(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 8 آذر 1388- شماره 19523
 

ارتش پاكستان : زرداري بايد از مقام خود كنار رود
علامه فضل الله : براي خنثي كردن تهديدهاي اسرائيل به وحدت نياز داريم
جنگ نامشروع عراق
آيت الله سيستاني: مجلس و دولت عراق اختلاف ها را كنار بگذارند
طرح موساد براي ترور 6 تن از رهبران حماس
زد و خورد كارگران ايتاليايي با پليس در خيابان هاي رم
پيروزي ديگري براي حزب الله سلاح مقاومت لبنان در دولت جديد به رسميت شناخته شد
عصبانيت پادشاه سعودي از مقاومت شيعيان صعده
هشدار عضو دموكرات كنگره افغانستان در حال تبديل شدن به گورستان آمريكاست
اعتراض به پهلو گرفتن يك ناو آمريكايي در آب هاي تركيه



ارتش پاكستان : زرداري بايد از مقام خود كنار رود

مخالفان سياسي، قوه قضائيه و ارتش پاكستان رئيس جمهوري اين كشور را تحت فشار گذاشتند كه از مقام خود كنار رود و يا به يك رئيس جمهور تشريفاتي تبديل شود.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از خبرگزاري آلمان از اسلام آباد، «فرصت الله بابايار» سخنگوي رئيس جمهوري پاكستان روز شنبه با انتشار بيانيه اي اعلام كرد آصف علي زرداري، با فشارهايي از جانب همه طرف ها از جمله مخالفان سياسي، قوه قضائيه و ارتش پاكستان براي استعفا از سمت خود يا دستكم تبديل شدن به يك رئيس جمهوري تشريفاتي مواجه است.
براساس اين گزارش، همچنين بخش مهمي از رسانه هاي پاكستان، زرداري و حزب تحت رهبري وي را به فساد متهم مي كنند.

 



علامه فضل الله : براي خنثي كردن تهديدهاي اسرائيل به وحدت نياز داريم

مرجع شيعه لبنان در خطبه هاي عيد قربان وحدت و يكپارچگي لبناني ها را براي رويارويي با رژيم صهيونيستي با توجه به تهديدهاي مداوم اين رژيم خواستار شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، علامه محمدحسين فضل الله تاكيد كرد: لبناني ها بايد سطح آمادگي خود را براي هر چالشي بالا ببرند، چراكه دشمن، هر لحظه به فكر حمله به لبنان است و لبنان بايد توانمندي خود را ثابت كند از اين رو بايد با وحدت اسلامي و ملي از طريق ارتش و مقاومت به رويارويي با دشمن بپردازيم.
وي اظهار داشت: توطئه جديد نخست وزير دشمن به اعراب و مسلمانان اين است كه بيت المقدس جزء حاكميت اسرائيل است و جهان اسلام و عرب بايد در مقابل اين توطئه بايستند و قاطعانه مبارزه كنند.

 



جنگ نامشروع عراق

سفير سابق انگليس در سازمان ملل متحد حمله به عراق را آغاز جنگي نامشروع خواند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «جرمي گرين استات» در جريان برگزاري جلسات كميته تحقيق جنگ عراق در انگليس، مشروعيت اين جنگ را زير سوال برد.
گرين استات در سال 2002 تهديد كرده بود كه اگر انگليس بدون پشتيباني قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل وارد جنگ عراق شود، استعفا خواهد كرد.
سفير سابق انگليس در سازمان ملل گفت: «سازمان ملل تا حدودي يك محيط دموكراتيك است. من جنگ عراق را نامشروع مي دانم زيرا از حمايت اكثر اعضاي سازمان ملل برخوردار نبود. حتي اكثر افكار عمومي «انگليس نيز موافق اين جنگ نبودند.»
به گزارش بي بي سي، وزارت خارجه انگليس در سال 2001 به خوبي مي دانست كه تغيير رژيم در عراق پايه و اساس قانوني ندارد و اطلاعات موجود براي شروع چنين جنگي بسيار محدود و ناقص است.
همزمان با اظهارات گرين استات، دو تن از مسئولان سابق وزارت خارجه انگليس نيز اعلام كردند «لندن مي دانست صدام سلاح شيميايي در اختيار ندارد.»
به گزارش پرس تي وي، بنا به گفته اين مقامات سابق، چند روز قبل از صادر شدن دستور حمله به عراق، انگليس اطلاعاتي امنيتي دريافت كرد كه براساس آنها، صدام حسين سلاح هاي شيميايي خود را به طور كامل منهدم كرده بود و در آن زمان هيچ گونه مهمات شيميايي در اختيار نداشت.
اين دو مسئول سابق وزارت خارجه انگليس همچنين تاكيد كردند كه هيچ دليلي بر ارتباط بين صدام حسين و سازمان القاعده وجود ندارد و تماس هاي پراكنده با مقامات القاعده در پايان دهه 90 در اين كشور نشان از همكاري بين اين دو نيست.
گفتني است كه توني بلر نخست وزير سابق انگليس در آن زمان گفته بود كه تصميم دارد به همراه آمريكايي ها در حمله به عراق مشاركت كند، زيرا عراق سلاح شيميايي و بيولوژيك در اختيار دارد كه ممكن است طي 45 دقيقه آنها را به كار بگيرد و اين امر تهديدي براي كشورهاي منطقه است.

 



آيت الله سيستاني: مجلس و دولت عراق اختلاف ها را كنار بگذارند

نماينده آيت الله سيستاني در كربلا خواستار اتحاد سياستمداران عراقي شد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «احمد صافي» نماينده آيت الله سيستاني از سياستمداران عراقي خواست با يكديگر متحد شوند و از آنچه كه به تيره شدن روابط ميان مردم عراق مي شود، اجتناب كنند.
اشاره نماينده آيت الله سيستاني به اختلافاتي است كه بين مجلس و دولت درباره قانون انتخابات پيش آمده و اوضاع سياسي عراق را تا حدي متشنج كرده است.
مجلس عراق 19 آبانماه قانون جديد انتخابات اين كشور را تصويب كرد، اما «طارق الهاشمي» معاون رئيس جمهور 27 آبان با وتوي اين قانون جلوي نهايي شدن آن را گرفت. وي خواستار افزايش تعداد كرسي هاي پارلماني اختصاص يافته به عراقي هاي خارجي از كشور از پنج درصد به 15 درصد شد كه اين امر بحث و جدل هاي متعددي را در محافل سياسي عراق برانگيخت. نتيجه اين شد كه مجلس با انجام اصلاحاتي، در سوم آذرماه مجددا قانون را تصويب كرد، اما الهاشمي در اعتراض به اين كه اصلاحات موردنظر او در مصوبه دوم لحاظ نشده، مجددا تهديد به وتوي اين قانون كرده است.
معاون رئيس جمهور عراق روز گذشته به شبكه افراطي العربيه گفت كه بار ديگر از حق قانوني خود در وتوي مصوبه استفاده خواهد كرد.
همزمان با اين رويدادها، روز گذشته «سيدعمار حكيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق در جمع هزاران نمازگزار عيد سعيد قربان با تاكيد بر ضرورت مشاركت همه مردم عراق در انتخابات پارلماني آينده اين كشور، درباره خطر مداخلات خارجي در اين انتخابات هشدار داد.
حكيم درباره خطرات ناديده گرفتن روند سياسي عراق و دستاوردهاي بزرگ حاصل شده، هشدار داد و گفت: «ما بايد با اين تلاش ها كه به دنبال ضربه زدن به دستاوردها هستند، مقابله كنيم.»
براساس قانون انتخابات عراق، چنانچه مصوبه مجلس مجددا با وتوي الهاشمي مواجه شده و مورد تاييد شوراي رياست جمهوري قرار نگيرد، مجلس موظف خواهد بود با راي بيش از دو سوم نمايندگان، قانون را بار ديگر تصويب كند و اگر اين تعداد آرا به دست نيايد، قانون جديد انتخابات خود به خود لغو مي شود و مجلس موظف است از قانون سال 2005 تبعيت كند.
خبر ديگر از عراق اين كه، «نوري مالكي» نخست وزير عراق در گفت وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس درباره عقب نشيني نيروهاي چند مليتي از اين كشور گفت: «جدول زماني تعيين شده براي عقب نشيني نيروهاي آمريكايي از عراق طبق آنچه كه مشخص شده است اجرا خواهد شد و حضور آمريكا در عراق در اواخر سال 2011 به پايان خواهد رسيد.»
از ديوانيه نيز خبر مي رسد، پايگاه نظامي آمريكا در اين شهر هدف حمله موشكي قرار گرفته است. روز گذشته يك منبع ارتش عراق از اصابت يك فروند موشك كاتيوشا به پايگاه نظامي آمريكا در غرب ديوانيه خبر داد.

 



هاآرتص فاش كرد
طرح موساد براي ترور 6 تن از رهبران حماس

منابع رسانه اي صهيونيستي فهرست ترور شش نفر از رهبران برجسته حماس را فاش كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه صهيونيستي هاآرتص با ارائه فهرستي از شش نفر از رهبران حماس اذعان كرد كه اين اقدام در راستاي زمينه سازي براي ترور رهبران حماس و برنامه ريزي براي رها شدن از دست آنان صورت مي گيرد.
به نوشته اين روزنامه اين شش نفر نقش مهمي را در ارائه رويكردهاي جنبش حماس ايفا مي كنند و اين موضوع در روند مذاكرات براي تبادل اسيران فلسطيني و «گلعاد شاليت» نظامي صهيونيست در بند حماس كاملاً مشهود است.
هاآرتص «احمد الجعبري» فرمانده كل شاخه نظامي حماس و مسئول پرونده شاليت را در صدر اين فهرست قرار داده است.
«محمود الزهار» يكي ديگر از رهبران با سابقه جنبش حماس در رتبه دوم و «صلاح البردويل» از نمايندگان حماس در مجلس قانونگذاري سومين شخصيت در فهرست ترور رژيم صهيونيستي است.
«ايمن طه» چهارمين رهبر حماس است كه در فهرست سياه رژيم صهيونيستي قرار گرفته است و برادرش ياسر طه در سال 2003 توسط رژيم صهيونيستي ترور شد. «عماد العلمي» نفر پنجم و «عزت الرشق» از مسئولان دفتر سياسي حماس ششمين نفر از فهرست روزنامه هاآرتص را تشكيل مي دهد.
رژيم صهيونيستي قبل از ارائه اين فهرست بارها سعي كرده بود كه اين افراد را ترور كند ولي موفق نشده بود.
به نظر مي رسد ارائه اين فهرست از سوي رژيم صهيونيستي با هدف افزايش فشار بر حماس براي عقب نشيني از مطالبات خود در زمينه تبادل اسيران صورت مي گيرد.
اين در حالي است كه مروان برغوثي از رهبران برجسته فتح اظهار داشت كه اسير كردن شاليت دستاوردي داشت كه هيچ گفت وگويي نمي توانست آن را به همراه داشته باشد.
وي پيش بيني كرد اگر از زندان آزاد شود در انتخابات آينده فلسطين پيروز خواهد شد و اعلام كرد كه قصد كانديد شدن در انتخابات را دارد.
از سوي ديگر، روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت فاش كرد كه آمريكا از تل آويو خواسته است تا براي تقويت جايگاه محمود عباس 1000 اسير را خارج از معامله تبادل اسيران با حماس آزاد كند.
در همين رابطه «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه رژيم صهيونيستي با درخواست آمريكا مبني بر آزادي 1000 اسير فلسطيني مخالفت كرد و متعهد شد كه مروان برغوثي هرگز آزاد نشود.
وي تأكيد كرد، موضوع آزادي برغوثي يك خط قرمز است و وي به چهار بار حبس ابد محكوم شده است.
توقف 10 ماهه شهرك سازي
كابينه رژيم صهيونيستي با توقف موقتي 10ماهه شهرك سازي در كرانه باختري رود اردن موافقت كرد كه اين توقف شهرك سازي شامل حال شهر اشغالي قدس نمي شود.
اين طرح در حالي از سوي كابينه اين رژيم تاييد مي شود كه شامل شرق بيت المقدس نمي شود، در صورتي كه طرف فلسطيني و صهيونيستي در ابتدا درباره توقف شهرك سازي در اين منطقه عرب نشين نيز به توافق رسيده بودند.
نتانياهو در جلسه كابينه گفت: اميدوار است اعراب از طرح توقف شهرك سازي استفاده لازم را ببرند و آنها نيز قدمي در جهت پيشرفت در مذاكرات صلح بردارند.
نخست وزير رژيم صهيونيستي مدعي شد: تأييد و حمايت از اين تصميم براي كابينه بسيار سخت و گران تمام شد زيرا اين اقدام در حالي انجام مي گيرد كه با مخالفت صهيونيست ها روبه رو شده است.
وي با اين ادعا كه بيت المقدس پايتخت اين رژيم است، گفت: اين طرح شامل بيت المقدس شرقي نمي شود و اسرائيل هيچ وقت شهرك سازي در پايتخت خود را متوقف نمي كند.
پس از اعلام شدن طرح رژيم صهيونيستي براي توقف 10 ماهه شهرك سازي ها در كرانه باختري يك مقام آمريكايي كه خواست نامش فاش نشود ابراز اميدواري كرد كه اين اقدام به احياي روند صلح خاورميانه كمك كند.
جنبش حماس وعده هاي رژيم صهيونيستي براي توقف شهرك سازي ها را وعده اي توخالي و بي محتوا با هدف فريب تشكيلات خودگردان دانست و بازگشت به ميز مذاكرات با صهيونيست ها را جنايتي ملي خواند.
هيئت رئيسه مجلس قانون گذاري فلسطين نيز اعلام كرد كه اين طرح عوامفريبي است و ارزش عملي ندارد.
محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان نيز تصميم رژيم صهيونيستي براي توقف 10ماهه شهرك سازي را براي از سرگيري مذاكرات ناكافي دانست.
اين در حالي است كه تنها بعد از 48 ساعت از وعده توقف شهرك سازي در كرانه باختري با ساخت 28موسسه شهرك نشين در اين منطقه موافقت كرد.
حمله قايق هاي توپدار
قايق هاي توپدار رژيم صهيونيستي روز گذشته سواحل نوار غزه و منطقه بيت لاهيا را به طور گسترده مورد حمله قرار دادند.
همچنين در حمله هوايي رژيم صهيونيستي به شرق شهرك جباليا واقع در شمال نوار غزه يك فلسطيني به شهادت و چهار تن ديگر زخمي شدند.
از سوي ديگر ده ها فلسطيني روز جمعه پس از اداي مراسم نمازجماعت در مخالفت با روند احداث ديوار نژادپرستانه حائل در كرانه باختري رود اردن تظاهرات كردند كه بر اثر درگيري با نظاميان اشغالگر ده ها تن از آنان مصدوم و دچار خفگي شديد شدند.
در اين تظاهرات اهالي روستاي بلعين به همراه كودكان خود كه بادبادك و بالن هايي در دست داشتند، شركت كردند تا اين بالن ها را به سوي اراضي فلسطيني واقع در آن سوي ديوار حائل بفرستند. آنها همچنين پرچم ها و پلاكاردهايي با مضمون لزوم پايبندي به اصول فلسطين مانند قدس، حق بازگشت، مرزها، آبها، آزادي تمامي اسيران و برچيدن ديوار حايل و تمامي شهرك هاي صهيونيست نشين در دست داشتند.
در همين رابطه هزاران فلسطيني همزمان با روز عرفه در بيت الله الحرام در داخل مسجد الاقصي و اطراف آن تجمع كردند و خواستار حمايت همه مسلمانان جهان از قبله اول مسلمانان در برابر تجاوزات رژيم صهيونيستي شدند.
جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز از تمام گروه هاي فلسطيني خواست تا به منظور مقابله با خطر صهيونيسم و نجات مسجد الاقصي به اختلافات داخلي پايان دهند.
ساير رويدادها
¤ مشاور ارشد رئيس جمهور سوريه گفت، غزه در محاصره است، اعراب سرگرم فوتبال هستند.
¤ تعدادي از نمايندگان مجلس عوام و مجلس اعيان انگليس خواستار تحريم همه جانبه رژيم صهيونيستي شدند.
¤ جرج ميچل نماينده ويژه دولت آمريكا در امور صلح خاورميانه به زودي به اين منطقه سفر خواهد كرد.
¤ پايگاه خبري اسلام تايم نوشت، ارتش رژيم صهيونيستي در صورت آغاز جنگ جديد از هم فرو مي پاشد.
¤ نخست وزير دولت منتخب فلسطين تاكيد كرد كه جنبش حماس ريشه در ملت فلسطين دارد.


 



زد و خورد كارگران ايتاليايي با پليس در خيابان هاي رم

تظاهرات اعتراض آميز كارگران در ايتاليا، به خشونت و درگيري با پليس ضدشورش كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها تن از كارگران كارخانه آلومينيوم سازي «آلكوا» در ايتاليا در اعتراض به تصميم مديران براي تعطيلي آن پس از تجمع در رم، پايتخت اين كشور، به سوي وزارت توسعه اقتصادي، جايي كه نشست مديران كارخانه در اين خصوص تشكيل شده بود حركت كردند.
بر اساس اين گزارش، درگيري ها زماني رخ داد كه گروهي از معترضان با تغيير مسير به سمت سفارت آمريكا، با مقاومت و موانع نيرو هاي پليس مواجه شدند. با شدت يافتن درگيري ها، گروهي از تظاهركنندگان از جمله يكي از مسئولان سنديكاي كارگري كه هدايت راهپيمايان را برعهده داشت به شدت مجروح و راهي بيمارستان شدند.
گفتني است كارخانه آلومينيوم سازي «آلكوا» متعلق به كشور آمريكا و سومين كارخانه بزرگ آلومينيوم سازي جهان است كه هفته گذشته به خاطر مواجه شدن با بحران اقتصادي و مشكلات مالي اعلام كرد فعاليت كارخانه خود را در جزيره «ساردينا» ايتاليا متوقف مي كند.
اين تصميم با اعتراض شديد كارگران و سنديكاهاي كارگري مواجه شد. در اين كارخانه حدود 2000 كارگر ايتاليايي مشغول به كار هستند كه در صورت تعطيلي همگي بيكار خواهند شد.

 



پيروزي ديگري براي حزب الله سلاح مقاومت لبنان در دولت جديد به رسميت شناخته شد

بيانيه كاري دولت لبنان با تاكيد بر حق مقاومت در داشتن سلاح و حق بازپس گيري سرزمين اشغالي لبنان و محافظت از آن به تصويب رسيد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري الجزيره، كميته وزارتي لبنان دو هفته بعد از تشكيل دولت جديد لبنان بيانيه كاري دولت كه بر مشروعيت سلاح مقاومت تاكيد دارد به تصويب رساند.ناظران سياسي منطقه اين اقدام را پيروزي ديگري براي حزب الله لبنان ارزيابي كرده اند.منابع سياسي اعلام كردند كه در نسخه كنوني بند متعلق به سلاح حزب الله مانند گذشته وجود دارد و همچنين بر حق ملت، ارتش و مقاومت لبنان در آزادسازي اراضي اشغالي لبنان و دفاع از آن تاكيد شده است.اين بيانيه در حالي به تصويب رسيد كه تلويزيون المنار اعلام كرد، طرح مسيحيان گروه 14 مارس مخالف درج بند مقاومت در بيانيه كاري دولت لبنان خنثي شد.بيانيه كاري دولت لبنان در 24 بند در 22 صفحه تدوين شد و برجسته ترين آن بند ششم است كه در آن عبارت بيانيه كاري سابق دولت لبنان درباره مقاومت حفظ شده است.
هيات دولت لبنان قرار است در نخستين نشست خود پس از عيد قربان به رياست«ميشل سليمان» بيانيه كاري دولت لبنان را تصويب كند.مجلس لبنان نيز احتمالا از روز سه شنبه بررسي بيانيه كاري دولت را آغاز خواهد كرد و بعد از راي اعتماد مجلس اين كشور به اين بيانيه، كابينه جديد لبنان به طور رسمي كار خود را آغاز خواهد كرد.

 



در ديدار با فرماندهان نظامي عربستان ابراز شد
 عصبانيت پادشاه سعودي از مقاومت شيعيان صعده

پادشاه عربستان از فرماندهان نظامي خواست با بمباران مواضع شيعيان صعده تا آخر در جنگ با الحوثي ها بايستند و مقاومت كنند.
به گزارش خبرگزاري ها، «ملك عبدالله بن عبدالعزيز» در ديدار فرماندهان نظامي عربستان در روز عيد قربان آنها را به مقاومت و ايستادگي در جنگ با الحوثي ها فراخواند. پادشاه عربستان كه از ناكامي ارتش در شكست الحوثي ها عصباني به نظر مي رسيد خطاب به فرماندهان نظامي و امنيتي اظهار داشت: بايد توجه تان به وطن باشد، همچنان كه پدران و اجداد شما چنين بودند. ملك عبدالله كه ارتش آل سعود را پس از سه هفته تجاوز به خاك يمن در مقابل الحوثي ها، ناكام ديده است، با عصبانيت از نيروهاي مسلح خواستار ادامه بمباران مواضع الحوثي ها شده است. با توجه به اين كه ارتش عربستان تجربه جنگي در مناطق كوهستاني را ندارد، ملك عبدالله نگران آن است كه واحدهاي ارتش نتوانند در برابر الحوثي ها مقاومت كند.سخنان پادشاه عربستان كه پس از انجام حملات متعدد زميني عليه مواضع الحوثي ها در روزهاي اخير بيان شده است، نشان دهنده بي كفايتي نيروهاي مسلح اين كشور در دستيابي به اهداف ملك عبدالله است.
اين در حالي است كه ناظران آگاه در منطقه با توجه به نداشتن تجربه جنگي، شكست قطعي ارتش جنگ نديده عربستان را در جنگ با الحوثي ها، از قبل پيش بيني كرده بودند. از سوي ديگر، الحوثي ها، اعلام كردند: جنگنده هاي ارتش عربستان در طول جمعه شب، اقدام به بمباران سنگين مناطق مسكوني و روستاهاي اطراف صعده كرده است.در بيانيه اي كه از سوي دفتر رسانه اي عبدالملك الحوثي در روز شنبه صادر شد آمده است: حمله سنگين ارتش عربستان در منطقه جبل الرود و اطراف آن با مقاومت جنگجويان شيعه الحوثي شكست خورد و تعداد زيادي از تجهيزات جنگي آنها به غنيمت درآمد.
الحوثي ها با نشان دادن غنايم جنگي ارتش عربستان در اينترنت متذكر شدند: ارتش آل سعود كه به دليل موقعيت جغرافيايي منطقه و مقاومت جنگجويان يمني زمينگير شده است، اقدام به بمباران كور مناطق مسكوني و روستاها در روز عيد قربان كرد كه تعداد زيادي از مردم بي گناه كشته و زخمي شدند.
در همين حال ارتش عربستان بدون اشاره به حملات متعدد زميني خود عليه الحوثي ها و ناكامي در آن از مفقود شدن 9 سرباز خود در نبرد مرزي با شيعيان صعده خبر داد.

 



هشدار عضو دموكرات كنگره افغانستان در حال تبديل شدن به گورستان آمريكاست

يك عضو كنگره آمريكا جنگ افغانستان را كاملاً بي نتيجه توصيف كرد و درباره تبديل شدن اين كشور به گورستان آمريكا هشدار داد.
به گزارش واحد مركزي خبر، «دنيس كاسينيچ» عضو دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا گفت، در حال حاضر مبارزه در خاك افغانستان نيست بلكه در آمريكا است و جنگ افغانستان سبب شده است كه آمريكا متحمل بدهي هاي سنگين شود و احتمالا بر ميزان بدهي هاي آن نيز افزوده خواهد شد.
وي تاكيد كرد، ميزان ورشكستگي ها و مصادره خانه هاي مردم در آمريكا افزايش يافته و جنگ افغانستان باعث تضعيف اين كشور شده بنابراين اين سوال مطرح مي شود كه واقعاً آمريكا از جنگ افغانستان چه نفعي مي برد؟
همچنين در تازه ترين نظرسنجي كه درباره حضور آمريكا در افغانستان از مردم اين كشور به عمل آمده است مردم آمريكا اعلام كردند كه مخالف حضور آمريكا در افغانستان هستند و مي خواهند هرچه زودتر نيروهاي آمريكايي به كشورشان بازگردند. شبكه تلويزيوني الجزيره نيز در گزارشي اعلام كرد كه مردم آمريكا با اعزام نيروي جديد نظامي كشورشان به افغانستان مخالفند و معتقدند كه اين كار ميلياردها دلار هزينه بر مردم آمريكا تحميل كرده است.
اين شبكه تلويزيوني همچنين اعلام كرد كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا تصميم دارد روز سه شنبه راهبرد جديد نظامي آمريكا در افغانستان را اعلام كند.
الجزيره افزود، مردم آمريكا مخالف حضور نيروهاي اين كشور در افغانستان هستند اما آنچه در اين ميان سبب نگراني مقامات كاخ سفيد شده است افزايش مخالفت دموكرات هاي هم حزبي باراك اوباما با اعزام نيروي بيشتر نظامي به افغانستان است.
از سوي ديگر، رئيس سابق سرويس جاسوسي انگليس نيز از دولت فعلي لندن به دليل مديريت نادرست جنگ افغانستان انتقاد كرد.
«ريچارد ديرلاو» طي سخناني گفت، نيروهاي مسلح انگليس با كمبود منابع مواجه بوده اند و اين واقعيتي است كه گريزي از آن نيست و دليل آن هم مديريت نادرست جنگ افغانستان است.
در همين رابطه هفته نامه انگليسي اينديپندنت آن ساندي نيز نوشت، اكثر مردم انگليس خواستار خروج نظاميان كشورشان از افغانستان هستند .
درخواست كرزاي از طالبان
حامد كرزاي رئيس جمهور افغانستان بار ديگر از گروه طالبان خواست تا سلاح خود را بر زمين گذاشته و وارد فرآيند آشتي ملي در اين كشور شوند.
كرزاي پس از برگزاري نماز عيدقربان در شهر كابل گفت، من در اين روز سعيد بار ديگر اميدوارم كه برادران و شهروندان ما در صفوف طالبان و حزب اسلامي و ساير گروه هاي مسلح سلاح خود را بر زمين گذاشته و به روند بازسازي كشور بپيوندند.

 



اعتراض به پهلو گرفتن يك ناو آمريكايي در آب هاي تركيه

گروهي از مردم تركيه همزمان با پهلو گرفتن يك ناو آمريكايي در بندر اين كشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاري ها، گروهي از ساكنان بندر گردشگري «بودروم» تركيه پنجشنبه شب پس از مشاهده پهلو گرفتن ناو آمريكايي «يو اس هايگينز» در اين بندر، با راه اندازي يك تجمع خودجوش، خواستار ترك اين ناو آمريكايي شدند. تظاهركنندگان همچنين با پرتاب لنگه كفش شعارهاي ضدآمريكايي سردادند.
گفتني است، چندي قبل نيز پهلو گرفتن يك ناو ديگر آمريكايي در بندر «ازمير»، اعتراض مردم تركيه را برانگيخت.
گفتني است، احساسات ضد آمريكايي پس از حمايت هاي بي دريغ اين كشور از جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه غزه در بسياري از كشورهاي جهان از جمله تركيه شدت گرفته است.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14