(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 23 آذر 1388- شماره 19534
 

كوتاه اقتصادي
 2گزينه دولت براي سهميه بندي و قيمت بنزين در سال 89
با 1000ميليارد تومان سرمايه سازمان بازنشستگي كشوري بانك تاسيس مي كند
وزير بازرگاني: دولت در 3 سال گذشته برنج وارد نكرده است
بانك مركزي: نرخ تورم در آبان ماه به 15 درصد رسيد
مصادره 2 ميليارد دلار دارايي ايران در آمريكا، شانتاژ خبري است
معاون وزير جهاد كشاورزي: بازار گوشت قرمز و مرغ به تعادل رسيد
ساماندهي حمل و نقل كالا در استان تهران
آغاز واگذاري مرحله چهاردهم سيم كارتهاي همراه اول
هفته آينده امضا مي شود قرارداد فروش گاز جمهوري آذربايجان به ايران
انجمن اسلامي كاركنان بانك سپه طي اطلاعيه اي حمايت خود را از حريم ولايت اعلام كرد
كاهش مجدد قيمت سكه و طلا در بازار
متمم بودجه واردات بنزين به مجلس مي رود
آمريكن فري پرس: بدهي هاي آمريكا از توليد ناخالص داخلي فراتر رفت
سياست «پول داغ» بانك مركزي در برابر اضافه برداشت ها



كوتاه اقتصادي

¤ مدير ديسپچينگ شركت ملي گاز با اشاره به سرد و زودرس بودن زمستان امسال نسبت به سال گذشته گفت: انتظار ما اين است كه با صرفه جويي بين 5 تا 10درصد، گاز كمتري مصرف شود و زمستان امسال را بدون مشكل سپري كنيم.
¤ تمامي افرادي كه داراي حرف و مشاغل آزاد هستند براساس بخشنامه فني سازمان تامين اجتماعي بدون نياز به ارائه مجوز و پروانه كسب و تنها با تكميل فرم خوداظهاري تحت پوشش بيمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد تامين اجتماعي قرار مي گيرند.
¤ يك مقام مسئول در شركت نفت با اشاره به تمديد دو ساله قرارداد دكل ايران خزر در تركمنستان، گفت: شركت حفاري شمال از سال 2005 ميلادي تاكنون 20حلقه چاه در ميادين نفتي تركمنستان حفاري كرده است.
¤ عضو هيات مديره انجمن برنج كشور گفت: به علت واردات بي رويه برنج هاي خارجي در حال حاضر حدود 70درصد برنج كشاورزان روي دستشان باقي مانده ضمن اينكه حدود 15 تا 20درصد از توليد سال گذشته نيز در انبارها موجود و در حال از بين رفتن است.
¤ روزانه 22ميليون ليتر بنزين و 9 ميليون ليتر نفت گاز نياز واردات كشور است؛ اين عددي است كه شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي براي روزهاي باقي مانده سال ارائه داده است.
¤ اداره كل تامين اجتماعي شرق تهران بزرگ، با حضور مديرعامل و شماري از معاونين و مديران اين سازمان افتتاح شد.دكتر علي ذبيحي، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در اين مراسم با بيان اينكه تغييرات اين سازمان با هدف خدمت رساني بهتر به بيمه شدگان و افزايش كارايي انجام مي شود، تاكيد كرد: سازمان تامين اجتماعي با قدمت بيش از 50 سال و در اختيار داشتن نيروهاي متعهد و با كفايت بايد در جايگاه بالاتري از وضعيت فعلي قرار گيرد و امكان خدمت رساني بسيار بيشتر و مطلوب تري در اين سازمان وجود دارد.
¤ رئيس اتحاديه بنكداران مواد غذايي روز يكشنبه به خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: تاكنون تعدادي از واردكنندگان عمده به خريد برنج داخلي اقدام كرده اند و يكي از عمده ترين واردكنندگان بيش از 100تن از كشاورزان شمال كشور خريداري كرده است.«قاسم علي حسني» با بيان اينكه رويه خريد برنج داخلي تداوم خواهد داشت، عنوان كرد: «حمايت از برنج داخلي عمده ترين هدفي است كه در پي تحقق آن هستيم.»
¤ شركت نفت فلات قاره ايران با هدف تلاش در راه تعالي و كارآمدي سازماني به عضويت رسمي بنياد كيفيت اروپا درآمد و خبر اين رويداد در سايت رسمي اين بنياد معتبر بين المللي منعكس شده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2244 الي 2249، 2201 الي 2205، 2620، 2621، 8895 الي 8899، 4410 الي 4414، 4416، 4417، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 8840 الي 8847، 7754 الي 7759 و در مركز مخابرات شهيد رجايي كرج با پيش شماره هاي 440 الي 449 و مركز مخابرات خاتم الانبيا كرج با پيش شماره هاي 660، 661، 663 الي 666 از امروز به مدت 3 روز با اختلال همراه است.

 



2
 2 گزينه دولت براي سهميه بندي و قيمت بنزين در سال 89

برنامه هاي دولت براي تعيين تكليف سهميه هاي بنزين در سال 89 اعلام شد.
محمد رويانيان رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در جمع خبرنگاران گفت: اگر لايحه هدفمند شدن يارانه ها از سال آينده اجرايي شود، سهميه بنزين خودروهاي عمومي تغيير نخواهند كرد و شايد قيمت سوخت اين بخش كمي افزايش پيدا كند كه در اين صورت حمايت از حمل و نقل عمومي را در دستور كار داريم. وي افزود: درباره خودروهاي شخصي دو گزينه در نظرگرفته شده است. گزينه اول برداشتن سهميه ها و عرضه بنزين با يك نرخ و به صورت آزاد خواهد بود. گزينه دوم حفظ سهميه ها و عرضه بنزين با نرخ بالاتر از 100 تومان خواهد بود. قيمت بنزين آزادنيز به بيش از 400 تومان افزايش مي يابد. وي درباره افزايش قيمت بنزين با نرخ بيش از 100 تومان گفت: پيش بيني مي شود قيمت بين 100 تا 400 تومان تعيين شود. وي در پاسخ به اين سئوال كه اجماع بر كدام گزينه است گفت: اجماع بر گزينه اول يعني برداشتن سهميه و عرضه بنزين با يك نرخ است. رويانيان در ادامه گفت: اگر طرح هدفمند كردن يارانه ها اجرا نشود، عرضه بنزين به صورت فعلي ادامه خواهد داشت و شايد قيمت ها افزايش پيدا كند. رئيس ستاد حمل و نقل و سوخت با اشاره به ضعف درسيستم حمل و نقل عمومي گفت: در حال حاضر حدود 200 هزار وسيله نقليه مانند: تاكسي، اتوبوس، ون و آژانس هاي اتومبيل كرايه مشغول خدمت رساني هستند، اين مجموعه بايد كارآمد و پويا باشد و خدمات متناسب را به مردم ارائه دهد. وي يكي از پيامدهاي سهميه بندي بنزين را رو شدن سيستم ناكار آمد مديريت حمل و نقل ذكر كرد و گفت: بايد اين سيستم اصلاح شود. وي گفت:اين مسئوليت نيز تنها به عهده شهرداري نيست همه دست اندركاران اين بخش بايد براي كارآمد شدن هر چه بيشتر سيستم حمل ونقل عمومي فعال شوند. رويانيان خاطرنشان ساخت: به دليل نبود سيستم مديريت درست در حمل و نقل عمومي برخي از دارندگان خودروهاي وانت، تاكسي و ... اين خودروها را براي استفاده شخصي خريداري كرده اند و اين ظلمي است به كساني كه با اين خودروها كار مي كنند. وي گفت: از مسئولين آژانس ها و تاكسيراني خواسته ايم آمار دقيقي از كساني كه با خودرو كار مي كنند ارائه كنند تا نسبت به سهميه آنان تجديدنظر شود. وي گفت: توسعه حمل ونقل عمومي در شهرها و جاده ها از برنامه هاي اصلي دولت است و در جاده ها اولويت با توسعه شبكه ريلي است.
در داخل شهرها نيز توسعه خطوط مترو را دنبال خواهيم كرد. رئيس ستاد مديريت حمل و نقل و سوخت در ادامه يادآور شد: اصلاح توليد خودرو در كشور را دنبال مي كنيم و بايد مصرف خودروهاي توليدي به 5 ليتر در 100 كيلومتر برسد. رويانيان با اشاره به سياسي شدن فضاي كار در حوزه حمل ونقل گفت: من در اين نظام سربازم و بايد فضا براي خدمت يك سرباز آماده باشد، يك سرباز نمي تواند در فضاي سياسي كار كند. وي گفت: عده اي تلاش مي كنند ترافيك، حمل ونقل، سوخت، مترو و ... را سياسي كنند و گناه اين كار به گردن كساني است كه اين فضا را به وجود آورده اند، زيرا در فضاي خدمت امكان ارائه بهترين خدمات به مردم امكان پذير است.

 



با 1000ميليارد تومان سرمايه سازمان بازنشستگي كشوري بانك تاسيس مي كند

رئيس سازمان بازنشستگي كشوري از فراهم شدن مقدمات ايجاد بانك خصوصي با نام «اميركبير» خبر داد كه علاوه بر آحاد جامعه، بازنشستگان نيز مي توانند به صورت ويژه به عنوان سهامدار در اين بانك پذيره نويسي كنند.
ابراهيم طوبايي در حاشيه چهارمين همايش روز «خانواده» و «تكريم بازنشستگان» در اين باره افزود: در حال حاضر مقدمات راه اندازي اين بانك در بانك مركزي و شوراي عالي پول و اعتبار فراهم شده است.
وي سرمايه اوليه اين بانك را حدود يك هزار ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: سرمايه اوليه اين بانك توسط سازمان هاي سرمايه گذاري و شركت هاي بزرگي كه زيرمجموعه اين صندوق و يا ساير صندوق ها هستند، فراهم شده است و براي پذيره نويسي در اين بانك محدوديتي نداريم و هر فردي مي تواند سهمي در اين بانك داشته باشد.
به گفته رئيس سازمان بازنشستگي كشوري اين در حاليست كه تسهيلات خاصي براي پذيره نويسي بازنشستگان در اين بانك درنظر گرفته شده است، تا اين افراد نيز سهامدار اين بانك خصوصي شوند.
وي با اعلام اين كه پس از راه اندازي بانك «اميركبير» بسياري از تسهيلات سازمان كه در ارائه آنها به بازنشستگان با محدوديت مواجه هستيم، از طريق اين بانك تامين و پرداخت مي شود، خاطرنشان كرد: در حال حاضر سالانه حدود هفت هزار ميليارد تومان حقوق به بازنشستگان پرداخت مي شود كه اين رقم در سال آينده به حدود هشت هزار ميليارد تومان افزايش مي يابد، لذا وقتي اين پول در اين بانك خصوصي قرار گرفته و پرداخت شود، از محل رسوب پول امكان عظيمي براي ارائه تسهيلات به بازنشستگان فراهم مي شود.
طوبايي انگيزه راه اندازي اين بانك خصوصي را خدمت به بخش اقتصاد و توسعه سرمايه گذاري در كشور و ميان بازنشستگان دانست.
اين گزارش حاكي است: وزير رفاه و تامين اجتماعي با تاكيد بر اين كه همان گونه كه در برنامه پيشنهادي خود به مجلس صريحا اعلام كردم سازمان تامين اجتماعي به زيرمجموعه وزارت رفاه مي پيوندد، اعلام كرد: مصوبه قانوني اين امر تا چند روز آينده در دولت انجام و اساسنامه جديد اين سازمان كه در وزارت رفاه تنظيم شده است، به دولت ارائه و با مصوب شدن آن مشكلات حل مي شود.
صادق محصولي در حاشيه چهارمين همايش تكريم خانواده و روز بازنشسته در مورد پرداخت معوقات بازنشستگان و ساير مطالبات آنها، يادآور شد: با تصويب دولت مقرر شد تا 400 ميليارد تومان به صندوق بازنشستگي لشگري و يك هزار ميليارد تومان به صندوق بازنشستگي كشوري به منظور پرداخت معوقات بازنشستگان قبل از سال 79 پرداخت شود كه اين رقم در قالب سهام پتروشيمي جم به اين صندوق ها واگذار مي شود.
وزير رفاه با بيان اين كه اين مصوبه به زودي ابلاغ خواهد شد، گفت: بنا به درخواست بازنشستگان معوقات آنها يا به صورت سهام و يا با فروش سهام آنها در بورس و تبديل آن به پول نقد به آنها پرداخت مي شود. اين در حاليست كه ساير درخواست هاي بازنشستگان نيز در شرف انجام است.

 



وزير بازرگاني: دولت در 3 سال گذشته برنج وارد نكرده است

نشست بررسي مشكلات و مسائل سه استان شمالي كشور با حضور وزراي بازرگاني و جهاد كشاورزي، استانداران و همچنين نمايندگان اين سه استان در مجلس شوراي اسلامي در تهران برگزار شد.
در اين نشست مهدي غضنفري وزير بازرگاني گفت: ما در خصوص واردات كالاها و به خصوص موادغذايي قوانين تصويب شده در مجلس شوراي اسلامي را دنبال مي كنيم و همواره دنبال رديف ها و بندهايي در قانون هستيم كه بتوانيم از طريق آنها مديريت و كنترل موثر واردات داشته باشيم.
وي با اشاره به افزايش تعرفه در راستاي حمايت از توليد برنج داخلي گفت: به پيشنهاد وزارت بازرگاني و براي حمايت از توليد برنج داخلي در فصل برداشت تعرفه واردات برنج دو برابر شده و از 21 درصد به 41 درصد افزايش يافته است.
غضنفري عدم واردات برنج توسط دولت طي سه سال اخير را يادآور شد و ادامه داد: وزارت بازرگاني نه تنها در مورد محصول برنج بلكه براي ساير محصولات اجازه صدور هيچگونه مجوزي را ندارد و تنها ابزاري كه براي كنترل در زمينه واردات دارد، افزايش تعرفه هاست و همچنين براساس قانون برنامه چهارم توسعه امكان جلوگيري از واردات توسط وزارت بازرگاني وجود ندارد.
وي با تاكيد براينكه واردات نبايد به گونه اي باشد كه به توليدكننده لطمه بزند، متذكر شد: بايد در زمينه محصولات غذايي به خودكفايي برسيم كه در اين راستا حمايت از توليدكنندگان ضروري است.
وزير بازرگاني با اشاره به مشكلات بخش كشاورزي در مراحل توليد گفت: متاسفانه يكي از معضلات بخش كشاورزي، بهره ور نبودن مزارع است، اين موضوع بر ميزان توليدات تاثير بسزايي دارد و در اين جهت بايد به گونه اي عمل كنيم كه هم منافع كشاورز و هم مصرف كننده به طور همزمان حفظ شود.
عملكرد مركز ملي فرش
با شاخص صادرات
سنجيده مي شود
عملكرد مركز ملي فرش با خط كش صادرات سنجيده مي شود چرا كه افزايش و يا كاهش ميزان صادرات فرش نشان دهنده عملكرد مثبت و منفي اين مركز مي باشد.دكتر مهدي غضنفري وزير بازرگاني در مراسم معارفه و توديع روساي جديد و قبلي مركز ملي فرش با بيان مطلب فوق افزود: بازارهاي جهاني فرش نبايد در دست رقبا رها شوند بلكه بايد با ارائه مدلهاي جديدي در عرصه رقابت كه در آن خلاقيت، ابتكار و هوشمندي تبلور يافته به حفظ و گسترش بازارهاي جهاني فرش پرداخت.وزير بازرگاني در اين جلسه از تعامل بسيار خوب رئيس سابق مركز ملي فرش با ذينفعان خود تقدير كرد و گفت: دكتر فرجي همواره درصدد كسب توفيقات جمعي در حوزه فرش بوده است.

 



بانك مركزي: نرخ تورم در آبان ماه به 15 درصد رسيد

بانك مركزي اعلام كرد:
خلاصه نتايج به دست آمده از شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران براساس سال پايه 100=1383 (359 قلم كالا و خدمت) در آبان ماه 1388 به شرح ذيل است:
شاخص بهاي كالاها و خدمات مصرفي در مناطق شهري ايران در آبان ماه 1388 نسبت به ماه قبل 5/0 درصد افزايش يافت. در مقايسه با ماه مشابه سال قبل، شاخص مذكور 4/7 درصد رشد داشته است.
يادآور مي شود كه رشد شاخص مذكور در مهرماه سال جاري نسبت به ماه مشابه سال قبل 6/7 درصد بوده است.
نرخ تورم در دوازده ماه منتهي به آبان ماه سال 1388 نسبت به دوازده ماه منتهي به آبان ماه سال 1387 معادل 15 درصد مي باشد.
شايان ذكر است با توجه به اينكه نرخ تورم در مهرماه 1388 برابر با 7/16 درصد بوده است، روند كاهشي نرخ تورم در آبان ماه 1388 نيز ادامه يافته است.

 



مصادره 2 ميليارد دلار دارايي ايران در آمريكا، شانتاژ خبري است

مديرعامل بانك توسعه صادرات با اشاره به اخبار منتشره در خصوص مصادره دو ميليارد دلار از دارايي هاي ايران در آمريكا، اين اقدام را يك شانتاژ خبري رسانه هاي غربي براي نامناسب جلوه دادن اوضاع ايران دانست.
كوروش پرويزيان در گفت وگو با فارس ضمن اظهار بي اطلاعي از صحت خبر وال استريت ژورنال درباره مصادره دو ميليارد دلار از دارايي دولت ايران توسط دولت آمريكا، اظهار داشت: ايران پس از انقلاب در آمريكا دارايي جديدي ندارد و به نظر مي رسد كه اين گونه اخبار شانتاژهايي هستند كه با هدف نامناسب جلوه دادن اوضاع كشور ما منتشر مي شوند.
به گزارش فارس، وال استريت ژورنال روز گذشته طي گزارشي اعلام كرد دولت آمريكا دو ميليارد دلار از سرمايه ايران كه در موسسه اس اي لوكزامبورگ كه داراي حساب در سي تي گروپ مي باشد را مصادره كرده است.
بر اساس اين گزارش: دولت آمريكا مدعي است حسابي كه اين موسسه در سي تي گروپ باز كرده است در واقع متعلق به ايران است اما موسسه اس اي لوكزامبورگ اتهام نگهداري دو ميليارد دارايي دولت ايران را به شدت رد كرده است.
لازم به يادآوري است آمريكا به دنبال بهانه جويي ها و اتهامات خود عليه دولت ايران اين بار نيز ايران را مسئول سازماندهي عمليات استشهادي سال 2003 بيروت مي داند و مبلغ مذكور را به بهانه غرامت براي خانواده سربازان كشته شده در اين عمليات استشهادي مصادره كرده است.

 



معاون وزير جهاد كشاورزي: بازار گوشت قرمز و مرغ به تعادل رسيد

معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي از عرضه گسترده گوشت مرغ به قيمت 2200 تومان و گوشت گرم گوساله به قيمت 7300 تومان در سراسر كشور خبر داد.
سيدنظام الدين سجادي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، افزود: عرضه مرغ از يكي دو هفته قبل در كشور به صورت گسترده شروع شده كه مرغ منجمد به قيمت كيلويي دو هزار و 200 تومان براي مصرف كننده و در شهرهاي دور 2250 تومان عرضه مي شود كه البته براي عاملان توزيع از طرف شركت پشتيباني امور دام با قيمت 2050 تومان عرضه مي شود.
معاون امور دام وزير جهادكشاورزي تصريح كرد: همچنين گوشت گرم گوساله به قيمت كيلويي 7300 تومان براي مصرف كننده در تهران و ساير شهرهاي كشور عرضه مي شود كه مراكز عرضه آن در تهران تا 170 نقطه گسترش پيدا مي كند.
سجادي تصريح كرد: با عرضه گوشت مرغ منجمد قيمت گوشت مرغ گرم در كشور متعادل شده و به طور ميانگين كيلويي 2800 تا 2850 تومان رسيده كه اين رقم منطقي به نظر مي رسد.
وي افزود: در اكثر مراكز استانها عرضه مستقيم گوشت مرغ و گوشت قرمز انجام مي شود و همچنين مراكزي كه ستاد تنظيم بازار در اختيار دارند، به كمك اصناف عرضه مي شود و در تهران نيز علاوه بر ميادين ميوه و تره بار در فروشگاه هاي تعاوني مصرف كارگري، كارمندي و محلي عرضه مي شود.
سجادي افزود: شركت پشتيباني امور دام براي همه فروشگاه هاي تعاوني مراكز عرضه، حواله گوشت صادر مي كند و در اين زمينه محدوديتي وجود ندارد.
معاون امور دام وزير جهاد كشاورزي در مورد قيمت تخم مرغ نيز گفت؛ گرچه با ورود فصل سرما از يك طرف كاهش طبيعي توليد و از طرف ديگر افزايش مصرف تخم مرغ با هم اتفاق مي افتد اما قيمت تخم مرغ در دو سه روز گذشته سير نزولي داشته و در تهران از شانه اي 3200 تا 3800 تومان در نوسان است.

 



ساماندهي حمل و نقل كالا در استان تهران

مدير كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران از اجراي طرح هاي جديد ويژه حمل و نقل كالا با هدف ساماندهي اين بخش خبر داد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر، فرهاد صالحيان امروز در نشستي خبري افزود: 22 ميليون تن كالا در 8 ماهه امسال از استان تهران به ديگر نقاط كشور جابجا شد كه رتبه دوم كشور را نصيب استان مي كند.
صالحيان با اشاره به اينكه 70 درصد شركت هاي حمل و نقل بين المللي كشور نيز در استان تهران مستقر هستند، افزود: سامانه نوين اطلاعات كالا تا 20 دي ماه در پايانه اكبرآباد راه اندازي مي شود و بسياري از مشكلات اين بخش برطرف خواهد شد.
وي اجراي طرح هاي «از من بپرس؟»، راه اندازي وب كيوسك و سامانه پيامك حمل و نقل كالا را از ديگر برنامه هاي بخش كالا اعلام كرد.
مديركل سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران گفت: ميانگين سن ناوگان سواري، اتوبوس و كاميون در استان تهران به ترتيب 3، 5/5 و 12 سال است كه فقط در ناوگان كاميون و ميني بوس از برنامه عقب هستيم.
صالحي با اشاره به طرح جديد نوسازي ناوگان عمومي بين شهري گفت: با تسهيلاتي كه درنظر گرفته شده است تا پايان سال 12 هزار و 831 دستگاه انواع ناوگان نوسازي مي شود كه سهم تهران قابل توجه خواهد بود.

 



آغاز واگذاري مرحله چهاردهم سيم كارتهاي همراه اول

سيم كارت هاي اعتباري كليه استان هاي كشور كه داراي ظرفيت مي باشند آماده واگذاري است.
روابط عمومي شركت ارتباطات سيار ايران اعلام كرد: سيم كارت هاي اعتباري ثبت نام حضوري منتهي به
8/9/88 دركليه استان هاي كشور كه داراي ظرفيت مي باشند آماده واگذاري است.
واگذاري اين سيم كارت ها دراستان تهران از روز سه شنبه 17 آذرماه آغاز گرديده و متقاضيان استان تهران مي توانند با در دست داشتن اصل كارت ملي جهت دريافت سيم كارت به دفتر منتخب ثبت نام خود مراجعه نمايند.
همچنين زمان و نحوه توزيع سيم كارت در ساير استان هاي كشور درهر استان توسط شركت مخابرات متبوع اعلام مي گردد.
اين گزارش حاكي است: شركت ارتباطات سيار همچنين اعلام كرد: با پيوستن سيرالئون به شبكه همراه اول تعداد اپراتورهاي طرف قرارداد رومينگ بين الملل اين شركت به 255 اپراتور رسيد.

 



هفته آينده امضا مي شود قرارداد فروش گاز جمهوري آذربايجان به ايران

يك خبرگزاري در جمهوري آذربايجان از امضاي موافقت نامه فروش گاز اين كشور به ايران طي هفته آينده خبر داد.
به گزارش فارس، پيش تر سفير ايران در باكو ازمذاكره كشورش با آذربايجان براي خريد 5 ميليارد متر مكعب در سال گاز طبيعي از اين كشور خبر داده بود.
محمدباقر بهرامي هفته گذشته در جمع خبرنگاران در باكو گفته بود: دو كشور در مورد موضوع عرضه گاز از آذربايجان به ايران براساس توافق هاي موجود در حال مذاكره هستند.
براساس اين گزارش: خبرگزاري آذربايجاني اي پي اي اعلام كرده است موافقت نامه فروش گاز اين كشور به ايران هفته آينده امضاء مي شود.
در اين خبر كه تاكنون رسانه ديگري آن را منتشر نكرده است آمده است: ايران و آذربايجان هفته آينده موافقت نامه گازي امضاء مي كنند.
اي پي اي افزوده است: قرار است شركت دولتي نفت آذربايجان (سوكار) موافقت نامه اي را براي فروش گاز طبيعي به ايران با شركت ملي گاز ايران به امضاء برساند.
شركت ملي گاز ايران و شركت سوكار آذربايجان در اواسط نوامبر (آبان سال جاري) يادداشت تفاهمي را در اين خصوص امضاء كرده اند.
ماه گذشته نيز معاون شركت سوكار از احتمال امضاي قرارداد فروش گاز به ايران تا پايان سال جاري ميلادي خبر داده بود.

 



انجمن اسلامي كاركنان بانك سپه طي اطلاعيه اي حمايت خود را از حريم ولايت اعلام كرد

انجمن اسلامي كاركنان بانك سپه انزجار خود را از هتك حرمت به ساحت مقدس امام خميني(ره) اعلام كرد.
انجمن اسلامي كاركنان بانك سپه با صدور اطلاعيه اي ضمن اعلام حمايت از حريم ولايت و تجديد بيعت با مقام معظم رهبري انزجار خود را از هتك حرمت به ساحت مقدس بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني(ره) اعلام و تقاضاي برخورد جدي مسئولين قضائي كشور با عوامل اغتشاشات اخير را دارد.

 



كاهش مجدد قيمت سكه و طلا در بازار

تقويت ارزش دلار در برابر ارزهاي عمده دنياباعت كاهش 14 دلاري قيمت طلا در بازارهاي جهاني و به تبع آن نزول قيمت طلا و سكه در بازارهاي داخلي طي دو روز گذشته شد.
قيمت جهاني طلا در ادامه روند نزولي خود در آخرين روز كاري (شنبه و يكشنبه بازارهاي جهاني تعطيل است) با 14 دلار كاهش به 1115 دلار رسيد و موجب شد تا بهاي طلا و سكه در بازارهاي داخلي كاهش يابد.
بنابراين گزارش: هر مثقال طلاي 17 عيار كه به عنوان پايه بازار شناخته مي شود ديروز 113 هزار و 800 تومان، هر مثقال طلاي 18 عيار 121 هزار و 60 تومان و هر گرم طلاي 18 عيار (بدون اجرت ساخت) 26 هزار و 270 تومان معامله شد.
به گزارش فارس، سكه بهار آزادي طرح قديم با 3 هزار تومان كاهش 267 هزار تومان، سكه بهار آزادي طرح جديد با 4 هزار تومان كاهش 266 هزار تومان، نيم سكه بهار آزادي با 2 هزار تومان كاهش 134 هزار تومان و ربع سكه بهار آزادي با 2 هزار تومان كاهش 67 هزار تومان خريد و فروش شد.

 



متمم بودجه واردات بنزين به مجلس مي رود

لايحه متمم بودجه واردات بنزين درمرحله هماهنگي و بررسي هاي نهايي در دولت است و پس از نهايي شدن به مجلس ارائه مي شود.
معاونت برنامه ريزي و نظارت بر منبع هيدروكربوري وزارت نفت در گفت وگو با شانا افزود: رقم متمم واردات سوخت هنوز به طور دقيق محاسبه نشده و نمي توان دراين زمينه نظري اعلام كرد؛با اين حال توافق بر سررقم متمم بودجه بايد از سوي دولت انجام شود و پس از آن دولت رقم را اعلام مي كند، نه وزارت نفت.ابراهيم راد افزون درباره زمان رقم متمم بودجه واردات سوخت اظهار بي اطلاعي كرد، اما گفت: به طور قطع دولت همه تلاش خود را به كار گرفته است تا هرچه سريع تر رقم متمم بودجه را نهايي و به مجلس شوراي اسلامي ارائه كند.رقم جديد متمم بودجه براي واردات سوخت، پس از تعيين تكليف طرح هدفمند كردن يارانه ها درمجلس شوراي اسلامي اعلام خواهد شد.



 



آمريكن فري پرس: بدهي هاي آمريكا از توليد ناخالص داخلي فراتر رفت

پايگاه اينترنتي آمريكن فري پرس
( American Free Press) نوشت: به زودي بدهي هاي آمريكا از توليد ناخالص داخلي اين كشور فراتر مي رود.
به نوشته اين پايگاه، زياده خواهي و جنگ طلبي هاي دولتمردان مسئوليت ناپذير آمريكا كه همچنان درگير توهم عظمت، جلال و جبروت خود هستند، بار مالي سنگيني را بر دوش مردم اين كشور تحميل كرده است.
در اين گزارش آمده است: پنتاگون مايل است همزمان با تداوم حضور نظامي خود در 130 كشور جهان، دو جنگ عراق و افغانستان را نيز به پيش برد. وزارت خزانه داري آمريكا درصدد است با حمايت از وال استريت، مانع از سقوط آن شود. كنگره آمريكا مي خواهد براي تشويق مردم اين كشور به خريد خانه و خودرو، مبلغ وام ها را افزايش دهد. دمكرات ها خواهان ارائه مراقبت هاي درماني رايگان براي همه مردم از جمله مهاجران غيرقانوني به آمريكا هستند.
اما مساله فراروي واشنگتن، مواجه شدن سريع با اين واقعيت است كه ديون به جا مانده از عملكرد و سياست هاي دولت فدرال از دو دهه قبل تاكنون، مي تواند تمامي اين برنامه ها را با يك توقف جانكاه روبه رو كند.
كسري بودجه فدرال به رقم بي سابقه اي رسيده و بيش از يك تريليون دلار به ديون ملي آمريكا افزوده است. در حال حاضر، كل ديون آمريكا بدون احتساب بدهي هاي آتي، متجاوز از 12 تريليون دلار مي باشد و اين درحالي است كه كنگره به زودي بايد با يك مصوبه خود، امكان افزايش اين رقم را فراهم سازد، چرا كه در غير اين صورت، وزارت خزانه داري قادر به تامين مبالغ سودي كه بايد بپردازد و يا به گردش در آوردن اوراق قرضه جديد براي گرفتن قرض بيشتر، نخواهد بود.اين وضعيت را با خانواده هاي طبقه كارگري آمريكا كه براي كاهش ديون خود به سختي كار مي كنند، قياس كنيد. هر ماه، آمريكايي ها با كاستن بيش از پيش از هزينه ها، براي كاهش باري كه بر دوش دارند، تلاش مسئولانه اي را به عمل مي آورند.آمريكن فري پرس مي افزايد: واشنگتن همچنان به هزينه كردن پولي كه ندارد، مشغول است. دمكرات ها مي خواهند يك تريليون دلار براي «اصلاح سيستم مراقبت هاي درماني» تخصيص يابد. همچنين، كاخ سفيد براي اعزام 30 هزار نيرو به افغانستان و تداوم جنگ خونبار در اين كشور كه تا همين زمان نيز طولاني تر از جنگ جهاني دوم و جنگ ويتنام شده و هزينه اي نزديك به يك تريليون دلار بر ماليات دهندگان آمريكايي تحميل كرده است، به صدها ميليون دلار ديگر نياز دارد.

 



سياست «پول داغ» بانك مركزي در برابر اضافه برداشت ها

رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانكهاي دولتي سياست بانك مركزي در قبال اضافه برداشت بانكها از منابع اين بانك را سياست «پول داغ» دانست.
محمودرضا خاوري در گفتگو با مهر گفت: بانك مركزي از ابزارهاي نظارتي براي كنترل اضافه برداشت بانكها از منابع اين بانك استفاده مي كند.
رئيس شوراي عالي هماهنگي مديران عامل بانكهاي دولتي با اشاره به جرائمي كه بانك مركزي براي اضافه برداشت بانكها از منابع بانك مركزي در نظر مي گيرد، گفت: بانك مركزي در همين راستا سياست پول داغ را اتخاذ كرده است، بدين معنا كه اگر بانكي بخواهد بيش از ظرفيت از منابع بانك مركزي برداشت كند، بانك مركزي سخت گيري هايي را براي آنها اعمال مي كند.
وي ادامه داد: با اين وجود بانك مركزي در سنوات گذشته با بانكها همراهي كرده و اقدامات مناسبي در اين خصوص انجام داده است، كما اينكه در مجمع عمومي امسال بانك مركزي كمكهاي مالي مناسبي از سوي اين بانك براي كليه بانكها در نظر گرفته شد.
خاوري با بيان اينكه برداشتهاي بانكها ازمنابع بانك مركزي با توجه به نوساناتي كه در سپرده ها وجود دارد، متغير است، افزود: استفاده از اين منابع، اضافه برداشت نيست، بلكه خط اعتباري است كه بانك مركزي در اختيار بانكها قرار مي دهد، خط اعتباري كاهش يا افزايش مي يابد، گرچه بانكها از جمله بانك ملي سعي در كاهش آن دارند.
مديرعامل بانك ملي همچنين از كاهش 34 درصدي اضافه برداشت (خط اعتباري) اين بانك از منابع بانك مركزي در مدت 7 ماهه سالجاري خبر داد.
به گزارش مهر، موضوع اضافه برداشت بانكها از منابع بانك مركزي سال 86 و زماني كه ميزان آن به 15 هزار ميليارد تومان رسيد، با هشدارهاي پياپي بانك مركزي روبرو شد، ظاهرا در آن زمان بانكها اين منابع را دريافت كرده و آن را به عنوان تسهيلات پرداخت كردند، در صورتي كه بانكها بايد تسهيلات را از سپرده هاي خود بپردازند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14