(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 آذر 1388- شماره 19527
 

بهره برداري از نگارخانه نقش خيال در اردبيل
برپايي نمايشگاه عكس چالوسي ها در خيابان
نمايش آثار منتخب جشنواره تئاتر استاني دفاع مقدس در كرج
برگزاري جشنواره نمايش عروسكي جنوب كشور در شيراز
نمايش طنز فلاش بك به روي صحنه رفت
اجراي نمايش صحنه اي «مقام استادي» در اسلامشهر
آموزش صرفه جويي در آب با شعر و سرود
عصرشعر شكر خنده درفيروز كوه
مديركل تبليغات اسلامي كردستان: كار فرهنگي براي همه ما تكليف است
برگزاري نمايشگاه گنج هزارساله درمشهد
با معرفي نمايش هاي برتر بيستمين جشنواره تئاتر كردستان به كار خود پايان داد
ثبت 33 اثر تاريخي زنجان در فهرست آثار ملي
علما و روحانيان منطقه كردستان: بسيج، اسوه عشق، از خودگذشتگي، شجاعت و آزادگي است
ارائه 700 هزار مقاله در نمايه نشريات فريدونكنار
رمان باران آتش در انديمشك منتشر شد
معاون ستاد كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور: 5/8ميليون جلد كتاب در مساجد كشور توزيع مي شود



بهره برداري از نگارخانه نقش خيال در اردبيل

اردبيل- خبرنگار كيهان:
نگارخانه نقش خيال حوزه هنري استان اردبيل در محل ساختمان حوزه هنري به بهره برداري رسيد.
همزمان با بهره برداري از اين نگارخانه كه در فضايي به مساحت 80 متر احداث شده، نمايشگاهي از آثار برجسته هنري جوانان حوزه هنري استان شامل عكاسي، نقاشي، طراحي، كاريكاتور و طراحي پوستر در اين نگارخانه برپا شد.
مديركل امور استانها و مجلس حوزه هنري در مراسم افتتاح اين نگارخانه گفت: ماهيت حوزه هنري با فعاليت هاي هنري است به همين علت در همه برنامه ها و اماكن متعلق به اين نهاد فرهنگي بايد روح هنري و فرهنگي متبلور باشد.
مجيد مصلحي افزود: بسياري از تجهيزات، اماكن و فضاهاي موجود فرهنگي در كشور وجود دارد كه با تعامل مي توان از آنها بهتر از گذشته بهره جست.

 



برپايي نمايشگاه عكس چالوسي ها در خيابان

چالوس- خبرنگار كيهان:
نمايشگاه عكس دانش آموزان دبستاني و پيش دبستاني در شهرستان چالوس به همت اداره فرهنگ وارشاد چالوس و انجمن فرهنگي اجتماعي ايسا نمايشگاه عكس دانش آموزان دبستاني و پيش دبستاني در اين شهرستان برپا شد.
در اين نمايشگاه خياباني 465 نفر از دانش آموزان دبستاني و پيش دبستاني چالوس نقاشي كشيدند كه 28 نفر به عنوان نفرات برگزيده انتخاب شدند.
گفتني است براي 60نفر از بچه هايي كه استعداديابي شدند كلاس رايگان نقاشي گذاشته مي شود.

 



نمايش آثار منتخب جشنواره تئاتر استاني دفاع مقدس در كرج

كرج- خبرنگاركيهان:
سه نمايش منتخب جشنواره تئاتر استاني دفاع مقدس در كرج به روي صحنه مي رود.
به گزارش اداره كل حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس غرب استان تهران «مهدي كوهساري» معاون هنري اين اداره با اعلام اين مطلب گفت: به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره از خودگذشتگي هاي بسيجيان دريادل و در راستاي نشر ارزش هاي دفاع مقدس سه نمايش به نام هاي (چرخ هشتم) به كارگرداني عباس يوسفي، (تا رهايي) به كارگرداني وحيد شعباني و (زمزمه هاي خودماني) به كارگرداني ايمان سماواتي بر روي صحنه خواهد رفت.
وي افزود: با پشتيباني نرم افزاري و سخت افزاري از گروه هاي تئاتر غرب استان تهران در مدت كوتاه تأسيس اين اداره كل آثار فاخري در حوزه هنرهاي نمايشي توليد شده است و در طول سال در مناسبت هاي مختلف اين آثار به نمايش گذاشته مي شود.

 



برگزاري جشنواره نمايش عروسكي جنوب كشور در شيراز

شيراز- خبرنگار كيهان:
پنجمين جشنواره منطقه اي نمايش عروسكي جنوب كشور در استان فارس برگزارشد.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه با شركت استان هاي بوشهر، چهارمحال و بختياري، خوزستان، كهكيلويه و بويراحمد، هرمزگان و فارس از يكم تا سوم آذرماه و به ميزباني كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان فارس در شيراز برگزار شد، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس گفت: اگر هنر نمايش به حركت در آيد بسياري از هنرهاي ديگر نيز فعال مي شوند.
منصور طبيعي افزود: آثار ارائه شده به اين جشنواره از نظر كميت و كيفيت قابل قبول است.
اين گونه رقابت ها آغاز حركت و جهش هاي جديد براي جوانان و نوجوانان است زيرا هنر نمايش موتور محرك هنرهاي ديگر است.

 



نمايش طنز فلاش بك به روي صحنه رفت

بخش گلستان- خبرنگار كيهان:
نمايش طنز فلاش بك در مجتمع فرهنگي و هنري الهيه گلستان به روي صحنه رفت.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان رباط كريم اين نمايش نوعي كمدي فانتزي بوده كه سير تكاملي ازدواج را از اول خلقت نشان داده و در آن به آسيب هاي اجتماعي و فرهنگ هاي غلطي كه به اين امر مقدس وارد شده اشاره كرده است و در آن عشق زميني را نقطه عطفي دانسته براي رسيدن به عشق پاك الهي. بنابراين گزارش تعداد 10 نفر از بازيگران شهرستان در اين نمايش به ايفاي نقش پرداختند.

 



اجراي نمايش صحنه اي «مقام استادي» در اسلامشهر

نمايش صحنه اي «مقام استادي» مجتمع فرهنگي و هنري شهيد صارمي اسلامشهر به اجرا درآمد.
اين نمايش راديويي با موضوع اجتماعي به مدت يك هفته به روي صحنه رفت.

 



آموزش صرفه جويي در آب با شعر و سرود

اوز- خبرنگاركيهان:
نخستين جشنواره سراسري واژه آب در لارستان برگزار شد.
اين جشنواره با شركت افزون بر 250نفر از دانش آموزان كلاس اولي مدارس ابتدائي دخترانه و پسرانه روستاهاي بلغان، كاويان، لاغران، كورده و دهكويه و مديران و معلمان كلاس اولي ها و اولياي دانش آموزان در روستاي بلغان بخش جويم و روستاي كورده از توابع بخش مركزي برگزار شد. در اين مراسم با اجراي برنامه هاي عروسكي و مسابقات شعر و سرود و ميان پرده هاي نمايشي، دانش آموزان با روش هاي صرفه جوئي در مصرف آب آشنا شدند. رسول عسكري مدير آبفاي روستائي لارستان هدف از برگزاري اين جشنواره را ترويج و آشنائي با روش هاي اصلاح الگوي مصرف عنوان كرد. اهداي جوايز به دانش آموزان و توزيع واشرهاي آب و پذيرائي از دانش آموزان و اهدا لوح تقدير به مديران و آموزگاران از ديگر برنامه هاي اين جشنواره بود. در حاشيه اين جشنواره نيز نمايشگاه نقاشي و روزنامه ديواري برپا شده بود.

 



عصرشعر شكر خنده درفيروز كوه

سرويس شهرستانها:
همزمان با گراميداشت سيزده آبان و روز دانش آموز به همت انجمن ادبي صائب عصر شعر طنز با عنوان «شكر خنده» درشهرستان فيروز كوه برگزار شد.
روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان فيروزكوه با اعلام اين خبر افزود: اين برنامه در راستاي تعميم و تقويت نگاه مردم به هنر طنز، ارائه راهكارهاي نو و شيوه هاي جذاب درعرصه هنر و ايجاد لحظات پرشور و نشاط درآمفي تئاتر مجتمع فرهنگي هنري آفرينش برگزار شد.
دراين برنامه پس از خير مقدم عليرضا تاج الدين رئيس انجمن ادبي صائب، سيد مسعود حسيني به ايراد سخنراني پرداخت نائب رئيس انجمن، ادبيات طنز و بررسي تفاوت هاي شعر طنز، هجو، هزل را محور صحبت هاي خود قرارداد و با اشاره به اين كه ادبيات طنز سابقه اي درخشان در تاريخ ما دارد، عنوان كرد: «طنززباني» است كه درظاهري متضاد با باطن آن را منعكس مي كند. يعني خنده هاي طنز از گريه هاي اجتماع حكايت مي كند.در ادامه هر يك از شاعران آزاده خليلي- ستايش يزداني - رجا جعفري- سيدحسن حسيني هرانده- فاطمه صادقي -طنين جهانگيري و ياسمن عنايتي درموضوعات 13آبان و تسخير لانه جاسوسي- مواد مخدر و آزاد به قرائت اشعار خود پرداختند.
درپايان هدايايي به رسم يادبود به شاعران اهدا شد و برندگان مشاعره دانش آموزي گروه هاي لسان الغيب- شاعر جوان -پروين وطه به ترتيب رتبه اول تا سوم مورد تقدير قرارگرفتند.

 



مديركل تبليغات اسلامي كردستان: كار فرهنگي براي همه ما تكليف است

سنندج-خبرنگاركيهان:
ما همه اهل فرهنگ هستيم و كار فرهنگي براي همه ما تكليف است زيرا كار فرهنگي همان دغدغه هاي ديني است.
مديركل سازمان تبليغات اسلامي كردستان در نشست خبري با خبرنگاران رسانه هاي گروهي استان كردستان با بيان اين مطلب افزود: انقلاب ما با ماهيت و رويكرد دغدغه هاي ديني شكل گرفت.
حجت الاسلام والمسلمين «مسعود صفي ياري» با اشاره به سخن امام خميني(ره) كه اگر انقلاب هيچ كاري هم نكرده باشد، همين تحول فكري و فرهنگي كه در جوانان و آحاد جامعه ايجاد شده بزرگترين ره آورد انقلاب اسلامي است، اظهار داشت: بيشترين تذكرات رهبر معظم انقلاب در سال هاي اخير بحث فرهنگي است و معظم له نگران مسائل فرهنگي هستند و بحث ساماندهي علوم انساني در دانشگاه ها نشان مي دهد كه در جامعه براي بحث فرهنگي دغدغه اساسي وجود دارد.
مديركل سازمان تبليغات اسلامي كردستان افزود: در اين فضا همه وظيفه داريم در كار فرهنگي شركت كنيم و هيچ عذري هم نداريم. حجت الاسلام والمسلمين صفي ياري از وجود يك موج فرهنگي در استان خبر داد و گفت: اين موج فرهنگي كه بزودي شاهد آن خواهيم بود محصول سفر رهبر معظم انقلاب است.
وي افزود: رهبر معظم انقلاب عنايت ويژه اي به فرهنگ كردستان دارند و عزم معظم له در اين است كه اتفاقات مهم فرهنگي در كردستان ايجاد شود در اين راستا اعتبارات بسيار خوبي براي حوزه هاي فرهنگي كردستان درنظر گرفته شده و فضاي لازم براي كار در اين عرصه فراهم شده است.
مديركل سازمان تبليغات اسلامي كردستان گفت: برنامه هاي فرهنگي در استان بايد با شاخص هاي استاني و كاملاً بومي اجرا شود و فعاليت هاي ديني مشخص شود تا در بين مجموعه شاخص هاي كشور ديده شود.

 



برگزاري نمايشگاه گنج هزارساله درمشهد

مشهد -خبرنگاركيهان:
نمايشگاه «گنج هزارساله» شامل اسنادي از كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي از منظر عكس ها و اسنادي با پنج قرن قدمت درمشهد برگزار شد.
در اين نمايشگاه، قديمي ترين اسناد مربوط به سير تاريخي كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي تا دوره فعلي در معرض ديد علاقه مندان قرارگرفته است.
اسناد به نمايش درآمده نشان مي دهد كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي درطول حداقل 500 سال اخير مركز مراجعه علاقه مندان به كتاب بوده و همواره بحث مرمت و صحافي نسخ خطي مورد توجه قرارداشته است.
در لابه لاي اسناد موجود، اسناد مربوط به صورت وسايل كتابخانه مركزي درسال 1010، پرداخت مخارج تعمير كتابخانه درسال هاي 1091 و 1297 و عناوين مشاغل كتابخانه شامل صاحب جمع، كتابدار، كتابچي، صحاف، كاتب، مصحح مصاحف، عزب وكليددار درسال 1180 هجري قمري به چشم مي خورد.
دربخش هاي ديگر اين نمايشگاه، اسنادي از انتصابات، اسامي و مناصب برخي كاركنان اين كتابخانه و ميزان مقرري آنها، اسناد خريد كتاب در 150 سال قبل براي كتابخانه و التزام نامه عبدالمومن مصحح درخصوص دقت درمقابله و تصحيح قرآن هاي كتابخانه درسال 1260 و... در معرض ديد علاقه مندان قرار داشت.

 



با معرفي نمايش هاي برتر بيستمين جشنواره تئاتر كردستان به كار خود پايان داد

سنندج- خبرنگاركيهان:
بيستمين جشنواره تئاتر استان كردستان كه با حضور 60هنرمند تئاتر به مدت چهار روز در مجتمع امير نظام گروسي بيجار جريان داشت با معرفي نمايش هاي برتر به كار خود پايان داد.
در اين جشنواره نمايش هاي روايت بيمار اتاق شماره 13 «نوشته ناصر نيك بخت» و به كارگرداني حميدرضا احمدي از سنندج و «نيمه شب نمناك» نوشته غلامرضا همتيان و كارگرداني جعفر ولدخاني از شهرستان بيجار به عنوان نمايش هاي برتر شناخته شده و جواز ورود به بيست و يكمين جشنواره منطقه اي را دريافت كردند.
از برنامه هاي جانبي اين جشنواره برگزاري كلاس هاي آموزش كارگرداني و بازيگري و آسيب شناسي تئاتر بود.
به گفته معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان در اين جشنواره شش نمايش با عناوين سر به ازاي سرنيزه از شهرستان ديواندره، روايت بيمار اتاق شماره13 از سنندج، وقتي موج بيايد از دهگلان، خرده روايت هاي مرگ از سنندج و نيمه شب نمناك از بيجار در بخش مسابقه به رقابت پرداختند و نمايش شمع هاي سوخته از سنندج نيز در بخش ويژه جشنواره به روي صحنه رفت.
مصطفي شريعتي ظرفيت سنجي و قابليت هاي موجود در شهرستان بيجار، ايجاد اقدام و رويداد فرهنگي در منطقه، ميزان علاقه مندي مردم نسبت به اقدامات فرهنگي، آشنايي مردم با آداب و رسوم مردم بيجار، رسيدن به اهداف عدالت و مهرورزي، پاسداشت و گسترش فرهنگ اسلامي و انتخاب آثار فاخر و بديع هنرمندان و شكوفايي استعدادهاي جوانان را از مهم ترين اهداف اين جشنواره عنوان كرد.
وي با اشاره به اينكه بيستمين جشنواره تئاتر استاني در دو بخش صحنه اي و خياباني برگزار شد، افزود: نمايش هاي ارائه شده به دبيرخانه جشنواره مناسب بوده و در زمينه بازتاب سفر تاريخي رهبر معظم انقلاب به استان كردستان، تبليغ و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت و ارزش هاي دفاع مقدس و مضامين ديني و تكيه بر نوآوري و خلاقيت و الگوي مصرف اجرا شده است.

 



ثبت 33 اثر تاريخي زنجان در فهرست آثار ملي

زنجان - خبرنگار كيهان:
تعداد 33 اثر تاريخي استان زنجان در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.
به گزارش روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اين آثار تپه هاي باستاني، محوطه هاي تاريخي، گورستانها و بقاياي قلعه ها را شامل مي شود.
تعداد 32 اثر فوق در شهرستان طارم و يك اثر نيز مربوط به شهرستان زنجان است. اين آثار ثبت شده توسط كارشناسان باستان شناسي واحد پژوهش سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان شناسايي و در فهرست آثار ملي كشور با شماره مخصوص ثبتي به ثبت رسيده است.

 



علما و روحانيان منطقه كردستان: بسيج، اسوه عشق، از خودگذشتگي، شجاعت و آزادگي است

سنندج- خبرنگار كيهان:
علما و روحانيان منطقه كردستان در بيانيه اي از بسيج به عنوان عشق، از خود گذشتگي، شجاعت و آزادگي ياد كردند.
در اين بيانيه با گراميداشت هفته بسيج آمده است: بسيجيان، همان شيران روز و زاهدان شب اند كه با كمترين امكانات، با توكل به ذات احديت، گوش به فرمان بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) در برابر دشمنان تا بن دندان مسلح ايستادند و آنان را به خاك مذلت نشاندند و اسوه عشق، از خود گذشتگي، شجاعت و آزادگي شدند.در اين بيانيه با تاكيد بر ضرورت زنده نگه داشتن حماسه آفريني هاي بسيجيان آمده است علما و روحانيون منطقه كردستان آمادگي خود را براي جانفشاني در راه حفظ دستاوردهاي انقلاب اسلامي و دفاع از ميهن اسلامي در برابر هرگونه تهديدات دشمنان انقلاب اسلامي، تحت زعامت مقام عظماي ولايت امر مسلمين آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) اعلام مي داريم.

 



ارائه 700 هزار مقاله در نمايه نشريات فريدونكنار

فريدونكنار- خبرنگار كيهان:
رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي فريدونكنار از ارائه بيش از 700 هزار مقاله در نمايه نشريات اين شهرستان خبر داد.
قاسم مهدي نيا گفت:
2 ميليون تومان براي خريد اين مقاله ها هزينه شد.
وي افزود: نمايه نشريات فقط خاص كتابخانه هاي عمومي كشور است كه با مرور زمان به روز شده و به تعداد آن اضافه مي شود.
وي گفت: درآمد از سالن كتابخانه هاي عمومي شهرستان فريدونكنار در سال گذشته 600 هزار تومان و در هشت ماهه نخست سال جاري نيز به همين ميزان بوده است.
مهدي نيا در خصوص درآمدهاي كتابخانه هاي عمومي شهرستان فريدونكنار از نيم درصد شهرداري بيان داشت: اين مبالغ در سال 86، 5/7 ميليون تومان، در سال 87، 5/9 ميليون تومان و در هشت ماهه نخست سال جاري 6 ميليون تومان بوده است.
وي در ادامه از دريافت كمك هاي نقدي از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان هاي بابلسر و فريدونكنار در زمينه خريد تجهيزات به مبلغ 80 ميليون ريال در سال 87 و مبلغ 50 ميليون ريال براي تعميرات خبر داد.

 



رمان باران آتش در انديمشك منتشر شد

انديمشك- خبرنگار كيهان:
رمان باران آتش با موضوع خاطرات واقعي شاهدان بمباران انديمشك در روز چهارم آذرماه سال 65 منتشر شد.
مرتضي طيبي دبير ستاد يادواره شهداي بمباران چهارم آذر انديمشك با اعلام اين مطلب گفت: حسين بذرافكن نويسنده اين كتاب آن را در تيراژ 2هزار جلد توسط مؤسسه فرهنگي هنري غدير جنوب انديمشك به چاپ رسانده است.
وي افزود: كتاب ديگري نيز با عنوان وضعيت قرمز با موضوع خاطرات شاهدان اين حادثه و عكس هايي از اين روز در حال گردآوري است كه بزودي منتشر مي شود.
طيبي از ديگر برنامه هاي بزرگداشت اين روز را پرده برداري از طرح تنديس شهداي اين واقعه و برپايي نمايشگاه كتاب و عكس عنوان كرد و گفت: فيلم مستند اين روز نيز كه با همكاري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس خوزستان تهيه شده است مراحل تدوين را طي مي كند و در همان ايام از يكي از شبكه هاي سراسري پخش مي شود. ضمن اينكه جام فوتبال يادواره شهداي 4 آذر به ميزباني سد كرخه و با حضور تيم هاي ورزشي ازشهرهاي شمالي استان نيز برگزار مي شود. در چهارم آذر 1365 شهرستان انديمشك توسط 54 هواپيماي رژيم بعثي عراق به مدت يك ساعت و 45 دقيقه مورد حمله قرار گرفت كه در اين حمله نقاط مهمي مانند ايستگاه راه آهن مورد اصابت قرار گرفت و بيش از 300 نفر از شهروندان و مسافران شهيد و 700 نفر مجروح شدند به طوري كه اين بمباران را طولاني ترين بمباران شهرها پس از جنگ جهاني دوم به شمار مي آورند.

 



معاون ستاد كانون هاي فرهنگي هنري مساجد كشور: 5/8ميليون جلد كتاب در مساجد كشور توزيع مي شود

تبريز- خبرنگار كيهان:
تا پايان سال 5/8 ميليون جلد كتاب در كتابخانه هاي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور، توزيع مي شود.
معاون اداري- مالي و امور استان هاي ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور با اعلام مطلب فوق گفت: تا آخر امسال تعداد 2ميليون نفر از نوجوانان و جوانان، از خدمات كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد، برخوردار خواهند شد و تعداد كانون ها در اين مدت، به 9هزار كانون خواهد رسيد.
عبدالحسين آل محمد در ديدار با اعضاي دبيرخانه كانون هاي مساجد آذربايجان شرقي سخن مي گفت، تاكيد كرد: از آغاز فعاليت ستاد عالي كانون هاي فرهنگي و هنري مساجد كشور تا پايان 84 حدود 2هزار و 200 كانون فعال بودند كه تا آخر سال گذشته اين رقم به 6 هزار كانون رسيد و امسال 9 هزار كانون خواهد شد.
وي افزود: مناطق روستايي و محروم كشور، در اولويت توسعه كانون هاي مساجد قرار دارند و تعداد خانه هاي نوراين مراكز نيز، تا پايان سال به 295مركز خواهد رسيد.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14