(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 آبان 1388- شماره 19516
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بيانيه انتقادي جمعي از اساتيد و فارغ التحصيلان روحاني دانشگاههاي قم، مفيد، باقرالعلوم(ع) و اديان و مذاهب
تشكيل سازمان هدفمندي يارانه ها آخرين توافق دولت و مجلس
خارج از دستور
جايگاه عالمان رباني
ديدار جمعي از علماي اهل سنت با دادستان كل ويژه روحانيت
مراجع عظام در ديدار سرتيپ پاسدار نقدي: بسيج خار چشم دشمنان نظام و انقلاب است
وزير امورخارجه : سوخت 5/3 درصد را از كشور خارج نمي كنيم
وكيل كلوتيد ريس جزئيات برگزاري دادگاه موكلش را بازگو كرد
سردار همداني خبر داد همايش 100 هزار نفري بسيجيان تهران در ورزشگاه آزادي



بيانيه انتقادي جمعي از اساتيد و فارغ التحصيلان روحاني دانشگاههاي قم، مفيد، باقرالعلوم(ع) و اديان و مذاهب

كاش همچنان خاموش مي مانديد
يكي از پرسش هايي كه در فتنه انتخاباتي اخير ذهن معتقدان و ياوران جمهوري اسلامي و ولايت فقيه را به خود مشغول مي ساخت اين بود كه چرا نهادها و سازمان هايي كه مشروعيت، اعتبار و امكاناتشان به طور مستقيم از ناحيه ولي فقيه تامين مي شود در برخورد با ابعاد اين فتنه، زمين گير و منفعل باقي مانده اند؟ چرا سازمان گسترده اي مثل دفتر تبليغات حوزه علميه قم، با صدها نفر محقق و كارشناس در رشته هاي مختلف سياسي و اجتماعي با امكانات و بودجه بسيار و دارا بودن آرشيوي با 000/30پرونده تبليغي و نزديك به 20نشريه در موضوعات مختلف، در مقابله با فتنه اخير حتي يك صفحه مطلب چاپ نكرده است؟ راستي چرا ارگان هايي مانند سازمان تبليغات اسلامي، جامعه المصطفي العالميه، مسئولان نهادهاي نمايندگي ولي فقيه در مراكز مختلف، مسئولان دانشگاههاي اديان و مذاهب، باقرالعلوم(ع)، قم و... در دفاع از اصول اسلام و انقلاب و حمايت و اطاعت از ولي فقيه زمان چنين ناتوان و افسرده بر جاي مانده اند؟ چرا مسئولان اين سازمان ها از زير بار مسئوليت خود شانه خالي مي كنند و پاسخگوي وظايفشان نيستند؟ تا اين كه بيانيه 9 تن از فضلاي حوزه علميه قم- كه اكثر آنان از اعضاي هيات امناي دفتر تبليغات اسلامي و چند نهاد و بخش حوزوي ديگر هستند و برخي از آنان در انتخابات دهم آشكارا از آقاي موسوي حمايت كرده بودند- تحت عنوان «بيانيه جمعي از اساتيد و محققان حوزه علميه قم درباره حوادث پس از انتخابات» در روزنامه جمهوري اسلامي (يكشنبه 10آبان 88، ص4) و مطبوعات ديگر منتشر شد.
صرف نظر از اين كه انگيزه اين آقايان از وقت كشي و تاخير در حمايت و اظهار اطاعت از ولي فقيه زمان تاكنون چه بوده و اكنون نيز چه انگيزه اي در سر دارند و براي حفظ چه چيزي زبان گشوده و اين بيانيه نيم جان و پرسش برانگيز و پر از لفاظي را منتشر كرده اند، بايد گفت، سوگمندانه در اين نوشتار مطالبي ارائه شده كه آشكار مي كند علت كرختي و انفعال سازمان هاي مزبور در برخورد مسئولانه با فتنه اخير، مديريت ضعيف و دمدمي مزاج حاكم بر آنها است، ضمن اين كه بيانيه مذكور حاوي نكاتي است كه بايد براي تنوير افكار عمومي پاسخ داده شود:
1-نويسندگان بيانيه در گام نخست تلاش دارند عدم تمكين به قانون، اغتشاشات و اردوكشي ها و تخريب هاي خياباني گروههاي سركش سياسي را از لوازم مردم سالاري نوپا در جمهوري اسلامي و تا حدي طبيعي نشان دهند و بخشي از آن را نيز به فاصله گزيني حاكميت از لوازم مردم سالاري ديني نسبت داده اند و نوباوگي مردم ايران در برپايي نظام مردم سالار را به رخ كشيده اند.
2- در يادكرد آثار منفي بلواي انتخابات اخير به اين نكته اشاره مي كنند كه اين رخداد جبهه اي به گستردگي سلطنت طلبان، منافقان، ملي گرايان، ليبرال ها، مرتجعان را متحد ساخت، ولي هرگز نامي از منافقان جديد و احزاب مشاركت و كارگزاران و سازمان مجاهدين انقلاب و رهبران آنها كه راس فتنه و ستون پنجم دشمن بودند و از حضور در بدنه نظام اسلامي، بزرگترين سوء استفاده را كردند، نمي برند و خواستار محاكمه و مجازات آنان نمي شوند.
3- براي نمودن مصاديق قانون گريزي، همچون قانون شكنان اخير، تنها به چند مورد نظير حوادث كوي دانشگاه و بازداشتگاه كهريزك كه گناه آنها به طور غيرمستقيم به خود عوامل فتنه برمي گردد، اشاره كرده و بدون ذكر گناهان و جرائم بزرگ اردوي اصلاح طلبان از قبيل زير سؤال بردن انتخابات بي نظير ملت ايران، طرح دروغ بزرگ تقلب، همنوايي و همكاري با دشمنان تابلودار ايران و اسلام، تخريب اماكن عمومي و خصوصي و زدن و شكستن و آتش زدن و از همه بدتر محاربه با نظام ولايت فقيه و ملكوك كردن چهره جمهوري اسلامي و... فقط خواستار پيگيري قضايي درباره كوي دانشگاه و بازداشتگاه كهريزك مي گردند و تنها بخشي از سخنان مقام معظم رهبري را مورد دقت قرار داده و نكات اصلي و هشدارها و اتمام حجت هاي ايشان با گروههاي اصلاح طلب معاند را مغفول مي گذارند.
4- در اين بيانيه، مدافعان نظام و حاميان ولي فقيه و چهره هاي متعهد سياسي و نظامي را كه در روزهاي فتنه، رهبر معظم انقلاب را تنها نگذاشتند و همچون سدي پولادين جلو هجوم همه جانبه دشمنان اسلام و انقلاب را گرفتند، به عنوان «جريان هاي كم تحمل و بي ظرفيت و برخوردار از دافعه حداكثري و اهل تكفير و تفسيق و تجسس و افترا» معرفي شده اند كه سعه صدر سياسي كه از مولفه هاي اساسي مردم سالاري ديني است را نشانه رفته اند. اين چنين تحليلي، درست برخلاف واقعيت و چشم پوشي بر حقيقتي است كه حتي دشمنان به آن اقرار كردند و از تحمل و مداراي جمهوري اسلامي و به ويژه رهبري معظم انقلاب، در مقابله با قانون شكنان و قدرت فرونشاندن آتش فتنه به نيروي تدبير و تنوير افكار عمومي و ياري گرفتن از مردم، در كمترين زمان، انگشت حيرت به دندان گرفتند و جهانيان دانستند كه آستانه تحمل نظام اسلامي تا چه حد بالاست و جمهوري اسلامي قدرت مهار بحران هاي داخلي گسترده را دارد.
5- در انتقادي دو پهلو و نيمه جان از اصلاح طلبان سركش، آنان و طرفدارانشان را نخبگان معتبر كه نقش حساسي در مديريت، توليد، دانش سازي، فرهنگ گستري و تحول اجتماعي دارند، معرفي و به آنان توصيه مي كنند: هرچند به دنبال عدالت، آزادي و استقلال اند، اما بايد تسليم راي اكثريت شوند، ليكن با ظرافت، طرفداران رئيس جمهور برگزيده را مردمان ايلاتي، روستايي و حاشيه نشينان شهري مي شناسانند، در حالي كه جز در تهران و برخي شهرهايي كه مسائل قومي و مذهبي موثر بودند، اكثريت مطلق آرا كه شامل تمام اقشار مي شود، به سمت جريان پيروز آمد. راستي با چه آماري مي توان ثابت كرد كه در تهران، راي دهندگان به موسوي، همه نخبگان و راي دهندگان به احمدي نژاد از سطح تحصيلات و فرهنگ پاييني برخوردار بوده اند و راستي مگر درصد نخبگان در جامعه چند نفر است؟ و جالب اين كه به سخني از امام(ره) استناد مي كنند و تلويحا اين نكته را بيان مي نمايند كه درست است ملت خلاف صلاحش راي داده اما بايد راي اكثريت را پذيرفت!
در كل مي توان گفت، اگرچه نويسندگان بيانيه، در شرايط فعلي، براي حفظ برخي داشته ها و به رغم ميل باطني خود و چه بسا با توصيه خيرخواهان اين بيانيه را منتشر كرده اند تا اعلام حمايتي از نظام كرده باشند اما به سبب نوع تفكرشان، نتيجه اين بيانيه به زيان تنظيم كنندگان رقم خورده است!
شگفت آن كه اين بيانيه با پنج ماه تاخير و در حالي صادر مي شود كه پرده هاي فتنه بالا رفته و توطئه گران شكست خورده اند ولي حضرات هنوز هم حقيقت مطلب را درنيافته اند!
در پايان خطاب به بيانيه نويسان بايد گفت امكانات و بودجه و وقت حوزه علميه و مردم متدين كه به شما سپرده شده و اميد مي رفت كه شما از اينها براي پيشبرد اسلام و انقلاب بهترين استفاده را مي برديد، آيا توانسته ايد، به وظايف قانوني و شرعي خود در دفاع از اسلام و انقلاب و حمايت و اطاعت از ولي فقيه زمان عمل كنيد؟ اي كاش ساكت مي مانديد و بر زخم هاي روحانيون و طلاب انقلابي نمك نمي پاشيديد.
از مسئولان نظام اسلامي نيز استدعا داريم كساني را كه به موهبت مسئوليتي مفتخر مي سازند چنان آسوده و رها نگذارند كه گمان كنند اين مسئوليت بر آنان ختم شده است و نظام اسلامي محتاج فضل و دانش آنها است تا هر طور هوس كنند رفتار نمايند و پاسخگوي وظايف خويش نباشند. بايد ترازوي محاسبه را برقرار كرد و محصول كار هر يك را ارزيابي دقيق نمود و عذر كساني را كه با حركت پيشرونده نظام اسلامي و منويات رهبر معظم انقلاب هماهنگ نيستند، خواست. در بدنه حوزه، فضلاي انقلابي، متخصص و متعهد كم نيستند كه در شناخت آنان كند عمل مي شود. نبايد نظام را محتاج مجموعه اندكي از چهره هاي معروف انگاشت و ناز آنان را خريد. براي بيمه كردن آينده نظام بايد بخش شناخت نيروهاي جديد، ارزيابي و سنجش استعدادهاي مديريتي را فعال كرد و نيروهاي جديد و پرتوان را به صحنه آورد.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
جمعي از اساتيد و فارغ التحصيلان روحاني دانشگاههاي قم، مفيد، باقرالعلوم(ع) و اديان و مذاهب

 



تشكيل سازمان هدفمندي يارانه ها آخرين توافق دولت و مجلس

سرويس سياسي-
مجلس و دولت براي حل اختلاف در خصوص لايحه هدفمندسازي يارانه ها در جديدترين تفاهم به اين نتيجه رسيدند كه تاسيس سازمان هدفمندي يارانه ها را به جاي صندوق يارانه ها مورد بررسي قرار دهند.
اين خبر در حاشيه جلسه علني ديروز و به دنبال تاخير 48 دقيقه اي مجلس در آغاز به كار نشست علني خود به بيرون درز كرد.
ديروز وقتي زنگ شروع به كار رسمي خانه ملت به صدا درآمد لاريجاني ميكروفونش را روشن كرد و گفت: دليل تاخير در شروع به كار مجلس مربوط به گزارشي بود كه آقاي مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه لايحه هدفمندسازي يارانه ها لازم دانست به نمايندگان مجلس ارائه دهد تا در جريان بحث هاي مربوط به لايحه و رايزني هاي پيرامون آن قرار گيرند.
پس از اين سخنان بود كه احمد توكلي به عنوان يكي از حاضران در جلسه كميسيون ويژه با دولت اقدام به توزيع برگه هايي ميان خبرنگاران و نمايندگان كرد. اين برگه ها در حقيقت گزارش يا برداشت احمد توكلي از جلسه مذكور بود.
وي در اين گزارش با اشاره به اختلاف دولت و مجلس درباره ايجاد صندوق هدفمندي يارانه ها و اصرار طرفين بر نظرات خود در نهايت نوشت: رد و بدل مطالب ادامه يافت تا سرانجام چون نتيجه روشني حاصل نشد قرار شد از دولت و كميسيون چند نفري بنشينند و به يك راه حل برسند.
رئيس جمهور نيز گفتند من نامه استرداد لايحه را پس نمي گيرم تا ببينم نتيجه كار اين كميته چه مي شود، كميته مزبور نيز طي چند ساعت مباحثه به اين نتيجه رسيد كه كميسيون ويژه يك ماده به شرح زير به عنوان ماده الحاقي به صحن علني پيشنهاد كند:
«ماده الحاقي- به دولت اجازه داده مي شود ظرف مدت يك ماه پس از تصويب اين قانون، سازماني به نام سازمان هدفمندسازي يارانه ها با استفاده از امكانات و نيروهاي موجود دولت، جهت اجراي اين قانون تاسيس نموده و وجوه حاصل از اجراي اين قانون را كه به خزانه واريز كند و عينا پس از وصول بطور مستمر برداشت نموده و در اختيار سازمان مزبور جهت اجراي اهداف اين قانون و تكاليف مندرج در آن قرار دهد تا برابر آن هزينه نمايد.
اساسنامه سازمان مذكور شامل، ماهيت حقوقي، اركان و چگونگي تشكيل و وظايف و اختيارات آن ظرف يك ماه توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهور پيشنهاد و به تصويب هيات وزيران مي رسد.
توكلي البته در ادامه گزارش خود به انتقاد از دولت در اصرار بر تشكيل سازمان يا صندوق هدفمندي يارانه ها پرداخت كه همين انتقادهاي تند و بعضا گزنده باعث شد تا زارعي نماينده مردم تهران در تذكري آئين نامه اي نسبت به انتشار بي مجوز اين گزارش در ميان نمايندگان انتقاد كند كه لاريجاني هم در پاسخ تلويحا تذكر زارعي را تاييد كرد و گفت: براي انتشار اين گزارش ها بايد از هيات رئيسه اجازه گرفته شود.
در عين حال انتشار گزارش مذكور دستمايه اي شد تا خبرنگاران در حاشيه نشست علني به سراغ مصباحي مقدم رئيس كميسيون ويژه هدفمندي يارانه ها بروند و كم و كيف تاسيس سازمان هدفمندسازي يارانه ها را از او جويا شوند.
رئيس كميسيون ويژه مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به نظر كارگروه مشترك دولت و مجلس براي الحاق يك ماده به لايحه هدفمندكردن يارانه ها، گفت: دولت پذيرفت تشكيل صندوق تجميع درآمدهاي هدفمند كردن يارانه ها خلاف قانون اساسي است.
مصباحي مقدم افزود: دولت بر اين اساس خواستار تشكيل سازمان يا شركتي براي سازماندهي اجراي لايحه شده و طبق اساسنامه اين شركت كه از سوي هيئت وزيران تدوين خواهد شد درآمدهاي ناشي از اجراي لايحه را از حساب ذخيره به منابع شركت منتقل مي كند.
وي ابراز اميدواري كرد الحاق يك ماده به لايحه به گونه اي باشد كه منافاتي با قانون اساسي و آئين نامه مجلس نداشته و بتواند دست دولت را در اجراي لايحه بازگذاشته و امكان نظارت مجلس را فراهم كند.
نماينده مردم تهران در مجلس در خصوص علت تغيير نظر دولت از تشكيل صندوق به تاسيس شركت براي ساماندهي درآمدهاي ناشي از هدفمندكردن يارانه ها اظهار داشت: ايجاد صندوق مجزا به معني ايجاد مركز عمومي غيردولتي كه منابع آن كاملا غيردولتي محسوب مي شود اما تاسيس يك شركت دولتي به مفهوم آن است كه بودجه آن سالانه از طريق لايحه تامين شود.
اين سخن مصباحي مقدم ناظر بر اين نكته است كه گويا مجلسيان با تاسيس سازمان هدفمندي يارانه ها موافقند چون امكان نظارت مجلس بر بودجه هدفمندي يارانه ها را فراهم مي كند.
در همين راستا معاون امور مجلس رئيس جمهور نيز به جمع خبرنگاران آمد و از موافقت رئيس جمهور با كليات پيشنهاد تاسيس سازمان يارانه ها خبر داد.
به گزارش ايسنا، ميرتاج الديني، با اشاره به اين كه كميته تشكيل شده ميان مجلس و دولت براي حل مشكل موجود در لايحه هدفمند كردن يارانه ها شامل هشت نفر مي باشد، خاطرنشان كرد: پيش از اين قرار بود كه اين كميته شش نفره باشد و سه نفر از دولت و سه نفر از مجلس در آن حضور پيدا كنند، اما پس از آن آقايان فرزين و ابوترابي فرد هم به جمع اعضا اضافه شدند.
وي اضافه كرد: در جلسه سه ساعته اي كه اين كميته داشت در مورد همه ابعاد قضيه بحث شد.
معاون پارلماني و امور مجلس رئيس جمهور، گفت: نظر رئيس جمهور باز بودن دست دولت در اجراي مصوبه است. رئيس جمهور تاكيد دارد كه دولت به دنبال اجراي اين لايحه است و دغدغه دولت براي اين كه فشار بر طبقات جامعه وارد نشود اگر بيشتر از مجلس نباشد كمتر از آن نيست.
وي باتاكيد بر اين كه دولت از بحث تشكيل صندوق عبور كرده است، گفت: هم اكنون بحث سازمان هدفمندسازي يارانه ها مطرح شده كه توافقاتي نيز بر سر آن حاصل شده است، و متني در اين خصوص تهيه شده كه تنها بر روي برخي الفاظ بحث هايي وجود دارد كه قرار است در جلسات آتي مورد بحث قرار گيرد.
معاون پارلماني رئيس جمهور، از پذيرش كليات تشكيل سازمان هدفمندسازي يارانه ها خبر داد و افزود: جزييات اين مسئله را بايد كميسيون ويژه بررسي كند و پس از آن نظر مجلس نيز اعلام شود و اين در صورتي قابل اجراست كه كميسيون ويژه آن را بپذيرد.
وي خواست دولت در اين زمينه را داشتن ساز و كار مستقل عنوان كرد و گفت: عملكرد اين سازمان همانند شركت هاي دولتي خواهد بود كه حسابرسي آن در بودجه كل كشور انجام مي شود.
بهرحال اين اظهارات معاون امور مجلس رئيس جمهور نويد از تفاهم مجلس و دولت در آينده نه چندان دور براي حل اختلاف پيش آمده در خصوص لايحه هدفمندسازي يارانه ها را مي دهد.
مصوبات مجلس
در بخشي از جلسه ديروز نمايندگان مجلس به تصويب كليات و جزئيات طرح اصلاح موادي از قانون تاسيس شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور پرداختند.
بر اين اساس رئيس شورايعالي استان ها، رئيس شوراي شهر و شهردار شهر مربوطه، حسب مورد با حق راي به عضويت شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور در مي آيد.
همچنين نمايندگان با اصلاح عبارتي بند 5 ماده 1 قانون مذكور مقرر كردند «معاون فني معاونت راهبردي رياست جمهوري» جايگزين «معاون رئيس سازمان برنامه و بودجه» در شورايعالي ترافيك شود.
همچنين نمايندگان مجلس تاكيد كردند كه شوراي هماهنگي ترافيك استان به رياست استاندار يا معاون عمراني وي و با حضور مديران كل وزارتخانه ها و سازمان هاي عضو شورايعالي مستقر در استان، رئيس شوراي اسلامي استان و فرمانده ناحيه انتظامي تشكيل مي شود.
نمايندگان همچنين يك فوريت طرح اصلاح موادي از قانون ديوان محاسبات را تصويب كردند.

 



خارج از دستور

سوخت نيروگاه بوشهر
چند ماه ديگر در قلب راكتور است
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به جلسه اين كميسيون با رئيس سازمان انرژي اتمي و معاون رئيس جمهور، عنوان كرد: براساس گزارش آقاي صالحي در ماه هاي آينده طبق توافق با روس ها نيروگاه بوشهر مراحل اوليه كار خود را آغاز مي كند.
به گزارش ايسنا كاظم جلالي در حاشيه جلسه علني ديروز مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به اينكه در اين جلسه در مورد نيروگاه اتمي بوشهر و نوع روابط جمهوري اسلامي ايران با دولت روسيه مباحثي مطرح شد، در عين حال به اظهارنظر دو مقام روسي در خصوص سامانه موشكي اس 300 و نيروگاه بوشهر كه به گفته وي طي روزهاي گذشته سؤالات زيادي را در افكار عمومي به وجود آورد، اشاره كرد و گفت: بر اساس اظهارنظر اين دو مقام روسي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصميم گرفت كه جلسه اي با آقاي صالحي و معاون رئيس جمهور در اين زمينه داشته باشد كه صبح چهارشنبه اين جلسه برگزار شد.
وي با اشاره به اينكه در اين جلسه در خصوص چگونگي تكميل نيروگاه بوشهر و وضعيت فعلي اين نيروگاه و آخرين هماهنگي ها با روس ها بحث هايي مطرح شد، گفت: براساس گزارش رئيس سازمان انرژي اتمي طي ماه هاي آينده قرار گرفتن سوخت در قلب راكتور طي توافقات انجام خواهد شد.
جلالي در عين حال به اختلاف سال ميلادي با سال هجري شمسي اشاره كرد و گفت: با توجه به اين اختلاف، زمان دقيقي براي قرار گرفتن سوخت در قلب راكتور اعلام نشده است، اما طبق توافقات صورت گرفته در ماه هاي آينده اين كار انجام خواهد شد.
سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين تاكيد كرد: اين كميسيون از دستگاه ديپلماسي خواسته است كه با جديت بحث سامانه موشكي اس 300 را پيگيري كند.

 



جايگاه عالمان رباني

نظام طغيان را تنها علماء مي توانند به نظام عدل تبديل كنند. يعني اين وارثان انبيايند كه مي توانند نظام يك مملكت را به صورت يك مدينه فاضله دربياورند. زيرا خداي سبحان وقتي از «بيان» ياد مي كند، به عنوان الرحمن كه معلم بيان است، خود را مي ستايد؛ الرحمن. علم القرآن. خلق الانسان. علمه البيان(1). اين نظم و ترتيب بدين قرار است: تا فرد يا جامعه قرآني نشود، انسان نيست؛ تا انسان نشد سخن او (بيان) نيست!
نظم منطقي (بيان) در فرهنگ قرآن كريم
خداوند بيان را در مرحله بعد ذكر كرد، فرمود:تعليم قرآن است، بعد خلقت انسان است، بعد بيان؛ در حالي كه اول بايد انسان باشد، قرآن ياد بگيرد، بعد سخن بگويد؛ ولي الرحمن مي گويد: اول بايد قرآن ياد بگيرد، تا انسان بشود، تا حرف او بشود بيان؛ وگرنه حرف او مبهم است! «بهيمه» را كه بهيمه گفتند، چون حرفش مبهم است؛ حرفي براي گفتن ندارد. فرد و جامعه تا قرآني نشود، انسان نيست. انسان (حيوان ناطق) نيست، انسان «حي متاله» است. و فصل مقوم هويت انسان، (قرآن) است. الرحمن. علم القرآن؛ بعد از اينكه قرآن شد، خلق الانسان؛ بعد از اينكه كسي آدم شد، حرف او مي شود بيان؛ علمه البيان. اين نظم مال بيان است.
تجلي خداي سبحان با وصف (اكرم) براي اهل قلم
و درباره بنان و قلم كه شما عهده دار آنيد، ذات اقدس اله با (اكرم) خود را معرفي كرد. اقرا و ربك الاكرم الذي علم بالقلم (2). پس دو اسم از اسماي حسناي خداي سبحان، معلم حوزه ها و دانشگاه هاست. خدا با اسم پر بركت (الرحمن) در حوزه و دانشگاه تجلي كرد، يك. با اسم (اكرم) در اين دو حوزه تجلي كرد، دو؛ يكي را صاحب بيان كرد؛ شد استاد خوب، مدرس خوب، سخنران خوب، خطيب خوب. يكي را استاد قلم كرد؛ شد مؤلف خوب، مصنف خوب، ماتن خوب، شارح خوب.
طغيان زدائي، دليل طرح اعطاي (بيان) و (بنان) به انسان
در هر دو بخش يك جامع مشتركي ذكر كرد؛ فرمود: اگر من انسان را با قرآن آدم كردم، جامعه را با قرآن انسان كردم، به آنها بيان آموختم؛ براي اين است كه جلوي طغيان را بگيرم، الا تطغوا في الميزان (3). و اگر خودم با اسم اكرم تجلي كردم و جامعه را اهل قلم كردم، براي اينكه جلوي طغيان را بگيرم؛ كلا ان الانسان ليطغي. ان راه استغني (4). اين جريان طغيان زدائي را، هم در كنار بنان و قلم در سوره علق ذكر مي كند، هم در كنار بيان در سوره رحمان ذكر مي كند. اگر قلم و بيان نتواند طغيان زدائي كند؛ نه آن بيان، بيان است و نه اين بنان، بنان!
اينچنين نيست كه كلا ان الانسان ليطغي را (معاذ الله) بي تناسب در كنار علم الانسان ما لم يعلم ذكر كرد؛ و اگر بيان نتواند طغيان زدائي كند، بيان نيست! اگر فرمود: قرآن است و انسانيت است و بيان بودن هست؛ الا تطغوا في الميزان هم دركنارش هست. پس جامع مشترك تدريس و تاليف، طغيان زدائي است.
تربيت مجتهدان و محققان برجسته، رسالت اصلي انبياء
حال سؤال اين است كه: كدام گوينده مي تواند طغيان زدائي كند؟ كدام مصنف توان طغيان زدائي را دارد؟ آيا هر نويسنده اي، هر گوينده اي مي تواند چنين كند؟! يا اين كه گوينده و نويسنده، اول بايد عالم رباني بشود تا بعد بتواند طغيان زدائي كند! و انبياء گرچه براي هدايت توده مردم آمدند، اما رسالت اصلي و مستقيم انبياء، شما علماء ايد. آنها با توده مردم ارتباط مع الواسطه دارند. آنها نيامدند كه براي تك تك مردم مسئله بگويند! آنها آمدند مجتهد و حكيم و فقيه تربيت كنند؛ بعد آنها را اعزام بكنند به جامعه. اگر توده مردم هم در مسجد و مراكز ديگر با آن انبيا ارتباط داشتند، پاسخ مسائل شان را مي دهند. اما رسالت اصلي آنها تربيت مجتهد و مصنف و محقق است.
نحوست حاكميت ارباب و رعيتي فرهنگي و حرمت «عالم رباني»
در سوره مباركه آل عمران فرمود: و ما كان لبشر ان يؤتيه الله الكتاب و الحكم و النبوه ثم يقول للناس كونوا عبادا لي من دون الله و لكن كونوا ربانيين بما كنتم تعلمون الكتاب و بما كنتم تدرسون (5). فرمود: اين رژيم ارباب و رعيتي نه تنها در بخش سياست و اقتصاد و جامعه شناسي منحوس است، بلكه در بخش فرهنگي هم به شرح ايضاً. اگر كسي بخواهد مردم را به خود دعوت كند، بگويد: راي من اين است، تابع راي من باشيد؛ اين يك ارباب و رعيتي فرهنگي است كه منحوس است. اما اگر كسي آدرس بدهد، بگويد: بيان خدا اين است، بيان قرآن اين است، بيان عترت طاهرين(ع) اين است؛ اين مي شود «عالم رباني».
فرمود: انبياء نيامدند مردم را به خودشان دعوت كنند، كه شما بشويد رعيت انبياء! ما كان لبشر، هيچ پيامبري اين حق را ندارد كه ان يوتيه الله الكتاب و الحكم و النبوه ثم يقول للناس كونوا عبادا لي من دون الله؛ مردم را به خودش دعوت بكند. پس انبياء آمدند براي چه؟! در سوره مباركه حديد فرمود: انبياء را فرستاديم، ليقوم الناس بالقسط (6). و هدي للناس(7) انبياء را براي هدايت مردم فرستاديم. اين رسالت خاص انبياء است. آنان حق ندارند مردم را به خودشان دعوت كنند! بلكه وظيفه شان اين است كه: كونوا ربانيين بما كنتم تعلمون الكتاب و بما كنتم تدرسون.
عالمان و انديشوران حوزوي و دانشگاهي
مخاطب دستور نيل به مقام (عالم رباني) شدن
اين را كه انبياء آمدند براي اينكه عالم رباني تربيت كنند؛ آيا به مردم كوي و برزن مي گويند، يا به حوزه و دانشگاه؟! اين كه گفتند شما عالم رباني باشيد دركرسي تعليم و تصنيف و تدريس، اين را به مردم مي گويند، يا به علماء و حوزه و دانشگاه؟! و لكن كونوا ربانيين، به همه ما گفتند عالم رباني باش! العالم الرباني من هو؟ آنكه شديد الربط بالرب است، از يك سو؛ شديد التربيب بالناس است (نه تربيت!) از سوي ديگر، چنين شخصي مي شود «عالم رباني».آنكه كاسب است، او كه عالم رباني نيست!!
انبياء به ما گفتند: عالم رباني بشويد؛ و شدني است. ولكن كونوا ربانيين؛ پيامبر فرمود وسيله عالم رباني شدن را آوردم. قرآن آوردم، روايات آوردم؛ اينها نورند. و كلامكم نور (8) كدام حديث را ما نگاه كرديم كه روشن نشديم؟! دعا نور است، روايت نور است، حديث نور است، ذكر نور است، فكر نور است، كدام يك از اينها نوراني نبود؟!
برقراري دو نوع ارتباط (عمومي) و (خاص) با مخاطبان
از سوي عالمان رباني
فرمود: شما اگر عالم رباني نشديد، حرف من را گوش نداده ايد؛ و لذا با مردم كوي و بازار فرقي نداريد! در آن صورت فقه فروشي كرديد، فلسفه فروشي كرديد، تفسير فروشي كرديد؛ فقط كاسبي كرديد. فرمود همانطوري كه ما انبيا، دو تا سمت داريم؛ يك ارتباط عمومي با مردم داريم، يك ارتباط خصوصي با شما داريم؛ شما عالمان هم كه وارثان انبيائيد، به شرح ايضا. شما هم يك ارتباطي با عموم مردم داريد؛ هر كي مسئله از شما سؤال كرد، جواب مي دهيد. در حسينيه ها، در مساجد، در معابر هر كه از شما سؤال كرد، جواب مي دهيد؛ اما فقط عوامانه زندگي نكنيد بلكه سمت دومتان اين است كه كونوا ربانيين با دو سمت: بما كنتم تعلمون، يك؛ مال توده مردم. و بما كنتم تدرسون؛ مدرس خوبي باشيد. حالا شما تدريس را براي جامعه مي گوئيد، يا براي حوزه و دانشگاه؟!
فرمود ما دو سمت داريم؛ هر كي مسئله از ما سؤال بكند، جواب مي دهيم، هدايت مي كنيم، موعظه مي كنيم؛ شما را هم مي پرورانيم. شما هم دو سمت داريد؛ هم معلم توده مردم ايد، هم مدرس حوزه و دانشگاه؛ اين درس مال دانشگاه و حوزه است و آن تعليم مال توده مردم.
سخنراني آيت الله جوادي آملي (مدظله العالي) در هشتمين همايش كتاب سال حوزه قم- مدرسه عالي دارالشفاء؛ 7/21/1385
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) الرحمن/1 تا 4 (2) علق / 3 تا 5 (3) الرحمن/8 (4) علق/ 6 و 7
(5) آل عمران /97 (6) حديد/ 52 (7)آل عمران/4
(8) من لايحضره الفقيه /2/616- زياره جامعه لجميع الائمه(ع)

 



ديدار جمعي از علماي اهل سنت با دادستان كل ويژه روحانيت

طرح سامان دهي حوزه هاي علميه اهل سنت به معناي دخالت در امور اهل سنت نيست، بلكه نظارت نظام به ايجاد يك فضاي مناسب براي جلوگيري از نفوذ افراد منحرف و بيگانه به حريم مقدس حوزه هاي علميه است كه اين نظم دهي و نظارت در همه دنيا مرسوم بوده و منحصر به ايران و يا مختص حوزه هاي علميه اهل سنت نمي باشد.
حجت الاسلام والمسلمين محمد سليمي دادستان ويژه روحانيت كل كشور در ديدار با جمعي از علماي اهل سنت زاهدان و يكي از نمايندگان محترم اين شهر در مجلس شوراي اسلامي، حيثيت روحانيت و جلوگيري از نفوذ افراد منحرف در مدارس علميه را از وظايف ذاتي دادسراهاي ويژه روحانيت برشمرد، و با اشاره به اينكه، نفوذي ها در پي خدشه دار كردن وحدت امت اسلامي هستند از علماي اهل سنت خواست براي مقابله با نفوذي ها با دادسراي ويژه روحانيت همكاري كنند.
وي در ادامه به مشكل مطرح شده از سوي علماي اهل سنت در مورد مديران مدارسي كه اقدام به پذيرش طلاب خارجي فاقد اقامت مجاز در بلوچستان مي كنند اشاره كرده و گفت: ملاك و معيار در اقدامات قضايي قانون است و در كليه كشورها نسبت به ورود و اقامت اتباع خارجي حساسيت نشان داده مي شود و مدت اقامت آنان محدود و تردد آنها تحت نظارت و كنترل ماموران انتظامي و امنيتي قرار مي گيرد. امر مهم براي ما به عنوان مرجع قضايي اين است كه اقامت و تردد اتباع بيگانه در كشور بايد براساس مقررات جاري كشور باشد و چنانچه بدون رعايت مقررات كشور كسي ورود يا اقامت كند، از نظر قانون مجرم شناخته مي شود و در اين زمينه فرقي ميان شيعه و سني نيست.
دادستان ويژه روحانيت با اشاره به مصاحبه ها و موضع گيري افراد معلوم الحال كه مزدور بيگانگان هستند و با اقدامات خرابكارانه خود امنيت شيعه و سني را در منطقه، تحت الشعاع قرار داده اند افزود: كساني كه دستشان به تريبون هاي رسمي كشور مي رسد نبايد در موضع گيري خود همانند اين محاربين عمل كنند بخصوص نماز جمعه كه مظهر وحدت اسلامي است، نبايد به ابزاري جهت ايجاد اختلاف و شكاف در بين امت اسلامي گردد.
وي اشاره كرد در گزارشي كه پس از سفر خود به استان سيستان و بلوچستان خدمت مقام معظم رهبري «مدظله العالي» ارسال نموده پيشنهاد كرده است كه جايگاه و سطح علمي حوزه هاي علميه اهل سنت به درجه اي از رشد و بالندگي برسد كه نه تنها فرزندان اهل سنت اين مرز و بوم نياز به سفر به ساير كشورها نداشته باشند، بلكه ساير كشورهاي اسلامي نيز به جاي اعزام جوانان جوياي علوم ديني به بعضي از كشورهايي كه در آن تفكر وهابيت ترويج مي گردد بتوانند در ايران كه ام القري اسلامي است تحصيل نمايند.
وي لازمه رشد و بالندگي حوزه هاي علوم ديني را وحدت و همدلي مسئولين و علماي شيعه و سني برشمرده و ابراز اميدواري كرد پيگيري مسئولين مدارس علميه در اجراي ضوابط قانوني موجب مهيا شدن فضاي خدمت رساني بيشتر نهادها را فراهم نمايد.
در اين ديدار، ابتدا امام جمعه اهل تسنن زاهدان در خصوص حل مشكلات و وضعيت حوزه هاي اهل سنت و تعيين تكليف طلاب خارجي غيرمجاز اظهار داشت: علماي اهل سنت هميشه از نظام اسلامي حمايت كرده و خواهند نمود و افرادي معتدل و بدور از افراط و تفريط هستند.
وي اظهار داشت افرادي كه خارج از اين مسير حركت كنند مورد تاييد ما نيستند، و ما خود را به قانون پايبند و ملزم مي دانيم و به كشور اسلامي ايران وابسته هستيم و هيچ گونه وابستگي به خارج از مرزها نداريم و خود را به حفظ نظام و آرمانهاي اسلامي آن ملتزم مي دانيم. ايشان ضمن تأكيد بر حفظ وحدت اظهار داشت ما هميشه در جلساتمان با طلاب و علماي اهل سنت بر دو محور تاكيد داريم:
اولاً: نبايد بر عليه مذهب شيعه فعاليتي صورت بگيرد ثانياً: نبايد بر عليه نظام اسلامي اقدام سوئي بشود.

 



مراجع عظام در ديدار سرتيپ پاسدار نقدي: بسيج خار چشم دشمنان نظام و انقلاب است

در آستانه هفته بسيج سرتيپ پاسدار نقدي رئيس سازمان بسيج كشور با علما و مراجع قم ديدار و درباره عملكرد و برنامه هاي آينده بسيج گزارش داد.
در اين ديدارها مراجع ضمن تجليل از بسيج و جايگاه بسيج در ميان مردم تأكيد كردند كه تفكر بسيجي مانع از تحقق برنامه هاي دشمن شده است.
همه مسلمانان از نظر اسلام بسيجي اند
آيت الله ناصر مكارم شيرازي در اين ديدار گفت: بسيج يكي از مهم ترين برنامه هاي دفاعي اسلام است و به عنوان يكي از سرمايه هاي مهم جامعه به حساب مي آيد. وي ادامه داد: يكي از سرمايه هاي مهمي كه فرهنگ اسلام در انقلاب به ما داده است، تفكر بسيجي بود كه همه مسلمانان از نظر اسلام بسسيجي اند اما از آنجايي كه كارآيي جوانان بيشتر است، جوانان بيشتري مجذوب بسيج شده اند.
وي تصريح كرد: اگر اين تفكر امام و حضور نيروهاي مردمي در صحنه نبود دشمن به برنامه هايش دست پيدا مي كرد و وضعيت كشور به گونه اي ديگر بود.
آيت الله مكارم شيرازي گفت: بسيار فكر خوبي است كه بسيج بايد در هر زمان مانند آن زمان برخورد كرده و بتواند نيازهاي روز را برطرف كند.
وي تأكيد كرد: بسيج بايد در زمان سازندگي به فكر سازندگي، در زمان جنگ به فكر دفاع از كشور و در تهاجمات فرهنگي به فكر گسترش مسائل فرهنگي در جامعه باشد.
اين مرجع تقليد تصريح كرد: وقتي وارد دنياي مادي مي شويم چيزي به نام بسيج معنا ندارد، سربازان دنيا را وقتي مي نگريم آنها خسته شده اند و در برابر تهديدات سخت نمي توانند سربلند بيرون آيند اما بسيجيان ما در تمام عرصه نشان دادند كه پيروز بوده و با معنويت و اخلاصي كه دارند در برابر تمام هجمه هاي دشمن ايستادگي مي كنند.
وي بسيج را خار چشم دشمنان نظام و انقلاب دانست و گفت: دشمنان از تشكيل بسيج بسيار ناراحتند و مي خواهند به هر طريقي كه شده است، به اين نيروي مردمي آسيب برسانند كه بايد در حفظ اين سرمايه ارزشمند كوشا باشيم.
امام اجازه تشكيل سپاه را
به يزدي نداد
آيت الله عبدالكريم موسوي اردبيلي هم در اين ديدار با قدرداني از خدمات بسيج و سپاه در كشور به تشريح نحوه شكل گيري سپاه در كشور پرداخت. وي با بيان اينكه بنده جزو بانيان تشكيل سپاه بودم، خاطرنشان كرد: با فرمان امام به همراه آقايان كلاه دوز، ابوشريف و چند نفر ديگر شروع به اين كار كرديم.
اين مرجع تقليد اضافه كرد: بنده به امام گفته بودم كه نمي توانم اين كار را انجام دهم تا اينكه آقاي ابراهيم يزدي آمد پيش من و گفت اجازه بدهيد تا من سپاه را تشكيل دهم و اگر سپاه را دست من ندهيد من از ايران مي روم.
موسوي اردبيلي تأكيد كرد: در يك فرصتي خواسته آقاي يزدي را به امام (ره) منتقل كردم و امام با صراحت تمام اجازه اين كار را نداد و به من گفت: شما كاري نداشته باشيد.
بسيج منشأ خدمات
براي كشور است
آيت الله جوادي آملي نيز در ديدار رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور در سخنان كوتاهي گفت: براي بسيج و بسيجيان آرزوي موفقيت و سربلندي مي كنم.
وي تأكيد كرد: بسيج خدمات بسياري براي كشور فراهم كرده است كه از خداوند متعال براي ارتقاي قدرت شما دعا مي كنم.
بسيج از اول انقلاب
مشكل شكن بود
آيت الله جعفر سبحاني نيز در اين ديدار بسيج را نهادي بزرگ دانست و اظهار داشت: بسيجيان بدون نام و نشان و به صورت افتخاري به نظام خدمت مي كنند و اين افتخار بزرگي است.
اين مرجع تقليد همچنين با اشاره به خدمات بسيج از ابتداي انقلاب تاكنون گفت: از ابتداي انقلاب تا حال بسيج كارهايي كرده است كه مشكل شكن بوده و مشكلات را حل كرده است.
آيت الله سبحاني با بيان اينكه خط خدمت به مردم بايد هميشه باشد، خاطرنشان كرد: سپاه، بسيج، نيروي انتظامي، ارتش و تمام كساني كه در نظام هستند اگر در خدمت مردم باشند مردم هميشه پشت سرشان خواهند بود.
نقدي: اغتشاشگران عليه شعارهاي امام(ره) شعار دادند
بنابراين گزارش ها سرتيپ پاسدار محمدرضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين كشور هم در روايتي از حوادث پس از انتخابات تأكيد كرد: يقيناً آن چيزي كه ما از امام آموختيم و تا آخر عمر آويزه گوش ما خواهد بود اين است كه هميشه با مردم و در كنار مردم باشيم.
وي با بيان اينكه بايد همه وجود ما وقف اسلام و دفاع از مردم باشد، به حوادث بعد از انتخابات اشاره كرد و اظهار داشت: گروه هايي در كشور پيدا شدند كه از سوي آمريكا و از رسانه ها و ماهواره هايي كه از آمريكا گردانده مي شوند دستور مي گيرند و دست به اغتشاش مي زنند.
وي با بيان اينكه اين افراد شعارهايي عليه شعارهاي امام درست كردند، گفت: شعارهاي اين افراد در طرفداري از آمريكا و عليه شعارهايي است كه امام راحل بر روي آن تأكيد داشتند.
وي اظهار داشت: ما اين افراد را جزو مردم نمي دانيم و همانطوري كه ابتداي انقلاب و در زمان امام راحل نيز با افرادي كه از خارج خط مي گرفتند و عليه امنيت مردم قيام مي كردند با قاطعيت برخورد مي شد، امروز نيز با اين افراد همانگونه برخورد خواهد شد.
نقدي خاطرنشان كرد: اين جريانات تا حدي جدي شده اند كه اصلي ترين شعارهاي امام را كه همان مرگ بر آمريكا است را زير سؤال ببرند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين افزود: ما شعار نه شرقي و نه غربي را با همه وجودمان سر داده و مي دهيم و با خونمان آن را ثابت كرده ايم.
وي خاطرنشان كرد: ما در دفاع از ارزش هاي انقلاب و آرمان هاي امام تا آخر و تا ظهور امام عصر(عج) مي ايستيم.

 



در واكنش به پيشنهاد آژانس براي معاوضه سوخت راكتور تهران
وزير امورخارجه : سوخت 5/3 درصد را از كشور خارج نمي كنيم

منوچهر متكي بر عدم ارسال سوخت 5/3 درصد به خارج از كشور تاكيد كرد و گفت مبادله همزمان سوخت را در داخل ايران قابل بررسي مي دانيم.
منوچهر متكي در گفت وگو با ايسنا در ارتباط با موضوع سوخت راكتور تهران گفت: «وقتي تيم ما به وين رفت، در شرايطي بوديم كه به آژانس اعلام كرده بوديم سوخت مي خواهيم. آژانس به آمريكا و روسيه اين درخواست را منعكس كرد. اين دو كشور به آژانس اعلام كردند آماده اند سوخت ايران را تامين كنند. زماني كه آنها اعلام آمادگي كردند آژانس گفت مناسب است كه در اين مورد مذاكره صورت گيرد. ما اين موضوع را بررسي كرديم و تيمي را براي بحث درباره اين مسئله تعريف كرديم. اين تيم به وين سفر كرد و آنها بسته اي كه مدنظرشان بود را به هيئت ايراني ارائه دادند، نه به صورت مكتوب، بلكه كليت آن را مطرح كردند.»
وي گفت: «آنها اعلام كردند حاضرند سوخت 5/3 درصد ايران را بگيرند، ببرند، غني سازي كنند به 20 درصد برسانند و برگردانند. بنابراين ايران كه 116 كيلو سوخت 20 درصد نياز دارد، در ازاي آن بايد 1160 كيلو يعني 10 برابر آن سوخت 5/3 درصد را بدهد كه در تغليظ 116 كيلو مي شود. يعني در افزايش غلظت غني سازي به 20 درصد اين به 116 كيلو تقليل پيدا مي كند.»
متكي ادامه داد: «بنابراين گفته شد كه نياز شما به 116 كيلو سوخت است و اين 116 كيلو برابر است با 1200 كيلو و موضوع 1200 كيلو نيز از اين جا مطرح شد.»
وي افزود: «هيئت ايراني در وين از اين اختيارات برخوردار نبود كه اين تصميم را همان جا نهايي كند. حتي رئيس سازمان انرژي اتمي نيز در اين هيئت حضور نداشت و كارشناس او حضور داشت، بنابراين بسيار روشن است كه ابتدايي ترين پاسخ به چنين درخواست و پيشنهادي، اين است كه اين پيشنهاد در تهران بررسي و پاسخ آن اعلام مي شود.»
متكي گفت: «آنها اعلام كردند ما تا جمعه منتظر پاسخ شما هستيم. اين پيشنهاد در تهران بررسي شد و به آژانس پاسخ خود را اعلام كرديم. اين كه در رسانه ها گفته مي شود ايران هنوز پاسخ خود را نداده است و آنها منتظر پاسخ هستند همان جنگ رواني است كه بايد متوجه آن بود. در واقع آنها مي خواهند بگويند پاسخي كه ما مي خواهيم را بگوييد.»
متكي افزود؛ اين تبليغات كه از سوي غربي ها مي شود مطابق با واقعيت نيست و رسانه هاي داخلي در اين زمينه بايد هشيار باشند.»
وي گفت: «ما اعلام كرده ايم كميته فني نشست وين دوباره تشكيل شود و ما ملاحظات مان را در آن نشست خواهيم گفت. هنوز اين نشست تشكيل نشده است.»
وزير امورخارجه كشورمان گفت: «ديپلماسي صفر يا 100 نيست؛ بنابراين اظهارات خانم كلينتون كه گفته است ايران فقط بايد همين پيشنهاد را بپذيرد، حرفي غيرديپلماتيك است.»
وي در بخش ديگري از اين گفت وگو درباره خط لوله صلح و حضور هند در پروژه خط لوله صلح گفت: «بايد پرسيد آيا اين پروژه محقق مي شود؟ بايد گفت حتما اين پروژه محقق مي شود؛ چرا كه بيش از 100 كيلومتر اين خط لوله كشيده شده است و خط لوله انجام مي شود. ما توافق دوسويه و دوجانبه اي در اين مورد با پاكستان داشته ايم و هروقت هند دراين مورد آماده شد، مي توان به اين توافق بپيوندد.»
متكي تاكيد كرد: «در مجموعه ديدارها در هند در مورد خط لوله صلح، هم نخست وزير و هم وزير امورخارجه بدون اينكه من به اين موضوع اشاره كرده باشم آن ها اين موضوع را طرح كردند و اعلام كردند ما درباره اين موضوع علاقه مند و مصمم هستيم. اين موضوع نشان دهنده اين است كه آنها نمي خواهند از اين پروژه دور بمانند.»
عدم اطمينان آمريكا به ارايه پاسخ رسمي ايران
وزارت امورخارجه آمريكا اعلام كرد كه اطمينان چنداني به ارايه پاسخ رسمي ايران به آژانس ندارد.
به گزارش رويترز يان كلي، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا در نشستي خبري ادعا كرد كه تهران هنوز به پيشنهادي كه پيش نويس آن را آژانس بين المللي انرژي اتمي بيش از يك ماه قبل تهيه كرد پاسخ رسمي نداده است.
وي گفت: ما هنوز آماده نيستيم كه در واقع اعلام كنيم آنها اين توافق را رد كرده اند، زيرا هنوز به طور رسمي آن را رد نكرده اند.
سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا افزود: ما هميشه در تعيين يك ضرب الاجل رسمي ترديد داريم، اما فقط مي گويم كه اين زمان بسيار كوتاه است.
سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا هم چنين گفت: صادقانه بگويم، شكست در ارايه پاسخ به اين پيشنهاد و عدم قبولي كلي توافق آژانس اطمينان چنداني به ما نمي دهد كه آنها به طور رسمي پاسخ بدهند.

 



وكيل كلوتيد ريس جزئيات برگزاري دادگاه موكلش را بازگو كرد

وكيل مدافع كلوتيد ريس تبعه كشور فرانسه، جزئياتي از روند برگزاري دادگاه موكل خود را ارائه داد.
محمدعلي مهدوي وكيل مدافع كلوتيد ريس تبعه كشور فرانسه در گفتگو با فارس با اشاره به برگزاري دادگاه رسيدگي به اتهامات موكل خود گفت: دادگاه روز سه شنبه به صورت غيرعلني برگزار شد كه در آن اولين قسمت از آخرين دفاعيات را ارائه كرديم. وي افزود: ارائه قسمت بعدي دفاعيات در مورد اتهامات موكلم، موكول به جلسه بعدي دادگاه شد كه البته زمان برگزاري آن هنوز مشخص نشده است. وكيل مدافع ريس در ادامه تصريح كرد: در اين جلسه بنده به عنوان وكيل مدافع و خانم ريس به عنوان متهم در جلسه دادگاه حضور داشتيم ولي شخص سفير فرانسه نيز خانم ريس را تا دادگاه همراهي كرد.
مهدوي در ادامه با بيان اينكه احتمالا بايد جلسه بعدي رسيدگي به اتهامات موكلم آخرين جلسه رسيدگي ها باشد ، تاكيد كرد: با توجه به دفاعياتي كه تاكنون ارائه كرده و دفاعياتي كه در جلسه بعدي ارائه خواهيم كرد اميدوارم كه بتوانيم حكم برائت كلوتيد ريس را از دادگاه بگيريم.
بر اساس متن كيفرخواست كلوتيد ريس تبعه كشور فرانسه كه طي حوادث پس از انتخابات دستگير شده بود، پدر وي از اعضاي كميسارياي انرژي هسته اي فرانسه و مادر وي عضو ارتش اين كشور است.
اقدام عليه امنيت ملي از طريق حضور در تجمعات و اغتشاشات مورخه 25 و 27 خرداد ماه و همچنين جمع آوري اخبار، اطلاعات و تهيه تصاوير از اين اغتشاشات و ارائه آن به وابسته علمي سفارت فرانسه از ديگر اتهامات ريس است. در كيفرخواست اين متهمه اعلام شده بود كه با توجه به گزارش معاونت ضد جاسوسي وزارت اطلاعات مبني بر احراز مجرميت اين تبعه فرانسوي تقاضا شده كه نامبرده عادلانه محاكمه شود.

 



سردار همداني خبر داد همايش 100 هزار نفري بسيجيان تهران در ورزشگاه آزادي

فرمانده سپاه تهران بزرگ از برپايي تجمع 100 هزار نفري بسيجيان در روز پنجم آذر در ورزشگاه آزادي تهران خبر داد.
سردار حسين همداني فرمانده سپاه محمدرسول الله (ص) تهران بزرگ ديروز در نشست خبري كه درآستانه هفته بسيج در ستاد سپاه تهران برگزار شد با بيان اينكه ما هر كسي كه معتقد به مباني انقلاب اسلامي با هر سليقه اي كه باشدرا، بسيجي مي دانيم، گفت: سپاه محمد رسول الله (ص) توانسته است از بين 7 ميليون و 500 هزار بسيجي خواهر و برادر در تهران بزرگ، يك ميليون و 500 هزار نفر از آنها را سازماندهي كند.
به گزارش فارس، همداني با بيان اينكه در رويكرد جديد بسيج به دنبال سازماندهي همه اقشار در سازمان بسيج هستيم، گفت:در چند سال اخير سعي كرديم بنا بر تغيير وضعيت تهديدات به تهديدات نرم فرهنگي، نقش نظامي بسيج را كمتر و بيشتر تلاش خود را در حوزه مبارزه با تهديدات نرم فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي به كار بگيريم.
وي تصريح كرد: از ميان 1 ميليون و 500 هزار بسيجي تهران بزرگ حداكثر 10 درصد آنها در حوزه نظامي در قالب گردان هاي عاشورا، الزهرا (س) و ذوالفقار فعاليت مي كنند و بقيه بسيجيان در حوزه مقابله با تهديدات نرم فرهنگي به كار گرفته مي شوند.
همداني تجمع 100 هزار نفري بسيجيان در ورزشگاه آزادي را از مهمترين برنامه هاي هفته بسيج عنوان كرد كه روز 5 آذر برگزار خواهد شد و افزود:براي اين كار از شب قبل از مراسم يك ميليون نفر از بسيجيان به پايگاه هاي خود فراخوان مي شوند كه از اين ميان يكصدهزار نفر براي شركت در تجمع بزرگ 5 آذر انتخاب خواهند شد.
وي اهداي گل به شهروندان، غبارروبي از مزار شهدا، به صدا درآمدن زنگ بسيج مستضعفين در مدارس، برگزاري دعاي كميل، تجليل از بسيجيان نمونه و برپايي نمايشگاه عملكرد سي ساله بسيج در ناحيه شهيد بهشتي را از ديگر برنامه هاي روز پنجم هفته بسيج معرفي كرد.
جانشين سابق نيروي مقاومت بسيج افزود: در روز جمعه بسيجيان با حضور در دعاي ندبه، مسابقات قرآن و برپايي ورزش در محلات و پارك ها، برنامه هاي روز ششم را اجرا كرده و يك هزار نفر از دوچرخه سواران بسيج نيز به صورت نمادين در نمازجمعه شركت خواهند كرد.
همداني زيارت خانواده شهدا و ايثارگران، برپايي يادواره شهدا، همايش عفاف و حجاب و همچنين همايش بسيج، انرژي و اصلاح الگوي مصرف را با موضوع صرفه جويي در برق و بنزين از ديگر برنامه هاي آخرين روز هفته بسيج عنوان كرد.
وي همچنين در سخنان خود برنامه هاي هفته بسيج را تشريح كرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14