(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 28 آبان 1388- شماره 19516
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
رهبر انقلاب درگذشت آيت الله نجومي و محمود شاهرخي را تسليت گفتند
فرمانده كل سپاه: پشت پرده اغتشاشات بعد از انتخابات ،ايجاد انحراف در راه انقلاب بود
چشم به راه سپيده
متكي در نشست خبري مشترك با همتاي ونزوئلايي خود عنوان كرد
آمريكا حامي كودتاگران در آمريكاي لاتين است
قديمي ترين فروشنده كيهان به ديار باقي شتافت
افتتاح كتابخانه تخصصي ايران شناسي موقوفه افشار سيستاني
مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه مازندران: يارگيري از درون نظام راهبرد جديد دشمن است
اخبار ادبي و هنري
سند همكاري مقابله با بيابان زدايي بين ايران و كشورهاي همسايه تنظيم شد
پس از انجام تعميرات واحد شماره 4 نيروگاه سد دز وارد مدار توليد شد
با پيام رئيس جمهور بزرگداشت عباسقلي يحيوي شاعر مرثيه سرا در اردبيل آغاز شد



رهبر انقلاب درگذشت آيت الله نجومي و محمود شاهرخي را تسليت گفتند

مقام معظم رهبري با صدور پيامي رحلت مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيدمرتضي نجومي را تسليت گفتند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي رحلت عالم پارسا و بزرگوار مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيدمرتضي نجومي را تسليت گفتند.
متن پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
رحلت عالم پارسا و بزرگوار مرحوم حجت الاسلام والمسلمين آقاي حاج سيدمرتضي نجومي رحمه الله عليه را به عموم ارادتمندان ايشان مخصوصاً جامعه علمي و هنري و مردم وفادار كرمانشاه آن خطه صفا و جوانمردي و به خاندان مكرم ايشان تسليت مي گويم. اين فقيه اخلاقي و مردمي كه در عين حال هنرمندي چيره دست و نام آور بودند، در طول ساليان اقامت خود در كرمانشاه در جايگاه عالمي عامل و وظيفه شناس در خدمت تربيت ديني و اخلاقي مردم آن مرز و بوم و در دوران انقلاب، در پيشبرد هدفهاي نظام جمهوري اسلامي، تلاش ارزنده و شايسته اي كرده و همواره درصراط مستقيم انقلاب پاي فشرده و زحماتي متحمل شدند.
فقدان ايشان براي آن استان و بخصوص جوامع علمي و هنري آن خسارتي است كه از خداوند متعال جبران آنرا مسألت مي كنم رحمت و غفران الهي ارزاني آن روح باصفا و با اخلاص باد.
مقام معظم رهبري همچنين با صدور پيامي درگذشت شاعر متعهد محمود شاهرخي را تسليت گفتند.
به گزارش پـايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در پيامي درگذشت شاعر متعهد مرحوم محمود شاهرخي را تسليت گفتند.
متن پيام بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت شاعر متعهد مرحوم آقاي محمود شاهرخي رحمه الله عليه را به جامعه ادبي و هنري كشور و به همه دوستداران شعر صميمي او و به خاندان گرامي اش تسليت مي گويم. ايشان از پيشكسوتان شعر انقلاب و در شمار نخستين هنرمنداني بودند كه با سرمايه ارزنده سخن و بيان، به ياري انقلاب شتافتند و هنر خود را صريح و صادق، به خدمت هدف هاي والاي آن گماشتند. نسل جوان و بالنده شعر انقلاب به اين شاعر روان سرا، و به ديگر استادان پيشكسوت اين عرصه پرافتخار مديون اند و همه بايد قدرشناس اين راهگشايان و خط شكنان اين جبهه گسترده و خطير باشيم. رحمت و رضوان الهي را براي آن شاعر و دوست عزيز مسالت مي كنم.

 



فرمانده كل سپاه: پشت پرده اغتشاشات بعد از انتخابات ،ايجاد انحراف در راه انقلاب بود

فرمانده كل سپاه پاسداران تأكيد كرد: پشت پرده اغتشاشات بعد از انتخابات ايجاد انحراف بزرگ در اهداف و راه انقلاب بود.
سرلشكر پاسدار محمدعلي جعفري ديروز در گردهمايي پاسداران و بسيجيان سپاه انصارالمهدي(عج) استان زنجان گفت: فلسفه وجودي سپاه و بسيج با فلسفه انقلاب و نظام به شدت به هم گره خورده است.
وي با اشاره به گذشت 31 سال از عمر با بركت نظام اسلامي كه گذشته و وارد چهارمين دهه پربركت عمر خود شده است گفت: دفاع از نظام و انقلاب مأموريت خطيري كه از سوي امام خميني(ره) برعهده دو نهاد مقدس سپاه و بسيج گذاشته شده است.
وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي ايران از روزهاي آغازين با توطئه هاي مختلف دشمنان رو به رو شده است تأكيد كرد: ملت ايران در طول سال هاي گذشته در راستاي دفاع از ارزش هاي انقلاب تلاش كردند.
وي با اشاره به اينكه در دوران دفاع مقدس، رشادت ها و حماسه هاي زيادي از سوي ملت ايران صورت گرفت گفت: مردم استان زنجان در جنگ تحميلي نقش مهمي داشتند كه ضمانت تداوم راه انقلاب را به دنبال داشت و امروز مي بينيم كه هر چه ما از عزت و اقتدار نظام جمهوري اسلامي ايران در جهان داريم به بركت ايثار و از خودگذشتگي ملت ايران در دوران دفاع مقدس و خون شهداي بزرگ است. وي در ادامه با اشاره به حوادث انتخابات رياست جمهوري گفت: در 4 يا 5 ماه گذشته انقلاب و نظام اسلامي با تهديدات بزرگي رو به رو شد كه ظاهر قضيه انتخابات ولي در پشت پرده اين حوادث و فتنه عظيم انحراف بزرگ در اهداف و راه انقلاب بود كه به نام انقلاب و راه امام بود كه مدعيان راه امام اين اهداف را دنبال مي كردند.
سردار جعفري با اشاره به اينكه ملت ايران با آگاهي و به بركت رهبري پيامبر گونه مقام معظم رهبري انقلاب و نظام اين تهديدها را پشت سرگذاشتند تصريح كرد: امروز با گذشت ماه ها بسياري از حقايق حوادث پس از انتخابات براي ملت ايران روشن شده است.
وي با اشاره به اينكه در اين حوادث به اعتبار و حيثيت نظام در عرصه جهاني ضربه بزرگي وارد شد گفت: اين گونه حوادث باعث شد كه انقلاب و نظام مستحكم تر و ريشه دارتر شده و دشمنان متوجه عمق و باور و ايمان مردم ايران نسبت به نظام و انقلاب شوند.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
ميناي چشم
باز آ كه بينم از گل رويت بهارها
دارد دل ستمزده ام با تو كارها
ميناي چشم مست تو دارد دوام عمر
كز غمزه اي به رقص برآرد خمارها
ما را بهار بي تو ندارد نشاط و شور
آب حيات اگر رسد از چشمه سارها
سيماي تابناك تو روشنگر وجود
در اشتياق روي تو شب زنده دارها
گامي بنه كه نعل سمندت كند نثار
بهر قيام پاك تو جان بر غبارها
ما بي قرار از عدل و تو پنهان ز چشم دل
بگذر به راه كه از تو بر آيد قرارها
عشاق سينه چاك تو، پابند ديگري
با نام تو كشند ز خوبان دمارها
باز آ و بر حريم شب من ستاره شو
تا نوري آيد از دل اين شام تارها
در زير چتر شب بنگر مهر بي فروغ
پنهان ز روي شانه دونان غيارها
دارند ادعاي نسب نامه شرف
دون زادگان و بي شرف و بي تبارها
از ياد رفت لاله و از ريشه خشك شد
ك شتند بي دلان به حريم تو خارها
چشم «غزل» به راه تو دارد اميد نور
باز آ و صبح كن، شب چشم انتظارها
همايون ثقفي
سفر
اي گل به تمناي دل ما نظري كن
از آمدنت سينه ما را خبري كن
يك عمر گداي در بازار تو بوديم
اي جان، تو به كاشانه دل ها سفري كن
محمد شهادتي
آقا سلام!
مهدي سلام شعر مرا هم گداختي
با تكه پاره هاي دل من چه ساختي؟
از جمعه هاي كمي قبل هاي دور
دانسته مي شود كه تو با ما نساختي

آري گلايه مي كنم اما گناه نيست
كوه است درد من، آقا كه كاه نيست
اما به انتظار تو پايان نمي دهم
اين روزها كه برايم پناه نيست

اينجا سلام كسي را جواب نيست
در خواب ديدنت آقا سراب نيست
مهدي به انتظار تو اين قصه پير شد
اما بدون تو عمرش حساب نيست

امشب دوباره دلم را مرور كن
از ندبه واره هاي دل ما عبور كن
امشب دوباره دلم تند مي زند
فردا به خاطر امشب ظهور كن

روزي تو مي رسي و من اينجا هنوز هم
در راه مانده و تنها هنوز هم
اقرار عشق تو را مشق مي كنم
درگير و خسته و اما هنوز هم...
معصومه شيردل

 



متكي در نشست خبري مشترك با همتاي ونزوئلايي خود عنوان كرد
آمريكا حامي كودتاگران در آمريكاي لاتين است

وزير امور خارجه كشورمان آمريكا را حامي كودتاگران در آمريكاي لاتين دانست.
منوچهر متكي سه شنبه شب در نشست خبري مشتركي با همتاي ونزوئلايي خود به تشريح گفت وگوهايش با «نيكلاس مادورو» پرداخت و گفت: در اين ديدار مسائل سياسي و تحولات سياسي و امنيتي در منطقه آمريكاي لاتين، غرب آسيا و خاورميانه مرور شد.
وي با بيان اينكه دو كشور نسبت به اين تحولات مواضع يكساني دارند، اظهار داشت: حركتي كه آمريكايي ها در حمايت از كودتاگران در هندوراس به عمل آوردند دولت آمريكا را در يك موضع متضاد و متناقض قرار داده است.
يعني آمريكا از كودتا و كشورهاي آمريكاي لاتين از دموكراسي در اين منطقه حمايت مي كنند.
وزيرخارجه كشورمان مسائل فلسطين و تحولات افغانستان و عراق را از ديگر مواردي برشمرد كه با نيكلاس مادورو درباره آن گفت وگو كرده است و افزود: در اين گفت وگوها از انتخاب پارلماني پيش رو در عراق استقبال به عمل آمد.
وي با بيان اينكه عناصر اخلالگر و تروريست تلاش مي كنند ناامني ها را در عراق ايجاد كنند تا زمينه را براي تداوم حضور بيشتر اشغالگران در اين كشور تدارك ببينند، خاطرنشان كرد: اميدواريم همه كشورهاي منطقه از يك انتخابات آزاد و بدون هرگونه دخالتي كه ملت عراق يكي از مهم ترين گام هاي خود را در تاريخ حساس خود در زمينه اعمال اراده اش برمي دارد، حمايت كنند.
وزيرخارجه در ادامه با ذكر اين نكته كه بزرگ ترين كاروان بخش خصوصي در سفر احمدي نژاد به ونزوئلا و برزيل همزمان در اين كشورها حضور خواهند داشت، آن را نمايش بزرگي از حضور فعال و موثر شركت هاي بخش خصوصي در روابط اقتصادي خارجي جمهوري اسلامي ايران و آغازي خواند كه بشارت دهنده نقش آفريني هر چه جد ي تر بخش خصوص در روابط اقتصادي خارجي است.
همچنين وزير امور خارجه ونزوئلا كه به تهران سفر كرده است در اين نشست خبري مشترك اوضاع كنوني در جهان را از جمله موضوعاتي برشمرد كه با متكي درباره آن گفت وگو كرده است و افزود: دولت ها و ملت هاي ما مواضع مشتركي در خصوص موضوعات مهم جهاني دارند و درباره موضوعاتي كه در آينده اتفاق مي افتد با اشتراك مساعي به موضوع مشتركي رسيده ايم.
«نيكلاس مادورو» ادامه داد: ما براي ايجاد دنياي چند قطبي بدون سلطه، امپرياليسم و جنگ، يك اتحاد استراتژيك با يكديگر داريم.
«مادورو» ايران را نماينده انقلاب 30 ساله در جهان و ونزوئلا را نماينده انقلابي برشمرد كه با حركات آزاديخواهانه سيمون بوليوار آزاديخواه آمريكاي لاتين آغاز شده است و گفت: ما دو نيرويي هستيم براي ايجاد تغيير در جهان، دو نيروي عدالت خواه و صلح طلب در جهان، ما در دو منطقه اي هستيم كه براي استقرار صلح و عدالت، جنگ صورت مي گيرد.
وي به گفت وگوهاي دو كشور در مورد موضوعات مختلف از جمله تامين مالي براي پروژه ها، ايجاد بانك و صندوق دومليتي و همچنين همكاري ها در زمينه انرژي اشاره كرد و افزود: طبق نقشه راه 10 ساله (2010 تا 2020) ما يك راه مشترك را با هم خواهيم پيمود.
وزير خارجه ونزوئلا با اشاره به سفر هفته آينده احمدي نژاد به اين كشور، اظهار داشت: چاوز و احمدي نژاد هفته آينده اخبار بسيار مهمي را به اطلاع عموم خواهند رساند.

 



قديمي ترين فروشنده كيهان به ديار باقي شتافت

قائم شهر- خبرنگاركيهان:
قديمي ترين فروشنده روزنامه كيهان در اثر سكته قلبي فوت كرد.
يارعلي مهدوي كوچكسرايي كه در طول عمر 73 ساله خود بارها به خانه خدا، كربلاي معلا، سوريه و مشهد مقدس سفر كرده بود، در آخرين سفر زيارتي خود به مشهد مقدس در ترمينال ساري دچار ايست قلبي شد.
اين فروشنده قديمي كيهان به علت همراه نداشتن دارو فوت كرده و چون كارت هويتي همراه خود نداشت به پزشكي قانوني منتقل شده بود.
پيكر مرحوم يارعلي مهدوي كوچكسرايي بعد از 10روز توسط خانواده اش در پزشكي قانوني ساري شناسايي و تحويل گرفته شد.
گفتني است پيكر قديمي ترين فروشنده روزنامه كيهان روز يكشنبه در آرامگاه امامزاده صالح كوچكسراي قائم شهر به خاك سپرده شد.

 



افتتاح كتابخانه تخصصي ايران شناسي موقوفه افشار سيستاني

زاهدان- خبرنگاركيهان:
كتابخانه تخصصي ايران شناسي با حضور مشاور فرهنگي رئيس جمهور، استاندار و نماينده ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان و تعداد زيادي از مديران دستگاههاي مختلف در محل كتابخانه ملي استان افتتاح شد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين سليماني نماينده ولي فقيه و امام جمعه زاهدان از اقدام ارزشمند استاد ايرج افشار سيستاني به دليل اهداي مجموعه كتابهاي تخصصي ايران شناسي به مردم استان سيستان و بلوچستان سپاسگزاري كرد و گفت: آدمي زماني به درجه والا مي رسد كه بهترين محبوب را در راه معبود هديه كند و استاد ايرج افشار بهترين محبوب خود را كه حاصل يك عمر تلاش ايشان است در راه معبود هديه كرد. اين همان كاري است كه استاد كامبوزيا كتابخانه شخصي خود را به مردم استان هديه كرد.
در ادامه اين مراسم استاد ايرج افشار طي سخناني خود را خادم مردم نجيب استان سيستان و بلوچستان معرفي كرد و افزود كتابخانه شخصي ام را پيشكش كردم تا دانشمندان، پژوهشگران و علاقمندان به حاصل نيم قرن اندوخته هاي علمي ام دسترسي يابند و خوشحالم كه توانسته ام وظيفه ملي و شرعي خود را نسبت به فرهنگ اسلام و ايران ادا نمايم.
ديگر سخنران مراسم افتتاحيه «علي اكبر اشعري» مشاور فرهنگي رئيس جمهور و رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي بود كه طي سخنان كوتاهي گفت: مجموعه كتابخانه ايشان منحصر بفرد است و قول داده اند تا آخر عمر توسعه دهنده اين مجموعه باشند.
ايرج افشار سيستاني متولد 1319در شهرستان زابل است. وي در طول حيات علمي خود 134 جلد كتاب ارزشمند به رشته تحرير درآورده است. اين چهره علمي و صاحب نام فرهنگي كشور كتابخانه تخصصي ايران شناسي خود را وقف علاقه مندان به علم و پژوهش كرده است.
اين كتابخانه گنجينه اي غيرقابل قيمت گذاري است.

 



مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه مازندران: يارگيري از درون نظام راهبرد جديد دشمن است

ساري - خبرنگار كيهان:
راهبرد جديد دشمنان در تقابل نظام اسلامي يارگيري از درون كشور است.
«حجت الاسلام والمسلمين مختار نظري» مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه كربلاي مازندران با اظهار اين مطلب افزود: امروز دشمن عده اي از ياران امام را در مقابل نظام قرار داده است تا از اين طريق به اهداف خود دست يابد.
وي با اشاره به حوادث و وقايع پس از انتخابات در كشور گفت: در اين وقايع آمريكا و انگليس در لايه اول و جريان روشنفكري وابسته به غرب در لايه دوم و آشوب طلبان داخلي نيز در لايه سوم اين حادثه قرار داشتند.
وي با اشاره به مواضع صريح و شفاف رهبر انقلاب اسلامي پيرامون اين وقايع خاطرنشان كرد: بسيج با تربيت هاديان سياسي و تغذيه فكري بسيجيان در مقابل فتنه ها و توطئه هايي كه انقلاب را تهديد مي كند، ايستاده است.
«نظري» با تاكيد بر نقش ممتاز بسيج در عرصه مقابله با تهديدات نرم افزاري دشمن افزود: بسيج براي مقابله با تهديدات نرم دشمنان حضور جدي در عرصه فعاليت هاي فرهنگي خواهد داشت.

 



اخبار ادبي و هنري

استقبال گسترده هنرمندان از نهمين دوسالانه كاريكاتور تهران
نهمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران با استقبال گسترده هنرمندان داخلي و خارجي، تبديل به بزرگترين جشنواره كاريكاتور در جهان شد.
نهمين دوسالانه كاريكاتور تهران درحالي به چنين ركوردي دست يافته است كه از مدت ها قبل با موج تبليغاتي منفي از سوي ضد انقلاب روبرو شد. برخي از جريانات سياسي داخلي و خارجي با كمك شبكه هايي چون بي بي سي فارسي و صداي آمريكا، به بهانه اعتراض به نظام اسلامي تلاش نمودند تا كاريكاتوريست هاي داخلي و خارجي، اين گردهمايي بزرگ جهاني را تحريم كنند. اما نه تنها اين اتفاق رخ نداد كه دوسالانه كاريكاتور تهران، امسال پرشورتر از هر سال برگزار خواهد شد.
مسعود شجاعي طباطبايي دبير نهمين دوسالانه كاريكاتور تهران با يادآوري اين كه دو سالانه كاريكاتور تهران در عرصه كاريكاتور جهان از 5 ستاره ممكن هر 5 ستاره را دريافت كرده است گفت: در اين دوره ما شاهد رشد 25 درصدي در افزايش آمار شركت كنندگان هستيم و 91 كشور دنيا در اين دوره شركت كردند كه در معتبرترين جشنواره كاريكاتور از جمله پراسيكابا اين اتفاق نيفتاده و تنها 47 كشور در آن شركت داشتند.
وي تصريح كرد: دو سالانه كاريكاتور تهران اكنون رتبه اول را در سطح جهان به لحاظ آمار شركت كنندگان دارد اما به لحاظ كيفي ما در كنار سه كشور برزيل، تركيه و چين قرار داريم. رئيس خانه كاريكاتور ايران درباره آمار آثار ارسالي هم توضيح داد: به طور كلي 1180 هنرمند با 4238 اثر در اين دو سالانه شركت كردند كه در نهايت با توجه به ظرفيت نمايشگاهي مؤسسه صبا 750 اثر را انتخاب كرديم.
وي افزود: در اين دوره 528 هنرمند ايراني شركت كردند كه بيش از يك سوم آثارشان به نمايشگاه راه يافته است و تركيه بعد از ايران با آثاري از 63 هنرمند در جايگاه دوم بيشترين تعداد شركت كننده قرار دارد و چين با 55 هنرمند و برزيل با 46 هنرمند در جايگاه بعدي قرار دارد.
گفتني است نهمين دوسالانه كاريكاتور تهران، يكم آذرماه به طور همزمان در موسسه فرهنگي و هنري صبا و موزه هنرهاي معاصر اهواز گشايش خواهد يافت و تا 25 آذرماه ادامه خواهد داشت.
توليد فيلم مشترك ايران با سينماگران ضد صهيونيست فرانسه
ايران با همكاري سينماگر مسلمان و ضد صهيونيست فرانسوي يك فيلم مي سازد. «ديو دونه» كه به خاطر طنزهاي ضد صهيونيستي خود در نمايش هايش معروف است، به عنوان داور بيست و ششمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه در تهران به سر مي برد و با مقامات سينمايي ايران ملاقات كرد. از جمله اين كه جواد شمقدري، معاونت سينمايي وزير ارشاد ميزبان اين كمدين مشهور ضدصهيونيست فرانسوي بود. بنابراين گزارش، در اين ديدار، طرفين ضمن گفت وگو درباره موضوعات مختلف، درخصوص توليد فيلم مشترك بين ايران و فرانسه به توافق رسيدند. اين فيلم كه نويسنده آن تاريخ نگار مشهور فرانسوي است با موضوعي كه داستان آن در زمان لوئي چهاردهم مي گذرد و در خصوص بردگي آفريقايي ها در فرانسه است ساخته خواهد شد.
ديو دونه همچنين با حضور در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، ضمن ديدار با شفيع آقامحمديان رئيس اين مركز گفت: استاندارد سرمايه گذاري روي يك پروژه سينمايي مستقل در كشور فرانسه، حداقل رقمي معادل دو برابر بودجه اي است كه به عنوان سقف برآورد توليد يك فيلم سينمايي در ايران هزينه مي شود.گفتني است، ديو دونه سال گذشته پس از قضاياي اسف بار جنايات اسرائيل در غزه در همايش ضدصهيونيستي از روبروت فوريسون شخصيت دانشگاهي كه در تحقيقاتش هولوكاست را منكر شده بود تقدير به عمل آورد و به او جايزه داد و به همين دليل، در محاكم قضايي فرانسه براي او مجازات زندان درنظر گرفته اند.
واكنش معاون فرهنگي ارشاد
به انصراف برخي نويسندگان از جايزه جلال
محسن پرويز، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در واكنش به انصراف برخي نويسندگان از پذيرش جايزه جلال آل احمد گفت: افراد فرهنگي با نگاه وحدت بخش به مسائل فرهنگي نگاه كنند.
وي به ايبنا افزود: اين حق نويسندگان است كه موضع خود را اعلام كنند و كسي نمي تواند ممانعت كند؛ اما بايد در نظر داشته باشيم كه در اين اظهارنظرها به هيئت داوران و اعضاي هيئت علمي اين جايزه- كه افراد فرهنگي و اهل قلم اند- توهين نشود.مراسم پاياني دوره جايزه ادبي «جلال آل احمد» و معرفي برگزيدگان، دوشنبه دوم آذرماه سالجاري، از ساعت 15 تا 17 در تالار وحدت تهران برگزار مي شود.
عضويت رايگان در كتابخانه هاي مساجد سراسر كشور
كتابخانه هاي مساجد در سراسر كشور در هفته كتاب به صورت رايگان عضو مي پذيرند. سيد ابوالفضل هاشمي، مديركل امور كتابخانه هاي ستاد عالي كانون فرهنگي- هنري مساجد سراسر كشور با بيان اين كه در هفته كتاب تمامي علاقه مندان، رايگان به عضويت كتابخانه مساجد در مي آيند، گفت: تا پايان سال جاري دو هزار كتابخانه باز با اولويت روستايي در مساجد كشور افتتاح خواهند شد.

 



سند همكاري مقابله با بيابان زدايي بين ايران و كشورهاي همسايه تنظيم شد

اصفهان - خبرنگار كيهان:
سند همكاري مقابله با بيابان زدايي بين ايران و كشورهاي همسايه در سه بخش كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت تنظيم شده است.
مديركل دفتر امور بيابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در نشست معاونان وزارتخانه هاي محيط زيست، كشاورزي و بهداشت كشور عراق به همراه كارشناسان آن كشور كه بدنبال بازديد از پروژه هاي بيابانزدايي شهرستان آران و بيدگل صورت گرفت، با بيان اين مطلب گفت: در برنامه كوتاه مدت مواردي چون شناسايي كانون هاي ايجاد گرد و غبار، تهيه طرح هاي مطالعاتي، اجراي طرح پايلوت مقابله با بيابان زدايي در كشور عراق، بهره گيري از تجارت بين المللي و پي گيري تنظيم تفاهم نامه چند جانبه بين دولت هاي ايران، عراق، عربستان، كويت و ساير كشورهاي درگير با پـديده گرد و غبار با استفاده از اعتبارات جهاني بيابان زدايي وابسته با سازمان ملل پيشنهاد شده است.
غلامعباس عبدي نژاد افزود: در برنامه ميان مدت، ايجاد و تقويت سيستم هشدار خشكسالي و پيش آگاهي در زمينه بيابانزدايي در كشور و ايجاد مركز منطقه اي بيابانزدايي خاورميانه با اهداف تحقيقاتي پيش بيني شده است.
وي برنامه هاي بلند مدت را شامل توسعه سرمايه گذاري كشورها در تقويت پوشش گياهي متناسب با شرايط ويژه هر كدام از كشورهاي منطقه، ارزيابي ظرفيت ها و اقدامات عملياتي مربوط به موسسات در سطح ملي، زير منطقه اي و منطقه اي و تنظيم و فرمول بندي مشاركتي از طريق همكاري هاي مالي و فني و بين المللي براي حمايت از برنامه ها عنوان كرد.
سرپرست هيئت عراقي و معاون وزارت محيط زيست كشور عراق نيز گفت: به مشكلات موجود در بيابانزدايي و آلودگي محيط زيست ناشي از گرد و غبار بايد توجه ويژه اي داشت و جلوگيري از اين پديده از اهميت خاصي برخوردار است.
دكتر كمال حسين لطيف افزود: با توجه به بازديدهاي بعمل آمده از پروژه هاي بيابانزدايي در منطقه بياباني آران و بيدگل از تجربيات موفقيت آميز كشور ايران در اجراي اين پروژه ها استفاده خواهيم كرد و اميدواريم ارتباطات في ما بين در زمينه حفظ محيط زيست و منابع طبيعي بيش از پيش گسترش يابد.

 



پس از انجام تعميرات واحد شماره 4 نيروگاه سد دز وارد مدار توليد شد

انديمشك - خبرنگار كيهان:
مديرعامل سد و نيروگاه دز گفت: واحد شماره چهار اين نيروگاه، پس از انجام تعميرات سالانه در مدار توليد قرار گرفت.
«حسين صحرايي»، در گفت وگو با خبرنگار كيهان، اظهار داشت: اين واحد از سوم آبان امسال براي تعميرات سالانه از مدار خارج شده بود.
وي افزود: در مدت زمان خروج اين واحد نيروگاهي، علاوه بر بازرسي و تست تمامي قسمت ها و تجهيزات مربوطه، تعمير و تعويض قطعات صدمه ديده نيز با موفقيت انجام شد.
مديرعامل سد و نيروگاه دز يادآوري كرد: خروج واحد شماره چهار اين نيروگاه از مدار براي تعميرات 20 روزه برنامه ريزي شده بود كه با تلاش شبانه روزي مهندسان و كاركنان شركت هاي توليد و تعميرات، اين كار، 16 روزه به پايان رسيد.
سد و نيروگاه 520 مگاواتي دز در 20 كيلومتري انديمشك در شمال استان خوزستان واقع شده است.

 



با پيام رئيس جمهور بزرگداشت عباسقلي يحيوي شاعر مرثيه سرا در اردبيل آغاز شد

اردبيل - خبرنگار كيهان:
كنگره بزرگداشت مرحوم عباسقلي يحيوي شاعر مرثيه سراي اردبيل روز سه شنبه با پيام رئيس جمهور و با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين شهر آغاز شد.
كنگره بزرگداشت استاد يحيوي در مسجد پيرعبدالملك اردبيل با قرائت پيام رئيس جمهور آغاز شد.
در قسمتي از اين پيام آمده است:
نام بلند و زيباي مرحوم عباسقلي يحيوي، تاج الشعرا براي بنده همراه با زيبايي و ابتهاج روحي است. دوراني كه افتخار خدمتگزاري مردم اردبيل را در استان جديدالتاسيس داشتم يكي از به يادماندني ترين و معنوي ترين لحظات خدمتم حضور در جمع عاشقان حسيني (ع) در محافل و مجالس پرمحتواي دارالارشاد و استماع نغمه هاي تاج الشعرا از زبان ساير شعرا بود.
در ادامه اين پيام آمده است: اگر بتوانيم براي نسل امروز بشكافيم كه رمز ماندگاري يحيوي و اقبال مبارك ايشان در ميان قلب و ذهن مردم بدون هيچ ابزار و اجباري، كدامين مشخصه و صفت ستوده است آنگاه گامي بلند در مسير استحكام پايه هاي هويتي و تاريخي نسل جوان برمي داريم و اعتمادبه نفس فرهنگي و اجتماعي را رونقي افزون مي بخشيم و مي توانيم با نام بلند حسين بن علي و عباس بن علي «سلام الله عليهم اجمعين» سپري فولادين در مقابل هجمه هاي فرهنگي و دست هاي پليد نامحرم به تاريخ و تمدن غني ايران اسلامي ايجاد كنيم. همزمان با برگزاري همايش، تنديس اين شاعر مرثيه سرا در ميدان مجاور پل تاريخي «يدي گوز» با حضور مسئولان پرده برداري شد. همچنين دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه محقق اردبيلي به نام «تاج الشعراي يحيوي» نامگذاري شد.
مراسم بزرگداشت مردمي اين شاعر مرثيه سرا، با حضور نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه استان حجت الاسلام والمسلمين دكتر سيدحسن عاملي و مردم حسيني اردبيل برگزار شد. در اين مراسم مداحان و شاعران حسيني از شهرهاي مختلف كشور در مسجد پيرعبدالملك اردبيل حضور داشتند.
همچنين به گزارش ايرنا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم گرامي داشت عباسقلي يحيوي در مجمع فرهنگي و هنري فدك اردبيل گفت: طرح شناسي شخصيت ها و چهره هاي برجسته ايران در اين وزارتخانه شروع شده است.
سيدمحمد حسيني افزود: امسال همايشي را با عنوان «همايش بين المللي شاعران ايران و جهان» در ايران برگزار مي كنيم كه براي اين همايش از 50 نقطه دنيا شخصيت هايي را دعوت كرده ايم.
وي گفت: هدف از برپايي اين همايش شناساندن زبان، ادبيات و فرهنگ و تاريخ غني ايران به مردم دنيا و از سويي آشنايي ما با فرهنگ و زبان آنان است.
حسيني افزود: در حالي كه مردم ايران سرشار از شور و محبت و صميميت هستند، متاسفانه دشمنان از ايران اسلامي تصويري غير واقعي را براي جهان ارائه داده اند و ما قصد داريم تا با برگزاري چنين مراسم هايي در معرفي هر چه بهتر كشورمان به جهانيان موثر باشيم.
وي گفت: همچنين سعي بر اين است كه با معرفي شخصيت ها، دانشمندان و چهره هاي كشور خودمان از مصادره آثار، اختراعات و ابداعات اين شخصيت ها توسط كشورهاي ديگر به نام خودشان جلوگيري كنيم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تاكيد كرد: معرفي اين شخصيت ها و آثار آنان همچنين در افزايش خودباوري و اعتماد به نفس نوجوانان و جوانان كشورمان بسيار موثر مي باشد.
او همچنين با اشاره به اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به كل كشور به شكل يكسان توجه دارد و همه فعاليت هاي خود را روي تهران متمركز نكرده است، گفت: در سفرهاي استاني دولت نيز اين موضوع متجلي است.
استاندار اردبيل هم در اين همايش ابراز اميدواري كرد كه برگزاري چنين مراسم هايي بهانه اي براي نقب زدن مردم استان اردبيل به تاريخ به منظور شناختن هرچه بيشتر ذخاير ديني و فرهنگي گذشته اين سرزمين باشد.
«منصور حقيقت پور» افزود: در استان اردبيل شور حسيني، مهندسي و معماري شده است و يكي از ويژگي هاي مهم در اين منطقه وجود عشق و علاقه شديد قلبي مردم به اهل بيت (ع) به ويژه سرور آزادگان و ديگر شهيدان واقعه كربلا است.
وي تاكيد كرد كه مكتب عاشورايي اردبيل قادر به پرورش ده ها شخصيت ديگر همچون «شادروان عباسقلي يحيوي» است كه اميد مي رود با همكاري و نيز با پردازش صحيح چنين افرادي را شناسايي كنيم.
در پايان اين همايش همچنين از عباسقلي يحيوي متخلص به «ائلچي» و فرزند شادروان عباسقلي يحيوي، استاد سليم موذن زاده اردبيلي، «رحيم حيدري» مداح پيش كسوت و منصور حقيقت پور استاندار اردبيل با اهداي تنديس تاج الشعرا تجليل شد.
لازم به يادآوري است استاد عباسقلي يحيوي تاج الشعرا شاعر حسيني اردبيل در سال 1280 هجري شمسي در شهر اردبيل چشم به جهان گشود و در سال 1358 دارفاني را وداع گفت: اين شاعر بزرگ در سن 13 سالگي سرودن شعر را آغاز كرد و حاصل 78 سال عمر و 65 سال سابقه سخن پردازي وي هشت كتاب است كه حاوي صدها قطعه اشعار فارسي و تركي آذري است. بساط كربلا، اسرار عاشورا، پرچم عزا، آخرين آثار يحيوي، يادگار يحيوي، بهارستان يحيوي، نگارستان يحيوي و غزليات از جمله سروده هاي اين شاعر نامدار اردبيلي است.
اغلب سروده هاي وي به زبان تركي آذري بوده و در سروده هاي خود از قالب شعري حماسي استفاده نموده است. ادبيات و سروده هاي پرسوز و گذار اين شاعر بزرگ همواره در مداحي ها و نوحه خواني هاي مداحان آستان اهل بيت (ع) مورد استفاده قرار مي گيرد.
وي يكي از بزرگ ترين شاعران عاشورايي معاصر است كه علاوه بر داشتن سبك خاص، به لحاظ نوآوري و ايجاد تحول بنيادين، در سوگنامه پردازي و مرثيه سرايي سرآمد روزگار و پايه گذار مكتب شعري ويژه اي است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14