(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 12 آذر 1388- شماره 19527
 

بررسي اوضاع فلسطين در ديدار هيئت حماس با سيدحسن نصرالله
سفير جديد آمريكا در ژاپن مشخص شد
سران جنايتكار آل سعود را محاكمه كنيد
روز شنبه صدها هزار ايتاليايي عليه برلوسكني به خيابان مي ريزند
كره زمين در آستانه «انفجار»!
واكنش ها در قبال اعزام تفنگداران جديد به افغانستان ويتنام ديگري در انتظار آمريكاست
در ادامه سياست يهودي سازي صهيونيست ها مجوز اقامت اعراب ساكن قدس شرقي را لغو كردند
حمايت گسترده منطقه اي از سند سياسي حزب الله لبنان
رئيس جمهور جديد سوئيس منصوب شد
خيال باطل غرب درباره ايران هسته اي (چشم انداز)



بررسي اوضاع فلسطين در ديدار هيئت حماس با سيدحسن نصرالله

هيئتي از جنبش حماس با دبيركل حزب الله لبنان ديدار كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه خبري المنار، هيئت حماس متشكل از اسامه حمدان، محمد نصر، منيرسعيد و با حضور «حسن حدرج» عضو شوراي سياسي حزب الله با سيدحسن نصرالله ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار اوضاع بين المللي و منطقه اي در سايه سردرگمي دولت آمريكا در مواجهه با بحران هاي ناشي از سياست هاي تجاوزگرانه آمريكا در منطقه عربي و اسلامي به ويژه طرفداري آشكار از مواضع و اقدامات اسرائيل عليه ملت فلسطين و حقوق و منافع آن بررسي شد.
هيئت حماس در اين ديدار نسبت به دستاورد ملي لبنان در تشكيل دولت وحدت ملي و تهيه بيانيه وزارتي ابراز خرسندي كرد.

 



سفير جديد آمريكا در ژاپن مشخص شد

اواخر ماه جاري ميلادي، دستيار سابق وزير دفاع آمريكا به عنوان سفير جديد اين كشور در ژاپن معرفي مي شود.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري يو پي آي، «جوزف ناي»، دستيار سابق وزير دفاع آمريكا به صورت غير رسمي به عنوان سفير آينده آمريكا در ژاپن معرفي شد.روزنامه ژاپني «يوميوري شيمبون » نيز در اين باره نوشت «ناي» كه استاد دانشگاه آكسفورد مي باشد ، اعلام كرده كه پيشنهاد سفارت ژاپن را مي پذيرد. اين روزنامه در ادامه نوشت: «ناي» شناخت بسيار خوبي از اين كشور آسيايي دارد. گفته مي شود «جوزف ناي» كه اصطلاح قدرت نرم را در اواخر دهه 80 ميلادي و براي اولين بار بيان كرده است. نقش كمرنگ ژاپن در حوزه بين المللي به همراه مشاركت گسترده تر چين، باعث نگراني واشنگتن در چگونگي كنترل رشد چين شده است.

 



اعتراض چهره هاي سياسي منطقه و جهان به قتل عام صعده
 سران جنايتكار آل سعود را محاكمه كنيد

جمعي از فعالان حقوق بشر، نويسندگان و روزنامه نگاران، منطقه اي و بين المللي با انتشار بيانيه اي، خواستار محاكمه سران عربستان سعودي به جرم جنايات جنگي در يمن شدند.
به گزارش شبكه خبري العالم، در اين بيانيه با اشاره به تهاجم يك ماهه ارتش عربستان به خاك يمن آمده است: به خاك و خون كشيدن شهروندان، زنان و كودكان و افراد سالخورده و بي دفاع نشانه ضعف و استيصال آنهايي است كه دست به اين جنايت مي زنند.
در اين بيانيه آمده است: آنچه امروز، نيروهاي مهاجم در حق مردم صعده مرتكب مي شوند، چيزي جز جنايات جنگي و پاكسازي نژادي نيست و هدف از اين اقدامات نابودي دسته جمعي اعم از ديني و قومي است.
در اين بيانيه با اشاره به جرايم جنگي از ديدگاه سازمان ملل سازمان هاي بين المللي حقوق بشر، امضاكنندگان خواستار تحرك اين سازمان ها براي پايان دادن به نسل كشي شيعيان در صعده شدند.
در بخشي از اين بيانيه آمده است: ما خواستار انجام تحقيقات بين المللي و شفاف براي شناسايي و معرفي دست اندركاران اين جنگ و همپيمانان منطقه اي و محلي آن هستيم.
همچنين در اين بيانيه براي محاكمه همه جنايتكاران جنگي در جنگ صعده و معرفي آنها به يك دادگاه بين المللي براي محاكمه درخواست شده است.
در اين بيانيه از سازمان ملل خواسته شده است كه با دخالت در بحران صعده و صدور قطعنامه اي مانع از نسل كشي در صعده و جنوب يمن شود. جلوگيري از ارسال سلاح و مهمات به طرف هاي درگير در جنگ صعده و ارائه كمك هاي انساندوستانه، از ديگر خواسته هاي اعلام شده براي پايان بحران در يمن عنوان شده است.
از نكات جالب توجه در اين بيانيه، درخواست از مسلمانان براي برپايي تظاهرات مسالمت آميز در مقابل سفارتخانه هاي دولت هاي متجاوز و (عربستان و يمن) است.
اين در حالي است كه شماري از فعالان حقوق بشري و روزنامه نگاران نيز با محكوم كردن حملات ارتش هاي يمن و عربستان، عليه مردم يمن در شمال اين كشور، از عربستان خواستند تا به جاي جنگ، براي حل درگيري ها تلاش كند.
«سامي عون» استاد علوم سياسي در دانشگاه «شاربروك» كانادا گفت: اقدامات دولت يمن و عربستان در جنگ عليه شيعيان حوثي، موجب تشديد بحراني شده است كه نه فقط مردم اين كشورها، بلكه همه منطقه خليج فارس را دربرخواهد گرفت.
خانم «اندرو انداري» روزنامه نگار و فعال حقوق بشر ونزوئلايي نيز گفت: دولت و ارتش يمن و عربستان با مردمي بي گناه مي جنگند كه براي تحقق حاكميت و خواسته هاي عادلانه خود مبارزه مي كنند و اين افتخاري براي آنها نيست.اين روزنامه نگار ونزوئلايي تاكيد كرد: حمله نظامي به مردم بي گناه صعده، با به كارگيري نيروهاي نظامي و ارتش، جنايت و نسل كشي است و بايد اين گونه اقدامات را محكوم كرد.
«سيد نبيل عباس» موسس مركز اسلامي در مونترال كانادا نيز گفت: گشودن جبهه اي در صعده و ريختن خون برادران مسلمان مسئله اي تعجب برانگيز است.
«حمزه الحسن» نويسنده و پژوهشگر عربستاني مخالف دولت سعودي نيز با هشدار نسبت به قصد رياض براي گسترش دامنه جنگ صعده، از سكوت امت اسلامي در قبال جنگ هاي مختلف عليه مسلمانان در صعده، غزه و ديگر اماكن جهان انتقاد كرد و گفت: جنگ عربستان بر ضد مسلمانان شمال يمن به هيچ وجه انساني،اسلامي و اخلاقي نيست.
در همين حال و در تازه ترين تحول در جنگ صعده، شيعيان الحوثي روز سه شنبه از تحميل دومين شكست به ارتش عربستان طي چند روز گذشته خبر دادند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «صعده انلاين»، ارتش عربستان روزهاي دوشنبه و سه شنبه دوبار اقدام به حمله به مناطق محل استقرار الحوثي ها در «جبل المدود» كرد كه هر دو بار با شكست مواجه شد.
اين در حالي است كه همدستي نيروهاي القاعده با دولت يمن و عربستان براي سركوب شيعيان، مثلثي را در منطقه تشكيل مي دهد كه هدف از آن نابودي شيعيان صعده است.
«سيف علي الوشلي» يك مخالف دولت يمن فاش كرد: القاعده و وهابي هاي تكفيري در درگيري ها به كمك دولت صنعا مي آيند و با كمك اين گروه هاي مخالف، دولت را تحت فشار قرار مي دهند. وشلي تصريح كرد: القاعده و وهابي ها، درجنگ 1994 در جنوب يمن بين شيعيان و دولت صنعا شركت داشتند و هزاران تن از شيعيان صعده را قتل عام كردند.

 



روز شنبه صدها هزار ايتاليايي عليه برلوسكني به خيابان مي ريزند

صدها هزار نفر از شهروندان ايتاليايي براي برپايي تظاهرات عليه «سيلويو برلوسكني» نخست وزير اين كشور در روز شنبه آينده اعلام آمادگي كردند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، در اين تظاهرات كه در رم برگزار مي شود، شهروندان ايتاليايي خواهان استعفاي «سيلويو برلوسكني» نخست وزير كشورشان خواهند شد.
فعالان سياسي دموكرات با پيشنهاد برگزاري اين تظاهرات اعلام كردند كه با برپايي اين راهپيمايي اعتراض آميز قصد تحت فشار قرار دادن نخست وزير ايتاليا براي كناره گيري از قدرت را دارند.
بر پايه اين گزارش، تاكنون بيش از 350 هزار تن از شهروندان ايتاليايي براي حضور در اين تظاهرات ضددولتي اعلام آمادگي كرده اند.
منابع خبري ايتاليا تظاهرات روز شنبه را آزمون بزرگ دموكراسي در اين كشور خوانده و اعلام كردند بسياري از احزاب اپوزيسيون نظير «ارزش هاي ايتاليا»، «كمونيست هاي ايتاليا»، «حزب سبزها»، «نوبنياد كمونيست»، «حزب چپ و آزادي» و نيز بسياري از اعضاي برجسته حزب چپگراي ميانه دموكرات (قدرتمندترين حزب مخالف دولت) در اين راهپيمايي شركت خواهند كرد.

 



كره زمين در آستانه «انفجار»!

از ديد غربي هاي سودجو، حالا كه كشورهاي عرب و آسيايي براي هر چه بهتر مسلح شدن اينطور با همديگر رقابت مي كنند، ما هم بهتر است بيشتر آنها را به جان هم بيندازيم، و بهترين راه حل هم براي اين كار موافقت با درخواست آنها براي خريد سلاح است!
دست كم، اين تحليلي است كه سايت «آلترانفو» از اوضاع تسليحاتي دنيا دارد! به اين ترتيب، اخيراً خوانديم كه صادرات سلاح آمريكايي در سال 2009 به حد «انفجار» و 1/38 ميليارد دلار براي آمريكايي ها سود داشته است! مثلاً، ارقام پنتاگون از جمله به ما اطلاع مي دهد كه خريداران عمده سلاح هاي آمريكايي هم به ترتيب امارات (9/7 ميليارد دلار)، افغانستان (4/5)، عربستان (3/3)، تايوان (2/3)، مصر (1/2) و عراق (6/1ميليارد دلار) بوده اند. اما، آمريكا اگرچه بزرگ ترين صادركننده تسليحات دنياست، اما تنها فروشنده سلاح نيست، گزارش اخير دولت فرانسه هم نشان مي دهد كه اين كشور چهارمين صادركننده سلاح است و امسال به اندازه 58/6 ميليارد يورو يا 7/9 ميليارد دلار سلاح فروخته، و پروپا قرص ترين مشتريانش هم مغرب، عربستان و امارات بوده اند! گزارش تسليحاتي امسال «موسسه تحقيقات صلح بين المللي» به ما مي گويد كه الجزاير هم - كه بيشترين بودجه نظامي آفريقا را دارد - سومين خريدار عمده سلاح هاي روسي است و 2/5 ميليارد دلار بابت تسليحات پول خرج كرده است! و اينكه، امارات سومين واردكننده مهم سلاح بعد از چين و هند است.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



واكنش ها در قبال اعزام تفنگداران جديد به افغانستان ويتنام ديگري در انتظار آمريكاست

محافل سياسي و خبري جهان در واكنش به تصميم اوباما براي اعزام 30 هزار نظامي جديد به افغانستان اعلام كردند كه ويتنام ديگري در انتظار آمريكاست.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «باراك اوباما» رئيس جمهوري آمريكا سه شنبه بالاخره پس از چند ماه تعلل، اعلام كرد كه به خاطر در خطر بودن امنيت آمريكا، وي 30 هزار نيروي جديد آمريكايي به افغانستان اعزام مي كند. اوباما در اين خطابه خود همچنين قول داد ظرف 18 ماه خروج نيروها از افغانستان را آغاز كند. اعزام اين 30 هزار نيروي مورد اشاره اوباما به افغانستان، به زودي آغاز مي شود و اولين گروه تفنگداران آمريكايي تا كريسمس (10 دي) در افغانستان خواهند بود. اوباما در اين اظهارات خود، اشاره اي به شكست دادن شبه نظاميان طالبان و يا دستگيري «اسامه بن لادن»، رهبر شبكه القاعده نكرد. وي گفت: ما بايد جلو تحرك طالبان را بگيريم و نيروهاي امنيتي افغانستان را تقويت كنيم. اوباما مدعي شد كه القاعده در حال طرح ريزي حملات جديد عليه آمريكاست.
اين دومين بار است كه اوباما بر تعداد نيروهاي آمريكايي در افغانستان مي افزايد؛ زماني كه وي در ژانويه گذشته (دي) رئيس جمهور شد، آمريكا 34 هزار نظامي در افغانستان داشت، ولي الان 71 هزار نظامي آمريكايي در افغانستان حضور دارند.
تكرار كابوس ويتنام
منابع خبري و كارشناسي، تسليم شدن اوباما به خواسته فرماندهان نظامي و ارسال نيروهاي جديد به افغانستان را براي آمريكا خطرناك توصيف مي كنند و مي گويند فاجعه جنگ ويتنام در دهه 1960، يك بار ديگر براي آمريكا تكرار خواهد شد. شبكه «سي ان.ان» به نقل از «مايكل وير»، خبرنگار استراليايي خود، اين تصميم اوباما را مأيوس كننده دانست و اوباما را نيز به لفاظي متهم كرد.
در روزنامه آمريكايي «هافينگون پست» نيز طي تحليلي آمده است: اوباما علي رغم شعار تغييرش، دنباله رو سياست رئيس جمهور قبلي است. اين روزنامه ادبيات كنوني اوباما را مشابه بوش دانست و نوشت، اوباما نيز به ايجاد وحشت در ميان مردم آمريكا و بزرگ كردن خطر القاعده دامن مي زند و مثل بوش، افسانه پردازي مي كند. شبكه انگليسي «بي.بي.سي» و يك نماينده كنگره آمريكا از حزب دموكرات نيز نسبت به موفقيت استراتژي جديد اوباما در مورد افغانستان ابراز ترديد كردند. شبكه «الجزيره» گزارش داد، در حالي اوباما از اعزام نيرو به افغانستان حرف مي زند كه حمايت افكار عمومي آمريكا از جنگ افغانستان، در پايين ترين سطح خود قرار دارد.
سه شنبه ساعاتي قبل از سخنراني اوباما، مخالفان جنگ مقابل كاخ سفيد تظاهرات كردند و شعار مي دادند: هم اكنون به اشغال افغانستان پايان دهيد. يك فعال ضدجنگ كه پدر سه سرباز اعزامي به افغانستان است گفت: تصميم جديد اوباما مردم آمريكا را نااميد كرده است.گفتني است، خبر تصميم اوباما براي اعزام نيرو به افغانستان دوشنبه منتشر شده بود.

 



در ادامه سياست يهودي سازي صهيونيست ها مجوز اقامت اعراب ساكن قدس شرقي را لغو كردند

رژيم صهيونيستي در ادامه يهودي سازي قدس شريف مجوز اقامت دائم اعراب ساكن قدس شرقي را لغو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از راديو رژيم صهيونيستي، وزارت كشور رژيم صهيونيستي مجوز اقامت 4577 فلسطيني را در قدس شرقي لغو كرد.
رژيم صهيونيستي در ادامه برنامه هاي ضدانساني خود براي يهودي سازي قدس شريف نه تنها فلسطيني ها را به كوچ اجباري وا مي دارد بلكه امسال با لغو مجوز اين تعداد از اعراب شمار اين افراد را به دو برابر در مقايسه با ميانگين 40 سال گذشته رسانده است. در رابطه با همين سياست هاي يهودي سازي قدس، گروهي از شهرك نشينان افراطي صهيونيست با پشتيباني نيروهاي امنيتي اين رژيم ساكنان چند خانه فلسطيني را در منطقه قدس شرقي با توسل به زور بيرون انداختند.
روزنامه الدستور اردن در اين باره نوشت، صهيونيست ها با اين بهانه واهي كه مالكيت اين منازل به خانواده هاي يهودي تعلق دارد با چوب و چماق به فلسطينيان حمله كرده و آنان را از خانه و كاشانه شان بيرون كردند.
صهيونيست هاي افراطي اخيرا بر شدت حملات خود عليه فلسطينيان در قدس شرقي افزوده اند و اين براي دومين بار طي يك ماه اخير است كه فلسطينيان به اجبار و با پشتيباني نيروهاي امنيتي صهيونيست از خانه هايشان آواره مي شوند.اين در حالي است كه اتحاديه اروپا به شدت از سياست و اقدامات اسرائيل در قدس انتقاد كرده است.
اتحاديه اروپا در تلاش است كه اعلام يك جانبه دولت فلسطين را مورد حمايت قرار دهد و حتي آن را به رسميت بشناسد، اين اتحاديه همچنين مي كوشد هفته آينده نشستي برگزار كند و در اين نشست موضع صريح خود را درباره به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت دولت فلسطين اعلام كند. اقدام اتحاديه اروپا براي به رسميت شناختن فلسطين و قدس شريف به عنوان پايتخت فلسطين باعث واكنش هاي تند رژيم صهيونيستي شده است.در همين رابطه وزارت خارجه رژيم صهيونيستي در بيانيه اي با انتقاد از موافقت اتحاديه اروپا با طرح تشكيل كشور مستقل فلسطين و به رسميت شناختن شرق بيت المقدس به عنوان پايتخت فلسطين تهديد كرد كه اتحاديه اروپا ميانجي خوبي براي روند صلح خاورميانه نيست.

 



حمايت گسترده منطقه اي از سند سياسي حزب الله لبنان

تصويب سند سياسي حزب الله و سخنان سيدحسن نصرالله دبير كل اين حزب همچنان با واكنش هاي زيادي در داخل و خارج لبنان رو به رو است.
به گزارش خبرگزاري ها، «ناصر نصرالله» نماينده پارلمان لبنان انتشار سند سياسي حزب الله را در شرايط كنوني بسيار مهم دانست و گفت اين سند تاثيرات خود را بر عرصه داخلي لبنان به جا خواهد گذاشت از جمله يك نوع آرامش و اطمينان ميان مردم و گروه هاي سياسي كشور به وجود مي آورد.
وي افزود: سخنان دبير كل حزب الله و بيانيه اين حزب تاثير بسزايي در افزايش ثبات و امنيت و ايجاد وحدت در ميان گروه هاي سياسي، قومي و مذهبي لبناني به همراه خواهد داشت و همكاري اين حزب و ساير گروه هاي سياسي با دولت «سعد حريري» را افزايش مي دهد. در حقيقت سند سياسي و سخنان سيد حسن نصرالله در سطح داخلي يك نوع راهبردي براي لبنان محسوب مي شود.
دبير كل مركز توحيد اسلامي لبنان نيز با اشاره به سند سياسي حزب الله لبنان گفت: در اين سند بر ضرورت همكاري هاي عربي تاكيد شده تا بتوان با طرح هاي رژيم صهيونيستي در منطقه مقابله كرد.

 



رئيس جمهور جديد سوئيس منصوب شد

وزير اقتصاد و عضو حزب دموكرات مسيحي سوئيس به عنوان رئيس جمهور جديد اين كشور منصوب شد.
به گزارش ايرنا، «دوريس لايتهارد»، وزير 46 ساله اقتصاد سوئيس روز گذشته پس از كسب 158 راي از 183 راي، به عنوان رئيس جمهور جديد اين كشور منصوب شد تا از اول ژانويه سال 2010 و پس از پايان دوران رياست جمهوري «هانس رودولف مرتس» رسماً كار خود را آغاز كند.
گفتني است بر اساس قانون اساسي سوئيس، رئيس جمهور از ميان يكي از هفت عضو دولت و براي مدت يكسال انتخاب مي شود. نمايندگان دو مجلس شوراي ملي و سنا وظيفه انتخاب رئيس جمهور را بر عهده دارند.
سوئيس كشوري كوچك در اروپاي مركزي با 5/7 ميليون جمعيت است كه به بي طرفي در روابط بين الملل مشهور بوده است. اين كشور به عنوان آخرين كشور جهان، در سال 2002 رسماً به سازمان ملل متحد پيوست.

 



خيال باطل غرب درباره ايران هسته اي (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا
قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي عليه ايران قسمتي از نقشه اي است كه آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان تقريباً يك سال قبل مدت كوتاهي پس از مراسم سوگند باراك اوباما رئيس جمهور جديد آمريكا براي مهار و تضعيف نظام جمهوري اسلامي ايران تنظيم كردند. همكاري و هماهنگي آنها با عوامل داخلي در ايجاد تشنجات انتخابات رياست جمهوري دوره دهم قسمت ديگري از اين نقشه عليه نظام بود كه با روشنگري و رهنمودهاي مقام معظم رهبري و هوشياري مردم ايران در نطفه خفه گرديد. اين سناريو پايان نپذيرفته و با شيوه استفاده از ابزار به اصطلاح نرم كه جوسازي محيط بين المللي و جنجال رسانه اي روش آن را تشكيل مي دهد همچنان ادامه دارد.
اهداف اصلي گروه چهار يعني آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان عبارتند از: (1) دسترسي به اورانيوم غني شده در ايران (2) تفرقه اندازي و فتنه انگيزي ميان مردم ايران و نخبگان نظام (3) همراه كردن چين و روسيه با اميال خود و در حقيقت ايران هراسي و ايجاد ترس و نگراني در جامعه بين المللي. هدف نهايي آنها تضعيف و تسليم كردن ايراني ها در مقابل خواسته ها، ارزش ها و منافع غرب است كه به مدت دو قرن در اين منطقه تسلط داشته است.
اين گونه توطئه ها عليه ايران نشانه دو جرياني است كه به مدت چندين دهه در صحنه بين المللي به وضوح آشكار شده است: يكي شكست سياست جنگ طلبي و دخالت نظامي غرب در كشورهاي مورد نظر است كه به دفعات در جنگ هاي ويتنام، جنگ تحميلي عراق عليه ايران، تسخير افغانستان (نخست به دست شوروي سابق و اكنون توسط قواي آمريكا و ناتو)، جنگ لبنان (اشغال آن كشور نخست توسط قواي نظامي آمريكا و سپس با بمباران و تجاوز رژيم صهيونيستي) و حمله به عراق و نوار غزه تكرار شده است؛ و ديگري رقابت و اقتدارگرايي براي دسترسي و كنترل بر منابع طبيعي و مادي بين 5 كشور عضو دائمي شوراي امنيت سازمان ملل متحد- آمريكا، روسيه، انگليس، فرانسه و چين- به اضافه آلمان است، كه در چند سال اخير شدت يافته است. به عبارت ديگر، فعاليت عليه ايران نمودار خوبي از اختلافات و رقابت بين قدرت هاي بزرگ است.
در اين بازي، فرانسه و انگليس با استفاده از ضعف و افول قدرت آمريكا كه در زمان رياست جمهوري دولت جرج دبليوبوش به حد اعلاي خود رسيد و با اتكا به اينكه اوباما در صحنه سياست بين المللي تازه كار است با گرايش فوق العاده به هيئت حاكمه آمريكا كه در ميان آنها جمهوريخواهان نيز به فراوان ديده مي شوند، مي خواهند آن قدرت از دست رفته خود را در سطح جهاني بازيابند، غافل از اينكه افكار عمومي اين دو كشور با سياست هاي چند سال اخير رهبران خود چندان روي خوش ندارند. ظهور نيكلا ساركوزي، آنگلا مركل و گوردن براون رهبران فرانسه، آلمان و انگليس را در راهروهاي كنگره آمريكا و سخنراني چند ماه اخير اين افراد را در جلسات مشترك مجلس نمايندگان و سناي ايالات متحده را بايد در اين چارچوب تحليل كرد. از طرف ديگر، باراك اوباما به سختي كوشش مي كنند احترام و حيثيت از دست رفته آمريكا را در سطح بين المللي احيا كند و خود را به عنوان رهبر دنياي غرب مشروعيت بخشد. روسيه در حالي كه از سياست هاي آمريكا، اتحاديه اروپا و ناتو ناراضي و از نقشه هاي آنها نگران است سعي دارد هويت خود را به عنوان يك قدرت بزرگ
ترميم سازد. چين نيز با وابستگي هاي اقتصادي كه با ايالات متحده آمريكا پيدا كرده است و با مشاهده تله سياسي و نظامي كه آمريكا را در خاورميانه و نقاط ديگر گرفتار كرده است راه احتياط و همكاري را با واشنگتن در پيش گرفته است.
اين يك اشتباه و فاجعه بزرگ خواهد بود اگر گروه 1+5 خود را به عنوان قدرت هاي بزرگ اوائل قرن بيستم و جنگ جهاني اول بدانند كه با ائتلاف و دسيسه بازي و همكاري هاي مصلحتي مشترك اميال خود را به ساير كشورها تحميل كنند.ما دنياي يك قطبي و دو قطبي و حتي چند قطبي را مدت هاست كه پشت سر گذاشته ايم.دنياي سياست، اقتصاد، فرهنگ و انديشه كاملاً دگرگون شده است.هيچ يك از قدرت هاي به اصطلاح بزرگ امروزي توانايي اعمال قدرت هاي بزرگ و استعماري قرون نوزدهم و بيستم جهان را ندارند. مسائل امروزي دنيا بدون شركت ملت ها و بدون حضور كشورهايي مانند هند، ايران، برزيل و ده ها سيستم ملت - دولت ديگر جهاني حل نخواهد شد.
بحران امروزي دنيا تنها اقتصادي و مالي نيست. جهان امروز و سيستم بين المللي حاضر با بحران رهبري، با بحران سياسي، با بحران اجتماعي و با بحران مشروعيت روبه روست. براي مقابله با اين بحران ها احتياج و نياز به ديدگاه ها و الگوهاي جديد و پايدار است. استراتژي «چماق و هويج» غرب در مقابله با حقوق مسلم ايران، مجبور كردن گروه مشخص در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي به صدور قطعنامه عليه ايران همان قدر خيال باطل است كه براندازي يك نظام انقلابي و پويا توسط ماهواره و اينترنت.تاريخ بارها نشان داده است كه آمريكا، انگليس و قدرت هاي بزرگ در گفتار و كردار خود صداقت ندارند و طبيعي است كه ايران نمي تواند به قول و قراردادهاي آنها اعتماد داشته باشد. آمريكا و چند كشور اروپا همچنان اصرار دارند بعد سياسي مسئله فناوري انرژي هسته اي را حفظ كنند زيرا در اين صورت انرژي هسته اي يك بهانه تبليغاتي و سياسي عليه نظام جمهوري اسلامي ايران خواهد بود.
تناقض در رفتار غرب تاريخ طولاني دارد و به تاريخ استعماري و سلطه گري اروپا و آمريكا در خاورميانه و نقاط ديگر دنيا برمي گردد.
دقيقاً 40 سال قبل بود كه آمريكا، فرانسه، آلمان و انگليس طي تعهدات و قراردادهايي كه با رژيم پهلوي امضا كردند، متعهد شده و در حقيقت اصرار ورزيدند، كه ايران را به يك كشوري كه از فناوري انرژي هسته اي براي اهداف صلح آميز استفاده مي كند، تبديل كنند. در اين مسير همكاري بين ايران، آمريكا، فرانسه و آلمان شروع گرديد تا يك برنامه جامع انرژي اتمي كه با اهداف توسعه ايران تطابق داشته باشد، تهيه گردد. قرار شد آلمان دو دستگاه نيروگاه هسته اي به ظرفيت هر يك 900 مگاوات در جنوب نزديك سواحل خليج فارس نصب كند كه مطابق قرارداد مي بايست تا سال 1981 و 1982 تمام مي شد.
فرانسو ي ها نيز موافقت كردند دستگاه هاي نيروي هسته اي خود را در ايران تا سال هاي 1983 و 1984 ميلادي تكميل كنند. سياستگذاري و تصميم ايران كه به «باشگاه دارندگان نيروي هسته اي» وارد شود مورد حمايت غرب و به ويژه آمريكا قرار گرفت زيرا كه محمدرضا شاه دست نشانده، پليس آمريكا و اروپا در منطقه خاورميانه و خليج فارس بود.
چند سطر از كتابي كه در آستانه انقلاب اسلامي ايران تحت عنوان «ايران: يك مطالعه كشوري» در پاييز سال 1978 ميلادي (1357 شمسي) از طرف انتشارات دولت ايالات متحده آمريكا در واشنگتن، در مورد فعاليت هاي انرژي هسته اي ايران منتشر شده است خواندني است:«با پايان دهه 1970 ميلادي (1350 شمسي) ايران يك جايگاه باثبات و مورد احترام را در امور خارجي به دست آورده است. از عوامل موفقيت هاي ايران مي توان ثبات سياسي و وضع داخلي توسط شاه، توسعه اقتصادي و تجديدنظر در روابط بين قدرت هاي بزرگ و بالاتر از همه مقام ايران به عنوان يكي از صادركنندگان بزرگ و اصلي نفت در دنيا را نام برد.
اين انتقال از وضع عقب ماندگي به وضع مدرن در توسعه فناوري ايران در رشته انرژي هسته اي بسيار مشهود است. ايران به خوبي تشخيص داده است كه نبايد ذخائر پرقيمت و گرانبهاي نفت خود را به آساني مصرف كند و به همين جهت اين كشور مي خواهد با كمك غرب منابع جديد انرژي از جمله انرژي هسته اي را براي سوخت و استفاده عمومي بنيانگذاري كرده و توسعه دهد. هدف ايران استفاده صلح آميز از فناوري هسته اي است.» (صفحات 223 الي 224).
بايد پرسيد، در اين 30 سال چه اتفاقي در ايران و جهان روي داد كه آمريكا، انگليس، فرانسه و آلمان ديدگاه هاي خود را درباره فناوري انرژي هسته اي ايران عوض كردند؟ آيا دولتمردان غرب و شبكه هاي رسانه اي آنها جرأت دارند به اين سئوال پاسخ دهند؟

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14