(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 دي 1388- شماره 19547
 

ظرفيت هاي فرهنگي فارس شكوفاتر مي شود
استاندار: انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي كشور قبيله اي نبوده است
به دليل نامگذاري اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي
شهردار اصفهان از رئيس جمهور و هيئت دولت تقدير كرد
فرهنگيان كشور شناسنامه سلامت مي گيرند
مرد سال صنعت ايران: دوران اثربخشي ايران بر تمدن غرب فرا رسيده است
برگزاري نمايشگاه عكس محرم در تبريز
گوشه اي از زندگي عشاق زواره اي شاعر دلداده اهلبيت(ع)
انتشار مصور داستان هاي ايراني در كتاب هاي 2 زبانه
استاندار كردستان: طرح هاي فرهنگي اولويت سال آينده كردستان است
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان: نقد مطبوعات بايد به دور از مسائل سياسي باشد
برگزاري نمايشگاه سوغات و صنايع دستي كشور در هفتكل
سومين جشنواره شعر فجر در كردستان برگزار مي شود
اعلام نفرات برتر جشنواره خوشنويسي در تبريز
اجراي يك نمايش سه اپيزودي در اسلامشهر
تقدير از فعالان عرصه كتاب و كتابخواني در گيلان
ابنيه تاريخي خميني شهر در خاك دفن مي شوند



ظرفيت هاي فرهنگي فارس شكوفاتر مي شود

شيراز- خبرنگار كيهان:
استاندار فارس از متصديان امر فرهنگ خواست زمينه را براي شكوفايي، بالندگي و ظهور خلاقيت ها و نبوغ فرهنگي اهل فرهنگ و هنر و ادب اين استان فراهم كنند.
روح الله احمدزاده در بازديد از هشتمين نمايشگاه استاني كتاب فارس در جمع خبرنگاران گفت: اميدواريم با توجه به رويكرد جديد و سياست هاي فرهنگ محورانه دولت، بتوانيم ظرفيت هاي فرهنگي استان را شكوفاتر كنيم.
وي اظهار داشت: استان فارس به دليل ظرفيت هاي تاريخي و فرهنگي و همچنين برخوردار بودن از وجود مفاخر، مشاهير و نيز تجليات فرهنگي، استاني غني به شمار مي آيد.
استاندار فارس افزود: بدون ترديد وجود سومين حرم اهل بيت(ع) در شيراز اين ظرفيت ها را دو چندان كرده و ما نيز تلاش خواهيم كرد كه با محوريت فرهنگ ديني و فرهنگ قرآني زمينه هاي تحول فرهنگي را در اين استان فراهم كنيم.
وي گفت: وجود ظرفيت هاي انساني نخبه در استان فارس، خود بهترين نعمت است و اميد است كه بتوانيم از اين ظرفيت ها براي شكوفايي و بالندگي هر چه بيشتر حوزه فرهنگ اين استان بهره بگيريم.

 



استاندار: انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي كشور قبيله اي نبوده است

اصفهان - خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان گفت: انتخاب اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي و تمدن اسلامي به هيچ وجه براساس تعصبات كور قبيله اي و قومي شكل نگرفته است.
عليرضا ذاكر اصفهاني در آيين افتتاحيه پنجمين جشنواره پژوهش و دستاوردهاي نو در اصفهان با بيان اينكه اين انتخاب نتيجه پژوهش بوده است، به اعتراضات برخي استان ها در اين خصوص اشاره كرد و افزود: براساس انتخاب اصفهان كه مبتني بر يك كار علمي و پژوهشي چند ساله رخ داد، ماموريت هاي ويژه اي از سوي رئيس جمهوري به اصفهان واگذار شده است كه ارائه و تدوين طرح ها و الگوهاي بومي پيشرفت در سطح ملي از جمله اين مأموريت هاست.
وي با اشاره به برگزاري اين جشنواره گفت: برگزاري چنين جشنواره معلول نگرش ايجاد زمينه ها و ساز و كارهاي همكاري علمي بيشتر ميان بخش هاي مختلف اصفهان است.
استاندار اصفهان در پايان از پژوهشگران برتر اصفهاني با اهداي لوح و تنديس تقدير كرد.

 



به دليل نامگذاري اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي
شهردار اصفهان از رئيس جمهور و هيئت دولت تقدير كرد

اصفهان - خبرنگاركيهان:
شهردار اصفهان درپيامي از رئيس جمهوري و هيئت دولت به دليل معرفي اين شهر به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي تقدير كرد.
سيدمرتضي سقاييان نژاد درپيام خود خطاب به محمود احمدي نژاد آورده است:اصفهان نگين درخشان ايران وقله سترگ همزيستي مسالمت آميز اديبان، فيلسوفان، انديشمندان، عالمان، خوبان و سمبل شجاعت و رشادت دلير مردان و ايثارگران و شهيداني است كه افتخار پايتخت فرهنگي جهان اسلام درسال 2006 را نصيب ديار مصفاي نصف جهان كرده است.
شايان ذكراست: درسفر اخير هيئت دولت به اصفهان كه درراستاي سومين دور از سفرهاي استاني دولت احمدي نژاد انجام شد يكي از پيشنهاداتي كه به تصويب هيئت دولت رسيد، تصويب معرفي اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگ و تمدن ايران اسلامي بود.
اين مصوبه يكي از با ارزش ترين هديه هاي دولت به شهر گنبدهاي فيروزه اي است كه زمينه ساز معرفي هرچه بيشتر ابعاد فرهنگي و اسلامي اين شهر به دنيا، جهان اسلام و مردم ايران اسلامي خواهد شد.

 



فرهنگيان كشور شناسنامه سلامت مي گيرند

ساري- خبرنگار كيهان:
براي اولين بار فرهنگيان كشور شناسنامه سلامت دريافت خواهند كرد.
«ابوالفضل اسفندياري» رئيس اداره بيمه و درمان وزارت آموزش و پرورش با اعلام اين خبر در ساري افزود: اين طرح با هدف ارتقاء سلامت و از طريق تست كامل سلامتي فرهنگيان اجرايي خواهد شد. وي از تامين اعتبار موردنياز براي عملياتي شدن اين طرح خبر داد و افزود: هم اكنون 120 درمانگاه در سطح كشور به فرهنگيان خدمات درماني ارائه مي كنند.
وي با تاكيد بر بهره مندي تمامي مراكز درماني فرهنگيان از مجوزهاي قانوني تصريح كرد: در حال حاضر هيچ برنامه اي براي احداث و راه اندازي درمانگاه جديد فرهنگيان در كشور وجود ندارد.
«اسفندياري» گفت: سال گذشته معادل 5 ميليارد و 800 ميليون تومان در ارائه خدمات درماني به فرهنگيان كشور تخفيف داده شد.
به گفته وي سال قبل 8 ميليون و 300 هزار بار مراجعه به مراكز درماني فرهنگيان در كشور صورت گرفت.
اين مقام مسئول يادآور شد: فرهنگيان در بهره مندي از خدمات درماني 20 تا 50 درصد تخفيف مي گيرند.

 



مرد سال صنعت ايران: دوران اثربخشي ايران بر تمدن غرب فرا رسيده است

تبريز-خبرنگار كيهان:
زمان آن رسيده است تا اراده و عزم ملي ايرانيان دوباره زنده شود و دوران اثربخشي ايران بر تمدن غرب فرا رسيده است.
علي اصغر جهانگيري مرد سال صنعت ايران، با اعلام مطلب فوق در دانشگاه تبريز گفت: ذخاير نفتي ايران، ظرف چند سال آينده به پايان مي رسد و بايد به دنبال ايده هاي نو و كارآفرينانه باشيم و دانشجويان بايد با جديت تمام به دنبال كسب مهارت و تكنولوژي در دانشگاه ها باشند.
كارآفرين برتر كشور كه در همايش «كارآفريني از ايده تا عمل» سخن مي گفت: تصريح كرد: سرمايه يك كارآفرين، اراده و همت او است و كسي كه با هيچ، صاحب ثروت مي شود، كارآفرين است.
رئيس مركز رشد واحدهاي فناوري و كارآفريني دانشگاه تبريز گفت: با توجه به بحران اقتصادي جهان، فرصت هاي شغلي مناسبي براي فارغ التحصيلان در خارج نيز، فراهم نمي باشد.
ميرقاسم حسيني افزود: رشد فزاينده فارغ التحصيلان در سال هاي گذشته و عدم اشتغال آنان در صنعت، باعث نگراني جدي دولتمردان شده است و عبور از چالش ها، بدون سياست گذاري هاي كلان و منسجم با دورنماي خوب، ممكن نيست.

 



برگزاري نمايشگاه عكس محرم در تبريز

تبريز - خبرنگار كيهان:
نمايشگاه عكس محرم با آثار نادر فاروغي و مجيد فرهمندي در مجتمع سينمايي
22 بهمن تبريز برگزار شد.
در اين نمايشگاه 37 عكس سياه و سفيد با موضوع محرم به نمايش گذاشته شد. نمايشگاه عكس محرم تا 10 دي ماه در مجتمع سينمايي شهر تبريز داير است.

 



گوشه اي از زندگي عشاق زواره اي شاعر دلداده اهلبيت(ع)

نام عشاق زواره اي شاعر اهلبيت(ع) هميشه بويژه ماه محرم به دليل سرودن اشعار ويژه خاندان عصمت و طهارت(ع) و امام حسين (ع) بر سر زبان هاست.
مردم زواره كوچك و بزرگ او را بخوبي مي شناسند و نوحه هايش را مي ستايند و چه بسيار افرادي كه با شنيدن نوحه هاي عشاق به منظور عرض ارادت به سيد و سالار شهيدان اشك غم برگونه هايشان جاري مي شود.
مرحوم «عباس پاره دوز» در يك اتفاق جالب به «عشاق» متخلص مي شود، او فردي اقي و درس نخوانده بود كه بهترين و عارفانه ترين معاني را در نوحه سرايي اهل بيت(ع) به كار برده است و هر شنونده اي را ناباورانه به فكر فرو مي برد، شغلش همانگونه كه خود مي گويد «پينه دوزي» بوده، اما مرد خدا در هر كار و مشغله اي فقط خدا را مي بيند:
پينه دوزي از براي جستن روزي كنم
روز ديگر باز از نو كسب ديروزي كنم
در ميان كفش دوزي عشق آموزي كنم
كي ز مدح عترت طه دهن دوزي كنم
پيران شهر و اقوام او چنين نقل مي كنند كه روزي وي به قصد كار راهي روستاهاي اطراف زواره مي شود. هنوز از شهر خارج نشده است كه در محله «دشت بزرگ» سيدي جليل القدر را مي بيند كه تعدادي گوسفند را به چرا آورده است. سلام مي كند و مي گذرد. سيد او را صدا مي زند و مي پرسد:«عشاق، كجا مي روي؟» استاد پينه دوز به گمان اينكه آن سيد او را با شخص ديگري اشتباه گرفته جوابي نمي دهد. اما وي دوباره او را به همين نام صدا كرده و سؤال خود را تكرار مي كند. مرحوم عشاق جواب مي دهد:«سيد نام من عباس است نه عشاق، و براي پينه دوزي به روستاها مي روم.» سيد مي گويد:«از امروز نام تو عشاق است و تو شاعر اهل بيت «عليهم السلام» هستي. برگرد و به هيئت عزاداري برو. آنجا مردم مشغول عزاداري هستند و منتظر كسي كه برايشان نوحه بخواند.» عشاق چند قدمي به سمت شهر حركت مي كند. با خود مي انديشد كه برگردد و دوباره سؤالي كند. اما وقتي سر برمي گرداند، نه سيد را مي بيند و نه گوسفندانش را، سراسيمه خود را به هيئت مي رساند و با چشماني گريان اولين نوحه را في البداهه اين گونه آغاز مي كند:
ساعتي مهلت اي اشك چشمان.
تا نويسم به حال پريشان،
عرض خود بر شهنشاه خوبان
يا بن عم، كوفيان بي-وفايند
سعي در كشتنم مي-نمايند.
اين پيرمرد الهي با آنكه در زمان خويش از سوي صاحب منصبان و متمكنين شهر مورد احترام فراوان قرار داشت و در اطراف و اكناف شناخته شده بود، اما زندگي در گمنامي و فقر را ترجيح داد. او از مال دنيا به لباسي مندرس و غذايي به سادگي لقمه اي نان بسنده مي كرد.
سالهاست نوحه هاي سروده عشاق در هيئت هاي عزاداري زنجيرزني در زواره با شور و حال و آهنگ خاصي توسط مداحان اهلبيت(ع) خوانده مي شود و مردم زواره عشق و ارادت خود را با شنيدن اين نوحه ها و عزاداري به خاندان عصمت و طهارت اعلام مي كنند.
مرحوم «عباس پاره دوز» متخلص به «عشاق» در سال 1317 ه.ش دارفاني را وداع گفت و به عشق ديدار كساني كه عمري در فراقشان نوحه سرايي كرده بود، پرواز كرد. اما پس از گذشت سال ها از مرگش هنوز در ماه هاي محرم و صفر نام و ياد او در هيئت هاي عزاداري زنده مي شود.
درخصوص مرگ اين شاعر عاشق اهلبيت(ع) نيز گويند: يكي از تجار زواره كه از سادات محترم بوده و پارچه فروشي داشته است در خواب مي بيند فردي به او مي گويد عشاق فوت كرده براي او كفن ببراين شخص از خواب بيدار مي شود و به فكر فرو مي رود دوباره پس از خوابيدن همان خواب را مي بيند براي سومين بار از خواب برخاسته به درب منزل عشاق مي رود و با ناله و شيون اهالي خانه روبرو مي شود به منزل برمي گردد و براي دفن عشاق كفن مي برد.
زندگي و مرگ عشاق در سايه حضرت حق و اهلبيت عصمت و طهارت (ع) بوده است روحش شاد
زواره - خبرنگار كيهان

 



انتشار مصور داستان هاي ايراني در كتاب هاي 2 زبانه

مشهد - خبرنگار كيهان:
انتشار مصور داستان هاي ايراني در كتاب هاي 2 زبانه براي كودكان و نوجوانان در خراسان رضوي انجام شد.
به گزارش كميته اطلاع رساني ستاد گراميداشت هفته پژوهش و فناوري خراسان رضوي، حسين كشيري نويسنده اين كتاب هاي
2 زبانه گفت: كتاب هاي 2 زبانه توسط دانشجويان فارغ التحصيل زبان دانشگاه فردوسي مشهد و با هدف توسعه كتاب هاي سنتي فارسي و داستان هاي ايراني در سطح دنيا نوشته مي شود.
وي همچنين گفت: اين كار از سال 86 آغاز شده و موفق به كسب جايزه كارآفريني در دانشگاه فردوسي مشهد شده است.
اين دانشجوي نمونه در ادامه افزود: اين آثار تقدير شده در بسياي از نمايشگاه هاي داخل و خارج از كشور مورد استقبال خوبي قرار گرفته است.
كشيري تصريح كرد: اين كتاب ها براي سنين 7 تا 19 سال تهيه شده و با هدف افزايش دامنه لغات قوي تر در دسترس نوجوانان و جوانان قرار مي گيرد.
وي عنوان كرد: اين كتاب ها به زبان هاي انگليسي - فارسي، فرانسه - فارسي، عربي - فارسي و غيره نوشته و همراه با تصوير و طراحي خاص منتشر شده است.
اين دانشجو كارآفرين و پژوهشگر دانشگاه فردوسي بيان داشت: اين كتاب ها شامل داستان هاي زنجيره اي، از جمله سلسله مراتب عنوان داستان هاي ايراني مانند، داستان راستان، كليله و دمنه، شاهنامه فردوسي، بوستان وگلستان، داستان هاي عبيد زاكاني و غيره مي باشد.
كشيري ادامه داد: عناوين جديد اين كتاب ها نيز هم اكنون در حال تدوين و انتشار هستند.

 



استاندار كردستان: طرح هاي فرهنگي اولويت سال آينده كردستان است

سنندج- خبرنگاركيهان:
استاندار كردستان در جلسه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان كردستان با بيان اينكه مسائل فرهنگي از دغدغه هاي مقام معظم رهبري و رئيس جمهوري است، گفت: اولويت اصلي و اساسي استان در بودجه سال آينده مسايل فرهنگي است.
«اسماعيل نجار» با اشاره به اختصاص بيش از 800 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به كردستان افزود: اين اعتبار بايد در طول سه سال در استان هزينه شود.
به گفته وي سهم استان كردستان از مصوبات اين سفر در سال جاري 25ميليارد تومان است كه براي تمامي اين اعتبارات موافقت نامه مبادله شده است.
نجار گفت: با توجه به تاكيد رهبر معظم انقلاب به فرهنگي بودن استان، اولويت در صرف اعتبارات اجرايي پروژه هاي فرهنگي است.
وي همچنين افزود: اعتبارات پيشنهادي براي بخش عمران استان در سال آينده، 187ميليارد و500 ميليون تومان است كه در مجموع در مقايسه با مدت مشابه پارسال بيش از 45درصد افزايش داشته است.
نجار با اشاره به وضعيت پروژه هاي نيمه تمام عمراني و اقتصادي در اين استان گفت: بعد از مباحث فرهنگي توجه ويژه به پروژه هاي نيمه تمام است كه اين مهم بايد در جلسات شوراي برنامه ريزي و توسعه شهرها مورد توجه قرار گيرد.
استاندار كردستان با اشاره به روند مناسب اجراي پروژه هاي سفر استاني هيئت دولت به اين استان گفت: مصوبات دور اول تقريبا به صورت 100درصد اجرايي شده و تنها يكي دو طرح مانند دو بانده كردن راه كرمانشاه به مياندواب كه به بودجه كلان نياز دارند هنوز وضعيتي نامشخص دارد كه اين موارد هم بيشتر در حوزه ملي است و استان تمامي تعهدات خود را در اين زمينه به سرانجام رسانده است.
اسماعيل نجار درباره وضعيت مصوبات دور دوم هيات دولت نيز گفت: متاسفانه براي اجراي اين مصوبات با مشكل ماده 58 قانون بودجه مواجه هستيم كه دولت را در استفاده از اعتبارات استاني براي مصوبات هيات دولت محدود كرده است.

 



مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان: نقد مطبوعات بايد به دور از مسائل سياسي باشد

اهواز - خبرنگار كيهان :
نقد مطبوعات بايد به دور از مسائل حزبي، گروهي و باندي و از روي انصاف باشد.
حجت الاسلام و المسلمين سپهر مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان در نشست هم انديشي با اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر استان با بيان اين مطلب گفت: نقش مطبوعات در كشور و بويژه در استان خوزستان بسيار تاثيرگذار و حساس است.
وي با تاكيد بر اينكه مطبوعات پل ارتباطي ميان مردم، دولت و كارگزاران نظام است، افزود: متاسفانه فضاي فعلي مطبوعات به گونه اي است كه از روي مسائل حزبي، باندي و گروهي نقدهاي غير منصفانه اي صورت مي گيرد كه بايد ريشه چنين بحث هايي خشكيده شود.
سپهر فضاي خوزستان را فضايي مناسب براي ورود مطبوعات در بخش هاي مختلف برشمرد و گفت: استان خوزستان در برگيرنده اقوام، آيين ها و سنت هاي مختلف است و بايد از اين فرصت ها استفاده كرد.
وي ضمن انتقاد از مطبوعات استان مبني بر نداشتن نشريه اي به نام دفاع مقدس، افزود: 5/72 درصد شهداي هشت سال جنگ تحميلي در اين استان به شهادت رسيده اند اما متاسفانه مطبوعات خوزستان درخصوص داشتن نشريه اي با نام دفاع مقدس تعصبي به خرج نمي دهند.
مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان خاطرنشان كرد: وجود دعبل خزايي، علي بن مهزيار و بسياري از ظرفيت هاي فرهنگي و ديني ديگر بايد مورد توجه قرارگرفته و نشرياتي با اين موضوعات به چاپ رسد.
در ادامه اين نشست كه مديران مسئول هفته نامه ها و نشريات استاني، سرپرستان روزنامه هاي سراسري و خبرنگاران حضور داشتند، سرپرست روزنامه كيهان در خوزستان نيز گفت: متاسفانه در مديريت هاي گذشته مطبوعات استان با چالش ها و تنش هاي زيادي همراه بودند كه اين اختلافات به طور قطع ريشه در اداره ارشاد استان دارد و اگر عميقانه با اين مشكلات برخورد مي شد به طور حتم جامعه مطبوعاتي استان شاهد اين اختلافات و تنش ها نبود.
محمدجعفر فلسفي با بيان اينكه حل بحران هاي گذشته نيازمند بررسي و آسيب شناسي مشكلات موجود است، افزود: اداره ارشاد بايد محلي براي حل اين بحران ها در استان باشد.

 



برگزاري نمايشگاه سوغات و صنايع دستي كشور در هفتكل

هفتكل-خبرنگار كيهان:
نمايشگاه صنايع دستي و سوغات كشور در هفتكل برگزار شد.
اين نمايشگاه با 60 غرفه و به مدت 10 روز با حضور 26 استان كشور در پارك هفتم تير شهرستان هفتكل برپا شد كه روزانه حدود 3 تا 4 هزار نفر از آن بازديد كردند.
وي با اشاره به عدم حضور استان هاي ايلام، سيستان و بلوچستان، كهگيلويه و بويراحمد و هرمزگان در اين نمايشگاه افزود، عمده محصولات ارائه شده در نمايشگاه پوشاك، آجيل، صنايع دستي و هداياي استان هاي شركت كننده بود كه در پايان هر شب به تعدادي از خريداران از سوي غرفه داران جوايزي به قيد قرعه اهدا مي شد.
عرضه مستقيم كالاهايي نظير كيف، كفش و پوشاك و فيروزه نيشابور از ويژگي هاي اين نمايشگاه بود.

 



سومين جشنواره شعر فجر در كردستان برگزار مي شود

سنندج-خبرنگار كيهان
سومين جشنواره شعر فجر در سه بخش همايش ادبي، ويژه و آزاد در شهرهاي قروه، كامياران و سنندج برگزار مي شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان گفت: در بخش همايش ادبي اين جشنواره اشعار 20 تن از شعراي كردستاني پس از انتخاب به دبيرخانه جشنواره بين المللي فجر جهت شركت در جشنواره ارسال خواهد شد.
منصور ايماني افزود: آثار شاعران جوان كردستاني كه به مناسبت سفر تاريخي و پر خير و بركت رهبر معظم انقلاب اسلامي به كردستان اشعاري را سروده اند در بخش ويژه جشنواره مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
وي گفت: در بخش آزاد نيز اشعار جوانان استان با موضوعاتي همچون هويت ملي و شعر مقاومت مورد ارزيابي قرار مي گيرد تا اين اشعار نيز به دبيرخانه چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر ارسال شود.
مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي كردستان مهمترين هدف از برگزاري جشنواره شعر فجر در كردستان را تقويت و ترويج فرهنگ و ادبيات اسلامي و ايراني و شناسايي استعدادهاي نهفته و سنجش توانمندي اين شعراي جوان در رقابتي سالم عنوان كرد.

 



اعلام نفرات برتر جشنواره خوشنويسي در تبريز

تبريز - خبرنگار كيهان:
نفرات برگزيده هشتمين جشنواره خوشنويسي غدير، طي مراسمي در تبريز معرفي شدند.
در اين مراسم ضمن تجليل از دو پيشكسوت استاني، «محمدتقي كلكته چي» و «يوسف كله جاهي»، «محمدتقي اسدي» و «ابوالفضل خزاعي» از قم، حسين زنوزي از تبريز، «مصطفي رضايي» از اصفهان و «حميد جعفري» از قم، بعنوان افراد برتر معرفي شدند.
در اين جشنواره كه براي آن 550 اثر از 225 خوشنويس رشته هاي نستعليق، شكسته نستعليق، ثلث، نسخ و نقاشي خط ارسال شده بود 24 اثر از 370 اثر راه يافته به بخش مسابقه انتخاب شدند.
آثار راه يافته، در نگارخانه هاي مجتمع فرهنگي هنري 29 بهمن تبريز خانه فرهنگ و خانه هنر اين شهر بنمايش گذاشته شدند.
گفتني است «محمد-حسيني» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در پيام خود به اختتاميه اين جشنواره هنر خوشنويسي را اصيل ترين هنر توصيف كرده و آورده است: «خوشنويسي، جز كلام حكمت آميز، بر نمي گزيند.»

 



اجراي يك نمايش سه اپيزودي در اسلامشهر

اسلامشهر- خبرنگار كيهان:
مركز هنرهاي تجسمي شهرستان اسلامشهر با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر نمايش صحنه اي تجاوز را از بيست و دوم آذرماه در سالن آمفي تئاتر مجتمع فرهنگي هنري شهيد صارمي به اجرا درآورد.
محسن خواجه وند مسئول روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان اسلامشهر به خبرنگار كيهان گفت: اين نمايش با موضوع اجتماعي و در قالب سه اپيزود به نويسندگي و كارگرداني محمد خداوردي به روي صحنه مي رود.
گفتني است اين نمايش صحنه اي تا بيست و ششم آذر همه روزه در يك سانس از ساعت 30/16 به اجراء عموم درخواهد آمد. علاقمندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايش و تهيه بليط به نشاني: شهرك قائميه- فلكه دوم- جنب مجتمع مسكوني جوانان- فرهنگسراي شهيد صارمي مراجعه و يا با شماره تلفن: 2468833 تماس حاصل نمايند.

 



تقدير از فعالان عرصه كتاب و كتابخواني در گيلان

رشت- خبرنگار كيهان:
از 110 تن از فعالان عرصه كتاب و كتابخواني در استان گيلان با اهداي لوح تقدير و جوايز تجليل شد.
در مراسمي كه به همين منظور در رشت برگزار شد روح الله قرباني چابك استاندار در سخناني با اشاره به اهميت كتاب و كتابخواني در جامعه و عزم مسئولان استان در نشر و گسترش فرهنگ مطالعه در نزد مردم تصريح كرد: در صورت احداث كتابخانه در هر فرمانداري و شهرداري در شهرستانها استانداري 50درصد از هزينه ساخت آن كتابخانه را تقبل مي كنم.
وي افزود: اين در حالي است كه مسكن و شهرسازي استان نيز در طرحهاي احداث مسكن مهر مكانهايي را براي ساخت كتابخانه پيش بيني و اختصاص مي دهد.
استاندار گيلان هم چنين با اشاره به آغاز دور سوم سفرهاي استاني رئيس جمهوري و رويكرد فرهنگي اين سفرها خواستار آماده سازي مطالبات فرهنگي استان در اين سفر شد و تصريح كرد: در اين راستا مي بايد كليه نيازهاي سخت و نرم افزاري و كاستي هاي كتابخانه هاي استان در قالب طرحي تهيه و تدوين شود تا در اين سفر مورد توجه قرار گيرد.
آيت الله قرباني نماينده ولي فقيه در گيلان نيز در اين مراسم از پيشتاز بودن گيلان در امر كتاب و كتابخواني و توليد كتاب توسط علما و دانشمندان استان ياد كرد.

 



ابنيه تاريخي خميني شهر در خاك دفن مي شوند

اصفهان - خبرنگار كيهان:
سده (خميني شهر) با ابنيه تاريخي و وجود بسياري از مساجد، امامزاده در حال ويراني است و نشانه هاي ميراث فرهنگي آن در حال نابودي است.
اين شهر كه از شهرهاي استان اصفهان است حكايت از روزگارهاي كهن با قدمتي برابر اصفهان دارد.
شهر سده با قدمت چند هزار ساله خود آرامگاه دانشمندان و نويسندگان نامي اين شهر، از جمله ابن مردويه است. سده زماني 17 مسجد قديمي داشت كه هم اكنون 6 مسجد كاملاً ويران شده است، از يك مسجد تنها گلدسته ها و شبستاني به جا مانده است و 10 مسجد ديگر به دليل بي توجهي در حال ويران شدن است.
خميني شهر كه نام سابقش «سده» است آرامگاه چهار امامزاده سيدمحمد نجم الدين، ابراهيم درب سبد، ابراهيم بادگان «ورنوسفاداران» و امامزاده سيدمحمد است كه بناي امامزاده سيدمحمد زين ابن علي بن الحسين(ع) در حال بازسازي است. در دو قبرستان قديمي خميني شهر دهها سنگ قبر 700 ساله وجود دارد كه بعضي از آنها را مي توان در گورستان ورنوسفاداران هفت رنگ مشاهده كرد. در اين گورستان قريب 100 قطعه سنگ عمودي و افقي به خطوط عربي، فارسي و نقش شير وجود دارد.
قلعه و برج هاي «كهندژ» كه در زير خروارها خاك مدفون است از ديگر قلعه هاي شهرخميني شهر است كه با وجود ويرانه هاي آن زبانزد مردم و تاريخ نويسان است.
قنات «ديمتريان» كه دوهزار سال پيش به دستور پيروزشاه ساساني حفر شده است از ديگر بناهاي خميني شهر در حال ويران شدن است و هم اكنون قسمت هاي كمي از آن باقي مانده است. ايوان ها و كاروانسراهاي فراوان در خميني شهر ديگر آثار تاريخي است كه مورد بي مهري مسئولان قرار گرفته است. از كاروانسراي «خوشاب» تنها ديواره هاي آن باقي مانده است. تالار و ديوانخانه «سرتيپ اميني سدهي» حاكم اصفهان و ايوان گزبها از جمله ايوان ها و كاروانسراهاي خميني شهر است.
شايع است گنج هاي بسياري در اين مكان پيدا شده است اما در حال حاضر از اين مكان به عنوان انبار سيمان استفاده مي شود. ايوان گزبها به وسيله سرتيپ سدهي حاكم اصفهان ساخته شد كه شامل تالار نارنجستان، حيات خلوت، حوضخانه، حمام و ميدان و اصطبل اسب دواني است. در ضلع شمالي اين خانه، شبستاني با قدمت 100 ساله وجود دارد كه مربوط به دخانيات بود و داراي آئينه كاري، نقاشي و گچبري هاي ارزشمند است. اين بنا متروكه و به نام وارثان سرتيب سدهي است كه هم اكنون شهرداري در حال مرمت آن است. تالار علي اكبر از ديگر تالارهاي اين خانه است كه مخروبه شده و سقف آن فرو ريخته است مشهود است ناصرالدين شاه چند شب در اين تالار ضيافت داده است.
تالار دايي رحيم تنها تالار سالم اين ايوان است كه با قدمتي 100 ساله برپا مانده است. شيشه و منبت كاري از بارزترين ويژگي هاي بناست كه توسط سه وارث سرتيپ اميني نگهداري مي شود. دوخانه محمدعلي خان و نصرت الله خان در كنار خانه سرتيپ سدهي از ديگر خانه هاي قديمي است. خانه نصرت اله خان به سبك بختياري و خانه هاي شهرداري ساخته شده است كه تصاويري به مانند سربازان هخامنشي در تخت جمشيد بر روي سنگ هاي آن حجاري شده است.
تونل كهندژ قديمي ترين محله سده است كه دوهزار و پانصدسال قدمت دارد. كهندژ داراي خانه ها و قلعه هاي زيادي بوده است. در خانه غلامعلي برنده در محله كهندژ تونلي كشف شده است كه قطر آن به ارتفاع يك چهارپا بود و طول آن به 5 كيلومتر مي رسيد. غير از اينها دهها اثر و بناي تاريخي ويران شده در خميني شهر يا سده وجود دارد كه مي طلبد مسئولان ميراث فرهنگي با نيم نگاهي به اين شهرستان آثار نهفته در دل اين خطه را شناسايي و نسبت به بازسازي اين گنجينه گرانبها اقدام كند.
خميني شهر داراي آب و هواي مطلوب است كه اين شهر را به سيبريهايش مي شناسند. باغ هاي طلايي خميني شهر امروزه هر چند در خشكسالي آسيب ديد اما توليد 27 نوع گلابي در اين شهرستان يك ويژگي خاص كشاورزي است كه در نوع خود بي نظير است. بسياري از مردم جهان نام خميني شهر را به واسطه محصولات باغي اش مي شناسند. در داخل بازار كشور، سيبري خميني شهر به سختي پيدا مي شود و اين محصول به خارج صادر مي شود علاوه بر اين، تنباكوي خميني شهر در گذشته و حال بازار كشورهاي عربي را به تسخير خود درآورده است. بسياري از طرفداران مواد دخاني منطقه و كشورهاي عربي طرفدار اين محصول هستند و پول خوبي براي آن مي پردازند.
علاوه بر اين بايد به سبك وسياق عزاداري مردم خميني شهر در ايام سوگواري به ويژه محرم و صفر اشاره كرد كه بسياري از مردم استان اصفهان و حتي اقصي نقاط كشور براي شركت در آن طي مسافت مي كنند. تعزيه خواني در روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني (ع) در خميني شهر زبانزد عام وخاص است و در محلات اين شهرستان مردم را به تماشا و عزاداري در آن مي طلبد و چه بسا افرادي كه در لباس شمر و عمر سعد و ... ظاهر مي شوند و ايفاي نقش مي كنند حاجت گرفته اند.
در اين ايام هر غريبه سفره كرده به خميني شهر غريبه نيست و از اطعام هيئت هاي مذهبي توشه اي مي گيرد. درب خانه ها به روي عزاداران اهل بيت عصمت و طهارت باز است و با آغوش گرم از آنان پذيرايي مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14