(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 8 آذر 1388- شماره 19523
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
در خطبه هاي نماز عيد قربان آيت الله خاتمي : انتقاد كنيد ،تهمت نزنيد
آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه: جامعه امروز بايد بابصيرت و آگاه به زمان باشد
همايش بزرگداشت سيدابوالحسن مديسه اي اصفهاني برگزار مي شود
در ايام شهادت امام محمدباقر و روز عرفه پيكر 10 شهيد دفاع مقدس تشييع و به خاك سپرده شد
معاون سياسي وزير كشور: عناصر ضعيف قصد انحراف انقلاب از مسير واقعي را داشتند
تجليل از شهداي طولاني ترين بمباران هوايي جنگ تحميلي در انديمشك
كوچك ترين قرآن جهان در قشم رونمايي شد
اخبار ادبي و هنري
همنوا با مناجات سيدالشهداء(ع) در عرفه
وزير آموزش و پرورش: مطالبات 1400 ميليارد توماني بازنشستگان فرهنگي پرداخت مي شود
غلامحسين الهام: محاكمه سران اغتشاشات دير شده است



در خطبه هاي نماز عيد قربان آيت الله خاتمي : انتقاد كنيد ،تهمت نزنيد

سرويس فرهنگ و معارف-
سيداحمد خاتمي در خطبه هاي نماز عيدقربان با اشاره به بيانات رهبرانقلاب درخصوص فضاي سالم مطبوعاتي نسبت به مسئولان نظام، انتقاد سازنده را مفيد دانست و تاكيد كرد: معناي فرمايش رهبري اين است كه تخريب و انتقاد سوزنده نباشد نه اينكه باب انتقاد سازنده بسته شود.
همزمان با عيدسعيد قربان، نماز شكوهمند اين عيد سعيد در سراسر كشور اقامه شد. در تهران نيز آيت الله سيداحمد خاتمي نماز عيدقربان را در دانشگاه تهران اقامه كرد. وي در خطبه هاي اين نماز با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري در ديدار با بسيجيان و پيام ايشان به حجاج بيت الله الحرام محور كانوني اين منويات را مساله وحدت دانست و خاطر نشان كرد: در فرمايشات ايشان وحدت جهان اسلام در برابر استعمار نو و وحدت مردم مسلمان ما در داخل از جمله موارد مهم قلمداد مي شود.
وي افزود: دهه اول انقلاب ما دهه جنگ سخت افزاري دشمنان عليه انقلاب بود و در واقع جنگ تحميلي ما از سال 59 آغاز نشد بلكه چند هفته بعد از انقلاب با جنگ قوميت ها آغاز شد؛ بعد از آن نيز تروريسم كور در كشور جنايت ها كرد و بعد از آن بود كه جنگ تحميلي آغاز شد.
اين عضو مجلس خبرگان رهبري دهه دوم انقلاب را دهه جنگ نرم دشمن عنوان و خاطر نشان كرد: اين دهه همزمان با آغاز رهبري مقام معظم رهبري بود و از همان زمان ايشان مساله تهاجم و شبيخون فرهنگي و اخيراً نيز ناتوي فرهنگي را مطرح كردند و خدا را نسبت به داشتن چنين رهبر بصير و بيداري شاكريم كه 20 سال قبل ايشان آنچه را كه برخي ها هنوز هم نمي توانند ببينند، ديدند.
خاتمي در ادامه خاطر نشان كرد: به هر حال اين جنگ نرم آغاز شد و دشمنان ما كم كم به توسعه اين جنگ ادامه دادند و هم اكنون مي توانم بگويم كه ما در حال حاضر در اوج اين جنگ نرم عليه انقلاب اسلامي هستيم.
وي ايجاد اختلاف در جامعه، رويارويي مردم با يكديگر و رويارويي مردم با مسئولان نظام را از ابزارهاي جنگ نرم دشمن برشمرد و اظهار كرد: ايجاد بدبيني مردم به مسئولان نظام و به اصطلاح طلبه گي ما يك اجماع مركب درست كردن عليه مسئولين نظام از جمله ابزارهاي جنگ نرم دشمن قلمداد مي شود.
وي در ادامه با بيان اينكه برخي از روزنامه ها در اين مسير سعي دارند رئيس جمهور، برخي رئيس مجلس، برخي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و برخي رئيس قوه قضائيه را بكوبند، گفت: در اين ميان ديگر چه چيزي باقي مي ماند؟ خطيب نماز عيد قربان در تهران در همين زمينه خطاب به عموم مردم، بويژه ارباب رسانه ها گفت: با فرمايشات مقام معظم رهبري گزينشي رفتار نكنيد چرا كه ايشان هم رئيس جمهور، هم رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، هم رئيس مجلس و هم رئيس قوه قضائيه را مورد توجه قرار داده اند. بنابراين اگر مي خواهيد به رهنمودهاي ايشان توجه كنيد تمامي اين موارد را بايد با اهميت بدانيد. وي در عين حال خاطر نشان كرد: البته معناي فرمايش مقام معظم رهبري اين است كه تخريب و انتقاد سوزنده نباشد اما معناي اين حرف بستن باب انتقاد سازنده نيست. بلكه اين است كه اگر هر كسي از هر مقامي به صورت منطقي و منصفانه انتقادي دارد آن را بيان كند و راه حل نيز ارائه دهد. خاتمي در ادامه سخنان خود با اشاره به سالروز شهادت سيدحسن مدرس در دهم آذرماه وي را فقيهي دين شناس خواند و خاطر نشان كرد: مدرس كسي بود كه دين را عين سياست مي دانست. بصير و شجاع بود و نه از بيگانگان داخلي مثل رضاخان و نه از اولتيماتوم بيگانگان مي ترسيد و خدا را شكر مي كنم كه به حمدالله اكثريت افراد مجلس شوراي اسلامي ما روحيه ضد استكباري مرحوم مدرس را دارند. خاتمي با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي نماد مردم سالاري نظام جمهوري اسلامي و از نقاط كانوني حل مشكلات كشور است، اظهار كرد: انتظار طبيعي مردم از مجلس اين است كه با همدلي با قواي ديگر به خصوص قوه مجريه گام هاي بلندتري در حل مشكلات مردم به ويژه گراني و مسكن بردارند. البته گام هاي بلندي برداشته شده ولي مشكل بيشتر از اينهاست.
خاتمي همچنين به قطعنامه اخير صادر شده از سوي شوراي حكام عليه كشورمان اشاره و ضمن اينكه اين قطعنامه را كاملاً سياسي و غيرفني دانست، تصريح كرد: اين قطعنامه قبل از آنكه عليه ايران باشد عليه خود آژانس و شوراي حكام است.
وي خطاب به تصميم گيران و اعضاي آژانس اظهار كرد: شما بارها از مراكز هسته اي ما بازرسي كرديد و هيچ انحرافي نديديد اما وقتي با يك كشور متعهد اين طور رفتار مي كنيد كشورهاي ديگر براي ورود به آژانس انگيزه پيدا نمي كنند.
خاتمي با بيان اينكه آژانس با صدور چنين قطعنامه اي حيثيت خود را برد، تاكيد كرد: ايران اسلامي موضع خود را بارها نشان داده و ملت ايران ملتي است كه نه با تهديد نه با تطميع و نه با هيچ چيز ديگري از حقوق مسلم خود كوتاه نيامده و نخواهد آمد.
وي افزود: من قبلاً هم اين را گفته ام و هم اكنون نيز تاكيد مي كنم كه شما موظفيد سوخت راكتور اتمي تهران را تامين كنيد اگر اين سوخت را تامين كرديد كار تمام است ولي اگر كارشكني كرديد اين ملت كه خود به چنين فناوري رسيده خود سوخت راكتور اتمي تهران را هم تامين خواهد كرد. وي در همين زمينه توضيح داد: اين كار هم قانوني و هم با پادمان هاي بين المللي سازگار است و البته در ادامه ملت ايران راههاي ديگري براي مقابله با شما در پيش خواهند داشت.
خاتمي در بخش ديگري از سخنان خود به كشتار مردم مسلمان در يمن اشاره و خاطر نشان كرد: هم اكنون وحشيانه ترين موشك باران ها و بمباران ها در يمن در حال انجام است و يمن به لبنان و غزه ديگري مبدل شده است. اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه ما كشوري هستيم كه هم موشك باران و هم بمباران را در دوران صدام ديده ايم خطاب به مهاجمان و متعرضان به شيعيان يمن، با طرح اين پرسش كه «آيا ماه حرام سرتان نمي شود؟» كشتار مردم در يمن را فاجعه بزرگ جهان اسلام خواند و اظهار كرد: به حكم اينكه مسلمان و طرفدار مظلوم هستيم با تمام وجودمان اين جنايات را محكوم مي كنيم.
خطيب نماز عيدقربان در پايتخت همچنين خطاب به سازمان هاي بين المللي گفت: سازمان ملل كه براي دفاع از حقوق ملت ها تشكيل شده است چرا ساكت است و در برابر كشتن اين همه انسان فرياد نمي زند. همچنين به سازمان كنفرانس اسلامي مي گويم شما با حيثيت اسلامي تان وظيفه داريد كه از مسلمان ها دفاع كنيد پس چرا وارد عمل نمي شويد به اتحاديه عرب هم مي گويم شما پسوند عرب را به همراه داريد يمني ها عرب اند پس چرا به دادشان نمي رسيد؟
خاتمي همچنين در خطبه اول نماز عيدقربان تهران اين عيد را برجسته ترين تجلي عشق به ذات مقدس ربوبي خواند و گفت: اين عيد، عيد فدا شدن در راه خداست.
وي با بيان اينكه درس هاي بزرگي در اين ايام تاريخي وجود دارد درس تسليم در برابر خدا، تكليف محوري، تكريم شخصيت نوجوان، احترام متقابل پدر و فرزند و آمادگي براي فدا شدن در راه خدا در بالاترين سطح را از جمله اين درس هاي بزرگ برشمرد.
وي در ادامه با تاكيد بر اينكه قرآن كريم ملاك ارزش انسان ها و جوامع را به ميزان فداكاري شان در راه خدا مي داند، گفت: ملاك ارزش ملت بزرگ ايران در فداكاري جانانه اش در هشت سال دفاع مقدس است. خاتمي در ادامه فرهنگ بسيجي را فرهنگ آزادگي براي دفاع از شرف و دين دانست و گفت: فرهنگ بسيج فرهنگ ابراهيمي است و ابراهيم و اسماعيل بسيجي بودند. همچنين فرهنگ بسيج فرهنگ علوي است چنانكه حضرت علي(ع) فرمودند كه من به عشق شهادت زنده هستم. وي همچنين فرهنگ بسيج را فرهنگ عاشورا، عاشوراييان و فرهنگ مهدوي دانست و گفت: ياران بقيه الله الاعظم هم بسيجي هستند و دعايشان شهادت است.

 



آيت الله امامي كاشاني در خطبه هاي نماز جمعه: جامعه امروز بايد بابصيرت و آگاه به زمان باشد

سرويس فرهنگ و معارف-
امام جمعه موقت تهران با انتقاد از برخي تهمت ها و شعارها، طلاب، دانشجويان و حوزه هاي علميه و دانشگاههاي كشور را به پرهيز از به كار بردن تهمت ها و نيز برخي شعارها و تعبيرهاي نادرست توصيه كرد و گفت: جامعه امروز بايد بيدار، بابصيرت و آگاه به زمان باشد.
آيت الله محمد امامي كاشاني، عضو مجلس خبرگان رهبري در خطبه هاي اين هفته نمازجمعه تهران تصريح كرد: وقتي انسان زمان، كشور، انقلاب و نقشه هاي دشمن را بشناسد آن وقت است كه زبان خود را حفظ مي كند و همين جوري شعار نمي دهد. وي تاكيد كرد: مخصوصا در بسيج بايد اين چنين باشد.
وي با اشاره به سخنان اخير مقام معظم رهبري در جمع بسيجيان خاطرنشان كرد: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند اين چنين نيست كه هر كسي كلمه اي بگويد و خطايي بكند، منافق باشد و عده اي بخواهند عليه او شعار بدهند يا اين كه اگر كسي كار كند يا نظري داشته باشد، بگوييم ضد ولايت فقيه هست. اين جمله اي كه مقام معظم رهبري فرمودند مساله مهمي است و معناي اين كه كشور ولايت مند و ولايت مدار باشد نيز همين است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين كه ببينيد در زد و خوردها و ماجراهاي اخير و آبروريزي ها چقدر صدمه و خسارت ديديم، اظهار كرد: ائمه(ع) مي فرمايند عاقل كسي است كه عارف به زمان باشد، كشور، دنيا و آدم ها را بشناسد و روساي قوا و رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را بشناسد و عارف باشد.
امامي كاشاني تصريح كرد: نبايد جلوتر از ولي امر افتاد و نبايد كند يا تند بود بلكه بايد راه را پيدا و مسير را درست كرد تا كسي را بي خود فاسق ندانيم و يا كسي را بيخودي از عدالت نياندازيم و مثلا نگوييم چرا پشت سر فلاني نماز خواندي، برو نماز خود را اعاده كن. وي تاكيد كرد: جامعه بايد بيدار، بابصيرت و آگاه به زمان باشد.
خطيب نمازجمعه اين هفته تهران در ادامه سخنان خود به سي امين سالگرد تاسيس بسيج اشاره كرد و گفت: كشور ما كه در حال حاضر كه با عظمت و استقلال است، بسيج و عزيزان بسيجي در اين مساله، بعد از رهبري، نقش اساسي و اول را دارند. وي اضافه كرد: اين پيام بايد در بين تمام ملت و كشور وجود داشته باشد و همه بايد هدفمند باشند، همانطور كه بسيج در فرهنگ خود هدف دارد.
وي در همين زمينه با اشاره به همراهي بسيج با ولايت، افزود: بسيج زماني كه از امام دم گرفت و از نفس عيسوي او حيات پيدا كرد، مسيرش همين بود كه هرچه امام مي گويد دنبال كند بنابراين نه جلوي امام افتاد و نه عقب تر از آن، چرا كه معناي ولايت و ولايت مندي هم همين است كه انسان نه جلو بيفتد و نه عقب.
امام جمعه موقت تهران تمام گرفتاري هايي كه در تاريخ براي اسلام به وجود آمده را ناشي از جلو افتادن ها و عقب افتادن ها دانست.
امامي كاشاني با بيان اين كه بسيج يك معنا، فرهنگ و پيام دارد، افزود: معناي واژه بسيج آماده، مهيا و ساخته شده است. اين آمادگي، مهيا بودن و ساخته شدن براي آن چيزي است كه وظيفه اوست. بنابراين، اين كه يك انسان به انقلاب و نظام اسلامي به عنوان بسيجي تعلق پيدا كند، به معناي گسستن همه علقه هاست. اگر اين علقه ها نبود، مهيا شدن هم نبود. معناي مهيا بودن و ساخته شدن يعني ايمان به هدف و هدفمند بودن.
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امام(ره) به عنوان ولي امر بسيج را تاسيس كرد و در واقع بسيج با نظر ايشان تاسيس شد كه البته اين تاسيس خودجوش بود يعني سخنان، نفس و نگاه امام(ره) بچه هاي ما را ساخت.
وي افزود: وقتي مي گوييم بسيج يعني مهيا، ساخته شده و بدون تعلق به دنيا، اين بدان معنا نيست كه بر سر كلاس درس خاصي بوده اند بلكه خود امام(ره) و سخنان ايشان كلاس بود و دست امام عصر(عج) نيز پشت سر بود، بنابراين دلها را منسجم، دلداده و با عشق و هيجان مي كرد. اين فرهنگ بسيجي است كه توانست اين 30 سال خدمات زيادي انجام دهد.
وي با تاكيد بر گسترش فرهنگ بسيجي اظهار كرد: دانشگاههاي ما رسالت دارند كه بسيجي باشند و هدفمند و هدفمند بودن يعني علم، پژوهش، كمال علمي و حركت علمي آن هم در دنياي امروز كه در اين زمينه مسابقه اي وجود دارد. پس به همين خاطر است كه تاكيد دارم كه بسيج بايد در تمام ملت ما نفوذ پيدا كند.
وي در ادامه سخنان خود با اشاره به نياز امروز جامعه به بصيرت اظهار كرد: معناي بصيرت اين است كه انسان ظاهر اشيا و يا حوادث را نبيند بلكه فكر كند كه باطن آن چيست و به كجا منتهي مي شود. رهبر معظم انقلاب بر بصيرت اصرار داشته و دارند و براي انقلاب نيز همين موضوع مهم است كه ببينيم واقعا از حركت ها به چه نقطه اي مي رسيم.
امامي كاشاني در بخش ديگري از سخنان خود روز هفتم آذر روز نيروي دريايي را گرامي داشت و گفت: نيروي دريايي خدمات باارزشي براي انقلاب و نظام داشته است و اميدواريم تمام اين نيروها اعم از ارتش، بسيج و سپاه در سايه حضرت ولي عصر(عج) باشند و ملت ما منسجم و متحد شوند و در راه انقلاب حركت كنند.
امام جمعه موقت تهران در خطبه هاي اول نمازجمعه اين هفته تهران بخش هايي از دعاي عرفه را قرائت كرد و با گراميداشت اين روز، به بيان فضيلت هاي دعاي عرفه پرداخت.

 



17 تا 19 آذر ماه جاري در اصفهان همايش بزرگداشت سيدابوالحسن مديسه اي اصفهاني برگزار مي شود

اصفهان - خبرنگار كيهان:
همايش بزرگداشت آيت الله سيدابوالحسن مديسه اي اصفهاني (ره) 17 تا 19 آذرماه جاري به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اين شهر برگزار مي شود.
در اين همايش علاوه بر معرفي شخصيت اين مرجع بزرگ شيعيان و رونمايي از 9 جلد كتاب، كنگره شعر فخر تشيع و مسابقه فيلم كوتاه نيز برگزار مي شود.
در كنگره شعر فخر تشيع به آثار برگزيده با موضوعات ابعاد شخصيتي سيدابوالحسن مديسه اي اصفهاني(ره) و انتظار در فرهنگ شيعه ديپلم افتخار و جوايزي به رسم يادبود اهدا مي شود. همچنين مسابقه فيلم كوتاه در ارتباط با ابعاد شخصيتي سيدابوالحسن مديسه اي اصفهاني (ره) به همت انجمن سينماي جوانان نيز برگزار و از برگزيدگان اين مسابقه نيز همزمان با برگزاري همايش تقدير مي شود.
اجراي تئاتر و برنامه هاي مختلف در شهرستان لنجان از ديگر برنامه هاي همايش آيت الله سيدابوالحسن مديسه اي اصفهاني (ره) است كه روزهاي 18 و 19 آذرماه جاري در اصفهان و لنجان برگزار مي شود. به گزارش خبرنگار كيهان: در آستانه برگزاري اين همايش مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان و اعضاي ستاد برگزاري همايش با چند تن از علما و مراجع عظام تقليد در قم ديدار كردند.

 



در ايام شهادت امام محمدباقر و روز عرفه پيكر 10 شهيد دفاع مقدس تشييع و به خاك سپرده شد

سرويس شهرستانها-
همزمان با ايام عرفه و عيد قربان پيكرهاي 10 شهيد بر دوش مردم استان هاي مختلف كشور تشييع و به خاك سپرده شد.
به گزارش ايرنا پيكرهاي سه شهيد گمنام دوران دفاع مقدس روزپنج شنبه بر روي دستان گروه كثيري از قشرهاي مختلف مردم و مسئولان شهرستان سلماس تشييع شد.
به گزارش ايرنا، ورود پيكرهاي اين شهدا به شهرستان سلماس، فضاي معنوي و عرفاني خاصي به اين شهرستان حاكم كرد.
مردم اين شهرستان با شعارهاي شهيدان زنده اند الله اكبر، و الله اكبر- خامنه اي رهبر بار ديگر با آرمان هاي شهداي دفاع مقدس تجديد ميثاق و بر تداوم راه شهدا و تبعيت از ولايت تاكيد كردند.
پيكرهاي اين شهداي گمنام كه در آخرين تفحص هاي شهدا ازمناطق عملياتي جنوب كشف شده، مربوط به عمليات خيبر، بدر، والفجر 8، والفجر مقدماتي و تك عراق در سال 67 در منطقه شلمچه بود.
دو شهيد گمنام دوران دفاع مقدس نيز روز پنجشنبه بر دوش اقشار مختلف مردم و بسيجيان خراسان جنوبي در بيرجند تشييع شد.
امام جمعه بيرجند در اين مراسم گفت: عده اي كه انديشه حس گرايي آنها را احاطه كرده است تصور مي كنند شهيدان مرده اند در حالي كه آنها نظاره گر ما هستند.
حجت الاسلام علي رضايي بيرجندي افزود: آرمان و ايده وصيت نامه شهيدان همه الهام بخش ياران شهدا است.
وي گفت: در جهاني كه جهل و ظلم و استبداد و استكبار بيداد مي كرد نوري به نام انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) صحنه جهان را روشن كرد.
گزارش خبرنگار كيهان نيز حاكي است مردم هرمز در روز شهادت امام محمدباقر(ع) ميزبان دو شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس بودند.
پيكر دو شهيد گمنام هشت سال دفاع مقدس در چهارمين روز از هفته بسيج و روز شهادت امام محمدباقر(ع) بر دوش مردم جزيره هرمز از توابع شهرستان قشم تشييع شد.
همچنين به گزارش ايرنا يكي ديگر از جانبازان شيميايي سردشتي نيز پس از 22 سال تحمل عوارض شيميايي به شهادت رسيد.
«ناصر قادرپور» پنجمين جانباز شيميايي اين شهرستان است كه در طول يك ماه گذشته بر اثر عوارض ناشي از صدمات شيميايي جان خود را از دست مي دهد.
پيكر پاك اين جانباز شيميايي 45 ساله بر دوش مردم سردشت و با حضور گسترده مسئولان و اقشار مختلف مردم پس از تشييع در مزار شهداي اين شهرستان به خاك سپرده شد.
براساس اين گزارش، شهر مرزي سردشت نخستين شهر جهان است كه در سال 66 مورد حملات شيميايي رژيم بعثي عراق قرار گرفت.
همچنين گزارش خبرنگاركيهان در هفتكل حاكي است مردم شهرستان رامشير خوزستان پيكر 2 شهيد گمنام را تشييع و به خاك سپردند.
پيكر پاك اين 2 شهيد گمنام توسط كميته جستجوي مفقودان در مناطق عملياتي دهلران و شلمچه تفحص شده و در سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) و چهارمين روز از هفته بسيج در رامشير تشييع و در پارك ساحلي شاهد آرام گرفتند.

 



معاون سياسي وزير كشور: عناصر ضعيف قصد انحراف انقلاب از مسير واقعي را داشتند

معاون سياسي وزير كشور گفت: برخي از عناصر فرسوده و ضعيف مي خواستند جريان رو به جلوي انقلاب اسلامي ايران را از مسير واقعي خود خارج كنند.
به گزارش ايرنا، سيدصولت مرتضوي روز پنجشنبه در جمع بسيجيان چهارمحال وبختياري در مجموعه ورزشي تختي شهركرد افزود: اين توطئه عناصر فرسوده و ضعيف با درايت و تيزبيني رهبر معظم انقلاب خنثي و توطئه هاي آنها يكي پس از ديگري نقش بر آب شد.
مرتضوي خاطرنشان كرد: حضور 85 درصدي مردم در انتخابات رياست جمهوري، نسخه ليبرال دمكراسي غربي را درهم پيچيد و نشان داد كه مردم ايران همواره و در همه عرصه هاي انقلاب اسلامي حضور آگاهانه دارند.
معاون سياسي وزير كشور همچنين در گفتگو با ايرانا گفت: لايحه جامع انتخابات در كشور در مرحله تدوين قرار دارد.
مرتضوي پنجشنبه شب افزود: در اين لايحه امر انتخابات و فرآيند اجراي انتخابات به صورت جامع و كامل مورد ارزيابي و تدوين قرار گرفته است.
وي، اجراي اصل 64 قانون اساسي را يكي از برنامه هاي آتي معاونت وزارت كشور عنوان كرد و گفت: با اجراي اصل 64 قانون اساسي 20 حوزه انتخابيه جديد براي تعيين 20 نماينده مجلس در كشور ايجاد مي شود.
معاون سياسي وزير كشور همچنين از تدوين لايحه جامع تقسيمات كشوري از سوي اين وزارتخانه خبر داد و گفت: اين لايحه براي حل معضلات تقسيماتي و فرايند ارتقا و انتزاع تقسيمات كشوري در دستور كار قرار دارد.
به گفته وي، كمك به احزاب به عنوان يك فرصت براي ايجاد مشاركت حداكثري در توسعه همه جانبه كشور در حوزه سياسي وزارت كشور دنبال مي شود.

 



تجليل از شهداي طولاني ترين بمباران هوايي جنگ تحميلي در انديمشك

انديمشك- خبرنگار كيهان:
طي مراسمي از شهداي بمباران هوايي جنگ تحميلي در انديمشك توسط 54 فروند هواپيماي عراقي در سال 65 تجليل شد.
در اين مراسم كه به همت موسسه فرهنگي هنري غدير در ميدان راه آهن انديمشك برگزار شد، حجت الاسلام نعمت الله خدامي امام جمعه انديمشك با تجليل از حماسه مقاومت و پايداري مردم انديمشك در چهارم آذرماه سال 65 گفت: مردم انديمشك در اين روز 300 شهيد و 700 مجروج تقديم اسلام و انقلاب كردند و شايسته است اين روز به عنوان روز حماسه و مقاومت مردم انديمشك در تقويم رسمي كشور ثبت شود.
امير سرتيپ خلبان چيت فروش معاون مطالعات و تحقيقات راهبردي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي هم ضمن تشريح جنگ هشت ساله تحميلي و دستاوردهاي آن براي كشورمان اظهار داشت: هويت ملي، مرهون خون هاي پاك شهيدان والامقامي است است كه با بصيرت جان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با نثار خون خود ارزش هاي واقعي را به ما نشان دادند.
گفتني است در چهارم آذرماه سال 1365 شهر انديمشك بيش از يك ساعت و نيم مورد هجوم بيش از 54 فروند هواپيماي دشمن بعثي قرار گرفت. در اين هجوم وحشيانه كه اصلي ترين هدف آن راه آهن، مركز شهر و محل اعزام نيروهاي نظامي به جبهه ها بود بيش از يك هزار نفر از شهروندان و نيروهاي نظامي و مردمي به شهادت رسيده و يا زخمي شدند.

 



كوچك ترين قرآن جهان در قشم رونمايي شد

قشم- خبرنگار كيهان:
همزمان با افتتاح نمايشگاه بزرگ كتاب قشم، كوچكترين قرآن موجود در دنيا رونمايي شد.
«وحيد اميري» سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان قشم گفت: اين قرآن نفيس در قطع 2/1 سانتي متر در 5/1 سانتي متر است كه كوچكترين قرآن موجود در جهان و از انتشارات مصر است.
وي افزود: در نمايشگاه كتاب امسال، طرح رونمايي ريزنويسي بر روي دانه برنج در معرض ديد علاقمندان قرار گرفت.
وي ادامه داد: در اين نمايشگاه بيش از 7 هزار عنوان كتاب در قالب بيش از 270 هزار جلد كتاب در معرض ديد علاقمندان قرار دارد.
نمايشگاه كتاب قشم به مدت دو هفته از تاريخ 3/9/88 در مجتمع سيمرغ قشم افتتاح شده است.

 



اخبار ادبي و هنري

اكران فيلم «پنالتي» بدون فرش قرمز
مراسم اكران افتتاحيه فيلم «پنالتي» به كارگرداني انسيه شاه حسيني بدون پهن كردن فرش قرمز امابا حضور پرشور مردم آبادان و خرمشهر برگزار شد.
سيدسعيد سيدزاده تهيه كننده اين فيلم در اين مراسم گفت: «پنالتي» يك فيلم بسيجي است و براي مردم بسيجي ساخته شده و خوشحالم شروع اكران آن هم مصادف با هفته بسيج بود.
به گزارش ايسنا، انسيه شاه حسيني هم برپايي افتتاحيه فيلم را در استان خوزستان افتخار بزرگي دانست و گفت: مردم شهر مقدس خرمشهر بايد به خود ببالند كه با وجود مشكلات زيادي كه دارند در اينجا ساكن هستند.
هشدار جمال شورجه به نفوذ دشمن در سينماي جوان
جمال شورجه كارگردان سينماي ايران معتقد است كه شصت درصد مراكز آموزشي و علمي مرتبط با سينما خروجي مناسب و مطلوبي براي نظام و انقلاب ندارند.
اين كارگردان درگفت وگو با جهان با ابراز تاسف از اينكه برخلاف ما، نيروهاي دشمن و غيرخودي در اين زمينه كارهاي بسياري كرده اند گفت: نيروهاي دشمن و غيرخودي از ابتداي انقلاب در جشنواره ها و مجامع علمي و انجمن سينماي جوان و مركز گسترش سينماي مستند و آموزشگاه هاي سينمايي تخم ريزي كرده و حقيقتاً جريانات خارج از كشور در اين زمينه بسيار كار كرده اند و هم اكنون برداشت و ميوه چيني خود را انجام مي دهند.
رقابت 73 فيلم براي ورود به جشنواره فجر
بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در حالي تا 3 ماه ديگر برگزار مي شود كه 73 فيلم براي ورود به اين رويداد مهم سينمايي در حال آماده سازي هستند. ضمن اين كه 72 فيلم نيز در مراحل پيش توليد قرار دارند كه به نظر مي رسد فرصت شركت در مهم ترين جشنواره سينمايي ايران را نداشته باشند.
در همين حال، مدير بنياد سينمايي فارابي، از افزايش تعداد سينماهاي نمايش دهنده فيلم هاي جشنواره فجر خبر داد.
سيداحمد ميرعلايي به ايرنا گفت: هم اكنون در حال رايزني براي افزايش تعداد سالن هاي سينمايي نمايش دهنده آثار بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر هستيم و اميدواريم با توافق با سينما داران به اين مهم دست يابيم.
وي همچنين از تلاش براي افزايش كيفي و كمي فيلم هاي بخش بين الملل اين دوره از جشنواره فجر خبر داد.
گفتني است، از جمله فيلم هايي كه در بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر آماده شده يا در حال آماده سازي هستند مي توان به «ملك سليمان» به كارگرداني شهريار بحراني، «معبدجان» ساخته محمد درمنش، «اردك (پرواز مرغابي ها)» اثر علي شاه حاتمي، «خواب هاي دنباله دار» به كارگرداني پوران درخشنده، «نفوذي» توليد جمال شورجه، «آناهيتا» ساخته عزيز الله حميدنژاد، «كيميا و خاك» به كارگرداني عباس رافعي، «عصر روز دهم» اثر مجتبي راعي، «نظام از راست» ساخته محمدورزي، «شب واقعه» به كارگرداني شهرام اسدي، «زمهرير» اثر علي روئين تن، «بيداري» ساخته فرزاد موتن، «در چشم باد» به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني، «شكارچي شنبه» اثر پرويز شيخ طادي، «راه آبي ابريشم» ساخته محمد بزرگ نيا، «بيداري روياها» به كارگرداني محمدعلي باشه آهنگر» و... اشاره كرد.
جمع آوري اسناد دفاع مقدس در كتاب عكس طهران
كتاب عكس طهران و جنگ، پنجم آذرماه در فرهنگسراي پايداري رونمايي شد.
در اين مراسم كه با حضور سردار حسين همداني (فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص))، دكتر خاموشي (رئيس سازمان تبليغات اسلامي)، دكتر محسن پور (معاون وزير آموزش و پرورش)، دكتر محمدجواد شوشتري (رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران) برگزار شد، سردار همداني هر اقدامي در زمينه جمع آوري و حفظ آثار دفاع مقدس را واجب دانست و گفت: بر رزمندگان و هنرمندان بعد از دفاع مقدس واجب است اين اسناد را جمع آوري كنند تا نسل هاي آينده از آن بهره برداري كنند و هر كدام چراغ راهنمايي براي آيندگان باشد.
انتشار سفرنامه حج عليرضا قزوه
سفرنامه حج عليرضا قزوه به مناسبت ايام حج ابراهيمي منتشر شد.
«پرستو درقاف» عنوان سفرنامه حج شاعر و نويسنده شناخته شده كشورمان است كه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
همچنين سفرنامه ديگري از حج از عليرضا قزوه در دست نگارش است كه در آينده نه چندان دور منتشر خواهد شد.

 



همنوا با مناجات سيدالشهداء(ع) در عرفه

مراسم پر فيض دعاي عرفه با حضور هزاران نفر از مومنان خداجو به ياد سرور و سالار شهيدان در نقاط مرزي ايران و عراق و نزديك ترين مكان هاي كشورمان به كربلاي معلا از جمله خسروي، شلمچه، طلائيه... و قصرشيرين برگزار شد.
بيش از 100 هزار نفر از هموطنان خداجو به ياد سرور و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) دعاي عرفه را در نزدكترين نقطه مرزي ايران به كربلاي معلا زمزمه كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر مومنان و خداجويان كه از مسافتي دور به نقطه صفر مرزي خسروي در استان كرمانشاه آمده بودند، در حالتي عرفاني و سرشار از معنويت به ياد آخرين دعاي عرفه سيدالشهدا به راز و نياز با معبود خود پرداختند.
كميته هاي برگزار كننده بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس استان كرمانشاه با برپايي پايگاه هاي صلواتي، نمايشگاه تصاوير شهدا و امكانات بهداشتي - رفاهي به شركت كنندگان در اين مراسم خدمات رساني كردند.
همچنين مسئولان برگزاري مراسم، براي اسكان شركت كنندگاني كه پس از دعا قصد اقامت در قصرشيرين را داشتند هتل ها، مدارس، مساجد و تكايا را آماده كرده بودند.
از سوي ديگر خبرگزاري رسا از اهواز گزارش داد: رهپويان اهل بيت(ع) در قالب كاروان هاي راهيان نور در يادمان شهداي شلمچه حضور يافتند و در حال و هواي عرفاني آخرين مناجات اباعبدالله الحسين(ع) در صحراي عرفات را زمزمه كردند. همچنين مراسم پربار دعاي عرفه به ياد سرور شهيدان و شهداي جنگ تحميلي در منطقه طلائيه نيز برگزار شد.

 



وزير آموزش و پرورش: مطالبات 1400 ميليارد توماني بازنشستگان فرهنگي پرداخت مي شود

ساري - خبرنگار كيهان:
وزير آموزش و پرورش از پرداخت قريب الوقوع مطالبات يك هزار و 400 ميليارد توماني بازنشستگان فرهنگي كشور خبر داد.
حميدرضا حاجي بابايي در جريان سفر يك روزه به ساري افزود: اين مطالبات مربوط به فرهنگيان بازنشسته قبل از سال 79 كشور است.
وي با اشاره به هماهنگي انجام شده براي پرداخت اين مطالبات يادآور شد: به زودي حقوق بازنشستگان پيش از موعد آموزش و پرورش در كشور پرداخت خواهد شد.
وي با تاكيد بر ضرورت اجراي طرح ساماندهي نيروي انساني در آموزش و پرورش گفت: با اجراي اين طرح تحول عظيمي در بدنه آموزش و پرورش پديد خواهد آمد.
حاجي بابايي اجراي اين طرح را زمينه ساز رفع بسياري از مشكلات و نابساماني هاي دستگاه تعليم و تربيت دانست و افزود: پس از جمع بندي مراحل كارشناسي اين طرح فوايد آن براي اطلاع فرهنگيان رسانه اي خواهد شد.

 



غلامحسين الهام: محاكمه سران اغتشاشات دير شده است

عضو حقوقدان شوراي نگهبان درباره عدم محاكمه سران اغتشاشات گفت: محاكمه سران اغتشاشات پس از انتخابات دير شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از شهرستان فريدونكنار، دكتر غلامحسين الهام در جمع بسيجيان شهرستان فريدونكنار اظهار داشت: شايسته ترين افراد بايد حكومت كنند و آنچه از حكومت انتظار مي رود حفظ اسلام است.
وي فتنه هاي پس از انتخابات اخير را نعمتي از سوي خدا دانست و افزود: فتنه هايي مشابه فتنه اخير هميشه بوده و هست، بايد از نظام مقدس جمهوري اسلامي نگهداري كرد، بايد از فرصت ها نهايت استفاده را برد چرا كه فرصت هاي ايجاد شده براي ما تكليف و فرصت هاي ايجاد شده براي دشمنان براي ما تهديد است كه در اين راستا بايد همه بدانند كه اگر به وظايف و تكاليف محوطه عمل نكنند شكست خواهيم خورد.
به گفته عضو حقوقدان شوراي نگهبان در غرب و نظام غربي سران هستند كه تصميم مي گيرند و در يك چارچوب تفكر و عمل مي كنند وتفاوت زيادي بين گروه ها و حزب هاي مختلف نيست همانطور كه در سياست اوباما و بوش مي بينيم كه تفاوتي با يكديگر ندارند.
وي تصريح كرد: ما در انتخابات اخير به همه اين فرصت را داديم تا خودشان را عرضه كنند و از اين جهت هيچ گونه ادعايي نمي توانند داشته باشند چرا كه فرصت حضوررا پيدا كرده اند و از تمام فرصت هاي تبليغاتي استفاده كرده اند و هيچ گونه كنترلي بر هزينه هاي آنان نشده است.
الهام ادامه داد: مناظرات انتخاباتي صورت گرفت، دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران برگزار شد و همه دستگاه هاي نظارتي پاي صندوق آمدند كه طيف انتخاب نشده بيشترين ناظر را در محل برگزاري انتخابات و شعب اخذ رأي داشتند و در اين شرايط مردم تصميم گرفتند و انتخاب كردند. وي افزود: افراد حق اعتراض داشتند كه اين فرصت تمديد شد كه اين امر تاكنون سابقه نداشت، مردم هم با حضور 85 درصدي بي سابقه به ميدان آمدند و با نهايت نظارت دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران برگزار شد.
الهام يادآور شد: هر كدام از نامزدهاي انتخاباتي در صورت آوردن رأي رئيس جمهور مي شد اما هنوز انتخابات تمام نشده اعلام كردند كه ما برنده ايم، اينها نتايج انتخابات را از حفظ مي گويند، مردم در انتخابات شركت كردند و ناظران هم حضور داشتند ولي هنوز آراي ماخوذه شمارش نشده مي گويند كه اگرما برنده نشديم تخلف شده است كه اين يعني ايجاد فتنه و فوراً همه چيز براي آشوب و اغتشاش فراهم شد و گفتند مهندسي انتخابات اشتباه بود و ما اين انتخابات را قبول نداريم كه بزرگ ترين توهين را به مردم كردند كه چرا سفرهاي استاني داشته ايد و چرا مناظرات انتخاباتي اينطوري شد و در نتيجه تهمت ها زدند.
الهام بيان داشت: كارآمدي نظام به خدمتگزاري آن است مردم كه كارآمدي دولت نهم را ديدند مجدد به آن رأي دادند.
وي درباره عدم محاكمه سران اغتشاشات اظهار داشت: محاكمه سران اغتشاشات پس از انتخابات اخير دير شده است كه اگر زودتر همه اين سران محاكمه مي شدند هرگز به اينجا نمي رسيديم.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14