(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30 آذر 1388- شماره 19540
 

تصويب بودجه 626 ميليارد دلاري پنتاگون در سناي آمريكا
فيلمساز آمريكايي : نظام سرمايه داري اصلاح پذير نيست
چها رسوي پنج قا ره
ابومازن همكار سازمان سيا تأييد گزارش گاردين از سوي حماس
دبيركل حزب الله: پاك ترين جنبش مقاومت درجهان هستيم
زنان و كودكان صعده زير آتش 1000 موشك سعودي
كلمبيا با حمايت پنتاگون در مرز با ونزوئلا پايگاه نظامي احداث مي كند
گفت وگوي مالكي و مبارك درقاهره براي حل اختلاف هاي عراق و مصر
آغاز بررسي صلاحيت وزيران كرزاي در مجلس افغانستان
حزب حاكم پاكستان: دولت زرداري از قدرت كنار نمي رود
در ديدار با سعدالدين حريري بشاراسد: امنيت لبنان امنيت سوريه است
علامه فضل الله: عاشورا بايد موجب وحدت كشورهاي اسلامي شود



تصويب بودجه 626 ميليارد دلاري پنتاگون در سناي آمريكا

مجلس سناي آمريكا لايحه 626 ميليارد دلاري بودجه دفاعي پنتاگون را تصويب و آن را تسليم رئيس جمهور كرد.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، لايحه بودجه دفاعي 626 ميليارد دلاري آمريكا روز شنبه پس از تصويب در مجلس سناي اين كشور براي امضاي «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا به كاخ سفيد ارسال شد.
لايحه فوق با 88 رأي موافق در برابر تنها 10 رأي مخالف به تصويب رسيد كه اين امر نشان دهنده حمايت كنگره از تأمين هزينه هاي وزارت دفاع اين كشور براي مجهز كردن نيروها در جنگ هاي خارج از آمريكاست.بدين ترتيب 128 ميليارد دلار براي عمليات نظامي در عراق و افغانستان هزينه خواهد شد و حقوق نظاميان ارتش نيز افزايش 3/4 درصدي خواهد يافت.

 



فيلمساز آمريكايي : نظام سرمايه داري اصلاح پذير نيست

«مايكل مور»، مستندساز معروف آمريكايي گفت نظام سرمايه داري داراي ساختاري غيراخلاقي بوده و اصلاح پذير نيست.
به گزارش هفته نامه آلماني «اشپيگل»، «مايكل مور»، در پاسخ به پرسشي درباره بحران اقتصادي حاكم بر آمريكا گفت: اين موضوع با توجه به وضعيت زندگي مردم در سال 2008 كاملا مشهود بود اما رسانه هاي آمريكايي به دليل اطلاع رساني مغرضانه و نادرست وظيفه خود را به درستي انجام ندادند.
اشپيگل در ادامه با اشاره به آخرين ساخته «مور» با عنوان «نظام سرمايه داري» پرسيد كه «آيا اين فيلم با آموزه هاي ديني براساس مذهب پروتستان مبني بر كسب درآمد در راستاي خواست خداوند مغايرت ندارد؟» كه مور در پاسخ گفت: «اكنون جهان به سويي مي رود كه با آموزه هاي مسيح در تضاد است.»

 



چها رسوي پنج قا ره

بزرگترين توليدكننده اورانيوم
رئيس شركت ملي هسته اي قزاقستان اعلام كرد كه اين كشور تا پايان سال جاري ميلادي در زمينه توليد اورانيوم طبيعي مقام اول را در جهان به خود اختصاص خواهد داد.
قزاقستان همچنين در زمينه غني سازي اورانيوم طبيعي، توليد سوخت راكتور و ايجاد بهره برداري از راكتورهاي كوچك و متوسط جايگاه بسيار مهمي در بين كشورهاي هسته اي جهان دارد.
42 ميليون آواره
سازمان پزشكان بدون مرز اعلام كرد در سال 2009 ميلادي حدود 42 ميليون نفر در جهان آواره بوده اند.
يكي از مديران اين سازمان اظهار داشت از ميان 37 كشور جهان پاكستان، سريلانكا و سومالي بيشترين تعداد آوارگان را در خود جاي داده اند.
بلندگوهاي تبليغاتي اسرائيل
رسانه هاي آمريكايي تبديل به بلندگوهاي تبليغاتي رژيم صهيونيستي شده اند.
يك نويسنده آمريكايي با انتشار مقاله اي به شدت از نفوذ دستگاه تبليغاتي رژيم صهيونيستي در ميان نشريات آمريكايي انتقاد كرد و گفت، نشريات آمريكايي فقط منعكس كننده افكار صهيونيست ها هستند.

 



ابومازن همكار سازمان سيا تأييد گزارش گاردين از سوي حماس

سخنگوي حماس گفت، محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان با دشمنان و از آن جمله سازمان سيا عليه ملت فلسطين همدست شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، «سامي ابوزهري» در يك كنفرانس مطبوعاتي درباره گزارش روزنامه انگليسي گاردين در مورد همكاري بين دستگاه هاي امنيتي تشكيلات خودگردان و سازمان سيا از جمله همكاري در شكنجه اعضاي بازداشت شده حماس در كرانه باختري را تاييد كرد.
ابوزهري از «باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا خواست تا ژنرال «كيث دايتون» فرمانده آمريكايي را كه هماهنگ كننده امنيتي بين رژيم صهيونيستي و تشكيلات خودگردان است، فوري از كرانه باختري فرا بخواند و به سياست خود در حمايت از اشغالگران صهيونيست و فتنه انگيزي بين مردم فلسطين دست بكشد.
وي افزود: گزارش روزنامه گاردين تاييد مي كند كه دولت آمريكا به طور مستقيم در جنگ عليه حماس و اقدامات امنيتي عليه اين جنبش در كرانه باختري دست دارد و ژنرال دايتون فرماندهي اين جنگ را با هدف تلاش براي از بين بردن حماس در كرانه باختري عهده دار است.
ابوزهري گفت كه دايتون براي اجراي اين نقشه خود به شركت هاي امنيتي بين المللي تكيه كرده است.
وي همچنين محمود عباس را «مسئول اين جنايات و دست داشتن با دشمنان عليه ملت فلسطين» دانست و گفت: گزارش گاردين دليل دروغ بودن ادعاهاي عباس درباره تمايل براي برقراري آشتي ملي در فلسطين است و نشان مي دهد كه گفته هاي وي در اين زمينه صرفاً شعارهايي پوچ است.
در همين رابطه روزنامه فلسطين اليوم نيز اعلام كرد «باراك اوباما »رئيس جمهور آمريكا بودجه كمك هاي خارجي سال 2010 آمريكا شامل دوميليارد و 775ميليون دلار كمك به رژيم صهيونيستي و 500 ميليون دلار كمك به تشكيلات خودگردان فلسطين را امضا كرد.
كمك هاي آمريكا به تشكيلات خودگردان براي آموزش نيروهاي امنيتي تشكيلات خودگردان براي سركوب مبارزان حماس توسط ژنرال كيث دايتون اختصاص يافته است.
از سوي ديگر، محمود عباس با ابراز نااميدي خود از اوضاع كلي مذاكره با رژيم صهيونيستي و روند صلح اعلام كرد كه هنوز به دولت آمريكا اميد دارد.
فشار مصر براي تعويق تبادل اسرا
تلويزيون رژيم صهيونيستي فاش كرد كه دولت مصر به خاطر ترس از افزايش محبوبيت و جايگاه حماس از اسرائيل خواسته است تبادل اسرا را به تعويق بيندازد.
به گزارش خبرگزاري فارس، كانال دوم تلويزيون رژيم صهيونيستي گزارش داد كه دولت مصر رسماً از كابينه اسرائيل درخواست كرد تا انجام تبادل اسرا را به تعويق اندازد زيرا در شرايط كنوني انجام اين معامله به نفع جنبش حماس خواهد بود.
براساس اين گزارش، درخواست دولت مصر از اسرائيل در سايه گفت وگوي ملي فلسطينيان بين فتح وحماس در قاهره صورت گرفت و قاهره ترس از اين دارد كه انجام تبادل اسرا به افزايش محبوبيت حماس نه تنها در غزه بلكه در كرانه باختري بينجامد و همين امر باعث شود كه حماس از جايگاه قدرت با فتح سخن گويد.
در همين رابطه «محمد نزال» عضو دفتر سياسي حماس گفت كه مذاكرات تبادل اسرا با اسرائيل در حال حاضر در نتيجه مخالفت اسرائيل با آزادي تعداد زيادي از اسراي فلسطيني دچار وقفه شده است.
وي همچنين گفت كه تلاش فلسطينيان در نتيجه پافشاري عجيب طرف ناظر مصري بر امضاي سند آشتي و اصرار حماس براي اجراي برخي اصلاحات در اين سند به بن بست رسيده است و هرگونه سخن درباره نزديكي تحقق آشتي تنها يك آمال و آرزو است و واقعيتي ندارد.
جنايت عليه بشريت
سخنگوي جنبش حماس اقدام مصر در ساخت ديوار فولادي در مرز اين كشور با غزه را جنايتكارانه توصيف كرد و گفت با احداث اين ديوار ارسال موادغذايي، دارويي، لباس و پوشاك براي 5/1ميليون ساكن نوار غزه متوقف مي شود.
«فوزي برهوم» با اشاره به شكست رژيم صهيونيستي در جنگ 22 روزه غزه گفت: به دنبال اين شكست، آمريكا درصدد بود كه نظارت بر مرز نوار غزه را بين المللي كند. براساس همين سياست است كه اينك شاهد احداث ديوار فولادي در مرز مصر با نوار غزه هستيم.
سخنگوي حماس تصريح كرد: شايسته دولت مصر اين نيست كه اجازه دهد چنين ديواري احداث شود بلكه اين كشور بايد با محاصره نوار غزه مخالفت كند و گذرگاه هاي ارسال كمك هاي بشردوستانه را به نوار غزه باز كند.
طاهر نونو سخنگوي ديگر حماس نيز گفت كه حماس قصددارد در زمينه ساخت ديوار فولادي با رهبران مصر تماس هاي رسمي داشته باشد.
وي افزود، نوار غزه و ملت فلسطين هيچ گاه خطري براي امنيت ملي مصر نبوده و نخواهد بود و احتياجي به كشيدن اين ديوار نيست.
اين در حالي است كه محمود عباس رئيس تشكيلات خودگردان از احداث ديوار فولادي در مرز مصر و غزه استقبال كرد.
روزنامه اردني الدستور نيز فاش كرد كه اين ديوار فولادي كه لكه ننگي بر چهره كشورهاي عربي است با طراحي آمريكا ساخته شده است و فرانسه و مصر شريك جرم آمريكا در ساخت اين ديوار هستند.
ساير رويدادها
¤ تشكيلات خودگردان 13عضو حماس را بازداشت كرد.
¤ مذاكره كننده ارشد فلسطيني ها گفت، درصدد رفتن به لاهه براي به جريان انداختن كنوانسيون چهارم ژنو در زمينه حمايت از غيرنظاميان در زمان جنگ هستيم.
¤ يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين گفت، تمديد رياست محمود عباس مشكلات را حل نمي كند بلكه بيشتر خواهد كرد.
¤ كارشناسان بين المللي درباره اثرات خطرناك سلاح هاي سمي رژيم صهيونيستي در غزه هشدار دادند.
¤ تلويزيون رژيم صهيونيستي در گزارشي سرقت اعضاي بدن فلسطيني ها در يكي از آكادمي هاي پزشكي اين رژيم را تاييد كرد.

 



دبيركل حزب الله: پاك ترين جنبش مقاومت درجهان هستيم

دبيركل حزب الله لبنان ضمن تاكيد بر اين نكته كه حزب الله پاك ترين جنبش مقاومت درجهان است اظهارداشت: حزب الله از جنگ رواني آمريكا و اسرائيل ترس و واهمه اي ندارد.
به گزارش خبرگزاري ها، سيدحسن نصرالله درمراسم عزاداري اباعبدالله الحسين (ع) درشهر بيروت اظهار داشت، هدف آمريكايي ها و اسرائيلي ها از به راه انداختن جنگ رواني ترساندن و مرعوب كردن ما است ولي ما هيچگونه ترس و نگراني از اين ابزارها نداريم.
وي افزود: جنگ رواني چيز جديدي نيست بلكه قدمت آن به قدمت جنگ ها در طول تاريخ بشري مي رسد و درجنگ رواني در دوران معاصر از ابزارهاي متنوعي استفاده مي شود كه درصدر آنها رسانه هاي جمعي و موسسات فرهنگي وفكري و مراكز مطالعاتي و نظرسنجي ها است و گاهي نيز از توانمندي هاي نظامي، امنيتي و اقتصادي براي خدمت به جنگ رواني استفاده مي شود.
دبيركل حزب الله لبنان تصريح كرد: يكي ديگر از محورهاي جنگ رواني متقاعد كردن ما به اين مسئله است كه ضعيف و ناتوان هستيم وهيچ راهي جز تسليم نداريم درحالي كه آنها نمي دانند كه ما داراي آنچنان نقاط قوتي هستيم كه مي توانيم پيروزي هاي پي درپي به دست آوريم.
سيدحسن نصرالله گفت: درسال هاي اخير هجمه آمريكايي، اسرائيلي براي سيطره بر منطقه وجود داشته و درمقابل نيز محور مقابله با سلطه و استكبار شامل ايران، سوريه و مقاومت درلبنان و فلسطين و حاميان آنها نيز وجود دارد.
وي همچنين اظهار داشت: بحث ديگر درجنگ رواني مسئله ايجاد شك و ترديد و بحث و مناقشه بر سر مسائل از جمله سلاح حزب الله است كه در تمامي اين موارد دشمنان نتوانسته اند به اهداف خود برسند و ما را تضعيف كنند.
سيدحسن نصرالله تاكيد كرد: دشمنان درجنگ هاي رواني و امنيتي و نظامي خود عليه مقاومت لبنان شكست خورده اند.
وي افزود: دشمنان براي ايجاد ترديد درباره چارچوب مقاومت اعم از رهبران وكادرها و مردم مي گويند كه اين رهبران صادق و مخلص نيستند وبه امور دنيوي فكر مي كنند و دشمنان به شيوه انتشار دروغ و اكاذيب روي مي آورند و مثلا مي گويند كه درگيري بين جناح ها و جريان ها در داخل حزب الله است اما بدانيد كه اگر نگويم ما بهترين هستيم مي گويم كه اگر جنبش هاي مقاومتي درجهان منسجم، متحد و برادر باشند يكي از مهمترين و بيشترين آنها از جنبه انسجام پاكي، برادري و سلامت، حزب الله است.
سيدحسن نصرالله در رد ادعاي برخي ها گفت: درباره شبكه هاي جاسوسي (رژيم صهيونيستي)، مي شنويم كه مي گويند حزب الله مورد نفوذ قرارگرفته است اما من مي گويم كه در طول 27 سال اخير هرگز نتوانسته اند حتي با يك نفر از عوامل مزدور خود به شبكه هاي مقاومت نفوذ كنند.
دبيركل حزب الله لبنان مهم ترين راه خنثي سازي جنگ رواني دشمن را آگاهي و شناخت آن دانست وگفت: ملت هاي منطقه از امكانات، نبوغ و توانمندي هاي طبيعي و قدرت معنوي برخوردارند و مي توانند با دسيسه ها، فتنه افكني و توطئه هاي دشمنان به خوبي مقابله كنند.

 



خونين ترين روز براي شيعيان يمن
 زنان و كودكان صعده زير آتش 1000 موشك سعودي

ارتش عربستان در ادامه اقدامات تجاوزكارانه خود عليه شيعيان صعده 1011 موشك به مناطق مسكوني و روستاهاي مرزي يمن شليك كرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «صعده»، ارتش عربستان در ادامه حملات خود به الحوثي ها، 41 حمله هوايي به مناطق شيعه نشين رازح و مناطق مرزي، الجابري، جبل الدميح، جبل الدخان، جبل المدود، ملاحيط، شدا و روستاي مدان سفلي در روز شنبه انجام داد و تعدادي از مردم غيرنظامي را به خاك و خون كشيد.
براساس اين گزارش، نيروهاي نظامي عربستان در يك اقدام جنايتكارانه روز شنبه اقدام به پرتاب 1011 موشك به مناطق مسكوني شيعيان صعده در خاك يمن كردند.
از سوي ديگر، مقاومت سرسختانه شيعيان صعده در مقابل ارتش عربستان، تعجب و تحسين آنها را برانگيخته است.
سرلشكر ستاد «سعيد الغامدي» در گفت وگو با روزنامه الاقتصاديه عربستان با اذعان به اين مطلب اظهار داشت: نيروهاي دريايي، هوايي و زميني عربستان از 5/1 ماه پيش تاكنون، جنگ شديدي را عليه الحوثي ها كه مهارت بسيار خوبي در جنگ چريكي دارند، آغاز كرده است.
اين فرمانده عربستاني بدون اشاره به شكست هاي ارتش عربستان در روزهاي اخير و فرار سربازان آل سعود از صحنه هاي نبرد، مدعي شد كه الحوثي ها را كيلومترها به عقب رانده ايم.
در همين حال، ارتش يمن از بمباران برخي مناطق صعده در روز شنبه و يكشنبه خبر داد و اعلام كرد در اين بمباران ها، ذخاير، مهمات و موادغذايي شورشيان الحوثي را نابود كرده است.
در زمينه تحولات سياسي يمن، روز يكشنبه صدها هزار نفر از مردم مناطق مختلف يمن بابرپايي تظاهراتي،كشتار غيرنظاميان توسط هواپيماهاي آمريكايي و عربستان را محكوم كردند.اين تظاهرات كه در استان هاي «ردفان»، «الضالع»، يافع، الحج و چند استان ديگر برگزار شد، تظاهركنندگان با به همراه داشتن پرچم هاي سياه، نسبت به كشتار منطقه «المعجله» در استان آبين كه روز پنجشنبه هفته گذشته اتفاق افتاد، اعتراض كردند.
در اين حادثه بيش از 63 نفر زن، مرد و كودك در بمباران هواپيماهاي ناشناس كشته و صدها نفر نيز مجروح شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات، ضمن مسخره خواندن ادعاي دولت مركزي يمن در مورد بمباران پايگاه القاعده اعلام كردند: اعضاي القاعده در كاخ رياست جمهوري يمن حضور دارند و آزادانه رفت و آمد مي كنند و اين اقدام نسل كشي در يمن است.

 



كلمبيا با حمايت پنتاگون در مرز با ونزوئلا پايگاه نظامي احداث مي كند

دولت كلمبيا با حمايت وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) يك پايگاه نظامي جديد در نزديكي مرز با ونزوئلا احداث مي كند.
به گزارش خبرگزاري ها، حدود دو ماه پس از امضاي توافقنامه امنيتي و نظامي بين كلمبيا و آمريكا كه با مخالفت و هشدارهاي پي در پي كشورهاي آمريكاي لاتين صورت گرفت، روز گذشته وزير دفاع كلمبيا اعلام كرد ارتش تصميم دارد در شبه جزيره «گواجيرا» نزديك شهر «نازارت» واقع در شمال اين كشور يك پايگاه نظامي جديد با گنجايش هزار نظامي تاسيس كند.
«كابريل سيلوا» مدعي شد: علت انتخاب اين محل، استراتژيك بودن منطقه است. فرمانده ارشد كلمبيا نيز اظهار داشت، شش گردان نيروي هوايي فعال شده اند كه دو گردان در مرز ونزوئلا مستقر خواهند شد. ونزوئلا پيش از اين 15 هزار نظامي خود را به مناطق مرزي مشترك گسيل داشته است.
ونزوئلا كه داراي دو هزار كيلومتر مرز مشترك با كلمبيا است، با تهديد خواندن توافقنامه نظامي امضا شده بين بوگوتا - واشنگتن، هشدار داده بود بر خلاف آنچه «مبارزه با قاچاق مواد مخدر» عنوان مي شود، اين توافقنامه براي راه اندازي يك جنگ عليه كشورهاي منطقه است. در اين توافقنامه كلمبيا اجازه دسترسي آمريكا به هفت پايگاه نظامي خود را صادر كرد. بر اساس اين گزارش بودجه 1 /5 ميليون دلاري براي تاسيس اين پايگاه نظامي كه به طور حتم به تيره تر شدن روابط پر تنش اين كشور با ونزوئلا منجر خواهد شد، از محل درآمد ماليات هاي دولت تامين مي شود. هوگو چاوز، رئيس جمهور ونزوئلا در تاريخ 28 ژوئيه سال جاري روابط خود با كلمبيا را به حالت تعليق درآورد. از سوي ديگر تحقيقات يك موسسه ونزوئلايي درباره ميزان محدوديت چاوز نشان مي دهد حدود 60 درصد از مردم ونزوئلا نسبت به عملكرد وي نظر مثبت دارند.
بر اساس اطلاعات به دست آمده از اين تحقيقات كه به تازگي صورت گرفته، شمار افرادي كه از اقدامات چاوز حمايت مي كنند 20 درصد بيشتر از مخالفان است.
خبر آخر اينكه نمايندگان 50 سازمان مردمي، سياسي، كارگري و مدافع حقوق بشر در جمهوري «دومنيكن» روز شنبه با تجمع در پارك «كولون» سانتياگو، دومين شهر مهم اين كشور، به توافق نظامي بوگوتا - واشنگتن اعتراض كردند.
شركت كنندگان در اين اجتماع تاكيد كردند كه افزايش حضور نظامي آمريكا در كلمبيا تهديدي عليه ثبات و آرامش منطقه آمريكاي لاتين است.

 



گفت وگوي مالكي و مبارك درقاهره براي حل اختلاف هاي عراق و مصر

نخست وزير عراق در قاهره درباره تقويت روابط كشورش با مصر، با مقامات اين كشور، به گفت وگو پرداخت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «نوري مالكي» ديروز در قاهره با «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر، ديدار و در ارتباط با از سرگيري روابط بين دو كشور و تقويت آن و همچنين، حل اختلافات في مابين، با وي گفت وگو كرد.
مالكي قبل از سفر به قاهره، طي گفت و گو با روزنامه مصري «الاهرام»، گفت كه از ميانجيگري مصر ميان بغداد و دمشق استقبال مي كند. درپي افزايش انفجارهاي تروريستي ماه هاي اخير در بغداد، روابط سوريه و عراق تيره شد. مقامات عراقي مي گويند عمليات تروريستي بغداد از داخل خاك سوريه هدايت مي شود، كه البته اين ادعا، با تكذيب سوري ها مواجه شد.
مالكي درگفت و گو با الاهرام همچنين، مصر را يك كشور عربي بزرگ خواند كه با عراق داراي روابط تاريخي است. وي ابراز اميدواري كرد كه اين روابط تقويت شود.

 



آغاز بررسي صلاحيت وزيران كرزاي در مجلس افغانستان

پارلمان افغانستان بررسي صلاحيت نامزدهاي كابينه پيشنهادي رئيس جمهور اين كشور را آغاز كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر، پارلمان افغانستان بررسي صلاحيت 23 نامزد پيشنهادي «حامد كرزاي» براي پست وزارت را آغاز كرد. بر اساس اين گزارش، نمايندگان پارلمان با وزارت شماري از اين نامزدها مخالف هستند و آنها را بي تجربه و دست نشانده فرماندهان ارتش مي دانند. به گفته نمايندگان، اين افراد اگر تحصيلكرده تر از بقيه هم باشند، باز هم نمي توانند مرهمي بر زخم هاي مردم باشند.
به گفته «وحيد عمر» سخنگوي رياست جمهوري افغانستان، كرزاي تصميم خود را درباره تركيب كابينه، پس از رايزني با مقامات بين المللي و شخصيت هاي سياسي كشور اتخاذ كرده، اگرچه تصميم نهايي را خودش گرفته است. گفته مي شود برخي وزيران پيشنهادي كابينه كرزاي، از حمايت آمريكا و انگليس برخوردارند. كرزاي از زمان انتخابات رياست جمهوري اين كشور و اعلام تصميم دولت آمريكا براي اعزام 30 هزار نظامي آمريكايي ديگر به افغانستان، مورد انتقاد شديد قرار گرفته است.
وي در واكنش به فشارها، برخي وزيران تحت حمايت آمريكا و مرتبط با جنگ و بازسازي افغانستان، از جمله وزيران دفاع، كشور و دارايي را در سمت خود ابقا و دو وزير متهم به فساد مالي را بركنار كرد.
به نظر مي رسد بسياري از وزيران پيشنهادي، با هدف خرسند كردن متحدان سياسي داخلي از جمله فرماندهان نظامي كه كرزاي را بر سر قدرت نگه داشته اند انتخاب شده اند. بسيار از نمايندگان پارلمان به وزيران جديد پيشنهادي بدگمان هستند و از آن نگرانند كه آنها براي اجراي خواسته هاي رهبران قبايلي و منطقه اي، منافع ملي كشور را ناديده بگيرند.
رهبران قبايلي و منطقه اي به علت خشونت ها در جنگ داخلي دهه 1990، تحت انتقاد شديد هستند با اين حال، هنوز قدرت چشمگيري در داخل اين كشور دارند.

 



حزب حاكم پاكستان: دولت زرداري از قدرت كنار نمي رود

حزب حاكم پاكستان ضمن مخالفت با حكم لغو مصونيت رئيس جمهور اين كشور، اعلام كرد كه زرداري از قدرت كنار نمي رود.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، كميته اجرايي مركزي حزب مردم، كه به دعوت «آصف علي زرداري» رئيس جمهور پاكستان، شنبه گذشته در اسلام آباد تشكيل جلسه داده بود، انتشار برخي گزارشات در مورد تحت فشار قرار گرفتن كابينه براي كناره گيري از قدرت را رد كرد. رهبران اين حزب گفتند، رئيس جمهور همچنان از مصونيت برخوردار است و وي از قدرت كنار نمي رود و علاوه بر آن، هيچ يك از مقامات دولتي كه مورد اتهام هستند، نيز بركنار نمي شوند. چهارشنبه هفته گذشته ديوان عالي پاكستان، مصونيت زرداري و شماري از اعضاي كابينه وي را لغو كرد.
حزب مردم همچنين، اظهارات مطرح شده در مورد رويارويي احتمالي بين دولت با ديوان عالي پاكستان را نيز رد كرد. «جهانگير بدر» سخنگوي حزب مردم پاكستان عصر شنبه اعلام كرد، اتهام صرف به معني گناهكار بودن يك فرد نبوده و استعفا بر اين اساس، اقدامي درست نيست. وي افزود: زرداري به عنوان رئيس جمهور، در حال حاضر از مصونيت قضايي برخوردار است، اما در عين حال، مشروعيت وي ممكن است به علت اتهامات، با چالش هايي روبرو شود. از زمان لغو فرمان آشتي ملي در پاكستان تاكنون، «رحمان مالك» وزير كشور، به اتهام فساد مالي به دادگاه احضار شده است و برخي ديگر از مقام هاي ارشد نيز از جمله «احمد مختار» وزير دفاع، ممنوع الخروج شده اند. مقامات اداره مهاجرت پاكستان پنجشنبه گذشته از خروج احمد مختار و سوار شدن وي به هواپيما جهت سفر به چين جلوگيري كردند.
متحدان زرداري همچنين وعده داده اند كه با فساد مبارزه كنند.
ساير رويدادها
¤ شبه نظاميان طالبان مدرسه اي را در پيشاور با مواد منفجره منهدم كردند. از تلفات و يا زخمي هاي احتمالي اين انفجار گزارشي نرسيده است.
¤ نيويورك تايمز از افزايش احساسات ضدآمريكايي در پاكستان خبر داد. پاكستاني ها واشنگتن را عامل ناآرامي كشورشان مي دانند.

 



در ديدار با سعدالدين حريري بشاراسد: امنيت لبنان امنيت سوريه است

رئيس جمهور سوريه در ديدار با نخست وزير لبنان تاكيد كرد، امنيت و ثبات لبنان امنيت و ثبات سوريه است.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، بشاراسد روز گذشته در ديدار با سعدالدين حريري تاكيد كرد: سوريه از هيچ تلاشي براي تحكيم روابط دو كشور، وحدت، امنيت و ثبات لبنان فروگذار نخواهد كرد.
وي افزود: روابط استراتژيك و برجسته دو كشور براي مقابله با سياست هاي تجاوزكارانه رژيم صهيونيستي ضروري است.
سعدالدين حريري نيز در اين ديدار بر تمايل دولت لبنان براي ايجاد روابط استراتژيك با سوريه تاكيد كرده و آن را به سود مردم دو كشور و منافع آنها دانست.
وي افزود: روابط خوب و برجسته بين سوريه و لبنان موجب تحكيم قدرت و موضع گيري دو كشور مي شود و در حفظ لبنان، هويت عربي آن و وحدت عربي در رويارويي با سياست هاي مداوم اسرائيل در نقض حقوق اعراب سهيم خواهد بود.
آخرين تحولات جهان عرب و بين المللي از ديگر موضوعات مورد بحث در نشست اسد و حريري بود و دو طرف بر ضرورت هماهنگي و تبادل نظر درباره مسايل مشترك تاكيد كردند.
سفر نخست وزير لبنان به سوريه دو روزه است و اولين سفر وي به دمشق از زمان بر عهده گرفتن پست نخست وزيري است و برخي اين سفر را تاريخي توصيف كرده اند.
در همين رابطه «بثينه شعبان» مشاور سياسي و اطلاع رساني رئيس جمهور سوريه با اشاره به ديدار حريري از دمشق گفت: گفت وگوي بشاراسد با سعدالدين حريري 3 ساعت به طول انجاميد و طرفين درباره تمام موضوعات و مسائل مربوط به روابط دو كشور سوريه و لبنان گفت وگو و بر ضرورت تقويت روابط دو جانبه در آينده تاكيد كردند.
وي افزود: سفر نخست وزير لبنان مقدمه ديدارهاي دو جانبه بعدي خواهد بود زيرا اين امر به نفع هر دو ملت خواهد بود.
برخي سران حزب الله لبنان نيز با اشاره به سفر نخست وزير لبنان تاكيد كردند كه اين سفر به از بين بردن فتنه شيعه - سني كمك مي كند.
«ناصر قنديل» كارشناس برجسته لبناني سفر حريري به دمشق را نشانگر شكست طرح هاي آمريكايي در منطقه دانست.
روزنامه سوري تشرين نيز سفر حريري به سوريه را گامي مهم و اساسي براي تقويت روابط دمشق و بيروت و عاملي براي تحكيم و پشتيباني مقاومت عنوان كرد.
تشرين نوشت: سفر حريري به دمشق كه در وهله اول سفر يك شهروند عرب به خانه عربي خود به شمار مي رود بي شك سفري مهم به شمار مي آيد كه قطعاً نتايج مثبت اين سفر به نفع دو كشور و ملت لبنان و سوريه مي شود.
به نوشته اين روزنامه سوري، روابط تاريخي و ممتاز سوريه و لبنان مي تواند منبعي براي سرنگوني دسيسه صهيونيستي به شمار آيد.
گفتني است مناسبات سوريه و لبنان پس از حادثه ترور رفيق حريري نخست وزير فقيد لبنان در 14 فوريه 2005 به تيرگي گراييد كه برخي گروه هاي لبناني سوريه را به دست داشتن در اين ترور متهم كردند.
سفر حريري به سوريه و ديدار وي با سران اين كشور در عادي سازي مناسبات في مابين و اهتمام طرفين به مسائل مشترك و تحكيم وحدت ملي لبنان تاثير مهمي دارد.

 



علامه فضل الله: عاشورا بايد موجب وحدت كشورهاي اسلامي شود

مرجع تقليد شيعيان لبنان گفت عاشورا بايد موجب حفظ وحدت ميان كشورهاي اسلامي شده و از آن براي احياي جنبش نهضت اسلامي استفاده شود.
دفتر اطلاع رساني علامه «محمدحسن فضل الله» مرجع شيعيان لبنان به نقل از وي در بيانيه اي به مناسبت فرا رسيدن محرم و آغاز سال هجري قمري، نسبت به اظهارات تفرقه افكنان آمريكا درباره جنگ ميان اهل سنت و شيعه هشدار داد و گفت: اين اظهارات به منزله تلاش براي برانگيختن آشوب و اختلافات مذهبي در جهان اسلام است.
وي ضمن اعلام اينكه «مي خواهيم عاشورا موجب وحدت ميان كشورهاي اسلامي باشد» افزود: بايد از عاشورا براي احياي جنبش نهضت اسلامي و تحكيم وحدت در جهان اسلام استفاده كرد.
فضل الله با تاكيد بر اينكه «سركشان جهان و مستكبران درصدد اجراي كشتارهاي عظيم عليه مسلمانان در كشورهايشان هستند» افزود: بعيد نيست آنها با اين كار درصدد تكرار فاجعه غزه باشند.
وي گفت: جهان اسلام به خوبي دريافته است كه دشمن از مطرح كردن چنين مسائلي چه اهدافي دارد؛ لذا بايد با ايجاد وحدت اسلامي كه عاشورا يكي از مناسبت ها براي اين وحدت مي تواند باشد، در برابر فتنه هاي دشمنان بايستيم.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14