(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 آذر 1388- شماره 19524
 

پيشنهاد مدودف درباره پيمان امنيتي اروپا به زودي اعلام مي شود
سوريه براي مذاكرات غير مستقيم با تل آويو 3 شرط گذاشت
تظاهرات سراسري ضداسرائيلي در روز همبستگي با مردم فلسطين
احتمال پيروزي كانديداي چپگرا در انتخابات رياست جمهوري اروگوئه
شورش و ناآرامي در ژنو پيش از اجلاس سازمان تجارت جهاني
حزب الله: مصالح لبنان اولويت نخست مقاومت است
هيتلر مربي فوتبال است!
انتقاد شديد از حضور درازمدت اشغالگران در افغانستان
گسترش حملات زميني و هوايي يمن و آل سعود عليه شيعيان در ارتفاعات صعده
اعتراض مقامات سياسي بغداد به دخالت هاي آمريكا در انتخابات عراق
آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري هندوراس
بازداشت 3 افسر نيروي دريايي تركيه به اتهام كودتا عليه دولت اردوغان
گفت وگوهاي محرمانه آمريكا، طالبان عربستان و پاكستان



پيشنهاد مدودف درباره پيمان امنيتي اروپا به زودي اعلام مي شود

رئيس جمهور روسيه هفته جاري پيشنهادات كشورش درباره پيمان امنيتي جديد اروپا را به شركاي اروپايي خود ارائه مي كند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه وزگلار، يكي از اولويت هاي سياست خارجي دولت «ديميتري مدودف» رئيس جمهور روسيه انعقاد پيمان امنيتي جديد اروپاست كه بزودي مفاد آن اعلام مي شود.
پيش نويس سند پيشنهادات مدودف با هدف اعلام مواضع و ديدگاه هاي مسكو به طرف هاي اروپايي طي چند روز آينده منتشر خواهد شد.
رئيس جمهور روسيه در اين باره گفت: «انعقاد پيمان امنيتي اروپا از آن جهت ضرورت دارد كه كشورهايي در قاره اروپا وجود دارند كه عضو اتحاديه اروپا نبوده و شامل توافقات امنيتي اين اتحاديه نمي شوند. طرح روسيه مبتني بر اصل غيرقابل تقسيم بودن امنيت اروپا است.»

 



سوريه براي مذاكرات غير مستقيم با تل آويو 3 شرط گذاشت

سوريه از سرگيري مذاكره غير مستقيم با رژيم صهيونيستي را مشروط بر پذيرش سه شرط مهم دمشق كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روزنامه الوطن قطر، منابع سياسي سوريه اعلام كردند كه سوريه با از سرگيري مذاكره غيرمستقيم با اسرائيل هرگز موافقت نخواهد كرد مگر اينكه اسرائيل سه شرط مهم اين كشور را بپذيرد و به آن عمل كند.
تعهد رژيم صهيونيستي براي عقب نشيني از جولان اشغالي سوريه تا مرزهاي 1967 و تضمين اين عقب نشيني توسط آمريكا و جامعه بين الملل، توقف شهرك سازي همزمان با اجراي مذاكرات و تجاوز نكردن به خاك غزه و لبنان در زمان مذاكرات، از شروط مهم دمشق براي سران رژيم صهيونيستي است.

 



تظاهرات سراسري ضداسرائيلي در روز همبستگي با مردم فلسطين

مردم كشورهاي مختلف جهان براي اعلام همبستگي با ملت فلسطين روز گذشته تظاهرات برگزار كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم كشورهاي مختلف جهان در سالروز بين المللي اعلام همبستگي با مردم فلسطين راهپيمايي كردند و حمايت قاطعانه خود را ازملت مظلوم فلسطين اعلام و اعتراض خود را نسبت به نقض حقوق بشر در سرزمين هاي اشغالي ابراز كردند.
مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال 1977 روز 29 نوامبر را به عنوان روز جهاني اعلام همبستگي با ملت فلسطين اعلام كرد.
جبهه مردمي براي آزادي فلسطين به مناسبت فرا رسيدن 29 نوامبر با صدور بيانيه اي ضمن تاكيد بر ادامه مقاومت تا پايان همه اشكال اشغالگري رژيم صهيونيستي، تلاش ها براي عادي سازي روابط با اين رژيم را محكوم كرد.
در اين بيانيه آمده است، ملت فلسطين نسبت به حقوق حقه خود هرگز عقب نشيني نخواهد كرد و خواستار پايان اشغالگري اسرائيل، نابودي استعمار و تعيين سرنوشت توسط مردم فلسطين است.
در ادامه اين بيانيه همچنين آمده است، ملت فلسطين خواستار آزادي همه اسيران فلسطيني در بند رژيم اسرائيل است و مقاومت را تنها راه پايان اشغالگري صهيونيست ها مي داند.
اين بيانيه مواضع دولت آمريكا و كميته موسوم به چهار جانبه صلح را محكوم و اعلام كرد كه اعضاي اين كميته همواره از پاي بندي به حقوق بشر دم مي زنند اما وقتي نوبت به فلسطين مي رسد از آن فراري هستند.
در همين رابطه زين العابدين بن علي رئيس جمهور تونس در پيام خود به مناسبت روز جهاني همبستگي با ملت فلسطين تاكيد كرد، بايد جامعه جهاني بر اسرائيل فشار وارد كند تا شهرك سازي ها را به طور كامل متوقف كند و به درخواست هاي مطرح شده در زمينه صلح در منطقه عمل كند.
وي خاطرنشان كرد، روز جهاني همبستگي با ملت فلسطين در سال جاري در حالي برگزار مي شود كه اوضاع فلسطين بسيار پر خطرتر است چرا كه اسرائيل دست به تجاوزات خود عليه ملت فلسطين، تحريم آنها و مصادره ارضي فلسطيني و نقض حقوق فلسطيني ها و نابودي مقدسات اسلامي دست زده است.
روزنامه عربستاني عكاظ نيز با انعكاس روز جهاني همبستگي با ملت فلسطين نوشت، عربستان در اين روز همچنان بر موضع گيري ثابت و تاريخي خود در حمايت از مسئله فلسطين تاكيد مي كند و خواستار حل درگيري هاي اعراب و اسرائيل براساس طرح صلح عربي است.
مسجدالاقصي
در معرض خطر
نايب رئيس جنبش اسلامي در اراضي اشغالي هشدار داد كه مسجدالاقصي اين روزها در معرض خطر بيشتري نسبت به گذشته قرار دارد.
وي افزود: هشدارهاي ما براساس واقعيات موجود است و حوادث كنوني صحت اظهارات ما را نشان مي دهد.
شيخ كمال خطيب تصريح كرد، رژيم اشغالگر قدس در حال حاضر سعي در فراهم كردن شرايط و جوسازي در كشورهاي عربي و اسلامي براي تخريب مسجدالاقصي دارد و فلسطينيان داخل اراضي اشغالي امروز در خط مقدم دفاع از اين مسجد قرار دارند.
مانع تراشي
در روند تبادل اسيران
راديو رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه كاخ سفيد و تشكيلات خودگردان فلسطين در روند مذاكرات براي تبادل اسيران فلسطيني مانع تراشي مي كنند.
اين راديو افزود، مذاكرات براي تبادل اسيران فلسطيني با گلعاد شاليت نظامي در بند رژيم صهيونيستي با مانع تراشي هاي كاخ سفيد و محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين مواجه شده است.
راديو رژيم صهيونيستي همچنين اظهار داشت: دولت آمريكا به اين علت كه تبادل اسيران تشكيلات خودگردان را در فلسطين تضعيف خواهد كرد از اسرائيل خواسته كه اين تبادل را با شرايطي كه حماس خواستار آن است به انجام نرساند.
روزنامه انگليسي آبزرور نيز در اين باره نوشت، اضافه شدن مروان برغوثي از رهبران فتح به ليست تبادل اسيران فلسطيني با شاليت از نظر موساد چيزي جز تسليم شدن در برابر حماس نيست.
اين در حالي است كه شبكه فاكس نيوز آمريكا نيز از احتمال آزادي گلعاد شاليت نظامي اسير اسرائيلي خبر داد.
اين شبكه خبري اظهار داشت، توافق نهايي براي تبادل اسيران هنوز انجام نشده ولي خوشبيني هاي زيادي در اين مورد وجود دارد و به نظر مي رسد روزهاي آينده اتفاقات مهمي رخ خواهد داد.
در همين رابطه ميانجي آلماني در مذاكرات تبادل اسراي فلسطيني براي دريافت پاسخ جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) به غزه سفر خواهد كرد.
از سوي ديگر، برخي منابع صهيونيستي از درخواست رژيم صهيونيستي براي ارسال هواپيماي ويژه به العريش يا شرم الشيخ براي انتقال گلعاد شاليت خبر دادند.
ساير رويدادها
¤ حدود 1500 تن از يهوديان ساكن فلسطين اشغالي با برگزاري تظاهراتي در بيت المقدس، خشونت هاي صهيونيست هاي افراطي را محكوم كردند.
¤ پايگاه آنتي وار اعلام كرد كه پليس مخفي رژيم صهيونيستي از فرودگاه هاي كشورهاي مختلف براي اهداف امنيتي اين رژيم سوءاستفاده مي كند.
¤ تلويزيون الاقصي تصميم نتانياهو مبني بر توقف جزيي شهرك سازي را سياستي هماهنگ شده با هدف تداوم اشغالگري و مصادره مقادير بيشتري از زمين هاي فلسطينيان دانست.
¤ رئيس جمهور تركيه تاكيد كرد كه تحقق صلح با اقدامات اسرائيل ممكن نيست.
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه در صورت اصلاح بند مربوط به تشكيل كميسيون مركزي انتخابات در انتخابات آينده شركت خواهد كرد.

 



احتمال پيروزي كانديداي چپگرا در انتخابات رياست جمهوري اروگوئه

با برگزاري دور دوم انتخابات رياست جمهوري اروگوئه، رسانه هاي خبري از احتمال پيروزي كانديداي چپگرا خبر دادند.
به گزارش ايسكانيوز، «خوزه موجيكا»ي 74 ساله كه نزديك به 14 سال از عمر خود را در زندان هاي اروگوئه به سر برده و سابقه رهبري انقلابيون را در كارنامه خود دارد، به احتمال قوي در دور دوم انتخابات رياست جمهوري اين كشور به پيروزي خواهد رسيد.
«لوئيس لاكال» رهبر حزب محافظه كار و رئيس جمهور پيشين اروگوئه رقيب «موجيكا» در دور دوم بود. حدود 5/2 ميليون نفر واجد شرايط در انتخابات روز گذشته به پاي صندوق هاي رأي رفتند. در دور نخست انتخابات كه حدود يك ماه پيش برگزار شد، «موجيكا» با كسب 48 درصد از آرا، كمي از حد نصاب لازم براي پيروزي فاصله گرفت تا لاكال 68 ساله كه هم اكنون رئيس حزب ملي اروگوئه است، بتواند با كسب 28 درصد آرا خود را به دور دوم بكشاند. موجيكا براي پيروزي در دور نخست نيازمند كسب 50 درصد آرا بود.
با پيروزي موجيكا در اروگوئه به عنوان يك رهبر چپگرا، اردوگاه استكبارستيزي در آمريكاي لاتين به رهبري ونزوئلا و كوبا جان تازه اي خواهد گرفت.

 



شورش و ناآرامي در ژنو پيش از اجلاس سازمان تجارت جهاني

هزاران نفر از مخالفان جهاني سازي در آستانه برگزاري نشست كشورهاي عضو سازمان تجارت جهاني در ژنو تظاهرات كردند.
به گزارش ايسكانيوز به نقل از شبكه تلويزيوني «سي ان ان» بيش از 3000 نفر از مخالفان جهاني سازي در شهر ژنو و در آستانه برگزاري گردهمايي وزيران بازرگاني كشورهاي عضو سازمان تجارت جهاني، عليه نظام سرمايه داري تظاهرات و به زد و خورد با پليس ضد شورش پرداختند.
در اين درگيريها كه به آتش كشيده شدن چندين خودرو و زخمي شدن شماري از تظاهركنندگان منجر شد، پليس سوئيس دستكم 33 نفر را دستگير كرد.
به گفته پليس، تظاهركنندگان پس از زد و خورد با پليس و حمله به بانك ها، هتل ها و فروشگاههاي شهر، شيشه هاي آنها را شكسته و بدين ترتيب مخالفت خود را با اين سازمان بين المللي اعلام كردند. پليس اعلام كرد براي متفرق كردن جمعيت، از گاز اشك آور استفاده كرده است.
گفتني است، بيش از 100وزير از كشورهاي عضو روز دوشنبه (امروز) در ژنو تشكيل جلسه مي دهند تا درباره تجارت جهاني آزادتر و مذاكرات دوره اي دوحه به بحث و تبادل نظر بپردازند. اين مذاكرات كه در سال 2001 و در قطر آغاز شده تاكنون با چالش هاي بسياري مواجه بوده و هدف آن براي كاهش موانع تجاري نيز بارها به تاخير افتاده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در نشست پيشين وزيران بازرگاني سازمان تجارت جهاني مقرر شده بود كه در اين نشست مذاكرات در دوحه در دستور كار قرار بگيرد، اين در حالي است كه 153عضو اين سازمان تصميم گرفته اند كه اين مذاكرات را در نشست امروز در دستور كار قرار ندهند.

 



حزب الله: مصالح لبنان اولويت نخست مقاومت است

عضو فراكسيون حزب الله در مجلس لبنان تاكيد كرد، اولويت نخست حزب الله مصالح لبنان است.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، علي فياض نماينده مجلس لبنان اظهار داشت، مقاومت اكنون داراي نقش مهمي در صحنه منطقه اي و بين المللي و عامل موازنه است ليكن اولويت اول حزب الله مصالح و منافع لبنان است.
وي تصريح كرد، وجود موضع ملي جامع يك نياز ملي است و گرچه لبنان در آينده به سوي آرامش بيشتري پيش مي رود اما نبايد تهديدهاي اسرائيل را فراموش كرد.
در همين رابطه «نبيل قاووق» مسئول حزب الله در جنوب لبنان نيز اظهار داشت، اكثر لبناني ها پاي بندي خود را به مقاومت به عنوان يك ضرورت ملي براي تكميل آزادسازي مناطق اشغال شده و دفاع از كشور اعلام كردند.
وي خاطرنشان كرد، كساني كه مخالف روند توافقي كشور هستند تنها به انزواي داخلي و خارجي خود دامن مي زنند.
نبيل قاووق گفت: بايد از فضاي مثبت كنوني براي تحكيم وحدت داخلي استفاده كرد.
مسئول حزب الله در جنوب لبنان همچنين تاكيد كرد، در حال حاضر اختلافات سياسي در لبنان وجود دارد اما با روحيه ملي بايد براي حل مشكلات كشور تلاش كرد و اختلافات را پشت سر گذاشت.
گفتني است دبيركل حزب الله لبنان امروز براي پاسخگويي به منشور جديد حزب الله كنفرانس خبري برگزار خواهد كرد.
حزب الله لبنان اواخر آبان در كنفرانس سالانه خود دبيركلي سيدحسن نصرالله را تمديد و منشور سياسي جديد اين جنبش را تصويب كرد.

 



هيتلر مربي فوتبال است!

خيلي از دانش آموزان اسكاتلندي فكر مي كنند كه «آدلف هيتلر» دراصل «مربي» تيم فوتبال آلمان بوده است!
طبق نظرسنجي خبرگزاري فرانسه، حالا اگرچه از هر 20دانش آموز اسكاتلندي يك نفر ديكتاتور آلماني را جاي «مربي فوتبال» مي گيرد، اما از هر 20نفر 2نفر هم فكر مي كنند كه هولوكاست درواقع نوعي گراميداشت پايان جنگ جهاني دوم است كه اروپايي ها آنقدر ازش صحبت مي كنند! و باز هم، اگر چه بيشتر دانش آموزهاي اسكاتلندي مي دانند كه «آدلف هيتلر» يك ديكتاتور نازي بوده، اما يك چهارمشان هم فكر مي كنند كه او دراصل «كاشف» جاذبه زمين بوده است! به غير از اين، از هر 15 نفرهم يكي فكر مي كندكه اردوگاه «آشويتس» درواقع يك «پارك تفريحي» است و نه چيز ديگر! و حالا، مقامات اسكاتلندي غصه شان گرفته كه چرا بچه هايشان انقدر بي سوادند، چرا كه هرچه باشد اين بچه ها، آينده سازان كشور هستند و اين خيلي مهم است كه تاريخ بين المللي را درست بدانند!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



انتقاد شديد از حضور درازمدت اشغالگران در افغانستان

حضور نظامي بلندمدت آمريكا در افغانستان ، چالش و تهديدي براي منطقه است.
به گزارش خبرگزاري فارس، كارشناسان شركت كننده در كنفرانس سالانه «آسياي مركزي و افغانستان» با عنوان تهديدها، فرصت ها و دورنما در قطعنامه پاياني خود با اعلام اين مطلب خاطرنشان كردند: استراتژي جديد «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، مبني بر افزايش و اعزام نيروهاي تازه نفس آمريكايي به افغانستان علاوه بر تهديد منطقه، آن را با چالش هايي در آينده مواجه خواهد كرد.
«سهراب شريف اف» رئيس مركز تحقيقات استراتژيك رياست جمهوري تاجيكستان در اين كنفرانس اظهار داشت: همه كشورهاي منطقه براي همكاري با طرف هاي خارجي افغانستان، آمادگي نشان مي دهند و از اين طريق مي خواهند آسيب پذيري آسياي مركزي در زمينه امنيتي را كاهش دهند.
«ابراهيم عثمان اف» استاد دانشگاه ملي تاجيكستان نيز طي سخناني تاكيد كرد: افزايش تعداد نظاميان خارجي در افغانستان راه حل نيست و تنها واگذاري واقعي، حق انتخاب به خود افغان ها و تضمين حضور نمايندگان همه گروه هاي سياسي، قومي و مذهبي در تعيين سرنوشت اين كشور، مي تواند به اصلاح وضع موجود كمك كند.در اين كنفرانس كه با حضور نمايندگان رسمي و كارشناسان كشورهاي مختلف از جمله تاجيكستان، افغانستان، ايران، روسيه، قزاقستان، قرقيزستان، تركمنستان، لهستان و همچنين نمايندگان سفارتخانه هاي كشورهاي خارجي مقيم دوشنبه پايتخت، تاجيكستان داير شد، مسائل مربوط به ارتقا، نقش كشورهاي آسياي مركزي و ديگر همسايگان كابل مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

 



گسترش حملات زميني و هوايي يمن و آل سعود عليه شيعيان در ارتفاعات صعده

منابع خبري ازدرگيري هاي سنگين الحوثي ها در بلندي هاي مشرف بر صعده با ارتش هاي يمن و عربستان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، در سومين هفته ورود ارتش عربستان به جنگ با الحوثي ها، نبردهاي سنگين شيعيان صعده با متجاوزان آل سعود و ارتش يمن براي تسلط بر اين شهر ادامه دارد.
بر اساس اين گزارش، جنگجويان شيعه الحوثي با انواع سلاح هاي سبك و سنگين از ارتفاعات مشرف بر صعده به كاخ تابستاني رياست جمهوري يمن در منطقه و ساختمان نيروهاي امنيتي يورش بردند.
ارتش يمن روز يكشنبه ادعا كرد كه حمله الحوثي ها را سد كرده و آنها را به عقب رانده است، اما شيعيان صعده اين ادعاي دولت را تكذيب و از ادامه نبردهاي سنگين در ارتفاعات مشرف به صعده خبر دادند.
در همين حال ارتش عربستان روز يكشنبه حمله گسترده هواپيماهاي جنگنده به مواضع الحوثي ها را تائيد كرد، اما از تلفات آن سخني به ميان نياورد، در حالي كه الحوثي ها خاطرنشان كردند، تعداد زيادي از غيرنظاميان در منطقه الملاحيط، رازح و ديگر مناطق مركزي و در عمق خاك يمن بر اثر بمباران هاي كور و وحشيانه هواپيماهاي عربستاني به خاك و خون كشيده شدند.
همچنين «سيف علي الوشلي» سياستمدار مخالف دولت يمن در گفت وگو با شبكه خبري العالم، اظهار داشت: جنگنده هاي عربستان در حمله به مناطق يمن از بمب هاي فسفري، اهدايي رژيم صهيونيستي و سلاح هاي ممنوعه آمريكايي استفاده مي كند.وي با رد ادعاي عربستان مبني بر هدف قرار دادن پايگاه هاي الحوثي ها تصريح كرد: حملات جنگنده هاي عربستان، همواره عليه روستاها و اماكن اسكان آوارگان در استان صعده صورت مي گيرد.«محمد عبدالسلام» سخنگوي جنگجويان شيعه الحوثي نيز روز يكشنبه ضمن تكذيب خبر كشته شدن خود، به گستردگي ابعاد جنايت هاي نظاميان سعودي در شمال يمن اشاره كرد و گفت: جنايات نيروهاي نظامي آل سعود، عليه غيرنظاميان يمني در حد «جنايات جنگي» است.
از سوي ديگر، «عصام العماد» رئيس سابق مجلس شيعيان يمن، ضمن انتقاد از همپيماني دولت مركزي يمن با ارتش عربستان خاطر نشان كرد: از لحاظ حقوق مي توان جنايات رياض را تحت پيگرد قضايي قرار داد.
وي با اشاره به ناكامي ارتش عربستان در نبرد با الحوثي ها متذكر شد: ارتش عربستان نمي تواند، الحوثي ها را نابود كند، زيرا از ارتش آل سعود قوي تر هستند و علاوه بر آن سعودي ها، نسبت به كوه ها اشراف كمتري دارند و تحمل يمني ها از لحاظ جنگي بيشتر از سربازان عربستان است، چرا كه آنها بومي هستند و به منطقه درگيري آشنايي بيشتري دارند.
اين مقام سابق يمني يادآور شد: مدارك زيادي از جنايت هاي ارتش عربستان در جنگ صعده وجود دارد و مي توان از طريق تشكل هاي غيردولتي در دادگاه هاي بين المللي شكايت و جنايات آل سعود در يمن را پيگيري كرد.

 



اعتراض مقامات سياسي بغداد به دخالت هاي آمريكا در انتخابات عراق

دخالت هاي آمريكا در روند تحولات سياسي عراق، واكنش مقامات عراقي را برانگيخت.
به گزارش خبرگزاري ها، در پي افزايش دخالت هاي مقامات واشنگتن از جمله «جوزف بايدن»، معاون رئيس جمهور، و «كريستوفرهيل»، سفير آمريكا درعراق، در روند سياسي اين كشور، مقامات عراقي واكنش نشان دادند. جوزف بايدن در تماس خود با مقامات عراقي، قضاياي پيش آمده در ارتباط با قانون انتخابات جديد را بن بست انتخاباتي تشبيه كرد و خواستار حل اين مسئله شد. كريستوفرهيل نيز عملاً در رايزني هاي نمايندگان فراكسيون هاي پارلمان عراق دخالت مي كند و حتي يكبار در جمع نمايندگان عراق در پارلمان حضور يافت. در واشنگتن هم مقامات آمريكايي اختلافات گروه هاي عراقي بر سر قانون جديد انتخابات را بهانه حضور بيشتر خود در عراق مي كنند.
دخالت هاي گسترده آمريكا درعرصه سياسي عراق، واكنش و نگراني عراقي ها را برانگيخت و آنها نسبت به اين گونه مداخلات، هشدار دادند.
«عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، با دعوت از مردم براي مشاركت گسترده در انتخابات عراق، در مورد مداخلات خارجي نيز هشدار داد. «موفق الربيعي»، مشاور امنيت ملي سابق عراق و دبير كل تجمع «الوسط» و عضو فعلي پارلمان، نسبت به مداخلات آمريكا و سفارت اين كشور در روند سياسي عراق ابراز نگراني كرد و گفت: واشنگتن بايد از اين مداخلات دست بردارد، زيرا عراق ديگر يك كشور اشغال شده نيست و مسئولان عراقي حق دارند تصميمات خود را در راستاي منافع كشور و به دور از هرگونه فشار خارجي بگيرند.
پايگاه خبري «آلترنت» نيز خبر داد، وتوي قانون جديد انتخابات توسط «طارق الهاشمي»، معاون رئيس جمهوري عراق، احتمالاً بهانه اي براي به تعويق انداختن خروج نيروهاي آمريكايي از عراق (پايان سال 2011) خواهد شد.
در داخل عراق نيز «شيخ خالدالمفرجي»، عضو شوراي سياسي عربي كركوك، طي يك كنفرانس خبري در اين استان اظهار داشت: موضع اعراب و تركمن هاي كركوك ثابت است و تداوم اوضاع كنوني (پافشاري تغيير قانون انتخابات)، باب برپايي تظاهرات گسترده و چه بسا تحريم روند سياسي عراق را خواهد گشود.

 



آغاز شمارش آرا در انتخابات رياست جمهوري هندوراس

براي نخستين بار پس از بركناري رئيس جمهور قانوني هندوراس در ماه ژوئن، انتخابات رياست جمهوري اين كشور با مديريت دولت كودتا برگزار و شمارش آرا آغاز شده است.
به گزارش خبرگزاري ها، انتخابات رياست جمهوري هندوراس، صبح روز گذشته در ميان اختلافات گسترده بين كشورهاي منطقه و با مديريت دولت كودتا و حمايت آمريكا و رژيم صهيونيستي در حالي آغاز شد كه چندي پيش دادگاه عالي اين كشور شركت «مانوئل سلايا» رئيس جمهور بركنار شده اين كشور در آن را غيرقانوني اعلام كرده بود.
حوزه هاي اخذ رأي كار خود را در شرايط امنيتي شديد آغاز كردند.
به اعتقاد بسياري از كارشناسان سياسي، برگزاري اين انتخابات كه رسميت بخشي به دولت كودتا تنها نتيجه آن است، يك پيروزي براي عوامل پشت پرده كودتا از جمله رهبران مشاغل، دادگاه ها و كنگره هندوراس به شمار مي رود.
«سلايا» در اين باره، ضمن انتقاد شديد از سياست هاي فريبكارانه دولت آمريكا، باراك اوباما را عامل اصلي در شكست تلاش ها براي بازگشتش به قدرت دانست و از مردم خود خواست، در اين انتخابات شركت نكنند و در خانه هاي خود بمانند. پس از آنكه سازمان ملل و 34كشور عضو سازمان كشورهاي آمريكايي (OAS) پس از بحران سياسي هندوراس از كمك به اين كشور سرباز زدند، رهبران كودتاي هندوراس از چندين ناظر مستقل از جمله تبعيدي هاي حاضر در كوبا، گروه هاي آمريكايي راست گرا و ديپلمات هاي ژاپني خواستند كه بر انتخابات رياست جمهوري هندوراس نظارت داشته باشند.
«پور فريو پيه لوبو» 61 ساله و «الوين سانتوس» 46 ساله، دو كانديداي اصلي حاضر در اين انتخابات هستند كه هر دو از احزاب محافظه كار بوده و سال ها در اداره اين كشور فعال بوده اند. ميزان مشاركت مردمي، عامل اصلي و بسيار مهم بر ارزيابي ميزان مشروعيت اين انتخابات است كه توسط بسياري از كشورهاي منطقه نيز تحريم شده است.
4/6ميليون نفر واجدشرايط براي شركت در انتخابات اعلام شده و بيش از 30 هزار سرباز و پليس مسئوليت تامين امنيت در سر تاسر اين كشور را برعهده داشتند.

 



بازداشت 3 افسر نيروي دريايي تركيه به اتهام كودتا عليه دولت اردوغان

سه افسر نيروي دريايي تركيه به اتهام تلاش براي كودتا عليه دولت اين كشور بازداشت شدند.
به گزارش ايسنا، يك دادگاه غيرنظامي در اسلامبول دستور بازداشت سه افسر نيروي دريايي تركيه را به اتهام وابستگي شان به يك گروه كه درصدد كودتا عليه دولت اردوغان بود، صادر كرد.
براساس اين گزارش، گروه مذكور به دنبال ايجاد آشوب و ناامني در شهرهاي بزرگ تركيه از طريق اجراي عمليات ترور و انفجار بود.
خبر ديگر از تركيه اينكه، شب يكشنبه يك گروه هشت نفره با بمب هاي دست ساز به ساختمان حزب حاكم عدالت و توسعه در استان دياربكر حمله كردند.
نيروهاي امنيتي يكي از مهاجمان را كه زخمي شده بود، بازداشت كردند و بازجويي از وي ادامه دارد. به نظر مي رسد با توجه به اهداف كودتاي اخير، گروه تروريستي ياد شده با كودتاگران در ارتباط باشند.

 



گفت وگوهاي محرمانه آمريكا، طالبان عربستان و پاكستان

يك روزنامه نگار پاكستاني فاش كرد، هم اكنون ميان مقامات آمريكايي و سران گروهك طالبان مذاكرات محرمانه جريان دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عزاز سيد»، طي مقاله اي كه در پايگاه اينترنتي «اينفورميشن كليرينگ هاوس» منعكس شد، فاش كرد، آمريكايي ها به اين نتيجه رسيدند كه بايد با سران طالبان مذاكره كنند و اين مذاكره هم اكنون از طريق سازمان هاي اطلاعاتي پاكستان و عربستان جريان دارد. عزاز سيد به نقل از يك مقام بلندپايه كشورش كه در اين مذاكرات دخيل است، افزود: ما فرآيند مذاكره با طالبان را آغاز كرده ايم و اميدواريم كه مفيد باشد. اين مقام آگاه افزود: هدف اصلي سفر اخير «لئون پانتا»، رئيس سازمان « سيا» به پاكستان نيز بررسي پيشرفت اين مذاكرات پشت پرده بوده است. مقام مذكور كه نامش ذكر نشد، اسامي مذاكره كنندگان دو طرف را ذكر كرد.
حركت به سمت بحران
به گزارش واحد مركزي خبر، شبكه «الجزيره» اعلام كرد، شواهد در پاكستان گوياي حركت سريع اين كشور به سمت بحران و تنش سياسي فزاينده است. «آصف علي زرداري»، رئيس جمهوري پاكستان، كنترل زرادخانه هاي هسته اي اين كشور را به نخست وزير سپرد. براساس تحليل شبكه مذكور، اين اقدام زرداري، براي كاستن از فشارهاي سياسي وارد شده بر او است. زرداري بار ديگر متهم به فساد اقتصادي شده است.
ساير رويدادها
¤ پايگاه خبري آمريكايي «آنتي وار» اعلام كرد افزايش نيروهاي آمريكايي در افغانستان، پاكستان را بي ثبات مي كند.
¤ كميته روابط خارجي سناي آمريكا از كوتاهي نيروهاي ارتش اين كشور در دستگيري «اسامه بن لادن» در اوايل جنگ افغانستان (سال 2001) خبر داد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14