(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 آذر 1388- شماره 19534
 

اعتراف كميته نيروهاي مسلح سنا ارتش آمريكا در افغانستان از پا درآمده است
سران 6 كشور حوزه خليج فارس امروز اوضاع صعده را بررسي مي كنند
تظاهرات ضد اسرائيلي در لندن به محاصره غزه پايان دهيد
شليك موشك هاي مقاومت فلسطين به شهرك هاي صهيونيست نشين
آمريكا براي سركوب شيعيان صعده به كمك يمن و عربستان آمد
زد و خورد فعالان محيط زيست با پليس در خيابان هاي كپنهاگ
انتقاد شديد هوشيار زيباري از دخالت هاي رژيم سعودي در عراق
تظاهرات مردم كراچي عليه حضور آمريكا در پاكستان
پيروزي كانديداي طرفدار روسيه در انتخابات رياست جمهوري آبخازيا



اعتراف كميته نيروهاي مسلح سنا ارتش آمريكا در افغانستان از پا درآمده است

رئيس كميته نيروهاي مسلح سناي آمريكا اعتراف كرد كه نظاميان اين كشور در افغانستان از پاي درآمده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «كارل لوين» اعتراف كرد: ارتش آمريكا در افغانستان از پا درآمده است و واشنگتن بايد بيشتربر آموزش نيروهاي محلي در افغانستان متمركز شود. وي با انتقاد از طرح «باراك اوباما» براي افزايش نيروهاي آمريكايي در افغانستان تا 30 هزار نيروي ديگر، گفت كه در شرايط جاري نبايد صرفا نيروهاي نظامي را افزايش دهيم، چرا كه نيروهاي آمريكايي به شدت توان خود را از دست داده اند.«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا، حدود دو هفته پيش تصميم جديد خود را براي اعزام 30 هزار نيروي جديد به افغانستان اعلام و تصريح كرد كه خروج اين نيروها از افغانستان، از تابستان 2011 به تدريج آغاز خواهد شد.

 



سران 6 كشور حوزه خليج فارس امروز اوضاع صعده را بررسي مي كنند

نشست سران كشورهاي حاشيه خليج فارس امروز دوشنبه در كويت آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري ها، در اين نشست كه به مدت دو روز ادامه خواهد داشت، جنگ در يمن، راه آهن خليج فارس وسيستم برق مشترك در كنار بحران بدهي در دوبي به عنوان محورهاي اصلي مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
در اين نشست كه عربستان به عنوان يكي از طرف هاي درگير در جنگ يمن و عضو اجلاس به شمار مي رود، پيش بيني مي شود، موضوع شيعيان صعده در صدر مباحث سران 6 كشور شركت كننده در اين اجلاس قرار گيرد.از سوي ديگر، «ابوبكر القربي» وزير خارجه يمن در سفر شتابزده اي به كويت، نامه رئيس جمهور اين كشور كه حاوي چهار موضوع جنگ در شمال، تحركات در جنوب، القاعده و همكاري با كشورهاي حاشيه خليج فارس است، تسليم مسئولان اين نشست كرد.


 



تظاهرات ضد اسرائيلي در لندن به محاصره غزه پايان دهيد

گروهي از مسلمانان و فعالان ضد جنگ انگليس همزمان با سفر وزيرخارجه سابق رژيم صهيونيستي به كشورشان با برگزاري تجمع اعتراض آميز ادامه محاصره غزه را محكوم كردند.
به گزارش ايرنا، روز گذشته لندن همزمان با سخنراني «تزيپي ليوني»، وزير خارجه سابق رژيم صهيونيستي در كنفرانس سالانه بنياد ملي يهوديان در محل «هندون هال»، شاهد تجمع اعتراض آميزي بود كه از سوي سازمان مردم نهاد «همبستگي با فلسطين» و «ائتلاف جنگ را متوقف كنيد» سازماندهي شده بود.
«ليوني»، رهبر حزب كاديماي رژيم صهيونيستي كه در زمان جنگ غزه مسئوليت وزارت خارجه اين رژيم را برعهده داشت بصورت تقريبا محرمانه به لندن آمده و روز گذشته در كنفرانس بنياد ملي يهوديان سخنراني كرد.
تجمع كنندگان كه پرچم هاي فلسطين و پلاكاردهاي ضد اسراييلي در دست داشتند با سردادن شعارهايي جنايات رژيم اشغالگر قدس را محكوم كرده و خواستار دستگيري و محاكمه ليوني به جرم ارتكاب جنايات جنگي در غزه شدند.
معترضان به سفر ليوني به لندن شعار مي دادند: مرگ بر اسراييل، صهيونيست تروريست، محاصره غزه را پايان دهيد، فلسطين را آزاد كنيد، اسراييل تروريست است، جنايتكاران جنگي بايد محاكمه شوند و بدون اجراي عدالت صلح در خاورميانه برقرار نمي شود.
برخي از معترضين با ابراز تاسف از حضور اين جنايت كار جنگي به كشورشان تاكيد كردند: افرادي نظير ليوني كه نقش اصلي را در قتل عام مردم غزه داشتند به جاي حضور در لندن بايد در دادگاه جنايتكاران جنگي محاكمه شوند.

 



در پاسخ به تجاوزهاي اسرائيل انجام شد
 شليك موشك هاي مقاومت فلسطين به شهرك هاي صهيونيست نشين

گروه هاي مقاومت فلسطين در پاسخ به جنايات صهيونيست ها و حمله به مسجدي در شهر ياسوف در كرانه باختري مواضع صهيونيست ها را موشكباران كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، گروه هاي مقاومت فلسطين از بامداد روز جمعه به موشكباران اهداف و مواضع صهيونيست ها اقدام كردند و مجموعه يگان هاي موشكي اين گروه هاي فلسطيني ده ها فروند موشك به سوي شهرك هاي المجدل سدروت، كيسوويم، عزاتا، منطقه ناحل عوز، نقب غربي، نيرعوز و صوفا شليك كردند.
گروه هاي مقاومت در بيانيه اي اين اقدام را پاسخي به جنايات صهيونيست ها در به آتش كشيدن مسجدي در شهر ياسوف و آتش زدن قرآن ها دانستند.
«گردان هاي ابوعلي مصطفي» شاخه نظامي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز اهداف و مواضع نظاميان صهيونيست را با 21 موشك مورد هدف قرار داد.
در بيانيه اين گردان ها تاكيد شده است كه رزمندگان اين جبهه به تلافي تجاوزات ارتش اسرائيل عليه فلسطينيان اين عمليات را اجرا كرده اند.
گفتني است تعدادي از صهيونيست هاي افراطي بامداد روز جمعه مسجد جامع شهر ياسوف را به آتش كشيدند كه در جريان آن به كتابخانه آسيب شديد وارد شد و تعداد زيادي از نسخه هاي قرآن كريم به آتش كشيده شد و يك شهروند فلسطيني نيز در اين آتش سوزي زخمي شد.
صهيونيست هاي تندرو بر ديوارهاي مسجد نوشتند تمامي شما را به آتش خواهيم كشيد.
پس از اين هتك حرمت، سازمان اطلاعات داخلي رژيم صهيونيستي (شاباك) به تمام دستگاه هاي اطلاعاتي اعلام كرد كه آماده باش كامل باشند و منتظر واكنش فلسطيني ها باشند چرا كه به احتمال زياد دست به عمليات انتقام جويانه خواهند زد.
شاباك افزود: از اين به بعد بايد شاهد عمليات انتحاري از سوي گروه هاي فلسطيني باشيم.
اين در حالي است كه اقدام وحشيانه و غيرانساني صهيونيست ها با واكنش هاي زيادي روبه رو شد.
در همين رابطه سازمان كنفرانس اسلامي در بيانيه اي با محكوم كردن به آتش كشيدن مسجد ياسوف در كرانه باختري خواستار دخالت جامعه بين المللي براي جلوگيري از اين هتك حرمت شد.
وزير اوقاف و امور ديني دولت انتصابي تشكيلات خودگردان فلسطين نيز حمله و به آتش كشيدن مسجد شهر ياسوف را جنايت جنگي دانست و خواستار محاكمه عاملان اين حمله به عنوان جنايتكاران جنگي در دادگاه هاي بين المللي شد.روزنامه «القدس العربي» در سرمقاله ديروز خود با انتقاد شديد از واكنش تشكيلات خودگردان به رياست «محمودعباس» به حادثه به آتش كشيدن مسجد «ياسوف» در كرانه باختري اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي عباس در خدمت رژيم صهيونيستي هستند.

 



با پرواز هواپيماهاي جاسوسي بدون سرنشين
 آمريكا براي سركوب شيعيان صعده به كمك يمن و عربستان آمد

منابع خبري از افزايش پروازهاي هواپيماهاي جاسوسي و بدون سرنشين آمريكا بر فراز مناطق محل سكونت شيعيان صعده در روزهاي اخير خبر دادند.
به گزارش مجله آمريكايي «فارين پاليسي»، پس از ناكامي دولت مركزي يمن و ارتش عربستان براي شكست دادن الحوثي ها، آمريكا براي سركوب شيعيان صعده به كمك يمن و عربستان آمد.
براساس اين گزارش، دولت آمريكا كه اخيرا اقدام به انعقاد يك توافقنامه همكاري نظامي و اطلاعاتي با ارتش يمن كرد به بهانه مبارزه با القاعده، با پرواز در آوردن هواپيماهاي بدون سرنشين بر فراز مناطق مسكوني استان هاي شيعه نشين صعده و عمران، به شناسايي مواضع و موقعيت هاي نظامي جنگجويان الحوثي مبادرت كرده و پس از پردازش اطلاعات آنها را مستقيما به عربستان ارائه مي كند تا جنگنده بمب افكن ها و هلي كوپترهاي آپاچي ارتش آل سعود به اين بهانه مناطق مسكوني و روستاهاي شيعه نشين يمن را بمباران كنند و با موشك هدف قرار دهند.
همچنين هواپيماهاي جنگي عربستان حتي اردوگاه هاي آوارگان جنگ در صعده را هدف بمباران هاي كور خود قرار داده و در روز شنبه موجب كشته شدن سه زن و يك كودك شدند. در بيانيه الحوثي ها خاطرنشان شده است: هواپيماهاي سعودي صبح روز شنبه در نوبت هاي متوالي استان صعده را با سلاح هاي ممنوعه بمباران كردند به طوري كه مواد سمي در فضاي چند شهر يمن منتشر شد.

 



در حاشيه اجلاس آب و هوا صورت گرفت
 زد و خورد فعالان محيط زيست با پليس در خيابان هاي كپنهاگ

همزمان با برگزاري كنفرانس سازمان ملل براي مبارزه با تغييرات آب و هوايي در دانمارك، فعالان محيط زيست در كشورهاي مختلف جهان تظاهرات گسترده به راه انداختند.
به گزارش واحد مركزي خبر، در حالي كه مقامات بلند پايه 194 كشور جهان در قالب كنفرانس سازمان ملل براي مبارزه با تغييرات آب و هوايي در كپنهاگ، پايتخت دانمارك گرد هم آمده بودند، فعالان محيط زيست در كشورهاي كانادا، اندونزي، استراليا، فيليپين و دانمارك تظاهرات كردند.
در همين رابطه دانمارك روز شنبه شاهد تظاهرات ده ها هزار نفري فعالان محيط زيست براي مقابله جدي دولت هاي جهان با پديده گرم شدن كره زمين بود. اين تظاهرات با خشونت هايي نيز همراه بود كه به درگيري پليس و تظاهر كنندگان و بازداشت دستكم هزار نفر انجاميد. شهرهاي مهم كانادا و استراليا نيز همزمان از اجلاس كپنهاگ خواستند هر چه سريعتر راه حلي براي مقابله با گرم شدن زمين بيابد. گفتني است تنها در كپنهاگ بيش از 5000 پليس ضدشورش مسئوليت تامين امنيت را بر عهده داشتند.
خبر ديگر اين كه بي بي سي نوشت، شركت كنندگان در اين تظاهرات نسبت به برخورد خشن پليس دانمارك با دستگيرشدگان به شدت انتقاد كردند. بلافاصله پس از رسانه اي شدن اين خبر، منابع رسمي دانمارك اعلام كردند بيشتر دستگيرشدگان را آزاد كرده اند.

 



انتقاد شديد هوشيار زيباري از دخالت هاي رژيم سعودي در عراق

وزير خارجه عراق با اشاره به دخالت هاي منفي عربستان در روند سياسي عراق، روابط بغداد و رياض را تيره و متشنج اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «هوشيار زيباري»، در كنفرانس مباحث امنيتي منطقه اي كه در بحرين برگزار شد، اظهار داشت: به دليل دخالت هاي منفي عربستان در روند سياسي عراق، روابط دو كشور متشنج شده است.
وي افزود: دخالت هاي منفي عربستان در امور داخلي و امنيتي عراق آشكار است.
زيباري در مورد عربستان سعودي گفت: هم اكنون روابط همه جانبه ما با اين كشور عربي به خاطر رخدادهاي اخير، به شدت تغيير كرده است. وزير خارجه عراق تأكيد كرد: اگر روند سياسي عراق با شكست مواجه شود، عواقب آن متوجه همه كشورهاي منطقه خواهد شد. زيباري در ادامه گفت: برخي كشورها در موضوع انتخابات عراق دخالت مي كنند.وي افزود: از تمامي كشورهاي منطقه مي خواهيم كه با دولت عراق همكاري كنند، زيرا مسائل زيادي ما را به هم مرتبط مي سازد.وزير خارجه عراق در بخش ديگري از سخنان خود، از انرژي صلح آميز هسته اي ايران حمايت كرد و گفت: دستيابي به انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز، حق ايران است.اجلاس مذكور با حضور نمايندگان و كارشناساني از كشورهاي منطقه و همچنين آمريكا، روسيه، ژاپن، سنگاپور، هند، پاكستان، افغانستان، كانادا به مدت دو روز در منامه برگزار شده است.
زيباري از نشست قريب الوقوع تركيه با برخي كشورهاي عربي در بغداد نيز خبر داد. در ارتباط با موضوع مورد توجه اين نشست، توضيحي داده نشده است.

 



تظاهرات مردم كراچي عليه حضور آمريكا در پاكستان

ده ها هزار تن از مردم پاكستان با تظاهرات در كراچي، از آمريكا خواستند به حضور نظامي در پاكستان پايان دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز حدود 20 هزار تن از شهروندان پاكستاني به دعوت حزب جماعت اسلامي، در كراچي عليه حضور آمريكا در كشورشان تظاهرات كردند. مردم در شعارهايشان، از آمريكا خواستند به حضور نظامي و امنيتي در پاكستان پايان دهد و در روند سياسي و تصميم گيري اين كشور مداخله نكند.
پاكستان معبر لجستيكي نيروهاي آمريكايي و ناتوي مستقر در افغانستان است. به همين خاطر، نيروهاي امنيتي آمريكايي در پاكستان فعال هستند.در اجتماع مذكور، «سيد منور حسين» رهبر جماعت اسلامي پاكستان گفت: آمريكا مي خواهد در پاكستان اغتشاش و شورش ايجاد كند. آمريكا دشمن شماره يك پاكستان است، لذا نبايد در اين كشور حضور داشته باشد. وي از نيروهاي آمريكايي خواست هر چه سريعتر خاك پاكستان را ترك كنند. منور حسين افزود: 86 درصد مردم پاكستان دخالت آمريكا در امور داخلي كشورشان را نمي پسندند. وي گفت: متأسفانه 14 درصد پاكستاني ها كه قدرت را در دست دارند، برنامه هاي آمريكا را در خاك پاكستان پياده مي كنند.وي ضمن اشاره به گزارش رسانه ها افزود: رسانه هاي پاكستاني چندين بار دخالت آمريكا در امور داخلي اين كشور را گزارش كردند، اما دولت ما اين حقيقت را رد مي كند.رهبر جماعت اسلامي پاكستان در ادامه تصريح كرد: مقامات سياسي كشور دوستدار آمريكا هستند در حالي كه مردم پاكستان واشنگتن را دشمن شماره يك مسلمانان مي دانند.

 



پيروزي كانديداي طرفدار روسيه در انتخابات رياست جمهوري آبخازيا

كميسيون مركزي انتخابات رياست جمهوري آبخازيا «سرگئي باگاش» را پيروز اين انتخابات اعلام كرد.
به گزارش ريانووستي، «سرگئي باگاش» رئيس جمهور كنوني منطقه خودخوانده آبخازيا با كسب 4/59 درصد آرا در انتخابات رياست جمهوري روز شنبه اين كشور، توانست براي بار دوم اين سمت را احراز كند.
«رائول كاديزمبا» معاون سابق رئيس جمهور اصلي ترين رقيب باگاش بود كه 4/15 درصد آرا را به خود اختصاص داد.
جمهوري آبخازيا در غرب گرجستان واقع شده كه به دنبال فروپاشي شوروي سابق، استقلال خود را به طور يكجانبه از گرجستان اعلام كرد. روسيه، نيكاراگوئه و ونزوئلا سال گذشته اين استقلال را به رسميت شناختند. آبخازيا 8000 كيلومترمربع مساحت و 250 هزار نفر جمعيت دارد.
ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهور گرجستان انتخابات اخير در آبخازيا را محكوم كرد و آن را يك ژست غيرقانوني با حمايت كرملين در «مناطق اشغال شده» خواند.
بي بي سي در اين باره نوشت، سرگئي باگاش براي دومين بار توانست رئيس جمهور اين كشور آسياي مركزي شود. گفتني است اين انتخابات، نخستين انتخابات رياست جمهوري در آبخازيا پس از به رسميت شناخته شدن استقلال آن از سوي روسيه محسوب مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14