افزود: ما نبايد به غرب در خصوص ارائه اورانيوم اعتماد كنيم و بايد به وسيله همان هواپيمايي كه اورانيوم 20درصد را به ايران مي آورد اورانيوم 4درصد را به غرب بفرستيم. البته اين مساله در مورد آمريكا نيز همين گونه است.
وي ادامه داد: اينكه ما فكر كنيم كه رابطه آمريكا با ما خوب شده است غلط است چرا كه تا زماني كه ما تجربه اسلامي داريم اين اتفاق غيرممكن است منتهي ما بايد با دشمن استراتژي تعامل داشته باشيم.

 



حمايت شيرين عبادي از جاسوسان آمريكايي

شيرين عبادي با حمايت از جاسوسان آمريكايي گفت: ايران بايد سه آمريكايي دستگير شده خاك اين كشور را كه به جاسوسي متهم شده اند، آزاد كند.
عبادي كه در دوره حاكميت اصلاح طلبان جايزه نوبل را به خاطر خوش رقصي در قبال جنايات آمريكا و رژيم صهيونيستي از غربي ها دريافت كرد در گفت وگو با رويترز اظهار داشت:
بسيار متاسف هستم كه دولت اين افراد را بازداشت كرده است زيرا مي دانم كه در آن منطقه، مرز مشخص نيست. وي كه از طريق مترجم گفت وگو مي كرد،افزود: حتي در صورتي كه مرز با علامت هايي مشخص باشد، دولت مي توانست اين افراد را پس از جريمه آزاد كند و من از اينكه آنان براي اين مدت طولاني در زندان نگهداري شده اند،شگفت زده هستم.
شيرين عبادي در شرايطي از جاسوسان آمريكايي دفاع مي كند كه در 12مرداد 88 پليس عراق از وابستگي اين سه آمريكايي به سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) پرده برداشته بود.
در همين رابطه پليس عراق اعلام كرده بود سه آمريكايي كه جمعه 31 جولاي 2009 (9مرداد88) در نزديك مرز ايران با كردستان عراق بازداشت شدند،عضو سازمان جاسوسي آمريكا (سيا) هستند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري «اصوات العراق»،سرهنگ « انور حجي عمر» گفت:سه عضو سازمان جاسوسي آمريكا صبح جمعه گذشته در روستاي «احمد آوا» در منطقه «خورمال» واقع در 62كيلومتري جنوب شرق سليمانيه در مرز ايران و عراق توسط نيروهاي ايراني بازداشت شدند.
وي افزود: اين آمريكايي ها كه دو مرد و يك زن بودند عصر پنجشنبه 30 جولاي 2009 از شهر اربيل در كردستان عراق به اين منطقه آمده بودند.
حجي عمر تاكيد كرد كه نيروهاي پليس عراق وسايلي از اين سه آمريكايي از جمله پتو، مشروبات الكلي، كاغذ و نقشه را در روستاي احمد آوا در جنوب شرق خورمال يافته اند.
دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز در همين رابطه اعلام كرده بود: اتهام سه شهروند آمريكايي كه در مرز ايران و عراق دستگير شده اند، «جاسوسي» است و تحقيقات درباره آنها ادامه دارد. اين افراد نهم مردادماه سال جاري از طريق مرز عراق به طور غيرقانوني وارد ايران شدند.

 



روزنامه نگاران فراري اصلاح طلب ميهمان ويژه كنفرانس صهيونيست ها

در يك كنفرانس ضد ايراني كه به ميزباني صهيونيست ها در آمريكا برگزار شد تعدادي از روزنامه نگاران فراري روزنامه هاي زنجيره اي اصلاح طلب سخنراني كردند.
اين كنفرانس توسط گروه موسوم به «پژوهشگران حامي صلح در خاورميانه» (SPME) و با موضوع «جمهوري اسلامي ايران: تحليل چندوجهي از حكومتي ديني، ملي گرايي و نمايش قدرت اين كشور» در روزهاي يكشنبه و دوشنبه هفته گذشته با حمايت صهيونيست هاي ايالت اوهايوي آمريكا و مركز مطالعات يهود در دانشگاه «كيس وسترن» برگزار گرديد.
به گزارش ايرنا در نخستين روز از اين كنفرانس خاخام «اريك لانكين» از صندوق ملي يهود، «لو بالچر» مسئول امور دانشگاهي در كنسولگري رژيم صهيونيستي در فيلادلفيا، «پاتريك كلاوسون» معاون تحقيقاتي «مؤسسه سياست هاي خاور نزديك» به ارائه سخنراني پرداختند.
دردومين روز اين كنفرانس صهيونيستي مجيد محمدي كه از نويسندگان فراري روزنامه هاي زنجيره اي است و نيك آهنگ كوثر كاريكاتوريست فراري روزنامه هاي زنجيره اي نيز با بيان اظهاراتي به سياه نمايي عليه جمهوري اسلامي پرداختند. همچنين در بخش ديگر اين كنفرانس، «امير فخرآور» رئيس مؤسسه «اينترپرايز ايرانيان» و دبيركل «كنفدراسيون دانشجويان ايران» و همچنين «رني ردمن» مدير اجرايي «مركز اسناد حقوق بشر ايران» درباره حقوق بشر در ايران سخنراني كردند.
اين كنفرانس البته اختصاص به صهيونيست ها نداشت و بهاييان نيز در آن حضور پررنگي داشتند. در ادامه اين جلسه «اندرو اپوستولو» رئيس ميز ايران در مؤسسه «خانه آزادي» واشنگتن درباره وقايع اخير ايران و «فرهاد ثابتان» استاد اقتصاد در دانشگاه ايالتي كاليفرنيا درباره «آزار بهاييان در ايران» سخنراني كردند.
در ادامه خانم «جكي ولكات» فرستاده ويژه وزارت امور خارجه آمريكا در امور منع گسترش سلاح هاي هسته اي سخناني با موضوع «ايران و اشاعه سلاح هاي هسته اي» ايراد كرد. حضور صهيونيست ها و شركت وزارت خارجه آمريكا در اين كنفرانس ماهيت و اهداف آن را به خوبي نشان مي دهد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14