(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 13 دي 1388- شماره 19549
 

آيت الله سيستاني اهانت به مراجع شيعه در عربستان را محكوم كرد
كره شمالي : در سال جديد منطقه بايد عاري از سلاح هسته اي باشد
هشدار به سازمان كنفرانس اسلامي اقدام نكنيد، يهودي سازي قدس حتمي است
فرانسوي هاي ناراضي 1137 خودرو را آتش زدند
تبرئه قاتلان 14شهروند عراقي در آمريكا بغداد: متاسفيم
جزئيات تازه از انفجار ورزشگاه در ايالت سرحد پاكستان
دور تازه بمباران هاي سنگين رژيم سعودي عليه شيعيان صعده
ترور كاريكاتوريست ضد اسلامي دانماركي نافرجام ماند
مردم آمريكا : اوباما به وعده هاي خودعمل نكرده است
آغاز رسيدگي به صلاحيت وزيران كرزاي در مجلس افغانستان
كارشناسان: مذاكرات آمريكا و روسيه براي كاهش تسليحات ،طولاني خواهد بود
بشار اسد شخصيت سال 2009
نژادپرست و «آهنين» مثل «تاچر»!



آيت الله سيستاني اهانت به مراجع شيعه در عربستان را محكوم كرد

نماينده آيت الله سيستاني در كربلا، اهانت عربستان سعودي به مراجع تقليد شيعيان را محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالمهدي الكربلايي»، نماينده آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق، در كربلا عليه موج جديد اهانت به مراجع شيعه در عربستان موضع گرفت و گفت: خطباي مساجد شهرهاي عربستان سعودي پيوسته به مراجع تقليد شيعيان اهانت كرده و حكومت عربستان نيز در قبال اين اهانت سكوت اختيار كرده است. كربلايي در ادامه، خبر داد: خطيب يك مسجد شهر رياض به اسم «محمد عريفي» در خطبه هاي خود، به طرز زننده اي، آيت الله سيستاني را مورد اهانت قرار داده است.
وي گفت عربستان از طريق اين اهانت ها، مي خواهد ميان مسلمانان عراق فتنه ايجاد كند.

 



كره شمالي : در سال جديد منطقه بايد عاري از سلاح هسته اي باشد

كره شمالي همزمان با آغاز سال نو ميلادي ابراز اميدواري كرد كه شبه جزيره كره در سال جديد شاهد صلح و آرامش و عاري از سلاح هسته اي باشد.
به گزارش شبكه تلويزيوني «سي ان ان»، به نقل از بيانيه اي كه از سوي خبرگزاري رسمي كره شمالي منتشر شده است، حزب كارگران و دولت كره شمالي اعلام كرد اند كه به تلاش هاي خود براي بهبود روابط و همجواري مسالمت آميز با ديگر كشورها و همكاري با جامعه بين الملل براي ايجاد صلح و ثبات ادامه خواهد داد.
از سوي ديگر گزارش شده كه سئول نيز از واشنگتن خواسته با توجه به رويكرد جديد پيونگ يانگ در سياست خارجي خود، در سال جديد ميلادي از دشمني با اين كشور دست برداشته و در راستاي برقراري صلح در شبه جزيره كره گام بردارد.

 



از سوي قاضي القضات فلسطين داده شد
هشدار به سازمان كنفرانس اسلامي اقدام نكنيد، يهودي سازي قدس حتمي است

قاضي القضات فلسطين براي جلوگيري از يهودي سازي قدس و خطراتي كه بيت المقدس را تهديد مي كند خواستار نشست فوري سازمان كنفرانس اسلامي شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران «تيسير التميمي»، قاضي القضات فلسطين از سازمان كنفرانس اسلامي خواست تا براي پيگيري خطراتي كه با توجه به اقدامات غيرقانوني رژيم صهيونيستي براي يهودي سازي بيت المقدس كه اين شهر و مسجدالاقصي را تهديد مي كند يك نشست فوري برگزار كند.
وي تاكيد كرد: اسرائيل همچنان به اجراي طرح هايش براي يهودي سازي بيت المقدس و تغيير هويت عربي و اسلامي آن ادامه مي دهد و علاوه بر آن ضمن ويران كردن منازل فلسطينيان بسياري از اراضي آنها را مصادره مي كند.
قاضي القضات فلسطين خاطرنشان كرد: تدابيري كه اشغالگران اسرائيلي در مورد مسجدالاقصي اتخاذ مي كنند اعم از حفاري ها در زير مسجد، ساخت كنيسه در اطراف آن، ممانعت از ورود نمازگزاران مسلمان به مسجدالاقصي، حمايت از گروه هاي تندروي يهودي در حمله به اين مسجد و هتك حرمت آن با هدف سيطره بر مسجدالاقصي صورت مي گيرد.
وي از سران 57 كشور عربي و اسلامي عضو خواست فقط به صدور بيانيه اكتفا نكنند.
از سوي ديگر، مركز حقوق اجتماعي و اقتصادي بيت المقدس در گزارشي نسبت به طرح هاي شهرداري بيت المقدس براي انجام يك عمليات گسترده يهودي سازي در منطقه باب الخليل در اطراف بيت المقدس هشدار داد.
روزنامه سوري تشرين نيز در اين باره نوشت، متاسفانه كشورهاي عربي و مسلمان در حال حاضر از مسئله مهمي چون بيت المقدس غافل مانده اند و اسرائيل با طرح ها و ترفندهاي مختلف درصدد تغيير هويت اسلامي و عربي بيت المقدس است.
اعضاي كانون وكلاي اردن نيز اعلام كردند كه قصد دارند عليه رئيس پارلمان رژيم صهيونيستي و عضو حزب ليكود به خاطر درخواستشان مبني بر قراردادن اردن به كشور جايگزين فلسطيني ها اقامه دعوي كنند.
به نوشته روزنامه الاتحاد - چاپ امارات - گروه هاي جوانان و دانشجويان اردني در مراسم سال جديد ميلادي در اطراف سفارت رژيم صهيونيستي در منطقه رابيه در پايتخت اردن دست به تحصن زدند و اين تحصن را در اعتراض به جنگ رژيم صهيونيستي عليه نوار غزه و اعلام همبستگي با ساكنان اين منطقه انجام دادند. در اين تحصن شعارهايي در محكوميت اظهارنظرهاي مسئولان اسرائيلي در قرار دادن اردن به عنوان سرزمين جايگزين فلسطيني ها سر دادند.
ديوار متزلزل
«فتحي حمار» يكي از مقامات حماس گفت، ديوار فولادي آمريكايي، صهيونيستي، عربي در برابر مقاومت شكست مي خورد.
وي تاكيد كرد، مقاومت هم اكنون در حال ساخت تسليحات موردنياز خود است و تحريم ها در اين مورد تاثيري ندارد.
وي افزود: ملت مبتكر فلسطين قادر به نفوذ به داخل تمامي ديوارهاي فولادي است و اين ديوار در مقابل عزم و اراده اين ملت استقامت ندارد.
«جمال نصار» عضو حماس و نماينده شوراي قانونگذاري فلسطين نيز گفت، كساني كه در اين محاصره شركت دارند يا در قبال آن سكوت كرده اند قوانين بين الملل را زير پا گذاشته اند.
اين عضو حماس با بيان اينكه ساخت ديوار فولادي براي تامين امنيت مصر نيست، گفت: ساخت اين ديوار با هدف ضربه زدن به امنيت فلسطين و درهم شكستن وضعيت زندگي مردم فلسطين صورت مي گيرد.
وي در عين حال تاكيد كرد: ملت فلسطين در غزه به مقاومت ضد اشغالگران صهيونيست ادامه خواهد داد و در برابر توطئه هاي اسرائيلي - آمريكايي عليه امنيت ملي فلسطين و امنيت قومي مصر و هرگونه خطري كه امت اسلامي و امت عربي را تهديد كند؛ ايستادگي خواهد كرد.
«يوسف بن عبدالله الاحمد» از علماي سعودي نيز گفت، ديوار فولادي مصر حرام و از گناهان كبيره در اسلام است.
يوسف قرضاوي رئيس اتحاديه علماي مسلمين مصر نيز بار ديگر درخواست خود در زمينه گشودن گذرگاه مرزي رفح و توقف احداث ديوار فولادي را مطرح كرد.
گفتني است جنبش مقاومت اسلامي حماس روز پنجشنبه در محكوميت تداوم احداث ديوار فولادي مصر تظاهرات مردمي گسترده اي را در مرزهاي مشترك فلسطين با مصر برگزار كرد.
از سوي ديگر، ده ها تن از ساكنان روستاهاي بلعين و نعلين در كرانه باختري به همراه تعدادي از فعالان خارجي حامي فلسطين در اعتراض به ساخت ديوار حائل و شهرك سازي هاي رژيم صهيونيستي با پليس اين رژيم درگير شدند.
در اين درگيري پليس اسرائيل با گاز اشك آور تظاهركنندگان را مورد هدف قرار داد كه دو نفر زخمي شدند.
واكنش گروه هاي فلسطيني
گردان هاي شهيد ابوعلي مصطفي شاخه نظامي جبهه خلق براي آزادي فلسطين مسئوليت شليك دو فروند موشك گراد به سوي شهرك هاي صهيونيستي را بر عهده گرفت.
در بيانيه اين گردان ها آمده است، اين عمليات در واكنش به حملات و جنايت هاي دشمن صهيونيستي صورت گرفته و تا زماني كه صهيونيست ها دست از تجاوزات خود برندارند ادامه خواهد داشت.
اين گردان ها تصريح كردند كه مقاومت و وحدت ملي نزديكترين راه دستيابي به آزادي و اخراج اشغالگران صهيونيست از سرزمين فلسطين است و ما از تمامي گروه هاي مقاومت مي خواهيم كه با تشكيل جبهه يكپارچه مقاومت به جنايت هاي دشمن صهيونيستي عليه ملت فلسطين پاسخ دهند.
تيپ هاي ناصر صلاح الدين شاخه نظامي كميته هاي مقاومت مردمي نيز مسئوليت حملات خمپاره اي به تعدادي از نظاميان صهيونيست و خودروهاي آنها به هنگام يورش به شرق رفح را بر عهده گرفتند.
اين تيپ ها طي بيانيه اي كه نسخه اي از آن به مركز اطلاع رساني فلسطين نمابر شد، اعلام كردند كه مجاهدانشان موفق شدند 5 گلوله خمپاره به سوي تعدادي از نيروهاي پياده صهيونيست و خودروهاي آنان به هنگام يورش به شرق رفح در خان يونس شليك كنند.
در بخش ديگر اين بيانيه آمده است كه اين عمليات در واكنش به تجاوزات پي درپي نظاميان صهيونيست عليه ملت فلسطين و به نشانه پايبندي به راه مبارزه و مقاومت به عنوان شايسته ترين گزينه جهت رها سازي فلسطين اشغالي به اجرا درآمد.
گفتني است همزمان با آغاز سال جديد ميلاي رژيم صهيونيستي از طريق هوا و زمين به نوار غزه حمله كرد كه باعث زخمي شدن چهار فلسطيني شد.
روزنامه يديعوت آحارونوت در اين باره نوشت، رژيم صهيونيستي پس از شكست در جنگ 22 روزه درصدد انتقام گيري است.
ساير رويدادها
¤ سفير رژيم صهيونيستي در قاهره با انتقاد شديد از رسانه هاي مصري تاكيد كرد، مصر با ما همچون دشمن برخورد مي كند.
¤ منابع صهيونيستي از آغاز مذاكرات سازش با تشكيلات خودگردان فلسطين در ماه جاري ميلادي و با نظارت مصر خبر دادند.
¤ محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين به دنبال حمله اسرائيل به نابلس اين رژيم را به كاهش همكاري هاي امنيتي تهديد كرد.
¤ روزنامه صهيونيستي هاآرتص نوشت، تزيبي ليوني رئيس حزب كاديما براي پايان دادن به اختلافات به وجود آمده در اين حزب به دنبال برگزاري انتخابات زودهنگام براي تعيين رياست دوره اي اين حزب است.
¤ وزير امور زندان هاي دولت خودگردان فلسطين اعلام كرد بيش از 7500 تن از شهروندان فلسطيني در زندان هاي اسرائيل به سر مي برند.
¤ شبه نظاميان عباس هفت تن از طرفداران جنبش حماس در كرانه باختري را بازداشت كردند.

 



در روز اول سال نو مسيحي
فرانسوي هاي ناراضي 1137 خودرو را آتش زدند

وزارت كشور فرانسه از به آتش كشيده شدن بيش از 1000 خودرو توسط مخالفان سياست هاي دولت در آغاز سال نو مسيحي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري ها، «بريس هورتوفر» وزير كشور فرانسه با اشاره به خشونت ها و ناآرامي هاي به وجود آمده در فرانسه در نخستين روز از سال نو ميلادي گفت: در اولين روز از سال نو مخالفان سياست هاي دولت با به آتش كشاندن 1137 خودرو در نقاط مختلف كشور به زد و خورد با پليس ضدشورش پرداختند.
به گفته اين مقام فرانسوي، نخستين آتش سوزي ها در شهر پاريس و مناطق «سن سنت دنيس»، «هودوسن» و «وال دومارن» به وقوع پيوسته است.
وزير كشور فرانسه در ادامه با اعلام اينكه در زد و خورد بين معترضين و پليس 11 پليس زخمي شده اند افزود: تاكنون 550 نفر را دستگير كرده اند.
به نوشته روزنامه فرانسوي «نوول آبزرواتور»، ناآرامي ها در شهرهاي مختلف فرانسه از جمله پاريس، استراسبورگ و ليون در حالي ادامه دارد كه وزارت كشور فرانسه در آستانه سال نو 8000 نيروي پليس را تنها در شهر پاريس به حالت آماده باش قرار داده است. برخي گزارش ها نيز حاكي است، دولت براي جلوگيري از به آتش كشيده شدن خودروها و فروشگاه ها، فروش بنزين را براي چند روزي ممنوع اعلام كرده بود.
گفتني است در آستانه سال نو 2009 نيز مخالفان سياست هاي ناكارآمد اقتصادي و اجتماعي ساركوزي، 147 خودرو را به آتش كشيده بودند.
خبر ديگر اينكه شهرهاي هامبورگ آلمان نيز پنجشنبه شب، و همزمان با شب سال نو شاهد درگيري هاي خياباني بين مردم و پليس آلمان بود. مردم هامبورگ نيز با ريختن زباله ها و چوب در خيابان ها و آتش زدن آنها برخي خيابان ها و معابر اصلي را مسدود كردند.

 



تبرئه قاتلان 14شهروند عراقي در آمريكا بغداد: متاسفيم

دولت عراق به حكم يك دادگاه آمريكايي در مورد تبرئه نيروهاي جنايتكار بلك واتر، شديدا واكنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، در پي صدور حكم دادگاه فدرال آمريكا مبني بر رفع اتهام از پنج تن از نيروهاي شركت بلك واتر در كشتار تابستان سال 1386 در بغداد، دولت عراق نسبت به آن، واكنش نشان داد. «علي دباغ»، سخنگوي دولت عراق، طي بيانيه اي اعلام كرد: دولت بغداد از حكم قاضي اين دادگاه متاسف است. در اين بيانيه آمده است كه دولت با جديت و قدرت هرچه تمام تر تدابير لازم را براي تعقيب جنايتكاران اين شركت كه در كشتار حداقل 14عراقي در بغداد دست داشتند، اتخاذ خواهد كرد. در واقعه مذكور، 18عراقي نيز مجروح شده بودند. دولت عراق از دي سال گذشته به فعاليت شركت بلك واتر در عراق پايان داد.
شركت امنيتي بلك واتر طرف قرارداد وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) بوده و مزدوراني را از آمريكا و كشورهاي ديگر به خدمت مي گيرد.
ساير رويدادها
¤ انفجار بمب در فلوجه، يك كشته و سه مجروح برجاي گذاشت.
¤ نوري مالكي، نخست وزير عراق، با صدور بيانيه اي، تمايل نداشتن خود براي احراز مقام نخست وزيري در دولت آتي عراق را تكذيب كرد. نخست وزير توسط پارلمان عراق انتخاب مي شود و قرار است كه انتخابات پارلماني اسفندماه برگزار شود.
¤ صدرالدين قپانچي، امام جمعه نجف، خواستار مشاركت گسترده عراقي ها در انتخابات آتي و جلوگيري از بازگشت بعثي ها به قدرت شد.

 



جزئيات تازه از انفجار ورزشگاه در ايالت سرحد پاكستان

تلفات حمله انتحاري با خودرو بمب گذاري شده به ورزشگاهي در شمال غرب پاكستان، به 95 كشته و 85 زخمي رسيد.
خبرگزاري فرانسه با اعلام اينكه پاكستان سال جديد ميلادي را با انفجاري خونين آغاز كرد، در مورد جزئيات اين حادثه گزارش داد، زماني كه مردم دو روستا در منطقه «شاه حسن خان» در ايالت سرحد سرگرم مشاهده مسابقه تيم هاي واليبال خود بودند، يك بمب گذار انتحاري با هدايت خودرو «پيكاپ» دو كابينت به محوطه بازي، چاشني انفجار را به كار انداخت.
اين انفجار كه حاصل 300 كيلو مواد منفجره بوده است، علاوه بر ورزشگاه، 20 منزل مسكوني مجاور ورزشگاه را نيز ويران كرد و بسياري از قربانيان، زير آوارهاي اين منازل جان باختند. پنج كودك و شش شبه نظامي طرفدار دولت از جمله كشته شدگان اين حادثه هستند.
اين انفجار را مقامات محلي، خونين ترين انفجار طي دو ماه گذشته اعلام كردند. ششم آبان ماه گذشته نيز بمبي در پيشاور، مركز ايالت سرحد، منفجر شده كه 125 نفر كشته و شمار زيادي مجروح برجاي گذاشته بود.
خبرگزاري ايرنا نيز از اسلام آباد گزارش داد، «آصف علي زرداري» رئيس جمهور و «يوسف رضاگيلاني» نخست وزير پاكستان، ضمن محكوم كردن اين حمله، بر شناسايي و مجازات عاملان اين حادثه تاكيد كردند. تا ديروز هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است. گفتني است روزهاي گذشته نيز شهرهاي ايالت سند پاكستان شاهد اعتصاب در اعتراض به انفجار روز عاشوراي شهركراچي بود. در اين انفجار تروريستي هم 43 شيعه حين عزاداري، كشته و حدود 100 نفر زخمي شده بودند.
خبر ديگر از پاكستان اينكه، عناصر طالبان دو مدرسه و يك مركز بهداشت را در منطقه «باجور» شمال غرب پاكستان منهدم كردند.

 



دور تازه بمباران هاي سنگين رژيم سعودي عليه شيعيان صعده

موج جديد حملات وحشيانه ارتش عربستان به شيعيان صعده با بمباران هاي سنگين و موشك باران روستاها و مناطق مسكوني يمن آغاز شد.
به گزارش پايگاه اينترنتي «صعده آنلاين»، به رغم ابراز تاسف وليعهد عربستان مبني بر ريخته شدن خون مسلمانان در جنگ صعده، جنگنده بمب افكن هاي آل سعود بيش از 25 حمله هوايي را به صعده و اطراف آن در شنبه و روز جمعه به عمل آورد. در اين حملات كه بر روي مناطق «صبر»، فرمانداري سحار، شهر ساقين و فرمانداري شدا و اطراف آن متمركز شده بود، بسياري از خانه هاي مردم صعده بر سر آنها خراب شد و چندين زن و كودك كشته شدند.
همچنين حملات موشكي عربستان با شليك 350 موشك و گلوله توپ بر روي مناطق جبل المدود، الدخان، الرمياح، الجابري، الملاحيط، شدا، الصبه و المجدعه ادامه يافت، كه هنوز از تلفات افراد غيرنظامي اخباري به دست نيامده است.
صعده آنلاين همچنين چهار نوار ويدئويي از حملات عربستان و آمريكا در هفته هاي گذشته را بر روي اينترنت قرار داد كه در آن طي بمباران هاي وحشيانه، جسد زنان و كودكان بي گناه از زير خروارها آوار بيرون آورده شده است.
جنگجويان شيعه الحوثي روز شنبه از ادامه حملات توپخانه اي و موشكي يمن به منطقه «الحمرات» در حومه شهر صعده و كشته شدن يك كودك شش ساله و يك زن خبر دادند.
اين در حالي است كه جنگجويان الحوثي تصريح كردند: جنگنده هاي عربستان سعودي روز جمعه در ادامه حملات هوايي خود به شمال يمن بيش از 20 بار روستاهاي استان صعده را هدف قرار دادند.
حملات هوايي و زميني عربستان به شمال يمن و همكاري آن در عمليات نظامي دولت صفا عليه شيعيان الحوثي در حالي ادامه دارد، كه اين جنبش روز پنجشنبه، آمادگي مشروط خود را براي گفت وگوي صلح با رياض اعلام كرد.
جنگجويان الحوثي در بيانيه اي اينترنتي تصريح كردند: در صورت توقف حملات عربستان، به عمليات خود، عليه اين كشور پايان خواهند داد.
در همين حال محمد عبدالسلام سخنگوي الحوثي ها، روز شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم، توقف عمليات نظامي را شرط مذاكره با دولت يمن اعلام كرد.
محمد عبدالسلام از دولت يمن خواست، در صورتي كه براي مذاكرات جدي است، جنگ و كشتار را پايان دهد، اما دولت يمن در مقابل با افزايش حملات هوايي و زميني خود، همچنان بر طبل جنگ مي كوبد.
يمن، پايگاه جديد آمريكا
پس از زمينه چيني تبليغاتي و رسانه اي از سوي آمريكا و جهان غرب مبني بر لزوم مداخله در يمن براي از بين بردن تروريسم، دولتمردان آمريكايي از افزايش همكاري هاي امنيتي و نظامي با حاكمان صنعا در روزهاي اخير سخن به ميان آوردند.
بي بي سي روز شنبه به نقل از ژنرال «ديويد پترائوس» فرمانده نيروهاي مركزي آمريكا در منطقه اعلام كرد: آمريكا، حجم برنامه ها و كمك هاي امنيتي خود به يمن را كه بالغ بر 70 ميليون دلار است به زودي افزايش خواهد داد.
ژنرال پترائوس گفت: ما در سال گذشته حدود 70 ميليون دلار به عنوان كمك هاي امنيتي در اختيار يمن قرار داديم و اين رقم در سال جاري به بيش از دو برابر افزايش خواهد يافت.
به گزارش بي بي سي،آ مريكا طي ماه هاي گذشته، به ميزان قابل توجهي، برنامه هاي آموزشي و تجهيزات اطلاعاتي و نظامي در اختيار دولت يمن قرار داده است.
اين در حالي است كه ناوگان دريايي آمريكا با استقرار در سواحل يمن، تردد كشتي ها و شناورهاي دريايي اين كشور را به شدت زير نظر دارند و در صورت مشكوك شدن به آنها، اقدام به شليك و بازرسي شان مي كنند.

 



ترور كاريكاتوريست ضد اسلامي دانماركي نافرجام ماند

پليس دانمارك فرد مهاجم به كاريكاتوريستي را كه با اهانت به ساحت پيامبر عظيم الشأن اسلام خشم جهانيان را برانگيخت بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، پليس دانمارك به سوي يك جوان سوماليايي كه قصد حمله به «وسترگارد» كاريكاتوريست دانماركي را داشت آتش گشود و سپس وي را بازداشت كرد.
به گفته پليس دانمارك اين فرد سوماليايي 28سال سن دارد و در دانمارك زندگي مي كند و به هنگام حمله، سلاح سرد شامل چاقو و تبر همراه داشته است.
وسترگارد 74 ساله كاريكاتوريست دانماركي پنج سال قبل با انتشار كاريكاتوري كه در آن به ساحت پيامبر گرامي اسلام(ص) توهين كرد موجب خشم تمامي مسلمانان جهان شد.
وي پس از آن نامه هاي تهديدآميز فراواني را دريافت كرد.
وي براي اولين بار در روزنامه دانماركي « يولاندز پوستن» در سپتامبر سال 2005 ميلادي تصاوير موهن را منتشر كرده و موجب بروز اعتراضات گسترده مردمي در جهان اسلام شد.

 



مردم آمريكا : اوباما به وعده هاي خودعمل نكرده است

مردم آمريكا و فعالان سياسي معتقدند باراك اوباما به بسياري از وعده هاي خود عمل نكرده است.
به گزارش ايرنا، شبكه خبري «سي ان ان» آمريكا در نظرسنجي از افكارعمومي آن كشور گزارش داد: بسياري از مردم ايالات متحده، نسبت به سياست هاي رئيس جمهور سياهپوست خود، نظر مساعد ندارند.
به گزارش سي ان ان، بسياري از شركت كنندگان در اين نظرخواهي، باراك اوباما را به عمل نكردن به وعده هاي داده شده در سال گذشته متهم كردند.
در اين نظرخواهي يك مرد آمريكايي اظهار داشت: از نظر من اوباما، وعده هاي خيلي خوبي براي تغييرات داده بود، اما هنوز بسياري از آنها تحقق پيدا نكرده است.
فرد ديگري كه از مخالفان جنگ بود و عملكرد اوباما را ضعيف ارزيابي كرده نيز گفت: ما به رئيس جمهوري صلح طلب راي داديم اما او با افزايش نيروها در افغانستان به ما نشان داد كه درباره او اشتباه كرده بوديم.
فرد ديگري هم كه نمره منفي به اوباما داده بود، اظهار داشت: اوباما وعده هاي زيادي داد، اما در عمل به آنها بسيار ضعيف عمل كرده است.
در اين نظرخواهي يك فرد آمريكايي كه براي امتيازدهي به عملكرد اوباما، نمره متوسطي را انتخاب كرده بود، با انتقاد از سياست اوباما در قبال ايران، گفت: اوباما درباره سياست خارجي نبايد براي خروج نيروهاي آمريكايي در افغانستان ضرب الاجل تعيين مي كرد.

 



آغاز رسيدگي به صلاحيت وزيران كرزاي در مجلس افغانستان

مجلس افغانستان بررسي صلاحيت اعضاي كابينه جديد رئيس جمهور اين كشور را آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مجلس افغانستان از ديروز بررسي صلاحيت 24 نامزد پيشنهادي «حامد كرزاي» براي احراز پست وزارت را آغاز كرد. «حسيب نوري» سخنگوي مجلس در اين مورد گفت: « همه 24 وزير پيشنهادي راي مثبت خواهند گرفت. پست وزارت خارجه، كه بيست وپنجمين پست كابينه خواهد بود، تا برگزاري كنفرانس لندن (18 دي) در اختيار وزيرخارجه فعلي (رنگين دادفرسپنتا) خواهد بود و پس از اين كنفرانس وضعيت اين پست نيز مشخص مي شود.انتخابات رياست جمهوري افغانستان مردادماه گذشته برگزار شد و از آن زمان تاكنون اين كشور با يك خلأ سياسي دست به گريبان است. افغانستان از لحاظ رتبه فساد اقتصادي، دومين كشور جهان است و پس از سومالي قرار دارد.
انتخابات پارلماني
افسر ارشد كميسيون انتخاباتي افغانستان اعلام كرد: انتخابات پارلماني در ماه مه برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي نجفي، يكي از افسران ارشد كميسيون انتخاباتي افغانستان در يك كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت: انتخاب پارلماني در تاريخ 22 مه برگزار خواهد شد.
با وجود اين، نجفي خاطرنشان ساخت: افغانستان نيازمند 50 ميليون دلار كمك مالي از سوي مجامع بين المللي است. بودجه برگزاري انتخابات 120 ميليون دلار برآورد شده است.
هنوز مشخص نيست كه آيا عدم پرداخت كمك هاي مالي مجامع بين المللي مانع برگزاري انتخابات خواهد شد يا خير. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، به خاطر برگزاري انتخابات خدشه دار رياست جمهوري در ماه اوت در افغانستان بسياري از منتقدان از حامد كرزاي و دولت وي خواسته اند تا انتخابات پارلماني را به تعويق اندازد، اما كرزاي اظهار داشت: بر اساس قانون اساسي انتخابات پارلماني بايد در ماه مه برگزار شود.


 



كارشناسان: مذاكرات آمريكا و روسيه براي كاهش تسليحات ،طولاني خواهد بود

كارشناسان آمريكايي از طولاني بودن مذاكرات تسليحاتي روسيه و آمريكا براي عقد قرارداد جديد كاهش تسليحات تهاجمي خبر دادند.
به گزارش ايرنا، شبكه تلويزيوني «ار.ب.كا» روسيه در اين زمينه به نقل از «كينگستون ريف» كارشناس يك مركز تسليحات آمريكايي گزارش داد: اختلاف اساسي آمريكا و روسيه در زمينه كنترل تسليحات راهبردي، در حال حاضر شامل راههاي راستي آزمايي قرارداد جديد و موشك هاي قابل حمل دو كشور است.
اين كارشناس درباره ثمربخش بودن مذاكرات تسليحاتي دو كشور ابراز ترديد كرد، در حالي كه ديگر كارشناسان مركز تسليحاتي آمريكايي نيز به وجود اختلاف ميان مسكو و واشنگتن در زمينه كنترل تسليحات راهبردي اذعان و اعلام كردند كه مذاكرات روسيه و آمريكا براي عقد قرارداد جديد كاهش تسليحات تهاجمي راهبردي ممكن است، ماهها به طول بيانجامد.
اين در حالي است كه روسيه و آمريكا در هشت ماه اخير، حدود 9 دور رايزني و مذاكره براي تنظيم قرارداد جديد كاهش تسليحات راهبردي انجام دادند، اما به توافق نهايي دست نيافتند.
در همين حال مهلت پيمان استارت- يك كه در سال 1991 براي كاهش تسليحات تهاجمي راهبردي ميان شوروي سابق و آمريكا امضا شده بود، روز پنجم دسامبر سال گذشته ميلادي به پايان رسيد.

 



از سوي شبكه سي. ان. ان عربي صورت گرفت
بشار اسد شخصيت سال 2009

شبكه خبري سي.ان.ان عربي، رئيس جمهور سوريه را به عنوان شخصيت سال 2009 برگزيد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران شبكه خبري سي.ان.ان عربي با انتشار نتايج نظرسنجي صورت گرفته توسط اين شبكه اعلام كرد: بشار اسد، رئيس جمهور سوريه به عنوان يكي از برجسته ترين چهره هاي سياسي منطقه اي و بين المللي به عنوان شخصيت سال 2009 انتخاب شده است.
اين شبكه به موفقيت هاي بشار اسد در رويارويي با اعمال فشارهاي صورت گرفته عليه سوريه از سال 2005، تحكيم روابط اين كشور با كشورهاي عربي و اروپايي و روابط برجسته اش با كشورهاي منطقه از جمله ايران و تركيه به عنوان دلايل انتخاب اسد اشاره كرد.
شبكه سي.ان.ان عربي همچنين تاكيد كرد: گسترش روابط سوريه و لبنان و سفر اخير سعدالدين حريري، نخست وزير لبنان به دمشق نيز از جمله مسائلي بود كه بشار اسد را در موضع قدرت در منطقه قرار داده است.
مشاركت اسد در نشست فوق العاده دوحه در جريان حمله رژيم صهيونيستي به غزه و تصميماتي كه در اين نشست در ياري رساني به غزه و حمايت از ملت فلسطين اتخاذ شد، با جلب حمايت هاي گسترده مردمي همراه بود كه به انتخاب اسد به عنوان شخصيت برجسته سال 2009 كمك كرد.
اين شبكه به موضوع آشتي ملي در نشست ژانويه 2009 در كويت، نشست چهارجانبه رهبران عربستان، كويت، مصر و بشار اسد در مارس 2009 در رياض به عنوان ابعاد عربي فعاليت هاي بشار اسد و تغيير نسبي رويكرد آمريكا در قبال سوريه با روي كار آمدن باراك اوباما، رئيس جمهور آمريكا و سفر تعدادي از هيئت هاي آمريكايي به دمشق به عنوان بعد بين المللي فعاليت هاي اسد اشاره كرده است.
سي .ان .ان عربي همچنين به تحكيم روابط فرانسه و سوريه و تلاش نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور اين كشور براي تحكيم اين روابط جهت تقويت جايگاه كشورش در خاورميانه كه نهايتا به سفر بشار اسد به پاريس منجر شد نيز اشاره كرده است.

 



نژادپرست و «آهنين» مثل «تاچر»!

تعريف مي كنند كه «مارگارت تاچر»، «بانوي آهنين» انگليس واقعاً شايسته لقبي بوده كه به او داده بودند، چرا كه هم خيلي خشن و بداخلاق بوده و خيلي هم نژادپرست!
دست كم، اين چيزي است كه مدارك رسمي از طبقه بندي خارج شده دولت انگليس برايمان فاش مي سازد. به اين ترتيب، مثلاً مي فهميم كه نخست وزير سابق انگليس (1990-1979) زبان تند و تيز و «درازي» داشته، به طوري كه هيچكس حريفش نمي شده، و حتي آن طور كه روزنامه «ديلي تلگراف» مي نويسد، در اولين ديدارش با «والري ژيكاردستن» فرانسوي آن چنان حمله اي به او كرده و او را سرجايش نشانده كه نفسش را گرفته بود! آن طور هم كه روزنامه «گاردين» مي نويسد، مكالماتش با «لردكارينگتون» وزير خارجه وقت در مورد كشتي پناهجويان ويتنامي هم ميزان شوك آور نژادپرستي او را نشان مي دهد. به اين ترتيب، او براي اينكه 10 هزار پناهجوي ويتنامي را به كشورش راه ندهد، بهانه راه افتادن شورش در انگليس را پيش كشيده بود. و اينكه، اگر مسكني در اختيار اين افراد قرار بدهد بار منفي اش باز هم بيشتر خواهد بود، چون كه هنوز «سفيدها» خودشان خانه درست و حسابي ندارند! و گفته بود كه تازه، «همه شهرونداني هم كه با ارسال نامه از اين پناهجويان حمايت كرده اند، خودشان هر كدام يكي از آنها را پناه بدهند!» و بعد هم، در يك پيشنهاد عجيب و غريب به نخست وزير استراليا به او گفته بود كه جزيره اي بخرد و همه اين پناهجويان را آنجا جا بدهد! مي گويند، او با وزيران و كارمندانش هم رفتار سختگيرانه اي داشته و مدام در حاشيه صفحات و اوراق كارشان را ارزيابي مي كرد! به هر حال، خانم «تاچر» 84 ساله كه چندين بار سكته مغزي كرده از سال 2002 ديگر سخنراني نمي كند و فقط در رويدادهاي رسمي ظاهر مي شود. دخترش «كارول» درباره او مي گويد كه مادرش دچار «جنون پيري» شده است!
سرويس خارجي كيهان

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14