(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 8 آذر 1388- شماره 19523
 

تقويت كننده هاي بي اثر
ورزش مهم ترين عامل تعيين وزن
آجيل دشمن آسم
عوارض كم خوني
داروي تقويت حافظه تخيل نيست
فوايد سبزيجات در پيشگيري از سرطان



تقويت كننده هاي بي اثر

برخلاف تصور بسياري از افراد و به ويژه ورزشكاران، مصرف مكمل هاي پروتئيني و اسيدآمينه پس از تمرينات ورزشي، قدرت و حجم عضلات را افزايش نمي دهد. محققان دانشگاه «شاير» انگليس به سرپرستي دكتر ويليامز پژوهشي را در اين زمينه انجام داده اند كه نشان مي دهد حداقل براي يك فرد معمولي، مكمل هاي پروتئيني و اسيدآمينه هيچ تاثير خاصي ندارد. اين در حالي است كه توازن بين تجزيه و ساخت پروتئين هنگامي اتفاق مي افتد كه عضلات تحت فشار تمرين افزايش وزن قرار مي گيرند.
محققان در اين پژوهش 12 نفر را به مدت 10 هفته بررسي كردند و در اين مدت بعضي از آنها تمرين هاي ورزشي انجام مي دادند و بقيه افراد هيچ تمريني انجام نمي دادند. شركت كنندگان در اين آزمايش، يك مكمل شامل اسيدهاي آمينه و گلوكز (قند) يا يك دارونما مصرف كردند. محققان در نهايت دريافتند كه مصرف مكمل ها ميزان قندخون و هورمون انسولين را كه گلوكز خون را تنظيم مي كند، براي مدت كوتاهي افزايش مي دهد ولي هيچ تاثيري بر قدرت عضلاني افراد ندارد. علاوه بر آن ويليامز و همكارانش متوجه شدند كه چربي بدن و درصد جرم بدن در مورد هيچ يك از اين افراد تغيير نكرده است. از طرف ديگر مكمل هاي پروتئين و اسيدآمينه اغلب با اين ادعا به فروش مي رسند كه باعث افزايش حجم و قدرت عضلاني افراد مي شوند . اما شواهد اندكي وجود دارد كه اين ادعاها را تاييد كند. تا زماني كه افراد تمرين هاي قدرتي انجام دهند و برنامه غذايي متعادلي داشته باشند، احتمالا تمامي پروتئين مورد نياز براي كمك به رشد عضلاني خود را دريافت خواهند كرد. با اين حال پروفسور ويليامز و گروه همكارانش تصديق كردند كه فوايد مكمل ها را نمي توان به طور كلي ناديده گرفت، بلكه مي توان گفت شايد اين مكمل ها در افزايش قدرت عضلاني در ورزشكاران حرفه اي موثرتر باشد. البته بعضي از ورزشكاران حرفه اي وقتي كه يك برنامه فشرده دارند، مصرف مكمل ها براي آنها مفيد است.
WWW.Guardian.co.uk

 



ورزش مهم ترين عامل تعيين وزن

دانشمندان آمريكايي كه روي روش هاي رژيم گرفتن افراد مختلف مطالعات گسترده و طولاني مدتي را انجام داده اند به اين نتيجه رسيده اند كه رژيم گرفتن در دراز مدت شيوه كارآمدي براي كم كردن وزن نيست.
نتايج اين تحقيق درنشريه روانپزشكي آمريكا به چاپ رسيده است. دراين مطالعه محققان دانشگاه كاليفرنيا نتايج 31 بررسي منطقه اي كه هركدام درمدتي بين دو تا پنج سال رژيم هاي غذايي مختلف را در افراد گوناگون مورد تحقيق قرارداده بودند، بررسي كردند.
به گفته تريس مان مسئول اصلي انجام اين پروژه تحقيقاتي اصولا بين 5 تا 10 درصد وزن بدن با رژيم هاي مختلف كم مي شود اما اين وزن بعدا برمي گردد به طوري كه براساس تحقيقات اكثريت افرادي كه رژيم مي گيرند در دراز مدت وزن شان به حالت اوليه برمي گردد وحتي برخي از آنها وزني بيشتر هم پيدا مي كنند.
درمجموع نتايج تحقيقي دكترمان وگروهش اين گونه است؛ افرادي كه رژيم هاي غذايي مي گيرند و رژيم گرفتن را حفظ مي كنند حدود 5 تا 10درصد وزن بدن خود را كم مي كنند اما دريك دوره چهار تا پنج ساله بين 33 تا 65 درصد اين افراد بسته به نوع رژيم و مدت زمان رژيم گرفتن- به وزن قبلي خود بازمي گردند.
براساس گفته دكتر مانفرديني، يكي از مسائل جالب اين تحقيق اين بوده كه مشخص كرده دراكثريت مطالعات انجام گرفته كه درآنها يك گروه كنترل هم وجود داشته افراد گروه كنترل كه رژيم هاي غذايي خاصي نداشته اند دركاستن وزن از افرادي كه رژيم غذايي داشته اند موفق تر بوده اند.
دكترمان پس از اعلام نتايج كار گروهش گفت:به نظر مي رسد ورزش اصلي ترين فاكتور در تعيين وزن افراد است. و مطالعات نشان مي دهد وزن افرادي كه با ورزش كم مي شود عموماً ثابت مي ماند.


 



آجيل دشمن آسم

داشتن يك رژيم غذايي مناسب كه در آن آجيل و تنقلات مفيد وجود داشته باشد، مي تواند از احتمال بروز آسم در كودكان بكاهد. به نظر مي رسد كه اين موضوع ناشي از ويتامين ها و آنتي اكسيدان هاي موجود در اين تنقلات است.
در مطالعه اي كه نتيجه آن در نشريه طب داخلي انگليس به چاپ رسيده به طور مشخص ذكر شده است كه خوردن پرتقال مي تواند يك نقش پيشگيرانه در جلوگيري از آب ريزش بيني آلرژيك، خس خس سينه و سرفه داشته باشد. آجيل و تنقلات هم غني از ويتامين E است و كساني كه اين مواد را سه بار در هفته در رژيم غذايي خود قرار مي دهند، سيستم ايمني خود را با كمك آنتي اكسيدان ها و ويتامينE تقويت مي كنند و البته بالا بودن منيزيم در تنقلات هم مؤثر است.
محققان انگليسي مدت ها است كه به دنبال يافتن پاسخ اين سؤال بودند كه چرا كودكان برخي مناطق اسپانيا بيشتر از كودكان مناطق ديگر به آسم مبتلا مي شوند. در نهايت اين موضوع سوژه تحقيق متخصصان دانشگاه پزشكي كرايت قرار گرفت و در نهايت اين گروه در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند كه تفاوت رژيم هاي غذايي، به ويژه درمورد ميوه، آجيل و تنقلات مهمترين علت تفاوت ابتلا به آسم در ميان كودكان مناطق مختلف انگلستان است. دكتر لينا مك كلي مشاور انجمن آسم انگلستان با اشاره به نتايج اين تحقيق گفت: نتايج اين تحقيق به ما يادآوري مي كند كه داشتن يك رژيم غذايي مناسب تا چه حد مي تواند به سلامت انسان ها كمك كند.

 



عوارض كم خوني

آهن ماده مغذي است كه بيش از 80درصد مردم دنيا از كمبود آن رنج مي برند. طبق آمار سازمان بهداشت جهاني فقر آهن اصلي ترين مشكل تغذيه اي در سراسر دنياست و دو ميليارد نفر يعني نزديك به يك سوم جمعيت دنيا به كم خوني مبتلا هستند. كم خوني مي تواند باعث بروز مشكلاتي نظير تولد زودرس، كم هوشي و مرگ زودهنگام شود و در 20درصد مرگ و مير زنان باردار دخيل است.
محصولات كشاورزي مي توانند آهن را از خاك جذب كنند و در نتيجه با افزايش ميزان جذب آهن توسط گياهان مي توان به بهبود سلامتي انسان و افزايش ارزش غذاها كمك كرد. اما مشكل در اين است كه كادميم كه يك عنصر سمي است در خاك و محصولات كشاورزي رايج است و اين عنصر كه هيچ سودي براي سلامتي انسان و حيوانات ندارد به همراه آهن جذب گياه مي شود. درحالي كه هنوز عده زيادي از كارشناسان براي يافتن مقادير مجاز و بي ضرر كادميم تلاش مي كنند تحقيقاتي توسط «اتكينسون» دانشجوي دكتراي دانشگاه دورتموند و برنده جايزه دانشمند جوان با هدف افزايش محتواي آهن و كاهش جذب كادميم در محصولات كشاورزي در حال انجام است. تحقيقات گروه «اتكينسون» بر مطالعه يك عامل انتقال دهنده آهن به نام IRT كه عنصر كليدي در انتقال آهن در گياهي از خانواده رازيانه است، متمركز شده است كه اين عامل بسيار شبيه عامل انتقال دهنده آهن در كلم، كلم براكلي، گل كلم است. عامل IRT با افزايش جذب آهن، روي و منگنز نقش حياتي در رشد گياهان دارد اما علاوه بر انتقال اين فلزات مي تواند فلز سمي و سرطان زاي كادميم را جذب كند. هدف «اتكينسون» اين است كه باتوجه به چگونگي انتقال آهن در اين گياه بتواند گياهاني توليد كند كه حين افزايش جذب آهن از خاك كادميم را جذب نكنند. اين دانشمند توانسته است نحوه عمل IRT را با شبيه سازي ژني در گونه خاصي از مخمر نانوايي نشان داده و با استفاده از مخمر، ميليون ها كپيIRT به دست آورده و آنهايي را كه آهن بيشتر و كادميم كمتري انتقال مي دهند، جداسازي كند. بدين ترتيب كپي هايي از IRT به دست آمده است كه به مخمر اجازه مي دهد در غلظت هاي 5 برابر غلظت سمي كادميم، بقا داشته باشد. نتايج تحقيقات «اتكينسون» تا به حال نشان داده است كه امكان استفاده از روش فوق براي افزايش محتواي آهن محصولاتي نظير برنج، سويا، ذرت، گوجه فرنگي و نخود وجود دارد.

 



داروي تقويت حافظه تخيل نيست

ساختن دارويي كه بتواند حافظه و قدرت يادگيري انسان را بالا ببرد حالا درحد يك رويا نيست و با كشف ژني در مغز كه نقش مهمي در روند حافظه انساني دارد دانشمندان يك قدم ديگر به ساخت اين دارو نزديك شده اند.
حالا دانشمندان مشغول بررسي تأثيرات دستكاري روي اين ژن برروي موش هاي آزمايشگاهي هستند و در نتيجه پس از تكميل مطالعات خود روي موش ها مي توانند تحقيقات خود را روي انسان ها پي بگيرند. اگر اين تحقيقات به نتيجه مطلوب برسد هم مي توان انسان هاي دچار مشكل فراموشي و از دست دادن حافظه را درمان كرد و هم قدرت حافظه و توانايي يادگيري افراد عادي را بالا برد. دانشمندان دانشگاه مك گيل در مونترال كانادا درحال بررسي ژني هستند كه وظيفه آن توليد پروتئيني است كه مانع از شكل گيري يك خاطره خاص و ثبت آن در مغز مي شود. دانشمندان در خلال آزمايشات خود به اين نتيجه رسيدند كه در موش هايي كه اين ژن دستكاري مي شود و عملكرد چنداني ندارد حافظه قوي تر و قدرت يادگيري بيشتر است. به گفته دكتر «مائورو كاستاماتيولي» يكي از محققان تيم تحقيق يك انسان عادي بايد براي به خاطر سپردن يك متن چند بار آن را بخواند اما اگر ما در كارمان موفق شويم، مي توانيم حالتي را به وجود بياوريم كه هركس با يك بار خواندن يك متن آن را به خاطر بسپارد.
حالا دانشمندان به دنبال يافتن دارويي هستند كه بتواند اين تأثير را در انسان ايجاد كند، البته دكتر كاستا ماتيولي گفته است: قطعا يك داروي تنها نخواهد توانست تمام مشكلات ذهني و عملكرد مغزي افرادي را كه دچار كاهش حافظه و مشكلات يادگيري شده اند درمان كند، اما اين دارو مي تواند بخشي از مشكلات را حل كند.حافظه به اين صورت در مغز شكل مي گيرد كه سلول هاي مغزي پس از آنكه به حد كافي تحريك شدند مي توانند نرون هاي مغزي منطقه حافظه را فعال كنند. با متدهاي فعلي تقويت حافظه و تقويت يادگيري صرفا بر ارتباط ميان سلول هاي مغزي و نرون هاي منطقه حافظه افزوده مي شود و در واقع تنها حافظه كوتاه مدت افراد تقويت مي شود، اما تمرينات شديد و طولاني مدت در نهايت مي تواند قدرت حافظه را بالاتر ببرد و حافظه طولاني مدت را هم تقويت كند.

 



فوايد سبزيجات در پيشگيري از سرطان

مطالعه بيش از 500 هزار بازنشسته آمريكايي مشخص كرد خوردن تنها يك ميوه يا مقدار كمي سبزي در روز مي تواند باعث كاهش ميزان ابتلا به سرطان هاي سر و گردن شود.
تاكنون مطالعات زيادي نشان داده بود كه رژيم هايي غذايي نقش مهمي در ارتباط با سرطان دارند اما حالا متخصصان سرطان شناسي آمريكا مي گويند براساس نظريه آنها حداقل دو سوم سرطان ها مرتبط با شيوه زندگي از جمله رژيم غذايي، كشيدن سيگار و ورزش كردن يا نكردن است.به گفته دكتر آلن كريستال مدير مركز پيشگيري از سرطان سياتل «قطعاً اين موضوع امر جديدي نيست كه خوردن سبزيجات و ميوه تازه مانع از ابتلاي فرد به سرطان مي شود. اما موضوع مهم اين است كه در تحقق ما گروه بسيار زيادي از افراد مورد بررسي قرار گرفتند و نتايج قطعي هم مشخص شد، اين در حالي است كه تا پيش از اين تصور مي شد خوردن سبزيجات و ميوه ها فقط خطر ابتلا به سرطان هاي دستگاه گوارش را كاهش مي دهد اما در مطالعه ما مشخص شد رژيم غذايي با مقدار مناسب سبزيجات و ميوه ها مي تواند سرطان هاي خارج از دستگاه گوارش از جمله سرطان هاي سر و گردن را هم كاهش بدهد.

 

(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14