(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2 دي 1388- شماره 19542
 

كوتاه اقتصادي
آمارهاي هشداردهنده وزارت نفت 3 برابر دنيا انرژي مصرف مي كنيم
تدوين بسته جديد حل مشكلات نظام بانكي
به منظور رفاه حال زائرين عتبات عاليات ايران 2 نيروگاه در نجف احداث مي كند
موافقت ايران با صادرات سالانه 6 ميليون تن ال ان جي به هند
با مشاركت كشورهاي عضو بانك توسعه اسلامي مگا بانك 2 ميليارد دلاري تاسيس شد
معاون برنامه ريزي نظارت راهبردي: برنامه پنجم با برنامه هاي قبلي متفاوت است
كسري بودجه 18ميليارد دلاري عربستان سعودي
اختصاص 20 درصد سهميه تحصيلات تكميلي به متأهلين رسما ابلاغ شد
مامور سابق آژانس ملي امنيتي آمريكا فاش كرد مشاوران اقتصادي آمريكايي همگي جاسوس هستند
ترانزيت3/4 ميليون تن كالا از خاك ايران در 8 ماه
دستگاه هاي اجرايي مكلف به استقرار فرآيند جايزه ملي كيفيت شدند



كوتاه اقتصادي

¤ رئيس اتحاديه نانوايان تهران علت تغيير رنگ نان بربري را كاهش
3 درصدي سبوس گيري آزاد نانوائيهاي بربري اعلام كرد.
¤ دبير اتحاديه توليدكنندگان و صادركنندگان محصولات معدني گفت: نخستين طرح توليد مس به روش بيوليچينگ توسط بخش خصوصي با 20 درصد پيشرفت در حال اجراست.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، كامران وكيل افزود: اين طرح با 400 ميليارد ريال سرمايه گذاري، از مرداد امسال اجرا شده و تا پايان مرداد89 به بهره برداري مي رسد.
¤ رئيس كل سازمان امور مالياتي گفت: در 8 ماهه امسال نزديك به 15 هزار ميليارد تومان درآمد مالياتي محقق شده و در 9 ماهه نيز همانند هشت ماهه تحقق نزديك به 100 درصدي درآمد مالياتي را شاهد بوديم.
¤ كالابرگ هاي شماره 556 شهري، 456 روستايي و 356 عشايري از سري كالابرگ هاي مرحله سيزدهم براي دريافت سهميه روغن نباتي به ازاي هر كالابرگ 900 گرم اختصاص يافت.كالابرگ شهري براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا 31 فروردين ماه سال 89 و كالابرگ هاي روستايي و عشايري براي مصرف كنندگان تا 30 فروردين 89 و براي عاملان فروش تا 31 فروردين 89 داراي اعتبار خواهند بود.قيمت روغن به ازاي هر كالابرگ يك نفره در بطري پلاستيكي 900 گرمي 4 هزار و 125 ريال، در قوطي 900 گرمي نيمه جامد 4 هزار و 315 ريال و در حلب 5/4 كيلوگرمي 20 هزار و 600 ريال تعيين شده است.همچنين كالابرگ شماره 509 شهري مرحله سيزدهم سهميه روغن نباتي براي مصرف كنندگان و عاملان فروش تا تاريخ 30/10/88 تمديد اعتبار گرديد.
¤ سازمان توسعه تجارت ايران در سومين جشنواره پژوهش بازرگاني كشور كه با حضور وزير بازرگاني برگزار شد براي دومين سال متوالي بعنوان سازمان پژوهشي برتر در سال 1388 انتخاب شد.
¤ مديرعامل شركت مخابرات استان تهران گفت: به زودي فراخوان تبليغات در 118 به منظور فراهم آوردن امكان تبليغات پس از اعلام شماره براي متقاضيان، منتشر مي شود.محمد روح اللهي اظهار داشت: اين طرح، يكي ديگر از پروژه هايي است كه در راستاي درآمدزايي 118 تعريف شده است.
¤ در هشت ماهه امسال بيش از 70 هزار كارت شناسايي قاليبافي توسط اتحاديه هاي صنفي سراسر كشور صادر شده است.
¤ معاون خدمات مشتركين بازار برق شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، گفت: اين شركت با انتشار بروشورهايي استفاده از تجهيزات برقي كم مصرف و خاموشي تجهيزات برقي در پايان مراسم را به هيئت هاي مذهبي توصيه كرده است.
¤ روابط عمومي سازمان سرمايه گذاري و كمك هاي فني و اقتصادي اعلام كرد: در تيتر و متن خبر انتشار اوراق مشاركت ارزي، كلمه «قرضه» زايد است و منظور اوراق مشاركت ارزي دولتي يا شركتهاي دولتي و وابسته است كه با عنوان «صكوك» انجام مي شود.
¤ مشاور رئيس كل سازمان توسعه تجارت ايران در امور صادرات از امضاي سه موافقتنامه همكاري مشترك تجاري، كمك به جذب و تسهيل سرمايه گذاري خارجي و حمل و نقل و ترانزيت بين اين سازمان با منطقه آزاد چابهار خبر داد.

 



آمارهاي هشداردهنده وزارت نفت 3 برابر دنيا انرژي مصرف مي كنيم

هفتمين همايش ملي انرژي با محوريت تبيين نقش انرژي در توسعه پايدار كشور، كاربردي و اجرايي كردن سياستهاي انرژي در مركز همايشهاي صداوسيما آغاز به كار كرد.
وزير نفت با اشاره به اينكه هم اكنون ايران دومين دارنده ذخاير نفت خام جهان است، گفت: در سالهاي اخير براي جبران كمبودهاي ترازهاي انرژي كشور به واردات يا كاهش صادرات برخي از حاملهاي انرژي و فرآورده هاي نفتي مجبور شده ايم.
حمدالله محمدنژاد معاون فناوري و مهندسي وزارت نفت در مراسم آغاز به كار هفتمين همايش ملي انرژي پيام سيدمسعود ميركاظمي وزير نفت را قرائت كرد.
وزير نفت در اين پيام با بيان اينكه امروز انرژي در كنار سرمايه و نيروي انساني يكي از عوامل اصلي توليد در دنيا است، گفت: در ايران نيز انرژي نقش بسزايي در پيشرفت و توسعه كشور ايفا مي كند و از اين رو تدوين استراتژي و سياستهاي مناسب با در نظر گرفتن معيارهاي پيش رو و تدوين برنامه هاي متناسب با آن با هدف استفاده و تخصيص بهينه انرژي ضروري به نظر مي رسد.
وي با اشاره به ضرورت اجراي طرح جامع انرژي در كشور، اظهار داشت: در سالهاي اخير متاسفانه به علت تغيير شرايط محيطي، فني، اقتصادي، اجتماعي و سياسي اين طرح به طور كامل اجرا نشده است.
وي با يادآوري اينكه هم اكنون سبد انرژي كشور از منابعي همچون نفت، گاز، زغال سنگ و انرژيهاي نو همچون برق آبي، بادي، خورشيدي و سوختهاي سنتي تشكيل شده است، تصريح كرد: هم اكنون ايران از نظر ذخاير نفت در رتبه دوم جهان قرار گرفته است.
وي با اشاره به اينكه در سال گذشته سهم عرضه نفت كشور با وجود 137 ميليارد بشكه ذخاير قابل اتصال حدود 50 درصد و سهم گاز طبيعي با ذخيره 29 تريليون مترمكعبي حدود 49 درصد و در مجموع بيش از 99 درصد از كل انرژي اوليه كشور را تشكيل مي دهد، بيان كرد: اما در عرصه انرژي سهم انرژي هاي اوليه و نو چندان قابل ملاحظه نبوده است.
در بخشي از پيام وزير نفت آمده است: رشد عرضه حامل هاي انرژي اوليه در ايران در سال هاي اخير بين شش تا هشت درصد بوده در حالي كه رشد اقتصادي كشور در اين دوره بين 5/5 تا 5/6 درصد گزارش شده است و به عبارتي ديگر ميزان رشد عرضه انرژي بيش از رشد اقتصادي بوده و اين به مفهوم بهره وري نادرست بخش هاي مصرف كننده انرژي در كشور است.
ميركاظمي با استناد به همين آمار ايران را يكي از كشورهاي پرمصرف انرژي در سطح جهان اعلام كرده است.
به گفته وزير نفت براساس آمارهاي جهاني در سال 2008 مصرف اوليه حامل هاي انرژي در سطح جهان درمورد نفت 78/34 درصد، زغال سنگ 25/29 درصد، گاز 14/24 درصد و بقيه مربوط به ساير حامل هاي انرژي شامل هسته اي، برق آبي و انرژي هاي تجديدپذير بوده است. در حالي كه اين تركيب در مورد كشور ما بترتيب نفت
4/43درصد، گاز 1/55درصد و بقيه حامل هاي انرژي
55/1درصد مي باشد كه اين نشانگر اتكاي مصرف انرژي در ايران به نفت و گاز است.
به گفته وزيرنفت، تركيب مصرف نهايي حامل هاي انرژي در تراز هيدروكربوري در ايران در سال 1387 بترتيب نفت (فرآورده ها، مايعات و ميعانات) 83/45درصد، گاز (سبك و غني) 45 درصد و بقيه حامل هاي انرژي 17/9درصد بوده است.
در پيام وزير نفت به اين همايش تاكيد شده رشد متوسط عرضه انرژي اوليه و مصرف نهايي آن در جهان در سال 2006 بترتيب 68/2 و 18/2 بوده اما در ايران اين رقم 16/5 و 34/7 درصد بوده، هرچند در سال 87 رشد مصرف انرژي 8/5 درصد و رشد عرضه اوليه آن 15/6 درصد گزارش شده است.
در اين پيام كمبود حاصل از رشد مصرف انرژي در ايران از محل كاهش صادرات و افزايش واردات حامل هاي انرژي تامين شده و صرفه جويي، اعمال مديريت مصرف و عمليات بهينه سازي در مصرف نهايي نقش چنداني در اين زمينه نداشته است.
ميركاظمي در بخش ديگري از پيام خود آورده است: ميزان مصرف انرژي به ازاي هر واحد توليد در ايران در مقايسه با ساير كشورها از جمله تركيه و عربستان و همچنين رقم متوسط جهاني آن بسيار بالاتر است و آمارهاي رسمي كشور نشان از آن دارد كه مصرف انرژي از سال 1377 بتدريج بطور متوسط سالانه 06/1درصد افزايش يافته است. بنابراين گزارش: معاون وزير نفت از اتلاف نزديك به 20درصدي در شبكه برق ايران خبر داد و گفت: با وجود توسعه نيروگاه هاي زغال سنگي در دنيا، ايران حتي يك نيروگاه زغال سنگي هم ندارد.
حمدالله محمدنژاد همايش ملي انرژي در تهران با بيان اينكه هم اكنون پارس جنوبي با در اختيار داشتن حدود 14 تريليون مترمكعب گاز يكي از بزرگترين مراكز مشترك هيدوركربنيك منطقه است، گفت: براي راه اندازي 7 فاز اين ميدان مشترك به 3 تا 5/3ميليارددلار سرمايه نياز است كه جذب اين سرمايه در شرايط فعلي با دشواريهاي زيادي همراه است.
وي با اشاره به كمبودهاي ايجاد شده در تامين گاز مورد نياز مشتركان از سال 85 تا پايان سال گذشته، تصريح كرد: به طور متوسط در سه سال گذشته حدود 70 ميليارد دلار يارانه انرژي براي كمبود كسري گاز تخصيص يافته و براي تامين گاز نيروگاهها مجبور به واردات گازوئيل از خارج از كشور شديم.
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه در حال حاضر گازوئيل ارزان و رايگان توسط وزارت نفت به نيروگاه ها تحويل داده مي شود، تصريح كرد: سال 84 حدود 140 ميليارد مترمكعب گاز در كشور عرضه و توزيع شد و اين در حالي است كه هم اكنون با سرمايه گذاري 3تا 5/3 ميليارددلاري هر فاز پارس جنوبي سالانه مي تواند 9 ميلياردمترمكعب توليد كند.
معاون فناوري و مهندسي وزير نفت با اشاره به اينكه در حال حاضر 40 درصد گاز مصرفي كشور در بخش خانگي يا تجاري و 15درصد آن در صنايع مصرف مي شود، بيان كرد: نيروگاه هاي برق نيز يكي از مصرف كنندگان عمده انرژي در كشور بوده به طوري كه سال 86 در اين بخش 315 ميليون بشكه معادل نفت خام انرژي در واحدهاي نيروگاهي مصرف شده است.
محمدنژاد در ادامه با يادآوري اينكه هم اكنون متوسط بازده نيروگاه هاي كشور حدود 34 درصد است، تبيين كرد: اگر بتوانيم راندمان نيروگاهها را به 40 درصد افزايش دهيم، سالانه حدود 47 ميليون بشكه معادل نفت خام صرفه جويي حاصل مي شود.
وي با اشاره به ضرورت سرمايه گذاري 8/2 ميليارد دلاري براي افزايش راندمان نيروگاههاي برق، اظهار داشت: اگر متوسط قيمت نفت خام را حدود 73 تا 74 دلار در نظر بگيريم سالانه حدود 3/3 ميليارد دلار صرفه جويي در اين بخش حاصل مي شود.
وي با اشاره به تعريف طرح سي اچ پي در شركت نفت براي بهينه سازي مصرف انرژي در واحدهاي نيروگاهي بيان كرد: يكي ديگر از مشكلات پيش روي اتلاف بالاي انرژي در شبكه سراسري برق كشور است.
محمدنژاد افزود: هم اكنون نزديك به 20 درصد اتلاف انرژي در شبكه برق كشور وجود دارد كه يكي از مهمترين دلايل آن طولاني بودن انتقال برق از مبادي توليد به مبادي مصرف است.

 



تدوين بسته جديد حل مشكلات نظام بانكي

معاون وزير امور اقتصادي و دارايي از تلاش براي تدوين بسته حل مشكلات نظام بانكي با كمك مجلس خبر داد و گفت: افزايش سرمايه بانك ها و ورود موسسات خارجي به بخش بيمه و بانكي كشور در اين بسته گنجانده خواهد شد.
اصغر ابوالحسني در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه آيا لايحه افزايش سرمايه بانك ها (لايحه 15 ميليارد دلاري) مجددا براي تصويب به مجلس ارسال خواهد شد يا خير؟ گفت: در تلاش هستيم كه مجموعه مشكلات بانك ها را با كمك مجلس در يك مجموعه تدوين كنيم و براي تصويب آن را ارائه دهيم. وي با بيان اين كه براي اعتبار سنجي مشتريان، بانك ها دو اقدام را مي توانند انجام دهند، ادامه داد: شركت رتبه بندي اعتباري مشتريان بانكي هم اكنون تشكيل شده و بانك ها مي توانند به وزارت اقتصاد در اين خصوص كمك كنند، همچنين موانع قانوني اين موضوع برطرف شده و بانك ها مي توانند از كمك اين شركت بهره مند شوند، البته هر بانكي نيز در پي حل مشكلات خود در اين خصوص است.
وي گفت: بانك ها براي اعطاي تسهيلات به بخش مشاغل خانگي براساس بسته سياستي- نظارتي بانك مركزي عمل مي كنند، اين در حالي است كه بانك مركزي هم اكنون در حال تدوين بسته نظام بانكي سال 89 است و اميدواريم با نهايي شدن آن عرصه هاي جديد براي حركت هاي بانك ها در بخش اعطاي تسهيلات به مشاغل خانگي را شاهد باشيم.
وي هرگونه زيان دهي ترازنامه هاي بانك هاي دولتي كشور را تكذيب كرد و افزود: در برگزاري مجامع بانك ها مشخص شد كه هيچيك با زيان مواجه نيستند. وي از افزايش سهم و تعداد بيمه هاي خصوصي در صنعت بيمه خبر داد و گفت: با عرضه سهام بيمه آسيا كه 14 درصد بازار بيمه كشور را در اختيار دارد، سهم بخش خصوصي در صنعت بيمه به 40 درصد خواهد رسيد، اين در حالي است كه با اجراي اصل 44 و طرح تحول صنعت بيمه بيشتر فعاليت هاي بيمه اي به بخش خصوصي واگذار خواهد شد.

 



به منظور رفاه حال زائرين عتبات عاليات ايران 2 نيروگاه در نجف احداث مي كند

مجري نيروگاه هاي گازي سازمان توسعه برق ايران اعلام كرد: احداث دو واحد نيروگاهي در منطقه الحيدريه نجف اشرف واقع در كشور عراق براي رفاه حال زائرين حرم شريف حضرت علي(ع) و امام حسين(ع) در دستور كار اين سازمان قرار دارد.
محمدعلي محمودي كوچكسرايي افزود: براساس برنامه مصوب سال 1389، 16 واحد گازي راه اندازي خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: ازبدو شروع عمليات طرحهاي نيروگاه گازي در كشور تاكنون بالغ بر 50 واحد توربين گازي نصب و راه اندازي و به بهره بردار تحويل شده است.
به گفته مجري طرح نيروگاه هاي گازي سازمان توسعه برق ايران، عمليات اجرايي 6 ساختگاه فاز دوم طرح 6000 مگاواتي توربينهاي گازي طرح هاي كرمانشاه(4 واحد)، زنجان(4واحد)، توسعه اروميه(2واحد)، سمنان (2واحد) توسعه اردبيل(2واحد) و شاهرود (2واحد) تاكنون حدود 40درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
كوچكسرايي خاطرنشان كرد: سازمان توسعه برق بدليل نياز صنعت برق به صرفه جويي در مصرف سوخت، در دو پروژه مجزا اقدام به جمع آوري اطلاعات جامع امكان سنجي نصب توربينهاي انبساطي براي نيروگاههاي كشور و همچنين كليه ايستگاههاي تقليل فشار گاز نموده است كه اين پروژه در حال حاضر بالغ بر 60درصد پيشرفت داشته است.
وي پيشنهاد كرد: با توجه به راندمان بسيار بالاي مجموعه هاي بازيافت انرژي از قبيل توربين هاي انبساطي و مجموعه CHP و نيز واقعي شدن قيمت سوخت در سالهاي آينده احداث پروژه هاي فوق در دستور كار وزارتخانه ها و سازمانها و ارگانهايي كه مصرف انرژي الكتريكي بالايي دارند، قرار گيرد.

 



موافقت ايران با صادرات سالانه 6 ميليون تن ال ان جي به هند

ايران موافقت كرد در مقابل فعاليت هاي هند در فاز 12 پارس جنوبي و بلوك فارسي
6 ميليون تن ال ان جي در سال به اين كشور صادر كند.
به گزارش فارس، شركت هاي او وي ال، هندوجا و پترونت ال ان جي با مقامات ايران بر سر احداث يك كارخانه توليد ال ان جي در بندري در جنوب ايران به توافق رسيدند.
اين سه شركت در مجموع با سهم 20 درصدي خود در تاسيسات مايع سازي گاز به ارزش 35/4 ميليارد دلار در بندر تمبك موافقت كرده اند كه البته احتمال دارد اين رقم به 40 درصد افزايش يابد.
براساس گزارش خبرگزاري پي تي آي هند يك مقام او وي ال در اين باره گفت: اگرچه اين كارخانه گاز فاز 12 پارس جنوبي را به ال ان جي تبديل مي كند ما همچنين قصد داريم گاز ميدان فرزاد را در اين محل به ال ان جي تبديل كنيم.
او وي ال همچنين خواستار توسعه ميدان گازي فرزاد است و طرحي به ارزش 5/5 ميليارد دلار را در اين زمينه تقديم ايران كرده است.
اين شركت و شركت هندوجا هفته گذشته بر سر سهم 40 درصدي خود در فاز 12 به توافق رسيدند.
براساس اين گزارش: ايران تاكنون توافق كرده است 6 ميليون تن ال ان جي در سال در مقابل فعاليت هاي هند در فاز 12 و بلوك فارسي به اين كشور صادر كند.
قرار است سه ميليارد فوت مكعب در روز گاز از فاز 12 توليد شود كه دو سوم آن براي صادرات به ال ان جي تبديل مي شود.
توسعه فاز 12 و ميدان فرزاد 7 تا 8 سال طول مي كشد.

 



با مشاركت كشورهاي عضو بانك توسعه اسلامي مگا بانك 2 ميليارد دلاري تاسيس شد

مگا بانك با سرمايه دو ميليارد دلار در كشورهاي عضو بانك توسعه اسلامي تشكيل شد و هدف از تشكيل آن تسهيل جريان نقدينگي در بين كشورهاي عضو و برطرف كردن برخي از محدوديت هاي موجود است و به هيچ وجه جنبه رقابتي ندارد.
به گزارش روابط عمومي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران، هيات بلندپايه بانك توسعه اسلامي مركب از معاون آن بانك و مديران عامل موسسات وابسته به آن در بانك مركزي حضور يافته و با رياست كل، معاونين و مديران بانك مركزي ملاقات كردند.
«محمود بهمني» رئيس كل بانك مركزي با ابراز خرسندي از حضور هيات ياد شده در بانك مركزي اظهار اميدواري كرد: اين ملاقات به همكاري هاي هرچه بيشتر آن بانك و افزايش همكاري با كشورهاي عضو بطور اعم و با جمهوري اسلامي ايران بطور اخص منجر شود.
در ادامه اين جلسه «حميد پورمحمدي» قائم مقام بانك مركزي با اشاره به روابط ايران با بانك توسعه اسلامي، ابراز اميدواري كرد: راهي جهت يافتن توسعه همكاري هاي هرچه بيشتر فراهم شود.
پورمحمدي و مسئولان بانك توسعه اسلامي، از بانك ها و موسسات مالي كشور نيز ايفاي نقش موثرتري را در راستاي اين همكاري ها از جمله تامين مالي سرمايه گذاري ها و ابعاد ديگر، خواستار شدند.
براساس اين گزارش: در ادامه اين جلسه نمايندگان هيات بانك توسعه اسلامي گزارشاتي در ابعاد گوناگون معرفي آن بانك و استراتژي و برنامه هاي اصلاحات در آن، فعاليت هاي مربوط به تامين مالي بخش خصوصي و نيز عمليات بيمه سرمايه گذاري را بصورت مشروح و در ارتباط با كشور جمهوري اسلامي ايران بطور اخص ارائه كردند. همچنين تشكيل كارگروه هاي تخصصي جهت انجام مباحثات حاضر در حوزه هاي مختلف از جمله اقداماتي است كه در ادامه اين جلسه به آن پرداخته شد.

 



معاون برنامه ريزي نظارت راهبردي: برنامه پنجم با برنامه هاي قبلي متفاوت است

معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور گفت: برنامه پنجم توسعه در حال حاضر آخرين مراحل ويرايش و اصلاحات را مي گذراند و پس از انجام اصلاحات نهايي، براي بررسي و تصويب به مجلس شوراي اسلامي ارسال خواهد شد.
سيد محمد قاسم حسيني با بيان اينكه ويرايش حقوقي و تطابق محتواي لايحه پيشنهادي دولت با قوانين كشور انجام شده است، اعمال آخرين تغييرات در محتواي برنامه پنجساله پيشنهادي دولت را منوط به تعيين تكليف لايحه هدفمند كردن يارانه ها در مجلس شوراي اسلامي دانست.
معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهوري با تأكيد بر اينكه بسته هاي اجرايي برنامه از احكام آن مهمتر است، افزود: آنچه برنامه پنجم را از برنامه هاي توسعه پيشين متمايز مي كند، تدوين بسته هاي اجرايي- سياستي براي هر بخش است.
وي در خصوص شاخصه مهم ديگر برنامه پنجم در مقايسه با برنامه هاي گذشته، اظهار كرد: در برنامه پنجم، توزيع اعتبارات بين دستگاه ها و بخش ها منوط به ارائه برنامه عملياتي از سوي دستگاه هاست.
وي افزود: دستگاه ها موظفند، اهداف، راهبردها، سياست هاي اجرايي و فعاليت ها و پروژه هاي خود را در طول برنامه پنجم مشخص و آنها را به شكل كمي، هدف گذاري و سپس ميزان منابع مالي مورد نياز خود را براي انجام برنامه ها به دولت ارايه كنند.
حسيني همچنين تصريح كرد: در طول برنامه پنجم، توزيع و تخصيص منابع عمومي به دستگاه ها براساس ارايه برنامه عملياتي خواهد بود كه توسط دولت تاييد خواهد شد.
معاون برنامه ريزي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در گفت وگو با هفته نامه برنامه، تهيه برش استاني برنامه هاي عملياتي را ديگر شاخصه مهم برنامه پنجم عنوان كرد و گفت: در برنامه پنجم تلاش شده است خلاء موجود در برنامه چهارم توسعه در خصوص برش استاني برنامه هاي عملياتي رفع و وظايف هر استان در روند دستيابي به توسعه به طور دقيق مشخص شود.

 



پس لرزه هاي جنگ صعده براي بزرگ ترين صادركننده نفت جهان
 كسري بودجه 18ميليارد دلاري عربستان سعودي

كسري بودجه عربستان در سال آينده به بيش از 18ميليارد دلار مي رسد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، وزارت دارايي عربستان در گزارشي پيش بيني كرد كه كسري بودجه اين كشور در سال 2010 به 70ميليارد ريال سعودي (67/18ميليارد دلار) برسد كه دومين كسري بودجه بالاي اين كشور به حساب مي آيد.
پيش از اين وزير اقتصاد عربستان پيش بيني كرده بود اين كشور در سال 2009 براي نخستين بار طي شش سال گذشته با كسري بودجه اي معادل 17ميليارد دلار مواجه شود. به گزارش مجله «انرژي اينتليجنس»، دولت عربستان سعودي اعلام كرد مخارج عمومي دولت اين كشور در سال آينده افزايش خواهد يافت.
اين پادشاهي كه علاوه بر دارا بودن عنوان بزرگترين صادركننده نفت جهان، عضو گروه 20نيز است، پيش بيني كرده است كه هزينه هايش در سال آتي به 540ميليارد ريال برسد كه از اين ميزان 260 ميليارد ريال براي پروژه هاي سرمايه گذاري خواهد بود كه 16درصد نسبت به سال گذشته افزايش نشان مي دهد
افزايش مخارج عمومي دولت عربستان و خريد وسيع تجهيزات نظامي از دلايل اصلي كسري بودجه عربستان ذكر مي شود. اين در حالي است كه ارتش عربستان طي هفته هاي اخير هم چنان سرگرم آزمايش تجهيزات نظامي خريداري شده خود در صعده است.
در همين حال يك روزنامه اسرائيلي پيش بيني كرد حجم مبادله تجهيزات نظامي در خاورميانه در پنج سال آينده به بيش از 100ميليارد دلار برسد كه در اين ميان عربستان و رژيم صهيونيستي بيشترين سهم را در ميان خريداران تسهيلات منطقه خواهند داشت.
به گزارش «جرزالم پست» در سال 1387عربستان براي خريد تجهيزات نظامي 36ميليارد دلار هزينه كرد و پس از آن اسرائيل در مقام دوم خريداران تسليحات در خاورميانه قرار گرفت.
موسسه تحقيقاتي «فراست اندسوليوان» نيز در گزارشي اعلام كرده است عربستان و امارات ميلياردها دلار در امر خريد موشكهاي بالستيك و سيستم موشكي «تاد» هزينه كرده اند.
اين موسسه فاش كرد در ماههاي اخير، كنگره آمريكا توسط پنتاگون (وزارت دفاع آمريكا) در جريان فروش احتمالي سيستم ارتباطات ناوبري و سيستم مديريت ترافيك هوايي به ارزش يك ميليارد و 500ميليون دلار به عربستان قرار گرفته است.
علاوه بر هزينه هاي نظامي آنفولانزاي خوكي نيز به اقتصاد اين كشور 800ميليون دلار خسارت وارد كرده است.
به گزارش عرب نيوز زيان مالي و تجاري عربستان سعودي در صنعت توريسم با انتشار ويروس آنفولانزاي خوكي تاكنون بيش از سه ميليارد ريال سعودي برابر با نزديك به 800 ميليون دلار آمريكا به اقتصاد اين كشور آسيب زده است. به گفته مقامات رسمي سعودي اين ميزان خسارت در تمام 50 سال گذشته از تاريخ حج و عمره عربستان بي سابقه است.
گفتني است در سال گذشته ميلادي يك منبع آگاه عربستاني در گفتگو با خبرگزاريها اعلام كرده بود در پي به وجود آمدن بحران مالي در جهان، احتمال فروپاشي اقتصاد عربستان سعودي نيزبه شدت افزايش يافته به ويژه اينكه اقتصاد اين كشور طي سالهاي اخير با اقتصاد غرب به شدت گره خورده است.

 



اختصاص 20 درصد سهميه تحصيلات تكميلي به متأهلين رسما ابلاغ شد

اختصاص 20 درصد از سهميه دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا به متأهلين رسما به دستگاه ها و نهادهاي ذيربط ابلاغ شد.
هيئت وزيران در جلسه 24 آبان و به پيشنهاد سازمان ملي جوانان مصوب كرد كه 20 درصد از سهميه دوره هاي كارشناسي ارشد و دكترا با رعايت مقررات مربوط، به داوطلبين متأهل اختصاص يابد. همچنين سقف وام هاي پرداختي از طريق صندوق مهر رضا به زوجين جوان از 40 ميليون ريال به 50 ميليون ريال افزايش يابد.
اين مصوبه در تاريخ 22 آذر توسط محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور به دستگاه ها و نهادهاي ذيربط رسما ابلاغ شده است.

 



مامور سابق آژانس ملي امنيتي آمريكا فاش كرد مشاوران اقتصادي آمريكايي همگي جاسوس هستند

يك جاسوس سابق آمريكا گفت كه همه مشاوران آمريكايي در امور اقتصادي جاسوس هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، «جان پركينز» مامور سابق آژانس ملي امنيتي آمريكا و نويسنده كتاب «اعترافات يك ضارب اقتصادي» در گفتگو با روزنامه صباح تركيه با اشاره به بحران مالي اخير در دبي تصريح كرد كه اين قبيل بحران هاي اقتصادي به طور تصادفي حادث نمي شوند و دليل اثبات اين مدعا بروز بحران جاري اخير در دبي است.
وي در تعريف ضارب اقتصادي اظهار داشت كه ضاربان اقتصادي كساني هستند كه براي حفظ منافع شركت هاي بزرگ آمريكايي از نهادهاي بين المللي مالي نظير صندوق بين المللي پول بهره برداري كرده و در زمينه عمليات هاي جاسوسي اقتصادي فعاليت مي كنند.
جاسوس سابق آمريكايي تاكيد كرد كه ضاربان اقتصادي، كشورهاي در حال توسعه نظير امارات را به عنوان هدف انتخاب مي كنند.
وي در بخش ديگري از اظهارات خويش همچنين تاكيد كرد كه صندوق بين المللي پول به نوبه خود يك ضارب اقتصادي است.

 



ترانزيت3/4 ميليون تن كالا از خاك ايران در 8 ماه

در هشت ماهه سال جاري بيش از 4 ميليون و 324 هزار تن انواع كالا به ارزش 15 ميليارد و 559 ميليون و 950 هزار دلار از كشور ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزني 03/5 درصد و از نظر ارزشي 62/18 درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي گمرك، از كل وزن كالاهاي ترانزيت شده 185 هزار و 181 تن از طريق كارنه تير و بيش از 4 ميليون و 139 هزارتن به شيوه غيركارنه تير از كشورمان ترانزيت شد كه كالاهاي ترانزيتي به روش كارنه تير نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزني 83/65 درصد و از لحاظ ارزش ريالي 35/60 درصد كاهش داشت، اما در رويه غيركارنه تير از نظر وزني76/15 و از حيث ارزش ريالي 50/29 درصد افزايش يافت.
به گزارش دفتر آمار و فناوري اطلاعات و ارتباطات گمرك، از كل ترانزيت كشور در مدت مذكور براساس گروه هاي كالايي غيركارنه تير، از نظر وزن و ارزش، «مواد غذايي» داراي سهمي معادل48/7 و 34/4 درصد، «خودرو» داراي سهمي معادل 18/3 و 50/10 درصد، «سوخت» داراي سهمي معادل 18/12 و 36/2 درصد و ساير كالاها داراي سهمي معادل
87/72 و 66/78 درصد بود. در همين مدت بيشترين درصد افزايش وزني مربوط به گروه سوخت با 07/18 درصد بود.

 



دستگاه هاي اجرايي مكلف به استقرار فرآيند جايزه ملي كيفيت شدند

رئيس انجمن مديريت كيفيت ايران گفت: يكصد و چهارمين اجلاسيه شوراي عالي استاندارد، دستگاه هاي اجرايي كشور را مكلف به استقرار فرآيند ارزيابي جايزه ملي كيفيت كرده است.
فرزين انتصاريان در گفت و گو با خبرنگاران افزود: استقرار فرآيند ارزيابي جايزه ملي كيفيت در دستگاه هاي دولتي و غير دولتي بسترهاي لازم را براي برخورد با افراد متقلب فراهم مي كند.
وي مزيت و روند فرآيند جايزه ملي كيفيت ايران را تشريح كرد و گفت: براساس اين مصوبه، دستگاه هاي اجرايي ضمن استقرار اين مدل ايراني در سازمانهاي زير مجموعه خود، براي دريافت جايزه ملي كيفيت نيز معرفي مي شوند. رئيس انجمن مديريت كيفيت ايران با بيان آنكه دريافت جايزه ملي كيفيت هدف نيست، تاكيد كرد: هدف اصلي اعطاي اين جايزه ملي، ارتقاي كيفيت در تمام بخش هاي توليد كالا و خدمات در كشور است تا همچنان نهضت كيفيت در ايران به صورت مستمر تداوم يابد.
انتصاريان با اشاره به اينكه جايزه ملي كيفيت ايران تنها جايزه فراگير كشوري و ملي است، تصريح كرد: در برگزاري اين جايزه، استقرار نظام ارزيابي استانداردها در سازمانها، موسسات و نهادها به عنوان يك عامل تشويقي و ابزاري براي توسعه كيفيت در كشور مورد توجه جدي است.
وي ضمن اشاره به تدوين مدل نوين جايزه ملي كيفيت ايران منطبق با نيازهاي كشور افزود: در مدل نوين جايزه ملي كيفيت، متقاضيان در 10 گروه براساس طبقه بندي سازمان ملل مورد ارزيابي قرار مي گيرند تا بتوانند پس از ارزيابي هاي مورد نظر تنديس طلايي، نقره اي و برنز و تقديرنامه اشتهار به كيفيت در سطوح يك، دو و سه ستاره و اهتمام به كيفيت را دريافت كنند.

 

(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14