(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول آذر 1388- شماره 19518
 

رئيس سابق مجمع عمومي : دبيركل واقعي سازمان ملل ، آمريكاست
تركيه توافقنامه خريد 10 فروند هواپيماي بدون سرنشين از اسرائيل را لغو كرد
جنايت تازه آل سعود باران بمب فسفري بر سر مردم صعده
اعتراض مردم نجف و بصره به وتوي قانون انتخابات عراق
زد و خورد دانشجويان آمريكايي با پليس در محوطه دانشگاه بركلي
تظاهرات فلسطيني ها در بيت المقدس عليه شهرك سازي صهيونيست ها
دبير كل و سخنگوي سابق گروهك تروريستي سپاه صحابه در كراچي به هلاكت رسيدند
اجلاس امروز مونيخ براي حل بحران قره باغ
14 جنگنده رژيم صهيونيستي حريم هوايي لبنان را نقض كردند
خطاي پيش فرض ها



رئيس سابق مجمع عمومي : دبيركل واقعي سازمان ملل ، آمريكاست

رئيس سابق مجمع عمومي سازمان ملل متحد با اعلام اينكه دبيركل واقعي سازمان ملل آمريكاست، بر لزوم تغييرات اساسي در اين نهاد تاكيد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «ميگوئل دسكوتو»، رئيس پيشين مجمع عمومي سازمان ملل متحد روز جمعه با انتقاد شديد از عملكرد غلط سازمان ملل و در خدمت آمريكا قرار گرفتن آن تاكيد كرد: عملكرد موثر اين سازمان بين المللي منوط به ايجاد تغييرات عميق ساختاري و نه اصلاحات ساده در آن است.
«دسكوتو» در نشست بين المللي احزاب چپ گرا در «كاراكاس»، پايتخت ونزوئلا افزود: سازمان ملل به خاطر صلح تاسيس شد، به خاطر از بين بردن درگيري هاي نظامي ايجاد شد، اما اكنون تبديل به نهادي شده كه صرفاً در خدمت منافع كشوري جنگ طلب همچون آمريكا قرار گرفته است.

 



تركيه توافقنامه خريد 10 فروند هواپيماي بدون سرنشين از اسرائيل را لغو كرد

آنكارا معامله خود با رژيم صهيونيستي براي خريد 10 فروند هواپيماي بدون سرنشين «هرون» را فسخ كرد.
روزنامه «حريت» تركيه نوشت: تصميم لغو اين معامله كه ارزش آن 200 ميليون دلار ارزيابي مي شد، در آخرين ساعات روز جمعه توسط دولت تركيه اتخاذ شد.توافقنامه خريد 10 هواپيماي بدون سرنشين سال 2005 ميلادي ميان تركيه و اسرائيل امضا شده بود و قرار بود كه در سال 2008 ميلادي تحويل آنها پايان يابد، اما به علت بروز مشكلات فني در تجهيز آنها به دوربين هاي توليد تركيه، اجراي اين قرارداد به تاخير افتاد.تركيه و اسرائيل شركاي نظامي - سياسي هستند كه تا همين اواخر نيز همكاري تنگاتنگي در عرصه نظامي داشتند، اما روابط آنكارا - تل آويو به علت حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به نوار غزه طي ماه هاي دسامبر 2008 و ژانويه 2009 به تيرگي گراييد.

 



در ادامه جنگ خونين يمن اتفاق افتاد
 جنايت تازه آل سعود باران بمب فسفري بر سر مردم صعده

شيعيان صعده از بمباران اردوگاه آوارگان جنگي با بمب هاي فسفري از سوي هواپيماهاي عربستاني خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروي هوايي ارتش عربستان در ادامه بمباران مناطق مسكوني و روستاهاي مرزي در خاك يمن، روز جمعه اقدام به بمباران يكي از اردوگاه هاي متعلق به جنگزدگان يمني در اطراف شهر صعده با بمب هاي فسفري كرد كه باعث تلفات و زخمي هاي بسياري در بين غيرنظاميان شد.
دفتر رسانه اي عبدالملك الحوثي نيز روز جمعه از ادامه حملات هوايي جنگنده هاي عربستان و موشك باران مناطق شمال يمن خبر داد.
در بيانيه الحوثي ها خاطرنشان شده است: حملات هوايي عربستان بيشتر بر روي مناطق «الملاحيظ، شدا و رازح» تمركز داشت و موجب كشته و زخمي شدن بسياري از شهروندان يمني شد. الحوثي ها تعدادي از تصاوير روستاهاي بمباران شده و مناطق مسكوني توسط هواپيماهاي عربستاني را در اينترنت به معرض نمايش گذاشتند.
از سوي ديگر منابع مطلع در يمن فاش كردند، دولت عربستان در تلاش براي پنهان كردن ناكامي خود و خروج آبرومندانه از خاك يمن، تصميم گرفته قبايل سلفي طرفدار خود را مسلح كند.
ارتش عربستان پس از ناكامي در ايجاد منطقه حائل مرزي و مقاومت شيعيان الحوثي اين تصميم را اتخاذ كرده است و شاهزاده «محمدبن ناصر» استاندار استان شيعه نشين «جازان» در مجاورت با خاك يمن در اين مورد گفت: نيروهاي عربستاني اقدام به خروج از مرز يمن و عربستان خواهند كرد و مسئوليت حفاظت به عهده شهروندان خواهد بود.
بن ناصر در گفت وگو با روزنامه الرياض خاطرنشان كرد: براي ما امكان پذير نيست كه نيرو و تجهيزات خود را در همه جاي خاك يمن نگه داريم و بايستي شهروندان خودشان به دفاع برخيزند.
اين در حالي است كه سخنگوي الحوثي ها تاكيد كرد كه مردم يمن آماده مقابله با هرگونه تجاوزگري به خاكشان هستند.
«محمد عبدالسلام» روز جمعه در گفت وگو با شبكه خبري العالم گفت: با وجود تداوم حملات هوايي و موشكي ارتش عربستان به خاك يمن، نيروهاي اين كشور متحمل ضربات سنگيني از سوي نيروهاي الحوثي مي شوند.
سخنگوي الحوثي ها افزود: حملات هوايي و موشكي عربستان به مناطق داخلي يمن همچنان ادامه دارد و در اين حملات روستاهاي واقع در منطقه «راجح» آماج حملات هوايي و موشكي عربستان قرار مي گيرد و حتي ارتش آل سعود، منطقه «حمدان» در 100 كيلومتري عمق خاك يمن را نيز هدف قرار داده است.
در همين حال كميته ضدشكنجه سازمان ملل از دولت يمن خواست كه به شكنجه گسترده زندانيان پايان دهد و درباره كشتار غيرقانوني توسط نيروهاي امنيتي اين كشور، تحقيق كنند.
كميته مزبور همچنين نگراني شديد خود را بابت كشتارهاي غيرقانوني توسط نيروهاي امنيتي و ساير تخلفات حقوق بشري در مناطق مختلف يمن به ويژه در استان شيعه نشين صعده و جنوب اين كشور ابراز كرد.
گزارش پايگاه اينترنتي صعده آنلاين حاكي است در درگيري هاي سنگين روز جمعه بين الحوثي ها و ارتش يمن، نيروي هوايي عربستان اقدام به فروريختن بمب هاي فسفري در منطقه الملاحيظ كرد.
براساس اين گزارش، نيروي هوايي عربستان اقدام به بمباران مناطق الحصامه، المتجرف، الظاهر، مثلث شدا، رازح و الملاحيظ كرد كه شاهدان عيني تعداد آن را 23 حمله هوايي اعلام كردند.
اين گزارش حاكي است، ارتش عربستان در ادامه حملات خود 61 موشك به مناطق جبل الدخان، الحصامه و ظهرالحمار در روز جمعه شليك كرد.

 



اعتراض مردم نجف و بصره به وتوي قانون انتخابات عراق

مردم نجف و بصره در اعتراض به وتوي قانون انتخابات توسط معاون رئيس جمهور اين كشور، تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري مهر، صدها تن از شهروندان عراقي مقيم نجف جمعه در اعتراض به وتوي قانون انتخابات توسط «طارق الهاشمي» تظاهرات كردند. تظاهركنندگان كه شماري از عشاير نيز در جمع آنها ديده مي شدند، از مقامات عراقي خواستند قانون انتخابات را به حالت تعليق در نياورند. يكي از شيوخ عشاير شركت كننده دراين تظاهرات نيز گفت: ما از الهاشمي مي خواهيم نماينده ملت و نه يك طيف سياسي خاص باشد. الهاشمي هفته گذشته به بهانه كم بودن تعداد كرسي هاي اختصاص يافته به عراقي هاي مقيم خارج و اقليت هاي اين كشور در مجلس، قانون جديد انتخابات عراق - كه به تازگي و پس از 12 جلسه به تصويب مجلس رسيده بود - را وتو كرد. شهر بصره در جنوب عراق نيز شاهد تظاهرات مشابه بود. در اين تظاهرات نيز صدها شركت كننده عليه اقدام الهاشمي شعار دادند.
«جعفر محمد باقر» عضو شوراي استانداري بصره نيز در حاشيه اين تظاهرات به خبرنگار العالم گفت: وتوي قانون انتخابات پس از تصويب آن در پارلمان، به معناي بي احترامي به خواست نمايندگان مردم عراق است.
وي به مسئولان و سياستمداران عراقي هشدار داد در صورتي كه بخواهند در برابر مردم عراق بايستند، سرنگون خواهند شد.
خانم «باسمه العيدان» فعال سياسي عراقي نيز در اين باره اظهار داشت: وتوي قانون انتخابات توسط الهاشمي صرفا با اهداف تبليغاتي صورت گرفته است.
ديروز مجلس عراق مسئله وتوي قانون انتخابات را در دستور كار خود قرار داد كه هنوز نتيجه آن مشخص نشده است.

 



زد و خورد دانشجويان آمريكايي با پليس در محوطه دانشگاه بركلي

هزاران دانشجوي آمريكايي در اعتراض به افزايش شهريه، دانشگاه بركلي را به تصرف خود درآوردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، هزاران دانشجوي معترض به افزايش شهريه هاي تحصيلي در دانشگاه بركلي ايالت كاليفرنيا پس از آنكه شماري از آنان توسط پليس و ماموران امنيتي بازداشت و به نقطه نامعلومي منتقل شدند، اين دانشگاه را اشغال كردند. تظاهرات اعتراض آميز دانشجويان به بهانه تصميم مقام هاي مسئولان ايالت كاليفرنيا براي افزايش 32درصدي شهريه هاي تحصيل دانشگاه ها در اين ايالت برگزار شد.
گزارش ها حاكي است كه دانشجويان با پليس ضدشورش درگير شده اند. هنوز آماري از زخمي ها و دستگيرشدگان مخابره نشده است.
براساس گزارش هاي رسيده گروهي از دانشجويان پس از تصرف دانشگاه بركلي در يكي از سالن هاي اجتماعات اين دانشگاه سنگر گرفته اند و عده اي نيز در حالي كه پيشاني بندهاي مخصوص نبرد به سر خود بسته اند با دميدن در بوق و شيپور، خشم و اعتراض خود را نسبت به افزايش شهريه ها ابراز مي كنند.
گفته مي شود ماموران پليس ضدشورش با كشيدن نوارهاي زرد رنگي به دور محوطه دانشگاه مانع ورود و خروج افراد شدند.

 



تظاهرات فلسطيني ها در بيت المقدس عليه شهرك سازي صهيونيست ها

صدها تظاهركننده فلسطيني با برگزاري تظاهرات گسترده در شهر بيت المقدس تصميم رژيم صهيونيستي براي گسترش شهرك سازي ها را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، تظاهركنندگان با برپايي راهپيمايي گسترده و دادن شعار عليه رژيم صهيونيستي خواستار توقف تمامي فعاليت هاي شهرك سازي در كرانه باختري و بيت المقدس شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با اعلام اينكه بيت المقدس بخشي از خاك فلسطين است و هميشه فلسطيني خواهد ماند از مجامع بين المللي و كشورهاي اسلامي و عربي خواستند جلو اقدامات توطئه آميز رژيم صهيونيستي را بگيرند.
«حاتم عبدالقادر» وزير امور بيت المقدس در تشكيلات خودگردان در جريان اين تظاهرات خواستار توقف شهرك سازي ها شد.
در روستاي بلعين نيز تظاهركنندگان فلسطيني طي تظاهراتي ساخت ديوار حائل را محكوم كردند و در اين تظاهرات با سربازان رژيم صهيونيستي درگير شدند.
در همين رابطه پايگاه اينترنتي محيط گزارش داد كه دولت رژيم صهيونيستي به رياست بنيامين نتانياهو طرحي را طراحي و تهيه كرده كه به موجب آن قرار است شهرك سازي در هفت منطقه بزرگ بيت المقدس افزايش يابد.
اين طرح در چارچوب يهودي سازي شهر بيت المقدس صورت مي گيرد. براساس اين طرح ابتدا يك منطقه جديد براي شهرك سازي در بيت المقدس درنظر گرفته مي شود و مقدمه اي براي ساخت هفت شهرك بزرگتر خواهد شد.منابع رژيم صهيونيستي فاش كردند كه قرار است اين منطقه شهرك «گيلو» باشد كه در سال 1971 ساخت اين منطقه شروع شده و در شمال شرق «جبل ابوغنيم» در نزديكي شهر «بيت جالا» در بيت المقدس قرار دارد و در حال حاضر حدود 8000 واحد شهركي را در اختيار و 35 هزار شهرك نشين در آنجا مستقر هستند.طرح جديد موجب احداث 900 خانه جديد براي يهوديان خواهد شد.در همين رابطه موسسه اوقاف و ميراث الاقصي نيز از توطئه جديد رژيم صهيونيستي براي از بين بردن آثار مسجد داود پيامبر(ع) در منطقه باب الخليل در شهر بيت المقدس خبر داد.اين موسسه با تاكيد بر ماهيت اسلامي اين مسجد تاريخي اعلام كرد كه مقام هاي اسرائيل همواره تلاش كرده اند تا با تسلط بر اماكن مقدس، ماهيت اسلامي آن را بزدايند و از آن براي مقاصد ديني و نژادي خود بهره برداري كنند.

 



دبير كل و سخنگوي سابق گروهك تروريستي سپاه صحابه در كراچي به هلاكت رسيدند

دو عنصر رده بالاي سابق گروهك تروريستي «سپاه صحابه» پاكستان توسط افراد ناشناس در شهر «كراچي» كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «الياس زبير» دبير كل سابق و «قاري شفيق الرحمان علوي» سخنگوي سابق سپاه صحابه توسط موتورسواران ناشناس در شهر كراچي هدف گلوله قرار گرفتند و كشته شدند. هنوز هيچ گروهي مسئوليت اين حمله را برعهده نگرفته است. فعال بودن عناصر تروريستي وابسته به «سپاه صحابه»، «لشكر جهنگوي»، «تحريك الطالبان»، «سيا»، «موساد» و ديگر سازمان ها و گروه هاي جاسوسي در پاكستان، اين كشور به بهشت تروريست ها تبديل شده است و انفجارهايي كه معمولا مردم را هدف قرار مي دهند، هرچند روز يك بار در پاكستان، خصوصا شمال غرب اين كشور و به ويژه شهر پيشاور رخ مي دهد. پليس پاكستان در اين شهر طي روزهاي اخير 4000 فرد مظنون را دستگير كرد تا از حملات تروريستي بكاهد.
شهر كراچي اواخر هفته گذشته نيز شاهد ترور امام جماعت يك مسجد شيعيان اين شهر بود كه جمعه گذشته پيكر وي تشييع و به خاك سپرده شد. در شهر رزمك در وزيرستان شمالي هم صبح ديروز شبه نظاميان طالبان يك مركز نيروهاي امنيتي را هدف حملات موشكي خود قرار دادند كه مرگ يك افسر و سه سرباز دولتي را در پي داشت. يك سازمان غيردولتي در شهر پيشاور نيز ديروز هدف حملات تروريستي عوامل طالبان قرار گرفت كه يك مجروح بر جاي گذاشت.

 



اجلاس امروز مونيخ براي حل بحران قره باغ

روساي جمهور ارمنستان و جمهوري آذربايجان امروز در چارچوب مذاكرات مربوط به حل و فصل مناقشه قره باغ، با يكديگر ملاقات مي كنند.
به گزارش خبرگزاري نووستي، «سرژ سركيسيان» و «الهام علي اف» روساي جمهور ارمنستان و جمهوري آذربايجان امروز در چارچوب مذاكرات مربوط به حل و فصل مناقشه قره باغ براي ششمين بار طي سال جاري در مونيخ آلمان گرد هم مي آيند. سخنگوي وزارت خارجه فرانسه كه كشورش عضو گروه مينسك (سازمان امنيت و همكاري اروپا براي حل و فصل مناقشه قره باغ) است، اين مطلب را روز گذشته و طي يك كنفرانس خبري مطرح كرد.

 



14 جنگنده رژيم صهيونيستي حريم هوايي لبنان را نقض كردند

در پي نقض حريم هوايي لبنان از سوي 14 جنگنده رژيم صهيونيستي فرمانده ارتش لبنان به نيروهاي اين كشور آماده باش كامل داد.
به گزارش خبرگزاري ها، ژان قهوجي فرمانده ارتش لبنان در جمع نيروهاي ارتش با اشاره به نقض دائمي حريم هوايي، دريايي و زميني لبنان از سوي ارتش رژيم صهيونيستي از نظاميان اين كشور خواست با هوشياري و آمادگي كامل هر چه بيشتر از مرزهاي اين كشور مقابل طرح هاي رژيم صهيونيستي مراقبت كنند.
وي همچنين از نيروهاي ارتش لبنان خواست تا از مقاومت حمايت كرده و به مزدوران و جاسوساني كه سعي در برهم زدن ثبات لبنان دارند مجال ندهند.
قهوجي بر حق ملت لبنان در آزادي كامل خاك كشورشان با توجه به ادامه اشغالگري هاي رژيم صهيونيستي در مزارع شبعا، كفرشوبا و روستاي غجر تاكيد كرد.
فرمانده ارتش لبنان از نيروهاي اين كشور خواست تا با حمايت هر چه بيشتر از جان و مال شهروندان لبناني تلاش خود را براي تحت پيگرد قرار دادن تروريست ها و جنايتكاراني كه سعي در بر هم زدن امنيت اين كشور دارند، به كار ببندد. وي با تاكيد بر پايبندي ارتش به تعهدات دفاعي و امنيتي اش گفت: استقلال جز از طريق حمايت از خاك و ملتمان و برافراشتن پرچم حاكميت كشور در سراسر خاك لبنان و پايبندي نيروهايمان به تعهدات دفاعي و امنيتي شان در دفاع از جان و مال مردم محقق نخواهد شد. گفتني است 14 جنگنده رژيم صهيونيستي روز جمعه حريم هوايي اين كشور را نقض كردند. جنگنده هاي رژيم صهيونيستي بر فراز آسمان مناطق جنوبي لبنان، بيروت، جبل لبنان تا الهرمل در البقاع در شمال پرواز كردند.

 



خطاي پيش فرض ها

سيدياسر جبرائيلي
امروزه اولويت نخست سياست خارجي آمريكا چيست؟ اگر پيش فرض اين باشد كه «مهار ايران هسته اي به هر قيمتي» اولين هدف واشنگتن در عرصه سياست بين الملل است، آنگاه هرگونه كرنش آمريكا در مقابل خواسته هاي متحدان ايران را مي توان به «معامله» تعبير كرد.
اين ديدگاه اگرچه ظاهرا مضحك به نظر مي رسد، اما تحليل ها و رفتارهاي جريان رقيب دولت فعلي ايران نشان مي دهد كه حساب ويژه اي روي اين «معاملات فرضي» باز شده است. در دو رويداد اخير يعني لغو طرح سپر موشكي در شرق اروپا (امتياز به روس ها) و به رسميت شناختن تبت و تايوان به عنوان بخشي از خاك چين، هر دو مورد به معامله اي براي خارج ساختن پكن و مسكو از حلقه حاميان تهران در قضيه هسته اي تعبير شد.
براي ارزيابي عيار اين تحليل ها بايد موقعيت كنوني آمريكا در جهان و به تبع آن اولويت هاي سياست خارجي اين كشور را ارزيابي كرد. اينگونه شايد بتوان به درك شفاف تري از علل اين امتياز دهي ها رسيد.
در مطالعات مستقل روابط بين الملل و حتي در محافل علمي كه معمولا سعي مي شود - و يا اينگونه ادعا مي شود- كه به دور از غوغاي رسانه اي و با هدفي غير از جنگ رواني، به تحليل مسائل پرداخته شود، آمريكاي قرن 21 يك مشخصه بارز دارد و آن «گرفتاري در يك بحران چند وجهي» است. نخستين صورت اين بحران، تبعات ناشي از اشغال عراق و افغانستان است كه به نوشته مجله علمي - پژوهشي EJIR در حقيقت نشانه «شكستن الگوي امپراتوري واشنگتن» - يعني استثمار در عين به رسميت شناختن استقلال - به شمار مي رود. اين ساختارشكني تاكنون بيش از 700 ميليارد دلار هزينه مادي و بيش از 6000 نفر تلفات انساني داشته، بدون اينكه بتواند به اهداف اوليه خود دست يابد. وجه دوم بحران، ركود بي سابقه اقتصادي است. اين ركود نيز به مسائل بنيادين نظام آمريكا يعني الگوي ليبرال سرمايه داري باز مي گردد. اين سيستم روي سه محور توليد، بازار و مصرف مي چرخد. اما «توليد سودزا» كه تاكنون به استثمار مواد خام كشورهاي جنوب وابسته بود، با آغاز روند استقلال كشورهاي جنوب و توقف نسبي فرآيند استعمار نوين، بسيار كمرنگ شده است. محور دوم يعني بازار نيز به دست خود آمريكا آسيب ديده و اين كشور با تحريم بيش از نيمي از جمعيت جهان در 15 سال گذشته، نيمي از بازار جهان را از دست داده است! اين دو مولفه باعث كاهش درآمد و در نتيجه كاهش «مصرف» شده و بدين طريق، ضلع سوم مثلث نظام ليبرال سرمايه داري نيز شكسته است. نتيجه اينكه بدهي هاي آمريكا از سال 1980 به اين سو سير صعودي داشته و اين كشور هم اكنون با بيش از 12 هزار ميليارد دلار بدهي، بزرگترين كشور مقروض دنياست. اما وجه اساسي ديگر بحران، فجايع اجتماعي، سياسي در داخل خاك آمريكاست. هم اكنون، يك درصد آمريكايي ها بيش از 90 درصد ثروت اين كشور را در اختيار دارند. فقر و بيكاري در ميان طبقات پايين بيداد مي كند و چون روابط اجتماعي باز براساس نظام ليبرال سرمايه داري، «پولي» تعريف شده، يكپارچگي جامعه آمريكا در خطر است و نشانه هاي بارز آن در تحركات قدرتمند برخي ايالت ها براي تجزيه ديده مي شود.
اهل نظر بر اين باورند كه اولين و اساسي ترين هدف يك دولت تامين «بقا»ي خود است. بحران هاي كمرشكني كه آمريكا گرفتار آن است، تلاش براي بقا و خروج از بحران را به اولويت نخست سياست داخلي و خارجي اين كشور تبديل كرده است. حال با در نظر گرفتن اين حقايق، شايد راحت تر بتوان رفتار آمريكا در عرصه سياست خارجي را تحليل كرد.
در اين كه روسيه اهل بازي و دبه درآوردن است و تاكنون به تعهدات خود در قراردادهاي هسته اي با ايران عمل نكرده ترديدي نيست و بررسي دقيق تأخير 10 ساله راه اندازي نيروگاه بوشهر مجال ديگري مي طلبد، اما گره زدن تعلل روسيه در راه اندازي اين نيروگاه به معامله با آمريكا بر سر سپر دفاع موشكي معقول به نظر نمي رسد. براي آمريكا، تهديد امنيتي ناشي از اتمام اعتبار قرارداد كاهش تسليحات مسكو- واشنگتن (استارت يك) در پايان سال جاري، بسيار فراتر از تهديد راه اندازي نيروگاه بوشهر در پايان امسال است. روسيه بارها اعلام كرده بود كه تمديد اين پيمان منوط به لغو طرح موشكي است ضمن آنكه براي مقابله با آن، تهديد به استقرار يك سامانه موشكي در كاليننگراد كرده بود. آمريكا توانست با لغو طرح خود در
شرق اروپا، نظر مسكو را براي تمديد قرارداد كاهش تسليحات جلب كرده و همچنين اجازه عبور هواپيماهاي خود از فراز آسمان مسكو براي رساندن تداركات به افغانستان را بگيرد. اگر قرار بود كه روس ها با برگ ايران بازي كنند، طرح سپر موشكي آنچنان وزني نداشت كه مسكو را وادار كند يك سلسله امتيازات اينچنيني به آمريكا بدهد.
مسئله تبت و تايوان نيز يكي از بزرگترين ابزارهاي فشار آمريكا بر چين بوده است. به طوري كه طي ساليان گذشته آمريكا پيوسته از تجزيه اين دو منطقه با هدف تضعيف چين، حمايت كرده است. اما اوباما قبل از سفر به چين، در چرخشي آشكار «دالايي لاما» رهبر بودائيان تبت را به حضور نپذيرفت و طي كنفرانس خبري خود در پكن، رسماً تايوان و تبت را جزو خاك چين خواند. كنكاش در روابط پكن - واشنگتن نشان مي دهد چين با 800 ميليارد دلار طلب از آمريكا بزرگترين بستانكار از اين كشور است. هم اكنون موازنه تجاري دو كشور با رقم بالايي به سود چين و به زيان آمريكا برقرار است. از ديگر سو چين به عنوان يكي از بزرگترين بازيگران تجاري دنيا، اعلام كرده كه قصد حذف دلار از مبادلات خود را دارد. دكتر «ابومحمد عسگرخاني» استاد دانشگاه تهران كه اخيراً براي شركت در كنفرانس پكن به چين سفر كرده بود، محتواي اين كنفرانس بزرگ اقتصادي را تلاش چين براي ارسال يك پيام هشدار به آمريكا و نشان دادن عزم خود براي جايگزيني دلار توصيف مي كند. به گفته وي، چين همچنين با مطرح كردن AMF (صندوق مالي آسيايي) به جاي IMF (صندوق بين المللي پول) قصد وارد آوردن ضربه اقتصادي ديگري به آمريكا را دارد. اوباما در اين سفر توانست با به رسميت شناختن تايوان و تبت، از چين براي بازپرداخت بدهي 800 ميلياردي خود استمهال كند، و مسئله جايگزيني دلار و AMF را فعلاً مسكوت نگه دارد. زماني كه رئيس جمهور چين در كنفرانس خبري مشترك خود با اوباما تصريح مي كند كه «من و اوباما توافق كرديم كه مسئله هسته اي ايران را از طريق گفت وگو پيگيري كنيم»، روشن نيست كه مطرح كردن مسئله «معامله بر سر ايران»، ريشه در كدام موضع گيري و بيانيه اي دارد؟!
نمي توان مدعي شد كه اوباما در مذاكرات خود با همتايان روسي و چيني اش، نامي از ايران نمي برد و درخواست همكاري نمي كند؛ چرا كه جمهوري اسلامي ايران را نيز به عنوان پرچم دار اسلام ناب محمدي(ص)، تهديدي ايدئولوژيك براي خود مي داند. اما اگر آمريكا احوال بهتري غير از اوضاع امروزش داشت، اگر شوروي تازه سرنگون شده بود و مسكو رمقي براي تهديد كردن واشنگتن نداشت، اگر بحران اقتصادي گلوي كاخ سفيد را نمي فشرد و بدهي آمريكا سر به فلك نكشيده بود، و اگر واشنگتن به جاي وضعيت تدافعي امروزش، در وضع تهاجمي ديروز بود، مي شد روي احتمال معامله آمريكا بر سر مسئله هسته اي ايران با چين و روسيه تأكيد ورزيد ولي شرايط مورد اشاره در كنار اين واقعيت كه ايران اسلامي هيچگونه تهديدي را نمي پذيرد، باعث مي شود كه احتمال ياد شده قوت چنداني نداشته باشد، اگرچه مراقبت و دقت نظر جمهوري اسلامي ايران ضرورتي است كه نبايد از آن غافل شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14