(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


سه شنبه 24 آذر 1388- شماره 19535
 

كوتاه اقتصادي
تسهيلات يك ميليارد دلاري دولت به صادركنندگان
وزير اقتصاد اعلام كرد پاسخ مثبت مجلس به اصلاح لايحه هدفمندسازي يارانه ها
هدفمند كردن يارانه ها قيمت مسكن را بالا نمي برد
وزير صنايع و معادن: 40 درصد رشد اقتصادي مربوط به صنعت و معدن است
آغاز بررسي كليات بودجه 89 در دولت
در 3 استان كشور 42هزار واحد مسكوني براي كپرنشينان احداث مي شود
انتخاب نمايندگان دولت و سهام عدالت درهيئت مديره مخابرات
دولت وضعيت واگذاري معدن انگوران را مشخص كرد
واگذاري 110 پروژه فرودگاهي به بخش خصوصي
براي اولين بار در كشور نرم افزار مديريت منابع انساني توليد شد
در پي گسترش موج بحران ابوظبي 10ميليارد دلار به دوبي كمك كرد
به منظور ايجاد پول واحد كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به توافق رسيدند



كوتاه اقتصادي

¤ مديرعامل شركت ملي نفت ايران گفت: توليد ايران از سال 1327 تا سال 1357 در مجموع 26 ميليارد بشكه بود كه اين ميزان از سال 57 تا سال گذشته به 34 ميليارد بشكه افزايش يافت كه حاكي از رشد 40 درصدي توليد نفت ايران از دوران پيش از پيروزي انقلاب تاكنون است.
¤ دبير همايش سازندگان در و پنجره گفت: نصب در و پنجره غيراستاندارد باعث هدر رفت 15 درصدي انرژي ساختمان ها مي شود.
¤ سمينار گزارشگري نوين مالي از سوي انجمن حسابداران خبره ايران 15و 16 دي ماه در تالار همايش هاي ابوريحان بيروني دانشگاه شهيد بهشتي برگزار مي شود.
¤ كريم وحيد، وزير برق عراق صبح ديروز به دفتر وزير نفت رفت تا براي توسعه بيشتر همكاري ها در تبادل سوخت و انرژي تصميم گيري كنند.
¤ وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد: تمام افراد واجد شرايط طرح مهر مي توانند در استان تهران غير از شهر تهران و كرج در هر نقطه اي كه مايل باشند اراضي با وام بانكي 150 ميليون ريالي دريافت نمايند.
¤ وزيران امور خارجه ايران و آذربايجان از توافق دو كشور براي افزايش همكاري هاي گازي خبر دادند و تاكيد كردند سطح همكاري هاي گازي دو كشور به زودي افزايش خواهد يافت.
¤ نخستين مركز هماهنگي پژوهش هاي كاربردي آب و آب و فاضلاب همزمان با هفته پژوهش در پارك علمي و فناوري خراسان راه اندازي مي شود.
¤ مديرعامل شركت ارتباطات سيار از تبادل 11 هزار پيامك در هر ثانيه و در شبكه اين اپراتور خبر داد.
¤ مدير سرمايه گذاري بيمه آسيا گفت: سود هر سهم مالي 88 بيمه آسيا با سرمايه 5/45 ميليارد توماني 192 ريال پيش بيني شده است.
¤ معاون برنامه ريزي و توسعه شركت ملي فولاد ايران اعلام كرد: مراحل طراحي ، اجرا، نصب و راه اندازي 8 طرح فولاد استاني به دست مهندسان و كارشناسان ايراني انجام مي شود.
¤ عضو كميسيون عمران مجلس با اشاره به بررسي عملكرد وزارت راه گفت: وزارت راه تاكنون تنها 40 درصد از اهداف برنامه چهارم را عملي كرده كه اين رقم تا پايان برنامه چهارم بيش از اين نخواهد شد.

 



تسهيلات يك ميليارد دلاري دولت به صادركنندگان

رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران گفت: بانك مركزي بيش از يك ميليارد و100ميليون دلار تسهيلات ارزي را جهت واردات مواد اوليه و مورد نياز صادركنندگان تخصيص داد.
بابك افقهي افزود: بازپرداخت تسهيلات اعطايي حداكثر به مدت يك سال از تاريخ معامله اسناد اعتبار اسنادي (LC) بوده و صرفا صادركنندگان بخش خصوصي امكان استفاده از آن را خواهند داشت.
وي با بيان اينكه اعتبار ياد شده پيرو دستور رياست جمهوري در مراسم روز ملي صادرات امسال و پيگيري هاي بي وقفه اين سازمان تخصيص يافته است، گفت: مطابق ابلاغيه اجرايي بانك مركزي به بانك هاي كشور، پرداخت اين ميزان تسهيلات بنا به تشخيص و تاييد وزارت بازرگاني خواهد بود.
وي با بيان اينكه نرخ سود اين تسهيلات نرخ لايبور به اضافه دو درصد خواهد بود، تصريح كرد: دولت دهم براساس «طرح مديريت واردات»، واردات كالاهاي مصرفي را محدود و واردات مواد اوليه، كالاهاي سرمايه اي و واسطه اي را در دستور كار قرار داده است تا با حمايت از توليدكنندگان داخلي صادركنندگان كشور، موتور محركه اقتصاد ملي شتاب يافته و صادرات غيرنفتي توسعه يابد.
معاون وزير بازرگاني با اشاره به اينكه سال گذشته صادرات غيرنفتي تامين كننده منابع ارزي مورد نياز براي 40درصد واردات كالاهاي كشورمان بوده است، افزود: در صورت بسيج توانمنديهاي بالقوه كشور مي توان اين مقدار را در سالهاي آتي ارتقا بخشيد و تخصيص تسهيلات يك ميليارد و500 ميليون دلاري براي حمايت از صادركنندگان بخش خصوصي در همين راستا اجرايي شده است.

 



وزير اقتصاد اعلام كرد پاسخ مثبت مجلس به اصلاح لايحه هدفمندسازي يارانه ها

وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد: براساس توافقات انجام شده با كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي در مجلس، قرار است نمايندگان به اصلاح لايحه هدفمند كردن يارانه ها راي مثبت دهند تا مقصود نهايي حاصل شود.
سيدشمس الدين حسيني در جمع خبرنگاران، جلساتي كه تاكنون بين دولت و مجلس براي بررسي لايحه هدفمند كردن يارانه ها برگزار شده، را سازنده خواند و گفت: هيئتي متشكل از اعضاي كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس و چند نفر از اعضاي هيئت دولت درباره لايحه مذاكراتي را انجام داده و توافقاتي نيز در اين خصوص حاصل شده است.
حسيني تصريح كرد: كميسيون ويژه و دولت، اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها را منوط به ايجاد ساز و كارهاي اجرايي مناسب مي دانند، ضمن اينكه ساز و كارهاي اجرايي بايد قابليت انعطاف براي مجريان را داشته باشد و ملاحظات نظارتي را نيز دربرگيرد.
حسيني اظهار داشت:بر اين اساس سازمان هدفمند كردن يارانه ها و يا يك شركت دولتي با تغيير اساسنامه براي منابع اين طرح تاسيس مي شود.
وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: در صورتي كه اين سازمان در قالب يك شركت دولتي ايجاد شود، دغدغه هاي دولت و ملاحظات نمايندگان مجلس نيز تامين مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه دولت و مجلس اصراري بر تامين خواسته هاي خود درباره لايحه هدفمند كردن يارانه ها ندارند، خاطرنشان كرد: قرار است براساس توافقات انجام شده با كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي، نمايندگان مجلس به لايحه راي مثبت دهند تا مقصود نهايي حاصل شود.

 



هدفمند كردن يارانه ها قيمت مسكن را بالا نمي برد

معاون امور ساختمان و مسكن وزير مسكن و شهرسازي گفت: عدم افزايش نقدينگي در فرآيند هدفمند كردن يارانه ها، ادامه سياست هاي انقباضي دولت در كنار سامانه كد رهگيري از افزايش قيمت مسكن تا پايان سال و سال آينده جلوگيري خواهد كرد.
منوچهر خواجه دلويي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سوال كه آيا قيمت مسكن تا پايان سال جاري و يا از اوايل سال آينده با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها افزايش مي يابد، اظهار داشت: قيمت مسكن تا پايان سال جاري با برنامه هايي كه دولت در طرح مسكن مهر در دست اجرا دارد، افزايش نخواهد يافت.
وي افزود: در خصوص اين كه آيا با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها از سال آينده قيمت مسكن نيز افزايش خواهد يافت، بايد بگويم آنچه دولت در هدفمندي يارانه ها طراحي كرده است، موجب افزايش نقدينگي عمومي نمي شود.
خواجه دلويي ادامه داد: در حقيقت در طرح هدفمندي يارانه ها بخشي از هزينه هاي انرژي را كه مردم مي خواهند پرداخت كنند، دولت ارائه مي كند بنابراين حجم نقدينگي در جامعه افزوده نمي شود.
معاون امور ساختمان و مسكن وزير مسكن و شهرسازي تاكيد كرد: اگر طرح هدفمندي يارانه ها به اين شكل عمل كند قيمت مسكن نيز افزايش نخواهد يافت.
خواجه دلويي خاطرنشان كرد: مهمترين موضوعي كه بر روي رشد قيمت مسكن تاثير مي گذارد رشد نقدينگي در جامعه است كه مي بينيم هيئت دولت همچنان بر سياست انقباضي تاكيد دارد.
وي افزود: تا زماني كه نقدينگي در جامعه رشد پيدا نكند و در كنار آن سامانه كد رهگيري كه با هدف مقابله با سوداگري مسكن تهيه شده اجرا شود، قيمت مسكن افزايش نخواهد يافت.
به گفته وي، سياست دولت رونق توليد مسكن و افزايش عرضه است.

 



وزير صنايع و معادن: 40 درصد رشد اقتصادي مربوط به صنعت و معدن است

وزير صنايع و معادن گفت: مشكلات بخش صنعت بر كسي پوشيده نيست، بحران جهاني شرايطي را براي ما پيش آورده است كه از آسيب آن در امان نيستيم، بحث نقدينگي و كاهش پرداخت تسهيلات هم از عواملي است كه به بخش توليد و صنعت كشور فشار وارد مي كند.
علي اكبر محرابيان صبح ديروز در نشست صبحانه خوري اتاق تهران با بيان اينكه كار با تشكل ها براي ما شيرين و واجب است اظهار داشت: يك اشتباه استراتژيك كه ما مرتكب شديم اين بود كه حضورمان در اتاق ايران را كافي مي دانستيم.
وي افزود: در اقتصاد كشور بخش صنعت و معدن در واقع نقش لوكوموتيو و محرك را بازي مي كند چرا كه اگر توليد خوبي داشته باشيم صادرات خوبي هم خواهيم داشت.
وزير صنايع و معادن با بيان اينكه در سال گذشته 40 درصد از رشد اقتصادي كشور مربوط به بخش صنعت و معدن بوده است اظهار داشت: صنعت كشور مثل كوه يخي است كه بيش از نيمي از آن زير آب است و بخشي از آن كه بيرون از آب است مربوط به توفيقات بخش صنعت و معدن است.
وي با اشاره به اينكه يكي از مشكلاتي كه گريبان توليدكننده و صنعتگر را گرفته است عدم عدالت در توزيع فرصت ها و سود است، اظهار داشت: نظام بازار در يك نظام توزيع نامتعادل منافع توليد كننده را فراهم نمي كند و از طرفي نظام توزيع كشور هيچ ريسكي را هم نمي پذيرد و تمام ريسك موجود به بخش توليد كشور منتقل مي شود.
محرابيان با اشاره به اينكه توانستيم در صنعت سيمان رضايت همگان را بدست آوريم اظهار داشت: در توليد و توزيع سيمان بيش از دو برابر قيمت واقعي به صورت رانت نهفته شده كه ما با يك تصميم خيلي ساده توانستيم ميزان نياز بازار را با افزايش توليد پاسخ دهيم، در حالي كه پيش از اين كل فشارها به روي توليدكننده بود اما ما سعي كرديم نظام توزيع را متفاوت كنيم و مسئوليت را به بخش خصوصي بدهيم و بايد بقيه بخش هاي صنعت و توليد كشور سيمان را يك الگو براي خود قرار دهند.
وزير صنايع و معادن گفت: بايد مراقب باشيم و بدانيم كه منشأ بحران جهاني مالي بوده است و ربطي به بخش توليد و صنعت نداشته، اما بخش صنعت ضربه ديده است.
اين گزارش حاكي است: رئيس اتاق بازرگاني تهران گفت: فضاي توليد و صنعت كشور در نشاط به سر نمي برد. يحيي آل اسحاق در اين نشست اظهار داشت: همه ما مي دانيم كه بخش صنعت خود وابسته به ساير حوزه هاي اقتصادي كشور است و چنانچه اين بخش ها به درستي كار كنند برآيندشان خود را در حوزه توليد و صنعت كشور نشان خواهد داد.
وي افزود: مي دانيم كه وزارت صنايع به تنهايي نبايد پاسخگوي سأالات بخش خصوصي باشد اما وزير صنايع به عنوان نفر اول بخش صنعت كشور مي تواند ما را در حل اين مسائل تا حدي زيادي ياري رساند و با توجه به تعامل خوبي كه با ساير سازمان هاي مربوطه دارد بخش خصوصي را چند گام در حل مشكلات به جلو ببرد. رئيس اتاق بازرگاني تهران با اشاره به الزام بازگرداندن نشاط به حوزه اقتصاد كشور گفت: در اكثر بخش هاي اقتصادي، چه حوزه هاي داخلي و چه خارجي و يا بانكي و پولي، صادرات و واردات با مشكلات قابل لمسي مواجه هستيم. بخش صنعت نيز از اين مشكلات مبرا نيست.
وي افزود: ممكن است در برخي واحدها كه عمدتاً واحدهاي بزرگي هستند رشد اقتصادي داشته باشيم اما آن چه كه روشن است اين است كه كل فضاي توليد و صنعت كشور در نشاط به سر نمي برد و واحدهاي توليدي ما با مشكلات زيادي روبرو هستند و آسيب هايي ديده اند كه توجه ويژه اي مي طلبد.
بنابراين گزارش: وزير صنايع و معادن در حاشيه اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره طرح استيضاح خود در مجلس شوراي اسلامي تنها سكوت كرد و از ميان خبرنگاران رفت.
وزير صنايع و معادن همچنين هرگونه واگذاري ايران خودرو به دليل بدهي را رد كرد و گفت: چنين چيزي صحت ندارد.


 



آغاز بررسي كليات بودجه 89 در دولت

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: بررسي كليات بودجه سال 1389 كل كشور در هيأت دولت آغاز شده است.
رحيم ممبيني در گفت وگو با ايرنا، افزود: در جلسه روز يكشنبه هيأت دولت كليات بودجه سال 1389 از حيث منابع و مصارف به تصويب رسيد و در جلسات آتي هيأت دولت جزئيات بودجه سال آينده بررسي خواهد شد.
وي افزود: بودجه پيشنهادي سال 1389 كل كشور، براساس قوانين بالادستي و اولويت هاي دولت دهم و سياست هاي كلي برنامه پنجم توسعه بخصوص اصل 44 قانون اساسي، توسط معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي تهيه شده است.
ممبيني گفت: منابع بودجه شامل: درآمدهاي مالياتي، ساير درآمدها، درآمدهاي حاصل از فروش نفت و گاز و منابع حاصل از واگذاري دارايي مالي از قبيل فروش سهام توسط دولت است.
وي تأكيد كرد: در بودجه پيشنهادي سال آينده، تعيين سهم دولت از درآمدهاي نفت و گاز با رعايت اصول صندوق توسعه ملي انجام شده است.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي گفت: مصارف بودجه نيز شامل: هزينه هاي جاري و عمراني است كه در تعيين آنها، رعايت رونق اقتصادي و رسيدن به نرخ رشد اقتصادي هشت درصد در سال مورد توجه قرار گرفته است.
ممبيني افزود: در سياست هاي برنامه پنجم توسعه تأكيد شده كه جهت گيري منابع نفت و گاز بايد به سمت طرحهاي زاينده اقتصادي و تحقق رشد اقتصادي هشت درصدي در سال باشد.
وي افزود: در مصارف بودجه سال 1389 كل كشور، تعهدات مالي دولت برابر با اسناد و مداركي كه وجود دارد، تنظيم شده است.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي در مورد زمان ارايه بودجه به مجلس شوراي اسلامي گفت: اميدواريم در زمان مناسب بتوانيم بودجه را تقديم مجلس كنيم.
ممبيني با اشاره به تصويب يك فوريت از طرح اصلاح قانون بودجه سال 1388 در مجلس شوراي اسلامي، گفت: تصويب اين طرح نشانه دغدغه دلسوزانه نمايندگان مجلس براي اجراي بودجه است كه با هدف اجراي بهتر قانون مديريت خدمات كشوري و جبران كسري بودجه عمراني و كمك به دولت تهيه شده است.
وي افزود: تصويب نهايي اين طرح در مجلس هشت هزار و 500 ميليارد تومان كسري اعتبارات دولت را جبران مي كند.

 



در 3 استان كشور 42هزار واحد مسكوني براي كپرنشينان احداث مي شود

معاون بنياد مسكن انقلاب اسلامي اعلام كرد: براساس برنامه ريزي صورت گرفته براي ساخت 42هزار واحد مسكوني ويژه كپرنشينان در سه استان هرمزگان، كرمان و سيستان و بلوچستان تاكنون 65درصد اعتبارات تخصيصي جذب شده است.
عزيز الله مهديان در گفت وگو با ايرنا، تصريح كرد: هر يك از واحدهاي مسكوني روستايي 75ميليون ريال تسهيلات بانكي دارند.
وي افزود: اطلاعات جمع آوري شده از سه استان مذكور نشان مي دهد بالغ بر 100 هزار واحد مسكوني براي كپرنشينان نياز است كه تاكنون براي حدود 90 هزار واحد مسكوني تعيين تكليف شده است.
به گفته مهديان، استان كرمان با سهم بالغ بر 55 هزار واحد كپرنشين بالاترين سهم در بين سه استان مذكور را دارد و سيستان و بلوچستان با حدود 30 هزار واحد كپرنشين در رده بعدي قرار مي گيرد و بقيه در استان هرمزگان ساكن هستند.
كپر، خانه اي است كه آن را از حصير درخت خرما مي سازند، طول آن معمولاً از 5/2متر تا 4 متر، عرض آن بين 2 تا 3 متر و ارتفاع آن نيز حداكثر به 2 متر مي رسد. به شكل بيضي و روي آن را با حصير مي پوشانند و اين خانه اي است كه مردم برخي مناطق كويري در جنوب و جنوب شرقي كشور از آن در تمام عمر استفاده مي كنند. در واقع كپر خانه اي است كه حداقل هاي يك زندگي روستايي را نيز ندارد.
معاون بازسازي و مسكن روستايي بنياد مسكن اضافه كرد: اين نهاد برنامه كپرزدايي ندارد، بلكه در جوار واحد مسكوني احداثي در ارتفاع 40 تا 80 سانتيمتري از زمين يك واحد كپر مطابق با اقليم منطقه ساخته مي شود.
وي گفت: كپر طراحي شده براي افراد بومي منطقه ضمن آنكه بهداشتي است، امكان اقامت افراد محلي را در هنگام شرايط آب و هوايي مناسب فراهم مي سازد.
به گفته مهديان، انتظار مي رود ظرف دو تا سه سال آينده در سطح سه استان ياد شده كپرنشينان در واحدهاي مسكوني مناسب و ايمن اسكان يابند و در شرايط آب و هوايي مناسب نيز بتوانند از كپرهاي پيش بيني شده در جوار خانه هاي خود بهره گيرند.

 



انتخاب نمايندگان دولت و سهام عدالت درهيئت مديره مخابرات

مديرعامل شركت ارتباطات سيار و عضو سابق هيئت مديره شركت مخابرات ايران، به عنوان نمايندگان حقوقي دولت و سهام عدالت در هيئت مديره جديد شركت مخابرات ايران معرفي شدند.
محمد حسين پور مديركل روابط عمومي وزارت ارتباطات به موبنا گفت: با توجه به آنكه دو نفر از اعضاي هيات مديره شركت مخابرات ايران از طرف دولت و شركت كارگزاري تسويه سهام عدالت بايد معرفي مي شدند، وحيد صدوقي و ناصر يوسف پور به عنوان دو نماينده حقوقي در هيات مديره اين شركت قرار خواهند گرفت. همچنين وفا غفاريان از طرف شركت توسعه اعتماد مبين، مصطفي سيدهاشمي از طرف شركت مبين و مسعود مهردادي از طرف شركت مهستان به عنوان اعضاي هيات مديره معرفي شدند.

 



دولت وضعيت واگذاري معدن انگوران را مشخص كرد

هيئت دولت به منظور خصوصي سازي مطمئن و جلوگيري از استفاده انحصاري و با هدف حفظ منافع و سودرساني به مردم استان زنجان، با واگذاري معدن انگوران به صورت كنسرسيومي با شرط اختصاص 20درصد سود آن به عمران و توسعه استان زنجان موافقت كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع ر ساني دولت معدن انگوران كه تامين كننده مواد اوليه بيش از 60 كارخانه است، طي سالهاي گذشته در مالكيت بخش خصوصي بود كه با اتمام مدت اجاره آن به بخش خصوصي، به علت مشكلات ايجاد شده از جمله نارضايتي كارخانه داران، دولت اداره آن را بر عهده گرفت.
دولت با پيشنهاد وزارت صنايع، تصويب كرد كه معدن انگوران طبق همان شيوه پيشنهادي ابتدايي وزارت صنايع به صورت كنسرسيومي به شركت هاي فعال در عرصه سرب و روي كشور واگذار شود. بر اين اساس، هيئت وزيران در جلسه8/9/1388 بنا به پيشنهاد وزارت صنايع و معادن و به استناد ماده 12 قانون معادن- مصوب 1372- تصويب كرد كه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در چارچوب قوانين و مقررات مربوط و با رعايت اين تصويب نامه نسبت به واگذاري بهره برداري از معدن انگوران به كنسرسيومي متشكل از شركت توسعه معادن روي ايران (سهامي عام) به ميزان 75درصد و ديگر شركت هاي فعال در صنعت روي به ميزان 25درصد اقدام نمايد.

 



واگذاري 110 پروژه فرودگاهي به بخش خصوصي

معاون برنامه ريزي و نظارت شركت فرودگاههاي كشور گفت: تاكنون بخش خصوصي حدود 600 ميليارد ريال (60 ميليارد تومان) به صورت ساخت، بهره برداري و تحويل (BOT) در پروژه هاي فرودگاهي سرمايه گذاري كرده است.
محمدرضا عبدالرحيمي در جمع خبرنگاران افزود: بحث مشاركت بخش خصوصي در پروژه هاي فرودگاهي از 17 سال پيش در فرودگاه مهرآباد آغاز شد و تاكنون نيز ادامه دارد.
وي افزود: هم اكنون حدود 110 پروژه آماده سرمايه گذاري در تمام فرودگاه هاي كشور به جز فرودگاه حضرت امام خميني(ره)، شناسايي شده است.عبدالرحيمي سپس تصريح كرد: در فرودگاه حضرت امام خميني(ره) نيز سرمايه گذاري با حجم بيش ا ز 60 تريليون ريال (شش هزار ميليارد تومان) در فاز دوم با مشاركت بخش خصوصي در حال انجام است. وي درادامه سياست شركت فرودگاههاي كشور را استقبال از حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي در پروژه هاي فرودگاهي برشمرد و اظهار داشت: اين شركت از حضور سرمايه گذاران داخلي و خارجي به لحاظ منابع مالي و تخصص در پروژه هاي عملياتي و غيرعملياتي فرودگاهي حمايت مي كند.
معاون برنامه ريزي و نظارت شركت فرودگاه هاي كشور همچنين گفت: سرمايه گذاران براي حضور در پروژه هاي مختلف فرودگاهي از حمايت قانوني برخوردار خواهند بود، ضمن اينكه آنها در اولويت بهره برداري مجدد از اين پروژه ها قرار دارند.

 



براي اولين بار در كشور نرم افزار مديريت منابع انساني توليد شد

نرم افزار مديريت منابع انساني يكي از بزرگترين نرم افزارهاي به كار گرفته شده در دنيا در ايران نيز توليد شد.
بابك قطبي مجري طرح توليد اين نرم افزار و مديرعامل شركت توليدكننده در جمع خبرنگاران گفت: اين محصول در دنيا به عنوان يكي از بزرگترين نرم افزارها توليد شده و در كشور ما نيز شركت هايي با وارد كردن از آن استفاده مي كنند. وي افزود: كارشناسان ايراني شاغل در شركت پارس سيستم از سال 77 مطالعات اوليه براي توليد اين نرم افزار را آغاز كردند. وي گفت: اين مجموعه نرم افزاري مجموعه يك سازمان را بطور كل در يك محيط انفورماتيك قرار مي دهد و تمام نيازهايي را كه مديران دارند پيش بيني كرده است.
وي افزود: در حقيقت يك متناسب سازي با كار سازمانها را اين نرم افزار انجام مي دهد و به عنوان مثال: اطلاعات سازمان مانند: آرشيو، اسناد، اتوماسيون اداري، مديريت استراتژيك و ... را دربرمي گيرد. قطبي خاطرنشان ساخت: در حوزه صنعت و بازرگاني اين نرم افزار بيشترين كار را انجام مي دهد و از انحصار اطلاعات جلوگيري مي كند.
وي گفت: صنايع براي كاهش قيمت تمام شده توليد محصول، افزايش بهره وري، تصميم گيري هاي سريع مديريتي نسبت به تغيير بازار مي توانند از اين نرم افزار استفاده كنند.
وي افزود: درستي و صحت اطلاعات و آمار در اين نرم افزار قطعي است. قطبي يادآور شد: براي توليد اين نرم افزار 400 نفر سال كار كارشناسي شده و هزينه توليد آن 6 ميليارد تومان است.
وي گفت: مركز صنايع نوين وزارت صنايع 390 ميليون وام براي توليد اين نرم افزار در اختيار ما قرار داده است. وي در پاسخ به اين سوال كه قيمت خريد اين نرم افزار در داخل چه ميزان است گفت: اگر سازماني بخواهد از كل مجموع اين نرم افزار استفاده كند بايد 400 ميليون بپردازد. وي قيمت خارجي آنرا 3 برابر قيمت آن در داخل ذكر كرد. وي در پايان گفت: همايشx در رابطه با معرفي اين نرم افزار روز چهارشنبه 25 آذرماه با عنوان مديريت منابع سازمان، طرح تحول اقتصادي و افزايش هزينه ها در تهران برگزار مي شود.

 



در پي گسترش موج بحران ابوظبي 10ميليارد دلار به دوبي كمك كرد

در پي گسترش موج بحران مالي جهاني به بازارهاي دوبي، ابوظبي اعلام كرد كه در سررسيد بدهي هاي شركت ساختماني نخيل مبلغ 10ميليارد دلار به دوبي كمك كرده است.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، حكومت محلي دوبي امروز همزمان با سررسيد پرداخت بدهي هاي شركت ساختماني بحران زده «نخيل» اعلام كرد كه مبلغ 10ميليارد دلار را از حكومت محلي ابوظبي به عنوان كمك دريافت كرده است.
بنابراين گزارش، شركت نخيل در سر رسيد بدهي هاي خود امروز مكلف بود تا مبلغ 4/1ميليارد دلار را به صاحبان اوراق قرضه بپردازد.
اين گزارش افزود: اين اقدام در حالي صورت گرفت كه در پي اعلام دبي ورلد مبني بر عدم توانايي پرداخت بدهي 26ميليارد دلاري خود در سررسيد مقرر، موج جديد بحران اقتصادي بازارهاي سهام اين منطقه را در برگرفت.
خبرنگار الجزيره از نشست شوراي همكاري هاي خليج فارس در كويت، افزود: در حالي كه انتظار مي رفت حكومت محلي ابوظبي همتاي اماراتي خود را براي فرار از موج جديد بحران اقتصادي در اين كشور كمك كند اما ميزان مبلغ اين كمك مشخص نبود.
در همين حال كمال ريشا تحليلگر اقتصادي و نويسنده پايگاه اطلاع رساني شفاف الشرق الاوسط نوشت: بايد به شيوخ دبي تاكيد كرد كه حتي در صورت تغيير قوانين و عبور از بحران اقتصادي باز دبي سال هاي آينده ديگر بسان دبي پنج سال گذشته نخواهد بود.
به گزارش بلومبرگ، دولت آلمان طي سال 2010 با بدترين كسري بودجه پس از جنگ جهاني دوم روبرو است به طوري كه ميزان درآمدهاي مالياتي اين كشور به شدت كاهش و هزينه هاي بيكاري به طور چشمگيري افزايش خواهد يافت. دولت آلمان امسال حدود 329ميليارد يورو اوراق قرضه به فروش رسانده است و اين رقم طي سال 2010 به بيش از 330 تا 350 ميليارد يورو خواهد رسيد. اشتفان كامپيتر معاون وزير دارايي آلمان تاكيد كرد، شرايط بودجه 2010 بدترين شرايط پس از جنگ است. افزايش هزينه هاي بهداشت و بيكاري در سال 2010 فشار زيادي به بودجه آلمان وارد خواهد كرد.
لايحه بودجه دولت مركل قرار است 16دسامبر منتشر شود. ميزان خالص استقراض دولت آلمان از 37ميليارد يورو در سال 2009 به بيش از 86ميليارد يورو در سال 2010 افزايش خواهد يافت. هزينه هاي بيكاري و بهداشت و سلامت نيز 33 ميليارد يورو افزايش خواهد داشت.
به اعتقاد كارشناسان اقتصادي افزايش هزينه هاي بودجه به خصوص در بخشهاي بهداشت و بيكاري نشانگر تاثيرات منفي شديد بحران مالي بر اقتصاد آلمان است.ولفگانگ شوابل وزير اقتصاد آلمان نيز تاكيد كرد، ميزان كسري بودجه اين كشور طي سال 2010 به بيش از 6 درصد توليد ناخالص داخلي خواهد رسيد كه اين بالاترين رقم از سال 1999به شمار مي رود.

 



به منظور ايجاد پول واحد كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس به توافق رسيدند

يك مقام كويتي از توافق وزيران خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس بر سر جدول زماني براي ايجاد پول واحد، خبر داد.
خبرگزاري رسمي كويت (كونا)، به نقل از خالد الجارالله معاون وزير خارجه اين كشور اعلام كرد توافق بر سر جدول زماني در خصوص ايجاد پول واحد در كشورهاي عرب حاشيه خليج فارس حاصل شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، معاون وزير خارجه كويت جزييات بيشتري در اين خصوص اعلام نكرد.
وزيران خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس صبح امروز به نشست خود براي آماده كردن دستور كار اجلاس سران پايان دادند. نشست سران اواخر وقت امروز آغاز مي شود.
انتظار مي رود پيمان اتحاديه پولي خليج فارس در اين نشست به تصويب برسد. شش كشور عضو شوراي همكاري خليج فارس براي انتشار پول واحد در سال دو هزار و ده تلاش مي كنند ولي از برنامه بسيار عقب هستند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14