(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 2 دي 1388- شماره 19542
 

سرعت انتشار آنفلوانزاي بزي2 برابر نوع A
مقايسه برترين هواپيماهاي مسافربري جهان نبرد غول ها در آسمان
روبات ها پزشكان قرن بيست و يكم
قديمي ترين دي ان اي جهان



سرعت انتشار آنفلوانزاي بزي2 برابر نوع A

سازمان بهداشت جهاني در بيانيه اي اعلام كرد سرعت انتشار آنفلوانزاي بزي2 برابر آنفلوانزاي نوع A است و سيستم دفاعي بدن را هدف قرار مي دهد.
به گزارش كي اس ال نيوز، آنفلوانزاي بزي نسبت به آنفلوانزاي خوكي خطرناكتر وكشنده تر است و گمان مي رود در مقايسه با آنفلوانزاي نوع آ تلفات جاني بيشتري در پي داشته باشد.
آنفلوانزاي بزي خلاف آنفلوانزاي نوع A ناشي از يك نوع باكتري است كه از هزاران سال پيش وجود داشته اما هم اكنون فعال شده است.
پزشكان آمريكايي درسال 1935 اين باكتري را كشف كرده بودند اما هنوز نتوانسته اند واكسن ضد اين بيماري را پيدا كنند. سرعت انتشار آنفلوانزاي بزي به دليل اينكه ناشي از انتشار باكتري است بيش ازدو برابر سرعت انتقال آنفلوانزاي خوكي را دارد و با ورود به سيستم دفاعي و گلبول هاي سفيد سبب مرگ قرباني مي شود.

 



مقايسه برترين هواپيماهاي مسافربري جهان نبرد غول ها در آسمان

بنابر پيش بيني هاي شركت هواپيماسازي ايرباس فرانسه، بازار هواپيماهاي بزرگ در 15 سال آينده به 1600 فروند هواپيماي جديد نياز دارد.
به همين دليل اين شركت هواپيمايي غول پيكر A083 را طراحي و توليد كرد. اما از سوي ديگر عرضه هواپيماي بوئينگ 747 كه نسل جديد هواپيماهاي افسانه اي جمبوجت است، درواقع پاسخي به اين غول فرانسوي است.
بنابه گفته سخنگوي كمپاني بوئينگ آمريكا، هواپيماي 747 از نوع قاره پيماست و به راحتي مي تواند A083 را به مبارزه فرا بخواند و كمترين هزينه عمليات را در بين هواپيماهاي غول پيكر داشته و اقتصادي ترين آنها هم محسوب مي شود. اين هواپيما با توانايي جابه جايي حداكثر 500 مسافر، بسته به تركيب و چيدن صندلي ها، پس از هواپيماي A083 كه توانايي حمل 560 مسافر را دارد، از لحاظ ظرفيت در رده دوم جاي مي گيرد. نوع باري هواپيماي بوئينگ نيز همچنان به يكه تازي خود در بازار ادامه مي دهد و اكنون اين شركت آمريكايي با دريافت 65 سفارش قطعي از اين هواپيما، در بازگشت خود به ميدان نبرد هواپيماهاي غول پيكر موفق به نظر مي رسد.
بوئينگ 747 در اوايل سال 2006 ميلادي در نمايشگاهي در ايالت آريزونا عرضه شد و تاكنون ارزش قراردادهاي مربوط به فروش آن به بيش از 15 ميليارد دلار رسيده است كه بنابر پيش بيني هاي اوليه سازندگان، اين هواپيما در اواسط سال 2008 ميلادي عملياتي شده و به شركت هاي هواپيمايي تحويل داده مي شود.
شركت بوئينگ از مدت ها قبل بازار جهاني را زيرنظر داشته و با تعدادي از مشتري هاي مهم از جمله هواپيمايي سنگاپور نيز تحقيقات مشتركي به انجام رسانده و نيازهاي آنان را براي ادامه دادن و فعال نگه داشتن خط توليد اين هواپيماها و تغييراتي را كه بايد در آن انجام مي شد تا به صرفه اقتصادي برسد، مورد بررسي قرار داده بود تا درنهايت رقيب قدرتمندي مانند A380 را به زانو درآورد.
درواقع همكاري با خطوط هوايي و نيز استفاده از نوآوري هاي موجود در هواپيماي بوئينگ 787 باعث به وجود آمدن نسل جديد 747 شد. نام كامل اين هواپيما، 8-747 است كه عدد 8 در ادامه آن نشانگر استفاده از تكنولوژي هواپيماي فوق مدرن 787 در ساختمان و موتورهاي اين نوع هواپيماست.
هم نوع باري و هم نوع مسافربري هواپيماي 747 به كاربران خود (اعم از مسافران و شركت هاي هواپيمايي) حداكثر سوددهي و صرفه اقتصادي را عرضه مي كند. هزينه هاي پرواز با اين هواپيما از ايرباس كمتر بوده و مهمتر اينكه در نمونه مسافربري اين هواپيما، هزينه صندلي به ازاي يك مايل مسافت حدود 10درصد ارزان تر از ديگر هواپيماها است و در ضمن وزن اين هواپيما از ايرباس A380 به ازاي هر صندلي در حدود 15 درصد كمتر و نسبت به ايرباس 17 درصد سوخت كمتر به ازاي هر مسافر مصرف مي كند كه نتيجه آن كاهش 23 درصدي به ازاي هر پرواز و كاهش 6 درصدي هزينه هر صندلي به ازاي يك مايل مسافت در مقايسه با هواپيماي ايرباس A380 است. اين محصول جديد كمپاني بوئينگ، تنها هواپيماي پهن پيكر جديدي است كه با ساختار كنوني فرودگاه هاي جهان كاملا همخواني داشته و در نتيجه به خطوط هواپيمايي اين توانايي را مي دهد كه به مقصدهاي مورد نظر خود به راحتي پرواز داشته باشند. يعني اين هواپيما قابليت پرواز از حدود 220 فرودگاه را در سرتاسر جهان دارد، بدون هيچ تغييري در باند پروازي.
جالب توجه اينكه برخلاف هواپيماهاي جديد ديگر، خلبان ها براي پرواز با نسل جديد جمبوجت بوئينگ، به اخذ گواهينامه نوع جديدي احتياج ندارند. علاوه بر آن تجهيزات زميني كه براي استفاده نسل قبلي هواپيماهاي 747 به كار برده مي شدند، در نسل جديد نيز بدون هيچ تغييري قابل استفاده هستند. نوع قاره پيماي اين هواپيما با حدود 15هزار كيلومتر برد پروازي، توانايي جابه جايي مسافر بين فرودگاه هاي بزرگ بيشتر شهرهاي جهان را دارد. قابل ذكر است كه هواپيماي بوئينگ 777 با بيش از 17هزار كيلومتر برد پروازي، تنها هواپيماي دنيا است كه بيشترين مسافت را در مي نوردد.
هواپيماي A380 داراي اين عيب است كه به علت عظيم الجثه بودن، توانايي نشست و برخاست از هر فرودگاهي را نداشته و فقط در برخي از فرودگاه هاي جهان كارايي دارد. البته گروه ايرباس حدود 80 ميليون دلار هزينه صرف ايجاد تغييرات در 18 فرودگاه معروف و مهم جهان كرده تا همه چيز براي پرواز راحت اين هواپيما آماده و مهيا باشد، ولي با اين وجود باز هم اين هواپيما در بسياري از فرودگاه هاي مهم جهان توانايي پرواز و فرود ندارد. از مزاياي A380 مي توان به استفاده گسترده از مواد مركب glare (تركيبي از فيبرهاي آلومينيوم و شيشه) در ساخت بدنه و همچنين موتورهاي آن اشاره كرد. ايرباس كه بزرگترين هواپيماي جهان است از چهار موتور توربوفن ساخت كمپاني «رولزرويس» نيرو مي گيرد و جالب است بدانيد مهمترين قسمت يك هواپيما، موتور آن است و تنها كشور جهان كه تكنولوژي ساخت آن را دارد، ايالات متحده است و موتور تمام هواپيماهاي ايرباس نيز ساخت آمريكاست.
برد پرواز هواپيمايA380 اندكي كمتر از هواپيماي بوئينگ 747 است و سرعت آن نيز 1100كيلومتر در ساعت است و جالب اينكه حداكثر وزن A380 هنگام پرواز 560تن است، هواپيماي ايرباسA380 قرار بود در سال 2006 ميلادي عملياتي شده و به بزرگترين مشتري آن يعني هواپيمايي امارات تحويل داده شود، ولي به دليل مشكلاتي كه در سيستم هاي امنيت الكترونيكي اين هواپيما به وجود آمد و مشكلات ديگري كه شركت ايرباس حاضر به بيان آن نشد، شركت ايرباس متحمل ضررهاي سنگيني شد تا جايي كه مديرعامل اين شركت نيز مجبور به استعفا شد.
هواپيماي A380 كه جديدترين محصول ايرباس محسوب مي شود، اگرچه ازنظر ابعاد با ديگر محصولات شركت ايرباس قابل مقايسه نيست ولي با استفاده از پيشرفته ترين تكنولوژي هاي جهان، 10 تا 15 درصد برد بيشتر نسبت به ديگر اعضاي خانواده اش داشته و مصرف سوخت و آلايندگي متري هم دارد. ضمن اينكه برخلاف جثه غول پيكرش داراي سروصداي اندكي است. ارتفاع پرواز اين هواپيما به 43هزار پا (13هزار و 200متر) مي رسد ولي ارتفاع پروازي نوع باري اين هواپيما اندكي كمتر است. پيمانكاران اصلي A380 چهار كشور فرانسه، انگليس، آلمان و اسپانيا هستند و البته بسياري از قطعات اين هواپيماي عظيم الجثه نيز در كشورهاي اتريش، بلژيك، ايتاليا، فنلاند، استراليا، ژاپن، كره جنوبي، هلند، سوئيس و ايالات متحده طراحي و توليد شده اند. شركت ايرباس با صرف بيش از 10سال وقت و هزينه اي بالغ بر 14ميليارد يورو اين هواپيماي عظيم الجثه را به مرحله توليد رساند.
در عرشه بالاي هواپيماي 747 مانند ديگر هواپيماهاي قاره پيماي بوئينگ، امكان نصب صندلي هاي اضافي مخصوص مسافران، محل استراحت كاركنان هواپيما و ايجاد مراكز تجاري و سالن هاي ورزشي در هواپيما وجود دارد. هم نوع باري و هم نوع مسافربري 747، معيار جديدي در راندمان مصرف سوخت و كاهش صداي ناهنجار عرضه كرده اند و اين امكان را به خطوط هواپيمايي مي دهند كه با كمترين ميزان مصرف سوخت در هر زمان از شبانه روز در تمامي فرودگاه هاي جهان توانايي عمليات داشته باشند. هواپيماي قاره پيماي 8-747 حدود 17درصد كمتر از ديگر هواپيماهاي بوئينگ و 15درصد كمتر از A380 فرانسه، سوخت مصرف مي كند و قوانين عدم آلايندگي محيط زيست را نيز به درستي رعايت مي كند. اين هواپيماي غول پيكر با توانايي حمل 140تن بار و حدود 16درصد حجم بار بيشتر نسبت به هواپيماهاي ديگر، يكه تاز هواپيماهاي باري است.
هواپيماي عظيم الجثه 8-747 پايين ترين هزينه جابه جايي يك تن بار به ازاي هر كيلومتر را در بين هواپيماها دارا است. در واقع نوع باري اين هواپيما در تمام جهان بي رقيب است و با وزن خالي، 85 تن سبك تر از نوع باري A380 بوده و 25درصد كمتر از A380 به ازاي هر تن بار سوخت مصرف مي كند.
هواپيماي بوئينگ 27درصد هزينه كمتر پروازي و 22درصد هزينه كمتر براي حمل يك تن بار نسبت به هواپيمايA380 را دارا است.
نوع مسافربري بوئينگ 8-747 تقريباً 4متر و نوع باري آن 6متر كشيده تر از ديگر هواپيماها هستند. به طوري كه نوع باري اين هواپيماي مدرن با 78متر طول، كشيده ترين هواپيماي جهان است.
بوئينگ 747 به كمك 4موتور با قدرت 66500 پوند ساخت شركت جنرال الكتريك آمريكا پرواز مي كند. اين موتورهاي قدرتمند كه شاهكار مهندسي محسوب مي شوند در هواپيماي 787 هم كه سريع ترين هواپيماي جهان است به كار رفته اند. سرعت پرواز اين هواپيما برابر با 8/0ماخ يا 1050كيلومتر در ساعت است كه با سرعت A380 كاملاً برابر است. ساخت موتورهاي اين هواپيما به وسيله شركت جنرال الكتريك موجب كاهش هزينه هاي اين غول هوايي شده است.
از مهمترين تغييرات در نسل جديد 747 مي توان به بال هاي آن اشاره كرد. با اينكه براي كاهش هزينه ها، ساختار اصلي بال و ميزان پس گرايي آن حفظ شده است، بال جديد اين هواپيما نازك تر بوده و محاسبات آيروديناميكي آن دوباره از ابتدا انجام شده است. بال اين هواپيما در نوع مسافربري قابليت ذخيره بيش از 60هزار ليتر و در نوع باري 57هزار ليتر نفت سفيد را دارند كه به اين ترتيب نياز به نصب مخازن وجود ندارد. همچنين نوك بال هاي بوئينگ اندكي كج شده و طرح بال هايش خميده است كه كاملاً مدرن و غيرمعمول است و در سرعت هاي بالا به اين هواپيما به ويژه در حفظ تعادل كمك شاياني مي كند. اين بال ها درپي تحقيق هاي پروژه پيشرفته 747 طراحي و ساخته شده اند و شبيه به بال هاي بوئينگ 787 هستند.
انتظار مي رود كه نوع مسافربري 8-747 بتواند براي شركت بوئينگ ركوردشكني كرده و سفارش هاي دريافتي براي آن از 200فروند فراتر رود. موفقيت هاي مدل غول پيكر 747 چه در نسل هاي گذشته و چه در هواپيماي پيشرفته 8-747 واقعاً غيرقابل انكار است. به طوري كه ايرباس A380 را هم به زانو درآورده است. بنابراين باز هم انتظار مي رود كه همچون گذشته شركت هواپيماسازي بوئينگ برنده رقابت با ايرباس شود.
wwwpopulartechnologycom
ترجمه: عليرضا سزاوار

 



روبات ها پزشكان قرن بيست و يكم

آيا از اين به بعد روبات ها جايگزين پزشكان در بيمارستان ها مي شوند؟ البته نه كاملا اما بعضي از پزشكان راهي پيدا كرده اند تا از طريق به كارگيري روبات ها بتوانند زماني كه با بيماران شان فاصله زياي دارند آنها را معاينه كنند.
بيمارستان بالت سان يكي از اماكن درماني است كه به دوربين ها، صفحه هاي نمايش، ميكروفن و چند روبات مجهز شده است. اين روبات ها به جاي پزشكان در اتاق قرار دارند و دكتر الكس مي تواند در تعطيلات از طريق آنها به مداواي بيماران خود بپردازد. به كمك اين شيوه غيبت پزشكان از بيمارستان به هيچ عنوان احساس نمي شود.
يكي از جراحان كاهش وزن مي گويد: «اين سيستم به شما اجازه مي دهد هر مريضي را در هر جاي دنيا كه باشد معاينه و درمان كنيد.» دكتر گانداس علاوه بر آنكه از صبح تا شب به درمان بيماران خود مي پردازد با خريد يك روبات 150هزار دلاري موفق شده بيماران خود را شب ها هم معاينه كند و در صورت بروز مشكل در كنارشان باشد. او مي گويد: «روبات من مي تواند به كنار تخت بيمار رفته و به كمك دوربين هايي كه به آن مجهز شده است، وضعيت بيمار را به وضوح نشان دهد.»
صداي اين پزشك از طريق دستگاهي كه در سر روبات نصب شده پخش مي شود، گويي كه مريض درحال گفت وگوي رو در رو با پزشك است. گانداس افزود: «عكس العمل بيماران نسبت به اين روش بسيار مثبت بوده است. براي آنها ارتباط برقرار كردن با من از طريق يك روبات بسيار رضايت بخش است.»
گانداس اين شيوه را براي داشتن نظارت بيشتر بر عمل هاي جراحي كه در بيمارستان صورت مي گيرد به مركز محل خدمت خود معرفي كرد. وي يكي از اعضاي كمپاني ساخت روبات هاي پزشكي است. اين پزشك جراح قصد داد به كارگيري اين روبات ها را در بيمارستان ها رواج دهد. او معتقد است با وارد كردن روبات ها به نظام پزشكي اين كشور علاوه بر تسهيل روابط بين بيمار و پزشك در وقت نيز به شدت صرفه جويي شده و پزشكان موفق به معاينه بيماران بيشتري مي شوند.
مطالعه اي كه به تازگي در بين 376 بيمار انجام شد نشان داد 92 بيماري كه به وسيله روبات ها معاينه شده اند مدت زماني كمتري در بيمارستان بستري شده بودند. نتيجه مطالعات گانداس در مجله پزشكي كالج آمريكايي جراحان ماه جولاي به چاپ خواهد رسيد.
روبات معاينه گر دكتر گانداس يكي از روبات هاي مستقر در بيمارستان سايني است. در بيمارستان جان هاپكينز نيز روبات هايي مستقر شده اند تا حرف هاي پزشك و بيمار را زماني كه به زبان مشترك تكلم نمي كنند ترجمه كنند. روبات هاي نصيحت گر هم در بيمارستان ها بسيار پرطرفدار است. اين روبات ها علاوه بر دادن اطلاعات و نصايح پزشكي به بيماران به سكته اي ها كمك مي كنند تا در طول دوران درمان به بازي هاي كامپيوتري مشغول شوند.
ميشل كان معاون اجرايي كمپاني «تكنولوژي هاي اين تاچ» بيان داشت روبات هاي شركت او اين امكان را براي پزشكان فراهم آورده تا در زمان واحد در دو مكان مختلف حضور داشته باشند. كان كه در دفتر مركزي اين شركت مشغول گفت وگو با يكي از روبات هاي آقاي گانداس بود بيان داشت به كمك اختراعات كمپاني ديگر تمام مردم دنيا حتي در دور افتاده ترين نقاط عالم به پزشك دسترسي خواهند داشت. درحال حاضر 120 روبات پزشك در بيمارستان هاي جهان مشغول به كار هستند. ديويد ويليامز يكي از بيماران بيمارستان «سان» از شيوه اي كه آقاي گانداس برگزيده تشكر كرد و بيان داشت كه استفاده از اين روبات نشانگر اهميت گانداس نسبت به وضعيت سلامتي بيمارانش است. او گفت: «زماني كه شما دراز كشيده ايد و صورت پزشك را نگاه مي كنيد ديگر اهميت ندارد كه او در چه قالبي خود را به شما نشان مي دهد. شما او را ديده، با او صحبت مي كنيد و او نيز به همه سؤالات شما پاسخ مي دهد. اين تمام آن چيزي است كه اهميت دارد.»
فلورانس فورد يكي از پرستاراني كه از زمان به كارگيري روبات هاي درمانگر در 18 ماه پيش با آنها سروكار داشته بيان داشت بيماران عكس العمل خوبي به اين روبات ها نشان داده اند. او بر اين باور است كه ديدن چهره پزشك از طريق روبات ها به آنها قوت قلب مي دهد.
دكتر لوييس كواسي مدير دپارتمان اورولوژي نظام پزشكي ايسلند نيز گفت: طبق مطالعات وي هيچ يك از بيماران تاكنون نسبت به معاينه توسط اين روبات ها شكايتي نداشته اند. او بر اين باور است كه روبات ها به زودي بيمارستان ها را تسخير خواهند كرد. كواسي افزود: «اين روبات ها تنها از چند دوربين تشكيل شده اند و به جز برقراري ارتباط، كاري نمي كنند اما اين قدم هاي اول است و ما به زودي با روبات هايي روبه رو خواهيم شد كه به درمان بيماري ها نيز خواهند پرداخت.»
wwwpopulartechnologycom

 



قديمي ترين دي ان اي جهان

محققان موفق به كشف قديمي ترين نمونه دي ان اي درجهان با 419 ميليون سال سن در داخل رسوبات نمكي شده اند.
اين ماده ژنتيكي كه در حال حاضر قديمي ترين نمونه در سرتاسر جهان به شمار مي رود، متعلق به باكترياي نمك است كه اجداد آن به احتمال زياد در گروه اولين موجوداتي قراردارند كه حيات را در زمين به وجود آورده اند.
دانشمندان پيش از اين نمونه ديگري را در آبگير ميشيگان، منطقه اي كه نمونه دي.ان.اي جديد نيز در آن يافته شده است، يافته بودند اما آن نمونه شباهت زيادي به ميكروبهاي مدرن داشت اكنون گروهي از دانشمندان دانشگاه دالهوزي در هاليفاكس 6 قطعه دي ان اي يكسان كه تا به حال توسط دانشمندان مشاهده نشده بود، را كشف كرده اند.
اين يافته مي تواند شجره نامه باكتري هاي نمك دوست را ترميم كند، ارگانيسم هايي كه اجداد آنها حيات را در زمين آغاز كرده بودند. باكتري هاي نمك دوست در زير زمين زندگي مي كرده اند و به همين دليل از چند دوره انقراض نسل جانداران جان سالم به در برده اند.
براساس گزارش ان.بي.سي كشف اين نمونه بسيار قديمي نه تنها نمونه مناسبي براي توضيح بقاي چنين ارگانيسمهايي است، بلكه مي تواند توضيح دهد زمين تاكنون چگونه خود را زنده نگاه داشته است.

 

(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14