(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 4 آذر 1388- شماره 19521
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آل احمد نقطه عطف ادبيات معاصر است
تحصن دانشجويان در مقابل وزارت امورخارجه در اعتراض به كشتار شيعيان صعده
در پايان مرحله دوم رزمايش مدافعان آسمان ولايت 2
جنگنده هاي دشمن فرضي توسط سامانه هاي موشكي رهگيري شد
افزايش تردد كاروان هاي زيارتي از مرز مهران
توليد بنزين در پالايشگاه اصفهان افزايش مي يابد
11 هزار مدرسه توسط بسيج سازندگي كشور بازسازي شد
يك مقام مسئول در وزارت نيرو خبر داد بهره برداري از كانال انتقال آب غرب به شرق مازندران
اخبار ادبي و هنري
اجراي طرح تفسير و تلاوت نور در 32هزار مسجد كشور
حجت الاسلام والمسلمين شجوني: بي اعتنايي مردم به فتنه گران بدتر از زندان است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مردم بايد با كتاب انس بگيرند
در بيانيه اي اعلام شد ابراز انزجار طلاب حوزه علميه اصفهان از تبليغ مركز بهاييان در يك روزنامه
رئيس سازمان بازرسي كل كشور: واردات برنج خارجي به كشور همچنان ادامه دارد



در اختتاميه جايزه ادبي جلال عنوان شد
آل احمد نقطه عطف ادبيات معاصر است

گروه ادب و هنر -
مسئولان كشورمان در اختتاميه جايزه ادبي جلال آل احمد، اين نويسنده را نقطه عطف و تاثيرگذار ترين شخصيت ادبيات معاصر ايران دانستند.
مراسم اختتاميه دومين دوره جايزه ادبي جلال آل احمد با حضور علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محسن پرويز معاون فرهنگي وزارت ارشاد، علي اكبر اشعري رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، شمس آل احمد برادر جلال آل احمد و جمعي ديگر از اهالي فرهنگ، دوشنبه شب در تالار وحدت برگزار شد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم گفت: مرحوم جلال آل احمد به راستي تاثيرگذارترين شخصيت در تاريخ ادبيات معاصر محسوب مي شود.
علي لاريجاني با اشاره به خروج از مذهب جلال در جواني گفت: آل احمد پس از حضور در حزب توده و جبهه ملي و درك شرايط مختلف، باز به محيط دين برگشت.
عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس در ادامه با قرائت بخش هايي از خاطرات جلال آل احمد گفت: اين خاطرات نشان مي دهد آنچه در شعارهاي حزب توده چشمان جلال را خيره كرده بود، در درون حزب يافت نمي شد و با روحيه آزادگي او تطابق نداشت. پس از انقلاب نيز جرياناتي چون منافقين و توده اي ها و حتي جريان بني صدر نشان دادند كه به فكر مردم نيستند.
وي افزود: مرحوم جلال درباره حزب توده و تجربه اش از جبهه ملي مي گفت، اگر حزب توده و جبهه ملي شكست خورد به اين دليل است كه تمام اعضاي آن ها با افكار وارداتي به آن پا گذاشته اند .
وي با قرائت بخش هايي از كتاب غرب زدگي جلال آل احمد تصريح كرد: توجه به سنت ها و ارزش هاي ملي ركن مهمي در استقلال جامعه است، يكي از دلايلي كه جلال چه در غرب و چه در ايران سير آفاق كرد و در نهايت به خويشتن برگشت، سنت هاي اسلامي را اصل قرار داد، احساس حقيقت طلبي و درك زجرهاي مردم بود. اين سير فكري جلال را به نوشتن كتاب غرب زدگي واداشت.
لاريجاني اضافه كرد: اين مسير فكري، جلال را به نقد غرب كشاند كه در كتاب غرب زدگي كاملا هويداست. هر چند رويكرد جلال به غرب زدگي ريشه فلسفي ندارد؛ تقابل او با مدرنيته بيشتر جنبه سياسي، فرهنگي و اجتماعي دارد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم در اختتاميه جايزه جلال سخنراني كرد و با اشاره به ضرورت آشنايي جوانان با بزرگان و شخصيت هاي ارزشمند فرهنگي گفت: نسل جوان بايد با سبك و سياق نوشتن جلال آل احمد آشنا شوند.
سيدمحمد حسيني اظهار داشت: نويسندگاني چون جلال همواره سعي داشتند دردهاي مردم زمانه خود را بشناسند و راه درماني براي آنها پيدا كنند. حسيني با اشاره به برجسته بودن شخصيت جلال آل احمد اظهار داشت: نبايد براي تكريم آن بزرگان به نامگذاري تالار، ساختمان و يا بزرگراه بسنده كرد بلكه بايد با سبك و سياق خاص وي و ديگر شخصيت هاي برجسته آشنا شد.
وزير ارشاد در حاشيه اين مراسم به خبرنگاران گفت: جلال آل احمد در تاريخ معاصر ما يك نقطه عطف است و ادبيات داستاني را مي توان به دو دوره قبل و بعد از وي تقسيم بندي كرد.
وي گفت: اعطا 110 سكه به برگزيدگان فعاليت هاي ادبي در كشور سابقه نداشته و اين ميزان جايزه براي اولين بار در دومين سال بزرگداشت جلال آل احمد، اين نويسنده بزرگ به برگزيدگان پرداخت شده است.
حسيني تصريح كرد: اين جايزه علاوه بر حمايت مادي نويسندگان مي تواند گامي براي تشويق و ترغيب براي توليد آثار ارزنده ديگر و همچنين تلاشي براي شناساندن بزرگان به نسل هاي جوان شود.
وي در خصوص داوري آثار گفت: داوري به خوبي و دقت انجام شد و جايزه به آثاري كه به لحاظ محتوايي و ساختاري حائز رتبه بودند تعلق گرفت.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: نويسندگان بايد آثاري را خلق كنند كه استانداردهاي لازم را براي دريافت جايزه داشته باشد.
مراسم اختتاميه دومين جايزه ادبي جلال آل احمد عصر روز دوشنبه با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، معاون فرهنگي وزارت ارشاد، رئيس كتابخانه ملي و جمعي از مسئولين فرهنگي كشور در تالار وحدت برگزار شد.
معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در سخنراني اش در اين مراسم، با بيان اين كه برخي نويسندگان گاهي در سايه نويسندگان ديگر شناخته مي شو ند، گفت: استاد شمس آل احمد، برادر جلال، خود اهل قلم و صاحب نام است و تاليفات زيادي دارد و تمامي اهل فرهنگ آثار وي را مي شناسند و نيازي به قرار گرفتن در سايه ديگران نيست.
وي افزود: اين اتفاق براي سيمين دانشور همسر جلال نيز افتاده است و بسياري ايشان را به نام همسر جلال مي شناسند. در صورتي كه رمان سووشون ايشان از معروفترين رمان ها است و براي شناسايي وي كافي است.
پرويز به نحوه انتخاب داوران اين جايزه براساس آيين نامه مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي اشاره كرد و گفت: داوري ها به صورت مستقل انجام شد و نتايج پس از مطرح شدن در جلسه هيئت علمي اعلام شد.
شمس آل احمد، برادر كوچكتر جلال آل احمد نيز در حاشيه اين مراسم، با ابراز خوشحالي از تاسيس جشنواره اي با نام و انديشه جلال گفت: «جلال قبل از انقلاب براي انقلاب كار كرد. او اگر امروز هم بود، باز همان جلال بود.»
اين نويسنده كه به دليل بيماري، به سختي قادر به سخن گفتن بود، به ايبنا افزود: جلال قبل از انقلاب براي انقلاب كار كرد و ريشه هاي فرهنگي انقلاب را پايه گذاري كرد.
برادر جلال آل احمد در پاسخ به اين سؤال كه «فكر مي كنيد اگر جلال تاكنون زنده بود، چگونه بود؟» گفت: جلال اگر بود، باز هم جلال بود.
وي اضافه كرد: به اعتقاد من كساني كه در اين جشنواره جايزه گرفتند، حقشان بود. در اين مراسم همچنين برگزيدگان به اين شرح معرفي شدند: «در بخش مستند نگاري كتاب «دا» اثر «سيده زهرا حسيني» و گردآوري و تدوين «سيده اعظم حسيني» برنده 110 سكه شد. در بخش «نقد ادبي»، كتاب هاي «زبان عرفان» تاليف «عليرضا فولادي» و «تماشاخانه اساطير» تاليف «نغمه ثميني» هر كدام برنده 55 سكه شدند. در بخش جنبي و ويژه، كتاب «اطلس شيعه» اثر «رسول جعفريان» برنده 55 سكه شد. اين بخش براي نخستين بار در جايزه جلال آل احمد گنجانده شده است. بخش داستان كوتاه و بلند اين دوره از جايزه جلال آل احمد نيز هيچ برگزيده اي نداشت.

 



وارد دومين روز شد
تحصن دانشجويان در مقابل وزارت امورخارجه در اعتراض به كشتار شيعيان صعده

تحصن سه روزه دانشجويان ايراني در اعتراض به كشتار مسلمانان شمال يمن و نقش و عامليت عربستان در اين غائله در هواي سرد تهران در مقابل وزارت امورخارجه همچنان ادامه دارد.
سخنگوي دانشجويان در گفت وگو با ايرنا گفت: ما جنگ بر ضد مسلمانان شيعه شمال يمن را يك جنگ طراحي شده توسط صهيونيست ها مي دانيم.
«اسماعيل طهمورثي» افزود: صهيونيست ها جنگ هاي متعددي چون جنگ افغانستان، عراق و جنگ غزه را سامان دادند، چرا كه نياز به فرافكني دارند تا شكست هاي خود را بپوشانند.
سخنگوي دانشجويان متحصن گفت: در جنگ عليه مسلمانان شيعه شمال يمن عربستان مجري طرح هاي استعماري صهيونيست ها شده و نقطه نظر مشترك وهابيون وصهيونيست ها، ايجاد تفرقه بين جهان اسلام و رودر رو قرار دادن مسلمانان از جمله نهادهاي مذهبي است.
وي دانشجويان متحصن را از دانشگاه هاي تهران، اميركبير، شريف، علامه، امام صادق(ع)، علم و صنعت، پيام نور و طلاب حوزه علميه قم عنوان كرد.
طهمورثي از دستگاه قضايي و سياسي جمهوري اسلامي ايران خواست كه بطور جدي مسئله كشتار مسلمانان در يمن را پي گيري و مورد پيگرد قانوني قرار دهد.
وي همچنين از رسانه ها خواست قبل از اينكه موضوع شيعيان الحوثي يمن به فاجعه تبديل شود به آن توجه كنند و صداي مظلوميت آنان را به گوش جهانيان برسانند.

 



در پايان مرحله دوم رزمايش مدافعان آسمان ولايت 2
جنگنده هاي دشمن فرضي توسط سامانه هاي موشكي رهگيري شد

هواپيماهاي اسكرامبل و سامانه هاي موشكي ارتفاع متوسط پدافند هوايي كشور هواپيماهاي شكاري بمب افكن دشمن را رهگيري كردند.
در پايان مرحله دوم رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت(2) دشمن فرضي با بهره گيري از سامانه هاي نصب شده بر روي هواپيماهاي خود و استفاده از ايستگاه هاي زميني با ايجاد اختلالات الكترونيكي، رادارهاي اصلي شبكه را مورد تهاجم قرار دادند.
نيروهاي پدافندي كشورمان نيز به منظور مقابله با اين تهاجم با استفاده از انواع رادارهاي تاكتيكي گسترش يافته و پست هاي ديده باني بصري با ايجاد ارتباطات امن چند لايه به مقابله با اين تهديدات پرداختند.
به گزارش فارس، در اين مرحله اجراي تاكتيك عدم بهره گيري از رادارهاي اصلي و تاكتيكي از شبكه ديده باني بصري در جهت اعلام وضعيت يگان هاي پدافندي به منظور اجراي اقدامات تاكتيكي بهره برداري شد. ابلاغ آماده باش به كليه يگان هاي پدافند هوايي مستقر در منطقه رزمايش توسط فرماندهي قرارگاه خاتم الانبياء، انجام عمليات مقابله با جنگ الكترونيك نيروهاي دشمن اقدامات تاكتيكي كشف، شناسايي، تعقيب و رهگيري توسط نيروهاي خودي بر روي هواپيماهاي شكاري بمب افكن و انجام پروازهاي شناسايي و اقدامات ضد الكترونيكي دشمن، ارزيابي اقدامات پدافند غيرعامل نيروهاي شركت كننده در رزمايش، ايجادوضعيت تك ش.م.ه براي يگان هاي پدافند هوايي، انجام رهگيري توسط هواپيماهاي اسكرامبل و سامانه هاي موشكي ارتفاع متوسط نيروهاي خودي عليه هواپيماهاي شكاري بمب افكن دشمن فرضي در منطقه از ديگر اهداف مرحله دوم رزمايش بزرگ مدافعان آسمان ولايت 2 بود كه با موفقيت به پايان رسيد.
در همين حال، سرتيپ محمدحسين منصوريان معاون هماهنگ كننده پدافند هوايي كشور در گفت وگو با خبرنگاران خبرگزاري هاي مستقر در محل برگزاري رزمايش، رزمايش مشترك آسمان ولايت را داراي ويژگي خاص دانست و تصريح كرد: اين رزمايش توسط يك نيرو انجام نمي شود بلكه همه نيروهاي كشور اعم از سپاه و ارتش متناسب با تسليحات و تجهيزات خود در اين رزمايش شركت كرده و با درك مشترك از ادبيات و عمليات رزمايش پدافند هوايي به هدف اصلي خود دست مي يابند.
وي با تاكيد بر اينكه تاكنون توانسته ايم هماهنگي بين نيروهاي پدافند هوايي كشور را در سطح بالايي انجام دهيم گفت: اين هماهنگي حتي در سطوح مختلف فرماندهي انجام شده و شرايط بسيار مناسبي به وجود آمده است. وي با اشاره به سلاح ها و تجهيزات استفاده شده در رزمايش مدافعان آسمان ولايت تاكيد كرد: رادارها و تجهيزات مقابله با موشك هاي كروز هم در اين رزمايش تست مي شوند و سعي داريم با اقدامات گسترده و همراهي مراكز تحقيقاتي و علمي خود نيازمندي هاي نيروهاي مسلح را در داخل تامين كنيم. گفتني است رسانه هاي غربي با انعكاس اخبار برگزاري اين رزمايش در گزارش هاي مفصلي تاكيد كرده اند جمهوري اسلامي ايران با اين رزمايش توان دفاعي خود را به نمايش گذاشته است.

 



افزايش تردد كاروان هاي زيارتي از مرز مهران

مهران- خبرنگار كيهان:
فرماندار مهران گفت: تردد كاروان هاي زيارتي از مرز مهران به عتبات عاليات افزايش يافته است.
حياتي افزود: با توجه به اينكه مرز بين المللي مهران از لحاظ امنيت از سوي حج و زيارت به عنوان امن ترين مرز غرب كشور شناخته شده تردد كاروان هاي زيارتي عتبات از 33 كاروان به 45 كاروان در روز افزايش يافته است.
فرماندار مهران تصريح كرد: با توجه به فرا رسيدن ايام عرفه و افزايش كاروان هاي زيارتي خروج زائران ايراني تنها در قالب كاروان هاي حج و زيارت امكان پذير است و هرگونه تردد انفرادي از اين مرز ممنوع است.

 



توليد بنزين در پالايشگاه اصفهان افزايش مي يابد

اصفهان- خبرنگاركيهان:
توليد بنزين در پالايشگاه اصفهان روزانه 3ميليون ليتر افزايش مي يابد.
مديرعامل شركت پالايش نفت اصفهان با اعلام اين خبر گفت: هم اكنون روزانه 12ميليون ليتر بنزين در اين شركت توليد مي شود كه اين ميزان با اجراي پروژه هاي بهينه سازي به 15ميليون ليتر افزايش خواهد يافت. سيدمصطفي الهي با اشاره به اين كه هم اكنون بيش از 22درصد از فرآورده هاي نفتي موردنياز كشور شامل گاز مايع، بنزين، نفت سفيد، نفت گاز و نفت كوره، سوخت هاي هوايي، انواع حلال، روغني خام گوگرد، نيتروژن و هيدروژن در پالايشگاه اصفهان توليد مي شود افزود: در آينده اين پالايشگاه به تكنولوژي روز دنيا مجهز شده و تأسيسات جديد در آن احداث مي شود. وي گفت: درحال حاضر 65درصد از اين شركت به بخش خصوصي و 35درصد مابقي نيز در دست بخش دولتي قرار دارد.

 



11 هزار مدرسه توسط بسيج سازندگي كشور بازسازي شد

سرويس شهرستانها-
مسئول سازمان بسيج سازندگي كشور، از بهسازي
11 هزار مدرسه توسط اين نهاد در تابستان امسال خبر داد.
به گزارش مركز اطلاع رساني بسيج سازندگي سردار خراساني در شهرستان بافق يزد افزود: اين تعداد آموزشگاه در اجراي طرح اردوهاي هجرت سه و طبق تفاهمنامه همكاري سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با سازمان نوسازي مدارس در سطح كشور، تعمير، رنگ آميزي و زيباسازي شد.
وي از تشكيل يك هزار كارگاه آموزشي فني و حرفه اي در شش ماهه نخست امسال در كشور خبر داد و گفت: در اين كارگاه ها كه با همكاري سازمان فني و حرفه اي و با هدف بومي سازي مشاغل مورد نياز تشكيل شد بيش از 70 هزار جوان روستايي در 50 رشته فني و حرفه اي مهارت لازم را فرا گرفتند و مقدمات اشتغال و ماندگاري آنها در روستاها و مناطق محروم فراهم شد.
وي همچنين از اعزام يكهزارو800 تيم پزشكي به روستاهاي كشور در اين مدت خبر داد و افزود: اعضاي بسيج جامعه پزشكي به اتفاق دانشجويان رشته مربوطه با استقرار در مناطق محروم، به مردم خدمات بهداشتي و درماني ارائه كردند.
مسئول سازمان بسيج سازندگي كشور گفت: در همين مدت نيز با همكاري كميته امداد امام خميني و جمعيت هلال احمر، بيش از 70 هزار سبد ارزاق بين نيازمندان جامعه توزيع شد.
سردار خراساني، جلب مشاركت جوانان بسيجي در عرصه هاي عمران و آباداني مناطق محروم را از مهمترين اهداف اجراي اين طرحها اعلام كرد.

 



يك مقام مسئول در وزارت نيرو خبر داد بهره برداري از كانال انتقال آب غرب به شرق مازندران

ساري -خبرنگاركيهان:
طرح بزرگ انتقال آب از چالوس به شرق مازندران در دولت دهم، به بهره برداري مي رسد.
معاون طرح و توسعه شركت مديريت منابع آب ايران با اعلام اين خبر در جريان بازديد از طرح هاي عمراني بخش آب مازندران افزود: اين پروژه بطول 107 كيلومتر عملياتي شده است.
محمد الماسوندي از پايان عمليات قطعه اول اين پروژه ملي خبر داد افزود: هم اكنون قطعه دوم اين كانال سراسري به طول 23 كيلومتر در مرحله اجرا قرار دارد.
وي با تاكيد بر عزم قاطع دولت درمهار آب هاي سطحي خاطرنشان كرد: با احداث سد و شبكه هاي آبياري درمازندران 80هزار فرصت شغلي دراين استان فراهم خواهد شد.
«الماسوندي» گفت: با بهره برداري از اين طرح ها آب مورد نياز 300هزار هكتار از عرصه هاي زراعي مازندران تامين مي شود.
وي تصريح كرد: مازندران از استان هاي پر آب كشور است اما بخش اعظم آب آن بصورت هرز به دريا مي ريزد.

 



اخبار ادبي و هنري

بايكوت معنادار هنرمند آزادي خواه در روزنامه هاي اصلاح طلب
روزنامه هاي اصلاح طلب در اقدامي «معنادار» از چاپ هرگونه خبر يا عكسي از «ديو دونه» كمدين برجسته فرانسوي كه به مدت 10روز به كشورمان مسافرت نمود خودداري كردند.
بايكوت خبري اين هنرمند از آنجا «معنادار» پنداشته مي شود كه ديوديونه، هنرمندي سياهپوست، ضد صهيونيست و مخالف جنگ و امپرياليسم محسوب مي شود. ضمن اين كه او از دوستداران و حاميان جمهوري اسلامي ايران است. با اين حال روزنامه هايي چون اعتماد، مردم سالاري، انديشه نو و... كه معمولا بهاي بسياري به هنرمندان غربي مي دهند، اين بار كوچكترين توجهي به اين هنرمند برجسته فرانسوي نكردند.
رويش؛ جشنواره اي سينمايي براي ترويج مفاهيم ديني
رئيس حوزه هنري با اشاره به فلسفه راه اندازي جشنواره فيلم رويش گفت: حوزه هنري يك رسالت ويژه دارد كه ظرفيت هاي هنري كشور را در خدمت توسعه و مباني ديني قرار بدهد.
دكتر حسن بنيانيان در نشست رسانه اي پنجمين جشنواره فيلم كوتاه ديني رويش بيان كرد: جايگاه فرهنگ و تمدن ايران در سطح جهاني ما را در موقعيتي مهم و تاثيرگذار بر ديگر ملل قرار داده است؛ از اين رو جشنواره ديني «رويش» را در راستاي ترويج اصول مفاهيم ديني در استان خراسان و مشهد مقدس برگزار مي كنيم تا اين جشنواره ميان كشورهاي اسلامي توسعه پيدا كند و بر اهميت فعلي آن در ميان كشورهاي ديگر و به خصوص كشورهاي اسلامي بيفزايد.
مجيد مصلحي دبير پنجمين جشنواره فيلم كوتاه ديني «رويش» گفت: اختتاميه اين جشنواره همزمان با 12استان در كشور به پايان مي رسد و از فرداي آن روز جشنواره ششم آغاز مي شود.
وي افزود: در اين دوره تعداد آثار به هزار و741 اثر رسيد و به دليل رعايت جدي مقررات، تعدادي از اين آثار حذف شده است.
مصلحي همچنين از پخش آثار اين جشنواره از شبكه هاي سيما خبر داد.
نمايشگاه آثار ديده نشده سهراب سپهري
در موزه هنرهاي معاصر تهران
مجموعه آثار نقاشي سهراب سپهري نقاش و شاعر نامدار ايراني از 9 آذرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش گذاشته مي شود كه تا اول بهمن ماه ادامه خواهد داشت.
يعقوب امداديان دبير اين نمايشگاه درباره آثار سهراب سپهري گفت: در اين نمايشگاه بيش از 100اثر از آثار اين هنرمند به نمايش درمي آيد كه تعدادي از اين آثار براي اولين بار در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
وي افزود: در زمان برگزاري اين نمايشگاه، همايش موسيقي و شعر با حضور شاعران، هنرمندان و صاحب نظران برگزار خواهد شد، برپايي همايشي در مورد نقاشي، شعر و هنرهاي تجسمي، هفته فيلم و ورك شاپ از ديگر بخش هاي جنبي اين نمايشگاه است كه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار خواهد شد.
توليد مستند زندگي شهيد شوشتري
مستند «براي پنجشنبه اي كه نيامدي» با بررسي زندگي «شهيد شوشتري» به كارگرداني هادي حاجتمند ساخته شد.
اين مستند در مدت زمان 15 دقيقه به سه محور برخورد نورعلي شوشتري با مردم سيستان و بلوچستان، جايگاه وي در روستا و جايگاهش در خانواده مي پردازد.
رضا اميرخاني سفرنامه افغانستان را مي نويسد
رضا اميرخاني با به پايان رساندن نگارش «نفحات نفت»، سفرنامه افغانستان را مي نويسد.
به گزارش ايسنا، مقاله «نفحات نفت» جستاري در فرهنگ مديريت نفتي و دولتي در جمهوري اسلامي ايران است كه نگارش آن اخيرا به پايان رسيده و به چاپ سپرده شده است.
از سوي ديگر، اميرخاني يك ماه پيش به افغانستان سفري داشته است كه قصد دارد سفرنامه اش را به اين كشور همسايه بنويسد.
انتصاب دبيران چهارمين جشنواره شعر فجر
دبيران چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر منصوب شدند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي حكمي سيدعلي موسوي گرمارودي را به سمت دبير، مرتضي اميري اسفندقه را به سمت دبيرعلمي و مصطفي اميدي را به سمت دبير اجرايي چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر منصوب كرد.
جشنواره شعر فجر بهمن و اسفند سال جاري در كشور برگزار خواهد شد.

 



دبير ستاد عالي كانون هاي مساجد كشور خبر داد
 اجراي طرح تفسير و تلاوت نور در 32هزار مسجد كشور

تبريز- خبرنگار كيهان:
دبير ستاد عالي كانون هاي مساجد كشور گفت: طرح تفسير و تلاوت نور در 32هزار مسجد كشور اجرا مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين حميدرضا سليماني در جمع مديران مسئول و رابطان كانون فرهنگي هنري مساجد در آذربايجان شرقي افزود: طرح تلاوت نور در 25هزار مسجد و طرح تفسير در 7هزار مسجد برگزار مي شود.
وي ادامه داد: با توجه به جنگ نرم دشمن، تقويت علمي كانون هاي مساجد ضروري است.
به گفته سليماني در 4 سال گذشته حدود 600 هزار جلد قرآن به مساجد و دانشگاه ها به منظور تعميق فرهنگ اسلامي، قرآني ارسال شده است.
وي در پايان گفت: 100 دانشگاه مجري طرح تلاوت نور هستند.

 



حجت الاسلام والمسلمين شجوني: بي اعتنايي مردم به فتنه گران بدتر از زندان است

همدان- خبرنگاركيهان:
دبيركل جامعه وعاظ و عضو جامعه روحانيت مبارز گفت: بي اعتنايي مردم به فتنه گران، براي آنها بدتر از زندان است.
حجت الاسلام والمسلمين شجوني با بيان اين مطلب در همايش «پرچمداران بصيرت و ولايتمداري» با حضور طلاب و روحانيون بسيجي همدان، گفت: اين جمله امام(ره) كه «بسيج لشكر مخلص خداست»، بهترين عبارت و تعريف از بسيج است.
وي به وقايع پس از انتخابات رياست جمهوري اشاره كرد و افزود: در فتنه ايجاد شده پس از انتخابات، افرادي از جنس خود ما دخيل بودند اما با تيغ زني خود، دشمن را شاد كردند.وي ادامه داد: برخي خواهان دستگيري اخلال گران هستند اما اگر اينها در جامعه آزادانه بگردند، مورد اهانت و بي اعتنايي قرار مي گيرند و اين بدتر از زندان براي آنهاست.
شجوني قاطعيت رهبر انقلاب را مقابل حوادث اخير يادآور شد و اظهار داشت: افرادي كه به مقابله با جمهوري اسلامي برخاستند چيزي جز رسوايي عايدشان نشد كه اين امر نيز مرهون هوشياري، دورانديشي و ژرف نگري رهبر فرزانه انقلاب است.
وي در پايان با اشاره به لزوم داشتن بصيرت و آگاهي در جامعه، افزود: بصيرت در جامعه منجر به وحدت دروني كشور و زمينه سازي جهت خدمت بيشتر به مردم و دستيابي به اهداف مي شود.
در اين همايش آيت ا...غياث الدين محمدي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه همدان از بسيج طلاب به عنوان طلايه داران بسيج اقشار ياد كرد و گفت: طلاب بسيجي بايد بنا به فرموده امام علي(ع) داراي حريت و شجاعت باشند.وي افزود: خدا از علماي متعهد، عهدي گرفته كه در برابر سيري تمام نشدني ظالمان و گرسنگي مظلومان ساكت ننشينند.
در پايان از طلاب، فرماندهان، حوزه ها و مربيان بسيجي نمونه با اهداي هدايايي تقدير شد.

 



وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: مردم بايد با كتاب انس بگيرند

زنجان - خبرنگار كيهان:
اگر از نظر علمي بخواهيم در منطقه و جهان سرآمد باشيم راهي نداريم جز اينكه ملت ما با كتاب انس بگيرند و كتاب طبيعت ثانويه آنها شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن بيان اين مطلب فوق در مراسم تقدير از خادمان كتاب و كتابخواني در جشن نهاد كتابخانه هاي عمومي افزود: به عنوان امتي كه معجزه پيامبرش كتاب است كه در آن بر قرائت و قلم تاكيد بسيار شده زيبنده نيست جايگاه خوبي از نظر كتابخواني نداشته باشيم.
سيد محمدحسيني افزود: در سند چشم انداز 20 ساله نهاد كتابخانه هاي عمومي رسيدن به جايگاه نخست از لحاظ شاخص هاي كتابخانه اي در منطقه و قرار گرفتن در زمره 15 كشور برتر جهان پيش بيني شده است كه اين امر لفظاً آسان ولي عملياتي شدن آن در عصر تحول اطلاعات دشوار و البته ميسر است.
حسيني با اشاره به دو برابر شدن سرانه مطالعه كشور در 9 سال اخير و رسيدن به 18 دقيقه، برداشتن گام هاي بلندتر در توسعه كتابخانه ها و افزايش سرانه مطالعه را بسته به عزم ملي وتعامل همگاني دانست.
در اين مراسم همچنين منصور واعظي دبير كل نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور طي سخناني از مسئولان خواست از حمايت خيران براي تأمين اعتبار ساخت كتابخانه هاي روستايي استفاده كنند.

 



در بيانيه اي اعلام شد ابراز انزجار طلاب حوزه علميه اصفهان از تبليغ مركز بهاييان در يك روزنامه

اصفهان - خبرنگاركيهان:
جمعي از طلاب و فضلاي حوزه علميه اصفهان با صدور بيانيه اي تبليغ مركز مشهور بهاييان در روزنامه همشهري را محكوم كردند و خواستار برخورد قاطع با عوامل چاپ اين تصوير شدند.
طلاب و فضلاي حوزه علميه اصفهان در بيانيه خود با اشاره به چاپ تصوير مشرق الاذكارلوتوس در صفحه اول روزنامه همشهري آورده اند: اين روزنامه منسوب به شهرداري تهران با ترغيب مردم به ديدار از اين مكان منحوس كه از نمادهاي خاص اين فرقه ضاله است با استفاده از بودجه بيت المال مسلمين، موجب ترويج اين حزب صهيونيستي شده است.
اين گروه از رهبر معظم انقلاب، رئيس جمهوري، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، قوه قضائيه، مجلس شوراي اسلامي، قواي نظامي و انتظامي و شوراي شهر و شهرداري تهران خواسته اند تا در راستاي دفاع از مذهب رسمي كشور و پاسداري از ارزش هاي انقلاب اسلامي، عوامل مباشر و ناظر اين هتك حرمت را مواخذه كرده و با اتخاذ تدابير لازم راه را بر فرصت طلبان مزدور و عوامل فريب خورده آنان سد كنند.
طلاب و فضلاي حوزه علميه اصفهان در ادامه خطاب به وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي افزوده اند: با رديابي محافل و شبكه هاي تبليغي، تخريبي اين مولود نامشروع استعمار كه كمر به ريشه كن كردن باورهاي جوانان بسته و خصوصاً درسال هاي اخير جرأت بيشتري در ابراز عناد و اعلام موجوديت درمقابل مكتب انتظار نشان مي دهد، آنان را براي هميشه از ضربه زدن به ايران اسلامي نااميد كنند و به زندگي اين انگل اعتقادي پايان دهند.

 



رئيس سازمان بازرسي كل كشور: واردات برنج خارجي به كشور همچنان ادامه دارد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: با وجود اعلام ممنوعيت واردات برنج هاي خارجي به كشور، متأسفانه جلوي واردات برنج خارجي به كشور گرفته نشده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان آمل، حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي دوشنبه شب در حاشيه مراسم يادواره سرداران و 100شهيد بخش حوزه صفين آمل در جمع خبرنگاران گفت: متأسفانه در واردات برنج خارجي به كشور ممنوعيت ايجاد نشده و فقط محدوديت ايجاد شده است.
وي با بيان اينكه هم اكنون آمارها و ادعاهاي مختلفي درباره ميزان واردات برنج هاي خارجي به كشور وجود دارد، تصريح كرد: بازرسي كشور به دنبال ميزان، كيفيت و سلامت برنج هاي خارجي است و در اين باره هم در حال تكميل كردن گزارش هاي متفاوت از مقامات ذي ربط در اين بخش ها است.
رئيس سازمان بازرسي كل كشور افزود: هيچ عجله اي در اين بخش وجود ندارد زيرا گزارش هاي عجولانه براي مردم دردسر درست مي كند.
محمدي در پاسخ به اين سؤال كه سازمان بازرسي كشور چه زماني گزارش نهايي خود را در خصوص برنج هاي خارجي به كشور منتشر خواهد كرد، گفت: اطلاعات جمع آوري شده كم است و نياز به زمان بيشتري است تا بتوان قضاوت درست و روشني داشت.
وي اضافه كرد: سازمان بازرسي كشور قرار شده اطلاعات دقيقي را بزودي بدهد و در اين مصاحبه نمي شود اظهار نظر به اين مهمي را بدهم.
طبق قانون
واردات برنج ممنوع نيست
سخنگوي وزارت بازرگاني در واكنش به ادعاي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور مبني بر ممنوعيت واردات برنج خارجي گفت: طبق قانون برنامه چهارم توسعه ممنوعيتي براي واردات برنج خارجي نداريم.
سيدعليرضا شجاعي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در پاسخ به اينكه رئيس سازمان بازرسي كل كشور اعلام كرده است كه قرار بود ممنوعيتي براي واردات برنج خارجي انجام شود اما پس از گذشت چند ماه اين اتفاق نيفتاده است اظهار داشت: طبق قانون برنامه چهارم توسعه دولت نمي تواند مجوز يا ممنوعيتي براي واردات صادر كند مگر اينكه قانون آن تصويب شود و يا اينكه آن كالا جزء كالاهاي ممنوعه باشد.
وي افزود: تا جايي كه من اطلاع دارم هيچ ممنوعيتي براي واردات برنج خارجي لحاظ نشده و تنها تعرفه آن به نزديك 50 درصد رسيده است.
بنابراين گزارش، در 7 ماهه سال جاري 881 هزار تن برنج به ارزش 729 ميليون و 600 هزار دلار وارد كشور شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشي 167 و به لحاظ وزني 40 درصد رشد داشته است.
متوسط هر كيلوگرم قيمت برنج وارداتي در 7 ماهه سال جاري 800 تومان بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 100 درصد افزايش قيمت داشته است.
اين گزارش حاكي است: مصطفي پور محمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور در جمع خبرنگاران در شهرستان آمل گفته بود، با وجود اعلام ممنوعيت واردات برنج هاي خارجي به كشور متاسفانه جلوي واردات آن به كشور گرفته نشده است.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14