(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 8 آذر 1388- شماره 19523
 

كوتاه اقتصادي
واردكنندگان متخلف به مراجع قضايي معرفي مي شوند
وزير بازرگاني: نياز به واردات گندم برطرف شد
سازمان حمايت مصرف كنندگان مجدداً هشدار داد برخورد جدي با جعل نرخ كالاها توسط گرانفروشان
فوران گاز در سكوي نفتي رشادت
تا پايان امسال خودروهاي مدل قبل از 57 از رده خارج مي شود
حق عائله مندي شاغلان و بازنشستگان دولتي يكسان شد
ايران براي بلاروس سكه ضرب مي كند
موج جديد بحران در دوبي غول هاي ساختماني توان پرداخت بدهي ها را ندارند
دكتر بهمني: تعاوني هاي اعتبار نياز به مجوز دارند
از سوي ستاد تحول صنايع و معادن اعلام شد راهكارهاي حمايت دولت از انرژي بخش صنعت
حضور 10 كشور غير عضو در نشست آتي اوپك
اتم استروي اكسپورت: مرحله كليدي آزمايش تجهيزات نيروگاه بوشهر با موفقيت انجام شد



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش كل بازار سرمايه هم اكنون 65 هزار ميليارد تومان است كه حدود 29هزارميليارد تومان از اين ميزان و معادل 40درصد آن مربوط به شركت هاي اصل 44 است.
¤ سرپرست اداره كل نظارت بر نظام هاي جبران خدمت وزارت كار گفت: تاكنون تصميمي راجع به حذف شركت هاي خدماتي در وزارت كار گرفته نشده و در صورت حذف اين شركت ها بايد قانون جديد تصويب شود.
¤ 350 ميليارد تومان اعتبار، امسال براي آسفالت راههاي روستايي كشور اختصاص يافته است.معاون وزير راه و ترابري افزود: پيش بيني مي كنيم تا پايان سال مالي (تيرماه 89) 400 ميليارد تومان ديگر نيز جذب كنيم.
¤ همايش بزرگ بسيجيان و ايثارگران، به پاسداشت 174شهيد وزارت صنايع و معادن، سازمانها و موسسات تابعه فردا 9 آذرماه در تالار بزرگ كشور با حضور وزير صنايع و معادن برگزار مي شود.
¤ براي اجراي طرح ايران LNG وام 200ميليون يورويي مردادماه امسال به اين پروژه اختصاص يافته و تخصيص وام جديد به اين طرح گازي صحت ندارد.
¤ در حال حاضر بجز محور شمشك به ديزين كه به علت بارش برف و احتمال ريزش كوه تا اطلاع بعدي مسدود مي باشد ساير راههاي ارتباطي كشور باز و تردد در آنها جريان دارد.با توجه به بارش باران در سطح راهها و بارش برف در مسيرهاي كوهستاني، وزارت راه و ترابري به رانندگان وسايل نقليه اي كه قصد عبور از محورهاي كوهستاني و برفگير كشور را دارند توصيه مي نمايد وسيله نقليه خود را به لوازم و تجهيزات ايمني زمستاني مجهز نمايند. ضمنا در مسيرهاي هراز و كرج- چالوس بارش برف اعلام گرديده است.هموطنان براي كسب اطلاع از آخرين وضعيت راههاي كشور مي توانند با شماره تلفن سه رقمي گوياي 141 و همچنين شماره تلفن گوياي 88925252 مركز مديريت راهها تماس حاصل نمايند.
¤ جواد سهاميان مقدم رئيس هيات مديره و مديرعامل بيمه ايران در نشست نمايندگان منتخب بيمه ايران ضمن تاكيد بر اجرايي كردن سياستهاي ابلاغي اصل 44، طبق دستور مقام معظم رهبري، اعلام كرد: آيين نامه اجرايي واگذاري پرداخت خسارت به شبكه فروش (بخش خصوصي بيمه ايران) تنظيم شده است و مراحل نهايي آن در هيات مديره اين شركت در دست بررسي است.
¤ مجري طرح تجهيز معادن گل گهر 2 و 4 گفت: در راستاي تجهيز اين معادن تاكنون 40ميليون تن باطله برداري صورت گرفته كه رقم بالايي محسوب مي شود.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، سعيد صمدي اظهار داشت: با توجه به اجراي طرح هاي فولادي استاني و نياز آنها به كنسانتره سنگ آهن طي سالهاي آتي، معادن گل گهر2 و 4 براي اين منظور تجهيز مي شوند تا مواد اوليه مورد نياز طرح هاي مذكور را تامين كنند.
¤ نخستين كنفرانس بين المللي بازاريابي خدمات بانكي با همكاري بخش خصوصي و مشاركت دانشگاهها، بانك هاي دولتي و خصوصي، موسسات مالي و اعتباري و با پشتيباني وزارت امور اقتصادي و دارايي روزهاي 21و 22 آذرماه سال جاري در تهران برگزار مي شود.

 



واردكنندگان متخلف به مراجع قضايي معرفي مي شوند

به منظور مديريت واردات و جلوگيري از واردات اجناس بي كيفيت به داخل كشور واردكنندگان متخلف را به مراجع قضايي معرفي خواهيم كرد.
بابك افقهي رئيس سازمان توسعه تجارت ايران در گفت وگو با موج با اعلام اين مطلب اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ايران با همكاري وزارت بازرگاني براي واردكنندگان متخلف مجازات هايي را در نظر گرفته است. وي گفت: پس از اعلام ليست كالاهاي بي كيفيت، واردكنندگاني كه از مبادي رسمي اقدام به واردات اجناس غيراستاندارد و بي كيفيت مي كنند در وهله اول اخطار دريافت خواهند كرد.
افقهي افزود: اگر اين افراد مجددا تخلفات خود را تكرار كنند با مجازات هايي مانند ابطال موقت و دايم كارت بازرگاني خود مواجه خواهند شد.
معاون وزير بازرگاني ادامه داد: پس از ابطال كارت بازرگاني و انجام تخلف در واردات و تلاش براي ورود اجناس غيركيفي به كشور، سازمان توسعه تجارت با همكاري وزارت بازرگاني افراد خاطي را به مراجع قضايي معرفي خواهد كرد.
رئيس سازمان توسعه تجارت ايران اذعان داشت: متاسفانه بسياري از كالاهاي بي كيفيت از مبادي رسمي و با علم به غيراستاندارد بودن كالاها توسط واردكنندگان به كشور وارد مي شود كه بايد با اين مسئله كه به زيان مصرف كنندگان است مقابله كرد زيرا اين افراد جان مردم را براي كسب سود آني به مخاطره مي اندازند.
افقهي خاطرنشان كرد: ايران در روابط تجاري خود با كشورهايي كه به خود اجازه استمرار صادرات اجناس بي كيفيت به كشور ما را مي دهند، تجديدنظر خواهد كرد.

 



وزير بازرگاني: نياز به واردات گندم برطرف شد

وزير بازرگاني گفت: امسال توليد گندم خوب بوده و نيازي به واردات گندم نيست.
مهدي غضنفري در گفت وگو با مهر گفت: ميزان خريد گندم از كشاورزان توسط شركت مادر تخصصي بازرگاني دولتي ايران مطلوب بوده و تصور مي رود كه نيازي به واردات گندم نباشد.
وزير بازرگاني افزود: به نظر مي رسد توليد گندم امسال بسيار مطلوب تر از سال هاي گذشته بوده است.
وي همچنين در خصوص راه اندازي نهضت كاهش قيمت تمام شده كالاها در كشور گفت: كميته اي با حضور نمايندگان دستگاه هاي توليدي و بخش خصوصي تشكيل شده و به زودي، اولين جلسه مشورتي خود را برگزار خواهد كرد.

 



سازمان حمايت مصرف كنندگان مجدداً هشدار داد برخورد جدي با جعل نرخ كالاها توسط گرانفروشان

معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان قيمت درج شده بر روي برخي كالاها را غيرمنطقي دانست و گفت: در حال بررسي قيمت درج شده بر روي برخي كالاها هستيم.
محمد قبله در گفتگو با مهر گفت: افزايش قيمت ها به بهانه اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، طرحي كه هنوز در مجلس به تصويب نهايي نرسيده غيرمنطقي است و سازمان حمايت با آن برخورد خواهد كرد.
معاون سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: طرح هدفمند كردن يارانه ها هنوز به تصويب نهايي مجلس نرسيده و زمان اجراي آن نيز هنوز مشخص نيست، ضمن اينكه بعد از مصوبه مجلس، شوراي نگهبان نيز بايد تائيد نهايي كند و بعد بايد در دولت براي اجراي آن، تصميم گيري شود.
وي تصريح كرد: اگر قرار باشد مطرح شدن هدفمند كردن يارانه ها قبل از تصويب نهايي، تاثيري در قيمت كالاها داشته باشد، به طور قطع در مواد غذايي نخواهد بود، چرا كه كالاهايي ممكن است هدف افزايش قيمت قبل از اجراي طرح قرار گيرند كه سرمايه اي هستند، در غير اين صورت مواد غذايي را نمي توان به مدت زيادي نگهداري يا احتكار كرد.
قبله ادامه داد: در مواردي ديدگاه هاي مصرف كننده و هجوم آنها به بازار براي خريد كالاهاي مورد نياز خود، مباحث تورمي را مطرح مي كند، اين در حالي است كه خرده فروشي ها، بايد كالا را به قيمت تمام شده درج شده بر روي بسته بندي مواد غذايي به فروش رسانند. هرچند كه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان، قيمت درج شده بر روي برخي كالاها را غيرمنطقي مي داند.
وي اظهارداشت: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بر روي قيمت درج شده در برخي كالاها مشكلاتي را با توليدكنندگان دارد و هم اكنون نيز در حال بررسي است چرا كه معتقد است قيمتي كه برخي واحدهاي توليدي بر روي كالا درج مي كنند، غيرواقعي است و بعضا آنها را تعزيراتي مي كنند يا فشار مي آورند كه قيمت را كاهش داده و منطقي كنند. قبله گفت: در هر صورت درست يا غلط، قيمت هر كالا بر روي آن درج شده است، بنابراين اگر ظرف يك يا دو ماه اخير، برخي كالاها افزايش قيمت شديد داشته اند، بدون هماهنگي با سازمان حمايت تخلف محسوب مي شود، ولي اگر مغازه داري يك كالا را بدون رعايت قيمت درج شده به مصرف كننده عرضه مي كند، بايد با وي برخورد شود و مردم مي توانند از طريق شماره تلفن 124 مراتب را اطلاع دهند.

 



فوران گاز در سكوي نفتي رشادت

پس از فوران گاز در سكوي نفتي ميدان ابوذر در بهمن ماه سال گذشته، براي دومين بار دومين حادثه فوران گاز سكوي ميدان نفتي رشادت خليج فارس بعد از گذشت چند ساعت مهار شد.
به گزارش خبرگزاري مهر در حالي كه هنوز مسئولان شركت ملي نفت ايران دلايل ايجاد فوران گاز و نشت نفت خام در سكوي ميدان ابوذر را اعلام نكرده اند، براي دومين بار يك سكوي نفتي ايران در خليج فارس دچار حادثه فوران گاز طبيعي شد.
در همين حال شركت نفت فلات قاره ايران با انتشار گزارشي در مورد ايجاد اين حادثه اعلام كرد: چاه شماره 22 سكوي دريايي ميدان رشادت، هنگام انجام عمليات ايمن سازي دچار فوران گاز شد كه با اقدامات صورت گرفته در مدت 6 ساعت عمليات مهار چاه با موفقيت به پايان رسيد.
كاركنان شركت نفت فلات قاره ايران در اولين اقدام خود براي مهار فوران گاز سكوي رشادت، با ايجاد ستاد بحران در منطقه لاوان و تهران موضوع را بررسي و با اعزام سه شناور آتشخوار به محل براي جلوگيري از انتشار گاز به تاسيسات دكل حفاري در يك عمليات سريع و برنامه ريزي شده فوران چاه را مهار كردند و با سيمانكاري در چندين سطح مختلف ايمن سازي كامل چاه انجام شد.
اين حادثه با كمك گرفتن از دكل حفاري دريايي اطلس در مدت 6 ساعت به وضعيت عادي بازگشت و از بروز حادثه جدي جلوگيري شد.
سكوي رشادت 7 در ميدان نفتي رشادت منطقه لاوان و بين سكوهاي رشادت 4 و رسالت واقع شده است. اين سكو در دهه 50 شمسي داراي توليد روزانه 7 هزار بشكه نفت از 12 حلقه چاه بوده است.
با گذشت نزديك به 9 ماه از مهار فوران گاز طبيعي و نشت نفت خام در سكوي ابوذر در خليج فارس تاكنون مسئولان شركت ملي نفت ايران جزئيات ايجاد اين حادثه كه منجر به كاهش توليد نفت خام ايران به مدت 54 روز شد را اعلام نكرده اند.اين در حالي است كه سيف الله جشن ساز مديرعامل شركت ملي نفت خردادماه امسال در جمع خبرنگاران با بيان اينكه مهار فوران گاز در ميدان نفتي ابوذر يك كار بزرگ در صنعت نفت بوده است، گفته بود: اما هنوز دلايل ايجاد اين حادثه شناسايي نشده است.
نشت گاز از 13 بهمن ماه سال 1387 به دليل برخورد به گاز در جريان عمليات حفاري جديد چاه شماره 20 ميدان ابوذر در عمق 380 متري از سطح دريا ايجاد و به صورت خروج گاز از سطح دريا نمايان شده بود.

 



تا پايان امسال خودروهاي مدل قبل از 57 از رده خارج مي شود

قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور از تغيير فرايند از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده خبر داد.
حسين هاشمي در گفت وگو با ايسنا گفت: براساس قانون، حدود 250 هزار خودرو شامل تمامي خودروهاي مدل 57 به قبل بايد تا پايان سال جاري از رده خارج شوند.
وي با اشاره به اين كه خودروهاي مدل 53 تا 57 يك ميليون و 200 هزار تومان و 52 به قبل يك ميليون تومان كمك بلاعوض مي گيرند، تاكيد كرد: مالكان اين دسته از خودروها موظفند تا پايان سال جاري براي از رده خارج كردن خودروي خود اقدام كنند، چرا كه در غير اين صورت از اول بهمن ماه سال جاري كارت سوخت اين دسته از خودروها ابطال شده و پليس نيز براساس قانون از تردد آن ها جلوگيري خواهد كرد.
قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور در عين حال گفت: مالكان خودروهاي مدل 57 به قبل در صورتي كه در سال جاري براي از رده خارج كردن خودروي خود اقدامي نكنند، از سال آينده هيچ گونه تسهيلاتي نيز دريافت نمي كنند.
وي با اشاره به اين كه سن فرسودگي خودروها براساس قانون 25 سال تعيين شده است، گفت: بدين ترتيب خودروهاي مدل سال 62 به قبل نيز جزو خودروهاي فرسوده به حساب مي آيند.
هاشمي با تاكيد بر اين كه ستاد حمل و نقل و سوخت كشور خودروهاي مدل 62 تا 58 را نيز امسال از رده خارج مي كند، گفت: اين دسته از خودروها يك ميليون و 400 هزار تومان كمك بلاعوض تشويقي مي گيرند.
به گفته وي، براساس قانون حمل و نقل كشور، كمك بلاعوض دولت براي خودروهاي فرسوده از سال 1390 به صفر رسيده و فقط لاشه خودروهاي فرسوده خريداري مي شود.
وي گفت: مالكان خودروهاي مدل 58 تا 62 نيز اگر امسال براي از رده خارج كردن خودروي فرسوده خود اقدام نكنند از سال آينده كمك بلاعوض كمتري دريافت خواهند كرد.
وي با اشاره به فعال شدن كميته هاي استاني از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، گفت: ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور براي هماهنگي بيشتر و تسريع در انجام طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده حضوراً به استان هاي مختلف مراجعه كرده و نسبت به رفع مشكلات كميته هاي استاني اقدام مي كند.
قائم مقام ستاد نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور با انتقاد از تخصيص نيافتن خط اعتباري ويژه از سوي بانك مركزي براي پرداخت وام به خودروهاي فرسوده، گفت: حتي در صورت اختصاص اين خط، وام خودروي فرسوده به خودروهاي عمومي فرسوده داده مي شود.
وي در عين حال تاكيد كرد: براساس قانون تمامي خودروسازان در سال جاري مكلفند به ازاي 30 درصد توليدات خود، خودروي فرسوده از رده خارج كنند.
هاشمي با اشاره به فرآيند جديد طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده، گفت: آن دسته از مالكان خودروهاي فرسوده كه قصد دريافت كمك مالي دولت را براي خودروي فرسوده خود دارند مي توانند با مراجعه به مراكز اسقاط و پس از ثبت نام و اسقاط خودروي فرسوده خود و پر كردن اقرارنامه ظرف 45 روز وجه كمك بلاعوض دولت را دريافت كنند.
وي درباره متقاضيان دريافت خودروي جايگزين نيز گفت: مالكان اين دسته از خودروها پس از مراجعه به مراكز اسقاط و ثبت نام و اسقاط خودروي خود گواهي اسقاط آن را دريافت كرده و پس از آن، براساس فرآيند تعريف شده مي توانند به نمايندگي هاي ايران خودرو و سايپا جهت ثبت نام و دريافت خودرو جايگزين مراجعه كنند. براساس اين گزارش مالكان خودروهاي فرسوده جهت دريافت نشاني مراكز اسقاط و بازيافت خودرو در شهرهاي خود مي توانند به نشاني wwwfarsoodehir مراجعه كنند.

 



حق عائله مندي شاغلان و بازنشستگان دولتي يكسان شد

مديركل فني سازمان بازنشستگي كشوري اعلام كرد: در حال حاضر در قانون مديريت خدمات كشوري هيچ گونه تفاوتي در نحوه محاسبه و پرداخت «كمك هزينه عائله مندي» ميان شاغلان و بازنشستگان وجود ندارد.
محمدعلي ابراهيم زاده در گفت وگو با ايسنا در اين باره افزود: البته پرداخت كمك هزينه عائله مندي جزو وظايف دستگاه هاي اجرايي است و ارتباطي به سازمان بازنشستگي ندارد، اما با توجه به سوالات ايجاد شده در اين زمينه بايد عنوان كرد كه براساس قانون مديريت، نحوه محاسبه حق عائله مندي شاغلان و بازنشستگان يكسان شده است.به گفته وي، علاوه بر آن در قانون مديريت خدمات كشوري پرداخت عائله مندي ميان بازنشستگان بالاي 60 سال و كمتر از اين سن نيز تفاوتي وجود ندارد.
ابراهيم زاده عنوان كرد: در قانون مديريت خدمات كشوري، نحوه محاسبه حق عائله مندي به صورت امتيازي است به اين نحوه كه در زمان تصويب قانون امتياز حق همسر 800 و حق اولاد 200 بود.
وي با بيان اين كه اين امتيازها در سال جاري به 810 و 210 تغيير يافته است تصريح كرد: به اين ترتيب با در نظر گرفتن ضريب 600 در سال جاري، ميزان كمك هزينه عائله مندي (حق عائله مندي) 468 هزار ريال و كمك هزينه اولاد (حق اولاد) به ازاء هر فرزند 126 هزار ريال است.

 



ايران براي بلاروس سكه ضرب مي كند

با امضاي سه يادداشت تفاهم ميان بانك هاي مركزي ايران و بلاروس، همكاري هاي اقتصادي دو كشور گسترش مي يابد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر از مينسك، بهمني رئيس كل بانك مركزي در اين باره گفت: از اين پس دو كشور در معاملات دوجانبه از ارز ملي خود استفاده مي كنند و ايران متعهد شد تا با برگزاري دوره هاي آموزشي، متخصصان بلاروسي را با بانكداري اسلامي آشنا كند. همچنين بر اساس اين يادداشت تفاهم ها در خصوص اتصال سيستم خودپرداز بانك هاي دو كشور، اختصاص خط اعتباري 50 ميليون يورويي براي سرمايه گذاران ايراني در بلاروس و ضرب سكه هاي مورد نياز اين كشور در ايران نيز توافق شد. پروكاكوويچ رئيس بانك مركزي بلاروس هم گفت: امضاي اين توافقنامه ها كمك مي كند روابط اقتصادي دو كشور مستحكم تر شود و اميدواريم در آينده اي نزديك مانند افتتاح دو بانك ايراني در بلاروس، شاهد افتتاح بانك بلاروس در ايران باشيم.
شايان ذكر است: 32 بانك خارجي با سرمايه اي افزون بر 4 ميليارد دلار در بلاروس مشغول به فعاليت هستند.

 



موج جديد بحران در دوبي غول هاي ساختماني توان پرداخت بدهي ها را ندارند

موج جديدي از بحران با از دست دادن توان بازپرداخت به موقع بدهي هاي دو غول ساختماني «دوبي ورلد» و «النخيل» امارات اين اميرنشين را در برگرفت.
به گزارش دويچه وله آلمان، ميزان بدهي هاي خارجي امارات متحده عربي در حال حاضر 80 ميليارد دلار برآورد مي شود كه 59 ميليارد دلار آن ناشي از بدهي شركت «دوبي ورلد» مجري اصلي طرح هاي بلندپروازانه اي نظير «نخل جميره»، «مركز خريد امارات» و هتل آتلانتيس است.
در كنار اين شركت، النخيل ديگر غول ساختماني دوبي نيز 3 ميليارد و 500 ميليون دلار بدهي خارجي دارد.
در همين حال موسسه مريل لينچ در تازه ترين گزارش خود پيش بيني كرد. ميزان كل بدهي هاي امارات تا پايان سال 2009 ميلادي به بيش از 184 ميليارد دلار برسد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، موسسه مريل لينچ افزوده است: امارات تا پيش از سال 2013 ميلادي قادر به تسويه كامل بدهي هاي خارجي خود نخواهد بود و تنها مي تواند 50 ميليارددلار از بدهي هاي خود را تسويه كند.
اين گزارش مي افزايد از بدهي 184 ميليارد دلاري امارات بيش از 88 ميليارد دلار مربوط به دوبي و 90 ميليارد دلار مربوط به ابوظبي است.
با تشديد بحران بدهي در امارات، خبرگزاري هاي جهان از تاثير مخرب اين موضوع بر بازارهاي سهام آمريكا، آسيا و اروپا خبر مي دهند.
به گزارش شبكه تلويزيوني پرس تي وي، شاخص داوجونز آمريكا در روز جمعه مجموعاً 154 واحد معادل 5/1 درصد سقوط كرد و به 10309 واحد رسيد. اين سقوط در حالي اتفاق افتاد كه ارزش بورس داوجونز در بالاترين ميزان خود طي 13 ماه اخير رسيده بود.
در بورس لندن نيز سهام فوتي، سبد شاخص 100 سهام عمده در اين بازار مالي 46/83 واحد سقوط كرد سهام نيكي، شاخص بورس توكيو نيز با بيش از 2/3 درصد تنزل به پايين ترين سطح خود از ماه ژوئيه سال جاري تاكنون رسيد. در بورس هنگ كنگ نيز شاخص هنگ كنگ با كاهش 9/4 درصدي مواجه شد كه بدترين سقوط در ماه هاي اخير ارزيابي مي شود.
گفتني است حكومت دوبي اعلام كرده است از طلبكاران خود خواهد خواست براي پرداخت بدهي هايش 6 ماه مهلت اضافي بدهند.
شايان ذكر است در آستانه سال 2009 ميلادي، هنگامي كه بازار ساختمان دستخوش ركود شده و نرخ مستغلات تا 40 درصد پايين آمده بود، كمك هاي دولتي بر بازار اثر نهاد و نشانه هاي خوش بيني به آينده تا حدودي آشكار شد. از جمله، بازار مسكن اندكي تكان خورد. مستغلات 30 درصد توليد ناخالص ملي دوبي را تشكيل مي دهد. به اين دليل، تحرك در اين بخش سبب مي شد كه بازار مصرف داخلي نيز اندكي تكان بخورد.در ماه سپتامبر امسال، امير دوبي، فاز نخست متروي دوبي را نيز در مراسمي پرشكوه افتتاح كرد. او با اين كار مي خواست به جهان نشان دهد كه اميرنشين كوچكش در اوج بحران مالي بين المللي مي تواند همچنان راه شكوفايي را بپيمايد. اما با سقوط دو غول ساختماني امارات، بار ديگر بحران شديد اقتصادي در اين اميرنشين وارد مرحله جديدي از خود شده است.

 



دكتر بهمني: تعاوني هاي اعتبار نياز به مجوز دارند

رئيس كل بانك مركزي گفت: تعاوني هاي اعتبار با وجودي كه مجوزهايي را از بخش تعاون و يا ساير بخش ها كسب مي كنند، اما آنها هم بايد در مهلت مقرر شده مانند ساير موسسات مجوز بانك مركزي را كسب كرده و ساماندهي شوند.
محمود بهمني در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بانك مركزي به منظور ساماندهي موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز خواستار ساماندهي تعاوني هاي اعتبار بوده و به همين منظور اقداماتي را براي ارايه مجوز به آنها انجام داده است.
وي افزود: تعاوني هاي اعتبار بايد تا پايان ماه جاري (30 آذرماه) مجوز ادامه فعاليت را از بانك مركزي دريافت كنند.
رئيس كل بانك مركزي در ادامه به توافقات اين بانك با صادركنندگان اشاره و تصريح كرد: براساس توافقات انجام شده با صادر كنندگان يك ميليارد دلار به اين بخش تخصيص يافت كه اين رقم با دستور رئيس جمهوري به دو ميليارد دلار افزايش يافت.
بهمني با بيان اينكه بانك مركزي در نظر دارد با توجه به جذب منابع ارزي اين رقم را به مرور و با گذشت زمان به صادركنندگان تخصيص دهد، اضافه كرد: بر همين اساس بانك مركزي 500 ميليون دلار نزد بانك ها سپرده گذاري كرد تا صادركنندگان بتوانند از آن استفاده كنند.
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: علاوه بر اين تا دو هفته آينده 500 ميليون دلار ديگر نيز به بانك ها تخصيص مي يابد كه در مجموع اين رقم به يك ميليارد دلار خواهد رسيد.

 



از سوي ستاد تحول صنايع و معادن اعلام شد راهكارهاي حمايت دولت از انرژي بخش صنعت

راهكارهاي مربوط به طرح هدفمندكردن يارانه انرژي بخش صنعت اعلام شد.
رئيس ستاد تحول صنايع و معادن با تشريح آخرين اخبار مربوط به طرح هدفمند كردن يارانه انرژي بخش صنعت گفت: در اين راستا سه راهكار شامل اعمال قيمت هاي ترجيحي براي صنايع انرژي بر، اجراي 60 پروژه بهره وري و راهبردهاي اقتضايي توسط وزارت صنايع مشخص شده است.
رضا فاطمي امين در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه ميزان افزايش قيمت انرژي صنايع مختلف مشخص شده ولي هنوز قطعي نشده است، اظهار داشت: براساس بررسي هاي وزارت صنايع چند رشته صنعتي كه در تعيين قيمت صنايع وابسته به خود موثر هستند از قيمت هاي تبعيضي انرژي برخوردار مي شوند.
وي افزود: براي پنج رشته از صنايع كشور سه نوع قيمت تعيين شده كه اين قيمتها براي صنايع انرژي بر به صورت ترجيحي لحاظ مي شود.
وي با اشاره به تعريف 60 پروژه در جهت كاهش مصرف انرژي صنايع افزود: از اين تعداد 16طرح اجرايي شده و پروژه هاي مورد نظر متناسب با قيمت انرژي هر بخش است.
رئيس ستاد تحول صنايع و معادن تصريح كرد: در راستاي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها سه راهكار توسط وزارت صنايع مشخص شده كه شامل اعمال قيمت هاي ترجيحي براي صنايع انرژي بر، اجراي 60 پروژه بهره وري و راهبردهاي اقتضايي است.
وي ادامه داد: راهبردهاي اقتضايي شامل تغيير تعرفه واردات، تغيير نرخ استهلاك كه در ميزان ماليات دريافتي موثر است، يارانه سود بانكي تسهيلات اعطايي به واحدهاي صنعتي و همچنين پرداخت بخشي از سهم بيمه كارفرما مي شود و بسته به شرايط و قيمت اعمالي انرژي در هر بخش ممكن است اجرايي شود.
فاطمي امين افزود: در اين زمينه اگر قيمت هاي مدنظر وزارت صنايع براي هر گروه از صنايع مصوب شود تغييري در تعرفه واردات نرخ سود بانكي و يا نرخ استهلاك ايجاد نمي شود و در غير اين صورت سعي مي شود با استفاده از ابزارهايي مانند تعرفه، شرايط مناسبي براي توليد محصولات صنعتي ايجاد شود.
وي ادامه داد: سناريوي وزارت صنايع در مورد قيمت انرژي بخش هاي مختلف صنعت به نحوي تهيه شده كه كمترين آثار تورمي را در پي هدفمند شدن يارانه ها داشته باشيم و علاوه بر اين، فرصت كافي براي اجراي پروژه هاي بهره وري فراهم شود زيرا اجراي اين طرحها در بخش صنعت در يك مدت زمان كوتاه امكان پذير نيست و بايد فرصت كافي در طول مدت پنج سال براي صنعتگران وجود داشته باشد.
فاطمي امين در پاسخ به اين سؤال كه آيا صنعتي وجود دارد كه سهمي از يارانه 30درصدي بخش صنعت نداشته باشد؟ گفت: يارانه ها به تمام صنايع پرداخت نمي شود بلكه مبناي كار ما اجراي يكسري از پروژه هاي بهره وري است و هر واحدي كه اين پروژه ها را اجرا كند از تسهيلات برخوردار مي شود.
رئيس ستاد تحول صنايع و معادن در پاسخ به اينكه با اين حساب يارانه بخش صنعت به صورت نقدي پرداخت نمي شود؟ تصريح كرد: در بخش سوم كه شامل راهكارهاي اقتضايي است يارانه به صورت نقدي پرداخت مي شود كه ميزان آن به تعيين قيمت انرژي صنايع مختلف بستگي دارد و اگر قيمت انرژي مورد نظر وزارت صنايع اعمال نشود اين راهكارها مورد استفاده قرار مي گيرند.وي تاكيد كرد: سعي مي كنيم يارانه انرژي بخش صنعتي را بابت انجام پروژه هاي بهره وري به واحدهاي صنعتي پرداخت كنيم كه به صورت تسهيلات بانكي، كمك بلاعوض و يا پرداخت بخشي از هزينه اجراي طرح ارائه مي شود.

 



حضور 10 كشور غير عضو در نشست آتي اوپك

نماينده ايران در اوپك با بيان اينكه كاهش سقف توليد نفت اوپك توجيه كارشناسي شده ندارد، از حضور 10 كشور غير عضو در نشست آينده اين سازمان در كشور آنگولا خبر داد.
سيدمحمدعلي خطيبي در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاري يكصد و پنجاه و پنجمين نشست وزيران نفت عضو سازمان اوپك در اول دي ماه امسال (22 دسامبر 2009 ميلادي) در «روآندآ» آنگولا، گفت: پيش از برگزاري نشست اصلي، كميته وزارتي نظارت بر بازار به رياست سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت ايران 30 آذرماه امسال برگزار مي شود.
وي با بيان اينكه در نشست آينده اعضاي اوپك از 10 كشور غير عضو براي حضور در اين نشست دعوت به عمل آمده است، اظهار داشت: در حال حاضر شرايط عرضه و تقاضاي جهاني نفت خام به گونه اي است كه به نظر مي رسد در صورت تداوم شرايط موجود سقف توليد نفت سازمان اوپك در نشست آتي تغيير نكند.
نماينده ايران در هيئت عامل اوپك با اشاره به اينكه بررسي وضعيت عرضه و تقاضاي جهاني نفت در 6 ماه آينده حاكي از آن است كه تقاضاي نفت افزايش قابل توجهي نمي يابد، تصريح كرد: از اين رو افزايش سقف توليد سازمان كشورهاي صادركننده نفت موجب افزايش فشار بر روي قيمت هاي نفت خام در بازار خواهد شد.
خطيبي تاكيد كرد: از اين رو افزايش توليد نفت هيچگونه توجيه كارشناسي نداشته و ادامه توليد فعلي مناسب ترين گزينه است.

 



اتم استروي اكسپورت: مرحله كليدي آزمايش تجهيزات نيروگاه بوشهر با موفقيت انجام شد

شركت روسي پيمانكار نيروگاه بوشهر اعلام كرد مرحله كليدي آزمايش تجهيزات مدار اول اين نيروگاه با موفقيت انجام شد.
خبرگزاري نووستي روز شنبه به نقل از اطلاعيه دفتر مطبوعاتي «اتم استروي اكسپورت» اعلام كرد: ساخت نيروگاه بوشهر در حال حاضر به مرحله پاياني خود رسيده است.
دفتر مطبوعاتي اين شركت اطلاع داد: مرحله كليدي آزمايش هيدروليك تجهيزات مدار اول نيروگاه اتمي با ارتقاي فشار تا سطح كاري، يعني 180 كيلوگرم بر سانتي متر مربع موفقيت آميز انجام شد.
در اين اطلاعيه خاطرنشان شده است در آينده نزديك ارتقاي فشار تا 250 كيلوگرم بر سانتي متر مربع نيز برنامه ريزي مي شود كه عملا 40 درصد بيش از سطح فشار كاري نيروگاه است.
افزايش فشار تا اين سطح اجازه مي دهد كه ايمني كاركرد تجهيزات را آزموده و وجود ذخيره مقاومت را تاييد كرد.
«سرگئي اشماتكو» وزير انرژي روسيه نيز با تاكيد بر اينكه هيچ گونه مشكلي بر سر راه تكميل نيروگاه بوشهر وجود ندارد گفت: آزمايش هاي فني نيروگاه بوشهر با موفقيت در حال انجام است.
اشماتكو در آستانه سفر به تهران در گفتگو با خبرنگاران افزود: در اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي در تهران درباره همه موضوعات دو جانبه و مورد علاقه دو كشور با رئيس هيئت ايراني، گفت وگو خواهد شد.
هشتمين اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي ايران و روسيه در روزهاي هشتم و نهم آذر در تهران برگزار مي شود.
وزير انرژي روسيه در عين حال ابراز خوش بيني كرد كه اجراي كامل طرح نيروگاه بوشهر زمينه همكاري هاي بعدي در همه حوزه ها به ويژه احداث نيروگاه ها و صنايع نفت و گاز را فراهم آورد.
وي با تاكيد بر اينكه مسكو علاقمند به گسترش مناسبات همه جانبه با ايران است گفت: خوشبختانه همكاري ها براساس اراده سياسي رهبران دو كشور در سطح بسيار عالي قرار دارد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14