(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 30 آذر 1388- شماره 19540
 

باز هم دير شد
كودكان را به گوش دادن وادار كنيم؟
فلفل سرشار از ويتامين است



باز هم دير شد

شايد شما هم جز آن دسته از افرادي هستيد كه هميشه به محل كار و قرار ملاقات ها دير مي رسيد، فرزندتان هر روز بايد دقايقي منتظر رسيدن شما باشد، سرويس را از دست مي دهيد و... انگار قدرت اين تاخيرها آن قدر زياد است كه نمي توان از آنها راحت شد. هر بار كه اين مسئله تكرار مي شود، مجبوريد بهانه بياوريد و عذرخواهي كنيد. هر بار با خود عهد مي بنديد كه دير نرسيد، اما روز بعد، روز از نو و روزي از نو!
روشي براي جلب توجه
شايد تصور معمول ما اين كه دير رسيدن افراد اتفاقي است و آنها واقعا هميشه از اين مسئله نگران مي شوند. اما برخي اشخاص عمدا اين شيوه را پيش مي گيرند. هنگامي كه دير به قرار ملاقات مي رسيد، تنها فكر و دل مشغولي فرد منتظر، رسيدن شماست. انگار با دير كردن، طرف مقابل را وادار به فكر كردن در مورد خود كرده ايد. غيبت ما برخلاف آنچه تصور مي كنيم، بسيار به چشم مي آيد. بعضي افراد وقتي كسي را منتظر مي گذارند، در واقع به دنبال اين هستند كه علاقه او را نسبت به خود بسنجند. آنها آرزوي رسيدن خود را به فرد مقابل القا مي كنند.
به همين خاطر است كه بعضي از سخنرانان، شنوندگان خود را منتظر مي گذارند و يا خانم ها معمولا در ابتداي دوران نامزدي يا ازدواج، چند دقيقه ديرتر به قرار ملاقات مي روند.
قدرت را از ديگران گرفتن
در زبان عاميانه گفته مي شود كه «انتظار، رنج آور است». به عبارت ديگر، كسي كه منتظر است، ناراحت است و فردي كه ديگران را منتظر مي گذارد نيز رنج مي برد. كسي كه ديگران را منتظر مي گذارد، يك رابطه بيمارگونه را ايجاد مي كند. با تاخير خود در واقع موقعيت قرباني را به فرد مقابل داده ايم. او تمام قدرت خود را جمع كرده تا وقتي از راه مي رسيد ناراحتيش را داد بزند، در حالي كه چنان نگراني در وجودش شكل گرفته كه فقط زماني كه پس از اين همه عذاب از راه مي رسيد، آرام مي شود.
اما توجه داشته باشيد! اين رابطه فقط زماني ايجاد مي شود كه قرباني انتظار، شكايتي نمي كند و تسليم مي شود. اگر او ناراحتيش را ابراز كند و تصميم بگيرد كه ديگر منتظر نماند و قرار را ترك كند، اين حالت كم كم از بين مي رود.
امتحان كردن محبت ديگران نسبت به خود
دير رسيدن سر يك قرار در نهايت مي تواند راهي باشد تا بفهميم ديگران چقدر ما را دوست دارند. با تاخيرهاي مكرر، او را از سنگرهايي كه گرفته، دور مي كنيم. اين حالت كمي شبيه كودكي است كه با رفتارش، پدر و مادر را امتحان مي كند. با اعمال برخي محدوديت ها مي توان نهايت صبر فردي كه منتظر ماست، را حدس زد. به عبارت ديگر، منتظر گذاشتن ديگران روشي غيرمستقيم است تا از او بپرسيم «تا چه حد مي تواني شرايط مرا تحمل كني؟»
مديريت اشتباه بر زمان
گرچه از حدود 8 تا 10 سالگي مفهوم زمان براي بچه ها شناخته مي شود، اما براي برخي افراد انگار اين مسئله روشن نمي شود! همه ما كساني را مي شناسيم كه نمي توانند وقت خود را برنامه ريزي كنند، ترتيب انجام كارها را نمي دانند و يا به قول معروف «گاه در يك ليوان آب غرق شوند و گاهي در دريا هم خيس نمي شوند». گرچه برخي زمان را خيلي بزرگ مي كنند و بيش از حد خود را درگير قيد و بندها مي كنند، بعضي ديگر برخلاف آنها توجه چنداني به زماني كه براي انجام هر كاري بايد صرف كنند، ندارند و آن را دست كم مي گيرند. بيشتر افراد تاخيركننده درك چندان واقعي از زمان ندارند. در مورد ساعت ها نيز آنها هميشه آرزويي فراتر از واقعيت دارند و اميدوارند كه زمان طولاني تر شود، انگار فراموش كرده اند كه هر شبانه روز فقط 24 ساعت است.
توصيه كاربردي
براي غلبه بر اين مشكل، به كساني كه تاخير براي آنها يك عادت شده، توصيه مي شود هميشه يك دفترچه يادداشت داشته باشند و كارهايي كه مي خواهند انجام دهند از قرار ملاقات، ساعات كاري، مراجعه به پزشك، تماشاي برنامه ورزشي و حتي زمان غذا خوردن، انجام امور منزل و خواب را در آن بنويسند. حتي اگر فيلم يا برنامه تلويزيوني نيز تماشا مي كنيد، زمان را در دفتر يادداشت كنيد. همچنين وقتي را كه صرف رفتن به جايي مي كنيد نيز از قلم نياندازيد. اين يادداشت ها به شما كمك مي كند تا به روشي روشن و واضح، زماني را كه براي تفريح و استراحت صرف مي كنيد و مدت زمان لازم براي كارها و قرارهاي ملاقات را به خوبي بشناسيد.
شكلي خودويرانه
اگرچه كساني كه به دير رسيدن معروف هستند به ظاهر نشان مي دهند كه هميشه آرامش دارند، زمان در اختيار آنهاست، هر طور كه بخواهند كارهايشان را انجام مي دهند، به قرارهاي اجتماعي پايبند نيستند و برايشان اهميتي ندارد كه ديگران چه فكري در مورد آنها مي كنند يا چه احساسي دارند، اما در واقع در دل از ناراحتي و خجالت رنج مي برند. در واقع اين روشي غيرمستقيم براي پيش برد زندگي به سمت شكست است. تاخيرهاي هميشگي، آنها را از شغل دور مي كند، كسي روي حرفشان حساب نمي كند، دوستانشان را به خاطر بدقولي از دست مي دهند و... اين مسئله را مي توان يك سيكل ناقص دانست: از اينكه دير برسند ناراحت مي شوند و دير مي رسند تا ناراحت شوند. در پايان بايد گفت كه اين تاخيرها حالت افسردگي عميقي را مرتبط با نگاه منفي به خود در آنها ايجاد مي كند.
مترجم: مريم سادات كاظمي

 



كودكان را به گوش دادن وادار كنيم؟

اگر كودكتان عمداً نسبت به درخواست هاي شما بي توجهي مي كند و از سلام دادن به شما يا ديگران سرباز مي زند با خواندن اين مقاله مي آموزيد بدون اينكه خونسردي خود را از دست بدهيد اين مشكل را حل كنيد. از همين امروز كودك خود را به گوش دادن وادار كنيد!
بي توجهي به والدين به كودكان احساس قدرت و بزرگ شدن مي دهد. براي حل اين مشكل شما بايد تمام جوانب را در نظر بگيريد.
در اينگونه موارد بايد از خود بپرسيد: «من بايد چه واكنشي نشان دهم؟ شما بايد انتظاراتي را كه از كودك خود داريد و مجازات هايي كه در انتظار اوست برايش توضيح دهيد.
سخنراني كردن و يا مشاجره مشكلي را حل نمي كند و به بدتر شدن اوضاع منجر خواهد شد. در اين مواقع كودك به تنهايي نياز دارد.
در صورتي كه از مشاجره بپرهيزيد مطمئن باشيد موفق خواهيد شد.
كاملاً طبيعي است كه والدين از بي توجهي كودكان خود رنج مي برند ولي عصباني شدن راه حل مناسبي نيست.
ما نبايد يك مسئله كوچك را به مسئله اي بغرنج تبديل كنيم. از آنجا كه كودكان در حال بررسي محدوديت ها هستند. اين كار، به سود آنها نخواهد بود فراموش نكنيد هرچه به سن كودكان افزوده مي شود آنان بيشتر به تصميم گيري روي مي آورند. بنابر اين آنها غالباً نارضايتي خود را علناً نشان مي دهند و عصيانگر مي شوند.
ولي بيشتر اقدامات آنها بي ضرر است به طوري كه هيچكس صدمه اي نمي بيند و آنها فقط از قوانين جامعه و حوزه ادب تخطي مي كنند. با اين حال والدين در برخي از موارد بايد قاطعانه عمل كنند. وقتي كودكتان ميهمانان را ناديده مي گيرد يا درخواست هاي منطقي را نمي پذيرد بايد قوانين را به او يادآوري كنيد.
فرزند من از سلام دادن به ديگران خودداري مي كند
سلام ندادن به ميهمانان عملي بي ادبانه محسوب مي شود و بايد در اين گونه موارد مجازات هايي در نظر گرفت.
پس از رفتن ميهمانان شما مي توانيد به فرزند خود چنين بگوئيد: «حتي اگر تو نسبت به ميهمانان ما مودب نباشي ما با ميهمانان تو با ادب رفتار خواهيم كرد.
شما مي توانيد براي او مجازات هايي در نظر بگيريد كه يكي از موثرترين آنها گرفتن تلفن همراه يا ممنوعيت بازي هاي ويديوئي به مدت 24 ساعت است.
اگر فرزندتان بخواهد جروبحث كند پاسخ دهيد: «با من اينطور حرف نزن. وقتي آرام تر شدي مي توانيم در اين مورد با يكديگر صحبت كنيم» و سپس او را ترك كنيد.
فرزند من با خواهران و برادران خود رفتار خوبي ندارد
شما مي توانيد به كودكان كوچكتر توضيح دهيد زماني كه فرزندان بزرگتر مي شوند ترجيح مي دهند با همسن و سال هاي خود باشند.
اگر به فرزندتان بگوئيد: «با ناديده گرفتن برادر كوچكت او را آزار مي دهي» در واقع چنين گفته ايد: «تو بسيار قدرتمند هستي و با آزار دادن برادر كوچكت، مراآزار مي دهي»
نبايد به كودكتان اجازه دهيد شما را مضطرب كند. در عوض بهتر است شرايط را براي ساير كودكان توضيح دهيد.
شما مي توانيد بگوئيد: «وقتي خواهرت خسته يا عصباني است دوست ندارد با كسي حرف بزند. گاهي مردم به آرامش نياز دارند.»
كودك من به وظايف خود عمل نمي كند.
غالباً كودكان به منظور نشان دادن استقلال خود درخواست شما براي خاموش كردن تلويزيون وانجام تكاليفشان را ناديده مي گيرند.
به جاي اينكه بگوئيد: «كارهايت را همين حالا انجام بده» بهتر است مهلتي را براي اين كار مشخص كنيد.
شما مي توانيد بگوئيد: «اگر تا ساعت چهاربعد از ظهر كارهايت را انجام ندهي نتيجه اش را خواهي ديد».
وظيفه فرزند شماست كه كارهايش را انجام دهد.
شما بايد توپ را به زمين وي بيندازيد و با او جروبحث نكنيد. براي شروع تكاليف مدرسه زماني را در نظر بگيريد و تا وقتي فرزندتان كارش را انجام نداده اجازه ندهيد از وسايل الكترونيكي استفاده كند. اگر كودك شما تكليفي نداشته باشد مي تواند در آن ساعت به مطالعه كردن بپردازد. در هر صورت بايد زماني را براي خاموش كردن وسايل الكترونيكي تعيين كنيد.
درست است كه برخورد كردن با كودكان بي توجه كار بسيار دشواري است ولي هر چه كمتر احساساتتان را دخالت دهيد بهتر مي توانيد خود را با رشد مرحله به مرحله آنها هماهنگ كنيد.
آذر شايان

 



فلفل سرشار از ويتامين است

تمام انواع فلفل از گروه سبزيجات هستند و اين دسته از سبزي ها از فلفل سبز دلمه اي گرفته تا فلفل تند قرمز همگي در يك گروه غذايي جاي مي گيرند و تقريبا داراي خواص مفيد بسياري براي بدن هستند.
پژوهشگران مي گويند: اين ماده غذايي يكي از منابع سرشار ويتامين ث و كاروتن ها است.
متخصصان از مدتها پيش معتقدند كه از اين سبزي خوراكي مي توان براي افزايش جريان خون، تحريك سيستم عصبي، افزايش اشتها و رهايي از سوءهاضمه استفاده كرد. حتي بسياري از محققان و متخصصان طب سنتي در چين توصيه مي كنند كه زنان براي تسكين دردهاي ناشي از دوره عادت ماهانه مي توانند از فلفل استفاده كنند. نوعي از اين سبزي به نام فلفل دلمه اي به رنگ هاي سبز، نارنجي، زرد و قرمز وجود دارد كه اصلا تند نيستند و ما اغلب آنها را با غذا يا در سالاد استفاده مي كنيم.
مطالعات نشان مي دهد؛ كاپسيسين ماده اي در فلفل است كه سبب گرم بودن اين گياه مي شود. هرچند كه فلفل گياهي گرم است، اما كاپسيسين موجود درآن سبب كاهش درجه حرارت بدن شده كه يكي از دلايل اصلي تمايل مردم مناطق آب و هواي گرم به مصرف زياد فلفل محسوب مي شود.
تحقيقات نشان داده است كه كاپسيسين به عنوان فعال ترين عنصر موجود در فلفل، سبب كاهش ميزان كلسترول خون و كاهش شدت سيگنال هاي درد در بدن مي شود. اين ماده همچنين خاصيت آنتي اكسيداني دارد كه سلول هاي شما را از آسيب مولكول هاي راديكال آزاد محافظت مي كند و درعين حال خاصيت ضدباكتريايي نيز دارد.
اين ماده به بسياري از خواص درماني فلفل كمك مي كند و سيستم قلبي عروقي را تحريك و سيستم هاضمه را تقويت كرده و درد موجود روي پوست يا مفاصل بدن را تسكين بخشيده و براي مثانه به عنوان داروي ضداحتقان و ضدباكتري موثر است.
به گفته محققان، فلفل ميزان كلسترول خون را پايين مي آورد كه اين امر باعث كاهش فشارخون نيز مي شود. اين گياه همچنين از انعقاد خون در رگ ها جلوگيري مي كند و اين خواص فلفل به پيشگيري از بيماري هاي قلبي نظير آرترواسكلروز (سخت شدن رگها) كمك فراواني مي كند.
هرچند فلفل سبب سوزش زبان مي شود اما اين گياه واقعا مسكني قوي است. اين گياه ابتدا سبب تحريك درد مي شود اما بعد از مدتي شدت علائم درد را دربدن كاهش مي دهد.
كاپسيسين موجود در فلفل نه تنها درد آرتروز و آرتريت روماتوئيد را تسكين مي دهد، بلكه هنگام استفاده به شكل موضعي، ميزان ورم ناشي از اين بيماري ها را كاهش مي دهد.
فلفل با تحريم ترشح آنزيم هاي گوارشي در معده و نابودي باكتري هايي كه مي توانند عامل عفونت باشند، قدرت هضم را تقويت مي كند. خاصيت ضدباكتري فلفل همچنين از بروز اسهال ناشي از عفونت جلوگيري مي كند.
پژوهشگران تاكيد مي كنند؛ اين گياه به عنوان داروي ضد احتقان سبب رقيق و نازك شدن خلط و خارج شدن آن از ريه ها مي شود. از آنجا كه اين گياه بافت ريه را تقويت مي كند در نتيجه براي بيماران مبتلا به آمفيزم (بيماري اتساع و بزرگ شدن ريه ها) نيز مفيد است.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14