(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 17 آذر 1388- شماره 19529
 

محمد يگانه ؛ مهره آمريكا در حوزه اقتصاد ايران

E-mail:shayanfar@kayhannews.ir




محمد يگانه ؛ مهره آمريكا در حوزه اقتصاد ايران

ايران معتقد است اوپك بايستي نفت را فقط در حد «نياز» مصرف كنندگان براي آنها تضمين نمايد نه بيشتر، ايران هر دو ايدأ تحت نفوذ در آوردن توليد توسط توليدكنندگان (مانند توقيف كشتي ها در بنادر) يا توسط شركت هاي نفتي كه ممكن است باتوجه به شرايط اخير در ابوظبي تلاش نمايند قيمت ها را كاهش داده يا به وحدت اوپك صدمه بزنند را رد مي كند. از ديدگاه ايران عرضه و تقاضاي نفت بايد متوازن باشد، به صورتي كه هيچ كمبودي براي مصرف كنندگان ايجاد نشود، اما نفت اضافي نيز فشاري جهت كاهش قيمت به وجود نياورد. كارمند نفتي سفارت در رابطه با سرمايه گذاريهاي اقتصادي، مسافرت كيسي، رئيس بانك صادرات و واردات، را يادآوري كرد و گفت بانك صادرات به دولت ايران خاطرنشان كرده است كه چندين پروژه كاملاً بررسي شده و اقتصادي را در دست دارد كه سرمايه اي براي تأمين مالي آن وجود ندارد.
يگانه گفت همكاري بين اوپك و بانك صادرات و واردات يا بين اوپك و بانك بين المللي عمران و توسعه در تأمين مالي چنين پروژه هايي بهترين نوع همكاري مي باشد، ولي خاطرنشان ساخت كه بيشترين منافع را كشورهايي با مازاد درآمد زياد بخصوص عربستان سعودي و كويت خواهند برد. او گفت: نفوذ دولت امريكا در عربستان سعودي بسيار مهم است و توصيه نمود كه ما بايد تلاش نماييم تا آنها به اين نوع از همكاريهاي بين المللي بيشتر علاقمند شوند. وي از دولت عربستان به عنوان «بيش از حد خودگرا كه فقط به منافع اعراب در مرحلأ اول و سپس در رابطه با مسلمين توجه دارد»، ياد كرد.
ج - يگانه گفت گرچه اختلاف نظرهايي در دولت ايران وجود دارد، ولي دولت قوياً احساس مي كند مسئله ساير مواد خام بايستي به طور جدي در كنفرانس بعدي مورد توجه قرار گيرد. نظر وي اين است كه كنفرانس بايستي بدنبال يافتن راههايي براي تثبيت بهاي كالاها در حدود «سطحي كه متضمن سود باشد» برآيد. وي اظهار داشت هدف اين خواهد بود تا به جاي تثبيت قيمت در سطح معيني، راههايي جهت كاهش تورم كوتاه مدت در بهاي مواد خام به دست آيد. وي اشاره كرد كه هم اكنون همكار مصري وي (از ايران - م) بازديد مي كند و اظهار داشت مصريها نگران هستند، زيرا بهاي پنبه اخيراً 50 درصد كاهش داشته است. يگانه گفت: چنين كشورهاي فقيري نمي توانند در اين شرايط برنامه ريزي كنند. كارمند نفتي سفارت متذكر شد كه بسيار بعيد به نظر مي رسد كه دولت امريكا بتواند تأييد كنگره در مورد هر نوع توافقنامأ بين المللي كه شامل عبارتي مبني بر «تثبيت» بهاي تعداد بسياري از كالاها باشد را كسب نمايد. يگانه يادآور شد كه دولت آمريكا بيش از سايرين در زمينأ مداخله در بازار بسياري از كالاها به منظور تثبيت بهاي آنها، تجربه اندوخته است. وي به سياست كشاورزي امريكا در طول اكثر سالهاي قرن حاضر اشاره كرد و گفت يكي از اهداف و اثرات حمايت از قيمت ها «برقراري تعادل در درآمدهاي مناطق شهري و روستايي» بوده است. وي تصور مي كند بحث تثبيت بهاي مواد خام، احتمالاً از طريق همان روشها (حمايت از قيمت ها، ذخيره سازي و غيره. . . ) به دنبال همان اهداف است. يگانه در عين حال پذيرفت كه مواد خام به صورت يك مشكل درآمده است و دولت ايران نمي خواهد مذاكرات بعدي به بهانأ مجادله در مورد اين موضوع، منحل گردد.
با اين حال وي حدس مي زند كه كشورهاي كمتر توسعه يافته قطعاً خواهان بحث در مورد مواد خام خواهند بود، برداشت كارمند نفتي سفارت اين بود كه يگانه احساس مي كند استفاده از «كميتأ مطالعاتي» فوق الذكر، احتمالاً بن بست موجود در مورد مواد خام را برطرف خواهد نمود. يگانه گفت به هر حال اين موضوع مورد علاقه كشورهاي كمتر توسعه يافته است و يك كنفرانس متعادل و مناسب بايستي به آن بپردازد و بايستي به علائق طرفين رسيدگي گردد. يگانه بار ديگر عليه هر تلاشي جهت تشكيل جبهأ متحد كشورهاي كمتر توسعه يافته و كشورهاي توسعه يافته به منظور تحت فشار قرار دادن اوپك، هشدار داد. وي گفت اين كار اقدام ناشايستي است و به روحيأ مورد نياز براي همكاري صدمه مي زند.
يگانه با تكرار مجدد حمايت ايران از تعيين شاخص قيمت نفت اظهار داشت امكان «تعيين «شاخص به صورت تدريجي» در خود اوپك مطرح شده، اما به صورت رسمي مورد پذيرش قرار نگرفته است. در مورد «حالت مقابله اي»، يگانه با تأكيد بسيار اظهار داشت كه بيانات اخير فورد، رئيس جمهور و كيسينجر وزير امورخارجه (در مورد احتمال اقدام نظامي)، احساس ناخوشايند شديد و صدمات جدي براي جو همكاري، ايجاد كرده است. با اين حال با لحني نگران اضافه كرد كه در مورد ايران چنين نيست، بلكه «در بين اعراب» است. وي گفت، برعكس وي در اجلاس اخير اوپك و در تماس با ساير رابطين ايران حداكثر تلاش خود را براي آرام كردن و تسكين اعراب به كار برده است تا اطمينان دهد كه بيانيه جدي نبوده و جاي نگراني ندارد.
د - انتظارات و استراتژي عمومي: يگانه اظهار اميدواري كرد كه اگر مذاكرات آتي موفقيت آميز باشند، ممكن است به انجام ملاقات هاي جداگانه با كشورهاي شركت كننده مبادرت ورزند. به نظر مي رسيد كه وي «موفقيت» را به صورت نوعي «اعلاميه مشترك» يا «توافق اصولي» در مورد مسائلي نظير امنيت تداركات، مديريت عدم موازنه هاي مالي بين المللي و غيره مي داند، اما در مورد اين كه مذاكرات به يك موافقتنامأ رسمي بين المللي يا توافق در مورد معاهده اي بينجامد، اظهار ترديد كرد.
3- يگانه گفت هيئت اعزامي ايران به كنفرانس مقدماتي شامل خودش دكتر رشيدي، كه مشاور آموزگار ، نمايندأ دولت ايران در اوپك است، حسن ايزدي، رئيس ادارأ بازاريابي بين المللي شركت نفت، دكتر ح. الف. موحد، وكيل و هماهنگ كنندأ موافقت نامه هاي بين المللي شركت نفت، آقاي قره داغي پور، متخصص بانك مركزي در زمينأ سازمان هاي بين المللي و تحركات بين المللي در سرمايه گذاري ها و يك نماينده از وزارت خارجه كه احتمالاً از سفارت ايران در پاريس خواهد آمد، مي باشد.
هلمز
يگانه، محمد - 5
تاريخ: 3 آوريل 1975 - 14/1/54
سرّي - توزيع محدود
از: سفارت آمريكا، تهران 7992
به: وزارت امورخارجه، واشنگتن، فوري
مراجع: الف) وزارت خارجه 86837، ب) وزارت خارجه 84737، ج) تهران 2877، د) تهران 2847
موضوع: كنفرانس مقدماتي توليدكنندگان و مصرف كنندگان
1- انتظار مي رود شاه در 3 آوريل از جزيرأ كيش به تهران بازگردد و يگانه بعدازظهر سوم آوريل به پاريس عزيمت نمايد تا در گردهمايي مقدماتي اوپك و هيئت هاي نمايندگي كشورهاي كمتر توسعه يافته كه در 4 آوريل آغاز مي شود، شركت جويد. بنابراين امكان ندارد تا قبل از عزيمت يگانه، موضع را (مرجع الف) با شاه در ميان بگذاريم.
2- كاردار، يگانه را صبح سوم آوريل ملاقات نمود و نامه اي در رابطه با تلگرام مرجع ب و يادداشت كوچكي براساس تلگرام مرجع الف به وي داد. يگانه پس از اينكه هر دو نامه را با دقت مطالعه كرد، گفت به نظر مي رسد دولت ايران و دولت آمريكا در تمام موارد به استثناي دستور كار كنفرانس با يكديگر توافق دارند. وي در رابطه با نوع كنفرانسي كه انتظار مي رود، تشكيل شود، اظهار داشت كه بحث در مورد مواد خام از مسائل اساسي مي باشد. يگانه بر توافق با ديدگاههاي دولت امريكا مبني براينكه نبايد اجازه داد اين مشكل كنفرانس را دچار اختلال كند، تأكيد كرده و به طور مشخص تري پيشنهاد خود را (مرجع ج) تكرار نمود و گفت در عين حالي كه «مواد خام» بايستي مطرح شود، شايد بتوان با پروراندن آن به همراه موضوعاتي نظير اصلاحات پولي (مرجع ج) در كميته هاي مطالعاتي مانع از ركود كار كنفرانس شد. يگانه با مرور ساير موارد كلاً با هدف دولت امريكا مبني بر پرهيز از قطبي شدن كنفرانس موافقت داشت، اما اظهار نمود كه تحولات سال گذشته شاهد گرايشات شديدي در جهت «دو قطبي» شدن بوده است اقدامات سازمان بين المللي انرژي در اين جهت بود كه بسياري در فكر مواجهأ توليدكنندگان و مصرف كنندگان باشند و ساير نيروها در پي ايدأ كنفرانس كشورهاي توسعه يافته برآيند. يگانه با ديدگاه دولت امريكا در مورد رياست كنفرانس موافق بود، ولي گفت در عين حالي كه بهتر است بحث در مورد رياست در كنفرانس مقدماتي صورت گيرد، اما تصميم گيري نهايي در اين باره را بايستي به عهدأ كنفرانس رسمي بزرگتر گذاشت (وي گفت بالاخره بايد مسئله اي براي آنها باقي گذاشت كه در مورد آن تصميم بگيرند).
3- در مورد سؤال مطرح شده در پاراگراف 1- هص از تلگرام مرجع ب، لطفاً براي آگاهي از تمايل شاه در زمينه گنجاندن بحث مواد خام به تلگرامهاي تهران 6122 و 6102 مراجعه كنيد. ديدگاههاي مشابهي نيز توسط آموزگار به رابينسون، معاون وزير، گفته شده است. مشخص است كه دولت ايران تا حدي بين تمايل به اينكه كنفرانس به نتيجه اي برسد و تمايل به حفظ موضع سياسي مناسب گير كرده است. هدف يگانه آن طور كه اظهار داشت عبارت است از تلاش براي كمك در ايجاد مصالحه اي كه تضمين كنندأ هر دو هدف باشد.
4- هيئت اعزامي ايالات متحده مي تواند از طريق آقاي پرويز ذوالعين در سفارت ايران در پاريس با يگانه تماس بگيرند. يگانه باتوجه به تجربياتش به عنوان نمايندگي ايران در بانك بين المللي عمران و توسعه و ساير نهادهاي بين المللي، احتمالاً به عنوان رئيس هيئت نمايندگي دولت ايران انتخاب خواهد شد. در دولت ايران نيز در سطح پايين تر از وزير براي چنين كنفرانس هايي خلأ سازماني وجود دارد: شركت ملي نفت ايران در زمينأ اين گونه ديپلماسي ها هيچ تجربه اي ندارد، تنها از نفت سر در مي آورد، اما در زمينأ كمك ها، عمران، امور مالي، مواد خام و غيره اطلاعات اندكي دارد. بانك مركزي كه در تمامي اين زمينه ها منجمله نفت تا حدي ذينفع است از نظر ما در اين رابطه يك انتخاب منطقي مي باشد. خود يگانه انگليسي را بسيار خوب مي داند و همسرش يك امريكائي (از اهالي نيويورك) است. وي تا حدي خجالتي و گوشه گير ولي شخص مصممي است. او با ملايمت صحبت مي كند. و باهوش و خوش برخورد است. او به اصول و نكات خاص اهميت مي دهد و از كلي بافي بيزار و رويگردان است. تنها يك راه عملي براي نزديك شدن به وي وجود دارد: توسل به روحيأ صادقانه و دوستي متقابل. ما فكر مي كنيم هيئت اعزامي ايالات متحده يگانه را فرد قابل قبولي براي كار كردن بيابد.
هلمز
يگانه، محمد - 6
محمد يگانه رئيس بانك مركزي
خيلي محرمانه
عنوان خطاب: آقاي يگانه
محمد يگانه ، 52 ساله، در 12 اوت 1973 رئيس كل بانك مركزي ايران شد. وي يكي از برجسته ترين اقتصاددانان ايران است و به عنوان يك تكنوكرات شايسته است مشهور مي باشد او طرفدار آمريكا است و با مقامات ايالات متحده رفتاري دوستانه و مددكارانه داشته است.
يگانه داراي مدرك ليسانس حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران و فوق ليسانس و دكترا از دانشگاه كلمبيا است. از سال 1949 تا 1964 وي كارمند دبيرخانأ سازمان ملل متحد بود و در مورد توسعأ اقتصادي كشورهاي خاورميانه كار مي كرد (در طول سال 95 - 8591، وي در تونس مشغول تنظيم يك طرح ده ساله بود). از 1946 تا 1969 وي معاون وزير دارايي در امر تحقيقات و برنامه ريزي شد و همزمان با آن به عنوان مديرعامل مركز تحقيقات توسعأ صنعتي و تجاري خدمت مي كرد. از 1969 تا 1970، كه ناراحتي جسمي او را وادار به استعفا كرد، وزير آباداني و مسكن بود. از ژوئن 1970 تا ژوئن 1971، يگانه به عنوان مشاور مخصوص اقتصادي نخست وزير اميرعباس هويدا، خدمت نمود. در ژوئن 1971، وي جايگزين مدير بانك بين المللي عمران و توسعه شد. او عضو و معاون رئيس، بر هيئت هاي اعزامي ايران در اجلاس هاي كنفرانس تجارت و توسعأ سازمان ملل (UNCTAD) ، سازمان توسعأ صنعتي سازمان ملل (UNIDO) و كميسيون اقتصادي آسيا و خاورميانه (سازمان ملل) (ECAFE) رياست داشته است. در سپتامبر 1974، در اجلاس بانك بين المللي پول در واشنگتن و در ژوئن 1975 در كنفرانس وزراي اوپك در ليبرويل شركت نمود.
يگانه فردي باهوش، سخت كار و با قدرت فكري قوي است. هويدا او را فعال و پويا توصيف نموده است. وي به خوبي انگليسي و فرانسه صحبت مي كند و بيش از ده كتاب در زمينأ اقتصاد نوشته است. وي با يك امريكائي ازدواج نموده و داراي سه پسر است.
9 اكتبر 1975 - 17/7/54
يگانه، محمد - 7
خيلي محرمانه
محمد يگانه ، وزير مشاور در امور اقتصادي در بسياري از كنفرانس ها و اجلاس هاي بين المللي، منجمله سازمان كشورهاي صادركننده نفت اوپك، كنفرانس همكاريهاي اقتصادي بين المللي (CIEC) ، بانك بين المللي پول (IMF)، بانك جهاني و سازمان ملل متحد، به عنوان نماينده ايران شركت نموده است. او در مورد همكاريهاي اقتصادي بين المللي مستقيماً به شاه گزارش مي دهد و به نظر مي رسد اختيارات گسترده اي در مذاكرات به وي داده شده باشد. او روش ميانه روانه اي را در پيش گرفته است، در مواقع ضروري از در صلح در مي آيد و در غير اين صورت بي تعارف و صريح است. يگانه به آرامي صحبت مي كند، مهربان است و حالت تقريباً مردد وي تحت الشعاع هوش زياد و درك دقيق او از مسائل قرار دارد. يگانه كه از نظر آموزشي يك اقتصاددان و بانكدار است، به عنوان مديركل بانك مركزي، وزير آباداني و مسكن و به عنوان معاون وزير در وزارت دارايي، قبل از انتصاب به مقام وزير مشاور در اكتبر 1975، خدمت كرده است. يگانه هميشه با مقامات سفارت صميمي و خوش برخورد و رفتاري مددكارانه داشته است.
يگانه در 1923 در زنجان متولد شد و از دانشگاه تهران در رشته حقوق و اقتصاد فارغ التحصيل شد، سپس به دانشگاه كلمبيا و بعد از آن به دانشگاه كاليفرنياي جنوبي رفت. او از سال 1946 تا 1964 در ايالات متحده زندگي كرد و به عنوان كارمند در دبيرخانه سازمان ملل از 9491 تا 1964 خدمت نمود. او با يك آمريكائي ازدواج نموده است و سه پسر دارد كه دوتاي آنها در ايالات متحده متولد شده اند.
آوريل 1977 - فروردين 1356
يگانه، محمد - 8
محمد يگانه وزير مشاور (از اكتبر 1975)
عنوان خطاب: آقاي وزير
محمد يگانه، يكي از برجسته ترين اقتصاددانان ايراني و رفع كنندأ مشكلات شاه در زمينه امور اقتصادي مالي است، در حال حاضر، او بيشترين وقت خود را صرف موضوعات مربوط به كنفرانس همكاري هاي بين المللي اقتصادي (CIEC) مي كند. يگانه طرفدار آمريكا است و با مقامات آمريكائي رفتاري دوستانه و مددكارانه داشته است. مي توان روي او در زمينأ كار سودمندانه با نمايندگان ايالات متحده در تلاش هايشان براي خنثي كردن كوشش هاي دولت هاي تندرو (مثلاً الجزاير) جهت ايجاد مشكل در كنفرانس، حساب كرد. او هرگز حتي يك ميلي متر از دستوراتي كه شاه به وي مي دهد پس و پيش نخواهد رفت، هر چند اگر دستور در همان لحظه داده شده باشد، و او يكي از حاميان قوي آن مواردي از كنفرانس CIEC خواهد بود كه به خواستأ قبلي شاه نزديك باشند.
يگانه به عنوان يك تكنوكرات شايسته، شهرت محرزي دارد. او داراي مدرك ليسانس حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران و فوق ليسانس و دكتراي اقتصاد از دانشگاه كلمبيا است. او به عنوان معاون رئيس هيئت هاي اعزامي ايران در اجلاس هاي كنفرانس تجارت و توسعأ سازمان ملل ، سازمان توسعأ صنعتي سازمان ملل، كميسيون اقتصادي آسيا و خاور دور ، بانك بين المللي پول و بانك بين المللي عمران و توسعه، اوپك و كنفرانس همكاريهاي بين المللي اقتصادي رياست داشته يا خدمت كرده است. در اوايل خدمتش يگانه در دبيرخانه سازمان ملل متحد (64 - 1946) كار كرده سپس معاون وزير دارايي در امر تحقيقات و برنامه ريزي، وزير آباداني و مسكن و مشاور مخصوص اقتصادي نخست وزير (71 - 1970) شد. او در اين اواخر به عنوان جايگزين قائم مقام بانك بين المللي عمران و توسعه (72 - 1971)، مديرعامل بانك بين المللي پول (73 - 1972) و مديركل بانك مركزي ايران خدمت كرده است.
يگانه ، 45 ساله باهوش، سخت كار و داراي رفتاري متواضعانه است. او به تنيس، شطرنج و پياده روي علاقه مند مي باشد. يگانه به خوبي انگليسي و فرانسه صحبت مي كند و بيش از 10 كتاب در زمينه امور اقتصادي نوشته است. وي با يك زن آمريكائي ازدواج كرده است و داراي سه پسر است.
23 مي 1977 - 2/3/56
يگانه، محمد - 9
محمد يگانه وزير اقتصادي و دارايي (از نوامبر 1977)
عنوان خطاب: آقاي وزير
محمد يگانه يك اقتصاددان برجسته و تكنوكرات لايق است و مقام فعلي را در جريان تغييرات كابينه پس از مرگ منوچهر اقبال، رئيس شركت ملي نفت ايران به دست آورد ( هوشنگ انصاري جايگزين اقبال شد و يگانه به جاي انصاري نشست). او قبلاً از اكتبر 1975، به عنوان وزير مشاور و در اين اواخر، از اوت 1977، به عنوان سرپرست سازمان برنامه و بودجه خدمت كرده بود.
يگانه داراي ليسانس حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران و فوق ليسانس و دكتراي اقتصاد از دانشگاه كلمبيا مي باشد. از سال 1949 تا 1946، وي در دبيرخانه سازمان ملل كار كرد. در دهأ 1970، وي به نحوي موفقيت آميز به عنوان وزير آباداني و مسكن، مشاور اقتصادي ويژه نخست وزير، جانشين مدير اجرائي (قائم مقام) بانك بين المللي عمران و نوسازي، قائم مقام صندوق بين المللي پول و مديركل بانك مركزي ايران، خدمت كرد.
يگانه ، 45 ساله، فردي زيرك، سخت كوش و فروتن است. او علاقه مند به بازي تنيس، شطرنج و پياده روي است. وزير فرانسه و انگليسي را به خوبي صحبت مي كند. او كتابهاي زيادي در زمينأ اقتصاد نوشته است. وي با يك آمريكائي ازدواج كرده است و سه پسر دارد.
15 دسامبر 1977 - 24/9/56
يگانه، محمد - 10
محمد يگانه وزير اقتصادي و دارايي (از نوامبر 1977)
خيلي محرمانه
عنوان خطاب: آقاي وزير
محمد يگانه يك اقتصاددان برجسته است و اعتبار زيادي به عنوان يك تكنوكرات لايق و باهوش دارد، ولي به عنوان وزير امور اقتصادي، انتظار نمي رود كه نقش مهم يك سياستگذار را ايفا كند. وي اصولاً به عنوان فردي هماهنگ كننده، جهت حصول اطمينان از اين كه دولت به طور مؤثر خواسته هاي شاه را پياده مي كند و كابينه مجري خطمشي و سياست است و نه تنظيم كنندأ آن، عمل مي نمايد. در حالي كه برخي از وزراي فعال تر سياست هايي را پيشنهاد مي كنند، فروتني و شيوأ تقريباً مردد وي اشاره براين دارد كه وي از اين كار اجتناب مي كند. در ترميم كابينه در اوت 1978، وي در سمت خود ابقأ شد.
وزير 55 ساله، داراي ليسانس حقوق و اقتصاد از دانشگاه تهران و فوق ليسانس و دكتراي اقتصاد از دانشگاه كلمبيا است. او تجربأ گسترده اي در امور مالي دارد. او در دهأ 1970 مشاور ويژه اقتصادي نخست وزير، جانشين قائم مقام بانك بين المللي عمران و نوسازي، قائم مقام صندوق بين المللي پول و مديركل بانك مركزي ايران بود. قبل از وزير شدن، او از اكتبر 5791، به عنوان وزير مشاور و در اين اواخر، از اوت 1977، به عنوان سرپرست سازمان برنامه و بودجه، خدمت كرده بود. به عنوان وزير مشاور، وي مشكلات مالي و اقتصادي را براي شاه حل مي كرد، كاري كه وي ممكن است در موقعيت فعلي نيز انجام بدهد. طبق اظهار برخي از مقامات ارشد دولت ايران، وي در سازمان برنامه و بودجه خوب عمل نكرد.
يگانه در مذاكرات روش ميانه روانه اي را در پيش گرفته است. در مواقع ضروري از در صلح در مي آيد و در غير آن بي تعارف و رك است. او هميشه با مقامات سفارت ايالات متحده صميمي، خوش برخورد بوده و رفتاري مددكارانه داشته است. وي به خوبي فرانسه و انگليسي صحبت مي كند.
يگانه، محمد - 11
تاريخ: 1 نوامبر 1978 - 10/8/57
خيلي محرمانه
از: سفارت آمريكا، كويت 4985
به: وزارت امورخارجه، واشنگتن
جهت اطلاع: سفارت آمريكا، تهران
موضوع: ملاقات كوپر (معاون وزير) با يگانه
در مذاكرات من با يگانه ، وزير دارايي ايران، در 30 اكتبر، بيشتر وقت مذاكره به برداشت هاي وي از اوضاع سياسي در ايران كه منبع آشكار ناراحتي وي بود، اختصاص يافت. او از اين كه دولت با «تقاضاهاي» بسيار زياد اعتصابيون محاصره شده بود، بسيار متأسف بود و گفت پايان روشني براي آشوب هاي فعلي، به غير از روي كار آمدن يك دولت نظامي يا يك كودتاي دست چپي بسيار سازمان يافته، نظير آنچه در افغانستان اتفاق افتاد، وجود ندارد. هر دو امكان بشدت وي را متأسف كرده بود.
پاورقي

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14