(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 12 دي 1388- شماره 19548
 

كوتاه اقتصادي
جزئيات اعطاي وام 15 ميليون توماني براي احداث طبقات فوقاني
نگاه اقتصادي
حذف كامل «ليره جديد ترك» از چرخه معاملات
خروج 13 ميليارد دلار از امارات در سال 2009
يك نماينده مجلس: بدهكاران كلان و متقلب بانك ها تروريست اقتصادي هستند
رئيس كل بانك مركزي: سازمان تامين اجتماعي سهام بانك رفاه را واگذار مي كند
بهره برداري از راه آهن بم- زاهدان بهار سال 89
پرداخت وام به توليدكنندگان با ضمانت اعضاي خانواده
بررسي نحوه افزايش دستمزد كارگران در سال آينده
افزايش 18 ميليون مترمكعبي ظرفيت توليد روزانه گاز



كوتاه اقتصادي

¤ هيئت دولت مصوبه اجراي معافيت دارندگان كارت بازرگاني از پرداخت 10 هزينه كارمزد ثبت سفارش را تمديد كرد.هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت بازرگاني و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تصويب كرد: اجراي تصويب نامه مورخ 22/7/87 از تاريخ انقضاي اعتبار به مدت يك سال تمديد مي شود.
¤ اجراي طرح هاي متعدد در كشور سبب افزايش قابل توجه توان اجرايي و فني مهندسي پيمانكاران داخلي شده است و اجراي بيشتر پروژه هاي صنعتي و عمراني كشور را مي توانند برعهده بگيرند.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مهندس احمد علي هراتي نيك، رئيس هيأت عامل ايميدرو، در جريان بازديد از مجتمع فولاد آلياژي يزد با بيان اين مطلب تأكيد كرد: وظيفه ما حمايت از صنايع و توليد داخلي كشور است.
¤ بهمن خادم عضو هيأت مديره بانك توسعه تعاون اظهار داشت: جهت تسهيل در امر ارائه خدمات به تعاونگران دستورالعمل اجرايي حذف بوروكراسي هاي زائد اداري از برنامه هاي بانك توسعه تعاون طي هفته هاي آتي به شعب بانك ابلاغ خواهد شد.
¤ هيأت عالي واگذاري به شركت هاي توزيع برق تا شهريور ماه سال آينده براي اصلاح ساختار مهلت داد.غلامرضا حيدري كرد زنگنه، مدير عامل سازمان خصوصي سازي به تأثير هدفمند كردن يارانه ها در واگذاري شركت ها در حوزه آب، برق، فاضلاب و برخي از شركت هاي پتروشيمي اشاره كرد.وي با بيان زيان ده بودن اكثر اين شركت ها، اظهار داشت: در آخرين جلسه هيأت عالي واگذاري، 9 ماه به شركت هاي توزيع برق در شبكه هاي آبياري جهت اصلاح ساختار فرصت داده شد.
¤ مدير كل دفتر نظارت بر سرويس هاي راديويي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، گفت: اين سازمان بر واردات تجهيزات مخابراتي نظارت دارد بطوري كه از ورود هرگونه تجهيزات داراي امواج زيان آور، جلوگيري مي كند.
¤ در راستاي اجراي سياست هاي كلان دولت و به منظور حمايت از صادر كنندگان بخش خصوصي، بانك پاسارگاد اقدام به اعطاي تسهيلات ارزي حداكثر يك ساله مي كند. اين تسهيلات عبارتند از: تسهيلات قبل از صادرات به منظور تأمين مواد اوليه مورد نياز صادراتي و تسهيلات بعد از صادرات به پشتوانه اعتبارات و بروات اسنادي مدت دار براي تأمين سرمايه در گردش مورد نياز.
¤ عضو كميسيون صنايع مجلس با اشاره به مصوبات سفر هيأتي متشكل از معاون اول رئيس جمهور، وزراي بازرگاني، جهاد كشاورزي و تعدادي از نمايندگان به استان گيلان گفت: در اين جلسه مقرر شد به منظور حمايت از چايكاران استان هاي شمالي، 22 ميليارد تومان تسهيلات به آنان اعطا شود.
¤ چين و اتحاديه كشورهاي جنوب شرقي آسيا (آسه آن)، بزرگ ترين منطقه تجارت آزاد جهان را افتتاح كردند.منطقه تجارت آزاد چين، يك ميليون نفر را شامل مي شود و ارزش مبادلات تجاري آن حدود چهارصد و پنجاه ميليون دلار است.

 



جزئيات اعطاي وام 15 ميليون توماني براي احداث طبقات فوقاني

وزير مسكن و شهرسازي شرايط دريافت وام جديد 15ميليون توماني براي ساخت مسكن در طبقات فوقاني را اعلام كرد.
علي نيكزاد در گفت وگو با خبرگزاري فارس گفت: دولت براي دريافت وام جديد 15ميليون توماني ساخت در طبقات فوقاني چهار شرط گذاشته كه بايد در درجه نخست متقاضي متاهل و داراي پنج سال سابقه سكونت در همان شهر باشد.
وي افزود: افرادي كه متقاضي دريافت اين وام هستند بايد علاوه بر دو شرط ياد شده، از هيچ امكانات دولتي مثل زمين، آپارتمان و تسهيلات استفاده نكرده باشد و از سال 84 به بعد ملك مورد نظر به نام آن شخص در دفتر اسناد رسمي ثبت نشده باشد.
وزير مسكن و شهرسازي خاطرنشان كرد: اگر متقاضي داراي اين چهار شرط بود مي تواند با تكميل فرم «ج» مقدمات اخذ اين وام 15ميليون توماني را فراهم كند.
نيكزاد گفت: متقاضي زماني كه اين چهار شرط را دارا بود بايد ملك مورد نظر را كه قرار است بر روي آن طبقات فوقاني احداث و اضافه شود به تاييد سازمان نظام مهندسي از لحاظ استحكام برساند.
وي افزود: پس از اينكه سازمان نظام مهندسي استحكام ملك را تاييد كرد متقاضي به سازمان مسكن و شهرسازي استان خود مراجعه و فرم «ج» كه سبز است توسط سازمان نظام مهندسي قرمز و به ازاي واحد مسكوني 15ميليون تومان وام پرداخت مي شود.
وي تاكيد كرد: پس از طي اين مراحل متقاضي به بانك مسكن براي دريافت وام 15ميليون توماني معرفي خواهد شد.
پرداخت تسهيلات
14 ميليون توماني
مسكن مهر به 4/1 ميليون نفر
وزير تعاون گفت: پرداخت تسهيلات 14 ميليون توماني مسكن مهر اين هفته آغاز مي شود.
به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران محمد عباسي افزود: متقاضيان دريافت اين تسهيلات مي توانند به بانك مسكن مراجعه كنند.
وي گفت: تسهيلات 14 ميليون توماني مسكن مهر در 3 قسط به اعضاي تعاونيهاي مسكن مهر پرداخت مي شود.
وزير تعاون همچنين گفت: بانك مركزي تاكنون 3 هزار و 500 ميليارد تومان تسهيلات براي ساخت مسكن مهر در اختيار بانك مسكن قرار داده است.
عباسي با اشاره به اينكه 80 درصد تعهدات دولت مربوط به مسكن مهر و تسهيلات آن اجرا شده است افزود: در برخي از استانها بخصوص استانهاي شمالي كشور زمين مناسب براي احداث مسكن مهر وجود ندارد كه اين امر موجب تاخير در اجراي اين طرح شده است.وي همچنين گفت: تاكنون 500 هزار واحد مسكوني در قالب مسكن مهر آماده سازي شده است.وزير تعاون تعداد متقاضيان مسكن مهر در كشور را يك ميليون و 400 هزار نفر اعلام كرد و گفت: بيش از 12 هزار تعاوني مسكن مهر در كشور فعال است.

 



نگاه اقتصادي

نفس هاي واپسين دلار
بابك اسماعيلي

«سرمايه گذاران، امروزه از قانوني نانوشته تبعيت مي كنند. آن ها هر چه را كه دلار نيست مثل طلا، يورو و فرانك سوئيس مي خرند. آن ها از دلار همانند طاعون فاصله مي گيرند. به همين دليل، دلار ظرف مدت 6 ماه گذشته به صورت پايدار ارزش خود را از دست داده است.»
بخشي از گزارش روزنامه سوئيسي Basler Zeitung است كه در ماههاي اخير مشابه آن در سايت هاي خبري و روزنامه هاي مشهور كشورهاي مختلف منتشر مي شود. دلار به عنوان ذخيره ارزي غالب در جهان تاكنون يكي از اصلي ترين دلايل موضع برتر واشنگتن در جهان از زمان جنگ دوم بين الملل تا به امروز بوده است.اما در طول چند سال اخير افول هژموني دلار يا مرگ تدريجي آن به موضوعي جدي تبديل شده است. به گزارش خبرگزاري بلومبرگ، در سه ماهه دوم سال 2009 ميلادي (آوريل تا ژوئن) شاهد افزايش 413 ميليارد دلاري ذخاير ارزي كشورهاي جهان بوده ايم. نكته قابل تامل در اين ميان، سهم رو به زوال دلار در سبد ذخاير ارزي كشورهاي جهان است. در مدت ياد شده، از رقم 413ميليارد دلاري افزايش ذخاير ارزي جهان، يورو و ين سهم 63درصدي داشته اند و دلار آمريكا كه از سال 1991 تاكنون همواره به طور متوسط سهمي 65درصدي از افزايش ذخاير ارزي جهان را دارا بوده، كمتر از 37درصد سهم داشته است.
سخنان «استيون انگلاندر» (Steven Englander) محقق پيشين بانك مركزي آمريكا و رئيس Bardays Capital ، خود گوياي اين واقعيت است كه دلار روز به روز نفوذ خود به عنوان يك ارز جهاني را از دست مي دهد. وي در گفتگو با بلومبرگ با اذعان به كاهش نقش دلار در اقتصاد جهاني گفت: «بانك هاي مركزي در سطح جهان براي تنوع بخشيدن به ذخاير ارزي خود جديت بيشتري نشان مي دهند. اين در حالي است كه پيشتر فقط حرف مي زدند. چنين به نظر مي رسد كه آن ها واقعاً در حال رويگرداني از دلار هستند.»
يك مقام رسمي در بانك مريل لينچ (Merril Lynch) نيز سخنان «استيون انگلاندر» را تاييد مي كند. وي اعلام كرد از ماه مارس 2009 تاكنون به طور متوسط ماهيانه 30ميليارد دلار از سوي بسياري كشورها به ارزهاي ديگر تبديل شده است.
تلاش هاي گسترده اي كه در سه سال اخير براي جايگزيني ديگر واحدهاي پولي با دلار و يا ايجاد يك واحد ارزي جديد بين المللي آغاز شده است، اين موضوع را بيش از پيش تقويت كرده است كه در آينده اي نه چندان دور، زمامداري نظام مالي جهاني از دست اسكناس هاي پشت سبز آمريكايي خارج مي شود. اما در جمع بندي رفتار كشورهاي جهان پس از كاهش مداوم ارزش دلار شاهد 5 دسته بندي بوده ايم كه فصل مشترك تمامي آن ها، نگراني از وضعيت ناپايدار دلار و مرگ تدريجي آن است:
1- جمهوري اسلامي ايران نخستين كشوري بود كه با درك صحيح از وضعيت ناپايدار دلار در سال هاي اخير از يك سو و مبارزه با زياده خواهي هاي كاخ سفيد از سوي ديگر، موضوع «دلارزدايي از تجارت بين المللي» را آغاز و اقداماتي عملي در اين خصوص را به اجرا گذاشت. چندي پيش رئيس جمهوري روسيه نيز با اذعان به نقش ايران در مبارزه با سلطه دلار اعلام كرد: «ايران كشوري پيشرو در جدا كردن خود از دلار آمريكا بوده و سطح ذخاير دلاري خود را به حداقل رسانده است. ايران از اكتبر 2007 در حدود 85درصد از نفت خود را با ارزهاي ديگري غير از دلار به فروش رسانده و در نظر دارد اين رقم را به 100درصد برساند.»
دستور جايگزيني يورو به جاي دلار در محاسبات حساب ذخيره ارزي و ايجاد يك بورس آزاد كالا تحت عنوان «بورس نفت ايران» كه اين امكان را به جمهوري اسلامي مي دهد تا نفت و گاز خود را با ارزهاي غيردلار به ويژه يورو معامله كند. سود سرشار ايران به دليل تغيير سبد ارزي، حمايت هاي داخلي از اين اقدام دولت را هر روز بيشتر مي كند.
2- كشورهاي آمريكاي لاتين، خصوصاً اعضاي ائتلاف چپگراي ALBA، با حمايت از اقدامات ايران در كنار گذاشتن دلار، اقدامي عملي را براي ايجاد يك پول جديد منطقه اي براي پايان بخشيدن به سلطه دلار آمريكا آغاز و عملياتي كردند. ونزوئلا، بوليوي، كوبا، اكوادور، نيكاراگوئه، هندوراس، دومينيكن، سنت وينسنت، انتيگوا و باربودا از كشورهاي عضو آلبا هستند. پول مجازي «سوكره» (Sucre) كه از يك سو مخفف كلمات «نظام واحد تنظيم پرداخت هاي منطقه اي» مي باشد، ولي از سوي ديگر نام خانوادگي «آنتونيو خوزه دسوكره» (AntonioJose Sucre) قهرمان ملي و استقلال اكوادور را يدك مي كشد، ارز منطقه اي جديدي است از ابتداي سال 2010 اجرايي خواهد شد. چندي پيش معاون وزير امور خارجه كوبا نيز اعلام كرد براساس اسناد امضا شده، از ماه ژانويه سال 2010ميلادي، «سوكره» براي نخستين بار در معاملات تجاري كوبا و ونزوئلا استفاده خواهد شد. «سوكره» كه امكان توسعه تجارت اعضاي آلبا را بدون نياز به استفاده از دلار آمريكا فراهم مي كند.
3- كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس كه بعضا از هم پيمانان راهبردي كاخ سفيد به شمار مي روند، رويكرد جدي و البته همراه با احتياطي نسبت به كاهش ارزش دلار و جايگزيني واحد پولي ديگر در پيش گرفته اند. اگرچه كشورهاي عربي خليج فارس در گفتار به جدا كردن مبادلات تجاري خود از دلار تاكيد دارند، اما به واسطه برخي مسائل سياسي و اقتصادي آشكار و پنهان همانند قرارداد سال 1971 بين آمريكا و اوپك بعيد است كه در عمل بتوانند به زودي به اتفاق نظري جامع برسند. البته مذاكرات پنهاني و محرمانه عربستان سعودي و برخي ديگر از كشورهاي عربي با چين، روسيه و برزيل بر سر جايگزيني سبدي از وسيله هاي پرداخت شامل ين، يوان، يورو و طلا به جاي دلار حكايت از نگراني هاي كشورهاي عربي از افول دلار دارد. حتي در روزهاي اخير شايعاتي در مطبوعات اين كشورهاي عربي در حال طرح شدن است كه واحد پول مشترك عربستان، قطر، بحرين، عمان و كويت نيز بايد در سبد جايگزين دلار منظور شود.
4- دسته چهارم شامل چين، روسيه، هند و برخي كشورهاي شرق آسيا هستند كه داراي ذخاير عظيم دلاري هستند و ظرفيت ها و پتانسيل هاي خوبي براي تبديل شدن به يك قطب اقتصادي در دنيا را دارا هستند. عكس العمل اين كشورها در خصوص تزلزل هژموني دلار در معاملات بين المللي بسيار قابل تامل است. دولت چين تلاش و برنامه وسيعي را براي بين المللي كردن يوان در بازارهاي تجاري و ارزي جهان كرده است. بانك مركزي چين به شركت هاي بين المللي خود اجازه داده است تا قراردادهاي تجاري خود با هنگ كنگ، ماكائو و كشورهاي عضو اتحاديه كشورهاي جنوب شرق آسيا (ASEAN) را بر مبناي يوان تنظيم كنند. اين اقدام نمادين را مي-توان نخستين گام بلند چين براي دستيابي به هدف راهبردي پكن در تشكيل ذخاير جديد ارزي جهان و تبديل يوان به ارز معتبر بين-المللي به حساب آورد. مسيري كه طي كردن آن 5 سال يا بيشتر به طول خواهد انجاميد. از سوي ديگر تا به امروز بانك مركزي چين با 11 بانك بين المللي براي انجام مبادلات ارزي بر مبناي يوان توافق نامه امضا كرده است. ارزش يوان در برابر دلار از سال 2005 ميلادي تاكنون به طور متوسط 21 درصد رشد داشته است. ثبات نسبي ارزش يوان نسبت به ارزهاي ديگر در سال هاي اخير سبب شده تا اين امكان براي شركتهاي چيني به وجود آيد تا ريسك نرخ ارز را بهتر كنترل كنند. مقامات عاليرتبه روسيه و هند نيز در نشست چند ماه قبل گروه هشت در ايتاليا بر كاهش وابستگي نظام ارزي و سيستم اقتصادي جهان به دلار آمريكا تاكيد كرده اند. روسيه مدتهاست بر تغيير دلار در مبادلات بين المللي اصرار دارد. «ديمتري مدودف» رئيس جمهوري روسيه در مصاحبه با روزنامه «كوريا دلاسرا» تصريح كرد: «سيستم دلار يا سيستم هايي كه بر پايه دلار و يورو هستند، ضعف و آسيب پذيري خود را نشان داده اند... وابستگي بيش از اندازه به دلار نگران كننده است و بايد ذخاير ارزي منطقه اي در جهان تشكيل شود. از سويي هند نيز آمادگي خود براي كاهش ذخاير ارزي خود از دلار به ساير ارزها را اعلام كرده است.
5- دسته پنجم شامل ژاپن، فرانسه و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي است كه با توجه به استحكام روابط سياسي و اقتصادي و وابستگي هاي شديد تجاري با ايالات متحده، در گفتمان خود بحث جدي از حذف دلار از معاملات و ذخاير ارزي مطرح نمي كنند و تنها به دنبال راه حل هايي جهت بازگرداندن ارزش دلار هستند. اظهارات وزير دارايي فرانسه مبني بر اينكه «موضوع تغيير دلار در معاملات نفتي بيشتر يك موضوع براي بورس بازي است و ما علاقه اي به اين كار نداريم.» را مي توان در اين راستا ارزيابي كرد. با اين وجود، اتحاديه اروپا تمايل بسيار دارد نقش دلار در معاملات نفتي كاهش پيدا كند. موقعيت انحصاري دلار در بازار نفت هزينه سنگيني را بر كشورهاي عضو اتحاديه اروپا تحميل مي كند. كشورهاي واردكننده نفت در اتحاديه اروپا مي بايست براي خريد نفت، ارز خود را به دلار تبديل كنند. اين امر نه تنها هزينه هاي فراواني از جمله كارمزد تبديل ارز را بر آنها تحميل مي كند، بلكه سبب مي شود تا بيلان واردات نفت آنها علاوه بر نوسانات بازار نفت شامل نوسانات بازار ارز نيز شود. به همين دليل همواره شاهد بوده ايم كه بيلان واردات نفت اروپا نسبت به بيلان واردات نفت آمريكا داراي نوسانات و بي ثباتي بيشتري است. با توجه به اين موارد بيشتر كشورهاي عضو منطقه يورو خواهان آنند كه بخشي از نقش ارز ذخيره جهان، به يورو واگذار شود تا اين كشورها نيز بتوانند از مزايا و تسهيلاتي كه اين نقش براي توسعه اقتصادي فراهم مي آورد بهره مند شوند.
جمهوري ايران تنها كشوري نيست كه مايل است نفت و ساير كالاهاي صادراتي خود را با ارزهايي غير از دلار معامله نمايد. براساس آمار موجود هم اكنون ميزان كل ذخاير ارزي دنيا بالغ بر 6 هزار ميليارد دلار است كه عليرغم كاهش نقش دلار به عنوان يك ارز واسطه، همچنان بسياري از كشورها از دلار به عنوان يك ذخيره استفاده مي كنند. اين موضوع سبب شده تا عملاً كشورهاي جهان با پذيرش دلار به عنوان پشتوانه ارزي، 4 هزار ميليارد دلار اعتبار رايگان و بدون قيد و شرط در اختيار آمريكا قرار دهند. در شرايط كنوني، ايران و كشورهاي ديگر مي بايست با به كارگيري ديپلماسي فعال خود براي ايجاد پيمان هاي تجاري منطقه اي جديد و تاكيد بر «نگراني مشترك تضعيف دلار» از جانب كشورهاي منطقه، سياست اصولي «تغيير ارز بين المللي» را در پيش گيرند.

 



با آغاز سال نو ميلادي اتفاق افتاد
حذف كامل «ليره جديد ترك» از چرخه معاملات

با آغاز سال نو ميلادي ليره جديد ترك از چرخه معاملات تركيه به طور كامل حذف شده و ليره ترك جاي آن را مي گيرد.
به گزارش ايسنا، براساس تصويب دولت تركيه، با آغاز سال 2010 اسكناس ها و سكه هاي با عبارت ليره جديد ترك در سراسر اين كشور از چرخه معاملاتي حذف خواهد شد و جاي آنها را سكه ها و اسكناس هاي با عبارت «ليره ترك» خواهند گرفت.
به اين ترتيب اسكناس ها و سكه هاي «ليره جديد ترك» يا YTL فاقد ارزش معاملاتي خواهند شد.اين در حالي است كه اسكناس هاي با عبارت «ليره جديد ترك» به مدت 10 سال توسط بانك مركزي تركيه قابل تعويض خواهد بود. سكه هاي با عبارت «ليره جديد ترك» نيز به مدت يك سال توسط شعبات بانك زراعت تركيه تعويض خواهند شد.
به اين ترتيب واحد پولي تركيه بعد از چند سال دوباره به «ليره ترك» برخواهد گشت.
واحدهاي «لير جديد ترك» و «ليره ترك» و همچنين سكه هاي قديم و جديد در طول سال 2009 مورد استفاده قرار مي گرفتند كه به اين ترتيب در معاملات تنها از ليره ترك استفاده مي شود.


 



خروج 13 ميليارد دلار از امارات در سال 2009

مدير يك شركت صرافي اعلام كرد: در سال 2009 ميلادي اتباع خارجي 50 ميليارد درهم(62/13 ميليارد دلار) از امارات به خارج از اين كشور حواله كردند.
به گزارش ايرنا «محمد انصاري» در اين ارتباط گفت: اين ميزان حواله با توجه به حقوق كارگران و كارمندان خارجي در امارات صورت گرفته است.
انصاري افزود: برخي از صرافي هاي امارات تا 20 درصد اين حواله ها را به تنهايي انجام داده اند.وي تاكيد كرد: حقوق برخي از كارگران و كارمندان خارجي شاغل در امارات توسط صرافي ها پرداخت مي شود كه همين عامل موجب حجم بالاي حواله ها از امارات به خارج شده است.اين مدير صرافي گفت: صرافي هاي امارات در هنگام ارسال حقوق كارگران و كارمندان خارجي به كشورهاي متبوع شان، خدماتي نيز به بانك هاي اين كشورها ارائه مي كنند.
بيش از 90 درصد از نيروي كار امارات را اتباع ديگر كشورها از جمله هندي، پاكستاني، فيليپيني، چيني و ديگر كشورهاي آسياي جنوب شرقي، خاورميانه و آفريقا تشكيل مي دهند.
افزايش شديد بيكاري
در اتريش
اطلاعات رسمي كه روز جمعه در اتريش منتشر شد، نشان دهنده افزايش شديد بيكاري در اين كشور است.
وزارت كار اتريش با انتشار بيانيه اي اعلام كرد، ميزان بيكاري در اين كشور از 1/7 درصد در ماه نوامبر به 6/8 درصد در ماه دسامبر رسيده است.
اين بيانيه نشان مي دهد تعداد افراد بيكار در اتريش از 257هزار و 745 نفر در ماه نوامبر به 312 هزار و 771 نفر در ماه دسامبر افزايش يافته است.
نرخ بيكاري در اتريش همچنين در ماه دسامبر سال 2009 در مقايسه با مدت مشابه سال 2008 به 6/14 دهم درصد رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين، براساس اطلاعات اداره آمار اتحاديه اروپا، نرخ بيكاري در اتريش در ماه اكتبر 7/4 دهم درصد بوده است.

 



يك نماينده مجلس: بدهكاران كلان و متقلب بانك ها تروريست اقتصادي هستند

عضو كميسيون برنامه و بودجه از عزم جدي رئيس قوه قضاييه براي بازپس گيري مطالبات معوق بانكها خبر داد و گفت، به زعم ايشان بدهكاران كلان و متقلب بانكها از مصاديق تروريستهاي اقتصادي هستند.
به گزارش فارس، محمد كريم شهرزاد گفت: محور جلسه كميسيون برنامه و بودجه با رئيس قوه قضاييه مسائل مربوط به برنامه پنجم توسعه و همچنين بودجه سال 89 در رابطه با قوه قضاييه بود.
وي افزود: رئيس قوه قضاييه جمع بندي و تحليلي از جايگاه و مسائل و مشكلات قوه قضاييه ارائه و پيشنهاد كرد كميسيون برنامه و بودجه كه اكثريت اعضاي كميسيون تلفيق را تشكيل مي دهند، نسبت به برنامه هاي اين قوه در پنج سال آينده و نيازها و سازوكارهاي اقتصادي و تشكيلاتي آن توجه و كمك كنند.
عضو كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: رئيس قوه قضاييه همچنين به مشكلات بخشهايي مانند ثبت اسناد، زندان ها، پزشكي قانوني و موارد مشابه نيز اشاره كرد و مايل بود با توجه به اينكه رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در رابطه با دستگاه قضايي ديرتر از سياست هاي ديگر ابلاغ شده است ديدگاههاي دستگاه قضايي در برنامه پنجم از طرف دولت لحاظ شود.
وي در ادامه گفت: اعضاي كميسيون برنامه و بودجه نيز در اين ديدار با بيانات مختلف به اهميت و جايگاه دستگاه قضايي اشاره كردند و بحث هاي ديگري نيز در رابطه با قاطعيت قوه قضاييه درباره مسائلي كه نظام را تهديد مي كند چه از بعد امنيتي و چه از بعد تهديدهاي اقتصادي مطرح كردند.
شهرزاد با اشاره به مطرح شدن مسائل مربوط به مطالبات معوق بانك ها در اين جلسه تصريح كرد: شخصيت هاي حقيقي و حقوقي، پولهاي كلاني را از بانكها دريافت كردند و گزارشات نشان مي دهد كه اين پولها را در جاي خود به مصرف نرساندند. اين مسئله نظام بانكي را با مشكل مواجه كرده است. نرخ بيكاري بنگاههاي موجود را بالا برده و آنها را نيز با مشكل مواجه مي كند.
وي اضافه كرد: در اين جلسه تاكيد شد كه با چنين مسائلي با قاطعيت و سرعت برخورد شود. مجموعه دستگاه قضايي بايد يك بينش متناسب با وضعيت فعلي و يك بينش حاكميتي داشته باشد كه كارهاي كل مجموعه حاكميت با سرعت بيشتري اداره شود.
وي تصريح كرد: بخصوص به نظر مي رسد در مقوله هدفمند كردن يارانه ها اگر دستگاه قضايي تشريك مساعي نداشته باشد يا در جريان نباشد بخصوص در بخش نظارت مانند بازرسي كل كشور، تعزيرات و غيره اجراي اين لايحه با مشكل مواجه مي شود.
شهرزاد اضافه كرد: در عين حال مقرر شد افرادي توسط آيت الله لاريجاني انتخاب شوند تا مسائل مربوط به قوه قضاييه در بودجه 89 و برنامه پنجم در جلسات كوچك تر و كارگروه هايي با حضور اعضاي كميسيون جمع بندي شود.
اين نماينده مجلس در خصوص تصميمات قوه قضاييه پيرامون مطالبات معوق بانك ها گفت: برداشت من اين است كه آقاي لاريجاني در مقوله مطالبات معوق بانك ها و مسائل مربوط به اقتصاد بسيار عميق تر و جدي تر فكر مي كنند اما بايد منتظر باشيم آثار عملي آن را در آينده ببينيم.
شهرزاد افزود: اميدواريم بانكهاي ما به سوي حمايت از توليد و ارتقاي اقتصاد كشور حركت كنند چرا كه اين وضعيت درست نيست كه براي يك يا دو ميليون تومان سخت گيري شديدي نسبت به جوانان و اقشار مستضعف جامعه انجام مي شود اما كساني با مدارك جعلي ميلياردها تومان پول از بانكها دريافت كردند و آن را در مواردي كه موضوع وام نبوده است مصرف كرده و به بانك ها برنگرداندند.
وي تاكيد كرد: چنين كساني به زعم ايشان از مصاديق تروريست هاي اقتصادي هستند.

 



رئيس كل بانك مركزي: سازمان تامين اجتماعي سهام بانك رفاه را واگذار مي كند

رئيس كل بانك مركزي گفت: سازمان تامين اجتماعي بايد سهام بانك رفاه را واگذار كند.
محمود بهمني گفت: براساس راي دادگاه، بانك رفاه يك بانك خصوصي محسوب مي شود و بايد در مهلت قانوني اعلام شده، نسبت به اجراي قانون و واگذاري سهام خود اقدام كند.
وي افزود: اين قانون در قالب مصوبه اصل 44 قانون اساسي به تصويب رسيده و تمام بانك ها ملزم به اجراي آن هستند و بانك رفاه نيز از اين قائده مستثني نيست.
بهمني با اشاره به تصويب و ابلاغ قانون ذي نفع واحد، نسبت به اصلاح تركيب سهام داران بانك هاي غيردولتي گفت: براساس اين قانون، سهم سهام در اختيار بانك هاي خصوصي، براي اشخاص حقوقي 10 درصد و اشخاص حقيقي 5 درصد است.
به گزارش ايسنا پيش از اين ديوان عدالت اداري بر خصوصي بودن بانك رفاه راي داده بود.

 



بهره برداري از راه آهن بم- زاهدان بهار سال 89

مدير عامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل گفت: راه آهن بم- زاهدان تاكنون 80 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و پيش بيني مي شود بهار سال آينده (سه ماه ابتداي سال) به بهره برداري برسد.
شهرام يارمند- معاون وزير راه و ترابري- در گفت وگو با خبرنگار راه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين كه راه آهن بم- زاهدان به صورت موقت تحويل راه آهن شده است، گفت: در حال حاضر مشكلات و نواقص اين راه آهن در حال رفع و تكميل است كه سال آينده به طور قطعي تحويل داده مي شود.
وي درباره روند اجرايي اين پروژه طي سال هاي گذشته، تصريح كرد: تا اواخر سال 1386 اعتبارات اين پروژه كه به دليل تأخير در اجراي به موقع آن و افزايش هزينه ها، به شدت افزايش يافته بود موجب شد كه دولت هشتم نتواند به قولي كه داده بود عمل كند.
مديرعامل شركت ساخت و توسعه راه هاي كشور با اشاره به افزايش اعتبار اين پروژه و افزايش سرعت اجراي آن طي مدت اخير گفت: اين پروژه تاكنون 80 درصد پيشرفت فيزيكي داشته كه پيش بيني مي شود بهار سال آينده (سه ماه ابتداي سال) به بهره برداري رسد.
وي درباره انسداد آزادراه تهران- پرديس گفت: به دليل مشكل موجود در تونل اين آزاد راه، پليس راه ايمني تردد در فصل زمستان را تأييد نكرد و در تلاش هستيم كه تونل تكميل و براي ايام نوروز باز شود.
معاون وزير راه و ترابري با بيان اين كه بودجه امسال اين شركت نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزايش يافته است، گفت: اعتبار شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل در سال جاري حدود دو هزار و 200 ميليارد تومان است، در حالي كه براي انجام تعهدات هشت هزار و 900 ميليارد تومان اعتبار لازم است.

 



پرداخت وام به توليدكنندگان با ضمانت اعضاي خانواده

بانك مركزي بخشنامه اي به بانكها ابلاغ كرد كه براساس آن، توليدكنندگان براي اخذ وام بايد اعضاي خانواده خود را به بانك ببرند تا آنها ضمانت دهند كه مطالبات معوق بانكي نداشته باشند.
يك مقام مسئول در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران كه خواست نامش در خبر ذكر نشود، اين خبر را به خبرنگار مهر اعلام كرد و گفت: اين ابلاغيه هفته گذشته به بانكهاي تجاري ابلاغ شده است و به نظر مي رسد پياده سازي آن مشكلات بسياري را براي واحدهاي توليدي در استفاده از تسهيلات بانكي به وجود آورد.
به گفته وي، هم اكنون بسياري از واحدهاي توليدي به دليل بروز بحران با مشكل تامين نقدينگي مواجه هستند كه به نظر مي رسد دولت به جاي كمك به واحدهاي توليدي و تامين گردش مالي آنها، با ابلاغ اين مصوبه مضرات بسياري را متوجه بخش صنعت و توليد كشور خواهد كرد.
به گزارش مهر، در ماده 14 آئين نامه وصول مطالبات سررسيد گذشته، معوق و مشكوك الوصول ريالي و ارزي كليه بانكهاي دولتي و غيردولتي نيز آمده است: موسسات اعتباري موظفند به منظور كاهش مطالبات معوق و افزايش امكان وصول اقساط، از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه قراردادهاي اعطاي تسهيلات بانكي را به گونه اي منعقد نمايند كه مشتري، افراد تحت تكفل وي، ضامن و يا ضامنين با شرط ضمن عقد به طور غيرقابل رجوع به موسسه اعتباري اختيار دهد كه هرگونه مطالبات خود اعم از مستقيم و يا غيرمستقيم را پس از سررسيد و در صورت عدم پرداخت، از موجودي هر يك از حسابها (ريالي و ارزي)، اموال و اسناد آنان نزد موسسه اعتباري و يا ساير موسسات اعتباري راسا و بدون نياز به حكم قضايي يا اجرايي برداشت نموده و به حساب بدهي مشتري منظور نمايد.
در صورتي كه وجوه به صورت ارزي باشد، موسسه اعتباري آن را برداشت و به نرخ روز محاسبه مي نمايد. مشتري، افراد تحت تكفل وي، ضامن و يا ضامنين در صورت اقدام موسسه اعتباري به شرح ياد شده، حق هرگونه اعتراض و طرح دعوي را از خود سلب مي نمايد. موسسات اعتباري موظفند در صورت تعويق مطالبات، مراتب را به بانك مركزي اعلام نمايد و بانك مركزي بلافاصله دستور لازم را به موسسات اعتباري مربوط اعلام مي نمايد.
البته بانك مركزي هفته گذشته نيز در بخشنامه اي به نظام بانكي خواستار ارائه ليست كامل مطالبات معوق بيش از پنج ميليارد ريال يا معادل ارزي آن همراه با فهرست و جزئيات اطلاعات بدهكاران به اين بانك شده است.
ميزان مطالبات نظام بانكي در حال حاضر به رقم 40هزار ميليارد تومان رسيده است.

 



از اول بهمن ماه انجام مي شود
بررسي نحوه افزايش دستمزد كارگران در سال آينده

عضو شوراي عالي كار از تشكيل كارگروه هاي مختلف براي بررسي دستمزد سال آينده كارگران خبر داد و گفت: شوراهاي اسلامي كار در 28 استان كشور در حال بررسي اين موضوع هستند.
ولي الله صالحي در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: در كانون عالي شوراهاي اسلامي كار، درخواستي تهيه و به شوراهاي سراسر كشور ارسال شد كه در آن از شوراها خواسته شد حداكثر تا اول بهمن ماه پيشنهادات خود درباره دستمزد سال آينده را به كانون عالي اعلام كنند.
وي افزود: هم اكنون گروه هاي كاري فعاليت خود در اين زمينه را آغاز كرده و جلساتي تشكيل داده اند تا پس از بررسي و جمع بندي نهايي، نظر كانون شوراهاي اسلامي كار درباره چگونگي دستمزد سال آينده به طور رسمي اعلام شود.
او با تأكيد بر اينكه دستمزد بايد به اندازه اي باشد كه رفاه كارگر را تأمين كند، گفت: ضمن اينكه دستمزد تعيين شده بايد قدرت خريد براي كارگر ايجاد كند، بايد در كنار آن پايداري بنگاه اقتصادي هم ديده شود، بنابراين دستمزد بايد با نگاه به شرايط بنگاه اقتصادي مشخص شود.
موافقت وزير كار با جبران 5 درصدي مصوبه مزدي كارگران در سال 89
عضو ستاد مزد استان تهران اعلام كرد: وزير كار موافقت خود را در رابطه با جبران 5 درصدي مصوبه مزدي كارگران در سال آينده اعلام كرد.
علي قدياني، عضو كميته مزد استان تهران در گفتگو با خبرنگار موج با تأكيد بر لزوم جبران 5 درصدي مصوبه مزدي كارگران در سال جاري خاطرنشان ساخت: براساس وعده شوراي عالي كار مقرر شد كه اين شورا نسبت به جبران فاصله مزدي در كشور اقدام كند.
عضو كميته مزد استان تهران با اشاره به تشكيل جلسات مستمر ستاد كميته مزد استان تهران خاطرنشان ساخت: از ابتداي تشكيل جلسات مزد تاكنون اين ستاد دوبار با نمايندگان كارگري تشكيل جلسه داده است.
وي، با تأكيد بر لزوم رعايت ضوابط قانوني در تعيين مصوبه مزدي كارگران گفت: شوراي عالي كار هر ساله مصوبه مزدي كارگران را براساس ماده 41 قانون كار تعيين مي كند.
قدياني در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اين مطلب كه بحث افزايش دستمزد كارگران در كشور متأثر از اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها نخواهد بود، يادآور شد: با توجه به اين كه طرح هدفمند كردن يارانه ها امسال در كشور علمياتي نمي شود لذا دستمزد كارگران متأثر از اجراي اين طرح افزايش نخواهد يافت.

 



افزايش 18 ميليون مترمكعبي ظرفيت توليد روزانه گاز

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران گفت: با توسعه اين ميادين روزانه 18 ميليون مترمكعب به ظرفيت توليد گاز افزوده مي شود.
عليرضا ضيغمي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: به منظور تامين نياز گاز كشور، توسعه ميادين گازي جديد «سفيد زاخو»، «دي» و «گشو» و پالايشگاه مربوطه را در دستور كار داريم.
وي ادامه داد: اين ميادين از پتانسيل بالايي در جهت تعديل مشكلات گازي كشور برخوردار هستند زيرا در صورت تامين اعتبار به موقع قادرخواهيم بود 18 ميليون مترمكعب به ظرفيت شركت نفت مناطق مركزي ايران طي 5/2 سال آتي بيافزاييم.
وي با اشاره به اين موضوع كه توان توليد ما حدود 310 ميليون مترمكعب است، افزود: با تخصيص اعتبارات لازم به منظور محقق كردن پروژه هاي در دست انجام قادر خواهيم بود ظرفيت توليد گاز اين شركت را تا 328 ميليون مترمكعب افزايش دهيم.
مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي ايران تصريح كرد: تنها در شرايطي قادر به محقق كردن پروژه هاي توسعه اي خواهيم بود كه اعتبارات تخصيصي بدين منظور در اسرع وقت تامين و به مجموعه تزريق شود.وي ضمن تاكيد بر اين موضوع كه تمام اعتبار مورد نياز عمليات توسعه اي بايد از منابع داخلي تامين شود، خاطر نشان كرد: از آنجا كه تامين اعتبار از طريق مذاكره با شركت هاي خارجي زمان بر است و به اين دليل كه نمي توان ادامه روند فعاليت هاي توسعه اي را تا زمان نامعلومي به تاخير انداخت لازم است منابع مورد نياز اين بخش از منابع داخلي تامين و در جهت توسعه ميادين جديد هزينه شود.ضيغمي تاكيد كرد: البته در حال حاضر عمليات حفاري بر روي ميادين زاخو و دي شروع شده اما از آنجا كه بعد از عمليات حفاري نياز به تجميع گازهاي در حال استحصال در مراكز جمع آوري و انتقال آن تا پالايشگاه هاي مربوطه مورد تاكيد است، انجام اين روند بدون تخصيص و تزريق اعتبار به مجموعه مقدور نخواهد بود.

 

(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14