(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 14 دي 1388- شماره 19550
 

هشدار به والدين: شكلات هاي مخدر در كمين نوجوانان
چاي وليموترش مكمل يكديگرند
دارچين رمز جواني
رؤياهاي دوران كودكي
كشمكش والدين با فرزندان



هشدار به والدين: شكلات هاي مخدر در كمين نوجوانان

دكتر بهرام يگانه، رئيس انجمن مبارزه با آسيب هاي رفتاري از توزيع داروهاي محرك با منشا «آمفتامين» به صورت شكلات هاي مخصوص رژيمي و آدامس خبر داد و گفت: اين شكلات هاي قاچاق علاوه بر ورود به دبيرستان ها، متأسفانه در برخي مدارس مقطع راهنمايي نيز توزيع شده است.
به گفته وي طبق ارزيابي ها، از دو هزار و 500نوع اكستازي كه در دنيا به اشكال مختلف وجود دارد، يك هزار و 800نوع آن معادل 72درصد از مجموع انواع شناسايي شده از اين روانگردان ها در ايران وجود دارد و مصرف مي شود كه اين موضوع هم جاي تعجب دارد و هم تأسف.
داروي اعتيادآور محرك «شيشه» نيز داراي چهار نوع مختلف در دنياست كه با كمال تأسف هر چهار نوع آن نيز در ايران وجود دارد.
از چهار گروه آمفتامين ها نيز اعم از «آمفتامين هاي اساسي»، «مت آمفتامين ها» و دو نوع «آمفتامين هاي توهم زا» هر چهار گروه كاملاً در ايران موجود است و مصرف مي شود.
بخشي از آمفتامين ها در بازار ايران به صورت «شكلات رژيمي» (شكلات «يابا») و بخشي ديگر به صورت «آدامس» در ايران توزيع شده است كه اين موضوع شدت خطر موجود درمورد شيوع مصرف اعتيادآورهاي صنعتي در ايران را مي رساند.
متأسفانه هنوز بسياري از خانواداه ها از توزيع آمفتامين ها به صورت «شكلات» و «آدامس» آگاهي ندارند و اين درحاليست كه «شكلات هاي آمفتامين» با تبليغات كاذبي چون «بدون قند» و غيره، در بازار مصرف ايران توزيع شده اند و عمدتاً در مهماني هاي شبانه جوانان همچون «تنقلات» عرضه و مصرف مي شوند.
بر اين اساس با كمال تأسف قاچاقچيان، سودجويان و گردانندگان شبكه هاي قاچاق اعتيادآورهاي صنعتي و روانگردان ها بسيار پرسرعت تر و خلاقانه تر از ما در ايران درحال حركت و باز كردن مسير سودجويي خود در كشورمان هستند.
گواه اين مطلب نيز اين است كه هم اكنون قاچاقچيان ديگر اصراري به اين كه «اعتيادآور نبودن» مواد اعتيادآور صنعتي را به جوانان القا كنند ندارند بلكه امروز آن ها از راه هاي جديدتر وارد مي شوند و با توزيع اين مواد اعتيادآور به صورت تنقلات و غيره كه شكي نيز ايجاد نمي كند، راه سودجويي خود را باز مي كنند.
ماده اي ديگر كه با نام «پان پراگ» (Pan Parag) مشهور است نيز در بسته بندي زيبا و اغلب با عكس هاي هنرپيشه هاي هندي و پاكستاني به صورت آدامس، پاستيل و پودرهايي با طعم نعنا و خوشبوكننده دهان وارد كشور مي شود كه اخيراً در برخي فروشگاه هاي تهران و شهرستانها به فروش مي رسد.
دليلي كه مصرف كنندگان «پان پراگ»ها را به سمت آن مي كشد، احساس گرمي، سرخوشي موقت، سبكي سر، گيجي و شادي كاذب است.
درعين حال اين ماده بسيار سرطان زا هم هست.
براساس همين تحقيقات، BT نام ماده مخدر ديگريست كه در بسته هايي سبز رنگ و با طعم انواع ميوه ها به مردم خصوصاً جوانان عرضه مي شود. اين ماده محصول كشور هندوستان است و نحوه استعمال و اثرات آن نيز همانند ماده مخدر ناس مي باشد. اين ماده مخدر بيشتر در اطراف مدارس و دانشگاهها بفروش مي رسد. اعتياد، تحريك و سرخوشي، گيجي و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحي و رفتاري از عوارض رواني اين ماده مخدر جديد است.
باتوجه به اينكه پس از هجوم بي سابقه مخدرهاي جديد و كنار گذاشته شدن مواد افيوني سنتي، به تازگي تمامي تلاش توزيع كنندگان موادمخدر بر آلوده كردن جوانان به خصوص قشر دانش آموز و دانشجو متمركز شده است بايد بيش از پيش مراقب بود و حتي الامكان از مصرف هر نوع شكلات يا آدامس با اشكال مختلف و با مارك ناشناس كه به نوعي مشكوك بنظر مي رسد شديداً خودداري گردد.

 



چاي وليموترش مكمل يكديگرند

چاي يكي از بهترين نوشيدني ها است و مصرف ليموترش به همراه چاي به دليل افزايش خواص آنتي اكسيداني، خاصيت ضد سرطاني آن را دو برابر مي كند.
ليموترش بهترين داور براي گلودرد است. همچنين غرغره آب نيم گرم با آب ليمو، ورم گلو و گلودرد را برطرف مي كند.
ليموترش داراي خواص ضد عفوني كننده قوي است. از سوي ديگر، مصرف آب ليمو سنگ هاي كليه را نيز دفع مي كند.
مصرف ليموترش و دارچين همراه چاي مفيد بوده و خاصيت آنتي اكسيدان آن را چند برابر مي كند.

 



دارچين رمز جواني

به گفته پزشكان دارچين رمز جواني است و مصرف روزانه دارچين انسان را سلامت و جوان نگاه مي دارد. دارچين براي زياد شدن و باز يافتن نيروي جنسي نيز به كار مي رود. كليه ها را گرم و ضعف كمر و پاها را از بين برده و كم خوني را درمان مي كند.
دارچين بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است، خاصيت آرام و شادكننده دارد و از بسياري از داروهاي آرام بخش مفيدتر است. درواقع دارچين واليوم گياهي است. اثر ديگر دارچين پـايين آورنده تب است كه امروزه به صورت قرص و كپسول هايي تهيه شده كه به عنوان تب بر استفاده مي شود. بنابر اين با نوشيدن يك فنجان چاي دارچين مي توان تب را كاهش داد. همچنين دارچين رگ ها را باز كرده و اثر خوبي در گردش خون دارد.
چنانچه دچار سرماخوردگي شده و داراي ضعف شديد هستيد چاي دارچين بهترين نوشيدني است. دارچين براي آرامش، تقويت معده و تميز كردن دستگاه گوارش مفيد است.
يك قاشق چاي خوري دارچين حاوي مقدار كلسيم، آهن، فيبر و ويتامين هاي ث، K و منگنز است و مقدار 2/1 گرم كربوهيدرات دارد.

 



رؤياهاي دوران كودكي

تخيل و بازي هاي تخيلي كودكان به رشد مهارت هاي اجتماعي آنان كمك مي كند. كودكان هنگام انجام بازي هاي تخيلي درواقع به دنبال كشف روابط بين اعضاي خانواده، دوستان و همكاران هستند و از اين طريق درباره نحوه ارتباط و برخورد افراد چيزهاي بيشتري مي آموزند.
بازي هاي تخليلي سبب مي شود كودكان نسبت به ديگران احساس همدردي كنند و آنها را به سوي بازي هاي گروهي، منصفانه و همكاري سوق مي دهد. به طوركلي تخيل در كودكان موجب اثرات مفيدي است ازجمله:
اعتماد به نفس؛ هنگامي كه كودك خود را قهرماني كه از يك سياره دفاع مي كند، تجسم مي نمايد، اين تخيلات به او كمك مي كند تا به توانايي ها و استعدادهاي خود اعتماد پيدا كند.
تمرين مهارت هاي زباني؛ كودكان هنگام بازي هاي تخيلي با دوستانشان بسيار زياد صحبت مي كنند. اين عمل موجب تقويت واژه ها،اصلاح ساختار جمله ها و همچنين تقويت مهارت هاي ارتباطي در آنها مي شود.
مهار ترس؛ هنگامي كه كودك نقش يك غول بزرگ را بازي مي كند ترس او از اين موجود خيالي كم مي شود همچنين اين بازي ها امكان تخليه احساسات آزاردهنده را به كودك مي دهد.
تقويت رشد عقلاني؛ استفاده از تخيلات شروع تفكرات انتزاعي است. كودكي كه مي تواند در تلي از شن و خاك قصر يك پادشاه را تصور كند يا از گل كيك خوشمزه اي درست كند درواقع در حال يادگيري تفكر نمادين است. اين مهارت در دوران مدرسه كه كودك بايد نمادهاي ارقام و حروف و نظاير آن را ياد بگيرد، بسيار كارآمد است. براي كمك به رشد تخيلات در كودكان بايد هر روز براي آنها كتاب بخوانيم. داستان ها امكان شناخت دنياهاي جديد و افراد جديد را به كودكان مي دهد.

 



كشمكش والدين با فرزندان

زماني كه كودكان از انجام درخواست هاي والدين خودداري مي كنند مثل اين است كه دو طرف طنابي را مي كشند بدون اينكه هيچكدام پيشرفتي داشته باشند.
وقتي والدين مي بينند كودكان در مقابل دستورات آنها مقاومت مي كنند غالبا مي گويند: «سعي نكن مرا تحريك كني».
يادتان باشد شما بايد با رفتار كودك خود برخورد كنيد نه با نيت او. وقتي والدين مي گويند: «سعي نكن مرا تحريك كني». در واقع مسئله را شخصي و آن را مخالفت با دستورات خود فرض مي كنند.

نحوه برخورد با فرزندان متمرد
فرض كنيد مادري به فرزند نوجوان خود چنين مي گويد: «برو تكاليفت را انجام بده.»
پسر پاسخ مي دهد: «نمي خواهم. چرا اجازه نمي دهيد اين برنامه تلويزيوني را تماشا كنم؟ شما هرگز نمي گذاريد كاري را به طور كامل انجام دهم!»
در اين لحظه مادر به خشم مي آيد زيرا احساس مي كند اقتدار او زير سؤال رفته و فرياد مي كشد: «همين الان تكاليفت را انجام بده و در ضمن امشب از تلويزيون خبري نيست.»
پسر نيز مي گويد: «چرا بايد به حرف هاي شما گوش بدهم؟!» در اينجا ذكر دو نكته ضروري است اولا: ممكن است فرزند شما اقتدارتان را زير سؤال ببرد ولي اگر شما قضيه را شخصي قلمداد كنيد فايده اي ندارد و اتخاذ تصميمي مناسب بسيار دشوار خواهد بود. به علاوه در بيشتر مواقع فرزندان شما در واقع مهارت هاي ضعيف خود در ارتباط برقرار كردن را با بي توجهي يا خشم آني به نمايش مي گذارند.
ثانيا: شما به كودك خود مي آموزيد كه اطاعت نكردن از دستوراتتان در واقع نوعي نمايش قدرت است و زماني فرا مي رسد كه آنها راه آغاز جنگ قدرت را فرا مي گيرند.
يادتان باشد كودكان براي رسيدن به اهداف خود از نمايش قدرت استفاده مي كنند. آنها در اين زمينه مهارتي ندارند و آموختن اين مهارت به آنها كمكي به شما نمي كند.
شما مي خواهيد رفتار كودكان را اصلاح كنيد بنابراين به جاي درگير شدن در جنگ قدرت از جملات صريح استفاده كنيد. اين مكالمه را در نظر بگيريد:
كودك: «من نمي خواهم تكاليفم را انجام بدهم. بايد اول اين بازي را تمام كنم، در ضمن گرسنه هستم.»
شما: «همين حالا تكاليفت را شروع كن. به آشپزخانه هم نرو. اگر احتياج به خوراكي داري من برايت مي آورم» يا «من قبلا هم توضيح داده ام و نمي خواهم ديگر در اين مورد حرفي بزنم» و بلافاصله اتاق را ترك كنيد.
اگر كودك شما مخالفت كرد بايد نتايج كار خود را ببيند.
مهمترين مسأله اين است كه موضوع را شخصي نكنيد و اسير جنگ قدرت با او نشويد.
گاهي استفاده از عبارت «سعي نكن مرا تحريك كني» موثر است. به عنوان مثال زباني كه براي يادآوري به كودك به كار مي رود و مفهوم آن اين است: «دفعه قبل مقاومت تو موثر نبود و دوباره سعي نكن اين كار را تكرار كني.»
شما: «برو تكاليفت را انجام بده»
فرزند شما: «نمي خواهم. چرا نمي توانم بازي كنم؟»
شما: «مرا تحريك نكن. مي داني دفعه قبل چه اتفاقي افتاد.»
غالبا كودكان براي تجديدنظر در رفتار خود به تذكر نياز دارند. در اين گونه موارد والدين رفتار آنها را شخصي قلمداد نمي كنند و «سعي نكن مرا تحريك كني» مفهوم ويژه اي دارد.
ترجمه: آذر شايان

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14