(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 16 دي 1388- شماره 19552
 

تاكسي هاي تهران تا پايان سال دوگانه سوز مي شوند
خانه ارزان مي شود
معاون وزير بازرگاني: ليست سياه متخلفان اقتصادي تهيه مي شود
وزير بازرگاني: واردكنندگان كالا رتبه بندي مي شوند
يك نماينده مجلس: سران دستگير شده شركت هاي هرمي بايد به مردم معرفي شوند
مجلس تايوان ممنوعيت واردات گوشت آمريكايي را تمديد كرد
به مدت يك سال بدهي 6 هزارو 700 واحد توليدي استمهال شد
رئيس سازمان خصوصي سازي درنمايشگاه بورس و بانك :
مجوز ورود شبه دولتي ها به اقتصاد را مجلس صادر كرد
بانك مركزي مصوبه خود را اصلاح مي كند
كارشناسان اقتصادي: اقتصاد رژيم صهيونيستي روزهاي سختي را پيش رو دارد
كوتاه اقتصادي



تاكسي هاي تهران تا پايان سال دوگانه سوز مي شوند

مدير سوخت ستاد حمل و نقل و سوخت كشور از دوگانه سوز شدن تمامي تاكسي هاي تهران تا پايان سال جاري خبر داد و گفت: آمارها نشان مي دهد بين 40 تا 60درصد ناوگان حمل و نقل عمومي در شهرهاي مختلف كشور خدمات عمومي ارائه نمي كنند.
اميررضا رجبي با اشاره به اينكه با كاهش سهميه بنزين در راستاي اجراي مصوبه مجلس قرار شد 200جايگاه CNG تا پايان نيمه اول سال آينده در كشور ايجاد شود افزود: عمده مشكل در اين زمينه تامين زمين بود كه انگيزه سرمايه گذاران را كاهش مي داد.
وي گفت: با هماهنگي نيروهاي مسلح، شش جايگاه سوخت CNG در تهران احداث كرديم از سوي ديگر در تلاشيم تا زمينه هاي بيشتري براي احداث جايگاههاي سوخت گاز طبيعي در تهران اختصاص دهيم.
مدير سوخت ستاد حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به اينكه 120هزار تاكسي بنزين سوز در كشور وجود دارد، گفت: تاكنون 25هزار تاكسي بنزين سوز در تهران جهت دوگانه سوز شدن به ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور معرفي شده اند.
وي با تاكيد بر اينكه استفاده از CNG در حمل و نقل اولويت دولت است گفت: جايگاههاي CNG خانگي بر اساس ضوابط و استانداردهاي وزارت نفت در مجتمع هاي مسكوني بالاي يك هزارو500 خانوار احداث مي شود.
مدير سوخت ستاد حمل و نقل و سوخت كشور با اشاره به اينكه 150جايگاه سوخت گاز طبيعي توسط بخش خصوصي راه اندازي شده است افزود: كل تجهيزات اين جايگاهها كه بين 300 تا 500 ميليون تومان است از سوي دولت به صورت رايگان در اختيار بخش خصوصي قرار مي گيرد.
وي با اشاره به اينكه بين 40 تا 60درصد سيستم هاي حمل و نقل عمومي در كشور فعال نبوده و خدمات عمومي ارائه نمي كنند گفت: بايد تدابيري انديشيده شود تا از طريق بكارگيري سيستم هاي الكترونيكي ناوگان حمل و نقل عمومي كشور مورد كنترل قرار گيرد.

 



افزايش قيمت مسكن تكذيب شد
خانه ارزان مي شود

انبوه سازان مانند گذشته در پي بالا رفتن قيمت مسكن براي به جيب زدن سود بيشتر هستند.
مصطفي قلي خسروي رئيس اتحاديه مشاوران املاك تهران، مطلب فوق را در تكذيب گفته هاي رئيس انجمن انبوه سازان مسكن مبني بر افزايش 20 درصدي قيمت مسكن در تهران بيان كرد. وي به خبرنگار پانا در واكنش به اين خبر مبني بر افزايش قيمت مسكن اظهار داشت: با استعلام از مشاوران املاك 50 نقطه تهران مي توان بر راكد بودن قيمت و ساخت وساز مسكن همچنان تأكيد كرد.
وي با ذكر اينكه براي مشاوران املاك افزايش يا كاهش قيمت مسكن فرقي نمي كند، افزود: ركود فعلي مسكن به ضرر اقتصاد كشور است.
رئيس اتحاديه مشاوران املاك كشور با بيان اين مطلب كه ركود مسكن و همچنين افزايش قيمت به نفع مردم و قشر كم درآمد جامعه نيست، تصريح كرد: دولت و مسئولان بخش مسكن براي منفعت مردم كه همان كاهش قيمت مسكن است، بايد تلاش كنند.وي افزود: كشور در سال هاي 1368 و 1372 نيز دچار ركود در بخش مسكن شده بود و دولت نيز از اين فرصت استفاده كرده و با مهار كردن قيمت هاي سرسام آور و با ايجاد توازن در بخش مسكن تعادل را در اين بازار برقرار كرد.
خسروي پيش بيني كرد، قيمت مسكن و ساخت و ساز در اين بخش همچنان تا پايان سال راكد بماند و از سال آينده قيمت مسكن سير نزولي در پيش گرفته و به طور حتم كاهش پيدا كند.
در همين راستا و به دنبال بروز شايعاتي مبني بر بالا رفتن قيمت ملك، رئيس انجمن انبوه سازان مسكن در گفت وگو با پانا از افزايش قيمت مسكن در برخي مناطق تهران و شهرستان ها خبر داد.
مجتبي بيگدلي با ذكر اينكه كشور با احتساب ازدواج جوانان و بازسازي ساختمان هاي فرسوده به سالي يك ميليون و 500 هزار مسكن نياز دارد، گفت: در چنين شرايطي دولت تمام مشوق ها را از انبوه سازان و توليد كنندگان مسكن گرفته كه اين امر موجب بالا رفتن تقاضا و گران شدن مسكن مي شود.وي با بيان اين مطلب كه در هفته هاي اخير قيمت مسكن در برخي مناطق تهران و شهرستان ها رشد داشته است، تصريح كرد: طبق پيش بيني ها روند افزايش قيمت مسكن ادامه دارد.
رئيس انجمن انبوه سازان كشور افزود: برخلاف تفكر مسئولان دولتي و مشاوران املاك، انبوه سازان از تثبيت قيمت ها استقبال مي كنند.

 



معاون وزير بازرگاني: ليست سياه متخلفان اقتصادي تهيه مي شود

رئيس كل سازمان توسعه تجارت گفت: با راه اندازي سامانه صدور كارت بازرگاني به طور رسمي ليست سياه متخلفان حوزه بازرگاني را مشخص و از اين مسير خارج مي كنيم.
بابك افقهي در مراسم امضاي تفاهمنامه طراحي سيستم يكپارچه صدور كارت بازرگاني اظهار داشت: يكي از گام هاي اول پنجره واحد اجراي طرح يكپارچه و تحت وب صدور كارت بازرگاني است كه ما در اين طرح تسهيل خدمات بازرگاني و فرهنگ سازي استفاده از تجارت الكترونيكي براي بازرگانان را در نظر گرفته ايم.
وي با بيان اين كه با راه اندازي اين سيستم كادر بازرگاني مي تواند با ساير سامانه هاي بازرگاني كشور ارتباط داشته باشد اظهار داشت: راه اندازي صدور كارت بازرگاني مي تواند از سيستم هاي جزيره اي جمع آوري اطلاعات اتاق هاي بازرگاني جلوگيري كرده و همه اطلاعات به صورت يكپارچه در اختيار ذي نفعان و مسئولان براي سياست گذاري و اجرا قرار گيرد.
معاون وزير بازرگاني گفت: با راه اندازي اين سيستم ليست سياه به طور رسمي مشخص مي شود تا افرادي كه تخلف هايي داشته از مسير بازرگاني كشور خارج شوند.
وي با اشاره به اين كه صدور كارت بازرگاني الكترونيك از صادر شدن كارت تكراري جلوگيري مي كند، اظهار داشت: سامانه كارت بازرگاني مي تواند منجر به جايگزيني كارت هوشمند به جاي كارت فيزيكي، پشتيباني امضاي ديجيتالي، امكان تعريف يك هويت ثابت براي بازرگانان، امكان ارتقاء امنيت در به كارگيري سيستم هاي تحت وب و ارتباط با دستگاه هاي داخلي و بين المللي نظير اعتبارهاي مالي و جوايز صادراتي شود.
همچنين در ادامه اين مراسم محمد نهاونديان اظهار داشت: استفاده از كارت هوشمند بازرگاني در يك نظام هماهنگ مي تواند تجهيزات اداري را به حداقل برساند و باعث كاهش هزينه مبادله شود.
وي افزود: متاسفانه نهضت تجارت الكترونيكي در كشور ما به كندي صورت مي گيرد لذا بايد گام هاي بلندتري براي رسيدن به اهداف برداشته شود.
رئيس اتاق ايران گفت: با كارت هوشمند بازرگاني مي توان كندي برخي دستگاههاي سرويس دهنده را شناسايي كرد لذا اگر در جايي توقف يا گرفتگي ايجاد شود دستگاه مربوطه شناسايي شده و اين مي تواند گامي در جهت بهبود فضاي كسب و كار باشد.

 



وزير بازرگاني: واردكنندگان كالا رتبه بندي مي شوند

وزير بازرگاني از رتبه بندي واردكنندگان كالا به كشور خبر داد و از موسسه استاندارد درخواست كرد تا فهرست كالاهاي غيركيفي را ارائه دهد.
مهدي غضنفري در مراسم امضاي تفاهم نامه همكاري ميان سازمان توسعه تجارت ايران، اتاق ايران و اتاق تعاون گفت: اگر موسسه استاندارد فهرست كالاهاي غيركيفي را اعلام كند، به طور قطع وزارت بازرگاني از ورود آنها به داخل كشور جلوگيري مي كند.
وزير بازرگاني افزود: مديريت موثر و كنترل واردات از جمله اولويت هاي اصلي وزارت بازرگاني است، در اين راستا بايد در خصوص رتبه بندي واردكنندگان اقدام كرد و كنترل هاي لازم را صورت داد.
وي تصريح كرد: در حوزه واردات هر واردكننده بايد مسئوليت كالاي وارداتي خود را پذيرفته و نسبت به آن متعهد باشد، البته واردات به طور قطع قابل رديابي و كنترل خواهد بود.
غضنفري گفت: در صورت فعال شدن سيستم جديد، واردات در چارچوب نيازها انجام مي شود و اگر اعتبار كارت هاي بازرگاني كه اصول مورد نظر را رعايت نمي كند، ساقط شود به طور قطع واردات توسط آن نيز متوقف مي شود.
وي اظهار داشت: از طريق مديريت كارت هاي بازرگاني بايد تمام ابزار تجارت در كنار يكديگر قرار گيرند و در عين حال حقوق و نياز مصرف كنندگان تامين شده و مورد توجه توليدكننده و فعالان اقتصادي باشد.
غضنفري گفت: بازار كشور اسلامي بايد تهي از عرضه هر نوع كالاي غيركيفي باشد، در اين راستا ضروري است تكليف تاريخي مسئولان در خالي كردن بازاركشور از كالاي خارجي غيركيفي به انجام برسد.
وي ادامه داد: طرح سيستم هوشمند يكپارچه تحت وب صدور كارت بازرگاني نيز در كنترل و نظارت كالاها در سطح بازار كمك مي كند.
غضنفري با بيان اينكه فاز نخست تفاهمنامه همكاري ميان وزارت بازرگاني، اتاق ايران و تعاون در مدت شش ماه آينده اجرايي مي شود، گفت: وقتي دو نهاد مردمي به همراه دولت فعاليتي را آغاز مي كنند نشان دهنده عزم سه طرف براي بهبود فضاي كسب و كار است و بايد همه تلاش براي بهبود رتبه كشور در سهولت فضاي كسب و كار انجام شود.

 



يك نماينده مجلس: سران دستگير شده شركت هاي هرمي بايد به مردم معرفي شوند

عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: موثرترين عمل در رابطه با جلوگيري از فريب مردم براي فعاليت در شركت هاي هرمي، معرفي افراد متخلف دستگير شده به جامعه و بازگو كردن شگردهايشان از زبان خود آنهاست.
به گزارش فارس، داريوش قنبري اظهار داشت: در خصوص اطلاع رساني از غيرقانوني بودن فعاليت شركت هاي هرمي به افراد جامعه ضعيف عمل كرده ايم و مقصر اصلي در اين رابطه رسانه ملي است.
قنبري تصريح كرد: مسئولان امر جامعه را از غيرقانوني بودن فعاليت شركت هاي هرمي به طور شايسته آگاه كنند كه با انجام اين كار افراد خود به خود از فعاليت در اينگونه شركت ها خودداري مي كنند.
وي افزود: مشكلات اقتصادي، بيكاري و كمبود مسائل رفاهي مهم ترين عواملي است كه افراد به فعاليت در شركت هاي هرمي سوق پيدا مي كنند و اينگونه شركت ها از اين ضعف ها به نفع خود بهره برداري مي كنند.
قنبري خاطرنشان كرد: موثرترين عمل در رابطه با جلوگيري از فريب مردم براي فعاليت در شركت هاي هرمي، معرفي افراد متخلف دستگير شده به جامعه و بازگو كردن شگردهايشان از زبان خود آنهاست كه با انجام چنين عملي، آمار افراد فريب خورده در جامعه بسيار كاهش خواهد يافت.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس گفت: از سوي متوليان امر بايد مجازات هاي صريحي براي گردانندگان شركت هاي هرمي در نظر گرفته شود.
عليرضا سليمي در گفتگو با فارس اظهار داشت: نبود اطلاع رساني لازم و كافي در خصوص شركت هاي هرمي موجب شده تا شيادهايي با عنوان سردسته هاي اين قبيل شركت ها، از راه هاي متفاوتي براي جلب افراد استفاده كنند.
وي افزود: گاهي ظاهر اين افراد به گونه اي است كه كمتر كسي متوجه ترفندهاي آنها مي شود و حتي ممكن است اين شركت ها از افراد با نفوذ اجتماعي براي پيشبرد اهداف خود استفاده كنند؛ به همين دليل پيشگيري از اقدامات شركت هاي هرمي، مستلزم اطلاع رساني دقيق و شفاف در تمام سطوح است.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس ادامه داد: ممكن است جوانان از پختگي لازم در رفتار برخوردار نباشند به همين دليل در خصوص پيچ و خم رفتار سردسته هاي شركت هاي هرمي نيز آگاهي ندارند در حالي كه امروز اين قبيل شركت ها از تجربه اندك جوانان سوءاستفاده كرده و از تمام توان خود براي جذب نوجوانان و جوانان بهره مي گيرند.
وي با بيان اينكه از سوي متوليان امر بايد مجازات هاي صريحي براي گردانندگان شركت هاي هرمي در نظر گرفته شود، گفت: عكس العمل همراه با تعلل، در ايجاد حاشيه امن براي سردسته هاي اين گونه شركت هاي موثر است؛ به همين دليل مسببان اصلي شركت هاي هرمي امروز خود را در امنيت كامل مي بينند.
سليمي با بيان اينكه گاهي پس از مسدود شدن اين قبيل شركت ها، گردانندگان آنها با عناوين مشابه ديگري به كار سابق خود ادامه مي دهند، اظهار داشت: در زمينه پيشگيري از فعاليت شركت هاي هرمي، مجازات ها كافي نيست و بايد اقدامات جدي تري صورت گيرد.

 



مجلس تايوان ممنوعيت واردات گوشت آمريكايي را تمديد كرد

پارلمان تايوان به اتفاق آراء بر ادامه ممنوعيت واردات گوشت گاو از آمريكا تأكيد كرد كه اين موضوع موجب خشم مقامات آمريكايي شد.
به گزارش ايسكانيوز به نقل از خبرگزاري فرانسه، تمديد ممنوعيت واردات گوشت گاو آمريكا توسط پارلمان تايوان، موجب خشم مقامات آمريكايي كه كشورشان در حال تحمل بحران بي سابقه مالي است ،شد. طوري كه انتظار مي رود اين امر روابط بين دو كشور را نيز تحت تأثير قرار بدهد. تايوان از مهمترين متحدان آمريكا به شمار مي رود.
رئيس پارلمان تايوان در اين باره گفت: قانونگذاران به اتفاق آراء به يك پيشنهاد اصلاحي نمايندگان مجلس نسبت به لايحه ممنوعيت واردات گوشت گاو آمريكايي كه از نظر بهداشتي خطرات بالايي دارد، رأي مثبت دادند.
يك نماينده ديگر نيز تصويب قاطع اين لايحه را يك پيروزي بزرگ ناميد كه نمايانگر قدرت مردم اين كشور است.
گفتني است چند سالي است كه واردات گوشت گاو آمريكايي به خاطر ريسك بالاي بيماري هاي گاوي، به طور بسيار محدودي صورت مي گيرد.
«اي آي تي»، موسسه آمريكايي فعال در تايوان نيز در اين باره ضمن اعلام نگراني شديد نسبت به اين تصميم هشدار داد، اين اقدام مي تواند منجر به تخريب روابط دو كشور شود.
گفتني است كشور ژاپن نيز از جمله كشورهايي است كه مرتباً واردات گوشت از آمريكا را ممنوع اعلام كرده است.

 



به مدت يك سال بدهي 6 هزارو 700 واحد توليدي استمهال شد

معاون وزير كار و امور اجتماعي گفت: يك ميليون كارگر ساختماني به زودي در كشور بيمه مي شوند.
به گزارش برنا، نظري جلالي درباره مشكل نقدينگي، سرمايه در گردش و بدهي معوقه 2 ميليارد توماني بعضي واحدهاي توليدي، صنعتي به بانكها گفت: 6 هزار و 700 واحد توليدي در كشور گرفتار چنين مشكلاتي هستند كه بدهي آنها به بانكها به مدت يك سال استمهال شده است.
جلالي با اشاره به افزايش 28 درصدي جمعيت كارگران بيمه شده در 4 سال گذشته گفت: در اين مدت يك ميليون و 740 هزار كارگر در كشور بيمه شدند.

 



رئيس سازمان خصوصي سازي درنمايشگاه بورس و بانك :
مجوز ورود شبه دولتي ها به اقتصاد را مجلس صادر كرد

رئيس سازمان خصوصي سازي گفت: مشكل حضور شبه دولتي ها ناشي از قانوني است كه توسط مجلس به تصويب رسيده و سازمان خصوصي سازي مجبور به اجراي آن است.
غلامرضا حيدري كردزنگنه در مراسم افتتاح سومين نمايشگاه بورس، بانك و خصوصي سازي كه صبح ديروز در نمايشگاه بين المللي تهران آغاز به كار كرد اظهار داشت: در سند بيست ساله و قانون برنامه پنجم دولت، اهدافي مانند كشور اول منطقه تا سال 1404 پيش بيني شده كه اين چشم انداز نيازمند اصلاحات قانوني و ساختاري است، چرا كه دو محور اصلي براي رشد سرمايه گذاري 5/5 درصدي و بهره وري 5/2 درصدي است تا سرمايه گذاري ها داراي رشد 8 درصدي شوند.
وي با بيان اينكه ظرف سال هاي گذشته اهداف چشم انداز محقق نشده، خاطرنشان كرد: از مواردي كه باعث چنين رويه اي شده، بزرگ بودن دولت است، هر چند كمك و مداخله دولت تا حدي به رشد اقتصاد كمك مي كند اما در صورتي كه از حدي بگذرد باعث ايجاد رشد منفي و حاكميت دولت مي شود.
كردزنگنه ادامه داد: دولت به علت بزرگي و همچنين تأمين هزينه هاي جاري مجبور به اخذ ماليات از بخش خصوصي است كه همين موضوع به رشد منفي كمك مي كند.
وي با بيان اينكه اهداف اصل 44 چند محور مهم دارد كه بايد سريع حركت كنيم، خاطرنشان كرد: در بند الف سياست هاي اجرايي اصل 44 فضاي كسب و كار و بازشدن راه براي ورود بخش خصوصي و سرمايه گذاران بايد اصلاح شود، در بخش خصوصي سازي نيز بايد راه باز شود تا سرمايه گذاران بيشتري وارد شوند، اين درحالي است كه در بخش ديگر دولت نيز بايد بنگاه هاي خود را واگذار كند تا كوچك شود، چرا كه هم اكنون سهم دولت از توليد ناخالص ملي و توليد ناخالص داخلي بالاست و بايد كاهش يابد.
كرد زنگنه ادامه داد: با اين اوصاف مشكل حضور شبه دولتي ها ناشي از قانوني است كه توسط مجلس به تصويب رسيده و سازمان خصوصي سازي نيز مجبور به اجراي آن است.
بنابراين گزارش، شمس الدين حسيني وزير اقتصاد نيز در اين مراسم از تسهيل شرايط حضور سرمايه گذاران خارجي در بورس خبر داد و گفت: رفع موانع موجود در ماده 5 قانون اصل 44 براي حضور سرمايه گذاران خارجي در سيستم بانكي در دستور كار دولت قرار دارد.
وي با بيان اينكه رشد 8 درصدي اقتصاد، تغيير ساختار بازيگران و تعيين نقش دولت در بخش غيردولتي از جمله فلسفه اجراي اصل 44 بود خاطرنشان كرد: بدون گسترش نهادهاي مالي اجراي سياست هاي خصوصي سازي با اين حجم وسيع امكانپذير نبود.
وي ادامه داد: در حالي تأمين منابع مالي كشور توسط بازار پول انجام مي شود كه چاره اي جز تأمين منابع از طريق بازارهاي مالي نداريم و بايد به دنبال برنامه هاي توسعه جديد باشيم به همين منظور همه دست اندركاران بايد به دور از انگيزه هاي سياسي و برآمده از اهداف ملي با يكديگر تشريك مساعي داشته تا اهداف مدنظر محقق شود.
امضاي ديجيتالي
عملياتي شد
در جريان برگزاري سومين نمايشگاه تخصصي بورس، بانك و خصوصي سازي نخستين امضاي ديجيتال بازار سرمايه با حضور وزير اقتصاد و مسئولان بازار مالي عملياتي شد.صبح ديروز درحالي سومين نمايشگاه تخصصي بورس، بانك و خصوصي سازي برگزار شد كه بعد از اتمام سخنراني هاي مسئولان، نخستين امضاي ديجيتال بازار سرمايه با راه اندازي فاز دوم كودال عملياتي شد.

 



در پي اعتراض بخش خصوصي به ضمانت خانوادگي
بانك مركزي مصوبه خود را اصلاح مي كند

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران مي گويد: براساس نشست اخير اتاق بازرگاني با رئيس كل بانك مركزي، پيشنهاد اتاق براي اصلاح آيين نامه اين بانك و نحوه اجراي آن براي كمك به بخش خصوصي در دستور كار جلسه قرار گرفت.
محمد نهاونديان در گفت وگو با ايرنا گفت: در اين نشست كه با حضور «محمود بهمني» رئيس كل بانك مركزي، روساي اتاق هاي بازرگاني سراسر كشور و تعدادي از مديران عامل بانك ها برگزار شد، پيشنهاد راه اندازي صندوق هاي حمايت از كارآفرينان زير نظر اتاق ايران نيز مورد استقبال قرار گرفت.
رئيس اتاق ايران افزود: صندوق هاي حمايت از كارآفرينان قادر خواهند بود تا بدهي هاي معوقه واحدهاي توليدي را با هماهنگي بانك ها به روز و جريان اعطاي تسهيلات مجدد براي سرمايه در گردش آن واحدها را نيز تامين كنند به اين ترتيب هم عقود بانك ها تامين مي شود و هم واحدهاي توليدي از مشكل نقدينگي چند روزه رهايي مي يابند.
براساس ابلاغيه اخير بانك مركزي موسسات اعتباري موظف هستند به منظور كاهش مطالبات معوق و افزايش امكان وصول اقساط قراردادهاي اعطاي تسهيلات بانكي را به گونه اي منعقد كنند كه افراد تحت تكفل مشتري نيز مسئول شناخته شوند.
نهاونديان با انتقاد از به مشاوره نگرفتن فعالان اقتصادي در تدوين اين آيين نامه، گفت: به اين جهت است كه در برخي از موارد شبهه تعارض قانوني بوجود آمده است.
وي به مسئوليت اعضاي خانواده در آيين نامه تدوين شده اشاره كرد و گفت: آنچه نظرها را به خود جلب كرده، مسئوليت اعضاي خانواده يا جريمه پلكاني تاخير تاديه است كه ممكن است با مشكلات شرعي و قانوني همراه باشد.
رئيس اتاق ايران افزود: راه حل واقع بينانه در رفع اين مسئله آن است كه ضمن شناسايي مشكلات بايد به كمك واحدهاي توليدي شتافت زيرا با رفع مشكلات واحدهاي توليدي مسائل بانك ها نيز مرتفع خواهد شد.

 



كارشناسان اقتصادي: اقتصاد رژيم صهيونيستي روزهاي سختي را پيش رو دارد

دو كارشناس اقتصاد جهاني با اشاره به ابعاد مختلف ارتباط اقتصاد رژيم صهيونيستي با اقتصاد بين المللي نوشتند: اقتصاد اسرائيل روزهاي سختي را پيش رو دارد.
آژانس خبري فلسطين اليوم در مقاله اي به قلم ساموئل ايبان و نيتسان فيلدمن با اشاره به ساختار اقتصادي رژيم صهيونيستي و ضرباتي كه اين اقتصاد از بحران جهاني دريافت كرده است، مي نويسد: از آنجا كه اقتصاد اسرائيل اقتصادي متكي بر صادرات است، بنابراين ارتباطي تنگاتنگ با اقتصاد جهاني دارد و پس از پنج سال رشد سريع ملاحظه كرديم كه چگونه از نيمه دوم سال 2008 اين اقتصاد با ركود شديد مواجه شد.
اين آژانس خبري با اشاره به توليد ناخالص داخلي 714 ميليارد شيكلي اسرائيل در سال 2008 با استناد به پيش بيني هاي رشد اقتصادي بانك مركزي اين رژيم مي افزايد: براساس اين پيش بيني ها رشد اقتصادي اسرائيل در سال 2009 فراتر از 2 درصد نيست كه دال بر ركود فراگير اقتصادي است، اولين نشانه اين ركود اوضاع آشفته اقتصادي در كنار عواملي چون تغييرات ساختاري و عدم ايجاد انگيزه هاي لازم براي حمايت از ادامه رشد است، در حالي كه اگر بحران اقتصادي پيش نمي آمد اسرائيل رشد اقتصادي معادل 5/3 درصد را ثبت مي كرد و با توجه به شرايط پيش آمده بانك مركزي اسرائيل پيش بيني مي كند ميانگين رشد اقتصادي در سال 2010 فراتر از يك درصد نباشد.
گزارش هاي منتشره توسط كميسيون مركزي آمار اسرائيل نيز حكايت از آن دارد كه در سه ماهه اول سال 2009 توليد ناخالص ملي اين رژيم با كاهش 6/3 درصدي و توليد صنعتي با كاهش 2/4 درصدي و مصرف فردي با كاهش 3/4 درصدي در مقايسه با همين دوره در سال پيش از آن مواجه بوده است، افزون بر اينكه صادرات كالا و خدمات طي همين دوره در مقايسه با سال پيش از آن نيز كاهش 4/14 درصدي داشته است.
از سوي ديگر تنها در مارس امسال بيش از 20 هزار و 72 نفر شغل خود را در اين رژيم از دست دادند، در حالي كه در سال پيش از آن 11 هزار و 856 نفر بيكار شده بودند كه در طول تاريخ تاسيس رژيم صهيونيستي بي سابقه بوده و ركوردي براي اقتصاد اين رژيم به شمار مي آيد. اكثر افرادي كه بيكار شده اند را افراد شاغل در حوزه تكنولوژي هاي مدرن و صنايع سنتي و بخش بازرگاني و بانك ها تشكيل مي دهند.
آسيب هاي اجتماعي وارده به دليل ركود بازارهاي مالي و بورس، در سال 2008 صندوق هاي كمك به مستمندان يك پنجم منابع مالي خود را از دست دادند كه خسارت وارده به اين صندوق ها در سال 2009 فراتر از اين پيش بيني مي شود.
كاهش قابل ملاحظه سود شركت ها، ركود بورس داخلي و بورس هاي خارجي و تشديد قيد و بندهاي اعطاي تسهيلات توسط بانك ها، عرصه فعاليت اقتصادي را براي شركت ها تنگ كرده و بسياري از اين شركت ها در بازپرداخت ديون خود با مشكل مواجه هستند.
هم چنين در مارس 2009 با اينكه وزارت دارايي اسرائيل پيش بيني مي كرد، درآمدهاي دولت از منابع مالياتي مستقيم و غيرمستقيم به 160 ميليارد شيكل برسد باز اين رقم 40 ميليارد شيكل كمتر از سال پيش از آن بود.
اين آژانس خبري براساس داده هاي موجود چنين نتيجه مي گيرد كه به نظر نمي رسد اقتصاد اسرائيل از تاثيرات عميق بحران جهاني و بازتاب هاي اجتماعي و سياسي آن با اين اقدامات در امان باشد و پيش بيني مي شود اقتصاد اين رژيم روزهاي بسيار سخت تري را پيش رو دارد.
كناره گيري چين از موافقتنامه گازي 40 ميليارد دلاري با استراليا
شركت عظيم انرژي پتروچايناي چين روز سه شنبه از قرارداد چهل ميليارد دلاري به منظور خريد گاز طبيعي از استراليا كناره گيري كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس شركت وودسايد پتروليوم استراليا روز دوشنبه به بازار بورس اين كشور اطلاع داد كه موافقتنامه اوليه به منظور فروش گاز مايع طبيعي از سواحل غربي استراليا به چين تا سي ويكم ماه دسامبر نهايي نشده و اين ضرب الاجل سپري شده است.
ليو ويجانگ سخنگوي شركت پتروچاينا در پكن در عين حال در خصوص اين موافقتنامه ابراز بي اطلاعي كرد.
براساس توافق بدست آمده در ماه سپتامبر سال دو هزار و هفت، پتروچاينا مي تواند به مدت بيست سال، سه ميليون و سيصدهزار تن گاز مايع طبيعي (ال ان جي) در سال از استراليا خريداري كند.
اين قرارداد در آن زمان يكي از بزرگترين موافقتنامه هاي صادراتي استراليا با ارزش چهل ميليارد دلار قلمداد مي شد.
نرخ بيكاري در اسپانيا
به 25 درصد افزايش يافت
دولت اسپانيا از افزايش بيكاري در اين كشور در سال دو هزار و نه به 4/25 درصد خبر داد.
در حالي كه پنجمين اقتصاد بزرگ اروپا همچنان گرفتار بدترين ركود خود در چندين دهه گذشته است، تعداد افراد بيكار در اسپانيا سال گذشته ميلادي به سه ميليون و نهصد و بيست وسه هزار تن افزايش يافت.
وزارت كار اسپانيا در عين حال اعلام كرد افزايش 794 هزار و 640 نفري تعداد افراد بيكار در اين كشور در سال دو هزار و نه كمتر از ميزان سال دو هزار و هشت بوده است.

 



كوتاه اقتصادي

¤ مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي گفت: كمك هزينه بارداري از سوي سازمان تامين اجتماعي به بيمه شدگان اين سازمان پرداخت مي شود.
¤ مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي از واردات روزانه بيش از 27ميليون ليتر بنزين و گازوئيل و تخليه سومين محموله گازوئيل وارداتي خبر داد و اعلام كرد از ابتداي امسال تاكنون استفاده غيرمجاز LPG در خودروها افزايش يافته است.
¤ مدير امور اعتباري و سرمايه گذاري بانك مسكن اعلام كرد: بيش از 73درصد از معرفي شدگان متقاضي اخذ تسهيلات ساخت واحدهاي مسكوني طرح مهر در طي 9 ماهه نخست سال جاري با اين بانك قرارداد امضا كرده اند.
¤ مديرعامل مجتمع المهدي از توليد آلومينيوم با كيفيت بالا (عيار 84/99) در اين مجتمع خبر داد. به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، مهدي ثقفي، با بيان اين مطلب گفت: مجتمع المهدي در حال حاضر، آلومينيوم با عيار 7/99 درصد توليد مي كند و بخشي از توليدات آن، تا پايه 84/99 درصد نيز رسيده است.
¤ حجم مبادلات تجاري ايران و تركمنستان طي ماههاي ژانويه تا نوامبر 2009 با افزايش 150ميليون دلاري نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به 9/2ميليارد دلار رسيد.
¤ در ششمين جشنواره علمي و برترين هاي روابط عمومي ها، از رئيس اداره روابط عمومي، سازمان تامين اجتماعي به عنوان كارشناس برتر تقدير شد.هادي صفري، رئيس اداره روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي از سوي هيات داوران اين جشنواره لوح سپاس كارشناس برتر را دريافت كرد.
¤ عضو كميته عالي نظارت بر اشتغال گفت: در جلسه اخير كارگروه اشتغال مجلس با حضور رئيس كل بانك مركزي و مديران عامل بانكها راهكارهاي موانع بيكاري بررسي شد.
¤ اداره كل استاندارد استان تهران اعلام كرد: رب اصل شهريار (پالنده) غيراستاندارد است.مهدي پورهاشم مديركل استاندارد استان تهران با بيان اين خبر افزود: پيرو بازديدهاي كارشناسان اين اداره كل از واحد توليدكننده رب پالنده مشخص گرديد، محصول فوق فاقد كيفيت و با شرايط بهداشتي نامناسب توليد مي شود.
¤ معاون وزير بازرگاني كاهش قيمت تمام شده كالاها را مقدم بر افزايش تعرفه ها دانست و گفت: براي كاهش تفاوت قيمت كالاهاي وارداتي و داخلي مي توان از راهكار افزايش تعرفه ها استفاده كرد.
¤ بزرگترين هتل بين المللي غرب كشور در مركز شهر كرمانشاه توسط شركت خانه وابسته به شركت مادر تخصصي عمران و مسكن بنياد، احداث و به بهره برداري مي رسد.
¤ سيدمحمد كريمي مديرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) گفت: صندوق مهر امام رضا(ع) از ابتداي سالجاري تاكنون بالغ بر 500 ميليارد ريال تسهيلات اشتغال به بيش از 10 هزار نفر زن سرپرست خانوار پرداخت كرده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 5590 الي 5597، 8820، 7704 الي 7708، 7736 الي 7738، از امروز به مدت 72ساعت دچار اختلال مي شود.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14