(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 23 آبان 1388- شماره 19511
 

كوتاه اقتصادي
براي تأمين منابع ارزي آزادراه تهران- شمال بانك هاي چيني جايگزين فرانسه شدند
هشدار وزير نفت به مشتركان پرمصرف اول جريمه بعد قطع گاز
وزير ارتباطات: پروژه اپراتور سوم همراه كشور تا پايان سال عملياتي مي شود
سكه به 280 هزار تومان رسيد بانك مركزي با عرضه 5 ميليون قطعه امروز وارد عمل شد
گاز پروم روسيه 2 ميدان نفتي ايران را توسعه مي دهد
پرونده مسافربرهاي شخصي پايان آذرماه مختومه مي شود
امكانات جديد بورس براي ايرانيان مقيم خارج خريد و فروش اينترنتي سهام آزاد شد
پرداخت تسهيلات جديد بانكي با نرخ 15 درصد به صادركنندگان
تصويب آيين نامه جديد وصول مطالبات معوق بانكي در دولت
بهره برداري از 20 طرح بزرگ معدني تا پايان امسال
رئيس توتال: اروپا بدون گاز ايران با مشكل مواجه مي شود
بخشنامه بودجه سال 89 ابلاغ شد
كارشناس اقتصادي آمريكا: تورم در سال 2010 يك مشكل جهاني است
اعتراف بانك جهاني به تاخير مكرر پروژه ها در ايران
قول مساعد وزير كار براي اعطاي سهام عدالت به كارگران



كوتاه اقتصادي

¤ برخلاف سالهاي گذشته، ميزان دقيق عيدي كارمندان و بازنشستگان در ضوابط مالي ناظر بر بودجه سال 89 كل كشور نيامده است. در ضوابط مالي ناظر بر بودجه سال 89 كل كشور آمده است:استخدام رسمي و پيماني در كليه دستگاههاي اجرايي صرفاً با رعايت قوانين و مقررات مربوطه و پيش بيني در سقف اعتبارات اعلام شده مجاز است.
¤ نخستين نمايشگاه تجهيزات و فناوري هاي نوين ساخت و توليد صنعتي مسكن همزمان با همايش اصلاح الگوي مصرف انرژي و نقش فناوري هاي نوين در توليد مسكن با حضور مقامات وزارت خانه هاي مسكن و صنايع و معادن روز دوشنبه 25 آبانماه به مدت 4 روز با مشاركت جمع كثيري از شركتهاي داخلي و خارجي در محل مصلي بزرگ امام خميني(ره)افتتاح مي شود.
¤ در حالي است كه 16ماه از تصويب قانون بيمه شخص ثالث توسط مجلس شوراي اسلامي مي گذرد،بعضي مواد آن از جمله ماده 18 مبني بر پرداخت يك ميليون و 340 هزار تومان خسارت بدون كروكي، هنوز اجرايي نشده است.
¤ معاون وزير بازرگاني گفت: با توجه به آنكه ميزان ذخيره سازي در استان هاي كشور متفاوت است، درصدد هستيم تا تمامي زيرساخت هاي اساسي ذخيره كالا اعم از سردخانه هاي بزرگ انبارهاي سرد،بسته بندي مناسب،حمل و نقل و صنايع تبديلي را ايجاد كنيم.
¤ وزير راه و ترابري گفت: حمل و نقل دريايي و استفاده هر چه بيشتر مردم از دريا با استفاده از كشتي هاي مدرن براي سفرهاي بين شهري سواحل كشور توسعه مي يابد.
¤معاون ناشران و اعضاي شركت بورس و اوراق بهادار از تشكيل ميز بانك تا 10روز آينده در اين شركت خبر داد.
¤ عضو هيئت مديره موسسه اعتباري توسعه گفت: سهامداران اين موسسه تا 10آذرماه بايد نسبت به افزايش سرمايه موسسه براي تغيير وضعيت آن به بانك اقدام كنند و در صورتي كه تا اين زمان افزايش سرمايه موسسه از طريق سهامداران عملي نشود، حق تقدم اين پذيره نويسي به مردم داده مي شود.
¤ سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد (فائو) در آستانه اجلاس جهاني امنيت غذايي برگزاري اعتصابات سراسري يك روزه در سراسر جهان با هدف مقابله با گرسنگي شديد را خواستار شد.
¤ مشتريان بانك صادرات ايران از طريق امكانات مكانيزه اين بانك طي 7 ماهه امسال بالغ بر 12ميليون قبض خدمات شهري خود را بدون مراجعه به شعب پرداخت نمودند.
¤ رئيس خانه صنعت و معدن از اقدامات دولت براي حمايت از توليد و جلوگيري از واردات كالاهايي كه در داخل توليد مي شود خبر داد.
¤ كلنگ آغاز عمليات اجرايي احداث آزاد راه همت حد فاصل تهران تا كرج امروز به زمين زده خواهد شد.
¤ ايران با تامين 2/4 درصد نفت خام وارداتي اتحاديه اروپا در 7ماه سال 2009 به عنوان هفتمين صادركننده نفت خام به اين منطقه شناخته شد.

 



براي تأمين منابع ارزي آزادراه تهران- شمال بانك هاي چيني جايگزين فرانسه شدند

مديرعامل شركت آزادراه تهران- شمال گفت: پس از كنار گذاشتن دو بانك فرانسوي، يك بانك چيني اعلام آمادگي كرد 50 درصد منابعي كه برعهده فرانسوي ها بود را برعهده بگيرد كه مورد موافقت قرار گرفت.
عباسعلي آب بر در گفت وگو با فارس درخصوص تشكيل كارگروه ويژه شش نفره براي رفع موانع آزادراه تهران-شمال، اظهار داشت: كارگروه ويژه شش نفره كه به دستور رئيس جمهور براي رفع موانع احداث آزادراه تهران- شمال تشكيل شده است، به تسريع روند پروژه و برطرف شدن مشكلات موجود كمك خواهد كرد.
آب بر اضافه كرد: هيئت وزيران بنابه پيشنهاد رئيس جمهور كارگروهي متشكل از وزير راه و ترابري، وزير مسكن و شهرسازي، وزير جهاد كشاورزي، وزير دادگستري، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و مديرعامل شركت آزادراه تهران- شمال را براي اعمال اختيارات هيئت وزيران درخصوص آزادراه تهران- شمال با مسئوليت وزير راه و ترابري تشكيل داده است.
آب بر تصريح كرد: در راستاي برطرف شدن مشكلات احداث آزادراه تهران- شمال، مقرر شده است وزير راه و ترابري نماينده ويژه اي براي اين آزادراه مشخص كند تا اين نماينده با حضور در منطقه و بررسي جزء به جزء عملكردها، برنامه ها و موانع موجود، به تسريع روند كار كمك كند.
وي با بيان اين كه ورود چيني ها به عنوان «فاينانسر» آزادراه تهران-شمال، در ابتدا با نظرات مختلف مواجه بود، اظهار داشت: اجراي اين پروژه به صورت EPS است كه اين خود موانعي را ايجاد مي كرد و اين درحالي است كه «پيمانكاران» خارجي در ايران با چنين موانعي مواجه نيستند.
آب بر با اشاره به اعمال تحريم از سوي دولت آمريكا و جلوگيري از استقبال بانك هاي خارجي براي سرمايه گذاري در اين طرح، گفت: هم اكنون دو بانك فرانسوي به صورت كامل از اين پروژه كنار گذاشته شده اند و تنها بانك چيني كه 50درصد هزينه را برعهده داشت، باقي مانده است.
آب بر اظهار داشت: پس از خروج دو بانك فرانسوي، يك بانك چيني ديگر (علاوه بر بانك چيني حاضر) اعلام آمادگي كرده است كه 50درصد منابعي كه برعهده دو بانك فرانسوي بود را برعهده بگيرد.
وي ادامه داد: پس از اعلام آمادگي و ارائه مصوبات شوراي اعتبارات توسط بانك چيني، اسناد بانك به موافقت شركت آزادراه تهران- شمال، بانك مركزي و مراجع ذيربط رسيد.
آب بر خاطرنشان كرد: يك الحاقيه (فرم قانوني) طي هفته گذشته ازسوي بانك چيني براي بانك تجارت به عنوان بانك عامل ارسال شده است تا نام اين بانك به جاي نام دو بانك فرانسوي جايگزين شود.

 



هشدار وزير نفت به مشتركان پرمصرف اول جريمه بعد قطع گاز

وزير نفت با بيان اينكه گاز مشتركان پرمصرف در فصل زمستان پس از ارائه اخطار، قطع خواهد شد، گفت: جرايم جديد مشتركان پرمصرف گاز ابلاغ شده است.
سيدمسعود ميركاظمي در جمع مديران عامل شركت هاي گاز استاني سراسر كشور با بيان اينكه هم اكنون ميزان مصرف گاز طبيعي هفت دهك اول جامعه مطابق با الگوهاي تعريف شده است، گفت: اما سه دهك ديگر الگوهاي تعريف شده در اين بخش را رعايت نمي كنند.
وي با بيان اينكه گاز كليه مشتركان پرمصرف پس از تذكر، اخطار و اخذ جريمه قطع خواهد شد، اظهار داشت: مجوز براي قطع گاز مشتركان ارائه شده و اين اقدام براي رعايت حال عمومي مردم انجام مي گيرد.
به گفته اين عضو كابينه دولت در اين باره اخطارهايي از قبل به برخي از مشتركان پرمصرف گاز ارائه شده است.
وزير نفت همچنين با اشاره به اينكه هم اكنون ايران از نظر ميزان مصرف در جايگاه سوم، توليد در جايگاه چهارم و حجم ذخاير گاز طبيعي در جايگاه دوم دنيا قرار گرفته ايم تصريح كرد: ميزان فعلي مصرف گاز طبيعي در كشور براساس نسبت توليد ناخالص ملي و جمعيت كشور نبوده و ادامه وضع موجود خيلي سخت است.
وي با اشاره به رشد 27 درصدي مصرف گاز در 7ماه نخست امسال، بيان كرد: بخشي از رشد مصرف گاز به دليل فرارسيدن سرماي زودرس و بخشي ديگر آن به دليل ثابت ماندن قيمت اين حامل انرژي در كشور است.
وزير نفت در ادامه با اشاره به اينكه حداقل تا سال 1391 امكان افزايش ظرفيت پالايش گاز طبيعي در كشور وجود ندارد، گفت: هم اكنون ظرفيت پالايش كليه پالايشگاه هاي كشور تكميل شده و ظرفيت خالي در اين بخش وجود ندارد.
وي افزود: در همين حال پيش بيني مي كنيم تا قبل از سال 1391 امكان بهره برداري از فازهاي 15، 16، 17 و 18 پارس جنوبي و طرح شيرين سازي گاز فازهاي 6 تا 8 پارس جنوبي فراهم نشود.
اين عضو كابينه دولت با بيان اينكه هم اكنون شدت مصرف انرژي ايران 4برابر استاندارد جهاني و 14برابر ژاپن است، اعلام كرد: باتوجه به محدوديت منابع مالي هيچ طرحي در صنعت نفت متوقف نمي شود اما بايد با اولويت بندي و مديريت منابع مالي طرح هاي صنعت نفت را اجرايي كنيم.وي در پايان با بيان اينكه هم اكنون ايران به يك واردكننده بنزين و گازوئيل تبديل شده و تراز فعلي صادرات گاز كشور هم منفي است، گفت: پيش بيني مي كنيم با اجرايي كردن طرح جامع انرژي در كشور در نحوه توسعه شبكه هاي گاز و صرفه اقتصادي اجراي طرح ها تجديدنظر بيشتري انجام شود.اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به برگزاري نشست هاي هفتگي كميته سوخت زمستاني در وزارت نفت تبيين كرد: در اين نشست ها ميزان توليد گاز، وضعيت حوزه هاي بالادستي گاز و ميزان مصرف گاز موردبحث و بررسي قرار مي گيرد.وي با اشاره به اينكه درصورتي كه برودت هوا در فصل زمستان به گونه اي باشد كه موجب افزايش قابل توجه مصرف گاز در بخش هاي خانگي و تجاري بشود، كسري آن را از محل عرضه سوخت هاي مايع جبران خواهيم كرد، اظهار داشت: مازاد گاز را نيز به شبكه هاي خانگي و تجاري تزريق مي كنيم.

 



وزير ارتباطات: پروژه اپراتور سوم همراه كشور تا پايان سال عملياتي مي شود

با وجود انكار و تكذيب مسئولان سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات بار ديگر تاكيد كرد پروژه اپراتور سوم تلفن همراه كشور تا پيش از پايان سال جاري عملياتي خواهد شد.
مهندس رضا تقي پور در گفت و گوي اختصاصي با موبنا تصريح كرد: همانطور كه پيش از اين نيز قول داده بوديم قرارداد به زودي اجرايي خواهد شد.
وي ضمن تاييد ضمني واگذاري پروژه به شركت تامين تله كام وابسته به شركت سرمايه گذاري سازمان تامين اجتماعي، افزود: بدليل آنكه موضوع با پيچيدگي ها و مباحث سياسي مواجه شد نياز به بررسي هاي بيشتري براي واگذاري اين پروژه به اپراتوري كه قرار است آن را به عهده بگيرد احساس شد.
وزير ارتباطات خاطرنشان كرد:هم اكنون سيكل اين مزايده بسته شده است و اين پروژه خارج از شرايط مزايده و در مرحله مذاكره با شركت برنده در حال پيگيري است.
وي همچنين درباره آخرين وضعيت پروژه تاليا هم گفت: اين پروژه در جريان است و مسكوت نمانده و بنابر قرارداد خود با شركت مخابرات ايران مشاركت دارد و در حال ارائه سرويس است.
وزير ارتباطات در پاسخ به اين پرسش كه چرا با سرمايه گذاران خارجي پيشنهادي براي پروژه تاليا موافقت نمي شود افزود: مذاكرات درباره سرمايه گذار خارجي در پروژه تاليا در حال پيشرفت است و اينكه سرمايه گذار خارجي تاييد شود و نشود يك حق قانوني است كه در پروانه شركت مخابرات ايران آمده است.
تقي پور ادامه داد: كساني كه بخواهند با شركت مخابرات ايران مشاركت داشته باشند، بايد از قبل مورد تاييد قرار بگيرند، افزود: جذب سرمايه گذار تاليا در پروانه شركت مخابرات ايران قيد شده و موضوع جديدي نيست، بنابراين حق قانوني اين پيمانكار است و مي تواند مذاكرات را ادامه بدهند تا به توافق برسند.
بنابراين گزارش: وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه با بيان اينكه مبناي واگذاري سيمكارت توسط اپراتور دوم تلفن همراه عدد مندرج در پروانه خواهد بود، گفت: سازمان تنظيم مقررات بايد آمار واگذاري سيمكارت هاي اپراتور ايراني خارجي ام تي ان- ايرانسل را اعلام كند.وي در مورد فروش 40 ميليون نامبرينگ به اپراتور دوم توسط سازمان تنظيم مقررات با توجه به پروانه فعاليت اين شركت كه سقف 16 ميليون سيمكارت است، اظهار داشت: نامبرينگ به اين معني نيست كه اين اپراتور مي تواند تا 40 ميليون سيمكارت واگذار كند بلكه مبناي واگذاري سيمكارت براي ايرانسل همان عدد مندرج در پروانه است.

 



سكه به 280 هزار تومان رسيد بانك مركزي با عرضه 5 ميليون قطعه امروز وارد عمل شد

قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي تمام در حالي در بازار تهران با ثبت ركورد جديدي به 280 هزار تومان رسيد كه رئيس كل بانك مركزي اعلام كرد: 5ميليون قطعه سكه طلاي ضرب شده اين بانك از روز شنبه (23 آبان ماه) به بازار عرضه مي شود.
دكتر محمود بهمني در گفت وگو با واحد مركزي خبر با اشاره به افزايش قيمت انواع سكه در بازار گفت: اين ميزان سكه به منظور از بين رفتن اختلاف قيمت در بازار عرضه مي شود.
به گزارش خبرنگار ما قيمت هر قطعه سكه بهار آزادي تمام، با ثبت ركورد جديدي به 280 هزار تومان رسيد.
قيمت هر قطعه سكه نيم بهار آزادي به 140 هزار تومان و قيمت هر سكه ربع بهار به 70 هزار تومان نيز افزايش يافت.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به افزايش قيمت انواع سكه در بازار گفت: پنج ميليون سكه به منظور تعادل قيمت در بازار عرضه مي شود.
افزايش بي سابقه بهاي طلا در بازارهاي جهاني در هفته هاي اخير باعث شده است قيمت انواع سكه در كشور نيز افزايش يابد.
گذشتن بهاي طلا در بازارهاي جهاني از هزار و 100 دلار در هر اونس، افزايش تقاضاي براي طلا و كاهش ارزش دلار در برابر ساير ارزهاي معتبر بين المللي نظير يورو و ين، از علل عمده افزايش قيمت جهاني طلا است.

 



گاز پروم روسيه 2 ميدان نفتي ايران را توسعه مي دهد

شركت گاز پروم نفت روسيه اعلام كرد: يادداشت تفاهمي براي همكاري در زمينه بهره برداري از ميادين نفتي آذر و شنگوله ايران با شركت ملي نفت ايران امضاء كرده است.
به گزارش فارس به نقل از ريانووستي، الكساندر ديوكوف مديرعامل گازپروم نفت اعلام كرد: اين شركت به همكاري با شركت ملي نفت ايران تمايل دارد و توافقات به عمل آمده را خوش آتيه مي شمارد.
ميادين آذر و شنگوله در حوزه اناران قرار دارند، ميدان نفتي آذر در تابستان 2005كشف شد و ذخاير آن 2 ميليارد بشكه برآورد شده است.
صادرات گاز به ايران
رئيس شركت دولتي نفت آذربايجان از امضاي يادداشت تفاهمي خبر داد كه براساس آن از سال 2010 سالانه 3/5 ميليارد مترمكعب گاز از اين كشور به ايران صادر مي شود.
رئيس شركت دولتي نفت آذربايجان گفت: كشورش يادداشت تفاهمي را براي صادرات 6/17 ميليارد فوت مكعب گاز معادل 3/5 ميليارد مترمكعب به ايران از سال 2010 به امضاء رسانده است.
روناگ عبداللهف گفت: حجم اوليه صادرات گاز به ايران 17ميليارد فوت مكعب در سال است كه به طور تدريجي افزايش مي يابد.
وي افزود: عمليات تعمير خط لوله انتقال گاز آذربايجان به ايران در حال انجام است، ايستگاه كمپرسور در مرز دو كشور نيز به روز خواهد شد.
عبداللهف در مورد تعيين قيمت فروش گاز به ايران نيز گفت: مكانيسم تعيين قيمت نزديك به شرايط بازار گاز طبيعي است.
وي گفت: موافقت نامه نهايي در اين خصوص تا قبل از پايان سال 2009 به امضاء خواهد رسيد.
بهره برداري از خط لوله دوم
رسانه هاي گروهي تركمنستان اعلام كردند: دومين خط لوله انتقال گاز تركمنستان به ايران آماده بهره برداري شده است.
توان اين خط لوله 12ميليارد مترمكعب در سال مي باشد كه اجازه مي دهد در آينده صدور سالانه گاز از تركمنستان به ايران تا 20ميليارد مترمكعب در سال افزايش يابد.
پس از انفجار در ماه آوريل سال جاري در بخش تركمني خط لوله انتقال گاز آسياي ميانه- مركز و توقف عرضه گاز به روسيه كه مصرف كننده اصلي گاز اين كشور مي باشد، تركمنستان متمايل به متنوع سازي راه هاي صادراتي گاز خود به بازارهاي جهاني شده است.

 



پرونده مسافربرهاي شخصي پايان آذرماه مختومه مي شود

مسافربرهايي كه بانكهاي صادارت، ملت و تجارت را به عنوان بانك عامل انتخاب كرده اند فقط تا 15 آذرماه براي تكميل پرونده بانكي خود فرصت دارند.
حسين هاشمي رئيس ستاد ساماندهي مسافربرهاي شخصي با اشاره به اين كه ستاد بعد از يك سال به مراحل پاياني فعاليت خود نزديك شده است، افزود: هم اكنون مرحله سوم طرح يعني فاز نوسازي در حال انجام است و براساس تصميم رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت كشور، ستاد ساماندهي مسافربرهاي شخصي با ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي ادغام شده و مابقي طرح نوسازي مسافربرهاي شخصي توسط ستاد نوسازي پيگيري مي شود.
وي با اشاره به اين كه از 120 هزار مسافربر شخصي كه در طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي ثبت نام كرده بودند 10 هزار نفر به دليل دو شغله بودن و 10 هزار نفر به دليل عدم مراجعه حذف شدند. گفت: ستاد ساماندهي مسافربرهاي شخصي 70 هزار مسافربر را به تاكسي تبديل كرده و هم اكنون حدود 30 هزار مسافربر باقي مانده اند.هاشمي گفت: از اين تعداد 20 هزار مسافربر در طرح اسقاط قرار دارند و 10 هزار نفر نيز در شهر تهران مشمول طرح نيمه نقدي هستند كه اين دسته از متقاضيان نيز تا پايان آبان ماه براي دريافت معرفي نامه فرصت دارند و درغير اين صورت كارت سوخت آنها ابطال مي شود.به گزارش ايسنا، رئيس ستاد ساماندهي مسافربرهاي شخصي يكي از مشكلات كندي پرداخت تسهيلات را تعداد زياد ضامن درخواستي توسط بانك ها دانست و گفت: مكاتباتي با بانك هاي عامل انجام شده تا تعداد ضامن ها به يك نفر كاهش يابد.
وي با تأكيد بر اين كه مأموريت ستاد ساماندهي مسافربرهاي شخصي رو به اتمام است، تصريح كرد: در تعدادي از استان ها برخي از فازهاي اجرايي طرح به دليل برخي ناهماهنگي مديران به اتمام نرسيده كه اين امر توسط ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي پيگيري خواهد شد.

 



امكانات جديد بورس براي ايرانيان مقيم خارج خريد و فروش اينترنتي سهام آزاد شد

سرمايه گذاران خارجي كه قصد خريد و فروش روزانه اوراق بهادار پذيرفته شده در بورس را دارند، پس از اخذ مجوز از سازمان سرمايه گذاري خارجي و كمك هاي فني و اقتصادي ايران، به راحتي مي توانند از سازمان بورس مجوز دريافت كرده و كد سهامداري بگيرند.
حسن قاليباف اصل مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار در گفت وگو با ايسنا ميزان مشاركت سرمايه گذاران خارجي در كشور را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: برخي از سهامداران صندوق هاي سرمايه گذاري، سرمايه گذاران خارجي هستند و برخي نيز با ايرانيان در اين صندوق شريك شدند كه از اين طريق اقدام به خريد و فروش سهام در بورس مي كنند.
سخنگوي شركت بورس در ادامه به نحوه حضور ايرانيان مقيم خارج از كشور در بورس تهران اشاره كرد و افزود: ايرانيان مقيم خارج از كشور همانند هموطنان داخلي مي توانند كد سهامداري دريافت كرده و با كدي كه به آنها اختصاص داده مي شود از طريق كارگزاري اقدام به معامله سهام كنند.
وي يادآور شد: هموطنان خارج از كشور مي توانند با مراجعه به سايت رسمي شركت بورس، آدرس و شماره تلفن كارگزاران فعال در بازار را دريافت كرده و كد سهامداري اخذ كنند ضمن اينكه برخي كارگزاران به صورت اينترنتي سفارش مي گيرند كه هموطنان مقيم خارج از كشور مي توانند از طريق اين كارگزاران كد دريافت كرده و نسبت به خريد و فروش اينترنتي سهام اقدام كنند.

 



معاون وزير بازرگاني خبرداد
پرداخت تسهيلات جديد بانكي با نرخ 15 درصد به صادركنندگان

معاون وزير بازرگاني از اختصاص 700 ميليارد ريال تسهيلات جديد بانكي با نرخ سود 15 درصد براي اختصاص به بخش صادرات كشور خبر داد و اعلام كرد دولت بانكها را به پرداخت اين نوع تسهيلات ملزم كرد.
بابك افقهي در گفتگو با مهر گفت: اين تسهيلات قرار است به صادركنندگان، اتحاديه ها و تشكلهاي صادراتي توانمند براي توسعه زيرساختهاي صادراتي اختصاص يابد.
معاون وزير بازرگاني افزود: بر همين اساس، تشكلها مي توانند درخواست خود براي اخذ اين تسهيلات زيرساختي را ارايه كرده و معرفي نامه اي از اين سازمان براي بانكهاي عامل دريافت كنند.
وي تصريح كرد: بانكهاي ملت و ملي به عنوان بانكهاي عامل براي پرداخت تسهيلات جديد صادراتي 15 درصدي معرفي شده اند. افقهي با بيان اينكه دولت مجوز پرداخت اين نوع تسهيلات را صادر كرده است، از الزام بانكها براي پياده سازي آن سخن گفت.
به گزارش مهر، براساس بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي، بانكها موظف هستند 8 درصد از كل تسهيلات اعطايي خود در سال جاري را به بخش صادرات كشور اختصاص دهند. البته براساس اعلام بانك مركزي، در نيمه اول امسال كمتر از 4 درصد منابع بانكي در بخش صادرات صرف شده است.

 



تصويب آيين نامه جديد وصول مطالبات معوق بانكي در دولت

در پي افزايش ميزان مطالبات معوق بانكي به رقم نگران كننده 40هزار ميليارد تومان، دولت آيين نامه جديد وصول مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول ريالي و ارزي كليه بانك هاي دولتي و غيردولتي را تصويب كرد.
هيئت وزيران بنابه پيشنهاد مشترك بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و وزارت امور اقتصادي و دارايي و به استناد ماده 5 قانون تسهيل اعطاي تسهيلات بانكي و كاهش هزينه هاي طرح و تسريع در اجراي طرح هاي توليدي و افزايش منابع مالي و كارايي بانك ها- مصوب 1386- آئين نامه وصول مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول مؤسسات اعتباري (ريالي و ارزي) را تصويب كرده است.
در اين ميان، محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي اخيراً در گفتگويي با مهر از تشكيل تيم هاي ويژه در سراسر كشور براي وصول مطالبات بانكي خبر داده است.
محمود رضا خاوري رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانك هاي دولتي نيز تأكيد كرده است: از تمام ابزارهاي قانوني براي وصول مطالبات معوق نظام بانكي استفاده خواهيم كرد.در همين حال، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي نيز بر اتخاذ تدابير مناسب براي وصول مطالبات معوق بانكي تأكيد كرده است. عزت ا لله يوسفيان ملا عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، پيگيري وصول مطالبات معوق بانك ها را يكي از مهمترين برنامه هاي اين ستاد اعلام كرده است. برهمين اساس، ستاد هماهنگي مبارزه با مفاسد اقتصادي كارگروهي را نيز مسئول پيگيري معوقات در بانك ها و كاهش نسبت آن به تسهيلات اعطايي كرده است.
رئيس قوه قضائيه نيز مهرماه امسال در جلسه مسئولان عالي قضايي يكي از مهمترين مصاديق مبارزه با مفاسد اقتصادي را ورود دستگاه قضايي ازطريق دادستاني كل كشور به مسئله معوقه هاي بانك ها عنوان كرده است.


 



بهره برداري از 20 طرح بزرگ معدني تا پايان امسال

بيست طرح بزرگ معدني و صنايع معدني به ارزش
3100 ميليارد تومان توسط ايميدرو تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
احمدي علي هراتي نيك، رئيس هيئت عامل ايميدرو، در جريان بازديد از سنگ آهن جلال آباد با اعلام اين مطلب افزود: درحال حاضر 8 طرح از طرح هاي مذكور آماده افتتاح است.
وي گفت: اين سازمان، سرمايه گذاري براي توسعه ظرفيت ها را در اولويت اصلي كار خود قرار داده و در همين راستا در 4 سال اخير 4500 ميليارد تومان پروژه به بهره برداري رسانده است كه با احتساب 20 طرح قابل بهره برداري تا پايان امسال 7600 ميليارد تومان سرمايه گذاري براي طرح هاي معدني و صنايع معدني توسط ايميدرو از سال 84 تا پايان امسال به بهره برداري رسيده و خواهد رسيد.
وي با اشاره به اينكه ظرفيت توليد فولاد كشور تا پايان سال 91 به ميزان قابل توجهي افزايش مي يابد، گفت: نياز سنگ آهن كشور تا مدت ياد شده فراتر از 50ميليون تن خواهد شد و درنتيجه براي جلوگيري از واردات سنگ آهن بايد به صورت جدي تر در اجراي طرح هاي توليد سنگ آهن تلاش شود.

 



رئيس توتال: اروپا بدون گاز ايران با مشكل مواجه مي شود

رئيس توتال با اذعان به نقش حياتي گاز ايران براي اروپا گفت:ايران يا بخشي از شبكه تامين گاز ما خواهد بود يا اين كه ما بامشكلاتي مواجه خواهيم شد.
به گزارش فارس، رئيس شركت نفتي توتال فرانسه گفت: اعمال تحريم بنزين عليه ايران كارساز نخواهد بود.
براساس گزارش رويترز، كريستوف مارگري كه در جريان كنفرانسي در نيويورك سخن مي گفت تاكيد كرد: من نمي دانم چرا بايد در مورداستفاده از ابزارتحريم فرآورده هاي نفتي به ايران فكر كنيم، اساسا اين تحريم ها كارساز نخواهد بود.
توتال در حال حاضر يكي از فروشندگان بنزين به ايران محسوب مي شود، مارگري در عين حال گفت: چنانچه قانوني وضع شود كه به ما بگويد از فروش بنزين به ايران خودداري كنيد ما اين كار را انجام خواهيم داد.
وي در ادامه به حمايت از افزايش نقش ايران در بازار بين المللي گاز گفت: ايران كه دومين دارنده ذخاير گازي در جهان است بايد روزي به يك عرضه كننده مهم گاز به اروپا تبديل شود. رئيس شركت توتال به نياز اروپا به گاز ايران اذعان كرد وافزود: گاز ايران براي عرضه به اروپا بسيار حائز اهميت خواهد بود، ايران يا بخشي از شبكه تامين گاز ما خواهد بود يا اين كه ما با مشكلاتي مواجه خواهيم شد.

 



بخشنامه بودجه سال 89 ابلاغ شد

معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري بخشنامه بودجه سال 1389 كل كشور را ابلاغ كرد كه براساس آن، كليه دستگاههاي اجرايي بايد تا اول آذرماه سالجاري بودجه پيشنهادي خود را به اين معاونت ارائه كنند.
بخشنامه بودجه سال 89 كل كشور با امضاي ابراهيم عزيزي معاون برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور خطاب به دستگاه هاي اجرايي اصلي صادر شده است.
اين بخشنامه شامل: پيوست هاي ضوابط مالي ناظر بر تنظيم بودجه، دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه، دستگاههاي اجرايي ملي و استاني، دستورالعمل تهيه و تنظيم بودجه شركت هاي دولتي، دستورالعمل تعريف و تعيين فعاليت هاي ذيل برنامه هاي دستگاه هاي اجرايي منتخب و دستورالعمل تهيه و تنظيم برنامه سالانه است.
در اين بخشنامه آمده است: تدوين لايحه بودجه سال 1389 كل كشور را در شرايطي آغاز مي كنيم كه لايحه برنامه پنجم پيشرفت و عدالت كه با ملاحظات الگوي توسعه ايراني، اسلامي تهيه شده است، در حال طي مراحل قانوني خود مي باشد و لذا سال 1389 نخستين سال برنامه پنجم تلقي مي گردد.
بر همين اساس، تهيه لايحه بودجه سال 1389 كل كشور با توجه به دستاوردهاي برنامه چهارم توسعه و براي نيل به اهداف قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، سند چشم انداز و سياست هاي كلي نظام به ويژه سياست هاي كلي ابلاغي برنامه پنجم و احكام لايحه پنجم پيشرفت و عدالت انجام مي پذيرد و ضروري است تمامي دستگاه هاي اجرايي در پيشنهاد بودجه سال 1389 خود اهداف و سياست هاي تاكيد شده در اسناد فوق را مدنظر قرار دهند.

 



كارشناس اقتصادي آمريكا: تورم در سال 2010 يك مشكل جهاني است

كارشناس ارشد اقتصادي آمريكا هشدار داد: اگر سياست هاي محرك مالي و پولي در جهان به صورت غلط اجرا شود بايد منتظر وقوع موج دوم بحران اقتصادي در آمريكا و ساير كشورهاي جهان باشيم.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، «نوريل روبيني» كه به درستي وقوع بحران مالي و اقتصادي در سال 2007 را پيش بيني كرده بود، تصريح كرد: اگر سياستگذاران اقتصادي آمريكا از مرتكب شدن اشتباهات بيشتر خودداري كنند و استراتژي خروج را خيلي زود يا خيلي دير اجرا نكنند مي توان از وقوع موج دوم بحران و ركود جلوگيري كرد.
وي گفت: به نظر من رشد اقتصادي آمريكا و ساير كشورهاي توسعه يافته جهان طي سال هاي آينده نيز كمتر از حد انتظار و ظرفيت اقتصادي اين كشورها خواهد بود و اگر سياست هاي محرك مالي و پولي به صورت غلط اجرا شود بايد منتظر وقوع موج دوم بحران و ركود اقتصادي در آمريكا و ساير كشورهاي جهان باشيم.
وي گفت: ادامه سياستهاي محرك مالي و پولي در بلندمدت موجب افزايش كسري بودجه خواهد شد و اين تهديد بزرگي بر ضداقتصاد آمريكا است.
استاد دانشگاه نيويورك در ادامه افزود: ركود و بحران بعدي در آمريكا همراه با تورم فزاينده خواهد بود، ژاپن و اروپا با رشد و رونق كمي روبرو خواهند شد و افزايش كسري بودجه و هزينه هاي عمومي فشار زيادي بر اقتصاد اين مناطق وارد خواهد كرد.

 



به دنبال كارشكني هاي آمريكا صورت گرفت
اعتراف بانك جهاني به تاخير مكرر پروژه ها در ايران

بانك جهاني در سند جديدي آخرين وضعيت پيشرفت چهار پروژه خود در ايران به ارزش 703 ميليون دلار را منتشر و به تاخيرهاي مكرر پروژه هاي خود كه به علت عدم تامين مالي در پي كارشكني آمريكا حاصل شده است، اعتراف كرد.
به گزارش فارس، براساس اين سند جديد، بانك جهاني طي گزارشي آخرين وضعيت چهار پروژه در دست اجراي اين بانك در ايران تا تير 1388را اعلام كرد و افزود: زمان تصويب اين پروژه ها حداكثر مربوط به سال 2005 است و بانك جهاني از اين سال به بعد يعني طي 4سال گذشته هيچ پروژه جديدي را براي ايران تصويب نكرده است.
رئيس بانك جهاني به طور سنتي از سوي دولت آمريكا انتخاب مي شود و اكثريت در هيئت مديره اين بانك نيز متعلق به كشورهاي غربي است.
يكي از پروژه هايي كه هم اكنون توسط بانك جهاني در ايران در دست اجرا است پروژه مديريت جامع آب و خاك البرز است كه در سال 2005 در اين بانك به تصويب رسيده و قرار است در اكتبر 2012 تكميل شود.
هدف اين پروژه ترويج مديريت جامع و علمي آب و خاك در ايران است. اين پروژه در چهار بخش به پيش مي رود. براساس آن كانال انتقالي به طول 6/18كيلومتر 85درصد تكميل شده است و سيستم سد راس كلاً نيز با 30درصد پيشرفت روبرو شده است.
بانك جهاني 120ميليون دلار اعتبار براي اين پروژه در نظر گرفته كه 21ميليون دلار از اين مبلغ هزينه شده است.

 



قول مساعد وزير كار براي اعطاي سهام عدالت به كارگران

عضو شوراي عالي كار گفت: تاكنون سهام عدالت به كارگران داده نشده ولي با
در خواست نمايندگان كارگري وزير كار براي پرداخت سهام به كارگران قول مساعد داده است.
ولي الله صالحي در گفت وگو با فارس در مورد واگذاري سهام عدالت به كارگران اظهار داشت: در حال حاضر كارگران بازنشسته از طريق شعبات تأمين اجتماعي براساس شماره دفترچه هاي بيمه، سهام عدالت دريافت كرده اند.
وي ادامه داد: تمامي بازنشستگان سال 86، سهام عدالت گرفتند و افراد باقي مانده از اين سال تا سال جاري براي دريافت سهام عدالت فرم هاي درخواست را تكميل كرده اند.
عضو شوراي عالي كار با بيان اين كه خانم هاي سرپرست خانوار سهام عدالت دريافت كرده اند، گفت: ساير كارگران مشغول به كار و بيكار تاكنون سهامي دريافت نكرده اند كه در همين خصوص از وزير كار و امور اجتماعي درخواست شده است.وي ادامه داد: وزير كار قول مساعد در مورد واگذاري سهام عدالت به كارگران داده است، اما هنوز زمان آن معلوم نيست كه البته قسمتي از اين موضوع بستگي به سرعت واگذاري سهام شركت ها به بخش خصوصي دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14