(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه اول آذر 1388- شماره 19518
 

اثرات طلاق بر مردان بيشتر است
زردچوبه سلول هاي سرطاني را مي كشد!
چشم ها زودتر از مغز حوادث را درك مي كنند
خداحافظي با موشهاي آزمايشگاهي
سحرخيزي مانعي براي ابتلا به بيماريهاي مغزي
بي احتياطي در رانندگي ريشه ژنتيكي دارد
جلوگيري از حملات صرع



اثرات طلاق بر مردان بيشتر است

روانشناسان سراسر دنيا بارها به اين نكته اشاره كرده اند كه طلاق تنها زمينه ساز جدايي و دوري دو زوج از يكديگر نيست، بلكه اثرات روحي بسيار مخربي را در پي دارد اما هرگز به اين موضوع نپرداخته اند كه طلاق بيشتر بر كدام زوج تاثير منفي مي گذارد.
پژوهشگران سوئدي در تحقيقي جديد كه روي يكصد هزار زن و مرد متاركه كرده در بيش از 35 كشور اروپايي، آمريكايي و آسيايي انجام داده اند به اين مهم دست يافته اند كه اثرات سوء طلاق بر مردان 24 درصد بيشتر از زنان است.
اين بدين معنا است كه مردان پس از جدايي بيش از زنان دچار ناراحتي، پريشاني و اضطرابهاي شديد روحي و رواني مي شوند. شايد اين مسئله كمتر غيرقابل باور باشد اما اين محققان اعلام كرده اند كه مرداني كه پس از يك سال زندگي مشترك از همسرانشان جدا مي شوند و در خانه اي مستقل زندگي جديدي را آغاز مي كنند نخستين رفتاري كه بروز مي دهند سركوب احساساتشان است.
اين مردان سعي مي كنند هرگز گريه نكنند و كمتر با دوستان و اطرافيانشان درد دل كنند و قدمي براي كاهش بار فشارهاي عصبي و ناراحتي هايشان برندارند.
پژوهشگران سوئدي در خصوص بروز برخي رفتارهاي خاص در ميان مردان تازه متاركه كرده بر اين باورند كه مردان نسبت به زنان رفتارهاي غيرمنطقي بيشتري از خودشان بروز مي دهند و كج رفتاريهاي مخرب زيادي انجام مي دهند كه منجر به وارد شدن آسيبهاي شديد روحي و رواني به خودشان مي شوند.
به دليل همين رفتارها است كه مردان مطلقه پيش از خواب و در فعاليتهاي روزانه شان بيش از سه بار دچار حمله هاي شديد اضطراب و استرس مي شوند و پريشاني و بي خوابيهاي طولاني مدت را در زمان خواب و استراحت تجربه مي كنند.
اين در حالي است كه زنان با اشك ريختن و سركوب نكردن احساسات و عواطف خدشه دار شده خود نه تنها مي توانند در زمان استراحت خوابي آرام را تجربه كنند، بلكه با درد دل كردن با دوستان و آشنايان تلاش مي كنند از بار تالمات روحي شان بكاهند تا كمتر دچار حمله هاي استرس و اضطراب شوند.
در نتايج اين پژوهش مشخص شده كه 63 درصد مردان 30 تا 46 ساله اروپايي و آمريكايي كه براي نخستين بار طلاق و جدايي از همسرانشان را تجربه مي كنند تا يك سال پس از متاركه نمي توانند با اطرافيان ارتباط تاثيرگذار و آرامي را برقرار كنند. كمتر به ديدار اعضاي خانواده به ويژه پدر و مادرشان مي روند و تلاش مي كنند از حضور در جمع دوستان و آشنايان پرهيز كنند.
برخلاف مردان، زنان كه به تازگي طلاق و جدايي را تجربه كرده اند به دليل بروز ناراحتي ها و استرس هايشان در جمع و در ميان گذاشتن مشكلات پس از طلاق با دوستان قديمي و جديدشان كمتر از سه ماه مي توانند روابط دوستانه موثري را آغاز كنند و زندگي عاديشان را خيلي سريعتر از مردان دوباره از سر بگيرند.
دانستن اين نكته حائز اهميت است كه برخلاف مردان جوان اروپايي و آمريكايي 35 درصد مردان جوان آسيايي در سه ماه نخست پس از طلاق روابط دوستانه جديدي را آغاز مي كنند اما در كمتر از يك ماه دچار افسردگي و پريشان حالي مي شوند كه گاه اين افسردگي ها را تا آخر عمر با خود همراه خواهند داشت.البته پژوهشگران سوئدي اين نكته را متذكر مي شوند كه افسردگي زنان مطلقه در آسيا نسبت به اروپا و آمريكا بسيار زيادتر است و زنان آسيايي به دليل حاكم بودن برخي سنتها نه تنها تا آخر عمر نمي توانند در جمع هاي مختلف حاضر شوند، بلكه هرگز فرصت آغاز زندگي جديد را پيدا نمي كنند و ناخواسته دچار افسردگي هاي شديد روحي و رواني مي شوند.

 



زردچوبه سلول هاي سرطاني را مي كشد!

ماده شيميايي در ادويه «زردچوبه» وجود دارد كه مي تواند سلول هاي سرطاني را نابود كند.
از ديرباز تصور مي شد كه اين ماده موسوم به «كركامين» خواص شفابخش دارد و هم اكنون آزمايش هايي روي آن به عنوان دارويي براي معالجه آرتروز و حتي فراموشي در حال انجام است.
آزمايش هاي تازه توسط تيمي در مركز تحقيقات سرطان كورك نشان مي دهد كه اين ماده مي تواند سلول هاي سرطان مري را در آزمايشگاه نابود كند.
متخصصان سرطان گفتند كه اين يافته ها كه در «ژورنال سرطان بريتانيا» تشريح شده است مي تواند در يافتن معالجات تازه به پزشكان كمك كند.
دكتر شارون مكنا و تيم تحت سرپرستي او دريافتند كه كركامين طي 48 ساعت پس از ورود به بدن شروع به كشتن سلول هاي سرطاني مي كند.
كركامين باعث ارسال علائم مرگبار سلولي مي شود به طوري كه سلول ها شروع به هضم خود مي كنند.
به گفته دكتر مكنا دانشمندان از مدت ها قبل مي دانستند كه تركيب هاي طبيعي به طور بالقوه توان معالجه سلول هاي معيوبي كه سرطاني شده اند را دارند.
دكتر لسلي واكر، مدير اطلاعات سرطان در موسسه تحقيقات سرطان بريتانيا نيز گفت: اين يك تحقيق جالب است كه اين امكان را ايجاد مي كند كه شايد بتوان مواد شيميايي طبيعي موجود در زردچوبه را به دارويي جديد براي معالجه سرطان مري تبديل كرد.
وي افزود: ميزان ابتلا به سرطان مري از دهه 70 تاكنون بيش از 50 درصد بالا رفته است و تصور مي شود اين وضع به افزايش ميزان چاقي، مصرف الكل و بيماري ترش كردن مربوط باشد.
گفتني است همه ساله ابتلاي حدود 7800 نفر در بريتانيا به سرطان مري تشخيص داده مي شود. اين سرطان ششمين عامل مرگ ناشي از سرطان است كه حدود 5 درصد قربانيان سرطان در بريتانيا را در برمي گيرد.

 



چشم ها زودتر از مغز حوادث را درك مي كنند

محققان موفق به شناسايي سلولهايي در چشم موشها شده اند كه نسبت به سلولهاي مغزي بسيار سريعتر قادر به مشاهده جسمي است كه در حال نزديك شدن به بدن است.
چشمها به عنوان تنها دريچه به روح آدمي از خصوصيات و عملكردهاي مخصوص به خود برخورداراندكه گاه اين اندام را از مغز قدرتمندتر جلوه مي دهد. اكتشافات جديد نشان مي دهد سلولهاي چشم مي توانند هشدار نزديك شدن جسمي به نزديكي بدن را بدون كمك گرفتن از عقل اعلام كند ويژگي كه شايد در تكامل يافتن رفتار فرار سريع در هنگام احساس خطر موثر بوده باشد.
نرونهايي كه در پاسخ به حركات عمودي و افقي از خود واكنش نشان مي دهند تاكنون در شبكيه چشم پستانداران زيادي مشاهده شده است در حالي كه تنها سلولهايي كه نسبت به نزديك شدن اجسام از خود واكنش نشان مي دهند در مغز وجود دارند.
محققان موسسه فردريش ميشر در حال مطالعه بر روي سلولهاي حساس چشم موشها دريافتند نوعي از اين سلولها در برابر حركت از خود واكنشهاي متفاوت و عجيبي بروز مي دهد. تحقيقات بيشتر بر روي اين نوع سلولهاي شبكيه نشان داد سلولها تنها در هنگام نزديك شدن اجسام از خود واكنش نشان مي دهند.
بر همين اساس دانشمندان گمان مي برند چشم انسان نيز از سلولهاي مشابهي برخوردار است كه مي تواند بسيار سريعتر از سلولهاي مغزي در هنگام نزديك شدن شيئي به انسان اخطار دهند. محققان اين سلولها را سيستم اخطاري مي دانند كه در صورت ارجاع دادن آن به مغز مي تواند با تاخير واكنش نشان داده و دير عمل كند.
براساس گزارش نيوساينتيست، محققان قصد دارند به منظور تكميل مطالعات خود چگونگي ايجاد واكنش در سلولهاي حساس به اجسام نزديك شونده را در مغز مورد بررسي قرار دهند.

 



خداحافظي با موشهاي آزمايشگاهي

پژوهشگران ايرلندي با تاكيد بر اينكه استفاده از موشها به عنوان مدلهاي حيواني مي تواند پايان يابد نشان دادند كه نتايج آزمايش داروها روي بيدها، مگسها و كرمهاهاي حشرات مي تواند اثرات بهتري داشته باشد.
محققان دانشگاه ملي ايرلند در تحقيقات خود نشان دادند كه اگر از اين مدلهاي حيواني جديد در آزمايشگاهها استفاده شود تعداد موشهايي كه در آزمايش مواد شيميايي و باكتريها استفاده مي شوند 80درصد كاهش خواهد يافت. نتيجه اين اقدام صرفه جويي در زمان و هزينه ها است.
به گفته اين محققان، آزمايشات اوليه داروها مي تواند اول روي نوزادان كرمي شكل حشرات انجام شود و در مرحله بعدي روي موشها آزمايش شود. اين متد سريعتر است. به طوري كه آزمايش روي حشرات مي تواند در مدت 48 ساعت نتيجه بدهد. اين در حالي است كه جواب آزمايش روي موشها پس از چهار تا 6 هفته آماده مي شود.
اين دانشمندان كشف كردند سلولهاي سيستم ايمني پستانداران و حشرات به يك روش عمل مي كنند به طوري كه 90درصد از سيستم ايمني حشرات عملكردي مشابه سيستم ايمني پستانداران دارد.
براساس گزارش ديسكاور مگزين، اين بررسيها نشان مي دهد كه استفاده از بيد و مگس سركه براي آزمايش داروهاي آنتي بيوتيكي نتايجي همانند نتايج اين آزمايشات بر روي موشها و ساير پستانداران كوچك دارد.
از ديدگاه اقتصادي، هزينه پرورش يك موش آزمايشگاهي بين 50 تا 70 پوند است. در حالي كه هزينه يك كرم حشره حداكثر 20 پنس است.

 



سحرخيزي مانعي براي ابتلا به بيماريهاي مغزي

محققان فرانسوي اعلام كرده اند كه سحرخيزي مانع بروز بسياري از بيماريهاي مغزي مانند سكته و لخته شدن خون در عروق مغزي مي شود و سلامت جسم را تضمين مي كند.
به گزارش لس آنجلس تايمز، اين پژوهشگران معتقدند بيدار شدن در ساعات اوليه صبح و سپس نرمش كردن نه تنها سلامت مغز را تامين مي كند بلكه بهداشت روح و روان سحرخيزان را نيز در پي خواهد داشت.
در نتايج اين تحقيقات عنوان شده زماني كه بدن انسان در ساعات اوليه صبح از خواب بيدار مي شود نسبت به زماني كه ديرتر از رختخواب خارج مي شود از ضربان قلب آرامتري برخوردار است و كمتر دچار استرس و تنشهاي عصبي مي شود.
همچنين اين محققان بر اين باورند كه زنان بارداري كه سحرخيز هستند نسبت به مادران بارداري كه زياد مي خوابند نه تنها زايمان راحت تري دارند، بلكه فرزندشان از طراوت، نشاط و سلامت بيشتري برخوردارند.

 



بي احتياطي در رانندگي ريشه ژنتيكي دارد

دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا اعلام كردند رانندگي بد در ميان انسانها ريشه اي ژنتيكي داشته و به حضور ژني متغير در بدن انسان بستگي دارد.
برخي افراد واقعا رانندگان وحشتناكي هستند، ويژگي كه به تازگي و براساس مطالعات جديد دانشمندان ريشه اي ژنتيكي دارد به گفته دانشمندان دانشگاه كاليفرنيا در صورت اثبات نتيجه اين مطالعات و ريشه داشتن رانندگي بد در ژنتيك، 30درصد از آمريكايي ها به اين حالت ژنتيكي دچار هستند.
در اين كشف جديد بر روي 29 داوطلب كه 22 نفر آنها از ژن متغير رانندگي بد برخوردار نبوده و 7 نفر برخوردار بوده اند مطالعاتي انجام گرفت و از آنها در شبيه سازي رانندگي در مسيري پيچيده و ناهموار آزمايش هايي به عمل آمد تا ميزان مديريت آنها در كنترل شرايط سخت سنجيده شود.
نتايج نشان داد ميزان رانندگي نامناسب در داوطلباني كه داراي ژن متغير رانندگي بد بودند 20درصد بيشتر از افرادي است كه از اين ژن برخوردار نيستند با وجود اينكه اين مطالعه نيازمند تحليل و بررسي بيشتري خواهد بود محققان براساس نتايج اوليه آن بر اين باورند اين ژن گاه مي تواند قابليت پروتئيني به نام BDNF را در مغز محدود كند اين پروتئين با حمايت از برقراري ارتباط در ميان سلولهاي مغزي و حفظ اين ارتباط باعث قوي تر شدن حافظه فرد مي شود و در زمان قرار گيري در شرايط پيچيده اين پروتئين در پاسخگويي مناسب مغز نسبت به شرايط بسيار تاثيرگذار خواهد بود.
حضور اين ژن در افراد هميشه تاثيرات نامطلوب نخواهد داشت زيرا به گفته محققان گاهي اوقات اين ژن مي تواند ميزان هوشياري را در افرادي كه به بيماري هايي مانند پاركينسون، هانتينگتون و ديگر بيماري هاي نروني مبتلا هستند، بالا نگاه دارد.
براساس گزارش فاكس نيوز، محققان در تلاشند در ادامه مطالعات خود روي تاثيرات ژنهاي متغير در بروز تصادفات جاده اي و كشنده در ميان انسانها تمركز داشته باشند.

 



جلوگيري از حملات صرع

افراد نجات يافته از ضربات محكم به قسمت سر و جمجمه- از جمله افرادي كه دچار سوانح رانندگي و مصدوميت در جنگ مي شوند- پس از بهبود دچار برخي عوارض مي شوند كه يكي از جدي ترين اين عوارض عارضه صرع است.
در واقع هزاران نفر از اين بازمانده ها در ماه هاي بعد از حادثه دچار تشنج مي شوند كه اين احتمال ابتلا به حملات تشنج براي برخي
حادثه ديده هاي جنگي بسيار بالا است.
دكتر نانسي تمكين از دانشگاه واشنگتن مي گويد كه احتمال ابتلاي برخي افراد حادثه ديده در مناطق جنگي و مجروحان جنگي بيش از 50 درصد است. اكنون مطالعات زيادي در حال انجام است كه پيش از رخ دادن اين حملات اتفاق افتادن آنها را در اين افراد پيش بيني كند كه يكي از آنها سنجيدن اين موضوع است كه آيا استفاده پيشگيرانه از داروهاي توپامكس يا كپرا مي تواند مانع از حملات صرع در افراد صدمه ديده شود يا نه. به گفته دكتر مارك ديتر از دانشگاه پنسيلوانيا اين مسئله كه فرد دچار حمله تشنج مي شود و نمي تواند كاري بكند ناراحت كننده است... ما به دنبال يافتن راهي براي
حدس زدن احتمال رخ دادن حمله صرع در اين افراد هستيم كه بتواند از بروز حالت ناخوشايند جلوگيري كند.
براساس نظر دكتر ديتر حمله صرع و تشنج در اين گونه افراد با از دست دادن حافظه، مشكلات شناخت و تمركز شروع مي شود و اين حالت پزشكان را به اشتباه مي اندازد. براساس آمار حدود سه ميليون نفر آمريكايي دچار حملات تشنج مي شوند، در اين حالت مغز از توفان ها و جريان هاي الكتريكي پريوديك رنج مي برد كه اگر اين جريان شدت پيدا كند باعث ايجاد حمله صرع در فرد مي شود. حملات صرع علت هاي مختلفي دارد كه يكي از آنها مادرزادي است. حدود 5 درصد از تشنج افراد آمريكايي متعاقب صدمات مغزي رخ مي دهد.
در حال حاضر پزشكان آمريكايي مشغول بررسي اين موضوع هستند كه آيا مي توانند با استفاده از داروهاي ضدصرع معمول از حملات تشنج افراد جلوگيري كنند.
عليرضا سزاوار

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14