(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 دي 1388- شماره 19550
 

عمرالبشير: اميدي به تغيير سياست هاي اوباما ندارم
مالكي انتخابات پارلماني عراق را سرنوشت ساز خواند
چها رسوي پنج قا ره
طرح جديد سازش محمود عباس با رژيم صهيونيستي لو رفت
بررسي مسايل مهم منطقه در كاخ اليزه ميان سران لبنان و فرانسه
25 سال زندان براي رئيس جمهور سابق پرو تاييد شد
اعتراض گسترده به تبرئه قاتلان شهروندان عراقي در آمريكا
هزاران اسپانيايي در منطقه باسك عليه دولت به خيابان ها ريختند
انگليس هم براي سركوب شيعيان صعده به آمريكا پيوست
زد و خورد كردهاي معترض با پليس تركيه در اسلامبول
مجلس افغانستان به 17 وزير كرزاي رأي اعتماد نداد



عمرالبشير: اميدي به تغيير سياست هاي اوباما ندارم

رئيس جمهور سودان تأكيد كرد، به تغيير سياست هاي واشنگتن اميدي ندارد.
به گزارش خبرگزاري مهر، عمرالبشير در نخستين گفت وگوي خود با «بي بي سي» به عنوان يك رسانه غربي گفت، ما معتقديم كه روي كارآمدن باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا نيز تغييري در سياست هاي اين كشور به وجود نياورده است.وي افزود، ما به دولت اوباما فرصت مي دهيم كه سياست هاي گذشته اين كشور را تغيير دهد هرچند اميدواري زيادي در اين زمينه وجود ندارد. رئيس جمهور سودان درباره حكم دادگاه بين المللي گفت، اين نخستين بار نيست كه شوراي قوانين بين المللي عليه سودان حكم صادر مي كند بنابراين از صدور اين حكم عليه خودم متعجب نيستم.
عمرالبشير تصريح كرد، اين حكم اقدامي در بين ديگر اقدامات نظير تبليغات رسانه اي و تحريم هاي اقتصادي حتي اقدامات مستقيم و غيرمستقيم نظامي عليه سودان است .

 



مالكي انتخابات پارلماني عراق را سرنوشت ساز خواند

نخست وزير عراق انتخابات پارلماني آتي اين كشور را بسيار حساس و سرنوشت ساز خواند.
به گزارش خبرگزاري مهر، «نوري مالكي» گفت: انتخابات پارلماني عراق بسيار حساس و سرنوشت ساز خواهد بود و به همين خاطر، همه دشمنان براي ايجاد اختلال در روند برگزاري آن و ايجاد ناامني در كشور تلاش مي كنند. وي اين انتخابات را آخرين مرحله در ايجاد عراق جديد دانست. مالكي در مورد فعاليت هاي تروريستي در كشور نيز گفت: بايد تلاش هاي اطلاعاتي مان را براي از بين بردن تروريسم افزايش دهيم. به گفته منابع رسمي، انتخابات پارلماني عراق 16 اسفند برگزار مي شود.
مالكي هنوز مشخص نكرده است كه آيا در اين انتخابات فهرست جداگانه اي مي دهد و يا اينكه با مجلس اعلاي اسلامي تحت رهبري «عمار حكيم» ائتلاف مي كند.

 



چها رسوي پنج قا ره

40 ميليون فقير چيني
40 ميليون كشاورز چيني زير خط فقر زندگي مي كنند.
روزنامه چايناديلي چين نوشت، درآمد اين كشاورزان فقير سالانه كمتر از 175 دلار است.
به نوشته اين روزنامه بحران مالي جهان وضعيت اين كشاورزان را سخت كرده است.
نفوذ القاعده در اينترنت
مقامات نظامي و امنيتي آمريكا مدعي شدند كه القاعده در سيستم ارتباطي جهاني و اينترنت نفوذ زيادي كرده است.
به نوشته روزنامه تايمز هندوستان، القاعده از اينترنت براي جلب نظر و همچنين استخدام جوانان مسلمان در سراسر دنيا استفاده مي كند.
استفاده روسيه از بمب اتم
روسيه در راهبرد دكترين امنيتي خود از بمب اتم استفاده خواهد كرد.
پايگاه اينترنتي گلوبال ريسرچ با اعلام اين خبر افزود، روسيه براي بازدارندگي عليه دشمنانش و نزديك كردن دكترين امنيتي خود به دكترين امنيتي آمريكا درصدد است در موقع لزوم از بمب اتم استفاده كند.

 



طرح جديد سازش محمود عباس با رژيم صهيونيستي لو رفت

منابع آگاه فلسطيني از طرح محرمانه مصر براي از سر گيري مذاكرات سازش ميان تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي پرده برداشتند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از پايگاه خبري الجزيره منابع آگاه فلسطيني افزودند كه طرح مصر با موافقت و حمايت آمريكا، رهبران تشكيلات خودگردان فلسطين و رژيم صهيونيستي مواجه شده است اما از بيم آنكه تندروهاي صهيونيست مانع از اجراي آن شوند كاملا محرمانه بوده است.
بنابر اعلام اين منبع، آنچه كه از اين طرح براي مقامات تشكيلات خودگردان فلسطين فاش شده مبتني بر اين است كه اسرائيل به طور سري شهرك سازي را متوقف خواهد كرد تا افراد خيلي افراطي در كابينه اعتراضي به اين موضوع نداشته باشند.
به موجب اين طرح، همچنين رژيم صهيونيستي مشروط بر موافقت تشكيلات خودگردان فلسطين با تبادل اراضي آمادگي دارد تا درباره مرزهاي كشور فلسطين گفت وگو كنند.
به گفته منابع فلسطيني، رژيم صهيونيستي همچنين به منظور ابراز حسن نيت خود به تشكيلات خودگردان فلسطين شماري از رهبران فلسطيني اسير را آزاد و نيز نيروهاي امنيتي كرانه باختري را براي مقابله با جنبش حماس تقويت خواهند كرد.
هدف ديگر طرح مصر به حاشيه راندن جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي فلسطين و محدود كردن آنها است تا در صورت كاهش قدرت تشكيلات خودگردان فلسطين زمام امور را در دست نگيرند. قرار است محمود عباس فردا براي ديدار با مقامات مصري راهي قاهره شود. «حسني مبارك» رئيس جمهور مصر در اين ديدار ابومازن را در جريان طرح فوق قرار خواهد داد.
بنابر اعلام منابع فلسطيني، در صورت موافقت كامل با طرح مصر، اواخر ماه جاري يا اوايل ماه آتي ميلادي نشستي مصري، اسرائيلي، فلسطيني و آمريكايي براي از سرگيري مذاكرات سازش در شرم الشيخ برگزار خواهد شد.
در همين رابطه «صلاح بردويل» از رهبران جنبش مقاومت اسلامي (حماس) از زد و بندهاي سياسي تشكيلات خودگردان فلسطين با دشمن صهيونيستي براي بازگشت بر سر ميز مذاكره و از سرگيري مذاكرات بي نتيجه سازي انتقاد كرد.
به گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، وي خاطرنشان كرد كه عباس بار ديگر نشان داد كه تمامي شروط وي براي تداوم مذاكرات پوچ و بي ارزش بود و تنها مصرف رسانه اي داشت.
بردويل تصريح كرد عباس آماده بازگشت بر سر ميز قمار سياسي براي قمار بر سر باقي مانده حقوق فلسطينيان است به ويژه در موقعيت كنوني كه وي مشروعيت قانوني و اخلاقي خود را در مقابل ملت فلسطين از دست داده است و از سوي ديگر، پرده از روي طرح هاي سازشكارانه وي براي نابودي مقاومت و حذف مسئله فلسطين برداشته شده است نياز بيشتري به اين مساله احساس مي كند.
«احمد بحر» معاون اول رئيس پارلمان فلسطين نيز نسبت به تلاش هاي نتانياهو نخست وزير رژيم اشغالگر قدس و دعوت وي براي برگزاري نشست سه جانبه در مصر با حضور محمود عباس و حسني مبارك هشدار داده و هدف از اين اقدام را از سرگيري مذاكرات بي نتيجه سازش و سوءاستفاده از شكاف داخلي فلسطين براي يهودي سازي قدس و حفر تونل در اين شهر و نيز تشديد شهرك سازي و غصب مساحت بيشتري از اراضي فلسطينيان عنوان كرد.
همچنين سامي ابوزهري سخنگوي حماس تاكيد كرد، همكاري محمود عباس با دشمن صهيونيستي، بازي با سرنوشت ملت فلسطين است.
وي تاكيد كرد: عباس براي تحقق اهداف سياسي خود با سرنوشت ملت فلسطين بازي مي كند.
ادامه تظاهرات
عليه ديوار فولادي
طرفداران صلح با برپايي تظاهراتي مقابل سفارت مصر در سوئيس، ايتاليا، سوئد، هلند، آلمان، دانمارك و كشورهاي ديگر اعتراضات خود را نسبت به ادامه محاصره غزه و تلاش براي احداث ديوار فولادي در مرزهاي اين كشور با غزه اعلام كردند.
تظاهركنندگان همچنين اقدام دولت مصر مبني بر مخالفت از ورود فعالان اروپايي به نوار غزه از طريق مصر محكوم كردند.
صدها تن از طرفداران جنبش چپگراي صهيونيستي عصر روز شنبه با برپايي راهپيمايي اعتراض آميز در تل آويو خواستار لغو محاصره غزه و محاكمه جنايتكاران جنگي شدند.
جنبش حماس نيز ضمن اينكه در بيانيه اي مطبوعاتي فتواي علماي الازهر مبني بر جايز دانستن احداث ديوار فولادي را محكوم كرد اظهار داشت: آمريكا و اسرائيل عامل اصلي احداث ديوار فولادي در مرزهاي نوار غزه با مصر هستند.
دولت اردن نيز اقدامات رژيم اشغالگر در بيت المقدس را مغاير با قوانين بين المللي دانسته و آن را محكوم كرد.
ساير رويدادها
¤ جنبش حماس اعلام كرد كه با جديت سعي در تحقق آشتي ملي و پايان دادن به شكاف داخلي دارد.
¤ سخنگوي حماس گفت تا تحقق كامل اهداف حماس گلعاد شاليت اسير اسرائيلي آزاد نخواهد شد.
¤ وزير خارجه رژيم صهيونيستي اظهار داشت: محمود عباس نماينده ملت فلسطين نيست.


 



بررسي مسايل مهم منطقه در كاخ اليزه ميان سران لبنان و فرانسه

روساي جمهور لبنان و فرانسه طي نشستي در پاريس درباره آخرين تحولات منطقه و لبنان به تبادل نظر پرداختند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران نيكلا ساركوزي، رئيس جمهور فرانسه و همتاي لبناني خود در كاخ اليزه درباره اوضاع منطقه، روابط لبنان و سوريه، روابط كشورهايي عربي، نقش لبنان در شوراي امنيت طي سال هاي 2010 و 2011 و ضرورت هماهنگي بين دو كشور با توجه به عضويت دايم فرانسه در شوراي امنيت، گفتگو كردند.
فرآيند صلح خاورميانه و تلاش هاي در حال جريان براي از سرگيري مذاكرات صلح، اوضاع جنوب لبنان، ادامه نقض قطعنامه 1701 شوراي امنيت از سوي رژيم صهيونيستي با توجه به تهديدهاي مداوم اين رژيم و نقض هوايي و دريايي خاك لبنان از ديگر موضوعات مورد بحث در اين نشست بود.
رئيس جمهور فرانسه حمايت خود را از همتاي لبناني اش و دولت لبنان براي حفظ ثبات سياسي، امنيتي و اقتصادي به وجود آمده در اين كشور اعلام كرد.
وي افزود: ما در لبنان خواهان اجراي قطعنامه 1701 شوراي امنيت هستيم و بر ضرورت اجراي كامل اين قطعنامه پافشاري داريم.
رئيس جمهور لبنان نيز در اين ديدار درباره نقض حاكميت لبنان از سوي رژيم صهيونيستي گفت: ما همواره نسبت به اين اقدامات در گزارش هاي خود و در محافل مختلف هشدار داده ايم.
وي هم چنين تاكيد كرد: سال 2010 سال نوآوري و ابتكار در لبنان خواهد بود.
به نوشته روزنامه لبناني المستقبل، يك منبع در كاخ رياست جمهوري فرانسه نيز تاكيد كرد كه ساركوزي در ديدار با ميشل سليمان از تحولات اخير به وجود آمده در لبنان به ويژه تشكيل دولت وحدت ملي در اين كشور ابراز خرسندي كرده و آن را مرحله اي مهم براي لبنان در راه آشتي و مصالحه ملي دانسته است.

 



25 سال زندان براي رئيس جمهور سابق پرو تاييد شد

دادگاه عالي پرو حكم صادر شده قبلي داير بر 25 سال حبس براي رئيس جمهور پيشين پرو به جرم نقض حقوق بشر را تاييد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، دادگاه عالي پرو روز گذشته با رد درخواست تجديدنظر وكيل مدافع «آلبرتو فوجيموري» نسبت به حكم صادره، حكم قبلي را تاييد كرد. وكيل مدافع رئيس جمهور سابق پرو در ماه نوامبر از دادگاه درخواست كرده بود اتهامات وارده به فوجيموري مبني بر نقض حقوق بشر را لغو كند.
اين وكيل مدافع در جلسه ديروز دادگاه گفت: هيچ يك از 10 مدركي كه براي محكوميت فوجيموري استفاده شده ارتباطي با كشتارهاي انجام شده در «باريوس آلتوس» و «لاكانتوتا» در سال هاي 1991 و 1992 ندارد.
فوجيموري همچنين متهم به آدم ربايي است. گفته مي شود وي در سال 1992 يك خبرنگار و يك تاجر را ربوده است.
اين مقام پيشين پرو در سپتامبر سال 2007 از سوي شيلي به پرو استرداد شد و بلافاصله از سوي دادگاه اين كشور محكوم گرديد. در دسامبر همين سال نيز وي به اتهام سوءاستفاده از قدرت به شش سال زندان محكوم شد. و اما در ماه ژوئيه همان سال به اتهام پرداخت غيرقانوني 15 ميليون دلار به رئيس نيروهاي امنيتي و فرد دست راستش به تحمل هفت سال و نيم حبس محكوم شد كه اين حكم هم اكنون در حال باز نگري است.
استراق سمع و پرداخت رشوه به سياستمداران و رهبران تجاري از جمله ديگر اتهامات فوجيموري است كه در 30 سپتامبر به خاطر آن به شش سال حبس محكوم گرديد.
گفتني است، در سال 2000 و پس از انتشار فيلم ويديويي كه نشان مي داد رئيس سازمان جاسوسي پرو در حال پرداخت رشوه به يك قانونگذار اپوزيسيون است، روند سقوط سياسي فوجيموري آغاز شد. هر چند وي بلافاصله به ژاپن گريخت و از آنجا استعفاي خود را اعلام كرد اما كنگره اين كشور استعفاي وي را نپذيرفت و در عوض حكم اخراج وي را صادر كرد.
خبر ديگر اين كه پليس پرو از وقوع شورش در يك زندان اين كشور خبر دادكه طي آن 6 زندانبان گروگان گرفته شده است. براساس گزارش هاي رسيده بيش از 500 زنداني يكي از بازداشتگاهها در اعتراض به سوءمديريت زندان شورش كرده اند كه تاكنون كشته شدن دو زنداني تاييد شده است.

 



از سوي نمايندگان مجلس عراق صورت گرفت
اعتراض گسترده به تبرئه قاتلان شهروندان عراقي در آمريكا

نمايندگان پارلمان عراق با انتقاد شديد از تبرئه شدن قاتلان آمريكايي شهروندان عراقي، خواستار محاكمه آنها در يك دادگاه عراقي شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، نمايندگان پارلمان عراق پس از تبرئه شدن پنج عضو شركت امنيتي آمريكايي بلك واتر كه متهم به قتل عمد 14 غيرنظامي عراقي و زخمي كردن 17 نفر در سپتامبر 2007 هستند خواستار محاكمه آنها در يك دادگاه بين المللي يا عراقي شدند. چندي پيش يك دادگاه آمريكايي با برگزاري محاكمه اي نمايشي پنج عضو اين شركت امنيتي را تبرئه كرد. تبرئه اين قاتلان با اعتراض گسترده مردم و نمايندگان عراق مواجه شده است. نمايندگان احقاق حقوق عراقي ها را مسئوليت دولت دانسته و سكوت دولت عراق در برابر اين جنايت را بدتر از موضع گيري سازمان قضايي آمريكا دانستند.
«رشيد العزاوي»، يكي از نمايندگان پارلمان عراق دراين باره گفت: دستگاه قضائي آمريكا بطور جانبدارانه عمل كرده و محاكمه قاتلان آمريكايي به هيچ وجه منصفانه صورت نگرفته است. وي دستگاه هاي قضائي آمريكا را به داشتن سياست يك بام و دو هوا متهم كرد و گفت: وقتي محاكمه آمريكايي ها به خودشان سپرده شد، ما پيش بيني مي كرديم كه آنها را تبرئه كنند. وي از پارلمان عراق خواست با اعمال فشار عليه دولت، فعال سازي اين پرونده را جهت احقاق حقوق مردم بي گناه عراق شدت بخشند.
«شذي العبوسي»، معاون رئيس كميته حقوق بشر پارلمان عراق نيز اظهار داشت: اين كميته از جمله تشكيل هيئت وكلاي بين المللي براي گرفتن حق عراقي ها درباره اين پرونده اتخاذ كرده است.
وي در ادامه افزود: ما قصد داريم دو اقدام مهم درباره اين پرونده انجام دهيم كه ابتدا اقدام دولت مبني بر درخواست محاكمه اين جنايتكاران به دليل نقض حاكميت ملي است و ديگري اقامه دعوي از سوي خانواده هاي قربانيان در كليه دادگاه هاي بين المللي و نه تنها در دادگاه هاي عراقي و آمريكايي است.
وي همچنين يادآور شد كه كميته حقوق بشر پارلمان به همكاري هاي خود با خانواده هاي قربانيان ادامه خواهد داد و ما موضع گيري دستگاه قضايي آمريكا را در از بين بردن حرمت خون عراقي ها محكوم مي كنيم.احمد انور، عضو كميته حقوقي پارلمان نيز ارجاع متهمان پرونده بلك واتر به دادگاهي ديگر را خواستار شده و از دولت عراق خواست تا از تمامي ابزارهاي لازم براي تحقق اين هدف و تحت پيگرد قرار دادن متهمان و محاكمه مجدد آنها استفاده كند.
يك نماينده ديگر عراق نيز تبرئه شدن قاتلان آمريكايي را خيانت به خون بيگناهان عراقي دانست.

 



هزاران اسپانيايي در منطقه باسك عليه دولت به خيابان ها ريختند

هزاران تن از مردم ايالت باسك اسپانيا عليه سياست هاي دولت اين كشور تظاهرات كردند و شعارهاي ضد دولتي سر دادند.
به گزارش واحد مركزي خبر، هزاران نفر از مردم ايالت باسك اسپانيا شنبه گذشته دست به يك تظاهرات شبانه زدند. در اين تظاهرات، سياست هاي دولت اسپانيا در مورد بازداشت فعالان سياسي منطقه محكوم شد.
تظاهركنندگان از دولت خواستند فعالان سياسي را از زندان ها آزاد كند. به گفته مخالفان، هم اكنون حدود 600 نفر به اتهام اقدامات تروريستي و يا حمايت از تروريسم، در زندان هايي به سر مي برند كه صدها كيلومتر از محل سكونت آنها فاصله دارند. در گذشته بستگان زندانيان اين حق را داشتند كه به مناطق نزديك به اين زندان ها سفر كنند و از زندانيان حمايت نمايند، ولي اكنون اين حق از آنها گرفته شده است.
تظاهرات مذكور به دعوت احزاب منطقه باسك صورت گرفت. سازمان باسك موسوم به «اتا» سال ها است كه خواستار استقلال اين ايالت است و دست به حملات ضد دولتي مي زند.

 



انگليس هم براي سركوب شيعيان صعده به آمريكا پيوست

منابع خبري از پيوستن انگليس به مثلث سركوب شيعيان صعده در يمن در روزهاي اخير خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، پس از دخالت آمريكا و عربستان در جنگ داخلي يمن و به خاك و خون كشيدن مردم شمال اين كشور، انگليس هم به بهانه مبارزه با تروريسم به مثلث سركوب شيعيان صعده پيوست.
براساس اين گزارش، دفتر «گوردون براون» نخست وزير انگليس روز يكشنبه از موافقت لندن و واشنگتن با افزايش پشتيباني از عمليات گارد ساحلي يمن براي سركوب شيعيان صعده خبر داد.
اين دفتر اعلام كرد: درباره تصميم مربوط به تقويت گارد ساحلي و عمليات پليس يمن با دولت اين كشور رايزني شده است.
داونينگ استريت (كاخ نخست وزيري انگليس) از اين موضوع پرده برداشت كه نخست وزير انگليس و رئيس جمهور آمريكا با تامين بودجه يگان پليس مبارزه با تروريسم در يمن براي مبارزه با خطر فزاينده تروريسم در اين كشور موافقت كردند.
گوردون براون هفته گذشته خواستار برگزاري نشست بين المللي براي مقابله با افراط گرايي در يمن شد. يكي از مقامات ارشد دولت آمريكا كه خواست نامش فاش نشود، همكاري نيروهاي آمريكا و انگليس در يمن را تاييد كرد. اين در حالي است كه تحليل گران تحولات يمن معتقدند كه آمريكا و انگليس براي به خاك و خون كشيدن شيعيان مظلوم صعده در كنار عربستان و در دفاع از دولت يمن متحد شده اند.
به گزارش بي بي سي در اين راستا، باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا، ژنرال ديويد پترائوس فرمانده نيروهاي آمريكايي در خاورميانه را براي ديدار با علي عبدالله صالح رئيس جمهور يمن به صنعا فرستاد، تا وي را از حمايت بي دريغ آمريكا در جنگ با شيعيان صعده دلگرم كند.
گرچه اطلاعات موثقي از اين ديدار به رسانه هاي خبري درز نكرده است، اما گفته مي شود، اين فرمانده آمريكايي، مذاكراتي را با رئيس جمهور كنوني يمن براي به دست آوردن پايگاه هاي دريايي و هوايي در اين كشور به عمل آورده و موافقت وي را جلب كرده است.
اعتراف آمريكا به دخالت نظامي
تلويزيون «سي بي اس» بامداد يكشنبه گزارش داد كه حملات نظامي اخير در يمن با موشك هاي كروز به بهانه مبارزه با القاعده، تحت رهبري آمريكا انجام شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين كانال تلويزيوني از قول «سباستيان گوركا» كارشناس عمليات ويژه آمريكا كه به افسران يمني آموزش مي دهد گفت: آمريكا، رهبري عمليات زميني و هوايي اخير در يمن را به عهده داشت و تا حد زيادي اين حملات توسط آمريكا انجام شد ولي از حمايت قوي دولت يمن برخوردار بود.به گفته اين كارشناس آمريكايي، در اين حملات كه به همراه واحدهاي زميني ارتش انجام شد، از موشك هاي كروز استفاده گرديد.
نيروهاي آمريكايي دسامبر سال گذشته با حمله به اهدافي در استان «ابين» يمن كه ادعا شد، متعلق به القاعده است، بيش از 63 نفر را به خاك و خون كشيدند.
اين در حالي است كه دولت يمن روز يكشنبه از تصميم آمريكا و انگليس براي حمايت مالي و لجستيكي از اين كشور استقبال كرد.
در زمينه تحولات داخلي يمن، پايگاه اطلاع رساني صعده آنلاين روز يكشنبه خبر داد: احزاب يمن در نشست مشتركي تاكيد كردند كه مقامات يمني، همچنان با بحران هاي ملي به روش غيرمسئولانه برخورد مي كنند و اگر در گفته هاي خود صداقت دارند، بايد جنگ را متوقف كنند.
به گزارش ايرنا، صعده آنلاين نوشت: احزاب يمن، مواضع خود را درباره جنگ صعده در اطلاعيه اي در نشست روز شنبه منتشر كردند كه در اين اطلاعيه آمده است: كساني كه دعوت به گفت وگو و مسامحه و صلح مي كنند، اول بايد خودشان دست از جنگ بردارند و زندانيان و روزنامه نگاران را آزاد كنند تا صداقت آنان در دعوت به مذاكرات ملي جدي و مسئولانه مشخص شود. اين بيانيه اشاره آشكاري به سخنان رئيس جمهور يمن است كه طي پيامي به مناسبت سال نو مسيحي خواستار توقف جنگ شده بود.

 



زد و خورد كردهاي معترض با پليس تركيه در اسلامبول

كردهاي معترض تركيه در شهر اسلامبول با پليس ضد شورش اين كشور به زد و خورد پرداختند.
به گزارش خبرگزاري رسمي چين، روز شنبه شهر اسلامبول تركيه شاهد درگيري هايي بين نيروهاي پليس و تظاهركنندگان كرد معترض بود. تظاهركنندگان كه عليه بازداشت هاي صورت گرفته اخير برخي مقامات كرد به خيابان ها آمده بودند، به درگيري با پليس پرداختند. پليس با شليك گاز اشك آور به مقابله با تظاهرات كنندگاني پرداخت كه با پرتاب كوكتل مولوتف اقدام به آتش زدن اموال عمومي مي كردند. براساس آخرين گزارش ها شماري از تظاهركنندگان دستگير شده اند.
گفتني است ماه دسامبر، پليس تركيه شماري از اعضاي پيشين حزب سوسيال دموكرات (د.ت.پ) را بازداشت كرد كه اين اقدام با مخالفت حزب غيرقانوني كردستان (پ.ك.ك) مواجه شد. برخي گزارش ها شمار بازداشت شدگان را 100تن اعلام كرده اند كه بازجويي از آنها ادامه دارد.

 



مجلس افغانستان به 17 وزير كرزاي رأي اعتماد نداد

در پي رأي منفي مجلس افغانستان به 17 نامزد پيشنهادي كابينه جديد كرزاي، مشكل خلأ سياسي در اين كشور ادامه مي يابد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، «حامد كرزاي» رئيس جمهوري افغانستان، در دور جديد رياست جمهوري خود، نخستين چالش سياسي را تجربه كرد. وي 24 نامزد موردنظرش را (به استثناي وزارت خارجه) براي پست هاي وزارت به مجلس معرفي كرد و مجلس نيز در جلسه شنبه، تنها به هفت نامزد رأي اعتماد داد و صلاحيت بقيه را رد كرد. اين رأي منفي پارلمان، باعث شده است كه خلأ سياسي بيش از سه ماهه افغانستان (از انتخابات مردادماه تاكنون) ادامه يابد و در اين كشور همچنان يك دولت بدون برنامه حاكم باشد. «كاي ايده»، نماينده سازمان ملل در افغانستان، به شبكه الجزيره گفت: اين (واقعه) يك عقب نشيني سياسي است و به حاكميت يك دولت بي برنامه ادامه مي دهد و خطر افزايش درگيري ها در كشور را به همراه دارد، كشوري كه با چالش هاي زيادي دست به گريبان است و به توجه خاص در مورد برنامه هاي اصلاحات فوري نياز دارد.
كرزاي متهم است كه با شيوع فساد در دولت خود، مبارزه جدي نكرده است. كرزاي فهرست 24 نفره كابينه خود را طوري تنظيم كرده بود كه توازني ميان حاميان غربي و داخلي خود به وجود آورد.
براساس گزارش منبع مذكور، اين رد تحقير آميز (17 نامزد موردنظر كرزاي) باعث مي شود كه رئيس جمهور افغانستان نتواند با يك برنامه منسجم در كنفرانس لندن (18 دي) حضور يابد و همين امر ممكن است بر حجم كمك هاي موردنظر كنفرانس به افغانستان، تأثير منفي بگذارد. مجلس افغانستان 235 نماينده دارد.
خبر ديگر اينكه، انفجار يك بمب در ولايت «فراه»، واقع در جنوب غربي افغانستان، مرگ پنج غيرنظامي و جراحت شش تن ديگر را در پي داشت. در ولايت شمالي «قندوز» هم 27 شبه نظامي طي عمليات ارتش افغانستان كشته شدند.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14