(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 10 دي 1388- شماره 19547
 

قرارداد فروش 24 فروند جنگنده اف-16 به مصر امضا شد
ونزوئلا : حضور آمريكا در كلمبيا باعث افزايش مواد مخدر مي شود
انرژي و محيط زيست (چشم انداز)
ادامه اعتراض هاي ضدصهيونيستي در جهان جنايتكاران اسرائيلي را محاكمه كنيد
فراسوي رويدادها
مبارزان صعده در 2 جبهه جلوي پيشروي نيروهاي سعودي و يمن را گرفتند
در اعتراض به قتل عام 10 غير نظامي مردم افغانستان در ولايت ننگرهار شعار «مرگ بر اوباما» سر دادند
نماينده مجلس پاكستان:عمليات تروريستي در كراچي عليه عزاداران حسيني را واشنگتن مديريت مي كند
استاندار الانبار عراق در يك حمله تروريستي جان باخت
رئيس جمهور لبنان به رژيم صهيونيستي درباره ماجراجويي جديد هشدار داد
سال دشوار روسيه



قرارداد فروش 24 فروند جنگنده اف-16 به مصر امضا شد

دولت مصر 24 فروند جنگنده اف -16 به قيمت 2/3 ميليارد دلار از آمريكا خريداري مي كند.
به گزارش ايرنا، شركت هواپيما سازي لاكهيد مارتين آمريكا روز سه شنبه اعلام كرد: آمريكا و مصر در مورد اين قرارداد نظامي به توافق رسيده اند.
خبرگزاري فرانسه نيز از نيويورك گزارش داد كه مبلغ اين قرارداد سه ميليارد و 200 ميليون دلار است و قرار است كه سال آينده ميلادي بين طرفين به امضا برسد. سخنگوي لاكهيد به فرانس پرس گفت: آژانس همكاري هاي امنيتي و دفاعي آمريكا از طرف واشنگتن، قرارداد اوليه اين معامله نظامي را امضا كرده است. اين در حالي است كه دولت مصر روابط بسيار نزديك و دوستانه اي با اسرائيل دارد و در جنگ 22 روزه در كنار رژيم صهيونيستي مردم غزه را در محاصره شديد قرار داد.

 



ونزوئلا : حضور آمريكا در كلمبيا باعث افزايش مواد مخدر مي شود

ونزوئلا با هشدار نسبت به ادامه حضور نظاميان آمريكايي در كلمبيا گفت، حضور آمريكا در اين كشور باعث افزايش توليد و قاچاق مواد مخدر مي شود.
به گزارش فارس، به نقل از كانال «تله سور» مدير دفتر ملي مبارزه با مواد مخدر ونزوئلا روز سه شنبه گفت: توافق نظامي اخير بوگوتا - واشنگتن كه بر اساس آن آمريكا هفت پايگاه در كلمبيا ايجاد مي كند، به رشد توليد و قاچاق مواد مخدر در اين كشور منجر مي شود. وي با اشاره به وضعيت مشابه در افغانستان افزود: حضور نظامي آمريكا در افغانستان نيز به افزايش شديد توليد مواد مخدر در اين كشور منجر شد، اكنون همين وضع در حال وقوع در كلمبياست. مدير دفتر ملي مبارزه با مواد مخدر ونزوئلا اظهار داشت: افغانستان پس از هشت سال حضور نظاميان آمريكايي در اين كشور به توليدكننده 93 درصد هرويين جهان تبديل شده است.

 



انرژي و محيط زيست (چشم انداز)

پروفسور حميد مولانا قسمت آخر

در كتابي كه تحت عنوان «بحران هاي نامرئي» با همكارانم پروفسور جرج گربنر از دانشگاه پنسيلوانيا و پروفسور هربرت شيلر از دانشگاه كاليفرنيا در دهه 1990 ميلادي تدوين كرديم، نشان داديم كه بسياري از دولتمردان و رسانه هاي مسلط ايالات متحده آمريكا از بيان بسياري از بحران هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و نظامي كه در حال شكل گيري است به دلائل مختلفي خودداري مي كنند و بدين ترتيب شهروندان و افكار عمومي خود و دنيا را قبل از اينكه از آن مطلع شوند، در يك حالت انجام شده قرار مي دهند. از جمله بحران هائي كه ما در اين كتاب بدان پرداختيم بحران اقتصادي و ركود مالي، بحران مسكن، بحران كار و اشتغال، و بحران آلودگي محيط زيست بويژه اسراف انرژي و توليد زباله و ضايعات سمي مواد هسته اي بود.
در 12 دسامبر 1991 ميلادي لورنس سامر يكي از اقتصاددان هاي ارشد آمريكا در بانك جهاني يادداشتي به همكاران خود در آن بانك فرستاد و پيشنهاد كرد از آنجا كه آلودگي محيط زيست براثر مصرف انرژي و فعاليت هاي صنعتي و هسته اي در كشورهاي به اصطلاح توسعه يافته مثل آمريكا و اروپا رو به ازدياد است و كشورهاي به اصطلاح در حال توسعه از اين آسيب تا اندازه اي مصون مانده است، بهتر است زباله هاي محيط زيست در آمريكا و اروپا براي دفن به كشورهاي كم صنعتي و كشاورزي در آفريقا و آسيا و آمريكاي جنوبي انتقال پيدا كند. او با خردگرائي اقتصادي اين انتقال زباله ها را به مناطق پاك و كم آلوده يك اقدام و پديده معمولي محيط زيست شناخت. اين پيشنهاد به قدري خودپسندانه، يك طرفانه و توهين آميز بود كه حتي عكس العمل مجله نوليبرال هاي غرب يعني اكونوميست لندن را برانگيخت (اكونوميست، 15 فوريه 1992) و بانك جهاني مجبور به عذرخواهي شد. چندي نگذشت كه لورنس سامر از طرف بيل كلينتون رئيس جمهور اسبق آمريكا به قائم مقامي وزارت خزانه داري آمريكا منصوب گرديد و در دوران رياست جمهوري جرج دبليو بوش براي چند سالي در سمت رياست دانشگاه هاروارد انجام وظيفه كرد. او اكنون در دولت باراك اوباما در كاخ سفيد رياست شوراي اقتصادي را به عهده دارد و يكي از مشاوران و دستياران ارشد رئيس جمهور كنوني است.
واردات نفت و گاز ارزان از خارج به آمريكا از طريق تسلط بر منابع انرژي خاورميانه، آفريقا، و آمريكاي جنوبي و مصرف فوق العاده آن در توسعه صنايع و كارخانجات خودروسازي، شيميايي و تسليحاتي در حقيقت يكي از يارانه هاي بزرگ و اصلي دولت آمريكا به شركت ها و كمپاني هاي ايالات متحده آمريكاست. اين سوخت فراوان ولي بسيار ارزان انرژي در خدمت توسعه صنايع آمريكا و مصرف گرائي باعث شده است كه شهروندان آمريكايي نسبت به مردم اروپا و بسياري نقاط ديگر در دنيا از قيمت و بهاي مناسب سوخت از جمله بنزين و گاز استفاده كنند و بازار صنايع خودروسازي رونق بيشتري پيدا كند. بدين ترتيب انرژي و نفت به مدت نزديك به يك قرن اساس سياست امنيتي و سياست خارجي و جهاني آمريكا بوده است. آمريكائي ها يك چهارم يا 25 درصد انرژي دنيا را مصرف مي كنند در حالي كه فقط 5 درصد منابع انرژي دنيا را در دست دارند.
آمريكائي ها دو برابر اروپائي ها نفت و انرژي مصرف مي كنند. از 520 ميليون خودرو در دنيا بيش از 200 ميليون دستگاه در آمريكا تردد مي كنند. حال اگر كشور هند با جمعيت يك ميليارد و سيصدهزار نفر و كشور چين با جمعيتي كه تقريباً يك چهارم جمعيت كل دنيا- يعني حدود 5/1 ميليارد - تخمين زده شده است عادات مصرفي آمريكائي ها را دارا باشند، آلودگي كره زمين به لايه هاي كربني چندين برابر ساليانه افزايش خواهد يافت. در يك سال اخير بيكاري در آمريكا براثر ركود اقتصادي به 10 درصد، يعني 30 ميليون نفر، افزايش يافته است و گرچه بسياري از بنگاه هاي مالي و بازرگاني آمريكا مانند بانك ها، شركت هاي بيمه، كارخانجات خودروسازي خود را ورشكسته اعلام كرده اند، ولي سود 6 ماه دوم سال 2008 ميلادي كمپاني انرژي و نفت آمريكا اگزون از 30 ميليارد دلار تجاوز مي كرد! رئيس كمپاني اكتشافي اگزون- موبيل آمريكا در سال 2003 نوشت: «توليد نفت و گاز طبيعي از منابع كنوني سالانه حدود 4 تا 6 درصد كاهش يافته است. براي اينكه احتياجات نفت را در سال 2015 ميلادي تأمين كنيم ما احتياج به 100 ميليون بشكه نفت در روز داريم، تقريباً 80 درصد نفت توليدي امروز دنيا؛ به عبارت ديگر در سال 2015 مي بايد به اندازه اي نفت و گاز توليد كنيم كه ظرفيت آن، مساوي با 8 بشكه از ده بشكه امروزي نفت باشد.» دسترسي و شيوه استفاده از منابع انرژي دنيا يكي از عوامل مهم در جنگ و اختلافات و كشمكش هاي بين المللي و امنيتي بوده است.
جريان چرخش باد و مخازن آب دو عامل اصلي انرژي در قرن هيجدهم ميلادي بود كه امپراتوري هلند را بر ديگران برتري مي داد. ناوگان نيروي دريائي هلند و جريان تبديل باد و آب به انرژي مورد احتياج آن كشور توازن قدرت بين المللي را عوض كرد. در قرن نوزدهم بزرگترين منبع انرژي امپراتوري بريتانيا را معادن زغال سنگ تشكيل مي داد. پيدايش و اكتشاف نفت به عنوان منبع اصلي انرژي با آغاز قرن بيستم و با افول امپراتوري بريتانيا و ظهور امپراتوري آمريكا همراه است.
رقابت آمريكا و انگليس براي دستيابي به چاه هاي نفت از دهه هاي 1920 و 1930 ميلادي شروع مي شود. قرارداد سايكس - پيكوت در 1916 و تقسيم خاورميانه بين انگليس و فرانسه و آلمان با شناسائي منابع نفت در اين منطقه ارتباط دارد.
لرد كروزون در 1921 رسماً اعلام مي كند كه آمريكا احتياج به نفت خاورميانه ندارد و نبايد بر چاه هاي نفت اين منطقه تسلط داشته باشد زيرا خود داراي معادن و منابع انرژي زغال سنگ و نفت است. از اوائل قرن بيستم قدرت نيروي دريائي كشورهاي اروپائي و آمريكا با منابع و سوخت انرژي حاصله از نفت رابطه پيدا مي كند و نخست وزير آن زمان فرانسه جرج كلمانسو اظهار مي دارد كه «نفت مانند خون لازم است.» در پايان جنگ جهاني اول لرد كروزون اعلام مي كند كه «متفقين بر روي نفت پيروزي خود را پيدا كردند» .جان راكفلر سرمايه دار بزرگ آمريكا و صاحب كمپاني بزرگ استاندارد اويل آمريكا در 1909 ميلادي مي گويد: «سفرا، كنسولگري ها و دبيران و وزيران دولت (آمريكا) اميال و اهداف ما (كمپاني و شركت هاي نفت) را پيش بردند.» در 1885 ميلادي 70 درصد معاملات كمپاني جديدالتأسيس استاندارد راكفلر در خارج از كشور و در دنيا انجام مي شد و اين بنگاه حتي سازمان جاسوسي و خبرچيني خود را دارا بود.
محيط زيست فيزيكي و محيط زيست فرهنگي دو عامل اصلي جنگ ها در قرن بيست و يكم خواهد بود و ذخاير و مصرف گاز طبيعي به عنوان منبع اصلي انرژي همان اهميت را در سطح بين الملل و جهاني پيدا خواهد كرد كه منابع و چاه هاي نفت در قرن بيستم ميلادي دارا بودند. در اواسط قرن بيستم نصف شركت هاي غول آساي آمريكا را كمپاني هاي نفت و انرژي تشكيل مي دادند؛ امروز شركت هاي بزرگ و فراملي اطلاعاتي و ارتباطي و صنايع فرهنگي نصف ديگر آن را تشكيل مي دهند. كمپاني استاندارد اويل قرن بيستم راكفلر و شركت مايكروسافت بيل گيتس هر دو سر و ته يك كرباس هستند. آنچه فرق كرده است محيط زيست فناوري و كيفيت و كميت هاي فرهنگ و انديشه در جهان است. در اينجا است كه جايگاه ايران در صحنه جهاني مرتبه اي بس بزرگ و مأثري را به خود مي گيرد و آن نه تنها براي موقعيت سوق الجيشي و منابع سرشار نفت و گاز طبيعي و غيره است بلكه براي آن است كه ايران در طول تاريخ بشريت و تمدن آن نقش بسيار مهم و بزرگي را ايفا مي كرده كه انقلاب اسلامي ايران با تمام شكوه و عظمت آن نمونه بارزي از اين جريان تاريخي به شمار مي رود.
حفاظت محيط زيست هم از جنبه فيزيكي و هم از جنبه فرهنگي مي تواند و بايد دريچه اي به سوي برقراري يك نظام نوين جهاني باشد.چشم انداز

 



در سالگرد جنگ 22 روزه صورت گرفت
ادامه اعتراض هاي ضدصهيونيستي در جهان جنايتكاران اسرائيلي را محاكمه كنيد

اعتراضات و تظاهرات جهاني عليه اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، مردم كشورهاي مختلف جهان با برپايي تظاهرات اعتراض آميز به مناسبت سالروز جنگ رژيم صهيونيستي عليه غزه بر ضرورت محاكمه جنايتكاران جنگي صهيونيست و توقف اقدامات زورگويانه آنها عليه مردم فلسطين تاكيد كردند.
پايتخت سوئد شاهد تجمع تعداد زيادي از مردم اين شهر بود كه اعتراض خود را به اين حمله و ادامه رنج و مشكلات ساكنان غزه كه از محاصره طولاني مدت رنج مي برند، اعلام كردند.
در سخنراني هايي كه طي اين تجمع صورت گرفت بر ضرورت لغو محاصره غزه، به انزوا كشيدن اين منطقه از جهان، ممانعت از بازسازي آن و ممانعت از ورود كالاهاي اساسي به غزه با توجه به شرايط نامناسب انساني در آن تاكيد شد.
در اين سخنراني ها همچنين از اقدام نكردن جدي جامعه بين المللي براي لغو محاصره غزه و پايان دادن به سياست هاي رژيم صهيونيستي در اراضي فلسطيني انتقاد و بر ضرورت افزايش همكاري ها در اين باره تاكيد شد.
رئيس انجمن يهود براي صلح، نيز همبستگي خود را با غزه اعلام كرده و از سياست هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان ابراز انزجار كرد.
وي همچنين از تاسيس يك سازمان سوئدي غيردولتي براي لغو محاصره غزه و اعزام يك كشتي حامل كمك هاي بشردوستانه از سوئد و كشورهاي اسكانديناوي به اين منطقه خبر داد.
شوراي كمك هاي بشردوستانه تركيه نيز از جهانيان و سازمان هاي بين المللي خواست تا به مردم محاصره شده غزه به دليل شرايط معيشتي نامناسب در اين منطقه كمك كنند.
در همين رابطه كاروان شريان زندگي-3 روز گذشته مسير خود را به سوي بندر العريش مصر ادامه داد.
اين حركت پس از پنج روز ممانعت نيروهاي امنيتي مصر براي ورود اين كاروان به اين بندر صورت گرفته است.
سخنگوي اين كاروان اعلام كرد كه دولت مصر بايد امنيت اين كاروان را فراهم كند چرا كه احتمال مي رود اسرائيلي ها تلاش كنند كشتي حامل اين كاروان را در آب توقيف كنند و نگذارند كه اين كاروان به غزه برسد.
كاروان شريان زندگي-3 كه رياست آن را جرج گالووي عضو پارلمان انگليس بر عهده دارد متشكل از 250كاميون و آمبولانس و غيره است كه از انگليس حركت خود را آغاز كرد و با جمع آوري كمك هاي انساني در طول مسير قرار بود روز 27دسامبر و همزمان با سالروز تهاجم وحشيانه صهيونيست ها به نوار غزه برسد.
از سوي ديگر «سالم سلامه» نماينده مجلس قانون گذاري فلسطين با اشاره به توطئه خطرناك رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين گفت: ايده نيل تا فرات رژيم صهيونيستي پس از جنگ غزه و انتفاضه ملت فلسطين در محدوده سرزمين اشغالي باقي ماند.
وي با اشاره به جنگ 22 روزه رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه گفت: در اين جنگ نظاميان رژيم صهيونيستي به اهالي نوار غزه رحم نكردند و تمام خانه هاي مردم و تأسيسات زيربنايي اين منطقه را نابود ساختند و جامعه جهاني شاهد جنايات رژيم صهيونيستي در نوار غزه بود.سلامه افزود: رژيم صهيونيستي جنگ غزه را شعله ور كرد اما خداوند زوال اين رژيم را در قرآن كريم وعده داده است. با وجود اين تمام كشورهاي جهان حمله رژيم صهيونيستي به نوار غزه را به شدت محكوم كردند و به همين دليل كاروان هاي حامل كمك هاي بشردوستانه با شكستن محاصره اقتصادي نوار غزه كالاهاي خود را به دست مردم غزه رساندند.
شبكه تلويزيوني الجزيره نيز اعلام كرد: با گذشت يكسال از تجاوز رژيم صهيونيستي به غزه و كشتار مردم بي دفاع فلسطين، اين رژيم در برابر جنايت هايش پاسخگو نيست.
«ابواحمد فواد» عضو دفتر سياسي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز اعلام كرد در صورت ادامه شهرك سازي ها، ادامه تحريم و تشديد حلقه محاصره غزه و تخريب منازل فلسطينيان ملت فلسطين آماده انتفاضه سوم خواهد شد.
وي تاكيد كرد، ملت فلسطين آماده مي شود انتفاضه سوم خود را بر عليه اقدامات جنايتكارانه رژيم صهيونيستي آغاز كند.
اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه «بنيامين نتانياهو» نخست وزير رژيم صهيونيستي در ديدار اخير خود با «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر بر ادامه شهرك سازي ها تاكيد كرده است.
گفتني است: در پي سفر بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي به قاهره پايتخت كشور مصر، گروهي از احزاب مخالف اين كشور از جمله جنبش «كفايه » و جماعت اخوان المسلمين با ارائه شكوائيه اي به دادستان كل اين كشور خواستار بازداشت وي شدند.
ساير رويدادها
¤ نظاميان رژيم صهيونيستي دست كم چهارفعال فلسطيني را روز گذشته در روستاي الوبحه در نزديكي شهر بيت المقدس بازداشت كردند.
¤ موسسه قدس فلسطين اعلام كرد كه رژيم صهيونيستي در سال 2009 بيش از 103واحد مسكوني فلسطينيان در قدس شرقي را تخريب كرده است.
¤ رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد كه در انتخابات آينده فلسطين شركت نخواهد كرد.
¤ روزنامه انگليسي گاردين نوشت، اسرائيل به استفاده از اعضاي بدن فلسطينيان اعتراف كرده است.
¤ محمود عباس در ديدار با پادشاه عربستان درباره آخرين تحولات سرزمين هاي فلسطيني گفت وگو كرد.

 



فراسوي رويدادها

راه حل «گاوي»!

اين روزها كه سر و صدا در مورد گرم شدن آب و هواي كره زمين و ذوب شدن يخچال هاي طبيعي به هواست و كشورها براي رفع مسئوليت از گردن خودشان مدام تقصير را گردن همسايه مي اندازند و ديگران را مسئول انتشار اين همه گاز گلخانه اي سرگردان مي دانند، آمريكا هم كه تا به حال از زير بار مسئوليت كاهش اينجور گازها شانه خالي مي كرده، بالاخره مصمم شده «كاري» بكند اما، براي انجامش بيشتر روي «گاو»هايش حساب مي كند تا آدم ها!
به اين ترتيب، «تام ويلساك» وزير كشاورزي آمريكا اعلام كرده كه طرحي ريخته تا گازهاي معده اي-روده اي گاوهاي اين كشور را كه از گازهاي گلخانه اي هستند، 25درصد كمتر كند! اگرچه، كارخانه ها در انتشار اين گازها مسئول ترند. حالا، او مي خواهد براساس اين طرحش دامداران آمريكايي را متقاعد كند كه گاز متان ناشي از فضولات حيواناتشان را قبل از اين كه به عنوان كود تحويل كشاورزان بدهند، جمع آوري كنند تا در فضا سرگردان نشود! چرا كه، اين كود خودش باعث و باني انتشار هفت درصد از گازهاي گلخانه اي است. البته، بخش اعظم اين طرح هم مربوط مي شود به اينكه دامداران را متقاعد كنند دستگاه هايي بخرند كه مي توانند اين فضولات حيواني را به «برق» تبديل كنند! مي گويند، تا اينجا كه فقط 2درصد دامداران آمريكايي از اين تكنولوژي استفاده مي كنند.
¤سرويس خارجي كيهان

 



مبارزان صعده در 2 جبهه جلوي پيشروي نيروهاي سعودي و يمن را گرفتند

جنگجويان شيعه الحوثي در دو جبهه مانع از پيشروي نيروهاي نظامي عربستان و يمن شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نظاميان عربستاني با جمع آوري تجهيزات خود از محور جابري در مرز يمن اقدام به حمله نظامي كردند كه با ايستادگي جنگجويان الحوثي، حمله آن ها با شكست مواجه شد.
در اين عمليات، ارتش عربستان، سه دستگاه تانك خود را از دست داد و سربازان آنها نيز به هلاكت رسيدند و پس از آن دوباره با زرهپوش و تانك اقدام به ضد حمله كرد كه براي بار دوم يك دستگاه تانك پيشرفته آن منهدم شد.
اين گزارش حاكي است، ارتش عربستان براي بار سوم نيز دست به يك حمله گسترده زميني در محور جابري زد، اما به جاي به دست آوردن اهداف جديد يك تانك ديگر نيز منهدم و جمعا پنج تانك در اين سه عمليات نابود شد.
نظاميان آل سعود به تلافي شكست هاي خود در عمليات نظامي، اقدام به پرتاب 258 موشك به جبال الدخال، الرميح، المدود، الصبه، المروي و الملاحيط كردند.
همچنين ارتش عربستان بيش از 1180 موشك و گلوله به مناطق شدا و جابري پرتاب كرد كه هنوز آماري از تلفات مخابره نشده است.
اين در حالي است كه هواپيماهاي عربستاني بيش از 19 بار مناطق مسكوني و روستاهاي مسكوني يمن در حرف سفيان، ساقين و سوق الطلح را هدف بمباران هاي سنگين خود قرار دادند كه بر اثر آن تعدادي زخمي و كشته شدند.
از سوي ديگر، دفتر رسانه اي عبدالملك الحوثي اعلام كرد ارتش يمن از چهار جهت در منطقه «جبل الاسود» در حرف سفيان با استفاده از آتش سنگين توپخانه، اقدام به پيشروي به طرف صعده كرد، اما با شكست مواجه و دو دستگاه تانك خود را از دست داد.
هواپيماهاي جنگنده يمني نيز شش بار اقدام به بمباران مناطق المطمه، حضون، آل شنان و جبل الاسود كردند.
از سوي ديگر شبكه خبري «سي ان ان» به نقل از منابع مطلع نظامي اعلام كرد؛ مسئولان آمريكايي و يمني، حمله به اهداف جديدي را در يمن بررسي مي كنند.
آمريكا و يمن طي هفته هاي اخير با بمباران اهدافي در خاك آن كشور، مدعي شده اند كه پايگاه هاي آموزش القاعده را هدف قرار داده اند، اما اين بمباران ها كه به مرگ و زخمي شدن بسياري از غيرنظاميان منجر شد با محكوميت شديد داخلي و سازمان هاي بشردوستانه خارجي مواجه شد.
همچنين شاهدان عيني روز سه شنبه از پرواز تعدادي از هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا در برخي از نقاط يمن خبر دادند.

 



در اعتراض به قتل عام 10 غير نظامي مردم افغانستان در ولايت ننگرهار شعار «مرگ بر اوباما» سر دادند

مردم افغانستان در اعتراض به كشتار دانش آموزان توسط نيروهاي اشغالگر در شمال شرق اين كشور، شعار «مرگ بر اوباما» سر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، ديروز خيابان هاي شهر «جلال آباد» مركز ولايت «ننگرهار» در جنوب شرقي افغانستان شاهد تظاهرات شهروندان خشمگين افغاني عليه آمريكا بود. در اين تظاهرات كه در واكنش به كشتار 10 غيرنظامي توسط نيروهاي آمريكايي برگزار شده بود، مردم شعار «مرگ بر اوباما» سر دادند و تصاوير و آدمك وي را به آتش كشيدند.
هشت نفر از قربانيان مذكور، دانش آموز بودند. ساعت يك بعداز نيمه شب شنبه گذشته اشغالگران آمريكايي اين 10 غيرنظامي كم سن و سال را از خانه هايشان بيرون كشيدند و آنها را از نزديك هدف گلوله قرار دادند. مردم افغانستان در تظاهرات ديروز از نيروهاي خارجي خواستند فوراً اين كشور را ترك كنند.
خبرگزاري ايسنا نيز در مورد تحولات افغانستان گزارش داد، يك سرباز افغان در غرب اين كشور به سوي نظاميان اشغالگر آتش گشود و بر اثر اين تيراندازي، يك نظامي آمريكايي را به هلاكت رساند و دو ايتاليايي را زخمي كرد.

 



نماينده مجلس پاكستان: عمليات تروريستي در كراچي عليه عزاداران حسيني را واشنگتن مديريت مي كند

يك نماينده پارلمان پاكستان گفت آمريكا پشت پرده عمليات تروريستي عليه شيعيان دركراچي قرار دارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، «سيدكوثر حسين زيدي» گفت: به طور حتم آمريكا و عواملش پشت پرده اين حمله تروريستي و حملات مشابه قرار دارند.
به گفته وي، به طور كل حمله عليه كاروان عزاداري شيعيان كار مزدوران آمريكايي است. عوامل سازمان«سيا» و «اف. بي .آي» در پاكستان بسيار فعال هستند و همكاري امنيتي ميان اسلام آباد و واشنگتن به دهه ها قبل بازمي گردد.
گفتني است انفجار انتحاري در مجاورت يك هيئت عزاداري در كراچي، كه دوشنبه رخ داد، بيش از 40 كشته و حدود 100 زخمي بر جاي گذاشت. در پي اين انفجار، ناآرامي شهر كراچي را فرا گرفت و 465 باب مغازه، 70 دستگاه خودرو و اتوبوس، سه بانك و دو مركز پليس به آتش كشيده شد.
سه شنبه گذشته مردم با سر دادن شعارهاي ضدآمريكايي و ضدصهيونيستي، قربانيان اين جنايت را تشييع كردند و به خاك سپردند.
ساير رويدادها
¤ سخنگوي وزارت خارجه پاكستان گزارش روزنامه «واشنگتن پست» را در باره وجود شبكه «عبدالقديرخان» براي قاچاق مواد و سلاح هسته اي رد كرد.
¤ كاروان تانكرهاي حامل سوخت براي نيروهاي ناتو در افغانستان، كه در منطقه بلوچستان پاكستان در حال عبور بود، هدف حمله قرار گرفت. از خسارات احتمالي اين حمله، گزارشي نرسيده است.

 



استاندار الانبار عراق در يك حمله تروريستي جان باخت

استاندار الانبار عراق طي يك حمله انتحاري با خودرو بمب گذاري شده در غرب اين كشور، جان خود را از دست داد.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز شهر رمادي مركز استان الانبار در غرب عراق شاهد دو حمله جداگانه با خودرو بمب گذاري شده بود. اين حمله كه به فاصله نيم ساعت از يكديگر صورت گرفت و به شكل انتحاري انجام شد، جان 27 نفر، از جمله «قاسم محمد» استاندار الانبار، را گرفت و 40 نفر ديگر را نيز زخمي كرد. براساس گزارشات، استاندار الانبار در انفجار نخست و يك منطقه ايست و بازرسي هدف قرار گرفت.
در بغداد نيز انفجار يك خودرو بمب گذاري شده مقابل وزارت حمل ونقل عراق،32 شهيد و 57 زخمي برجاي گذاشت. اين حمله نيز انتحاري بوده است و اكثر قربانيان اين حادثه تروريستي نيز غيرنظامي بودند.
در همين حال يك مسئول بلندپايه عراقي روز گذشته از شهادت هفت عزادار شيعه و زخمي شدن 20 نفر ديگر در شمال بغداد طي يك عمليات تروريستي خبر داد.
اظهارات عمار حكيم
در مورد كشورهاي عربي
به گزارش خبرگزاري ايسنا، «عمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، در گفت وگو با شبكه «الديار» درباره سفرهاي اخيرش به كشورهاي همجوار عراق گفت: بدون ترديد روابط عراق با كشورهاي عرب در سال هاي گذشته با نوعي ركود مواجه بود كه اين ركود از نگراني برخي اعراب در نتيجه ايجاد يك نظام دموكراتيك در عراق ناشي مي شد.رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق تاكيد كرد: من در جريان سفرهايم، به رهبران عرب اعلام كردم كه حضور شما در عراق مي تواند يك حضور مثبت و در جهت منافع كشورهاي عربي و عراق باشد. علاوه بر آن، مي تواند به حفظ هويت عربي عراق كمك كند.
عمار حكيم تاكيد كرد: عراق سابق به عنوان يك عراق جنگ طلب و متخاصم با كشورهاي همجوار و منطقه شناخته شده بود. نظام سابق براي عراقي ها ويراني، كوتاهي در خدمت رساني و كشتار به همراه داشت.
ما نيازمند يك سياست جديد براساس مذاكرات و تعامل انساني با ديگران هستيم. عراق بايد صحنه اي براي منافع مشترك ميان عراقي ها و ديگر كشورها باشد.
ساير رويدادها
¤ دادگاهي در عراق سه عضو گروه القاعده متهم به طراحي انفجار در شهر كركوك را به اعدام محكوم كرد.
¤ نمايندگان پارلمان عراق به نخست وزير در مورد حضور عناصر بعثي در دستگاه هاي امنيتي اين كشور هشدار دادند.

 



رئيس جمهور لبنان به رژيم صهيونيستي درباره ماجراجويي جديد هشدار داد

در پي تجاوز جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به حريم هوايي لبنان، رئيس جمهور اين كشور درباره هرگونه ماجراجويي جديد اين رژيم هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري ها، ميشل سليمان در ديدار، با هيئت هاي لبناني ضمن ستايش از عملكرد نهادهاي نظامي و امنيتي لبنان در تحقق امنيت و ثبات كشور از ارتش و مقاومت خواست تا براي مقابله با طرح هاي خصمانه اسرائيل آماده باشند.
وي تاكيد كرد: ملت، ارتش و مقاومت آماده پاسخگويي به هر ماجراجويي جديد اسرائيل هستند.
گفتني است چهار جنگنده فانتوم رژيم صهيونيستي روز سه شنبه به حريم هوايي لبنان تجاوز كردند كه با آتش پدافند نيروي هوايي ارتش لبنان مجبور به فرار شدند.
در همين رابطه سخنگوي نيروهاي پاسدار صلح سازمان ملل (يونيفيل) در جنوب لبنان با اعتراض به پرواز هواپيماهاي رژيم صهيونيستي بر فراز خاك لبنان اين اقدام را ادامه نقض قطعنامه 1701 شوراي امنيت سازمان ملل از سوي اين رژيم خواند.
رژيم صهيونيستي از زمان شكست در جنگ 33 روزه در سال 2006 تاكنون بيش از 6800 بار حريم هوايي لبنان را نقض كرده است.شكايت هاي لبنان به شوراي امنيت سازمان ملل تاكنون نتيجه اي نداشته است.
سخنگوي يونيفيل همچنين گفت، يونيفيل همچنان در انتظار پاسخ اسرائيل براي خروج از بخش شمالي روستاي اشغالي غجر است و تاكنون تحول جديدي رخ نداده است.روستاي غجر كه در سال 1967 توسط رژيم صهيونيستي اشغال شد و در سال 2000 با عقب نشيني نيروهاي اسرائيلي از بيشتر مناطق اشغالي جنوب لبنان از بخش شمالي اين روستا نيز خارج شد اما با شروع جنگ سال 2006 نيروهاي اسرائيلي بار ديگر بخش شمالي اين روستا را به اشغال خود درآوردند.
از سوي ديگر، روزنامه لبناني، «الثبات» روز گذشته نوشت، برخي عناصر و گروه هاي وابسته به آمريكا و رژيم صهيونيستي در لبنان به دنبال كشاندن اين كشور به ماجراهاي جديد هستند.
اين روزنامه افزود، اخيرا يك هيئت آمريكايي با برخي سران 14 مارس ديدار كرده و آنها را عليه سلاح مقاومت تحريك و بسيج كرده اند.الثبات همچنين نوشت، اين هيئت آمريكايي همچنين اين داستان خيالي را در ميان احزاب و گروه هاي مخالف حزب الله اشاعه مي دهند كه اسرائيل به دليل مخالفت با سلاح حزب الله درصدد حمله جديد به لبنان است و بايد هرچه سريع تر با سلاح مقاومت مقابله شود.
اين در حالي است كه روزنامه لبناني الاخبار نيز نوشت، موشك هاي حزب الله كه منابع صهيونيستي تعداد آنها را 40 هزار فروند اعلام كرده اند موجب وحشت سران رژيم صهيونيستي شده است.
الاخبار افزود، اسرائيلي ها بايد بفهمند كه حجم قدرت حزب الله خيلي زياد و جدي است و اگر تل آويو روزي قصد حمله به لبنان را داشته باشد ضربات سنگيني از حزب الله دريافت خواهد كرد.

 



سال دشوار روسيه

وزير خارجه روسيه سال 2009 را در حوزه هاي سياسي و اقتصادي سال بسيار دشواري براي اين كشور دانست.
به گزارش فارس، «سرگئي لاورف» وزير خارجه روسيه گفت: «سال 2009 نه تنها در عرصه اقتصادي، بلكه در صحنه سياست خارجي نيز براي روسيه دشواري هايي داشت.»
به عقيده لاورف، اساسي ترين مشكل همه كشورهاي جهان در سال 2009 مبارزه با بحران اقتصادي بود و در واقع همه كشورهاي جهان در يك قايق جاي داشتند.وزير خارجه روسيه در ادامه ارزيابي خود از سال 2009 گفت: «در سال گذشته تغييرات مثبتي به نفع روسيه رخ داده است كه يكي از اين تغييرات مثبت تجديدنظر در مواضع اتحاديه اروپا و ناتو نسبت به وقايع سال 2008 قفقاز بود.» اشاره لاورف به جنگ تابستان 2008 روسيه و گرجستان برسر اوستياي جنوبي بود.
لاورف همچنين تأكيد كرد، غرب تمامي تلاش خود را به كار خواهد بست تا «ميخائيل ساكاشويلي» در آينده جنگ در قفقاز را تكرار نكند.
وزير خارجه روسيه در عين حال سال 2010 را حاوي چند حادثه غير منتظره در عرصه بين المللي مي بيند.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14