(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 16 آذر 1388- شماره 19528
 

حديث دشت عشق
سقوط استقلال، صعود پيروزي سپاهان از مدعيان فاصله گرفت
اخبار كوتاه از فوتبال
بازگشت همداني ها به ليگ كشتي آزاد گرگان در انتظار زيباترين مسابقه هفته
خواندني از ورزش ايران
استقبال 300 ميليوني از مراسم قرعه كشي جام جهاني 2010 برزيل، پرتغال و ساحل عاج در گروه مرگ
پايان نيم فصل نخست رقابتهاي ليگ برتر بسكتبال قهرماني مهرام، نخستين شكست خانگي ذوب آهن
10 اشكال در انتخاب بهترين بازيكن سال آسيا بي روح و بدون در نظر گرفتن معيارهاي حرفه اي برگزار مي شود
اخبار فوتبال جهان
تنش ها و انصراف هاي پي درپي در ليگ برتر كشتي وقتي مشكل از فدراسيون نشين هاست!
وزنه برداري به كجا مي رود اعزام يك تيم سه نفره با 16 همراه!



حديث دشت عشق

به ياد سروان شهيد «محمدرضا عليمرداني»
كبوترها هواي پرزدن دارم

شهيد «محمدرضا عليمرداني» سال 1348 در روستاي حسن آباد از توابع محلات ديده به جهان گشود. وي فرزند پنجم و تنها پسر خانواده بود. پدرش كشاورز بود و زماني كه شهيد ده ساله شد او را از دست داد و بعد از اتمام دوره ابتدائي براي ادامه تحصيل و كار به شهر قم عزيمت نمود. در سال 1367 به خدمت مقدس سربازي رفت و در اواخر سربازي وارد كميته شد و در سال 1372 در رشته حقوق مشغول به تحصيل شد. شهيد عليمرداني بعد ازمدتي به همراه خانواده به تهران آمد و در نيروي انتظامي در قسمت مواد مخدر مشغول به خدمت گرديد. اين شهيد عزيز هفتم بهمن ماه سال 1380 در حين انجام مأموريت در هنگام خريد صوري مواد مخدر با باند تبهكار و فروشنده مواد در ميدان فلاح تهران درگير شد و به درجه رفيع شهادت نائل گرديد.

 



سقوط استقلال، صعود پيروزي سپاهان از مدعيان فاصله گرفت

تثبيت صدرنشيني سپاهان با شكست استقلال تهران، برتري سايپا مقابل ذوب آهن، صعود پيروزي به رده چهارم جدول و همچنين پيروزي هاي خانگي ابومسلم و فولاد خوزستان در آغاز دور برگشت رقابت هاي فوتبال جذابيت و حساسيت بيشتري را در بالا و پائين جدول رده بندي ليگ برتر ايجاد كرد.
هفته هجدهم مسابقات فوتبال ليگ برتر طي روزهاي پنج شنبه و جمعه هفته گذشته با برگزاري 8 ديدار پيگيري و روز شنبه با ديدار حساس سپاهان و استقلال تهران به پايان رسيد.
استيل آذين و باز هم تساوي 2 بر 2
در روز نخست بازي هاي اين هفته تيم استيل آذين درحالي كه در تهران ميزبان پاس همدان بود و از علي كريمي پس از 2 هفته غيبت در تركيب خود سود مي برد و عليرضا نيكبخت واحدي هم حضور 15 دقيقه اي اش را پس از يك نيم فصل دوري از فوتبال در ديدار با پاس تجربه مي كرد توانست به زحمت شكست دو بر صفر را با تساوي 2 بر 2 عوض كند تا استيلي و شاگردانش ششمين تساوي 2 بر 2 خود را در اين فصل در كارنامه شان ثبت كنند.
در روز دوم ديدارهاي هفته هجدهم 7 ديدار برگزار شد كه شكست ذوب آهن و برتري پيروزي مقابل مس كرمان صعود سه پله اي سرخپوشان پايتخت را در جدول به همراه داشت.
مايلي كهن و مصاحبه هاي جنجالي
تيم ذوب آهن كه در كرج به مصاف سايپا رفته بود در غياب منصور ابراهيم زاده سرمربي خود كه تازه از سفر حج بازگشته است با نتيجه دو بر يك مغلوب حريف خود شد تا شاگردان مايلي كهن پس از پيروزي هفته گذشته خود مقابل صبا و شكست ذوب آهن در اين هفته از بحران خارج شوند و با يك پله صعود در رده يازدهم جدول قرار گيرند. البته در پايان اين ديدار دوباره شاهد مصاحبه جنجالي و انتقادي مايلي كهن بوديم كه وي اين بار تير انتقادات را به سمت فيروز كريمي نشانه رفته بود.
گلزني پس از هفته 17 بازي
تيم مس كرمان كه پس از جدايي پرويز مظلومي، مهدي محمدي را به عنوان سرمربي بومي بالاي سر خود مي ديد نتوانست پس از يك نيمه مقاومت مقابل پيروزي در نيمه دوم كاري مقابل پيروزي پيش ببرد و در پايان با دو گل تن به شكست داد. اولين گل محسن خليلي پس از 17 بازي براي پيروزي و بازي قابل قبول بادامكي كه در اين ديدار بازوبند كاپيتاني را هم در غياب كريم باقري و شيث رضايي بر دستان خود بسته بود از جمله مواردي بود كه براي كرانچار و هواداران اين تيم جالب توجه بود. تقابل تيم هاي سوم (پيكان) و پنجم (مقاومت سپاسي) جدول با برتري تيم مقاومت سپاسي در شيراز توأم شد تا تنها نماينده شيراز جاي تيم پيكان را در جدول بگيرد و با 30 امتياز و كمترين شكست (2 باخت) در رده سوم جدول قرار بگيرد.
مانور تبليغاتي
در تبريز تيم تراكتورسازي با خيل عظيم هوادارانش موفق شد تيم صباي قم را با نتيجه سه بر يك درهم بكوبد تا محمدرضا كربكندي در دومين تجربه حضورش روي نيمكت اين تيم دوباره طعم شكست را بچشد. در پايان اين ديدار كمالوند در كنفرانس مطبوعاتي صحبت هايي را مبني بر جدايي اش از اين تيم مطرح كرد كه بيشتر شبيه به مانور تبليغاتي بود چرا كه او يك روز پس از اين بازي دوباره بر سر تمرينات اين تيم حاضر شد. گويا كمالوند از انتقادهاي بعضي از رسانه ها ي تبريزي بعد از ديدار با پاس همدان كه به تساوي دو بر دو انجاميد ناراحت شده است.
احمدزاده بازهم نبود
ملوان بندرانزلي كه براي دومين بار در ليگ نهم محمد احمدزاده سرمربي خود را به علت اختلاف نظر با تماشاگران و كمبود امكانات در اختيار نداشت در خانه مقابل تيم شاهين بوشهر به نتيجه اي بهتر از تساوي بدون گل دست نيافت تا پورنعمت در پايان اين ديدار با بيان اينكه احمدزاده بايد به قرارداد خود پايبند باشد عنوان كند كه صبر ما هم اندازه اي دارد و او بايد به ملوان بازگردد. در غير اين صورت ما مدتي را مي توانيم صبر كنيم چرا كه تيم احتياج به سرمربي دارد و بايد براي آن فكري كرد.
اظهارنظرهاي جالب
دو تيم قعرنشين ابومسلم مشهد و فولاد خوزستان هم شروع خوبي در نيم فصل دوم داشتند. مجيد جلالي كه تيمش توانست با چهار گل تيم راه آهن را در اهواز از پيش روي بردارد پس از پايان بازي درحالي كه اعتقاد داشت شاگردانش مي توانستند با 10 گل حريف خود را بدرقه كنند با اظهارنظر ارني برندتس مواجه شد كه عنوان كرده بود شايسته پيروزي بوديم! در مجموع شاهد اظهارنظرهاي جالبي در پايان اين بازي بوديم.
تيم ابومسلم هم كه همچنان توسط فرهاد كاظمي از روي سكوها هدايت مي شود با دو گل مقابل استقلال اهواز به پيروزي رسيد تا دومين پيروزي مشهديها در ليگ نهم به دست آيد.
قلعه نويي جبران كرد
در آخرين و حساس ترين ديدار هفته هجدهم تيم سپاهان در حضور 15 هزار تماشاگر در ورزشگاه فولادشهر رودرروي استقلال تهران گرفت و توانست با درخشش مهدي رحمتي و عمادرضا مهاجم عراقي خود با دو گل به پيروزي برسد و با توجه به شكست ذوب آهن، اختلاف امتيازات خود را در صدر جدول به عدد چهار برساند. در اين ديدار تيم استقلال در نيمه نخست صاحب موقعيت هاي خوبي براي گلزني شد كه درخشش رحمتي درون دروازه و عدم دقت از سوي بازيكنان استقلال به خصوص مجيدي و برهاني باعث شد دروازه سپاهان بسته بماند. البته بازيكنان سپاهان هم دو بار ديرك دروازه استقلال را به لرزه درآورند و در ثانيه هاي پاياني نيمه اول هم توانستند روي خروج اشتباه طالبلو و تيزهوشي عمادرضا به گل برسند. در نيمه دوم نيز سپاهان نبض ميدان را در دست گرفت و توانست پس از خطاي شكوري روي عمادرضا از روي نقطه پنالتي توسط عقيلي به گل برسد و پيروزي خود را در اين ديدار تضمين كند. قلعه نويي با اين پيروزي شكست دور رفت را جبران كرد.نتايج كامل بازي هاي هفته هجدهم به اين شرح است:
¤استيل آذين تهران2-پاس همدان2
گل ها: علي كريمي(53-پنالتي) و لك چيرا(88) براي استيل آذين-هادي اصغري(4) و مجيد غلام نژاد(37-پنالتي) براي پاس
اخراج: صابر ميرقرباني(73) از پاس
¤مقاومت سپاسي شيراز يك-پيكان قزوين صفر
گل: امين متوسل زاده(74)
¤ابومسلم خراسان2-استقلال اهواز صفر
گل ها: داود دانش دوست(44) و رضا ناصحي(66)
¤ملوان انزلي صفر-شاهين بوشهرصفر
¤تراكتورسازي تبريز3-صباي قم 1
گل ها: فرهاد خيرخواه(2)، محمدحسين ابراهيمي(70)و امير محبي(88) براي تراكتورسازي-محمد نوري(75) براي صباي قم
اخراج: فرهاد خيرخواه(63) از تراكتورسازي تبريز-مرتضي اسدي(63) از صباي قم
¤سايپاي كرج2-ذوب آهن اصفهان 1
گل ها: كريم انصاريفرد(52) و مهدي خيري(82) براي سايپا و قاسم حدادي فر(39) براي ذوب آهن
¤فولاد خوزستان 4-راه آهن شهرري صفر
گل: سيامك سرلك(10-پنالتي و 47)، غلامرضا رضايي(46 و 77)
¤سپاهان اصفهان2-استقلال تهران صفر
گل: عماد رضا(45) و هادي عقيلي(63-پنالتي)

 



اخبار كوتاه از فوتبال

كاظمي، عنايتي و اكبرپور حق همراهي استقلال را ندارند
پس از بازگشت واعظي آشتياني از سفر حج و به دنبال ناكامي هاي اخير تيم فوتبال استقلال در ليگ برتر حسين كاظمي، رضا عنايتي و سياوش اكبرپور از حضور در تمرينات استقلال محروم شدند.
به دنبال تصميم مديرعامل باشگاه استقلال، حسين كاظمي، رضا عنايتي و سياوش اكبرپور به دليل ايجاد حاشيه هايي در تيم، تا اطلاع ثانوي از حضور در تمرينات استقلال منع شدند. با تشكيل كميته انضباطي باشگاه استقلال در خصوص اين سه بازيكن تصميم گيري خواهد شد.
پيكان به برگزاري يك ديدار بدون تماشاگر محكوم شد
كميته استيناف فدراسيون فوتبال رأي كميته انضباطي مبني بر محكوميت باشگاه پيكان به برگزاري يك ديدار بدون تماشاگر را تأييد كرد.
ديدار دو تيم پيكان قزوين و ملوان بندرانزلي در حالي برگزار شد كه تخلفاتي از سوي تماشاگران منتسب به تيم پيكان رخ داد. بر همين اساس كميته استيناف با تأييد رأي كميته انضباطي اعلام كرد تيم پيكان بايد يك ديدار خانگي خود را بدون حضور تماشاگر برگزار كند.
علاوه بر اين كميته استيناف فدراسيون فوتبال جريمه 30 ميليون توماني باشگاه پيكان قزوين را كه از سوي كميته انضباطي براي اين باشگاه در نظر گرفته شده بود تاييد و اين باشگاه را ملزم به پرداخت آن كرد.
تغيير برنامه مسابقات جوانان آسيا پس از انصراف لبنان و تركمنستان
پس از انصراف دو تيم لبنان و تركمنستان برنامه رقابتهاي فوتبال مقدماتي زير 19 سال آسيا تغيير كرد.
پس از انصراف دو تيم لبنان و تركمنستان از حضور در رقابتهاي مقدماتي زير 19 سال آسيا به ميزباني ايران، كميته برگزار كننده مسابقات برنامه جديد اين پيكارها را اعلام كرد. اين رقابت ها با حضور سه تيم ايران، ازبكستان و پاكستان برگزار مي شود.
سه شنبه: 17/9/88
¤ ايران ........................پاكستان (ساعت 30:14- ورزشگاه تختي)
پنج شنبه 19/9/88
¤ پاكستان..................... ازبكستان (ساعت 30:14- ورزشگاه تختي)
شنبه: 21/9/88
¤ ازبكستان......................... ايران (ساعت 30:14 ورزشگاه تختي)
پيوس حق مربيگري در ليگ برتر را ندارد
دبير كميته منشور اخلاقي فدراسيون فوتبال اعلام كرد بازيكن اسبق تيم ملي و پرسپوليس نمي تواند در ليگ برتر مربيگري كند.
عليرضا عليپور دبير كميته منشور اخلاقي فدراسيون فوتبال اعلام كرد طبق بررسي هاي انجام شده و مدارك موجود، فيروز كريمي، فرهاد كاظمي، نادر دست نشان، اكبر ميثاقيان و فرشاد پيوس نمي توانند در ليگ برتر مربيگري كنند.وي تاكيد كرد كه پيوس جزو مربيان منشوري نيست اما به دليل مداركي كه در اختيار است اين مربي نمي تواند در ليگ برتر به مربيگري ادامه دهد.
عليپور در حالي اين خبر را اعلام كرد كه 4 مربي به غير از فرشاد پيوس نامشان در ماه هاي گذشته رسانه اي شده بود.

 



بازگشت همداني ها به ليگ كشتي آزاد گرگان در انتظار زيباترين مسابقه هفته

هفته سوم رقابت هاي ليگ برتر كشتي آزاد جام ولايت طي امروز و فردا (سه شنبه) در همدان، گرگان و تهران پيگيري مي شود.
در زيباترين ديدار هفته سوم رقابت هاي ليگ برتر كشتي آزاد جام ولايت امروز (دوشنبه) در گرگان تيم رشد دانه اين شهر كه با داشتن چهره هاي بومي و مدعي همچون طهماسبي، دماوندي، سيداحمد رسولي و چند مهره تأثيرگذار ديگر خود را در حد يك تيم مدعي نشان داده است در سالن آزادي اين شهر ميهمان شاگردان امير توكليان در تيم راه آهن خراسان است. اين ديدار مي تواند حساس ترين و زيباترين ديدار اين هفته در گروه دوم و كل رقابت ها باشد.
همچنين امروز در گروه اول نيز تيم صنايع و معادن همدان كه پس از كش و قوس هاي فراوان تصميم به ادامه فعاليت در ليگ كشتي آزاد گرفت، ميزبان تيم ماكيان بروجرد است، ديدار يك طرفه اي كه از هم اكنون تكليف برنده آن مشخص است.
در پي ترك سالن مسابقه از سوي تيم كشتي آزاد صنايع و معادن استان همدان در هفته دوم ليگ برتر، مديركل تربيت بدني همدان و رئيس هيئت كشتي اين استان در گفت وگوهايي جداگانه اعلام كردند، از اين پس در هيچ يك از مسابقات فدراسيون كشتي حاضر نشده و صنايع همدان به همراه تيم ملاير از ليگ كناره گيري خواهد كرد!
در همين خصوص پنجشنبه گذشته جلسه اي در حضور حميد سجادي معاون سازمان تربيت بدني، مسئولين همدان و مسئولين فدراسيون كشتي تشكيل شد كه در تصميم جديد همداني ها موثر بود.
جلال صابريون رئيس هيئت كشتي همدان در اين خصوص گفت: اگر صنايع و معادن همدان از ليگ كنار كشيد به خاطر آن بود كه آيين نامه مسابقات از سوي فدراسيون كشتي نقض شد و درحالي كه شرايط براي مسابقه نريمان اسرافيلوف مقابل گاز مازندران فراهم بود، اجازه استفاده از اين كشتي گير به ما داده نشد كه ما هم به دستور استاندار همدان سالن را ترك كرديم.
وي ادامه داد: اما به خاطر اين كه ليگ روند طبيعي خود را ادامه داده و خللي در آن ايجاد نشود، مقرر شد به ليگ بازگشته و حضوري پررنگ داشته باشيم.
رئيس هيئت كشتي همدان در پايان گفت: البته موضوع مسابقه با گاز مازندران و بحث كشتي گير خارجي هم قرار است از سوي مسئولين استان همدان و فدراسيون كشتي پي گيري شود.
گفتني است فردا دو مسابقه گروه اول در تهران برگزار خواهد شد.

 



خواندني از ورزش ايران

¤ به دنبال تغييرات رؤساي فدراسيون هاي ورزشي محمدجعفر كامبوزيا به عنوان سرپرست جديد فدراسيون شطرنج معرفي خواهد شد. كامبوزيا دو دوره پيش و در زمان رياست محسن مهر عليزاده در سازمان تربيت بدني به مدت چهار سال رياست فدراسيون شطرنج را برعهده داشت. وي جانشين محمد ابراهيم مداحي شد.
¤ منصور جعفري سرمربي تيم واليبال گل گهر سيرجان تا اطلاع ثانوي و تشكيل كميته انضباطي از همراهي تيم خود در رقابت هاي ليگ برتر باشگاه هاي كشور محروم خواهد بود.سرمربي تيم واليبال گل گهر سيرجان به دليل اعتراض به تصميمات داور و رفتار نامناسب با او در جريان ديدار تيمش مقابل كاله محروم شده است.
¤ رئيس سازمان تربيت بدني طي حكمي سيدحميد سجادي را به عنوان رئيس مجامع عمومي فدراسيون هاي ورزشي منصوب كرد. در حكم علي سعيدلو براي سجادي آمده است: به استناد بند يك ماده پنج اساسنامه فدراسيون هاي ورزشي به موجب اين ابلاغ به عنوان رئيس مجامع عمومي فدراسيون هاي تحت پوشش مركز توسعه ورزش قهرماني و حرفه اي منصوب مي شويد.در ادامه حكم رئيس سازمان تربيت بدني خطاب به سجادي آمده است: «بديهي است در صورت نياز و تشخيص آن مركز و پيشنهاد جنابعالي مسئوليت برگزاري مجامع عمومي برخي فدراسيون ها به عهده ساير معاونان واگذار خواهد شد.»

 



استقبال 300 ميليوني از مراسم قرعه كشي جام جهاني 2010 برزيل، پرتغال و ساحل عاج در گروه مرگ

قرعه كشي مرحله گروهي رقابت هاي جام جهاني 2010 انجام شد و تيم هاي برزيل، پرتغال و ساحل عاج با قرار گرفتن در گروه G، گروه مرگ اين رقابت ها را شكل دادند.
با انجام قرعه كشي، تيم هاي حاضر در جام جهاني نوزدهم فوتبال حريفان خود در دور گروهي اين رقابت ها را شناختند. كارشناسان گروه هفتم اين رقابت ها را گروه مرگ ناميدند.مراسم قرعه كشي مسابقات جام جهاني 2010 را 300 ميليون نفر در سرتاسر دنيا بصورت زنده تماشا كردند.براساس قرعه كشي صورت گرفته، گروه بندي اين مسابقات به شرح زير است:
¤ گروهA: آفريقاي جنوبي، مكزيك، اروگوئه و فرانسه
¤ گروه B: آرژانتين، كره جنوبي، نيجريه و يونان
¤ گروه C: انگلستان، آمريكا، الجزاير و اسلووني
¤ گروه D: آلمان، استراليا، غنا و صربستان
¤ گروه E: هلند، ژاپن، كامرون و دانمارك
¤ گروه F: ايتاليا، نيوزلند، پاراگوئه و اسلواكي
¤ گروه G: برزيل، كره شمالي، ساحل عاج و پرتغال
¤ گروه H: اسپانيا، هندوراس، شيلي و سوئيس
ديدار آغازين جام جهاني 2010 روز 11 ژوئن برگزار خواهد شد. آفريقاي جنوبي، ميزبان جام جهاني در نخستين ديدار اين رقابت ها با مكزيك در ژوهانسبورگ روبه رو خواهد شد.

 



پايان نيم فصل نخست رقابتهاي ليگ برتر بسكتبال قهرماني مهرام، نخستين شكست خانگي ذوب آهن

نيم فصل نخست رقابتهاي بسكتبال ليگ برتر باشگاههاي ايران با قهرماني تيم مهرام به پايان رسيد.
هفته نهم و پاياني دور رفت مسابقات بسكتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور عصر پنجشنبه هفته گذشته با پيروزي تيم هاي شهرداري گرگان، صبامهر قزوين، پتروشيمي بندر امام، لوله a.s شيراز و شكست ذوب آهن و قهرماني مهرام به پايان رسيد.در ديدارهاي برگزار شده اين هفته از رقابت هاي تيم مهرام در اصفهان حريف ميزبان خود را شكست داد تا قهرماني خود در اين نيم فصل را مسجل كند. البته شاگردان مصطفي هاشمي با وجود پيروزي در اين بازي و به دليل ديدار معوقه مقابل شهرداري گرگان در رده دوم جدول رده بندي باقي ماندند اما آنها در صورت كسب هرگونه نتيجه برد يا باخت در ديدار مقابل گرگاني ها به صدر جدول رده بندي صعود خواهند كرد.نتايج به دست آمده درساير ديدارهاي هفته پاياني رقابت هاي بسكتبال ليگ برتر باشگاه هاي كشور به شرح زير است:
¤پاسارگاد شيراز 67-صبامهر قزوين85 ¤توزين الكتريك كاشان67-پتروشيمي بندر امام 69 ¤دانشگاه آزاد تهران91-شهرداري گرگان65 ¤هيئت بسكتبال شهركرد87-لوله a.s شيراز 95

 



10 اشكال در انتخاب بهترين بازيكن سال آسيا بي روح و بدون در نظر گرفتن معيارهاي حرفه اي برگزار مي شود

مراسم انتخاب بهترين هاي فوتبال آسيا در حالي هفته گذشته با معرفي «ياسو هيتواندو» به عنوان مرد سال فوتبال قاره كهن به پايان رسيد كه همچون سالهاي گذشته انتقادهاي فراواني به نحوه برگزاري، انتخاب و امتيازدهي اين مراسم وارد شد.
اين جايزه و نحوه انتخاب برنده آن از سال 2005 پس از انتشار خبر سايت گل مبني بر اينكه فقط بازيكناني به عنوان بهترين بازيكن سال آسيا انتخاب مي شوند كه قادر به شركت در مراسم اهداي جوايز باشند، منبع بحث هاي جنجالي شده است.
انتخاب براساس امتيازها صورت مي گيرد. بازيكناني كه به عنوان ارزشمندترين بازيكنان مسابقات سال شامل مقدماتي جام جهاني 2010، مقدماتي جام ملت هاي 2011 آسيا، ليگ قهرمانان آسيا و اي.اف.سي كاپ انتخاب مي شوند، امتياز مي گيرند و فردي كه در پايان سال بيشترين امتياز را كسب كند، انتخاب خواهد شد.
روندي كاملا ساده كه به گفته كنفدراسيون فوتبال آسيا، علمي و شفاف است اما 10 دليل وجود دارد كه نشان مي دهد چرا اين سيستم واقعا موثر نيست.
1) معمولا بهترين بازيكن سال انتخاب نمي شود: از سال 2005 تاكنون فقط شايد يكبار جايزه بهترين بازيكن سال آسيا به مرد سال اين قاره رسيد. مي توان با قدرت از انتخاب «ياسر القحطاني» در سال 2007 دفاع كرد اما ياسو هيتواندو بازيكني است كه بايد سال گذشته انتخاب مي شد نه امسال.
2) ناديده گرفتن عملكرد بازيكنان در مسابقات داخلي: عملكرد بازيكنان در مسابقات داخلي هيچ نقشي در انتخاب بهترين بازيكن سال آسيا ندارد. از اين رو گاهي بازيكنان براساس عملكردشان در مسابقات اي.اف.سي كاپ و مقدماتي المپيك، نامزد جايزه بهترين بازيكن آسيا شده اند كه به ندرت در ليگ داخلي كشور خود بازي كرده اند.
3) عدم توازن در انتخاب مسابقات: تمامي بازيكنان فرصت يكساني براي جمع آوري امتياز ندارند. تيم هاي عراق، عربستان و كره جنوبي به عنوان تيم هاي اول، دوم و سوم جام ملت هاي 2007، به طور خودكار به رقابت هاي 2011 صعود كردند. اين موفقيت باعث شد بازيكنان اين تيم ها به دليل شركت نكردن در مسابقات مقدماتي جام ملت هاي 2011، شانس كمتري براي جمع آوري امتياز داشته باشند در حاليكه اين بازي ها و همچنين مقدماتي جام جهاني، بهترين زمان براي كسب امتياز است.
4) سيستم ناقص امتياز دهي: امتياز زدن هت تريك در فينال ليگ قهرمانان آسيا هيچ فرقي با انتخاب به عنوان ارزشمندترين بازيكن يك بازي ضعيف بدون گل در مرحله گروهي ندارد. اين مسئله نقطه ضعف بزرگي است كه هر فردي كه قلب فوتبالي دارد، درك مي كند. در واقع درخشش در مسابقات بزرگ ارزش چنداني ندارد.
5) زمانبندي مراسم اهداي جوايز مي توانست بهتر باشد: چرا مراسم اهداي جوايز بهترين هاي سال آسيا در پايان سال برگزار نمي شود؟
سايت گل بزرگترين و پرطرفدارترين وب سايت فوتبال جهان است كه مناطق مختلف براي انتشار اخبار خود روي آن مثل هر سايت بين المللي ديگري، تلاش مي كنند.از اين رو اهداي جوايز در شب شلوغ چمپيونز ليگ اروپا و يك هفته قبل از قرعه كشي جام جهاني، باعث محدوديت انعكاس اخبار آن مي شود.اواخر دسامبر كه بسياري از ليگ هاي اروپايي در تعطيلات به سر مي برند و مسابقات بسيار كمتري برگزار مي شود و در نتيجه لژيونرهاي اروپايي آسيا هم شانس بيشتري براي شركت در مراسم دارند، زمان بهتري خواهد بود.
6) عدم تقدير از بهترين بازيكن آسيا: براساس سيستم كنوني، لژيونرهاي آسيا هم مي توانند امتياز جمع كنند اما به دليل بازي در تيم هاي باشگاهي خود، قادر به شركت در مراسم نيستند از اين رو راهي براي تقدير از بازيكناني مثل «جواد نكونام»، «پارك جي سونگ» و «شونسوكه ناكامورا» وجود ندارد.اين ستاره ها تلاش زيادي براي ارتقاء چهره فوتبال آسيا انجام داده اند اما با توجه به سيستم كنوني، هرگز مورد تقدير قرار نخواهند گرفت.
7) بديمني جايزه بهترين بازيكن سال آسيا: واقعا در اين زمينه كاري از دست كنفدراسيون فوتبال آسيا برنمي آيد چون بازيكناني كه موفق به دريافت جايزه مي شوند معمولاً سال بعد از آن، عملكرد ضعيفي از خود برجاي مي گذارند.از سال 2005 تاكنون، هيچ يك از برندگان، بعد از دريافت جايزه خود، موفقيت زيادي به دست نياورده اند.
8) جايگاه شور و اشتياق كجاست: سيستم امتياز دهي به ارزشمندترين بازيكنان مسابقات توسط ناظران گمنام بازي ها، شايد شفاف باشد اما روش بي روحي براي انتخاب بهترين بازيكن سال است.
9) حضور در مراسم انتخاب بهترين هاي سال آسيا: اين مسئله بحث هاي زيادي را به راه انداخته اما مي توان درك كرد كه كنفدراسيون آسيا بازيكناني را كه قادر به دريافت حضوري جايزه خود نيستند، نمي خواهد. اين بزرگترين رويداد آسيا است و نمي توان انتظار داشت «علي كريمي» جايزه را از طرف نكونام كه از اسپانيا يك سخنراني ويدئويي ارسال كرده، دريافت كند.با وجود اين با تغيير زمان برگزاري مراسم، مي توان شاهد حضور بازيكنان بيشتري در آن بود.
10) عدم جذابيت: هيچ سيستمي كامل نيست و در هيچ كجاي دنيا توافقي در مورد انتخاب بهترين بازيكن وجود ندارد به همين دليل انتخاب نهايي هميشه با جنجال هاي زيادي همراه بوده است.در قاره هاي ديگر مردم ساعت ها در مورد اينكه چه كسي برنده مي شود، بحث مي كنند اما در آسيا هنوز بحث بر سر سيستم انتخاب باقي مانده است.

 



اخبار فوتبال جهان

ليورپولي ها كلينزمان را مي خواهند
سرمربي سابق تيم ملي فوتبال آلمان نامزد احراز مربيگري دو تيم شهر ليورپول است.مطبوعات انگليس اعلام كردند يورگن كلينزمان زمام امور مربيگري ليورپول يا اورتون را قبول خواهد كرد.در اين ارتباط روزنامه مردم نوشت: باوجودي كه هفته گذشته به رافائل بنيتس، سرمربي نگونبخت و اسپانيايي ليورپول ازطرف مديريت باشگاه، اطمينان خاطر براي ادامه همكاري داده شد؛ اما كسب نتايج ضعيف فصل اخير احتمال دارد منجر به عزل وي شود كه در اين ميان يورگن كلينزمان، گزينه اصلي آنفيلدي ها جهت جانشيني است.براساس اين گزارش كلينزمان مذاكرات پنهاني با جورج ژيلت و تام هيكس، مالكين تيم انگليسي داشته و به توافقاتي هم رسيده است.ازطرفي روزنامه هاي سان، ديلي ميرر و ساندي تايمز گزارش كردند كلينزمان، گزينه اصلي تيم دوم شهر ليورپول يعني اورتون است.مربي 45 ساله آلماني كه از سال 2004 الي 2006 تيم كشورش را هدايت كرد، فصل گذشته رهبري تيم بايرن مونيخ را تا چهار هفته قبل از خاتمه فصل دراختيار داشت. وي در دهه 90 زماني كه سال هاي پاياني دوران فوتبالش را تجربه كرد، براي تاتنهام بازي كرد كه محبوبيتي زياد در جزيره بدست آورد.
درخواست 550 هزار يورويي باج خواهان بلغاري از برباتف
مهاجم بلغاري تيم فوتبال منچستريونايتد با باج گيري گروه هاي آدم رباي كشورش روبرو شد.روزنامه ديلي ميرر نوشت: ديتماربرباتف در چند روز گذشته از روحيه مناسبي برخوردار نبود. علت اين امر باج خواهي يك گروه آدم ربا بلغاري از وي به خاطر خانواده اش بوده است.براين اساس گروه مذكور از گلزن اولدترافوردي 550 هزار يورو خواسته تا به همسر و دختر 9 ماهه اش آسيبي وارد نكند.وقتي برباتف در جريان اقدام اين گروه گانگستري قرار گرفت، بلافاصله از همسرش خواست به همراه دخترش با هواپيما خاك بلغارستان را ترك كند.وي اين موضوع را به اطلاع پليس كشورش براي دستگيري اعضا اين گروه رساند. برباتف اكنون نگران وضعيت سلامتي ديگر افراد خانواده اش همچون پدر، مادر، برادر و خواهرانش است.اين اتفاق ناخوشايند در زندگي مهاجم دو سال اخير شياطين سرخ براي مرتبه اول روي نمي دهد. يك بار در سن 18سالي وي توسط رئيس باشگاهي محلي با باج خواهي روبرو شد.
پيشنهاد سرمربيگري نيجريه به مانچيني
سرمربي اسبق تيم اينترميلان ايتاليا با پيشنهاد هدايت تيم ملي نيجريه روبرو شد.روبرتو مانچيني در چند روز گذشته سرگرم بررسي پيشنهاد فدراسيون فوتبال نيجريه براي هدايت تيم ملي اين كشور بوده است.مربي 44ساله پيشين اينتر در شرايطي با پيشنهاد همكاري مواجه شد كه در ماه هاي اخير موردتوجه تيم هاي بسياري ازجمله بايرن مونيخ آلمان، ليورپول انگليس، رئال مادريد اسپانيا و زسكا مسكو روسيه قرار گرفت.گفته مي شود نيجريه اي ها براي هدايت تيم ملي خود در رقابت هاي جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي نامزدهاي ديگري همچون گاس هيدينك و بورا ميلتونوويچ را مدنظر دارند.هدايت اين تيم آفريقايي اكنون بطور موقت برعهده شيبو آمادو است.
سرمربي هلندي اسبق پيروزي
هدايت تيم چيني تيانجين تديدا را برعهده گرفت
آري هان 61ساله با سران اين باشگاه به توافق رسيد و قراردادي يك ساله امضا كرد. بدين ترتيب وي جانشين ژوشوشنگ شد كه نتوانست تيمش را به رقابت هاي ليگ قهرمانان فوتبال آسيا ببرد.آري هان كه در رقابت هاي جام ملت هاي آسيا در سال 2004 هدايت چين را برعهده داشت و اين تيم را به مقام نايب قهرماني رساند، در فصل اخير چين براي مدت 4 ماه هدايت ديگر تيم اين كشور آسياي شرقي يعني جون جينگ ليفانا را برعهده داشت.وي در سال 2005 براي مدتي هدايت سرخ پوشان تهراني را در اختيار گرفت و سپس مسئوليت تيم ملي كامرون را قبول كرد.يك مقام مسئول تيان جين در اين باره اظهار داشت: پس از يكسري تماس ها، تصميم به همكاري با هان گرفتيم، چون او به واسطه همكاري با تيم ملي، فوتبال مان را خوب مي شناسد، پس مي تواند مربي مناسبي براي تيم مان باشد.اين مربي هلندي كه همواره با هياهو كار كرده، فصل گذشته در دوران همكاري با ليفان، به مدت سه هفته به خاطر اعلام علني رشوه به داور، توسط فدراسيون چين محروم شد.

 



تنش ها و انصراف هاي پي درپي در ليگ برتر كشتي وقتي مشكل از فدراسيون نشين هاست!

ليگ برتر كشتي آزاد پرتنش ترين و پردردسرترين دوره خود را پشت سر مي گذارد.
ليگ برتر كشتي آزاد در سال 88 هنوز شروع نشده با چالش هاي جدي و تنش هاي مختلف روبرو شده است كه اكثر مشكلات به وجود آمده نشأت گرفته از تصميمات خود فدراسيون كشتي است.
اين جريانات از آنجا شروع شد كه پرافتخارترين تيم ليگ برتر كشتي آزاد يعني نفت تهران اعلام كناره گيري از مسابقات كرد كه به قول طيبي سرمربي گاز مازندران ، اين انصراف تنها يك بهانه بود كه تيم نفت از فدراسيون امتياز بگيرد.
نخستين نقض قانون و آيين نامه مسابقات از همين انصراف شروع شد. وقتي نفتي ها با تهديد خود خواستار استفاده از سه ملي پوش شدند، رئيس فدراسيون كشتي بدون درنظر گرفتن ضوابط ليگ و حق استفاده از تنها دو ملي پوش، اين اجازه را به نفتي ها داد كه سه ملي پوش داشته باشند.
پس از اين موضوع كه سروصداي زيادي به راه انداخت، ساير تيم ها هم مسير تيم نفت را درپيش گرفته اند و تا به حال دو تيم گاز مازندران و صنايع و معادن همدان با تهديد به كناره گيري از ليگ، خواستار به كرسي نشاندن حرف شان شده اند.
البته شايد اين دو تيم هم براي خود دليل قانع كننده اي براي اين كارها داشته باشند چراكه وقتي تيم نفت با تهديد خود حرفش را به كرسي مي نشاند، آنها هم مي خواهند چنين راهي را پيش گيرند.
پس از التهابات به وجود آمده در هفته اول و خبر كناره گيري نفت، در هفته دوم هم دو تيم گاز مازندران و صنايع همدان هم بر سر كشتي گير خارجي تهديد به كناره گيري كردند.
جريان از اين قرار بود كه طبق قانون، كشتي گيري مي تواند براي مسابقات وزن كشتي كند كه قبل از آن كارت مسابقه برايش صادر شود و كارت مسابقه هم در شرايطي صادر مي شود كه تمام مدارك كشتي گير آماده باشد.
روز يكشنبه درحالي كارت كشتي براي نريمان اسرافيلوف كشتي گير روسي تيم همدان صادر شد كه مدارك او تكميل نبود و مازندراني ها با استناد به قانون و آيين نامه ليگ، اعلام كردند كه درصورت حضور اين كشتي گير، از ليگ كناره گيري مي كنند.
اين مشكل از آنجا شروع شد كه دبير فدراسيون كشتي كه همواره شعار قانونمندي سرمي دهد، برخلاف قوانين ليگ به تيم همدان اعلام مي كند كه تا ظهر فردا رضايتنامه اين كشتي گير را بياوريد كه اين اقدام دبير فدراسيون و فراقانوني عمل كردن وي باعث شد اين همه مشكلات به وجود آيد. پس از آن همداني ها تا ساعت 14 رضايت نامه كشتي گير خود را آوردند اما، فدراسيون كه مي خواست اشتباه قبلي خود را به نوعي جبران كند، وقتي همداني ها رضايت نامه را از فدراسيون داغستان آوردند، گفتند «رضايت نامه را بايد از فدراسيون روسيه بياوريد» و زماني هم كه همداني ها اين كار را مي كنند، فدراسيون اعلام مي كند ديگر دير شده و كشتي گير خارجي آنها نمي تواند كشتي بگيرد.
اين برخورد، باعث برافروخته شدن همداني ها مي شود و كار به دخالت استاندار هم مي كشد و با نظر وي تيم همدان مسابقه نمي دهد و همداني ها هم اعلام مي كنند كه اگر مسابقه تجديد نشود، هر دو تيم اين استان از ليگ كناره گيري مي كنند و حتي شايد ديگر در زمينه هاي ديگر هم با فدراسيون كشتي همكاري نكنند.
اگر فدراسيون كشتي براساس قوانين كارت كشتي را براي كشتي گير روسي به دليل نقص مدارك صادر نمي كرد، ديگر اين همه مشكل به وجود نمي آيد ولي اين اقدام كدخدامنشانه كه دبير فدراسيون اعلام كرد «تا فردا مدارك را تكميل كنيد»، باعث به وجود آمدن جنجال ها شد. همداني ها معتقدند جلوگيري از كشتي گرفتن فردي كه كارت مسابقه براي او صادر شده، بي دليل است.
به هرروي فدراسيون كشتي كه مي توانست از همان ابتدا با عمل به قوانين و آيين نامه مسابقات، ليگ را به خوبي شروع كند، حالا به دليل تصميمات شخصي و كدخدامنشانه، كار را به بن بست نزديك كرده و معلوم نيست چه سرنوشتي در انتظار ليگ برتر خواهد بود.

 



وزنه برداري به كجا مي رود اعزام يك تيم سه نفره با 16 همراه!

پيشكسوت وزنه برداري، مربي و سرپرست سابق تيم ملي با انتقاد از شرايط پيش روي وزنه برداري ايران، مقصر اصلي اين وضعيت اسفناك را كادر فني بي تجربه و در رأس آن حسين رضازاده و حمايت بهرام افشارزاده دانست.
مهدي عطار اشرفي با يادداشتي نسبت به وضعيت فعلي وزنه برداري ايران ابراز تأسف كرده است.
با اندوه فراوان از فضاحتي كه در اين رشته كهن با قدمت صدساله به وجود آمده؛ لازم دانستم مطالبي را فهرست وار به عرض برسانم. اينجانب با داشتن چهل سال تجربه در عرصه وزنه برداري كشوري و بين المللي به ياد ندارم كه اين طور با وزنه برداري خصمانه برخورد شده باشد. بنده بارها به صورت حضوري و يا رسانه اي در سه سال اخير با آقاي افشارزاده در رابطه با عملكرد و وضعيت كادر فني كنوني صحبت كردم و از اوضاع نابسامان اردوي طويل المدت بدون نتيجه و صرف هزينه بسيار مطالبي را به ايشان يادآور شدم. ولي متأسفانه هيچ وقت توجه به اين پيشنهادها نمي كردند تا اينكه امروز تعدادي از بهترين وزنه برداران ما مثل سه سال گذشته دستخوش حوادثي جبران ناپذير شدند. مطلع هستيد كه اخيرا در جريان مسابقات جهاني كره، «سعيد علي حسيني» كه بسيار احتمال آن بود كه گذشته از اولي جهان ركوردهاي جهاني اين رده سنگين وزن ها را ترقي دهد، درنهايت به چه سرنوشتي دچار شد. چه شد كه جوان 22 ساله اردبيل با آن تمرينات منظم يك باره در كره از وزنه زدن محروم شد؟ با توجه به اينكه جواب آزمايش تعداد ديگري هم در راه است، بنده مقصر اصلي اين فاجعه را حمايت هاي افشارزاده و عملكرد كادر فني به سرپرستي حسين رضازاده مي دانم و سايرين كه تعدادشان كم نيست، عامل فعلي اين سرنوشت شوم هستند. زياد به گذشته برنمي گردم، همين يك سال اخير و همين كادر فني دانشمندان بدون دانش! حداقل چهار تن از بزرگترين وزنه برداران سنگين وزن و آينده دار ايران اسلامي را با ندانم كاري هاي خود از بين بردند. 1-رشيد شريفي، 2-محسن داوودي، 3-بهداد سليمي، 4-سعيد علي حسيني و تعدادي ديگر كه بعدا مشخص خواهد شد. واقعا قلب آدم به درد مي آيد.
چرا بايد اين افراد با ندانم كاري ها و اين طور خصمانه با يك رشته ورزشي برخورد كنند و به هيچ كس هم پاسخگو نباشد و سازمان تربيت بدني هم مسرور از مصاحبه هاي توجيهي آقايان در برابر اين بي شرمي ها سكوت كند؟ در همين مسابقات جهاني يك تيم سه نفره با 16 همراه و ميليون ها تومان هزينه به كره رفته بودند! وزنه برداري و شخص رضازاده چكار كرده است كه امروز ادعاي سرپرست شدن فدراسيون وزنه برداري آن هم با حمايت افشارزاده را در سر مي پروراند!؟
بنده به عنوان كوچكترين عضو خانواده وزنه برداري از رياست محترم سازمان تربيت بدني و دكتر سجادي معاونت محترم سازمان استدعا دارم در رابطه با گزينش سرپرستي فدراسيون وزنه برداري با نخبگان اين رشته مانند آقايان، محمد نصيري قهرمان المپيك و جهان، ركورددار دنيا؛ پرويز جلاير، قهرمان المپيك و جهان، ركورددار دنيا؛ نصرالله دهنوي، قهرمان المپيك و جهان، ركورددار دنيا؛ مهدي عطار اشرفي، قهرمان بازي هاي آسيايي و ارتش هاي جهان؛ دكتر سعيد نيريزي، قهرمان كشور و دانشگاه هاي كشور؛ دكتر علي اصغر شهابي، رئيس كميته پزشكي ايران و آسيا؛ سعيد آذري، قهرمان آسيا، مربي تيم ملي سابق كه همگي افراد با دانش روز وزنه برداري دنيا هستند مشورت كنند. مسلما با ياري خدا با رايزني با اين افراد شايد بتوان ويرانه هاي به جا مانده وزنه برداري ايران را با افتخار آباد كرد.»

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14