(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 9 آذر 1388- شماره 19524
 

اين داروها ابدي نيستند
كج خلقي هاي كودكان علت دارد
بلعيدن غذا سالمندان را چاق مي كند
چند پيشنهاد براي پيشگيري از آنفلوانزاي نوع A
سوختگي در زمستان
رشد قدي در دوران بلوغ
ارتباط هاي سالم و ماندگار



اين داروها ابدي نيستند

ترجمه؛ عليرضا سزاوار
از گذشته تا به امروز، همواره آنتي بيوتيك زندگي تعداد بسيار زيادي از كودكان را نجات داده است اما امروزه بسياري از اين داروهاي بي نظير در حال از دست دادن قدرت خود هستند زيرا بيماري هايي كه منشاء باكتريابي دارند، دربرابر آنها مقاوم شده اند و نقش والدين درمتوقف كردن مراحل پنهاني مقاومت، جلوگيري از مصرف بيش از اندازه آنتي بيوتيك است. آنتي بيوتيك ها فقط روي باكتري ها اثر مي گذارند و تاثيري براي از بين بردن ويروس ها ندارند. بنابراين براي درمان سرماخوردگي ها، آنفلوآنزا و اغلب گلودردها توصيه نمي شود.
كودكاني كه سرفه شديد مي كنند و به ترشحات بيني مبتلاهستند، عفونت هاي ويروسي دارند و نيازي به مصرف آنتي بيوتيك نيست. طريقه درمان آن نيز همان روش هايي است كه والدين قبل از كشف آنتي بيوتيك براي بهبود فرزندشان به كار مي بردند، يعني همان روش استراحت، نوشيدن مايعات و گذشت زمان. از آنتي بيوتيك فقط زماني بايد استفاده كرد كه پزشك مطمئن است كودك مبتلا به عفونت باكتريايي است. بعضي از عفونت ها مانند عفونت هاي ذات الريه بايد به سرعت درمان شوند ولي در موارد ديگر بهتر است به جاي درمان غيرضروري عفونت هاي ويروسي، چند روز صبر كنيم. اگر تجويز آنتي بيوتيك لازم باشد، پزشك بايد نوعي از آن را انتخاب كند كه عفونت را از بين برده و مقاومت آن را كاهش دهد.
موفقيت دراين كار ممكن است به روش آزمايش و خطا احتياج داشته باشد.
زماني كه فرزندتان مصرف آنتي بيوتيك را شروع كرد، بايد اطمينان حاصل كنيد كه دوره درماني خود را، حتي بعد از اينكه علايم بيماري از بين رفت، كامل مي كند زيرا درمان بيماري پس از بازگشت دوباره سخت تر است. راه هاي ديگري نيز براي حفظ سلامت كودك وجود دارد.
يكي از اين روش ها ايجاد مصونيت يا مصون سازي است كه از ابتلا به بسياري از عفونت ها، چه نوع ويروسي و چه از نوع باكتريايي پيشگيري مي كند. به طور مثال هنگامي كه شخصي درمنزل شما بيمار است مي توانيد از طريق كاهش تماس با بيمار و شستن مرتب دست ها، بقيه افراد خانواده را نسبت به بيماري مصون سازيد. البته اكنون پس از چند دهه افزايش مصرف آنتي بيوتيك، استفاده از آن براي كودكان كاهش يافته است، ضمن اينكه باكتري ها نيز جهش يافته و در برابر دارو مقاومت زيادي پيدا كرده اند.
اكنون آنتي بيوتيك هاي قديمي كمتر موثر هستند. اين مساله سبب شده است كه امروزه پاي شركت هاي بيوتكنولوژي به تحقيقات آنتي بيوتيك سازي باز شود. به گفته برخي محققان آنتي بيوتيك داروي ابدي است. پس از آنكه نوع بشر همه انواع ديگر بيماري ها را با كمك داروهاي آينده درمان كرد، هنوز هم نيازمند آنتي بيوتيك هاي جديد و باز هم جديدتر است؛ چرا كه باكتري ها با انواع پيشين خو گرفته اند. پزشكان نيز معمولاً آنتي بيوتيك ها را با مقادير از بيش حد لازم تجويز مي كنند و اين كار به باكتري ها فرصت جهش و مقاومت مي دهد.
از طرفي ديگر امروزه اغلب آنتي بيوتيك ها داراي اثرهاي جانبي نظير تغيير ضربان قلب و مسموم كردن كبد هستند. شركت هاي بيوتكنولوژي براي رفع مشكلات آنتي بيوتيك ها وارد ميدان شده اند بر مقاومت باكتري ها غلبه كنند. اكنون شركت هاي بيوتكنولوژي داروي جديدي ارائه كرده اند كه از طريق ضربه به دو نقطه مختلف آنزيم تا مقاومت باكتري ها را درهم مي شكند و باكتر ي ها به سختي از پس اين دارو برمي آيند. اين دارو شركت هاي داروسازي را از نااميدي نجات داده است و به زودي وارد بازار ايالات متحده خواهد شد.
WWW.Guardian. co.uk

 



كج خلقي هاي كودكان علت دارد

بسياري از كج خلقي ها و بدرفتاري هاي كودك صرفا به دليل نداشتن خواب كافي و راحت است. براي يك خواب راحت و سالم مغز يك كودك نياز دارد كه وقت معيني براي خواب داشته باشد و بدنش نيازمند آرامش كافي جهت استراحت است.
براي دستيابي به اين اهداف والدين بايد سه عامل اصلي يعني تنش، زمان و خلق و خو و ارتباط آنها با خواب را خوب بشناسند.
تنش: كودك نياز به احساس آرامش و امنيت دارد. بسياري از كودكان نمي توانند بخوابند؛ زيرا در تختخواب حالت گوش به زنگ دارند و مضطربند. خواب منقطع، منتظر حادثه اي بودن يا تنش هاي خانوادگي كودك را گوش به زنگ نگه مي دارد. كودك خود را با آرامش و محبت از خواب بيدار، خيلي گرم و صميمي با او احوالپرسي كنيد و بدون عجله و اضطراب صبحانه را با هم بخوريد.
در واقع يك شروع خوب در آغاز صبح به كودك كمك مي كند تا با روحيه بهتر از پس استرس هاي روز برآيد و در نتيجه شب با آرامش بخوابد.
زمان (ساعت بدن): ساعت بدن كودك، مركز كنترل چرخه خواب و بيداري اوست. داشتن يك برنامه يكنواخت براي خواب و بيداري به سلامت خواب كودك كمك مي كند.
اگر قبل از خواب به كودكتان يك نوشيدني كافئين دار بدهيد، ناخواسته ساعت بدن و خواب او را مختل مي كنيد.
خلق و خو: كودكان داراي خصوصيات فردي متفاوتي هستند، مثلا كودكان احساساتي، آنها دنيايي از احساس هستند و نياز دارند كه موقع خواب يك بزرگتر كنارشان باشد تا احساس آرامش كنند.
كودكان حساس: اين بچه ها بسيار دقيق هستند و به همه چيز دقت مي كنند آنها حتي به يك صداي ضعيف يا تفاوت هاي ظاهري و يا تغيير احساسات و نظرات توجه دارند. اگر كودك شما اظهار كرد كه چيزي موجب ناراحتي اش شده حتما باور كنيد چرا كه اين بچه ها به كوچكترين مسائل حساس هستند. آنها نياز به يك اتاق خواب ساكت و دنج دارند، پتو و بالش آنها بايد نرم و راحت و خوش بو باشد. بهتر است تخت آنها را به جاي وسط اتاق در گوشه اتاق بگذاريد.
كودكان نامنظم: آنها غيرقابل پيش بيني هستند، هرگز در يك ساعت معين نمي خوابند، والدين بايد با نرمي و مهرباني اما مصرانه آنها را به سوي يك برنامه زمان بندي جهت يك خواب منظم، سوق دهند.
بچه هاي پرانرژي: آنها دائما در حال جنب و جوش و حركت هستند، يك برنامه دائمي براي خواب و بيداري و فعاليت هاي فيزيكي در طول روز به اين بچه ها كمك مي كند تا شب را با آرامش بيشتر بخوابند.
والدين بايد بدانند كه ساعات خواب لازم براي بچه ها متفاوت است، يك نوزاد به 14 تا 18ساعت، نوپا به 13 ساعت، سنين قبل از دبستان 12ساعت، سنين مدرسه 10ساعت و نوجوان به 9 ساعت خواب نياز دارد. بايد به خاطر داشته باشيد كه بچه ها هنگامي كه نمي توانند بخوابند، نمي خواهند با شما مبارزه و مخالفت كنند بلكه آنها با بدن خودشان مي جنگند. با شناخت سه عامل تنش، زمان و خلق و خو مي توان محيطي ايجاد كرد كه كودك بهتر بخوابد و در نتيجه سلامت و ارتباطات خانوادگي هم بهبود يابد.
امير ستارزاده

 



بلعيدن غذا سالمندان را چاق مي كند

بلعيدن غذا بدون جويدن كافي منجر به چاقي و مشكلات گوارشي در سالمندان مي شود و افرادي كه اصلا امكان جويدن ندارند بايد غذا را با قاشق و چنگال تا حد امكان نرم و خرد و سپس مصرف كنند.
دوران سالمندي حساس ترين دوره زندگي هر انساني محسوب مي شود و سالمندان نيز جزء گروه هاي آسيب پذير جامعه طبقه بندي مي شوند. در دوران سالمندي بايد به نكاتي از قبيل فعاليت بدني، بيماري هاي شايع، داروهاي مصرف وتغذيه توجه كرد زيرا افراد سالمند بيشتر در معرض سوء تغذيه، سرطان ها، سكته ها و بيماري هاي مزمن قراردارند. مشكلات قلبي، عروقي و فشار خون در دوران سالمندي به خصوص در زنان يائسه شايع است و نداشتن فعاليت بدني در سالمندان باعث بروز بيماري هاي قلبي مي شود.
¤با افزايش سن حس بويايي و چشايي افراد كاهش پيدا مي كند كه اين عامل باعث كاهش لذت افراد از غذاي مصرفي و كاهش اشتهاي آنها مي شود و اين عامل يكي از مشكلات اصلي دوران سالمندي محسوب مي شود. پيشنهاد مي شود كه وعده هاي غذايي سالمندان در 5تا 6 وعده و با حجم كم مصرف شود تا افراد سالمند بتوانند نياز انرژي خود در طول روز را برطرف كنند و بايد در وعده هاي غذايي اين افراد از مواد غذايي مورد علاقه آن ها استفاده شود تا ميل به غذا در افراد سالمند ايجاد شود.
¤به ازاي هر 10سال افزايش سن 2تا 3درصد از عضلات افراد به چربي تبديل مي شود بنابراين در دوران سالمندي قسمت بزرگي از عضلات بدن تبديل به چربي شده اند كه اين عامل باعث افزايش احتمال ابتلا به بيماري هاي مزمن نظير بيماري هاي قلب و عروق، ديابت و چاقي مي شود.
¤براي پيشگيري از اين عامل بايد افراد مسن به ورزش هاي سبك نظير شنا، دوچرخه سواري، پياده روي و نرمش تشويق شوند زيرا فعاليت بدني توده عضلاني بدن را افزايش مي دهد.
¤ خرابي دندان ها و از دست دادن آنها و استفاده از دندان مصنوعي يكي ديگر از مشكلات رايج در بين سالمندان است كه منجر به كاهش دريافت مواد غذايي و حذف برخي گروه هاي غذايي نظير گوشت ها ميوه ها و نان از سبد غذايي فرد مي شود كه عوارض خاص خود را دارد.
¤به افراد سالمند توصيه مي شود از پوره، گوشت نرم، آبگوشت، سوپ و آش مقوي مصرف كنند و سعي كنند غذاي خود را تا حد امكان بجوند زيرا بلعيدن غذا بدون جويدن كافي منجر به چاقي و مشكلات گوارشي مي شود و افرادي كه اصلا امكان جويدن ندارند غذا را با قاشق و چنگال تا حد امكان نرم و خرد كرده سپس مصرف كنند.
مشكلات قلبي، عروقي و فشار خون در اين دوران به خصوص در مرادن و زنان يائسه شايع است كه ريشه در ژنتيك، عدم فعاليت بدني، استرس هاي شغلي، بيماري هاي زمينه اي نظير ديابت، فشار، چاقي و تغذيه در زندگي گذشته افراد دارد.
¤كمبود ويتامين هايC E B1 B6 B12 ، آهن، روي و اسيد فوليك در بروز بيماري هاي عصبي نظير آلزايمر و پاركينسون تأثيرگذار است. بيماري هايي نظير آلزايمر و پاركينسون در سنين سالمندي بيشتر اتفاق مي افتد و از دلايل اصلي وقوع اين بيماري ها تماس با مواد سمي و زمينه ارثي است. تحقيقات نشان داده كه كمبود ويتامين هاي C E B1 B6 B12 آهن، روي و اسيد فوليك در بروز اين بيمارها تأثيرگذار است.
¤كاهش املاح استخواني در سالمندان به دليل كاهش فعاليت، كاهش جذب كلسيم و ويتامين D است كه يكي از دلايل اصلي مشكلات استخواني افراد سالمند محسوب مي شود. براي پيشگيري يا درمان اين بيماري ها مصرف 3تا 4واحد لبنيات كم چرب در روز، افزايش سطح فعاليت بدني، استفاده از غذاهاي حاوي پروتئين و كلسيم بالا نظير گوشت ها، تركيب غلات و حبوبات نظير عدس پلو، لوبياپلو، آش جو با تركيب غلات با لبنيات مثل شيربرنج، سوپ جو يا شير، نان و پنير و گردو و جوشانده استخوان گاو يا گوسفند در محلول هاي اسيدي نظير سركه و آبليمو توصيه مي شود.
¤ كلسيم نيز علاوه بر لبنيات در بادام، فندق، سبزي هاي برگ سبز، برگ مو، كلم، لوبيا، نخود و ماهي به خصوص ساردين و كيلكا وجود دارد و براي برخي افراد مصرف مكمل كلسيم و D3 ضروري است.
¤ براي دريافت ويتامين D علاوه بر سبزي ها و ماهي بهترين راه، قرار گرفتن مستقيم در معرض نورآفتاب به مدت 5تا 01 دقيقه در روز بدون پوشش است.
¤براي پيشگيري از التهابات مفصلي و شكستگي استخوان ها استفاده از عسل، ميوه تازه، مكمل كلسيم، ويتامينD، لستين و اسيد چرب امگا3 توصيه مي شود و در پيشگيري از بيماري هاي مفصلي و استخواني در خصوص افراد سالمند چاق، كاهش وزن است.

 



چند پيشنهاد براي پيشگيري از آنفلوانزاي نوع A

به اعتقاد يك پزشك هندي، در هنگام اپيدمي جهاني يك بيماري، امكان عدم تماس با عامل آن بيماري تقريباً غيرممكن است درحاليكه امكان پيشگيري از ابتلاء به آن وجود دارد.
«دكتر ويناي گويال» مي گويد: هنگامي كه هنوز سالم هستيد و بدن شما علائمي كه ابتلاء به آنفلوانزاي نوعA را نشان نمي دهد ، رعايت چند دستور العمل ساده از ابتلاء به بيماري و يا توسعه آن جلوگيري مي نمايد.
وي مي افزايد: تنها راه ورود ويروس آنفلوانزاي نوعA ازطريق دهان يا بيني مي باشد. براي پيشگيري از بيماري كافيست نكات زير را رعايت نماييد:
-دست هاي خود را چندين بار در روز بشوييد.
-هيچيك از اجزاء صورت خود را لمس نكنيد و در مقابل اين وسوسه مقاومت نمائيد. (مگر براي خوردن، پوشيدن، شستشو و ساير امور ضروري).
-دوبار در روز با آب نمك ولرم قرقره نمائيد (مي توانيد از محلول ليسترين نيز استفاده كنيد) ويروس آنفلوانزاي نوعA از هنگام ورود از طريق دهان يا بيني به مدت 2 الي 3 روز در گلو باقي مانده و همانجا تكثير مي شود. با قرقره محلول هاي ضدعفوني كننده مانند آب نمك يا «ليسترين» مي توانيد از تكثير ويروس و ابتلاء به بيماري جلوگيري نمائيد. اين توصيه ساده را بي اهميت تلقي ننمائيد.
-بيني خود را نيز حداقل يك بار در روز با آب نمك شستشو نمائيد. اين موضوع ممكن است براي برخي افراد كمي مشكل به نظر برسد اما با كمي تمرين موفق خواهيد شد.
-مصونيت خود را ازطريق مصرف غذاها و ميوه هاي حاوي ويتامين C افزايش دهيد. چنانچه ناچار از مصرف قرص هاي ويتامين C مي باشيد، از وجود روي در آنها اطمينان حاصل كنيد.
-هرچه مي توانيد مايعات گرم مانند چاي، قهوه و... بنوشيد. اثر نوشيدن مايعات گرم مشابه قرقره نمودن آب نمك اما به صورت معكوس مي باشد. با قرقره نمودن، ويروس را از بدن خارج مي نمائيم و با نوشيدن مايعات گرم، ويروس را به داخل معده انتقال مي دهيم كه در آنجا امكان تكثير ندارد.
وي همچنين توصيه كرده كه اين دستورالعمل ها را براي سايرين فهرست نمائيد. شما نمي دانيد چه اشخاصي ممكن است باتوجه به آن زنده بمانند.

 



سوختگي در زمستان

خانه هاي پرجمعيت، سيم كشي معيوب برق، استفاده از وسايل گرم كننده نامناسب با شعله باز (مانند گاز پيك نيك و علاءالدين) نبود دودكش نبود تجهيزات اطفاء حريق در منزل، عدم آموزش فراگير در مدارس و ده ها دليل ديگر، آسيب پذيري زندگي ما ايرانيان را در مقابل سوختگي تشديد مي كنند.
گزارش ها حاكي از آن است كه سالانه حدود 50 هزار نفر در كشور دچار سوختگي مي شوند و حدود 2 هزار و 600 نفر از اين تعداد، دچار عوارض شديد سوختگي هستند كه به مراقبت هاي خاص نياز دارند. اين حادثه هر سال 120 تا 150 هزار سال از عمر ايرانيان مي كاهد و بنابر آمار رسمي از مجموعه 150 علت فوت در كشور، سوختگي ششمين علت مرگ و مير در ايران است.
سوختگي در منزل و محيط كار با گاز، مواد سوختني، اسيد يا آب جوش از مهم ترين انواع سوختگي در كشور است و اكثر كساني كه دچار سوختگي مي شوند در گروه سني اطفال يا دهه دوم و سوم زندگي قرار دارند و افراد مسن كمتر دچار سوختگي مي شوند اما متاسفانه به علت كمبود امكانات درمان سوختگي در كشور، حتي افراد با درصد سوختگي پايين (مثل سوختگي هاي 30 درصد) جان خود را از دست مي دهند.
با اين حال متخصصان تغذيه بر اين باورند كه تغذيه مناسب و تامين مايعات در سرعت بخشيدن به ترميم زخمهاي سوختگي و خون سازي تاثير قابل توجهي دارد و با تغذيه مناسب، امكان نجات بيمار ناشي از سوختگي حتي در سوختگي هاي 70 درصدي نيز وجود دارد.
در زمان بروز سوختگي، به علت شوك شديد و ناگهاني وارد شده و جراحات به وجود آمده، پروتئين ها، نمك، الكتروليت ها و مايعات بدن از بين رفته و وزن بدن كاهش مي يابد. به همين دليل نيازهاي تغذيه اي به ويژه در هفته هاي اول بعد از سوختگي افزايش مي يابد. كارشناسان بهداشتي معتقدند علت مرگ و مير در روزهاي اول براي بيماران سوختگي، عمدتاً ناشي از اختلالات آب، الكتروليت و عفونت هاست. بنابراين اولين گام بعد از مراجعه به بيمارستان در صورت نياز، استفاده از تزريق وريدي براي جبران مايعات، الكتروليت ها و برخي از پروتئين هاي سرمي از دست رفته مي باشد.
بدون ترديد نياز به مواد مغذي گوناگون نيز در اين بيماران افزايش مي يابد، به عنوان مثال نياز به پروتئين و ويتامين C به جهت ترميم ضايعات بافتي زياد مي شود. دريافت مقدار كافي اسيدهاي چرب ضروري به جهت نوسازي بافت هاي بدن ضروري است همچنين ويتامين ها و املاح معدني طبق نياز بيمار از طريق رژيم غذايي و يا دريافت مكمل هاي غذا درمانه بايد تامين شود در اين راستا گاهي در مراكز درماني از مخلوط هاي استاندارد غذايي كه غني از انواع مواد مغذي هستند نيز بنا به مورد، استفاده مي شود.
غذا درمانه (food for medical purposes) آن دسته از مواد غذايي هستند كه با تجويز پزشك و صرفاً در موارد خاص و بيماريها مورد استفاده قرار مي گيرند. نقش غذا درمانه ها در كاهش دوره بيماري و مدت بستري براساس يافته هاي پژوهشي و مطالعات باليني به اثبات رسيده است. اين مواد با مكمل هاي غذايي، رژيم و مكمل هاي ورزشي اختلاف واضحي دارند و به هيچ وجه نبايد جاي يكديگر استفاده شوند. در بيمار دچار سوختگي ميزان نياز به انرژي به 5000- 3500 كيلو كالري و نياز به پروتئين به 200-150 گرم در روز افزايش مي يابد. پروتئين مصرفي نيز بايد از انواع با كيفيت و با ارزش تغذيه اي بالا باشد. بهمين جهت تامين اين مواد از طريق غذا درمانه بسيار سهل تر و قابل كنترل تر ميباشد.
مطالعات باليني در خصوص مدت بستري در بخش سوختگي بيانگر آن است كه معمولا مدت بستري درازمدت است و طبق تعريف آمارهاي جهاني اين بيماران معمولا از طبقه و اقشار ضعيف جامعه هستند كه از پرداخت هزينه هاي سنگين درمان، جراحي هاي ترميمي و بازتواني ناتوان هستند. از سوي ديگر رسيدگي درست به يك بيمار سوختگي به يك تيم كامل پزشكي شامل پزشك معالج، پرسنل پرستاري حرفه اي، تيم مشاوره و روان شناسي، فيزيوتراپي و بازتواني، جراح زيبايي و... نياز دارد كه تشكيل چنين تيمي در همه مناطق كشور و به ازاي همه تخت هاي سوختگي باتوجه به منابع موجود در صورت امكان پذير بودن، پرهزينه است. همچنين نبايد از اين نكته غافل بود كه بيمار سوختگي يك بيمار معمولي با شرايط جسمي و رواني مشخص و معمولي نيست، فشارهاي رواني بر اين بيمار كه هم از لحاظ توانايي جسمي تحليل رفته و هم زيبايي عضو سوخته را از دست داده، بسيار زياد است.
بر اين اساس بايد اذعان داشت اين بيماران كه متاسفانه از فرسايش روحي شديد و جسم تحليل رفته و ناتوان رنج ميبرند و علاوه بر از دست دادن توانايي فيزيكي، گاها دچار عوارض زيبايي در معاشرت عمومي نيز شده اند و معمولا از اقشار آسيب پذير و كم بضاعت جامعه نيز مي باشند، نيازمند حمايتهاي بيشتر سازمانهاي بيمه گر در تامين دارو، غذا درمانه، هزينه هاي بيمارستاني، توانبخشي و خدمات جراحي ميباشند.
سعيد اويس

 



رشد قدي در دوران بلوغ

دوران نوجواني يكي از حساس ترين، شگفت انگيزترين و بحراني ترين دوره هاي رشد انسان به شمار مي آيد و عوامل مختلفي مانند تغييرات فيزيكي و شخصيتي بر وضعيت تغذيه اي نوجوانان تأثير مي گذارند.
بارزترين تغييري كه در اين دوره ديده مي شود، جهش رشد بدن است. به طوري كه يك فرد در حدود 20 درصد از قد و 50 درصد از وزن دوران بزرگسالي خود را در اين دوره به دست مي آورد.
اين دوره رشد در حدود 5 تا 7 سال طول مي كشد و به طور معمول در مقايسه با پسران كه فرايند بلوغ در آنها در سنين 14 تا 16 سالگي رخ مي دهد، در دختران در فاصله سني 9 تا 13 سال ديده مي شود.
عواملي مانند چاقي كودكان تحت تأثير تحريكات محيطي، مسائل ديداري و شنيداري باعث بلوغ زودرس در نوجوانان مي شود. فرايند بلوغ تغييرات زيادي در تركيب بدن ايجاد مي شود.
مقدار 19 درصد چربي ذخيره شده احتمالي كه در قبل وآغاز اين دوران در بدن دختران وجود داشته، به تدريج به ميزان آن افزوده شده و مقدار آن در بزرگسالي بالغ بر 25 تا 30 درصد مي شود. اين درحالي است كه در مردان بر ميزان چربي بدن در اين دوران چندان افزوده نمي شود و درعوض، بافت ماهيچه اي در آنها افزايش چشمگيري مي يابد و ميزان آن به 2 برابر زنان مي رسد.
در اين دوران تغييرات ديگري نيز در نوجوانان ديده مي شود. ازجمله مي توان به تغيير درشيوه زندگي، عادات غذايي، افزايش ميزان نياز انرژي- پروتئين و ساير مواد مغذي اشاره كرد.
متأسفانه تغييرات عمده اي كه در كردار و رفتار نوجوان به علت گرايش به استقلال رأي و تصميم گيري در قبال تمام رخدادهاي زندگي ايجاد مي شود، آنها را گاهي به سوق يافتن به تغييراتي در خواب و خوراك وامي دارد كه در اغلب موارد تحولات ايجاد شده، به علت عدم پاسخگويي به نيازهاي واقعي اين دوران، نوجوانان را در معرض سوءتغذيه قرار مي دهد و با اقدامات ناآگاهانه خودشان، اين آخرين فرصت دستيابي به حداكثر ميزان رشد جسمي و گسترش فكر و انديشه را ازدست داده و يا دچار تزلزل مي شوند.
نوجوانان اغلب سعي در انجام كارهايي دارند كه سريع تر بر وضعيت ظاهري آنها تأثيرگذار بوده وآنها را به نقطه ايده آلشان نزديك تر كنند و همواره به دنبال راه هايي هستند كه هرچه زودتر و سريع تر به نتيجه برسند.
اين متخصص تغذيه اضافه كرد: اين مسئله باعث مي شود كه تغييرات زيادي در عادات غذايي آنها ايجاد شود و باتوجه به اينكه نوجوانان در مرحله حساسي از رشدفيزيكي قرار دارند، اين تغيير الگو براي آنان بسيار مخاطره آميز خواهد بود.

 



ارتباط هاي سالم و ماندگار

انسان هايي كه ارتباطات سالم و درستي با ديگران دارند، استرس كمتري تجربه مي كنند و شادتر هستند. طبيعتاً در هر رابطه صحيح و انساني رعايت يكسري اصول اوليه لازم و ضروري است. براي حفظ و تداوم روابط سالم همواره بايد مواردي را مدنظر داشته باشيد. يك ارتباط سالم و مثبت، ضمن حفظ استقلال فردي، سلامت و شادابي بهترين ها را براي طرفين به همراه دارد.
انتظارات واقع گرايانه اي از طرف مقابل داشته باشيد.
هيچ كس دقيقاً همان چيزي نيست كه خواهان آن هستيد. گاه افراد با اعمالشان شما را نااميد مي كنند. ديگران را به همان صورتي كه هستند، بپذيريد و قصد تغيير آنها را نداشته باشيد.
- گفت وگوي سالم يكي از اركان ارتباط سالم است.
- شنونده خوبي باشيد، با گوش جان صحبت هاي طرف مقابل را بشنويد.
- سؤال كنيد، تا علاقه مندي خود را به شنيدن مطالب نشان دهيد.
- تبادل اطلاعات كنيد.
بسياري از ما سعي مي كنيم افراد و موقعيت ها را تابع خواسته هاي خويش سازيم و طبيعي است وقتي آنها به شيوه خود عمل مي كنند، ما آمادگي آن را نداشته و احساس نگراني، غم و حتي خشم مي كنيم. در يك رابطه سالم رشد و تغييرات هر يك از طرفين مجاز است.
مراقب و متوجه خود باشيد رضايت خودتان را در يك رابطه ناديده نگيريد. رابطه سالم دوجانبه است و هر دو نفر بايستي از آن احساس رضايت كنند.
چنانچه مسئوليتي را مي پذيريد، آن را به طور كامل به پايان برسانيد. در يك رابطه سالم، ثبات و مسئوليت پذيري از شرط هاي اساسي به شمار مي آيد.
به شكلي منصفانه بحث كنيد
بسياري از ارتباطات تعارضاتي رانيز به همراه دارد. يك عامل مهم در خدشه دار كردن هر رابطه اي، ابراز مخالفت به شيوه اي است كه غالباً به جاي حل انديشمندانه مشكل، برخوردهاي عاطفي ايجاد مي كند، كه البته اين بدين معنا نيست كه شما به عقايد يكديگر احترام نمي گذاريد.
قوانين عمده و اساسي براي مواجهه موثر با اختلاف نظرها
¤ منطقي و صبور باشيد.
¤ ايراد نگيريد و سرزنش نكنيد.
¤ از حمله به يكديگر پرهيز كنيد.
¤ براي گفت وگو و مذاكره زمان مناسبي را تعيين كنيد. انتخاب اوقاتي كه خسته، بيمار يا تحت فشار هستيد، چندان اثربخش نخواهد بود.
¤ روي زمان حال بحث كنيد و از موضوع بحث خارج نشويد، شكست هاي گذشته قابل تغيير نيستند.
¤ پذيراي احساسات ديگران باشيد، ديگران را درك كنيد و به احساسات آنها احترام بگذاريد.
¤ به احساسات منفي و غيرقابل كنترل خود اجازه بروز ندهيد. به ديگران فرصت دهيد، درباره خودشان صحبت كنند، يك رابطه سالم به افراد حق بيان مي دهد.
¤ با مفروضات خود نتيجه گيري نكنيد، دقيق و صريح باشيد.
¤ در برخي موارد از سوم شخص بي طرف در مباحثات خود كمك بگيريد. يك رابطه سالم از تقاضاي كمك نمي هراسد.
¤ مسائل دشوار خود را يادداشت كنيد. اگر در بيان احساسات خود مشكلي شديد داريد، سعي كنيد آن را در يك يادداشت بنويسيد.
محبت و صميميت خود را نشان دهيد
صميميت نقش بسيار مهمي در ارتباطات بين فردي دارد. يك رابطه سالم احساسات صميمانه و دوستانه را مي طلبد.
تعادل زندگي خود را حفظ كنيد
در همه امور تعادل خود را حفظ كنيد و به هر يك از افراد و مسائل زندگي خود، سهم مناسبي را اختصاص دهيد. يك رابطه سالم وابستگي هاي شديد و عادت گونه را نمي پذيرد.
دوست شدن و ايجاد يك رابطه سالم يكباره اتفاق نمي افتد. نزديك شدن به افراد جديد كمي دشوار به نظر مي رسد. ولي به خاطر بسپاريد آشنا شدن با افراد كمي طول مي كشد. ايجاد يك رابطه سالم نياز به زمان دارد.
خودتان باشيد
اگر بتوانيد در برخوردهايتان خودتان باشيد و نقش بازي نكنيد، بسيار دلچسب تر و مقبول تر خواهيد بود. چنانچه خود را زير نقاب پنهان كنيد، بالاخره دير يا زود خود واقعي تان آشكار خواهد شد و به روابط شما لطمه خواهد زد. يك رابطه سالم با انسان هاي واقعي ساخته مي شود نه با تصورات.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14