(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 5 آذر 1388- شماره 19522
 

مراقب اضافه وزن كودكان دختر باشيم
ازدواج ؛ رسيدن به احساس مشترك



مراقب اضافه وزن كودكان دختر باشيم

اختلال در بارداري يكي از عوارضي است كه مبتلايان به سندرم تخمدان پلي كيستيك در دراز مدت به آن دچار مي شوند.
به گفته پزشكان شيوه درست غذايي و ورزشي موجب مي شود كه حتي افرادي كه زمينه ارثي اين بيماري را دارا هستند، ديرتر در شكل ضعيف تر و با عوارض كمتر به آن دچار شوند.
از طرفي تغييرات شيوه زندگي به كاهش حركت، ورزش و مصرف فيبرهاي غذايي و نيز افزايش استفاده از اتومبيل، مصرف غذاهاي آماده و قند و شكلات، شكر و چيپس و پفك باعث بروز اضافه وزن در كودكان مي شود. خانواده ها بايد مواظب باشند تا كودك و نوجوان دختر آنها حتماً ورزش كنند. ورزش لزوماً نياز به مراجعه به باشگاه ورزشي ندارد بلكه مي تواند به صورت پياده رفتن مسير خانه تا مدرسه باشد.
متخصصان زنان اعلام كرده اند كه آغاز ابتلا به سندرم تخمدان پلي كيستيك از دوران كودكي و نوجواني است كه البته مي بايست زمينه ارثي خانوادگي آن وجود داشته باشد. معلوم شده است كه تغييرات مذكور در سبك زندگي با كمك به زمينه ارثي موجب افزايش بسيار زياد اين بيماري در جامعه ما شده است.
سندرم تخمدان پلي كيستيك بيماري اي است با نمايش هاي متفاوتي اعم از اختلال قاعدگي، رشد موهاي زياد، چاقي و متعاقب آن اختلال باروري اضافه كرد: اين بيماران در طولاني مدت دچار عوارض بسياري مي شوند كه اختلال در حامله شدن يكي از آنهاست.
افزايش چربي ها، قند و فشارخون و قرار گرفتن در معرض بيماري هاي قلبي عروقي برخي ديگر از عوارض طولاني مدت اين بيماري است.

 



ازدواج ؛ رسيدن به احساس مشترك

زندگي زناشويي با همأ جذابيت و عشق و علاقه اي كه دو طرف در ابتداي زندگي خود نسبت به يكديگر دارند، مانند هر چيز ديگري در اين دنياي در حال تغيير، شامل مرور زمان مي شود و شايد در برخي موارد ديگر آن شور و حرارت اوليه خود رانداشته باشد. پس چه بايد كرد كه اجاق زندگي زناشويي همچنان، مانند روزهاي اول گرم و با حرارت باشد.
تجربيات به دست آمده نشان داده، توجه به برخي از مسائل مي تواند، در اين مورد بي تأثير نباشد، گرچه تجربه هاي شخصي هر خانواده اي براي خود مفيدتر است و اين وظيفه برعهده زن و شوهر مي باشد كه شور و شعف را با راهكارهاي خود دوباره به وجود آورند.
يادآوري خاطرات
يادآوري خاطرات روزهاي اول زندگي زناشويي، جذاب و پر از هيجان خواهد بود و يك زن و شوهر مسلماً حرف هاي زيادي از روزهاي آغاز زندگي زناشويي خود براي گفتن دارند.
گرچه اين وظيفه شوهر است كه با همان لحن گرم و صميمي ابتداي زندگي زناشويي خود با همسرش گفت وگو كند و با همان لحن و كلامي كه در آغاز آن را بيان مي كرد، حرف هاي محبت آميزي بزند.
اين روش بسيار مؤثر است و تأثير آن تا اندازه اي است كه مي تواند يك زندگي يك ساله و يا حتي 20 ساله را دگرگون كند. اظهار محبت به همسر همراه با لحن گرم و صميمي نه تنها باعث كاهش غرور شخص نخواهد شد، بلكه باعث مي شود، آن صفا و صميميتي كه به هر حال در طول زندگي با ورود مشكلات روزمره كاهش يافته است، دوباره برقرار شود.
ايجاد تنوع در زندگي با گذاشتن وعده ديدار در مكان هاي جديد و بيان سخنان جديدتري از زندگي، به غير از موضوعات روزمره و تكراري جالب توجه و هيجان انگيز خواهد بود. اين در صورتي است كه با همان شور و شوق اوليه انگار براي نخستين بار، همديگر را ملاقات كرده ايد با يكديگر هم صحبت شويد. پس از آن خواهيد ديد كه چگونه شراره هاي آتش عشق دوباره شعله خواهد كشيد.
با نشاط باشيد
اگر در پايان دهه دوم زندگي يا حتي چهارم آن هستيد، پس از سال ها ازدواج، ممكن است احساس كنيد كه توانايي هاي روحي، رواني و حتي جسماني شما، نسبت به گذشته كاهش يافته است. اين موضوع نبايد تأثير منفي بر زندگي شما بگذارد بلكه بايد با جستجوي راه و روش هاي جديدتري شور و حرارت گذشته را در خود زنده كنيد. اين امر با تلاش بيشتر، امكان پذير خواهد بود.
توجه به دستورات مشاوران و رعايت مسائل بهداشتي مسلماً بي تأثير نخواهد بود و در كنار آن نبايستي اجازه داد كه موضوعات محل كار يا حتي خانوادگي به درون چارچوب صميمي زندگي زناشويي راه پيدا كند.
خود را تغيير دهيد
تغيير دادن خود به اين معني نيست كه به طور كلي شخصيت خود را دگرگون كنيد، بلكه اين گونه است كه به عنوان مرد زندگي، جاذبه هاي خود را بيشتر كرده و مثلا زواياي پنهان و مثبت شخصيت خود را كشف كنيد.
از اين طريق مي توانيد به بيان جزئيات ناگفته اي از زندگي گذشته خود بپردازيد. مسلماً اقدامات و كارهايي كه در گذشته آن را انجام داده ايم و تاكنون براي همسرتان بازگو نكرده ايد جذاب و شنيدني خواهد بود.
تكرار و روزمر گي بزرگترين عامل در ايجاد برودت در زندگي هاي زناشويي محسوب مي شود، چرا كه سخنان و موضوعات تكراري براي شنونده جذاب نخواهد بود، حال چه برسد به اينكه اين شنونده شريك زندگي انسان باشد.
اما چگونه مي توان از اين تكرار جلوگيري كرد؟ يك نمونه آن تعريف موضوعات مربوط به محل كار يا مشاهدات ما، در خيابان يا حتي خاطرات مربوط به ساير دوستان و همكاران مي تواند باشد. بسنده كردن به اين جمله كه هيچ خبري نيست و امروز هم، مثل ديروز است، حتي براي خود شخص نيز كسل كننده خواهد بود.
يك همسر با هوش مي تواند از موضوعات به ظاهر كوچك و بي اهميت سوژه مناسبي براي تعريف و توضيح داشته باشد و آن را با حرارت و آب و تاب بيان كند.
به سخنان همسرتان گوش كنيد
آيا اين واقعا درست است كه يك زن و شوهر در زندگي زناشويي خود، سخني براي گفتن نداشته باشند؟ مسلما موضوعات بسياري در دور و بر ما براي گفتن وجود دارد كه مي توان درباره آنها سخن گفت و اين زنان هستند كه حرف هاي بسياري در مورد مسائل روزمره و غيره دارند كه به همسران خود بگويند يا در گوش او نجوا كنند.
اين موضوع بسيار جالب است كه به ياد داشته باشيم كه در ابتداي زندگي زناشويي خود، ساعت ها حرف براي گفتن داشتيم و حتي برخي از آنها ناگفته مي ماند و وقت كم مي آورديم، اما حالا با غلبه مشكلات روزمره بر زندگي، ناي حرف زدن نداشته باشيم. معمولا به هنگام غذاخوردن بهترين فرصت است كه به سخنان همسر خود گوش دهيد و با تكان دادن سر او را متوجه كنيد كه به حرف هايش، حتي اگر تكراري است گوش مي دهيد. اگر دست خود را به عنوان تأييد و تشكر بر شانه يا كتف همسرتان قرار دهيد و او را به ملايمت نوازش كنيد، تاثير دو چنداني خواهد داشت.
حتما از همسر خود بپرسيد كه امروز چگونه گذشت؟ اين جمله را طوري بيان كنيد كه او احساس كند واقعا به سخنانش اهميت مي دهيد. گفتن اين جملات و انجام اين كارهاي به ظاهر كوچك، باعث خواهد شد، هيجان گذشته به زندگي زناشويي بازگردد اما متأسفانه ما اين موضوعات را فراموش كرده و هر چه كه سال هاي زندگي مشترك زناشويي مان اضافه مي شود، بي توجهي هايمان هم زيادتر خواهد شد.
قدردان باشيد
جوهره زن، محبت و فداكاري است، هر زني بنا بر طبيعت خود، هر كاري را براي خانواده و تحمل مشكلات انجام مي دهد و بار سنگيني بر دوش خود دارد. اما اگر يك مرد اين تصور را داشته باشد كه همسرش هم، همانند ساير دارايي هايش در دسترس اوست، اشتباه بزرگي را مرتكب شده است، چرا كه يك زن تا حد و اندازه اي تحمل بار مسئوليت را دارد. بنابراين يك همسر باهوش مي تواند با گفتن جملاتي، اين نقش را پررنگ تر كند و به شريك زندگي خود اعتماد به نفس بدهد كه به او مديون است و وجود او در خانه است كه باعث شده است زندگي آن ها كامل شود. تقديم يك شاخه گل به نشانه قدرداني به همسرتان اين احساس را در او زنده خواهد كرد كه قدردان اقدامات او در خانه هستيد. اما اگر بر روي اين شاخه گل به ظاهر كوچك و بي اهميت بنويسيد يا هنگام دادن آن به او بگوييد: دوستت دارم، از تو تشكر مي كنم و قدردان تو هستم، مي تواند هيجان بيشتري به زندگي شما بدهد.
در كنار همسر بودن هنگامي كه به شما نياز دارد همانطور كه او در كنار شما بوده است نوعي قدرداني به شمار مي رود و نبايد هنگامي كه به وجود شما نياز دارد به او بگوييد، كار دارم، وقت ندارم و... وقتي او بيمار مي شود حتي ممكن است مجبور شويد يك روز كامل از او پرستاري كنيد. آيا اين دور از عدل و انصاف نيست كه به شريك خود كه بار اصلي زندگي بر دوش او قرار دارد، بي توجهي نشان دهيد و كار، جلسه و... را بهانه كنيد. مسلما با روح حساس و ظريف همسرتان اين موضوع خاطره بدي را در ذهن او باقي خواهد گذاشت.
جذابيت همسر
از جمله چيزهايي كه باعث در تنگنا قرار گرفتن زنان مي شود، احساس بي توجهي شوهر به ظاهر آنهاست، كه يك زن ممكن است فكر كند، همسرش مانند سابق به او توجهي ندارد. يك زن دوست دارد بداند كه آيا از نظر شوهرش زيبا و جذاب است يا نه و شما با گفتن اين جمله كه همسر زيباي من... و جملات ديگر مي توانيد اين ارمغان شاعرانه را به او بدهيد.
اگر زن اين توجه و احساس را داشته باشد كه كوچكترين تغييرات ظاهري در او از ديد شوهرش پنهان نمي ماند، آرامش خاصي درون او را فراخواهد گرفت.
اجازه از همسر
دانشمندان روانشناسي و صاحبان انديشه هاي اجتماعي، زندگي زناشويي را به يك موجود زنده تشبيه كرده اند
كه متولد مي شود، رشد مي كند و به پيري مي رسد. بنابر اين ما بايد در كمك به زندگي اين موجود مشاركت داشته باشيم.
اين مشاركت مي تواند، تفاهم دو همسر در مورد مراحل مختلف زندگي زناشويي باشد، كه از جمله اين تفاهم بايد رعايت برخي از مسائل باشد. دور بودن از خانه، مسافرت و همراهي با دوستان از جمله مسائلي است كه بايد با هماهنگي همديگر باشد.
اين شجاعت مرد را مي رساند كه براي مسافرت يا ماموريت با همسر خود مشورت كند و اجازه او را براي اين كار بگيرد. اجازه گرفتن به معني مصطلح آن نيست كه حتماً زن به شوهرش بگويد كه برو يا نرو، بلكه صرف اينكه، موضوع مطرح و مورد مشاوره قرار گيرد، اين اهميت را مي رساند كه مرد با شريك خود، مشورت و او را در جريان موضوع قرار داده است.
هر مردي در زندگي خود احتياج به اين دارد كه اوقاتي را با دوستان يا بستگان و فاميل خود بگذراند يا اينكه همسرش به خانواده و خويشاوندان خود سر بزند و اين چيزي طبيعي است. اما اين جدايي موقت، همانند يك تجربه تازه براي زن و شوهر خواهد بود، به خصوص اگر با يكديگر اختلاف نظر داشته باشند. شايد هم نوعي تجربه براي سبك و سنگين كردن يكديگر و بررسي نقاط قوت و ضعف باشد. در هر صورت بعد از گذشت اين مرحله، همانند گذشته، گفت وگو، سنگ بنا و اساس هر چيزي در زندگي زناشويي محسوب مي شود.
پنجره روشنايي زندگي
اگر مي خواهيد حتي بعد از گذشت 35 سال از ازدواج تان، زندگي سعادتمندي داشته باشيد، لاجرم بايد به برخي چيزها توجه و مواردي را رعايت كنيد.
بازگشت به روزها و لحظه هاي زيبايي كه در كنار شريك خود داشتيد، ممكن است آرزوي هر زن و شوهري باشد، اما بدون شك، تعامل عاطفي و منطقي پايه و اساس آن به شمار مي رود.
اينكه به شريك زندگي خود به عنوان يك گوهر گرانبها نگاه كنيم و انجام دادن برخي نكات كوچك، خواهد توانست، لحظه هاي زيباي گذشته را دوباره خلق كند. براي مثال همين موضوع چاقي يا لاغري مي تواند، بيانگر نقطه نظر زن و مرد به يكديگر باشد. چرا كه نشان دهنده اهميت شخص نسبت به جسم و جان شريك خود است و نوعي مراقبت از همديگر به حساب مي آيد. وقتي مردي به همسر خود مي گويد، چاق شدي، بدون شك، همسرش، حرف او را جدي مي گيرد و رعايت برخي از مسائل را سرلوحه كار خود قرار مي دهد. در مورد مرد هم اين موضوع صدق مي كند و قابل پذيرش از طرف آنهاست.
بنابراين بايد هر زن و شوهر، در مورد مسائل مورد علاقه و مشترك خود، در زندگي زناشويي دقت نظر و توجه زيادتري داشته باشند. در همين راستا، از مواردي كه باعث اختلاف و ايجاد اشتباهات فاحش خواهد شد، پرهيز كنند. هم چنين آنها بايد راه و روش هايي كه باعث بروز تجربيات جديد در دستيابي به خوشبختي هرچه بيشتر در خانواده مي شود، پيدا و به آن عمل كنند.
تكرار كلمات محبت آميز مانند، عزيز من، اجازه بده، خواهش مي كنم و عذرخواهي از اشتباهات گذشته در كنار انجام برخي ابتكارات مانند خريد هديه براي روز تولد، عروسي و... خواهد توانست، روزهاي خوب ابتداي شكل گيري زناشويي را زنده كند.
در هنگام بروز مشكلات و آغاز شراره هاي دشمني، زن و شوهر بايستي، ضمن كوتاه آمدن به دنبال راه و روش هايي باشند كه به يك راه حل سريع براي رابطه محبت آميز منتهي مي شود.
در پايان بايد بر اين موضوع اذعان كرد كه افراد خوشبخت، به خاطر مسائل مشترك، اين احساس را دارند چرا كه در عين وقت هر كدام از آنها به تنهايي در تلاش و انديشه براي كمك و مساعدت به ديگري است.
سخن آخر اينكه بوجود آوردن تغييرات و دستيابي به تحولات جديد در زندگي زناشويي، تجربه گرانبهايي است كه هر زن و شوهر مي تواند آن را به دست آورده و به عنوان الگو براي خود قرار دهد، اما استفاده از تجربيات ديگر نيز مي تواند در اين راه ما را ياري دهد و باعث شود كمتر اشتباه كنيم.
پروين طالقاني

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14