(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 8 آذر 1388- شماره 19523
 

زواره نيازمند توجه فرهنگي دولت
امام جمعه بناب: معضل بزرگ جهان اسلام مظلوميت شيعيان يمن است
كوتاه از هفته بسيج
وزير كشور خبر داد تحويل واگن هاي متروي تبريز تا سال آينده
وزيرجهاد كشاورزي: باغ هاي ديم استهبان ميراث ملي است
برگزاري همايش ملي زعفران در گناباد
با تخصيص اعتبار باغ فين كاشان ساماندهي مي شود
با حضور وزير صنايع و معادن كلنگ توليد آهن اسنفجي در بناب زمين زده شد
نمايشگاه تازه هاي نشر در سنندج و 8 شهر كردستان
صدها جلد كتاب بين مدارس گنبدكاووس پخش شد
بررسي طرح احداث كمربندي قرچك
ترميم مجسمه فردوسي در مشهد آغاز شد
استاندار: مهم ترين مشكل اصفهان، مسئله كمبود آب است



زواره نيازمند توجه فرهنگي دولت

زواره شهري است با قدمت تاريخي كه در حاشيه كوير مركزي ايران واقع شده است. اين شهر علاوه بر آثار تاريخي فراوان و منحصر به فرد داراي شخصيت هاي بزرگ و صاحب نامي از جمله ميرزا ابوالحسن جلوه، مفسر بزرگ قرآن علي ابن حسن زواره اي،استاد محيط طباطبايي، شهيد آيت الله سيدحسن مدرس و سيدحسين طباطبايي متخلص به مجمر زواره اي است.
وجود حسينيه هاي تاريخي متعدد در اين شهر كه نشان از علاقه و ارادت مردم زواره به خاندان عصمت و طهارت دارد موجب شده است اين شهر را شهر حسينيه ها و تكايا بنامند.
حضور سادات در شهر زواره بويژه مقبره كمال الدين حسن سر سلسله سادات طباطبايي ايران لقب مدينه السادات را براي شهر زواره بدنبال داشته است.
تقديم بيش از 150 شهيد در دوران دفاع مقدس از ديگر افتخارات شهر زواره به شمار مي رود.
تربيت دانش آموختگان فراوان و مديران متعهد و خدمتگزار ملي كه هم اكنون براي خدمتگزاري در مسند قدرتند.
مسجد جامع زواره به عنوان نخستين مسجد چهار ايواني ايران با بيش از 900 سال قدمت،مسجد پامنار زواره با بيش از يك هزار سال قدمت،مناره مسجد پامنار به عنوان دومين مناره تاريخ دار كشور با بيش از هزار سال قدمت،حسينيه هاي تاريخي، بازار قديمي،بناي تاريخي يخچال، حصار تاريخي زواره، خانه هاي قديمي و منحصر به فرد چهار صفه اي و... مكان هاي تاريخي و ميراث فرهنگي با ارزش كشورمان هستند كه در شهر زواره واقع شده است.
بافت تاريخي زواره، همچون بافت هاي يكپارچه اي چون ماسوله، ابيانه، ميبد و ميمند در فهرست ميراث ملي كشور به عنوان شهر تاريخي ثبت شده است، اما با اين حال هنوز توجه كافي به ساماندهي و تامين اعتبارات لازم براي احياي بهتر بافت تاريخي آن نشده است.
شهر تاريخي زواره با ثبت يكپارچه بافت تاريخي آن در فهرست ميراث ملي هنوز به قدر كافي مورد توجه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري قرار نگرفته و مرمت و ساماندهي آن از طريق اعتبارات استاني انجام مي شود.
اين در حالي است كه قرار بود بافت تاريخي زواره براي ثبت جهاني به يونسكو معرفي شود.
بافت تاريخي زواره در ميان حصاري عظيم محصور شده است كه بيش از 70 درصد اين حصار از بين رفته و تنها بخشي از آن باقي مانده اما براساس اين حصار، بافت تاريخي زواره، در درون اين حصار تاريخي به ثبت رسيده است.
با تمام تخريب هايي كه در گذشته در بافت قديمي شهر صورت گرفته، اما همچنان بافت تاريخي زواره زنده و پويا است.
با توجه به اينكه مرمت آثار تاريخي زواره از محل اعتبارات استاني صورت مي گيرد، مرمت و حفظ بافت تاريخي زواره نياز به اعتبارات ملي و تبديل شدن به پايگاه پژوهشي دارد.
شهر تاريخي زواره به عنوان يك بافت منسجم و بومي در حالي ثبت آثار ملي شده است كه قرار بوده تا به يونسكو جهت پيوستن به فهرست ميراث جهاني معرفي شود.
در حال حاضر شهر زواره حدود 6هكتار بافت تاريخي دارد كه در آن بيش از 25اثر شاخص ثبت شده و حدود 60 خانه تاريخي قرار گرفته است.
با توجه به موارد فوق مردم شهر مذهبي، تاريخي و شهيدپرور زواره ضمن قدرداني از رئيس جمهور به دليل ساخت نيروگاه برق در شهر زواره از مصوبات سفرهاي استاني از دكتر محمود احمدي نژاد انتظار دارند در دور سوم سفرهاي استاني كه از شهر مقدس مشهد با عنوان سفر فرهنگي آغاز شده است در اين دوره از سفرها به استان اصفهان به شهر فرهنگي و تاريخي زواره بيش از گذشته توجه كنند و شهر فرهنگي، مذهبي و تاريخي زواره به عنوان يك پايگاه پژوهشي ميراث فرهنگي تعيين و با توجه به وجود ابنيه تاريخي و ميراث فرهنگي فراوان در زواره اين شهر به عنوان يك منطقه گردشگري تصويب و تبديل شود.
واحدهاي دانشگاهي اين شهر ارتقا يافته و زمينه انجام كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي فراهم شود.
ثبت شهر تاريخي زواره در فهرست آثار ملي ايران محدوديت هايي را براي ساكنان به وجود آورده است جا دارد سازمان ميراث فرهنگي با اختصاص كمك هاي بلاعوض به ساكنان اين شهر زمينه را براي استقرار مردم در بافت قديمي و حفظ بافت تاريخي به وجود آورد كه لازمه آن مصوبه هيئت دولت است.
زواره- خبرنگاركيهان

 



امام جمعه بناب: معضل بزرگ جهان اسلام مظلوميت شيعيان يمن است

بناب- خبرنگار كيهان:
معضل بزرگي كه امروز جهان اسلام را نگران كرده، مظلوميت شيعيان يمن است كه به دستور آمريكا و توسط دولت يمن و سعودي به آنها حمله مي كنند.
امام جمعه شهرستان بناب ضمن بيان مطلب فوق و محكوم كردن قتل عام مسلمانان يمن گفت: در تاريخ اسلام بلاد يمن سابقه و تاريخ درخشاني دارند و مردم يمن به صورت سهل و آسان به اسلام مشرف شدند.
حجت الاسلام والمسلمين مصطفي باقري بنابي كه در مصلاي اعظم اين شهرستان صحبت مي كرد افزود: 6 ميليون شيعه در يمن وجود دارد كه طي چهار سال گذشته 5 بار به آن ها حمله شده است و خسارات زيادي را هم به آن ها وارد كردند و شبانه روز يمني ها را مي كوبند كه توسط آمريكا و توطئه آنها شاهد اين جنايات هستيم.

 



كوتاه از هفته بسيج

تجمع 45 هزار نفري بسيجيان در رشت
رشت- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه ناحيه رشت در بين خبرنگاران گفت: تجمع 45 هزارنفري بسيجيان در روز چهارم هفته بسيج در ميدان شهداي ذهاب رشت ازجمله برنامه هاي هفته بسيج است.
سرهنگ سعادتمند داوودي همچنين از افتتاح 4 پايگاه مقاومت بسيج در سطح شهر رشت و برگزاري مسابقات مختلف فرهنگي- ورزشي از ديگر برنامه هاي اين ايام نام برد و گفت: در اين هفته در مجموع بالغ بر يك هزار و 500 برنامه در سطح شهرستان برگزار مي شود.
برگزاري 51 برنامه هفته بسيج در چهارمحال و بختياري
شهركرد- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه استان چهارمحال و بختياري در گفتگو با خبرنگاران گفت: به مناسبت هفته بسيج 51 برنامه در سطح استان برگزار مي شود. سرتيپ پاسدار رضا محمد سليماني از جمله اين برنامه ها را برگزاري همايش قضات و حقوق دانان و وكيلان، همايش استاني امامان جمعه و جماعات و فرماندهان بسيج، ويزيت و درمان رايگان عموم مردم، جشنواره مبتكرين و مخترعين بسيجي و يادواره شهداي دانش آموز اعلام كرد.
محوريت وحدت شيعه و سني در برنامه هاي بسيج
گنبدكاووس خبرنگار كيهان: برنامه هاي هفته بسيج امسال در شهرستان كلاله بارويكرد وحدت شيعه و سني در جهت اهداف انقلاب اسلامي برگزار مي شود. سرهنگ «حسين كريمي» فرمانده ناحيه مقاومت سپاه شهرستان كلاله با اعلام اين مطلب برپايي همايش بزرگ روحانيان طلاب وبسيجيان اهل سنت را از جمله برنامه هاي بزرگداشت هفته بسيج شهرستان اعلام كرد و افزود: اجراي اردوهاي آمادگي و دفاعي مدارس نشست هاي سياسي، عقيدتي، شب شعر خاطره، محافل انس با قرآن، آموزش پدافند غيرعامل، كوه پيمايي و برنامه هاي ورزشي ازجمله برنامه هاي هفته بسيج در شهرستان كلاله است.
برگزاري يادواره شهدا در باغ ملك
هفتكل- خبرنگار كيهان: يادواره شهداي مسجد جامع شهرستان باغ ملك همزمان با هفته بسيج سه شنبه 10 آذرماه برگزار مي شود.
سرهنگ پاسدار خيرالله اسدي فرمانده ناحيه مقاومت بسيج باغ ملك با اعلام اين خبر گفت: اين يادواره در سالن سرپوشيده شهداي باغ ملك و با هدف آشنايي هرچه بيشتر جوانان منطقه با سيره شهيدان برگزار مي شود.
اجراي 623 برنامه هفته بسيج در اهواز
اهواز- خبرنگار كيهان: فرمانده نيروي مقاومت بسيج خوزستان در جمع خبرنگاران با اعلام افزايش 100 درصدي برنامه هاي هفته بسيج نسبت به سال گذشته گفت: امسال 634 برنامه مصوب با رويكرد فرهنگي، علمي، آموزشي، هنري و سازندگي در هفته بسيج پيش بيني شده و در دستور كار ما قرار دارد. همچنين ده ها برنامه خودجوش ديگر در همه شهرها و روستاهاي استان توسط پايگاه هاي مقاومت بسيج و با همكاري و مشاركت مردم در حال انجام است. سرتيپ حسن شاهوارزاده افزود: در هفته بسيج تعدادي از طرح هاي بسيج سازندگي نيز به بهره برداري خواهد رسيد.
اجراي 2500 برنامه در هفته بسيج كردستان
سنندج- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه بيت المقدس كردستان در نشست خبري به خبرنگاران گفت: 2500برنامه مختلف فرهنگي، هنري، ورزشي و سياسي در طول هفته بسيج در كردستان برگزار خواهد شد. سرتيپ پاسدار نور نوراللهي برگزاري همايش هاي نخبگان علمي بسيجي، رزمايش و پدافند غيرعامل و مسابقه بزرگ وبلاگ نويسي را از مهمترين برنامه هاي هفته بسيج اعلام كرد.
نصب يادمان 136 شهيد سرخس
سرويس شهرستانها: همزمان با آغاز هفته بسيج يادمان 136 شهيد سرخس در مسير ورودي به اين شهرستان نصب مي شود. به گزارش روابط عمومي سازمان بنياد شهيد و امور ايثارگران خراسان رضوي ديدار از 60 خانواده شاهد و بسيجي، غبارروبي و عطرافشاني مزار شهيدان، تعويض پرچم هاي تمامي گلزار شهرستان از ديگر برنامه هاي هفته بسيج سرخس است.
برگزاري 100 برنامه در هفته بسيج داراب
داراب- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه داراب در جمع خبرنگاران از برگزاري 100 برنامه به صورت متمركز در هفته بسيج خبر داد. جهانگير نظري گفت: برگزاري همايش هاي مختلف فرهنگي، ورزشي، تجليل از نخبگان علمي بسيج و تجليل از ايثارگران و پيرغلامان دفاع مقدس از برنامه هاي هفته بسيج داراب است.
افتتاح باشگاه هوايي بسيج در رشت
رشت- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه پاسداران ناحيه رشت از افتتاح باشگاه هوايي بسيج همزمان با گراميداشت هفته بسيج دراين شهر خبر داد. سرهنگ سعادتمند داوودي افزود: باشگاه هوايي بسيج رشت با بهره گيري از اساتيد مجرب و داراي مدارك بين المللي با برگزاري دوره هاي آموزشي هم در زمينه ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين و هم در بخش پروازي فعاليت خواهند كرد.
آمادگي 60 هزار بسيجي بروجردي
بروجرد- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه ناحيه بروجرد در جمع فرماندهان و مسئولان پايگاه هاي مقاومت بسيج بروجرد گفت: بروجرد داراي 60 هزار بسيجي است كه در قالب 365 پايگاه مقاومت، 700 گردان عاشورا و يك گردان الزهرا سازمان دهي شده اند. سرهنگ پاسدار محمدي افزود: اين بسيجيان درعرصه فرهنگي خود را براي تهديدات نرم دشمنان آماده كرده اند.
افتتاح 2 پايگاه بسيج در كاشان
كاشان- خبرنگار كيهان: ساختمان پايگاه حوزه هاي مقاومت بسيج امام حسن مجتبي(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در آستانه هفته بسيج در كاشان به بهره برداري رسيد. سرهنگ جواد نائيني فرمانده نيروي مقاومت بسيج كاشان در مراسم افتتاح اين دو پايگاه افزود: براي ساخت و تجهيزات اين پايگاه ها در مجموع 2 ميليارد و 300 ميليون ريال از محل اعتبارات سپاه هزينه شده است.
برنامه هاي هفته بسيج در نايين
نايين- خبرنگار كيهان: فرمانده سپاه نايين در افتتاح نمايشگاه فعاليت هاي بسيج در اين شهر گفت: برنامه هاي مختلفي در سطح شهر و روستاها و ادارات نايين به مناسبت هفته بسيج اجرا مي شود. محمد سفري افزود: تجمع بزرگ بسيجيان با عنوان حماسه ماندگار. مسابقات فرهنگي ورزشي و نمايشگاه حاضر كه شامل 20 غرفه و 200 عنوان كتاب با 400 عكس كه از فعاليت هاي پايگاه هاي بسيج است از برنامه هاي هفته بسيج در اين شهر است.

 



وزير كشور خبر داد تحويل واگن هاي متروي تبريز تا سال آينده

تبريز - خبرنگار كيهان:
نخستين واگن هاي مترو تبريز، تا آخر سال آينده تحويل مي شود و ظرف 2 سال، كليه واگن ها، تحويل داده خواهد شد.
وزير كشور در تبريز با اعلام مطلب فوق به خبرنگاران گفت: بمنظور بهبود حمل و نقل عمومي و استفاده از شبكه حمل و نقل ريلي در سال جاري 300 ميليارد ريال اعتبار اسنادي براي 105 واگن، تامين اعتبار شده است.
مصطفي محمد نجار افزود: در سالجاري 300 ميليارد ريال اعتبار اسنادي «ال. سي» براي تامين واگن هاي تبريز، تامين اعتبار شده است. به گفته وي، دولت دهم براي مترو تبريز معادل 2 هزار و 100 ميليارد ريال تصويب كرده كه با سهم شهرداري اين رقم به 4 هزار و 200 ميليارد ريال مي رسد كه براي تكميل خط اول مترو و ادامه خط 2 هزينه خواهد شد. نجار از تخصيص 675 ميليارد ريال براي استان، بمنظور بهبود حمل و نقل عمومي، توسعه خدمات و مبلمان شهري، پيشگيري و مديريت حوادث و بحران هاي طبيعي و انجام عمليات سامانه هاي فناوريهاي جديد در شهرداريها و دهياري ها خبر داد و افزود: اين اعتبارات تا آخر سال، از محل وزارت كشور پرداخت مي شود.

 



وزيرجهاد كشاورزي: باغ هاي ديم استهبان ميراث ملي است

شيراز- خبرنگار كيهان:
باغ هاي ديم شهرستان استهبان بخشي از ارزش هاي فرهنگي و اقتصادي كشور است كه بايد به عنوان يك ميراث ملي به ثبت برسد.
وزير جهاد كشاورزي در جريان بازديد از باغ هاي انجير استهبان در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: وقتي باغ هاي انجير استهبان به عنوان يك ميراث ملي به ثبت برسد توجه بيشتري به آن معطوف مي گردد و چتر اقدامات حفاظتي براي آن گشوده مي شود.
صادق خليليان اظهار داشت: اقتصاد مردم استهبان كه بخش عمده اي از جمعيت فعال كشور به شمار مي روند به اين ميراث ملي بستگي دارد كه بايد به خوبي آن را حفظ كنيم.
وي افزود: در چند سال اخير به دليل خشكسالي باغ هاي انجير استهبان آسيب هاي زيادي ديده اند و بايد اقدامات جبراني براي آن صورت گيرد.
وي گفت: بايد در مواقعي كه بارش كم است آبياري به باغ هاي انجير استهبان به صورت دستي انجام شود.
خليليان ادامه داد: انجير استهبان بايد در مناطق داخلي و بين المللي با ارزش افزوده بيشتري صادر و درعين حال از ظرفيت اين منطقه بيشتر استفاده كرد.
وي افزود: اعتبارات مناسب براي جبران خسارت هاي كشاورزان اختصاص داده مي شود و با ثبت باغ هاي انجير استهبان به عنوان اثر ملي، استهبان جهاني خواهد شد.
وي با بيان اينكه صنايع تبديلي و تكميلي مرتبط با كشاورزي را توسعه خواهيم داد گفت: فارس ظرفيت ملي بالايي ازنظر محصولات كشاورزي دارد و بايد متناسب با همين وضعيت به آن اعتبار اختصاص داده شود.
وي افزود: يكي از مشكلات استان فارس كاهش منابع آبي زيرزميني در طول چند دهه گذشته است كه تاكنون اقدامات جبراني براي حل آن انجام نشده است.
وزير جهاد كشاورزي گفت: هرگونه تخصيص اعتبار به فارس كمك به اقتصاد ملي است و در زمينه استانداردسازي و درجه بندي محصولات برنامه هاي زيادي داريم كه در حال نهايي شدن است.

 



برگزاري همايش ملي زعفران در گناباد

گناباد- خبرنگار كيهان:
همايش ملي زعفران با محوريت غذا و دارو در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گناباد برگزار شد.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در اين همايش گفت: به اندازه اي كه براي معرفي جنبه غذايي زعفران كار شده در جهت بيان خواص دارويي آن تلاش نشده است.
محمود شيباني افزود: توليد دارويي زعفران از اولويت هاي خاصي برخوردار است و وزارت بهداشت و درمان از تمام سرمايه گذاراني كه در اين زمينه فعاليت كنند، استقبال مي كند.
وي در مورد بحث تقلب در زعفران نيز گفت: در عربستان يك نوع زعفران تقلبي توليد مي شود كه متاسفانه زائران ايراني نيز آن را به عنوان هديه مي خرند و به كشور مي آورند. در صورتي كه اين زعفران سرطان زا است.
عليرضا مسلم رئيس دانشگاه علوم پزشكي گناباد نيز در اين همايش گفت: يكي از خطرات جدي در مورد گياه زعفران قاچاق پياز آن به كشورهاي همسايه و به ويژه افغانستان است كه در آينده يكي از رقيب هاي اصلي ما خواهد بود.

 



با تخصيص اعتبار باغ فين كاشان ساماندهي مي شود

كاشان- خبرنگار كيهان:
با اختصاص 500 ميليون ريال اعتبار از محل اعتبارات ملي باغ فين كاشان ساماندهي مي شود.
مؤسسه تحقيقات گياه پزشكي جهاد كشاورزي كشور طي قراردادي كار مطالعه عوامل خسارت زاي درختان باغ فين و ارائه راهكارهاي مناسب براي آن و شناسنامه دار كردن درختان، ساماندهي محوطه اطراف باغ، تعيين حريم باغ تاريخي فين و ثبت بيماري درختان در سال هاي مختلف را آغاز كرد.
محسن عبداللهي، رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان گفت: از 500 ميليون ريال اعتبار تخصيص يافته، 300 ميليون ريال براي امر پژوهش، 50 1 ميليون ريال جهت تعيين حريم و 50 ميليون ريال براي شناسنامه دار كردن درختان اختصاص داده شده است.
عبداللهي گفت: با توجه به يكسري اقدامات صورت گرفته از ابتداي سال جاري تاكنون هيچگونه پژمردگي و خشكي جديد در بين درختان مشاهده نشده و سرشاخه هاي برخي از درختان خشك، جوانه زده است.رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كاشان تاكيد كرد: كارشناسان عامل اصلي خشكي درختان باغ فين، سرمازدگي 27 درجه زير صفر و ماندگاري 40 روزه برف بر روي زمين، خاكبرداري بي رويه باغچه ها، معدن درين فشار سنگين تردد و آلودگي محيطي مي دانند.

 



با حضور وزير صنايع و معادن كلنگ توليد آهن اسنفجي در بناب زمين زده شد

بناب - خبرنگار كيهان:
با حضور وزير صنايع و معادن كلنگ واحد توليد آهن اسفنجي با ظرفيت توليد سالانه 5/1 ميليون تن در بناب به زمين زده شد.
اين طرح در زميني به مساحت 20 هكتار با ظرفيت توليد سالانه 5/1 ميليون تن آهن اسفنجي احداث خواهد شد كه جهت تكميل و بهره برداري از اين طرح طي 2 سال 250 ميليارد تومان اعتبار هزينه خواهد شد كه با بهره برداري از اين طرح براي يك هزار نفر زمينه اشتغال فراهم مي شود.
گفتني است اين كلنگ زني همزمان با دور سوم سفرهاي استاني هيئت دولت به آذربايجان شرقي انجام شد.

 



نمايشگاه تازه هاي نشر در سنندج و 8 شهر كردستان

سنندج- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه و فروشگاه عرضه كتاب و تازه هاي نشر در سنندج و 8 شهر بزرگ كردستان برگزار شد.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان در مراسم افتتاح اين نمايشگاه در سنندج گفت: در نمايشگاه امسال بيش از 15 هزار عنوان كتاب به معرض نمايش و فروش گذاشته شده است.
«منصور ايماني» با اشاره به حضور بيش از 25 ناشر محلي در نمايشگاه سنندج گفت: بيشتر كتاب هاي ارايه شده جز تازه هاي نشر هستند كه با تخفيف 30درصد به فروش رسيد.
به گفته وي كتاب هاي ارايه شده در اين نمايشگاه داراي موضوعاتي مانند ادبيات، كودك و نوجوان، رمان، تاريخ، هنر، روانشناسي، خانواده، اخلاق و كتاب هاي ديني است.
وي افزود: در هشت شهرستان ديگر استان نيز نمايشگاه و فروشگاه كتاب به مدت يك هفته برپا شده كه فرصت مناسبي براي دانش آموزان و هنرجويان مراكز فرهنگي و هنري جهت تهيه و خريد كتاب است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كردستان گفت: در كنار برگزاري نمايشگاه هفته كتاب برنامه هاي مختلف ديگري نيز با مشاركت فرهنگ و ارشاد اسلامي استان و امور كتابخانه هاي كردستان در دستور كار قرار گرفته است كه در ايام گرامي داشت هفته كتاب و همزمان با برگزاري اين نمايشگاهها برگزار خواهد شد.

 



صدها جلد كتاب بين مدارس گنبدكاووس پخش شد

گنبد كاووس- خبرنگار كيهان:
2350 جلد كتاب از سوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبد كاووس بين 30 آموزشگاه مقطع راهنمايي و متوسطه اين شهرستان اهداء مي شود.
«محمدرضا داورزني» رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبد كاووس ضمن اعلام اين خبر افزود: كتاب هاي فوق كه به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني بين مدارس گنبد كاووس پخش شده است شامل موضوعات متنوعي از جمله «علمي، آموزشي، تاريخي، مذهبي و فرهنگي» است كه با هماهنگي آموزش و پرورش گنبد كاووس در اختيار مدارس قرارداده مي شود.
داورزني افزود: علاوه بر كتاب هاي فوق، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهرستان از ابتداي سال جاري تاكنون تعداد 3 هزار جلد كتاب با موضوعات مختلف بين مدارس و برخي مساجد شهر گنبد كاووس بصورت رايگان توزيع نموده است.
داورزني، تجليل از دو تن از فعالان بخش فرهنگ و هنر گنبد كاووس با 30 سال سابقه فعاليت به نام هاي اسماعيل جاجرمي و كريم فزوني، تجليل از 15 نويسنده گنبدي كه طي سال 87 و 88 حداقل يك كتاب آنان چاپ شده باشد. تجليل از كتابخوانان نمونه مقطع دانش آموزي و دانشجويي و نيز تجليل از كتابداران نمونه اين شهرستان، راه اندازي دو پايگاه جمع آوري كتاب هاي اهدايي مردم، عضوگيري رايگان براي كتابخانه هاي عمومي شهر گنبدكاووس، افتتاح كتابخانه عمومي شهر مرزي «اينچه برون» و نيز دهستان «كرند» بخش «داشلي برون» اين شهرستان هر كدام با 2 هزار جلد كتاب و نيز برگزاري مسابقات فرهنگي و كتاب و كتابخواني در دو مقطع دانش آموزي و دانشجويي را از برنامه هاي هفته كتاب و كتابخواني برشمرد.

 



بررسي طرح احداث كمربندي قرچك

قرچك- خبرنگار كيهان:
در ديدار رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي قرچك و قائم مقام اداره كل راه و ترابري استان تهران، احداث كمربندي قرچك و جاده اصلي تهران ورامين مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري قرچك، در اين ديدار «نوروز پور» رئيس كميسيون عمران شوراي اسلامي قرچك گفت: از بودجه شهرداري قرچك كه بايد صرف نيازهاي ضروري اهالي محروم اين شهرستان شود، ميلياردها تومان صرف احداث كمربندي قرچك شده است.
وي از اداره كل راه و ترابري استان تهران خواست همانند كمربندي پيشوا- ورامين بودجه لازم را براي احداث كمربندي جنوبي قرچك اختصاص دهد.
مهندس مولايي قائم مقام اداره كل راه و ترابري استان تهران در اين ديدار گفت: تامين بودجه كمربندي قرچك مستلزم اختصاص بودجه استاني و مصوبات كميته برنامه ريزي شهرستاني و استاني است.
وي در پايان تصريح كرد: هزينه كردن در هر پروژه اي توسط وزارت راه و ترابري از سوي ديوان محاسبات مورد بررسي قرار مي گيرد، لذا بايد اسناد قانوني داشته باشد.

 



ترميم مجسمه فردوسي در مشهد آغاز شد

مشهد- خبرنگار كيهان:
كار مرمت مجسمه فردوسي در مشهد توسط مديريت هنري شهرداري اين كلانشهر، آغاز شد.
مدير امور هنري شهرداري مشهد گفت: مجسمه اي كه هم اكنون در ميدان فردوسي شهر مشهد قرار دارد در سال 1330 توسط استاد اسماعيل ارژنگ ساخته و در اين مكان نصب شده است. اين مجسمه يكي از نمادهاي جاودانه شهر مذهبي- فرهنگي مشهد است.
هادي مظفري افزود: اين مجسمه با ماده اصلي برنز و به ارتفاع 5 متر ساخته شده است.
وي درباره ترميم مجسمه فردوسي گفت: كار ترميم اين مجسمه توسط مديريت امور هنري شهرداري مشهد آغاز و طي مدت 50 روز، ابتدا پس از پاكسازي رنگ هاي جداره انجام و در ادامه مرمت آن توسط يكي از هنرمندان به نام مهرداد آزاد انجام خواهد شد.

 



استاندار: مهم ترين مشكل اصفهان، مسئله كمبود آب است

اصفهان - خبرنگار كيهان:
استاندار جديد اصفهان در نخستين نشست مطبوعاتي خود با بيان اينكه مهم ترين مشكل اصفهان، مسئله كمبود آب است، گفت: افتتاح تونل كوهرنگ 3 و اجراي طرح عمليات پروژه بهشت آباد ضروري است.
عليرضا ذاكر اصفهاني در اين نشست از افتتاح تونل كوهرنگ سه در آغاز سال 89 خبر داد و افزود: مسئله آب اصفهان از اهميت خاصي برخوردار است و در شروع كارم شرايط خوبي در خصوص آب بين دو استان همسايه اصفهان و چهارمحال و بختياري وجود نداشت كه سعي مي شود در جهت حل مشكل آب استان اقدام شود.
استاندار اصفهان گفت: در حال حاضر ما در اصفهان و به خصوص در شرق دچار مشكلات عديده اي هستيم به نحوي كه كشاورزان اين منطقه گاهاً آسيب هاي فراواني ديدند.
وي با بيان اينكه خشكي زاينده رود باعث افسردگي مردم اصفهان شده است، افزود: نبود آب باعث بي آب شدن سفره هاي زيرزميني و به دنبال آن خشكي برخي از درختان كهنسال اصفهان شد و در برخي نقاط نيز براي حفظ درختان بوسيله تانكر آبياري شد.
وي مهم ترين برنامه كاري خود در استان را افزايش اشتغال، داير كردن مركز نظريه پردازي در دانشگاه اصفهان، تاسيس كرسي غرب شناسي در اين دانشگاه، تكميل و تجهيز ورزشگاه بزرگ نقش جهان، تكميل مصلاي اصفهان، تهيه نقشه فرهنگي استان، ارتقاي كيفي كتابخانه هاي مساجد و مدارس دانشگاه ها، ايجاد پايگاه داده هاي اجتماعي استان، ايجاد مراكز دانش نامه بزرگ اصفهان، راه اندازي سامانه يكپارچه الكترونيكي اطلس فرهنگي، تجهيز و تكميل راه آهن سريع السير اصفهان - تهران، راه اندازي راديو كاشان، عملياتي كردن پروژه بهشت آباد، حفر و ايجاد تونل 60 كيلومتري آبرساني از زردكوه استان چهارمحال و بختياري به حوزه زاينده رود برشمرد.
استاندار اصفهاني با ابراز نگراني از وضعيت ميراث فرهنگي اصفهان و عملكرد نامطلوب مسئولان ميراث فرهنگي در اين استان گفت: در استان اصفهان اماكن تاريخي فراواني وجود دارد كه برخي از آنها به دليل بي توجهي در معرض تخريب قرار گرفته است.
ذاكر اصفهاني با بي هويت خواندن برخي ابنيه ها و ساختمان هاي جديد شهر اصفهان گفت: متاسفانه ساختمان هايي در شهر اصفهان فاقد هويت ايراني و اسلامي است اين در حالي است كه ميدان نقش جهان تجلي گاه دين، معرفت، حكومت، اقتصاد و نماد هنري است.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14