(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 آذر 1388- شماره 19535
 

گرجستان براي حل اختلافات با روسيه اعلام آمادگي كرد
بررسي اوضاع سياسي- امنيتي عراق در اجلاس امروز دمشق
انهدام يك مدرسه دخترانه در پاكستان به دست طالبان
با صدور بيانيه اي در سالگرد تاسيس جنبش مقاومت حماس:
در برابر رژيم صهيونيستي هرگز از آرمان خود كوتاه نخواهيم آمد
آمريكا با بمباران سنگين مواضع شيعيان رسما وارد جنگ صعده شد
«سعدي» در فرانسه!
برلوسكني با دماغ و دندان شكسته راهي بيمارستان شد
16 پليس افغان در حمله تروريست هاي طالبان جان باختند
گفت وگوهاي رئيس جمهور لبنان و اوباما در كاخ سفيد
صدور حكم بازداشت وزير خارجه پيشين اسرائيل در لندن
انتخابات رياست جمهوري شيلي به دور دوم كشيده شد
ناآرامي سياسي شهرهاي آنكاراو اسلامبول را فرا گرفت



گرجستان براي حل اختلافات با روسيه اعلام آمادگي كرد

گرجستان سه شرط آزادسازي مناطق اشغالي، بازگشت آوارگان، و لغو به رسميت شناختن استقلال آبخازيا و اوستياي جنوبي را لازمه آغاز مذاكره با روسيه اعلام كرد.
به گزارش فارس، «ميخائيل ماچاوارياني» نايب رئيس پارلمان گرجستان اعلام كرد، اگر روسيه با اين سه شرط موافقت كند، گرجستان آمادگي دارد در مذاكرات «به هر شكلي» براي حل و فصل مشكلات موجود در روابط دو كشور شركت كند.
وي گفت: «در گرجستان كسي تمايلات ضدروسي نداشته و هيچكس قصد ندارد سياست ضدروسي را به اجرا درآورد.»نايب رئيس پارلمان گرجستان در عين حال استقلال آبخازيا و اوستياي جنوبي را «اشغال» خواند و تاكيد كرد كه تفليس هرگز با اين امر كنار نخواهد آمد و همچنان اين دو منطقه را جزو لاينفك خاك گرجستان مي داند.

 



بررسي اوضاع سياسي- امنيتي عراق در اجلاس امروز دمشق

دومين نشست همكاري هاي مشترك كشورهاي عربي و تركيه براي بررسي اوضاع امنيتي، اقتصادي و سياسي عراق، امروز در دمشق برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «محمد الفاتح الناصري» از مقامات اتحاديه عرب، خبر داد كه اين نشست مشترك در سطح وزيران خارجه كشورهاي عربي و تركيه خواهد بود و «عمرو موسي» دبيركل اتحاديه عرب نيز در آن شركت مي كند. شركت كنندگان در اين نشست مي خواهند در مورد تحولات داخلي عراق و تحولات منطقه اي، به وحدت نظر برسند و راه هاي تقويت مناسبات ميان تركيه و اعراب را نيز بررسي كنند. در مورد نام دولت هاي عربي شركت كننده در اين نشست گزارشي نرسيده است تركيه طرفدار يك عراق با ثبات و همچنين، برچيده شدن پايگاه هاي حزب كارگران كردستان تركيه در شمال عراق است.


 



انهدام يك مدرسه دخترانه در پاكستان به دست طالبان

شبه نظاميان طالبان يك مدرسه دخترانه را در منطقه قبيله اي خيبر با مواد منفجره منهدم كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، يك مقام دولت پاكستان اعلام كرد، شبه نظاميان وابسته به طالبان با كار گذاشتن مواد منفجره در اطراف ساختمان يك مدرسه دخترانه در منطقه خيبر واقع در شمال غرب اين كشور، آن را كاملاً منهدم كردند. اين انفجار تلفات انساني نداشت. اما، ناآرامي هاي ديگر شمال غرب پاكستان، به مرگ دو نظامي و هفت شورشي انجاميد.
خبرگزاري مهر نيز ديروز به نقل از روزنامه «لس آنجلس تايمز» گزارش داد، آمريكا درصدد افزايش حملات موشكي به پاكستان است.
اين حملات به بهانه سركوب كردن طالبان فراري از افغانستان و يا طالبان محلي انجام مي گيرد. علاوه بر اينها، منبع فوق خبر داد، آمريكا اسلام آباد را براي حملات بيشتر عليه شبه نظاميان طالبان در شهر كويته، تحت فشار قرار مي دهد.

 



با صدور بيانيه اي در سالگرد تاسيس جنبش مقاومت حماس:
در برابر رژيم صهيونيستي هرگز از آرمان خود كوتاه نخواهيم آمد

جنبش حماس در بيانيه خود كه به مناسبت بيست ودومين سالروز تاسيس اين جنبش منتشر شد تاكيد كرد حماس هرگز از اصول و آرمان ملي و مقاومت چشم پوشي نخواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين حماس در اين بيانيه افزود، ما به قدس و مسجدالاقصي و تمامي مقدسات اسلامي و مسيحي وفادار خواهيم ماند و با جان و دل از آنها پاسداري خواهيم كرد و از فلسطينيان ساكن قدس اشغالي و اراضي اشغالي كه به صيانت از مسجدالاقصي برخاسته اند، حمايت و پشتيباني خواهيم كرد.
در بخش ديگر اين بيانيه آمده است: اسيران در كانون توجه ما قرار دارند و تا زماني كه اين اسيران از چنگال صهيونيست هاي غاصب آزاد نشوند، حماس از پاي نخواهد نشست و تا زماني كه دشمن صهيونيستي به خواسته هاي مقاومت در زمينه مبادله اسيران پاسخ مثبت ندهد گلعاد شاليت نظامي اسير صهيونيستي آزاد نخواهد شد.
اين جنبش يادآور شد: ما دست خود را براي برقراري آشتي ملي بر مبناي پايبندي به حقوق حقه و اصول آرمان ملي و بدور از مداخله جويي هاي بيگانگان دراز كرده ايم و گفت وگو يگانه راه حل و فصل اختلافات سياسي داخلي و انتخابات يگانه راه مديريت نهادهاي سياسي ملي است و تا زماني كه آشتي ملي تحقق پيدا نكند، انتخاباتي در كار نخواهد بود.
حماس از محمودعباس رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين و جنبش فتح خواست تا در گزينه هاي سياسي خود پس از اثبات بيهوده بودن مذاكرات تجديدنظر كنند و به هرگونه هماهنگي وهمكاري امنيتي با دشمن صهيونيستي پايان بخشند و تعقيب و سركوب مجاهدان و اعضاي (حماس) را متوقف سازند.
حماس همچنين از كشورهاي عربي و اسلامي خواست تا ضمن رد هرگونه شيوه عادي سازي رابطه با «اسرائيل» طرح صلح عربي را ملغي اعلام كنند و از مقاومت فلسطين به عنوان يگانه گزينه بي بديل در جهت بازستاندن اراضي اشغالي و مقدسات از چنگال صهيونيست هاي غاصب حمايت و پاسداري كنند و در زمينه صيانت از قدس و مسجدالاقصي نقش آفريني كنند.
اين جنبش ضمن تمجيد از تلاش هاي ملت هاي عربي و اسلامي و جهان در جهت حمايت از ملت و آرمان ملت فلسطين و لغو محاصره نوارغزه، از آنان خواست تا به تلاش هاي خود درزمينه محاكمه و مجازات سران جنايتكار اسرائيل ادامه دهند.
در پايان اين بيانيه آمده است: كشورهاي غربي و آمريكا بايد دست از سياست هاي جانبدارانه خود از دشمن صهيونيستي كه به بهاي تضييع حقوق حقه و ملي و مسلم ملت فلسطين تمام مي شود، بردارند.
بيانيه مذكور تاكيد كرد كه يگانه راه فرا روي اين كشورها شناسايي حقوق حقه و مسلم ملت فلسطين است.
در همين رابطه «اسماعيل رضوان» از رهبران حماس نيز گفت كه حماس در سالروز تاسيس جنبش حماس ضمن تجديد ميثاق با آرمان هاي ملت فلسطين، و اعلام حمايت از پايبندي به گزينه مقاومت تاكيد مي كند تا زماني كه فلسطينيان ساكن قدس احساس امنيت و آرامش نكنند رژيم صهيونيستي هم روي امنيت و آرامش نخواهد ديد.
عبدالستار قاسم تحليلگر فلسطيني نيز با برشمردن دستاوردهاي حماس در مقابله با رژيم صهيونيستي تاكيد كرد كه اين جنبش 22 سال گذشته خواب را از چشمان رژيم صهيونيستي ربوده است.
وي تصريح كرد، اگر جنبش حماس تاسيس نمي شد مسئله فلسطين از مدت ها قبل حذف و نابود شده بود.
انتشار اسناد شكنجه
جنبش حماس با انتشار اسنادي شكنجه اعضاي حماس توسط تشكيلات خودگردان را افشا كرده است.
نويسندگان اين گزارش كه خود از زندانيان حماس در بند تشكيلات خودگردان بودند مدارك و اسنادي را ارائه كرده اند كه نشان مي دهد نيروهاي امنيتي محمود عباس چگونه آنها را شكنجه مي كرده اند.
اين اسناد كه در 61 صفحه تنظيم شده به جزئيات شكنجه و تلاش تشكيلات براي توقيف فعالان حماس در كرانه باختري اشاره مي كند.
تشكيلات خودگردان در بازجويي از اعضاي حماس از شيوه هايي نظير جنگ رواني و شكنجه هايي در حد مرگ استفاده مي كرده و از بازداشت شدگان مي خواسته تا حمايت از حماس را رها كرده و به تشكيلات خودگردان بپيوندند.
ساير رويدادها
¤ نماينده پارلمان لبنان مصوبه اخير اتحاديه اروپا در مورد قدس را ظالمانه توصيف كرد و گفت: اين شهر فقط پايتخت دولت فلسطين است.
¤ دبيركل جبهه مردمي فلسطين ادعا كرد كه اسرائيل در جنگ آتي اش سوريه را هدف قرار خواهد داد.
¤ دبيركل اتحاديه عرب از جامعه جهاني خواست به مسئوليت هايش در قبال ملت فلسطين عمل كند.
¤ روزنامه اينديپندنت چاپ انگليس در تحليلي نوشت، جنگ اسرائيل عليه نوارغزه بي سابقه ترين حد از وحشي گري بود.
¤ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين در نامه اي به نخست وزير رژيم صهيونيستي خواستار پايان دادن به طرح تبادل اسيران فلسطيني با گلعاد شاليت و آزادي اسيران فلسطيني شد.
¤ دو نظامي صهيونيست عصر روز يكشنبه با ورود به مسجدالاقصي به هتك حرمت اين مكان مقدس پرداختند.

 



آمريكا با بمباران سنگين مواضع شيعيان رسما وارد جنگ صعده شد

ارتش آمريكا با بمباران مواضع شيعيان يمن رسما وارد جنگ بر ضد الحوثي ها و كشتار شيعيان صعده شد.
به گزارش خبرگزاري ها، دفتر رسانه اي عبدالملك الحوثي، در بيانيه اي كه در اينترنت منتشر شد، اعلام كرد: هواپيماهاي آمريكايي به طور گسترده در بمباران هاي استان صعده و شمال و شرق شهر «ضحيان» و «ينسم» در روز يكشنبه و صبح دوشنبه شركت داشتند.
بر اساس اين گزارش، در اين حملات هوايي كه از هواپيماهاي بسيار پيشرفته آمريكايي و بمب هاي هوشمند ضد خودرو هدايت شونده ماهواره اي استفاده شده است، مناطق مختلف شمال صعده هدف 20 حمله هوايي قرار گرفت. در بيانيه الحوثي ها خاطرنشان شده است: جنگنده هاي آمريكايي بيش از 28 بار منطقه تهامه، رازح، شدا، غمر، منبه و الفيغه را مورد هدف بمب هاي سنگين خود قرار دادند.
مشاركت آمريكايي ها در جنگ عليه الحوثي ها، زماني فاش شد كه ژنرال ديويد پترائوس روز يكشنبه، رسماً اعلام كرد كه ارتش آمريكا، در چارچوب همكاري هاي نظامي و امنيتي، با هم پيمانان خود در منطقه، از يمن پشتيباني و حمايت مي كند.
وي گفت: ناوهاي آمريكايي كه در سواحل يمن مستقر هستند علاوه بر مراقبت و كنترل اوضاع از امدادرساني تسليحاتي به الحوثي ها جلوگيري مي كنند.
فرمانده نيروهاي آمريكايي در منطقه افزود: ما كمك هاي امنيتي مختلفي در اختيار يمن و همچنين اكثر كشورهاي منطقه قرار مي دهيم و به نيروهاي يمني آموزش مي دهيم.
اين سخنان ژنرال بلندپايه آمريكايي، نشان دهنده ورود مستقيم آمريكا به جنگ عليه شيعيان يمن، پس از ناكامي ارتش عربستان در دستيابي به اهداف خود اعلام شده است.
اين در حالي است كه آمريكا و يمن اخيراً توافقنامه همكاري هاي مشترك بين ارتش دو كشور را به امضا رساندند كه اين توافقنامه شامل تبادل اطلاعات و آموزش نيروهاي نظامي و آماده سازي آنها در زمينه هاي نظامي و امنيتي است.
به گزارش فارس، دولت يمن كه از سركوب جنگجويان الحوثي و خيزش هاي مردمي در داخل كشور ناتوان مانده است، بعد از اينكه دخالت عربستان را براي تارومار كردن شيعيان صعده ناموفق ديد، دست به دامان آمريكا شد تا با امضاي توافقنامه همكاري هاي نظامي، حضور اين كشور را براي مبارزه با الحوثي ها، قانوني جلوه دهد.
از سوي ديگر، ارتش عربستان از يكشنبه شب تا سحرگاه روز دوشنبه بيش از 375 موشك به مناطق مختلف شيعه نشين يمن شامل الملاحيط و بلندي هاي الدود، الدخان، الرميح شليك كرد. در همين حال بمب افكن هاي ارتش عربستان كه شبانه روز به بمباران مناطق مسكوني و روستاهاي شيعه نشين يمن مشغول هستند، روز يكشنبه با پرتاب راكت بر روي يك بازار پرجمعيت در منطقه رازح، موجب كشته شدن 70 نفر و مجروحيت 200 نفر ديگر شدند.
همچنين با وجود آشكار شدن اين كشتار فجيع مردم غير نظامي، هنوز عربستان و يمن واكنشي در اين مورد از خود نشان ندادند. به گفته شاهدان عيني، هواپيماهاي عربستان فقط در روز يكشنبه 50 بار اقدام به بمباران مواضع الحوثي ها در صعده و استان شيعه نشين عمران كردند.
روزنامه «القدس العربي» چاپ لندن نيز به نقل از منابع محلي اعلام كرد: در پي بمباران سنگين منطقه بني معين در صبح روز يكشنبه ده ها نفر از ساكنان منطقه كشته و زخمي شدند، در حالي كه اين منطقه فرسنگ ها دور از مناطق درگيري و تحت نفوذ الحوثي ها قرار دارد.

 



«سعدي» در فرانسه!

هيچ مي دانيد كه پنجمين رئيس جمهور فرانسه نام زيباي «سعدي» را بر خودش داشت، كه آن را هم البته از پدربزرگش به ارث برده بود كه يكي از علاقه مندان پروپاقرص «سعدي شيرازي»بود؟!
درواقع، «لازار كارنو»- همان پدربزرگ- قبل از آنكه به يك فرد انقلابي تبديل شود و پيروزي سال 1793 را براي كشورش تدارك ببيند، يك اومانيست بود و به «سعدي شيرازي»، شاعر نامدار ايراني، بسيار علاقه داشت. به همين خاطر هم، تصميم گرفت كه اسم فرزند ارشدش را- كه اتفاقاً هم خيلي زود يعني در 36سالگي درگذشت- «سعدي» بگذارد! خلاصه اينكه، به اين شكل بود كه پنجمين رئيس جمهور فرانسه «سعدي» شد. كه البته، بدنيست بدانيدكه اسم كاملش «ماري فرانسوا سعدي كارنو» بود، كه در 11 اوت 1837 در «ليموژ» فرانسه به دنيا آمد، در 3 دسامبر 1887 رئيس جمهور شد و در تاريخ 25 ژوئن 1894 هم رياستش تمام شد چون كه به قتل رسيد! و بازهم، جالب توجه است كه بدانيد نفوذ ادبيات ايران در فرانسه قرن نوزدهم به خاطر ترجمه آثار شعراي ايراني كاملاً محسوس است و در جاي جاي ادبيات فرانسه به چشم مي خورد. حالا، علاوه بر «فرانسوا سعدي كارنو»- كه مهندس هم بود- يكي ديگر از اعضاي اين خانواده كه فيزيكدان معروفي هم بود نام «سعدي» را داشت. او «نيكلا سعدي كارنو» بود. بعدها هم، نه تنها چند خيابان «پاريس» به اسامي «سعدي» و «سعدي كارنو» نامگذاري شد،بلكه يكي از خيابان هاي اصلي اين شهر هم «تهران» نام گرفته و اين خيابان ها هنوز هم به همين اسامي باقي مانده اند.
¤ سرويس خارجي كيهان

 



برلوسكني با دماغ و دندان شكسته راهي بيمارستان شد

نخست وزير ايتاليا پس از اينكه مورد حمله يك مرد مهاجم قرار گرفت، با بيني و دو دندان شكسته، راهي بيمارستان شد.
به گزارش خبرگزاري ها، سيليو برلوسكني، نخست وزير 73 ساله و نه چندان محبوب ايتاليا يكشنبه شب در پايان يك گردهمايي كه در ميلان برگزار شد، از سوي يك مرد 42 ساله با مجسمه اي كوچك از ناحيه دهان و صورت مورد حمله قرار گرفت كه بر اثر آن بيني و دو دندان وي شكست. براساس گزارش هاي رسيده و تصاوير موجود، برلوسكني در حالي كه صورتش غرق در خون شده بود بلافاصله به بيمارستان منتقل شد. نخست وزير ايتاليا كه با انواع و اقسام رسوايي ها روبرو است، در نخستين اظهاراتش پس از اين حادثه گفت: نزديك بود چشمم كور شود.برلوسكني در حال حاضر با پرونده فساد اخلاقي و اعتراضات گسترده مردمي روبه روست كه همگي منجر به افزايش فشارها براي استعفاي وي شده است.
خبرگزاري «آسوشيتدپرس» نيز به نقل از منابع بيمارستاني از ناراحتي شديد روحي «برلوسكني» به خاطر وقوع اين حادثه خبر داد و نوشت: «سان رافائل» سخنگوي بيمارستاني كه برلوسكني در آن بستري شده بود گفته، نخست وزير مي خواست بلافاصله به خانه بازگردد ولي بنا به تشخيص پزشكان شب را در بيمارستان ماند.اين منبع افزود: برلوسكني در حالي كه بهت زده و بي روحيه بود، درست نمي دانست چه اتفاقي برايش افتاده است.
گفتني است اين حمله پس از سخنراني وي در گردهمايي هزاران تن از حاميان وي از حزب «آزادي مردم» در ميداني در ميلان صورت گرفت.
پليس ايتاليا نيز روز گذشته از دستگيري فرد مهاجم كه «ماسيمو تارتاگليا» نام دارد خبر داد و گفت: اين مرد 42 ساله هيچ گونه سابقه كيفري ندارد.شبكه خبري يورونيوز نيز در اين باره اعلام كرد:احزاب چپ و راست ايتاليا حمله به نخست وزير اين كشور را محكوم و رسانه هاي اين كشور را متهم به شعله ور كردن آتش كينه كرد.گفته مي شود هزاران نفر از مردم ايتاليا ساعاتي پس از وقوع اين حادثه در يك نظرسنجي اينترنتي با متهم كردن برلوسكني به فساد، از وقوع اين حادثه حمايت كرده اند.

 



16 پليس افغان در حمله تروريست هاي طالبان جان باختند

شبه نظاميان مسلح با حمله همزمان به دو مركز پليس افغانستان در شمال غرب و جنوب اين كشور، 16 پليس افغان را كشتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت كشور افغانستان اعلام كرد، صبح ديروز شبه نظاميان مسلح به طور همزمان دو مركز پليس را در ولايت هاي «بغلان» در شمال غرب و «هلمند» در جنوب مورد حمله قرار دادند. براساس اين گزارش در هر كدام از اين حملات، هشت پليس افغان كشته شدند. اين در حالي است كه برخي منابع رسمي محلي ولايت هلمند گفتند حمله در اين ولايت توسط سه پليس افغان انجام گرفت. اين سه پليس ساير همقطاران خود را به رگبار بستند.
ديدار كرزاي و براون
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «حامد كرزاي»، رئيس جمهوري افغانستان، يكشنبه در پايگاه هوايي قندهار با «گوردون براون» نخست وزير انگليس ديدار و گفت وگو كرد. براون در اين ديدار، تشديد درگيري ها در افغانستان را پيش بيني كرد. كرزاي نيز پيشنهاد كرد 10 هزار نظامي خارجي تازه وارد به دو ولايت ناآرام قندهار و هلمند اعزام شوند.
خبر ديگر اينكه پايگاه اينترنتي «اينفورميشن كلييرينگ هاوس» فاش كرد، آمريكا محور اصلي معاملات هروئين و مواد مخدر در افغانستان است.
براساس اين خبر، كه به قلم «گلن فورد» خبرنگار نشريه «بار» گزارش شد، طبق يك توافق مافيايي، تمامي متحدان نظامي و سياسي آمريكا آلوده به معاملات مواد مخدر هستند.واشنگتن پست نيز تحليل كرد، ناكامي آمريكا در افغانستان، به جايگاه اين كشور در جهان لطمه مي زند.

 



گفت وگوهاي رئيس جمهور لبنان و اوباما در كاخ سفيد

رئيس جمهور لبنان در ديدار با باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا خواستار تجهيز ارتش لبنان شد.
به گزارش خبرگزاري ها، ميشل سليمان كه از روز شنبه سفر خود به آمريكا را آغاز كرده است عصر روز گذشته در ديدار با رئيس جمهور آمريكا بر تجهيز ارتش لبنان و وارد كردن سلاح و تجهيزات جديد و پيشرفته بدون شروط سياسي و نظامي تاكيد كرد.
وي همچنين خواستار توسعه روابط دوجانبه شد. موضوع اسكان آوارگان فلسطيني از ديگر موضوعات مورد بحث رؤساي جمهور دو كشور بود.
در همين رابطه ميشل سليمان مخالفت كشورش را با اسكان آوارگان فلسطيني به موجب قانون اساسي لبنان اعلام و خواستار بازگشت آنان به سرزمين اصلي شان شد.
رئيس جمهور لبنان همچنين خواستار عضويت موقت لبنان در شوراي امنيت شد.
تحليلگران سياسي منطقه معتقدند سفر ميشل سليمان به آمريكا با توجه به شرايط حساس كنوني منطقه و به ويژه ناكامي سفر جرج ميچل فرستاده ويژه آمريكا به منطقه از اهميت خاصي برخوردار است.
از سوي ديگر، منابع رسمي لبنان نزديك به رياست جمهوري اظهار داشتند كه موضوع سلاح حزب الله در دستور كار گفت وگوي رؤساي جمهور دو كشور قرار نداشته است.
اين سفر در حالي صورت مي گيرد كه شيخ نعيم قاسم معاون دبيركل حزب الله از رئيس جمهور خواست تا شنونده صرف اظهارات مسئولان آمريكايي نباشد.
وي از ميشل سليمان خواست موضوع اشغالگري رژيم صهيونيستي و آزادسازي مزارع شبعا و تپه هاي كفرشوبا را در ديدار خود مطرح سازد.
معاون دبيركل حزب الله گفت، سليمان مي تواند اين مواضع را به دقت بيان كند همچنانكه بارها و بارها بر حمايت از اين مواضع تاكيد كرده است.

 



صدور حكم بازداشت وزير خارجه پيشين اسرائيل در لندن

دادگاهي در لندن براي تزيپي ليوني كه در هنگام حمله به غزه وزير خارجه ايهود اولمرت نخست وزير رژيم صهيونيستي بود حكم بازداشت صادر كرد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، شبكه الجزيره قطر با پخش اين خبر اعلام كرد كه تزيپي ليوني به دليل اينكه به هنگام تجاوز رژيم صهيونيستي به غزه كه در آن هزاران غيرنظامي فلسطيني كشته يا زخمي شدند وزير خارجه كابينه رژيم صهيونيستي بود از سوي يك دادگاه در لندن به عنوان جنايتكار جنگي شناخته و حكم قضايي در مورد وي صادر شد.
گفتني است همزمان با سفر تزيپي ليوني به لندن و سخنراني وي در كنفرانس سالانه بنياد ملي يهوديان تظاهرات گسترده اي از سوي فلسطيني هاي ساكن لندن و فعالان صلح برگزار شد.

 



انتخابات رياست جمهوري شيلي به دور دوم كشيده شد

انتخابات رياست جمهوري شيلي پس از اينكه هيچ يك از كانديداها نتوانستند حد نصاب لازم براي پيروزي را كسب كنند، به دور دوم كشيده شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، دور نخست انتخابات رياست جمهوري شيلي صبح روز يكشنبه و با مشاركت بيش از هشت ميليون واجد شرايط در حالي برگزار شد كه هيچ پيروزي نداشت. در اين ميان «سباستين پينرا»، كانديداي راست گرا و 60 ساله اين دور از انتخابات توانست بيش از 44 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. «ادواردو فري» رئيس جمهور سابق و 67 ساله نزديك ترين رقيب «پينرا» نيز كه نامزد ائتلاف چپ ميانه حاكم است توانست 30 درصد از آرا را به خود اختصاص دهد تا بدين ترتيب دور دوم انتخابات با مشاركت اين دو در هفدهم ژانويه (27 دي ماه) با يكديگر به رقابت بپردازند. نامزدها براي پيروزي در دور نخست بايد 50 درصد به علاوه يك آرا را كسب كنند.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در اين باره نوشت، پس از اينكه «فري» از چپ گرايان خواست با يكديگر متحد شوند گفت: از ايد ه هاي رقباي خود استفاده خواهد كرد و افراد جوان نيز در دولت احتمالي وي جايگاه ويژه اي خواهند داشت. وي از دست زدن به يكسري اصلاحات براي پايان دادن به سلطه اتحاديه هاي بزرگ و روند سياسي نيز خبر داد.

 



ناآرامي سياسي شهرهاي آنكاراو اسلامبول را فرا گرفت

در پي غيرقانوني اعلام شدن يك حزب متعلق به كردهاي تركيه، شهرهاي آنكارا، اسلامبول و بيروت لبنان به صحنه درگيري ميان كردهاي معترض و ناسيوناليست هاي ترك تبديل شد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، ديروز خيابان هاي اسلامبول و آنكارا صحنه درگيري ميان كردهاي معترض از يك سو و ناسيوناليست هاي تركيه و پليس اين كشور از طرف ديگر بود. در اسلامبول، معترضان كرد كه حدود 200 نفر بودند به پمپ بنزين ها، فروشگاهها و اموال عمومي حمله كردند. در اين اثنا، جمعي از ملي گرايان ترك با در دست داشتن چاقو، درصدد مقابله با آنها برآمدند كه پليس ضد شورش وارد عمل شد. حوادث مشابهي نيز در آنكارا و شهرهاي جنوب شرق تركيه و حتي بيروت (پايتخت لبنان) رخ داد.
اخيرا دادگاه عالي تركيه حكم انحلال حزب «جامعه دموكراتيك» را صادر كرد. اين حزب متهم به همكاري پنهاني با حزب غيرقانوني كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) بوده است.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14