(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 آذر 1388- شماره 19522
 

هولبروك : نيروهاي آمريكايي براي استقرار دموكراسي به افغانستان نرفته اند
ارتش پاكستان يك منطقه تحت كنترل طالبان را آزاد كرد
تدابير شديد امنيتي اطراف مسجد الاقصي در آستانه عيد سعيد قربان
در ديدار با مانموهان سينگ اوباما: قرارداد هسته اي با هند را نهايي مي كنيم
تظاهرات مقابل پارلمان انگليس همزمان با تشكيل كميته تحقيق جنگ عراق
شليك 586 موشك سعودي به مواضع شيعيان صعده
وزيرخارجه بلژيك نخست وزير شد
قتل هاي سياسي در فيليپين به 52 نفر رسيد
تل آويو: ما نگران حضور حزب الله در دولت لبنان هستيم
انفجارهاي كربلا 45 مجروح برجاي گذاشت
اختلاف پارلمان عراق با معاون طالباني بالا گرفت
تأثير بحران مالي بر صنايع فرهنگي آمريكا (چشم انداز)



هولبروك : نيروهاي آمريكايي براي استقرار دموكراسي به افغانستان نرفته اند

نماينده ويژه آمريكا در امور افغانستان و پاكستان گفت، نيروهاي آمريكايي براي تحقق دموكراسي در افغانستان حضور ندارند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «ريچارد هولبروك» گفت: براي تحقق دموكراسي در افغانستان حضور نداريم، بلكه درصدد تقويت توان دفاعي نيروهاي ارتش و پليس اين كشور هستيم. هولبروك كه با هفته نامه آلماني «اشپيگل» سخن مي گفت، به اين سؤال كه آيا نظاميان آمريكايي افغانستان را به همان شيوه اي كه نيروهاي شوروي سابق ترك كردند، ترك مي كنند؟ پاسخ داد: نه، نظاميان آمريكايي با حالتي شكست خورده، افغانستان را ترك نمي كنند. مقامات كاخ سفيد تاكنون حضور نظاميان آمريكايي در افغانستان رابه بهانه ايجاد دموكراسي در اين كشور توجيه مي كردند. ولي با اين اظهارات هولبروك، ديگر هيچ توجيهي هر چند ظاهري، براي اين حضور وجود ندارد.

 



ارتش پاكستان يك منطقه تحت كنترل طالبان را آزاد كرد

ارتش پاكستان در عمليات نظامي در منطقه خيبر ايجنسي و وزيرستان جنوبي 44 شبه نظامي طالبان را كشت و كنترل مركز منگل باغ را بدست گرفت.
براساس اين گزارش، ارتش پاكستان، كنترل مناطق تحت اشغال طالبان و مركز منگل باغ در منطقه خيبرايجنسي را به دست گرفته و نيروهاي طالبان را كه در بلندي هاي وزيرستان جنوبي مستقر بودند به عقب راند. به گزارش فارس به نقل از مركز اطلاع رساني ارتش پاكستان، اين عمليات سنگين نظامي در شهر «گورگاري» در منطقه «بارا» و دره «چورا» در منطقه «لندي كوتل» در غرب خيبر انجام شد كه در نتيجه درگيري نيروهاي دولتي و طالبان منطقه كه با گروه القاعده ارتباط دارند، بيش از 18 نفر كشته شدند.

 



تدابير شديد امنيتي اطراف مسجد الاقصي در آستانه عيد سعيد قربان

در آستانه عيد قربان و آماده شدن ساكنان بيت المقدس و فلسطيني ها براي استقبال از اين عيد، نيروهاي رژيم صهيونيستي تدابير امنيتي شديدي را در اين شهر اتخاذ كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، در حالي كه بسياري از ساكنان و كميته هاي مختلف براي استقبال از عيد سعيد قربان آماده مي شوند نيروهاي اسرائيلي درصدد اتخاذ تدابير امنيتي در خيابان ها، مناطق تجاري و رفت و آمد شهروندان هستند و نيروهايشان را در خيابان ها و بازارهاي بيت المقدس مستقر ساخته اند.
پليس رژيم صهيونيستي در مناطق مختلف بيت المقدس اقدام به ايجاد پست هاي بازرسي كرده و افراد را بازرسي بدني مي كنند، اين در حالي است كه دوربين هاي مخفي نيز رفت و آمد ساكنان بيت المقدس را تحت نظر دارند.
در همين رابطه راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه پليس اسرائيل ورود و خروج فلسطيني ها به مسجد الاقصي را كنترل و افراد مشكوك را دستگير مي كند. همچنين پليس رژيم صهيونيستي «حاتم عبدالقادر» مسئول پرونده بيت المقدس در تشكيلات خودگردان فلسطين را از نزديك شدن به مسجد الاقصي و ورود به اين مسجد منع كرده است.
پليس اسرائيل به عبدالقادر ابلاغ كرده است كه حق ندارد تا 150 متري مسجد الاقصي نزديك شود.
همچنين نيروهاي اشغالگر قدس طي روزهاي اخير بر شدت حملات و تجاوزات خود به كرانه باختري و غزه افزوده اند. علاوه بر زخمي كردن حدود 15 تن از شهروندان فلسطيني در جنوب نوار غزه، تعداد بي شماري را نيز دستگير كرده اند.
درخواست فتح
براي آشتي با حماس
جنبش فتح خواستار آشتي با حماس و امضاي سند آشتي فلسطينيان براي اتحاد در مقابله با سياست هاي رژيم صهيونيستي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه «الشرق الاوسط»، «محمد المدني» عضو كميته مركزي فتح گفت كه با امضاي سند آشتي توسط حماس فلسطينيان با وحدت مي توانند با چالش هاي موجود مقابله كنند.
وي افزود: ما از حماس مي خواهيم تا سند آشتي را امضا كند تا بتوانيم با چالش هاي پيش روي فلسطينيان و تلاش كابينه تندروي اسرائيل براي تحميل مرزهاي موقت، به رسميت شناختن «دولت يهودي»، ادامه شهرك سازي، يهودي سازي قدس، حذف فلسطينيان از قدس، مقابله كنيم.
فتح اميدوار است كه حماس تا 15 دسامبر و پيش از برگزاري نشست شوراي مركزي ساف براي تصميم گيري درباره سرنوشت «محمود عباس» و مجلس قانون گذاري، سند آشتي را امضا كند و با امضاي اين سند دوره فعاليت مجلس قانون گذاري و فعاليت عباس تا زمان برگزاري انتخابات آينده تمديد خواهد شد.
تلاش براي صدور قطعنامه عليه رژيم صهيونيستي
به دنبال تلاش ها و رايزني هاي ليبي براي صدور قطعنامه اي در شوراي امنيت عليه شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي، آمريكا اعلام كرد كه چنين قطعنامه اي را وتو خواهد كرد.
نماينده دايم ليبي در سازمان ملل گفت، مذاكراتي را با اعضاي شوراي امنيت براي صدور قطعنامه در مورد توقف شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي انجام داده و اكثريت اعضاي اين شورا موافقت خود را اعلام كرده اند.
از سوي ديگر نماينده دايم آمريكا در سازمان ملل نيز در واكنش به رايزني هاي ليبي براي صدور قطعنامه اعلام كرد كه آن را وتو خواهد كرد.

 



در ديدار با مانموهان سينگ اوباما: قرارداد هسته اي با هند را نهايي مي كنيم

رئيس جمهور آمريكا اعلام كرد كشورش مصمم است تا قرارداد هسته اي غيرنظامي با هند را نهايي كند.
به گزارش واحد مركزي خبر، باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا پس از برپايي بزرگترين ميهماني دوران رياست جمهوري اش براي «مانموهان سينگ» نخست وزير هند، در يك گفت وگوي مطبوعاتي گفت: آمريكا كاملا مصمم است اين قرارداد هسته اي را كه مقدمات اوليه آن را در سال 2005 با دهلي نو به امضا رسانده است، نهايي كند. وي همچنين بر تعهد دولت خود براي «رعايت كامل اين قرارداد كه راه را براي صادرات آمريكا و ايجاد شغل در دو كشور هموار خواهد ساخت» تاكيد كرد.
به نوشته خبرگزاري شين هوا، آمريكا و هند در سال 2006 توافق نامه اي را در زمينه برنامه هسته اي غيرنظامي در جريان ديدار جرج بوش از هند امضا كردند تا بدينوسيله دوران طولاني «انزواي هند پس از آزمايش هسته اي اين كشور در سال 1974» پايان يابد. از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه نيز نوشت، رهبران دو كشور در اين ديدار كه در كاخ سفيد برگزار شد هشت يادداشت تفاهم در زمينه استحكام بخشيدن به همكاري هاي دوجانبه امضا كردند. اوباما و سينگ در نهايت نيز بيانيه اي مشترك صادر كردند كه در آن نگراني عميق خود را درباره آنچه «تهديد تروريسم و خشونت افراطيون در برخي كشورهاي همسايه هند» ناميدند، ابراز كردند.
گفتني است نخست وزير هند از اوباما دعوت كرد تا سال آينده به هند سفر كند.

 



تظاهرات مقابل پارلمان انگليس همزمان با تشكيل كميته تحقيق جنگ عراق

آغاز به كار كميته تحقيق انگليس در مورد جنگ عراق، با تظاهرات خياباني شهروندان انگليسي در خيابان هاي لندن همراه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نخستين جلسه كميته تحقيق انگليس در مورد چگونگي مشاركت اين كشور در جنگ عراق، كه سه شنبه گذشته در لندن برگزار شد، با تظاهرات خياباني و آتش زدن آدمك بانيان اين حمله همراه شد. در جلسه كميته مذكور، «توني بلر» نخست وزير سابق و ساير مقامات انگليسي مرتبط با جنگ عراق حضور داشتند.
كميته تحقيق مذكور حكم يك دادگاه را ندارد و در صدد محكوم كردن كسي نيست، اما از احضارشدگان خواهد خواست به سئوالات كميته در مورد توجيه مشاركت انگليس در حمله به عراق در بهار سال 1382 پاسخ دهند. كميته تحقيقات مذكور پنج عضو دارد و «سرجان چيلكات» رياست آن را برعهده دارد. دولت آمريكا نيز آمادگي خود را براي ارائه اطلاعات به لندن در مورد نقش انگليس در جنگ عراق، اعلام كرد.شهروندان انگليسي كه خانواده هاي قربانيان جنگ خاورميانه نيز در ميان آنها حضور داشتند، مقابل جلسه كميته فوق در نزديكي پارلمان دست به تظاهرات زدند. برخي از تظاهركنندگان ماسك بلر و براون را بر چهره داشتند و دست شان را به رنگ قرمز آغشته كرده بودند. بر روي پلاكاردهاي تظاهركنندگان نوشته بود: بلر، تو دستانت به خون آلوده است.
گروه هاي مدني و غيردولتي انگليس نيز اعلام كردند، اعتنايي به كميته مذكور ندارند، زيرا اين كميته، دولتي است و فقط مي خواهد عاملان جنگ را از چنگال عدالت فراري دهد.

 



شليك 586 موشك سعودي به مواضع شيعيان صعده

همزمان با شليك 586 موشك رژيم سعودي به مواضع شيعيان صعده يك منبع مطلع خبر داد كه انگليس هم به كمك ارتش يمن آمد.
به گزارش خبرگزاري ها، حملات موشكي و هوايي عربستان به مواضع شيعيان روز سه شنبه و سحرگاه چهارشنبه با شليك 586 موشك و 15 سورتي پرواز و بمباران مناطق مسكوني شيعيان در مناطق الملاحيط، حيدان، شدا، رازح و ساقين ادامه يافت.
به گفته منابع نظامي به نقل از پايگاه اطلاع رساني «صعده آنلاين»، اين شديدترين حمله موشكي عربستان از ابتداي تجاوز به خاك يمن به مواضع الحوثي ها و نشان دهنده ناكامي نيروي زميني صعودي در دستيابي به اهداف تعيين شده در نبرد صعده است.
اين درحالي است كه «تريفر سوري» فرمانده ناوگان دريايي انگليس سه شنبه شب در ديدار با «رشاد المصري» وزير كشور يمن از گسترش همكاري هاي امنيتي لندن و صنعا خبر داد. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، وزير كشور يمن با اشاره به اهداف سفر اين مقام نظامي انگليسي اظهار داشت: طرف انگليسي در ديدار با مقامات سياسي و امنيتي يمن، آمادگي كشورش را براي هر گونه همكاري امنيتي در آب هاي منطقه اي يمن در درياي سرخ و خليج عدن مورد تأكيد قرار داد.
همكاري امنيتي انگليس با يمن درحالي صورت مي گيرد كه مقامات دفاعي آمريكا، اخيراً در صنعا، پايتخت يمن، اقدام به انعقاد قراردادي نظامي با دولت علي عبدالله صالح رئيس جمهور كردند، كه براساس اين قرارداد، آمريكايي ها حمايت همه جانبه خود را عليه آنچه كه القاعده و تروريست در يمن است اعلام كردند.
در همين حال، رژيم صهيونيستي نيز با ارائه اطلاعات ماهواره اي نظامي به رژيم آل سعود، به كمك عربستان در جنگ بر عليه شيعيان صعده شتافته است.اتفاق نظر آمريكا، اسرائيل، عربستان و يمن براي قلع و قمع شيعيان و همكاري تنگاتنگ آنها درحالي صورت مي گيرد كه، قدرتمند شدن شيعيان در منطقه، كشورهاي عربي را نيز به وحشت انداخته است.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالحسين السطان» سردبير روزنامه شيعي «الدار كويت»، با اشاره به اين مطلب كه قدرت گرفتن شيعيان، ترس سران برخي رژيم هاي مرتجع عرب را به همراه داشته است اظهار داشت: قدرتمند شدن شيعيان، ترس و وحشت كشورهاي منطقه و قدرت هاي غربي را به همراه داشته است.
از سوي ديگر، يك كانال ماهواره اي مخالف عربستان، اخبار ارائه شده درمورد حوادث جنگ و آوارگان جنگي از سوي رژيم آل سعود را كذب محض دانست.
كانال تلويزيوني «جنبش اسلامي اصلاح» كه از لندن پخش مي شود، اعلام كرد: جسد بيش از 60سرباز سعودي در سردخانه هاي بيمارستان هاي عربستان نگهداري مي شود و بيمارستان هاي منطقه پس از پذيرش صدها مجروح، نسبت به افزايش مجروحان هشدار دادند.
شاهدان عيني به اين شبكه ماهواره اي گفتند روحيه سربازان عربستاني در بدترين حالت ممكن قرار دارد و همگي آنها خواستار توقف فوري جنگ و بازگشت به عربستان هستند.

 



وزيرخارجه بلژيك نخست وزير شد

نخست وزير سابق بلژيك روز گذشته مجدداً به اين سمت منصوب شد.
به گزارش ايسنا، «هرمان وان رامپوي» نخست وزير بلژيك كه اخيراً به رياست اتحاديه اروپا انتخاب شد، روز گذشته از سمت خود استعفا كرد و آلبرت دوم پادشاه بلژيك «يوس لترمه» وزيرخارجه و نخست وزير سابق اين كشور را مأمور تشكيل كابينه كرد.
«لترمه» به دنبال پيروزي حزبش در انتخابات سراسري ژوئن 2007 به عنوان نخست وزير بلژيك منصوب شد، اما اتهام يك رسوايي مالي باعث شد او از اين سمت بر كنار شود. در پي تحقيقاتي كه در پي اين اتهام صورت گرفت، لترمه تبرئه شد و رامپوي كه پس از او به مقام نخست وزيري رسيده بود، او را به سمت وزارت خارجه منصوب كرد تا وجهه سياسي اش احيا شود.
«لترمه» تاكنون گاف هاي سياسي نيز داشته است كه از آن جمله مي توان به خواندن سرود ملي فرانسه براي جامعه والونيايي هاي بلژيك اشاره كرد.

 



قتل هاي سياسي در فيليپين به 52 نفر رسيد

با كشف اجساد 6 گروگان ديگر، شمار كشته شدگان انتخاباتي فيليپين به 52 تن رسيد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، به نقل از مقامات پليس فيليپين، اجساد 6 گروگان ديگر را كه در جريان كشتار روز دوشنبه به دست يك گروه مسلح به قتل رسيدند پيدا شده است كه به اين ترتيب آمار تلفات «بدترين كشتار انتخاباتي در تاريخ فيليپين» به 52 نفر افزايش يافت. پيش از اين شمار افراد ربوده شده 40 نفر و شمار قربانيان نيز 24 نفر اعلام شده بود.بلافاصله پس از وقوع اين حادثه، ارتش فيليپين روز سه شنبه در جنوب اين كشور حالت فوق العاده اعلام و تحقيقات براي شناسايي و دستگيري عاملان اين فاجعه آغاز شد. در همين رابطه سخنگوي پليس ملي فيليپين ديروز از پيدا شدن سرنخ هايي خبر داد كه نشان مي دهد متحد رئيس جمهور اين كشور مظنون اصلي اين «قتل عام هاي سياسي» است.

 



تل آويو: ما نگران حضور حزب الله در دولت لبنان هستيم

وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت، استفاده از اعضاي حزب الله در دولت لبنان براي اسرائيل به هيچ وجه قابل قبول نيست و اگر از ورود اين افراد جلوگيري نشود لبنان مسئول جنگ جديد عليه اين كشور خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت، ايهودباراك كه از قدرت گرفتن حزب الله در كابينه جديد لبنان به شدت عصباني شده است حضور نمايندگان حزب الله در دولت جديد لبنان را غير قابل تحمل خواند.
وي تهديد كرد كه حضور اعضاي حزب الله در پارلمان و دولت قابل پذيرش نيست لذا چنانچه بحراني با حزب الله روي دهد تمام لبنان بايد پيامدهاي آن را بپذيرد.باراك گفت: اعضاي حزب الله در اين دولت حق وتو و 14 هزار موشك دوربرد در اختيار دارند و با برخورداري از اين آزادي ها هر كاري كه بخواهند مي توانند بكنند.
وي بدون اشاره به شكست اسرائيل در جنگ 33 روزه بار ديگر تهديد كرد كه در صورت وقوع جنگ با حزب الله كل لبنان ويران خواهد شد.وزير جنگ رژيم صهيونيستي گفت، ما به دولت جديد لبنان درباره قدرت گرفتن حزب الله هشدار مي دهيم.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه پيش از اين سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله با اشاره به دشمني رژيم صهيونيستي، اين تهديدها را جنگ رواني و تبليغاتي توصيف كرده بود.
شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله نيز تأكيد كرد ما از خاك اشغالي لبنان و مردم لبنان در مقابل غده سرطاني اسرائيل دفاع مي كنيم و اجازه دست اندازي و تجاوز به هيچ متجاوز صهيونيست نخواهيم داد.

 



انفجارهاي كربلا 45 مجروح برجاي گذاشت

انفجار دو بمب در يك رستوران شهر مقدس كربلا، دست كم 45 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز بمبي در يك رستوران شهر كربلا منفجر شد و دقايقي بعد از آن كه نيروهاي امداد و آتش نشاني سرگرم نجات حادثه ديدگان بودند، بمب ديگري نيز منفجر شد.
منبع مذكور به نقل از منابع بيمارستاني و پليس، تعداد مجروحان اين دو انفجار را 45 تن اعلام كرد. كربلا در 110 كيلومتري جنوب بغداد قرار دارد. انفجارهاي فوق در حالي رخ دادند كه مقامات محلي از اجراي يك طرح ويژه امنيتي براي استقبال از زائران در آستانه روز عرفه و عيد سعيد قربان خبر داده بودند.در اين حال به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه «الحيات» چاپ لندن، به نقل از منابع عربي نوشت، سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) چندين بار در مكان هاي مختلف با تروريست هاي بعثي تماس برقرار كرده است. الحيات از جمله به ديدار عوامل سيا با «عزت الدوري»، فردشماره شش رژيم بركنار شده صدام اشاره كرد. عزت الدوري هم اكنون رهبري بعثي هاي فراري و تروريست را برعهده دارد.

 



اختلاف پارلمان عراق با معاون طالباني بالا گرفت

مجلس اعلاي اسلامي عراق همزمان با بالا گرفتن اختلاف پارلمان با معاون رئيس جمهوري عراق اعلام كرد، در صورت وتوي مجدد قانون انتخابات توسط معاون رئيس جمهور، پارلمان بار ديگر آن را تصويب خواهدكرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «محسن حكيم»، مشاور سياسي رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، از احتمال وتوي مجدد اصلاح قانون انتخابات توسط «طارق الهاشمي» خبر داد و گفت: در صورت وتوي مجدد، اين قانون با 60درصد آراء مثبت نمايندگان پارلمان به تصويب خواهد رسيد.
حكيم افزود: اگر هاشمي بار ديگر قانون انتخابات را وتو كند، اين موضوع را مي توان به دادگاه ارجاع داد و رأي اين نهاد قضايي، قاطع و ملزم به اجرا خواهد بود. اما راهكار دومي هم در قانون اساسي آمده است؛ اگر قانون مصوب پارلمان دو بار توسط شوراي رياست جمهوري وتو شود، بار ديگر پارلمان مي تواند اين قانون را با حداقل 60درصد آرا تصويب كند و ديگر مشكلي براي اجراي اين قانون وجود نخواهد داشت.
حكيم تصريح كرد: تنها مشكلي كه در اين زمينه بوجود آمده، به تعويق افتادن زمان برگزاري انتخابات پارلماني است.

 



تأثير بحران مالي بر صنايع فرهنگي آمريكا (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا
بحران مالي آمريكا صدمه بزرگي به صنايع فرهنگي اين كشور وارد كرده است. سه ماهه اول امسال (2009 ميلادي) بدترين دوره براي مطبوعات ايالات متحده آمريكا بوده است. درآمد صنعت روزنامه در ايالات متحده در اين مدت كوتاه 2ميليارد و 600 ميليون دلار افول كرد و تيراژ مطبوعات روزانه نزديك به پنج درصد تقليل يافت. مثلا روزنامه «بوستون گلوب» در يك سال 50 ميليون دلار ضرر ديد و روزنامه معروف نخبگان آمريكا «نيويورك تايمز» مجبور شد از يك شركت تجاري در مكزيك براي ادامه كار خود كمك مالي بگيرد. ثروتمندترين فرد مكزيك «كارلوس سليم هلو» صاحب اين شركت تجاري 250 ميليون دلار به نيويورك تايمز قرض داد كه با سود 14درصد ساليانه قابل پرداخت است.
ولي اين صدمه بزرگ اقتصادي به مطبوعات از عطش و علاقه مردم به خبر چيزي كم نكرده و برعكس تعداد خوانندگان روزنامه ها در اينترنت افزايش يافته است. حقيقت اين است كه فناوري اطلاعاتي همراه با ركود اقتصادي صنعت روزنامه در آمريكا را متحول كرده است.
ظهور و توسعه شبكه اينترنت در حوزه صنايع فرهنگي البته باعث تغيير و جابه جائي مخاطبان روزنامه شده است ولي صدمه بزرگي كه اخيراً به مطبوعات آمريكا وارد شده حاصل دو عامل اصلي است: يكي ركود اقتصادي آمريكا و تأثير آن در تقليل آگهي هاي منتشره در روزنامه ها و به طور كلي مطبوعات، و ديگري طمع مالي صاحبان مطبوعات و تمركز آنها در دست يك گروه از شركت هاي غول آساي بازرگاني. عامل اول با افشاي ورشكستگي هاي بانكي و مالي و كارخانجات خودروسازي و صنايع ديگر و افول اعتبارات بانكي و رهني و قيمت مسكن كه قريب به دو سال پيش آغاز شد صورت مي گيرد. عامل دوم، يعني تمركز و انحصار مطبوعات توسط شركت هاي بزرگ تاريخ طولاني دارد و به ظهور شركت هاي چندمليتي چند دهه گذشته ارتباط دارد.
بين 70 تا 95 درصد درآمد روزنامه هاي آمريكا از آگهي هاي بازرگاني تأمين مي گردد و بزرگترين حوزه آگهي ها در بخش هاي صنايع خودرو، فروشگاه ها، اشتغال، و مسكن است؛ زيرساخت هائي كه در اثر بحران اقتصادي بيش از همه صدمه ديده اند. دقيقاً اين تقليل مداوم آگهي هاست كه روزنامه هاي آمريكا را به ورشكستگي و بحران كشيده است. عامل دوم، يعني تمركز روزنامه ها تحت مديريت و دارائي شركت هاي بزرگ بازرگاني و تجارتي همان قدر كه در گذشته براي صاحبان رسانه ها سودآور بوده است، در وضع فعلي بحران اقتصادي يك فاجعه محسوب مي شود. در نيم قرن اخير تعداد روزنامه هاي آمريكا از 2500 عدد به تقريباً يك هزار تقليل يافته است و بدين ترتيب نه تنها مطبوعات آن خصوصيت محلي و هويت شخصي خود را از دست داده است بلكه تنوع محتويات روزنامه ها در سراسر آمريكا به حداقل خود در تاريخ اين كشور رسيده است. قريب به اتفاق شهرهاي آمريكا داراي يك روزنامه هستند. در واشنگتن پايتخت آمريكا فقط دو روزنامه منتشر مي شود.
در بهار امسال روزنامه «كريستين ساينس مانيتور» يكي از روزنامه هاي قديمي آمريكا پس از آنكه در عرض يك سال 20ميليون دلار ضرر ديد، مجبور شد روزنامه را تعطيل كند، كمپاني تريبيون صاحب روزنامه «شيكاگو تريبيون» و چند روزنامه ديگر اواسط امسال اعلام ورشكستگي كرد. بسياري از روزنامه ها تصميم گرفته اند به جاي كاغذ بر صفحه اينترنت ظاهر شوند ولي جالب اينكه خوانندگان اين روزنامه حاضر نيستند قيمت مطالعه اين روزنامه ها را بر روي اينترنت بپردازند و ترجيح مي دهند كه رايگان از آنها استفاده كنند. درعين حال اين روزنامه ها موفق نشده اند كه آژانس هاي آگهي را متقاعد كنند كه همان آگهي روزنامه را در سايت هاي خود در اينترنت منعكس كنند. سال گذشته درآمد روزنامه هاي آمريكا از آگهي ها حدود 5/38 ميليارد دلار بوده در حالي كه درآمد همين روزنامه ها از آگهي ها در سايت هاي خبري خود چيزي حدود 3ميليارد دلار است.
گرچه ساختار اقتصادي روزنامه هاي آمريكا خصوصي بوده و بر مبناي درآمد از آگهي ها و انتشارات بازرگاني و تجاري استوار است، ولي محتويات رسانه ها، برعكس محتويات صنايع ديگر، ارزش اجتماعي داشته و مؤلفه هاي سياسي و ايدئولوژيك دارند. به عبارت ديگر، تأثير ركود اقتصادي بر روزنامه ها اثرات سياسي براي نظام آمريكا ايجاد مي كند.
توقف انتشار يك روزنامه، مثلا نيويورك تايمز يا واشنگتن پست، در آمريكا علاوه بر عواقب اقتصادي با جابه جائي قدرت سياسي همراه است. تعجب نيست كه اخيراً در محافل مطبوعاتي و رسانه اي آمريكا انتقال مالي و اداري و مديريت برخي از روزنامه هاي بزرگ و قديمي و با قدرت به مؤسسات و بنيادهاي غيرانتفاعي كه به صورت موقوفات ملي يا محلي اداره شوند، مورد مطالعه و بررسي جدي قرار گرفته است.
با بحران و افول نظام سرمايه داري آمريكا، الگوي مطبوعاتي آمريكا نيز كه بر پايه سوداگري، بازاريابي، و مصرف گرائي استوار است، اكنون بيش از هر موقع ديگر آسيب پذير شده است. رقابت روزنامه ها و مرگ آنها هميشه از طريق صاحبان سرمايه و قدرت دست به دست شده است. نفوذ خارجي ها و غيرآمريكائي ها در مطبوعات و صنايع فرهنگي آمريكا، بويژه از جنبه سياسي، هميشه غيرممكن بوده است، ولي آسيب پذيري اقتصادي و بازرگاني امكان چنين سناريوئي را حداقل به صورت يك فرضيه احتمالي مطرح مي سازد.
قوانين آمريكا حمايت مالي دولت مركزي و دولت هاي ايالتي را به مطبوعات و رسانه ها قدغن كرده است ولي اخيراً سناتور بنجامين كاردين ازكنگره آمريكا لايحه اي به نام «احيا كردن روزنامه» معرفي كرده است كه اگر تصويب گردد به دولت اجازه مي دهد مانند بانك ها و صنايع ديگر به حمايت مالي رسانه ها برخيزد و سناتور جان كري كه زماني كانديداي رياست جمهوري بود حمايت خود را در «نجات روزنامه ها» اعلام كرده است.مطالعه و بررسي الگوي سرمايه داري و الگوي مطبوعات آمريكا كه اين روزها گرفتار بحران اقتصادي، سياسي و اجتماعي شده اند مي تواند و بايد مورد استفاده كشورهائي مثل ايران باشد. در غيبت يك الگو و نظام منسجم و پايدار مطبوعاتي و رسانه اي انقلابي و اسلامي، هرگونه تجديدنظر در قوانين و مقررات رسانه اي مانند گذشته ناقص و ناتمام خواهد بود.
قانون جامع رسانه اي موقعي مي تواند مفيد باشد كه ما نخست يك الگوي جامع رسانه اي ويژه خود داشته باشيم و اين مسئله به مطالعه، تحقيق و طراحي نياز دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14