(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14



شنبه 19 دي 1388- شماره 19554
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با آيات عظام در قم
رئيس مجلس شوراي اسلامي: فتنه انگيزي دشمنان تاثيري در روابط ايران و همسايگانش ندارد
3 توافق مهم ايران و عراق در امور مرزي
آيت الله يزدي: در موارد مشتبه بايد به مقام معظم رهبري مراجعه كنيم
شكايت نماينده اصلاح طلب مجلس ششم از سخنگوي دولت خاتمي
گراميداشت آيت الله علي صافي در مسجداعظم قم
جرج جرداق، نويسنده برجسته مسيحي:
حرمت شكني عاشورا از انسان هاي سست بنياد و بي هويت سر مي زند
سفير ايران در دوحه: ايران، قطر و بحرين در خصوص ترسيم مرزهاي دريايي به توافق رسيدند
رحيم پور ازغدي: مدعيان تفكر جامعه مدني و دموكراسي اكنون فرمانبر بي بي سي هستند
خبرگزاري رويترز: تحريم هاي احتمالي عليه ايران واقعي نخواهد بود
استعفاي حسينيان و واكنش نمايندگان
گزارش جديد نهادهاي اطلاعاتي آمريكا: ايران در مسير توليد سلاح هاي هسته اي قرار ندارد



ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با آيات عظام در قم

سرويس شهرستانها -
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در شهر مقدس قم با آيت الله مصباح يزدي و آيت الله جوادي آملي ديدار كرد.
به گزارش ايرنا، آيت الله «محمد تقي مصباح يزدي» روز پنج شنبه در ديدار با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با انتقاد از فعاليت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در دوره اصلاحات و پيش از آن افزود: براي حل مشكل گسترش فعاليتهاي اسلامي مسئولان بايد باور داشته باشند كه يكسري فعاليت اسلامي وظيفه دولت است و صدقه سري نيست.
وي تأكيد كرد: اين باور بايد در متصديان، تصميم سازان و سياستگذاران ايجاد شود كه اسلامي شدن وظيفه دولت اسلامي است.
مصباح يزدي افزود: رهبر معظم انقلاب درباره برنامه اصلاح آموزش و پرورش گفتند ابتدا بايد فلسفه تعليم و تربيت را مشخص كنيم بعد به دنبال اصلاح آموزش و پرورش باشيم لذا اگر بخواهيم هنر را اسلامي كنيم اول بايد يك گروه پژوهشي تشكيل دهيم تا درباره فلسفه هنر اسلامي تحقيق كند. وي تصريح كرد: با وجود تلاشهاي صورت گرفته ما نتوانستيم در اين زمينه به نتيجه برسيم.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس رئيس مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) افزود: كار سطحي و مقطعي را كه منجر به ارائه برنامه هاي كوتاه مدت و آماري مي شود نمي پسندم، بلكه معتقدم بايد ريشه ها مستحكم شود و اگر نقدي است ريشه يابي شده و راه هاي مقابله آن گفته شود.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به درخواست برخي معاونان وزارت ارشاد در مساعدت اين مأسسه به آنان در تأمين نيروي انساني گفت: معناي پيشنهاد شما اين است كه كانالي زده شده و از نيروهاي پشت سر ما استفاده شود.
وي افزود: ما نيروي انساني فارغ در مأسسه نداريم، هر چند اساس كار مأسسه تربيت نيروي فرهنگي بوده است اما ما براي كارهاي خود نيز با كمبود نيرو مواجه هستيم.
عضو مجلس خبرگان رهبري در بخش ديگري از سخنان خود هنر امروز را برگرفته از بينش هاي غربي دانست و افزود: هنر امروز در جامعه ما مسئله اي است كه كاملاً از بينش هاي غربي گرفته شده است و نسخه برداري از فعاليت هايي است كه در آنجا انجام مي شود و ما سعي داريم خود را شبيه آنها كنيم.
وي خاطرنشان كرد: با اين مجموعه و كارهايي كه آقايان بيان مي كنند، روشن مي شود كه دايره فرهنگ وسيع است و حتي وسيع ترين فعاليت ها را در زمينه انساني دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله جوادي آملي نيز در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با وي گفت: كشوري مي تواند روي پاي خود بايستد كه توده مردم را خواص رهبري كرده و خواص را اخص رهبري كند.
آيت الله عبدالله جوادي آملي بعدازظهر پنج شنبه در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اينكه عنصر محوري فعاليت شما فرهنگ و ارشاد است، اظهار داشت: ما بايد توجه داشته باشيم كه هنر اسلامي است و ما هنر غير اسلامي نداريم.
وي ادامه داد: ما براي پياده كردن هنر اسلامي در جامعه نيازمند يك دانشكده هستيم كه زير نظر وزارت فرهنگ و ارشاد باشد و هنرجويان و استادان اسلامي تربيت كند.
آيت الله جوادي آملي اضافه كرد: غربي ها علوم تجربي غارتي نوشته اند و ما نيز اين علوم را ترجمه مي كنيم و مورد استفاده قرار مي دهيم.
وي گفت: زماني كه ما مي گوييم اين علوم اسلامي نيستند به معني اين نيست كه سمت و سوهاي ما اسلامي نيست، بلكه به معني آن است كه اين متون اسلامي نيستند.
آيت الله جوادي آملي تصريح كرد: بازيگراني كه اهل نماز و روزه نيستند، گرفتار وهم و خيال هستند، انسان هنرمند بايد بتواند جامعه را تغذيه كند.

به گزارش ايرنا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در ديدار با آيت الله مصباح يزدي تصريح كرد: با توجه به اشكالاتي كه در قانون كنوني مطبوعات وجود دارد، نظام جامع رسانه اي كشور در حال تدوين است.
دكتر «سيدمحمد حسيني» افزود: قانون فعلي جوابگوي موارد مربوط به مطبوعات و رسانه هاي گروهي با توجه به گسترش خبرگزاري ها نيست لذا نظام جامع رسانه اي تدوين و بزودي به صورت لايحه تقديم مجلس شوراي اسلامي مي شود.
حسيني همچنين با اشاره به مديريت جديد پژوهشگاه فرهنگ و هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواستار هماهنگي اين پژوهشگاه با مأسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني زير نظر آيت الله مصباح يزدي شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با آيت الله جوادي آملي نيز گفت: در شرايط حساس كنوني ما بايد مانند هشت سال دفاع مقدس از مكتب فكري و فرهنگي خود صيانت كنيم.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، سيد محمد حسيني در ديدار با آيت الله جوادي آملي با بيان اينكه يكي از مهم ترين وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي توجه به مسائل فرهنگي كشور است، اظهار داشت: بعد از سخنان رهبر معظم انقلاب مبني بر مظلوميت فرهنگ در جامعه ما تلاش هاي بسياري در اين زمينه انجام داده ايم.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در وزارت ارشاد تصريح كرد: در زمان وزارت آقاي صفار حركت هاي خوبي در زمينه نشر كتاب و تئاتر آغاز شده است كه ما نيز تلاش مي كنيم كه اين حركت ها را ادامه داده و آنها را تقويت كنيم.
آيت الله سبحاني: سفر به عمره با توجه به رفتار عربستان لزومي ندارد
آيت الله «جعفر سبحاني» از مراجع تقليد گفت: مادامي كه عربستان سعودي در مورد رفتار مناسب با زوار ايراني متعهد نشود رفتن به عمره لزومي ندارد.
به گزارش ايرنا، آيت الله سبحاني چهارشنبه شب در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاونان اين وزارتخانه افزود: در حال حاضر رفتن به عمره براي مردم ما با ذلت همراه بوده و تحمل ذلت براي مسلمان حرام است.
وي اظهار داشت: دشمنان از هر در و دروازه اي وارد مي شوند تا عقايد شيعه را از بين ببرند لذا عمره اي كه به قيمت ذلت شيعه تمام شود لزومي ندارد.
آيت الله سبحاني افزود: در سياست بين المللي وقتي فردي ميهمان كشوري مي شود جان و مال او بايد مصون باشد و عملكرد سعودي در برخورد با شيعيان با هيچ منطقي سازگار نيست.
وي با اشاره به اينكه عربستاني ها امروز براي عمره قول مي دهند و بعدها قول خود را فراموش مي كنند افزود: تا احترام و مقام زوار تامين نشود سازمان حج و زيارت اجازه عمره را صادر نكند تا تعهدات عربستان قطعي شود.
آيت الله سبحاني نحوه برگزاري نمايشگاه سالانه كتاب در تهران را مورد نقد قرارداد و اظهار داشت: اين نمايشگاه شاهد هجوم بالا براي خريد كتاب است و محيط آنجا بايد اسلامي و ديني شود.
وي افزود: محيط فعلي نمايشگاه كتاب براي يك جوان مناسب نيست و پخش موسيقي ها بايد قدغن باشد تا مردم تنها براي خريد كتاب به آنجا بيايند.
آيت الله سبحاني بر نظارت بيشتر نسبت به كتاب هاي وارداتي به كشور تاكيد كرد و افزود: كتاب هاي وارداتي از خارج از سوي برخي ناشران مخالف نظام وارد بازار ما مي شوند و اين كتاب ها بايد توسط كتاب شناسان قهار بررسي شوند.
همچنين به گزارش خبرگزاري فارس آيت الله سبحاني پنج شنبه شب در ديدار با معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: واردات بي رويه كالا سبب شده است تا به اقتصاد كشور خسارت هاي زيادي وارد شود.
جز با حكم قرار دادن مقام معظم رهبري راه ديگري براي حل فتنه نيست
آيت الله العظمي نوري همداني در ديدار با دكتر سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و هيات همراه تاكيد كرد: در ميان ابعاد مختلف زندگي، بعد فرهنگي از همه مهم تر و كارسازتر است؛ بنابراين تمام تحولاتي را كه در جامعه به وجود مي آيد اگر ريشه يابي كنيم از فرهنگ آغاز مي شود.
اين مرجع تقليد با اشاره به اين كه پيامبر (ص) نيز دعوت خود را از فرهنگ آغاز كرد، اظهار داشت: اگر فرهنگ انقلاب درست جا بيفتد بسياري از فتنه ها در ريشه خشكانده مي شود.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه همه بايد بدانند انقلاب در گذشته چگونه و با چه وضعي به وجود آمده و امروز وظيفه ما در برابر آن چيست، تاكيد كرد: بسياري از مردم عظمت و هدف انقلاب را درك نكرده اند.
وي ادامه داد: ما معتقديم در اسلام مساله حكومت مهم است و تمام مقدرات هر جامعه اعم از فرهنگ، سياست و غيره از آن چه كه در راس قرار دارد سرچشمه مي گيرد. اين امر در زمان غيبت به دست فقيه است كه در راس جامعه است و آن را تبيين مي كند.
نوري همداني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اين كه اسلام سعي كرده است شخصيتي كه در راس جامعه قرار دارد خيلي برجسته باشد، تاكيد كرد: اسلام توحيد، معاد و نبوت را در گرو امامت مي داند و هيچ عملي را بدون ولايت قابل قبول نمي داند.
وي نظام هاي موجود در دنيا را دو نظام ولايي و طاغوتي نام برد و تاكيد كرد: هر نظام غير از نظام ولايي كه بر پايه اسلام برپا مي شود، مشروعيت ندارد.
او در بخشي از سخنانش با بيان اين كه برخي از روزنامه ها با تيترهاي خود ريشه اختلاف و فتنه را به وجود مي آورند، اظهار كرد: حضرت علي (ع) ابتداي وقوع فتنه ها را هوي و هوس معرفي مي كند كه بر اساس آن فتنه ها به وجود مي آيد.
اين مرجع تقليد با بيان اين كه فتنه اختلاط حق و باطل براي مسلط شدن بر مردم است، اظهار كرد: امروز آمريكا نمونه آشكاري از اين جريان فتنه در جهان است. دولت آمريكا و دولت هاي غربي با ادعاي دفاع از حقوق بشر و ايجاد دموكراسي به عراق، افغانستان و يمن حمله مي كنند و انسان هاي بي گناه را از بين مي برند.
وي در بخش ديگري از سخنانش به مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد توصيه كرد آن قدر بايد در بخش فرهنگ كار شود كه مردم بتوانند حق را از باطل جدا كنند. نوري همداني در ادامه با بيان اين كه مباني اسلام با بسياري از اهداف نظام سلطه در تضاد است، اظهار كرد: جامعه اسلامي هيچ وقت خالي از فتنه نخواهد ماند. وي با عنوان اين كه در اسلام هر كجا فتنه اي به وجود آمد، پيامبر، امامان معصوم يا نايبان آن ها، آن را خاموش كردند، افزود: ما معتقديم فتنه به وجود آمده جز با حكم قرار دادن مقام معظم رهبري و پيروي از فرامين ايشان راه برون رفت ديگري ندارد.

 



رئيس مجلس شوراي اسلامي: فتنه انگيزي دشمنان تاثيري در روابط ايران و همسايگانش ندارد

رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: فتنه انگيزي دشمنان اسلام تاثيري در روابط دوستانه جمهوري اسلامي ايران با برادران همسايه اش نخواهد داشت.
دكتر علي لاريجاني روز چهارشنبه در ديدار همتاي بحريني خود كه در راس يك هيات بلندپايه به كشورمان سفر كرده است گفت: برنامه صلح آميز هسته اي ايران هيچ گونه تهديدي براي همسايگان نيست و توانمندي هاي نظامي ايران صرفاً جنبه دفاعي و پيشگيرانه دارد.
فعاليت هسته اي ايران
صلح آميز است
در ادامه اين ديدار هم چنين خليفه ظهراني رئيس مجلس نمايندگان بحرين كه در راس يك هيات بلندپايه سياسي به كشورمان سفر كرده است، جمهوري اسلامي ايران را كشوري مهم، قدرتمند و برخوردار از تمدن و فرهنگي غني و ريشه دار خواند و با اشاره به روابط بسيار خوب كشورش با جمهوري اسلامي ايران گفت: كشور پادشاهي بحرين نسبت به گسترش مناسبات و همكاري ها در تمام زمينه ها با جمهوري اسلامي ايران اهتمام فراواني قائل است و در انتظار گشوده شدن افق هاي نويني در جهت شكوفايي هرچه بيشتر روابط فيمابين دو كشور است.
وي در ادامه با بي اثر دانستن القائات شوم دشمنان اسلام، گفت: روابط دو كشور چنان مستحكم و ريشه دار است كه كسي قادر به تضعيف آن نيست.
رئيس مجلس نمايندگان بحرين برنامه هسته اي ايران را صلح آميز دانست و خاطر نشان كرد: هر كشور عضو ان پي تي حق دارد به توسعه فناوري هسته اي در مقاصد صلح جويانه بپردازد و فعاليت هاي هسته اي ايران ماهيت غير صلح آميز ندارد.

 



متكي خبر داد
3 توافق مهم ايران و عراق در امور مرزي

وزير امور خارجه كشورمان از سه توافق مهم ايران و عراق درباره ديدار كلانتران مرزي، جلسه گروه هاي فني در منطقه مرزي قصرشيرين و تشكيل كميته مرزهاي آبي دو كشور در خرمشهر خبر داد.
منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با هوشيار زيباري همتاي عراقي خود، پيوندهاي دو ملت ايران و عراق را تاريخي خواند و گفت: اشتراكات ما از حد شمارش خارج است.
وي با اشاره به اظهارات زيباري كه بر وجود ظرفيت هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي براي گسترش روابط بين دو كشور تاكيد كرده بود، اظهار داشت: ما در بحث مهم ثبات، امنيت و سازندگي، مبارزه با تروريسم و همكاري هاي منطقه اي منافع جدي مشترك دو كشور را مدنظر داريم.
وزير خارجه با اشاره به وجود هزار و 400 كيلومتر مرز مشترك بين ايران و عراق، اين مرز را مرز دوستي و صميميت دو ملت و مرز همكاري ها برشمرد و گفت: سالانه پنج ميليارد دلار مناسبات اقتصادي از طريق همين مرزها بين دو كشور صورت مي گيرد.
متكي اضافه كرد: حوزه هاي مشترك نفتي بر مرزهاي بين دو كشور قرار گرفته كه اين موضوع مهم تلاش و همكاري جديدي را براي سرمايه گذاري و استخراج اين منابع در جهت منافع دو كشور مي طلبد.
وزير خارجه همچنين به سه توافق مهم با همتاي عراقي خود اشاره كرد و افزود: سه توافق مهم داشتيم، يكي اينكه ظرف يك هفته كلانتران مرزي با يكديگر ديدار كنند، دوم اينكه ظرف دو هفته گروههاي فني جلسه خود را در منطقه مرزي قصرشيرين برگزار كنند و سوم اينكه ظرف سه هفته كميته مختلط فني در موضوع مرزهاي آبي دو كشور در خرمشهر برگزار شود.
وي به كساني كه كيسه هايي را دوخته اند و اهدافي را در سر دارند كه مناسبات شكل گرفته بر صميميت دو ملت ايران و عراق و رهبران دو كشور را طي دوران جديد و هشت سال گذشته خدشه دار كنند، گفت: اين كسان سخت در اشتباهند.
متكي با نوري مالكي نخست وزير و اياد السامرايي رئيس مجلس عراق نيز ديدار كرد.
دشمنان مي خواهند با فضاسازي روابط صميمي دو ملت را خدشه دار كنند
رئيس جمهور عراق در ديدار با وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران گسترش روابط سياسي و اقتصادي بغداد و تهران را خواستار شد.
جلال طالباني بعد از ظهر پنجشنبه در ديدار با منوچهر متكي بر بهبود روابط استراتژيك ايران با عراق تأكيد كرد و گفت: دشمنان دو كشور مي خواهند با تنش آفريني و فضاسازي روابط صميمي دو ملت را خدشه دار كنند، اما اين مسأله هرگز محقق نمي شود و عراقي ها نيز چنين اجازه اي را به دشمنان نخواهند داد.
طالباني افزود: دو كشور طولاني ترين مرزها را دارند و ايران و عراق بايستي به بهترين نحو در تقويت روابط دو كشور با استفاده بهينه همچون تقويت روابط اقتصادي از اين مرزها استفاده كنند.
طالباني همچنين از توافقات انجام شده بين وزراي خارجه دو كشور در تشكيل كميته هاي فني تخصصي براي حل اختلافات مرزي استقبال و آن را به نفع دو كشور توصيف كرد.

 



آيت الله يزدي: در موارد مشتبه بايد به مقام معظم رهبري مراجعه كنيم

رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: در موارد مشتبه بايد به مقام معظم رهبري مراجعه و هرچه ايشان گفت به همان عمل كنيم و در صورت تبعيت از ايشان، هيچ مشكلي نخواهيم داشت.
به گزارش خبرگزاري رسا، آيت الله محمد يزدي در مراسم آغاز به كار رسمي ششمين دوره مجمع نمايندگان طلاب و فضلاي حوزه علميه قم ضمن تحليل حوادث و فتنه هاي اخير تاكيد كرد: در شرايط امروز هركس كه در جامعه تاثيرگذار است بايد موضع خود را كاملاً مشخص كند كيست و چكاره است، آيا نظام و ولايت فقيه را قبول دارد يا خير؟
وي تاكيد كرد: هر كسي كه اصول انقلاب و نظام اسلامي را قبول دارد با هر نوع سليقه اي كه باشد در مسلك ما مي گنجد. اين استاد حوزه علميه قم بيان داشت: اگر شخصي نظام را قبول ندارد، هر كس كه مي خواهد باشد، نمي شود با او كنار آمد و نبايد كمكش كرد.
وي با انتقاد شديد از موضعگيري هاي دو پهلوي برخي از افراد جامعه در قبال اتفاقات اخير اظهار داشت: يك روزي مي گفتند ما با ولايت مشكلي نداريم، اما ولي فقيه را قبول نداريم ولي ما مي بينيم كه در عاشوراي حسيني علناً شعار عليه اصل ولايت سر داده شد. آيت الله يزدي ادامه داد: با اين وجود اينها در مقابل اين اتفاقات موضع گيري نكردند، شما كه مقام بالايي داري چرا از اين افراد تبري نمي جويي و دو پهلو حرف مي زني؟
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با محكوم كردن حوادث عاشوراي حسيني در شهر تهران، سكوت و همراهي برخي از افراد را با اين جريان هتاك مورد انتقاد قرار داد و بيان داشت: در اين روز شريف و بزرگ به مقدسات، امام حسين(ع) و اركان نظام جسارت شد اما اين آقا هنوز حاضر نيست از اين افراد تبري بجويد. وي گفت: بعد هم اين فرد به ما مي گويد رهبري گفته اند آرامش را حفظ كنيد، اين حرف كاملاً درست است كه بايد آرامش و وحدت را حفظ كرد اما وحدت با چه افرادي؟ وحدت با افرادي كه اسلام را قبول ندارند؟
آيت الله يزدي با بيان اينكه ما هر چه داريم از امام حسين(ع) و قيام عاشورا داريم، تصريح كرد: ما جنگ را به خاطر حادثه كربلا توانستيم اداره كنيم، حال اگر كسي امام حسين(ع)، اركان نظام و شهدا را زير سوال برد بايد در مقابل او سكوت كنيم و بعد هم اين كار را حمل بر تدبير كنيم.
آيت الله يزدي با اشاره به تفاوت موقعيت ها گفت: در برخي موقعيت ها كه جاي ملاحظه است بايد ملاحظه كرد، اما در زمان تصريح بايد با صراحت مطالب را بيان كرد. وي گفت: در موارد مشتبه نيز بايد به مقام معظم رهبري مراجعه و هرچه ايشان گفت به همان عمل كرد و در صورت تبعيت از ايشان هيچ مشكلي نخواهيم داشت.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با تاكيد بر اين نكته كه ولايت مداري، ملاك قرار دادن رهبري در همه احوال و شرايط است، يادآور شد: نمي شود هر كجا نظر سياسي ما با رهبري موافق بود، تابع ايشان باشيم اما در غير اين صورت سكوت كنيم و يا با نظر رهبري مخالفت كنيم. استاد حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به تاثير اطرافيان در شخصيت ها بيان داشت: شخصيت هاي تاثيرگذار ما، غالباً افرادي دورشان مي چينند كه نمي گذارد حقايق را آزادتر ببيند و با اين وجود آن شخصيت نمي تواند از آن دايره محدود بيرون بيايد.
رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، با اشاره به اينكه آسيب اين مشكل گريبان گر برخي از شخصيت هاي مهم حوزوي ما نيز شده است، تاكيد كرد: به طور مثال امام راحل به يك آقايي مي فرمودند آقا فلاني، فلان شخص در دفتر شما نيايد، او هم گفت چشم، اما بعد ديديم كه اين آقا وارد دفتر ايشان شد و وقتي هم به ايشان اعتراض كرديم، ايشان صراحتاً گفت اگر امام با شريعتمداري برخورد نمي كرد با من چنين برخوردي نمي شد.
وي ادامه داد: در حالي كه مسئله شريعتمداري كاملاً تفاوت داشت و او مي گفت جمهوري خلق مسلماني كه بار حقوقي كمونيستي داشت. آيت الله يزدي تاكيد كرد: وقتي انسان مرزها را نشناسد و مراقبت هاي لازم را انجام ندهد، از يك انسان فاضل و تحصيل كرده به يك ضدانقلاب تبديل مي شود كه به وي به عنوان مدافع حقوق بشر مجسمه كوروش اهدا مي كنند. وي همچنين در اين جلسه وظايف و رسالت هاي نمايندگان مجمع طلاب و فضلاي حوزه علميه قم را تبيين كرده و بر لزوم توجه بيشتر به مشكلات طلاب تاكيد كرد.

 



شكايت نماينده اصلاح طلب مجلس ششم از سخنگوي دولت خاتمي

نماينده اصلاح طلب مجلس ششم، از سخنگوي دولت خاتمي به دليل سوء مديريت و ارتكاب رفتارهايي كه موجب عقب ماندگي استان كردستان شده، به دادستاني كل كشور شكايت كرد.
به گزارش فارس، محمد محمدرضايي عضو مجمع نمايندگان استان كردستان در مجلس ششم، با طرح شكايتي از عبدالله رمضان زاده در دادستاني كل كشور، سخنگوي دولت اصلاحات را به «سوء مديريت، سوء استفاده هاي مالي و اتلاف سرمايه هاي ملي با اجراي غيراصولي طرح هاي عمراني كه موجب عقب ماندگي استان كردستان و گسترش نارضايتي عمومي شده»، متهم كرد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب در شكايت خود از رمضان زاده كه نسخه اي از آن در اختيار خبرگزاري فارس قرار گرفته، خطاب به دادستان كل كشور نوشته است: جا دارد مراجع مسئول عملكرد مديريتي آقاي عبدالله رمضان زاده و ايادي وي در استان كردستان را دوباره از زواياي امنيتي و سياسي مورد بررسي قرار دهند تا مشخص شود بحران آفريني هاي او ناشي از سهل انگاري و بي كفايتي و يا تعمدي و در جهت اغراض و اهدافي بوده كه اينك متهم به آنهاست.
محمدرضايي با ذكر نمونه هايي از «سوء استفاده از موقعيت و سوء مديريت رمضان زاده در هنگام تصدي استانداري كردستان» تصريح كرده است: شهردار اسبق بيجار از عوامل شناخته شده رمضان زاده بود كه پس از اجراي چندين طرح غيركارشناسي و زيانبار و تشديد نارضايتي مردم به جاي محاكمه و مؤاخذه، با مساعدت عناصر مشاركتي وزارت كشور به سازمان شهرداري ها و دهياري هاي وزارت كشور نفوذ كرد تا از وجود وي به عنوان چهره اي موجه در جهت برنامه هاي سياسي و تشكيلاتي حزب سوء استفاده كنند و نامزدي نامبرده در انتخابات شوراي شهر كرج، پرده از اين مساله برداشت.
در بخش ديگري از شكايت نماينده اسبق بيجار در مجلس شوراي اسلامي از سخنگوي دولت خاتمي آمده است: در سال 80 از سوي شركت گاز استان كردستان احداث جاده دسترسي به ايستگاه گاز (چنگيز قلعه) و برف روبي آن به شهرداري بيجار واگذار شد، در حاليكه شركت گاز، مبلغ پيمان را پرداخت كرده بود تا جاده اي مطابق استانداردهاي فني ساخته شود، شهرداري بدون رعايت حداقل اصول فني و انجام زيرسازي با استفاده از مصالح نامرغوب و آسفالت بي كيفيت، جاده مذكور را احداث كرد.
محمدرضايي اضافه كرد: جاده مذكور در كمتر از يك سال منهدم و به كلي از بين رفت و خسارت زيادي بر بيت المال وارد شد و از آنجا كه شهردار منطقه تحت حمايت استاندار و عناصر مشاركتي دولت قرار داشت، نهادهاي مسئول از پيگيري اين تخلف و تخلفات مشابه نامبرده خودداري كردند. وي در انتهاي شكايت خود از رمضان زاده با اعلام اينكه «شركت گاز استان كردستان با چشم پوشي از هزينه هنگفت پرداخت شده براي اجراي پروژه فوق الذكر، ناگزير به احداث جاده جديدي به موازات جاده غيرقابل استفاده شد»، از مدعي العموم خواست در راستاي صيانت از بيت المال برابر قانون و عدالت به اين موضوع رسيدگي كند.

 



گراميداشت آيت الله علي صافي در مسجداعظم قم

مراسم بزرگداشت آيت الله علي صافي پنج شنبه شب در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، در پي درگذشت آيت الله علي صافي گلپايگاني، مجلس بزرگداشتي از سوي آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني از مراجع تقليد با حضور گسترده علما و شخصيت هاي كشوري و استاني در مسجد اعظم قم برگزار شد.
در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين حسين انصاريان در سخناني با اشاره به ويژگي هاي شخصيتي آيت الله صافي، به تشريح نقش عالمان ديني در راهنمايي و هدايت جامعه پرداخت.
آيت الله شيخ علي صافي گلپايگاني برادر آيت الله لطف الله صافي گلپايگاني يكشنبه شب گذشته در سن 99 سالگي براثر كهولت سن در گلپايگان دارفاني را وداع گفت.
اين عالم رباني از مدتي پيش به دليل بيماري و كهولت سن در بيمارستان بستري شده بود.
پيكر آيت الله علي صافي گلپايگاني روز سه شنبه با حضور مردم عزادار گلپايگان و ارادتمندان به ساحت مرجعيت در قبرستان قاضي زاهد اين شهرستان به خاك سپرده شد.

 



جرج جرداق، نويسنده برجسته مسيحي: حرمت شكني عاشورا از انسان هاي سست بنياد و بي هويت سر مي زند

نويسنده مسيحي كتاب «الامام علي، صوت العداله الانسانيه» حرمت شكنان روز عاشورا را انسان هايي سست بنياد، بي ارزش و بي هويت دانست.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، اين نويسنده نامدار، با حضور در رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لبنان، ضمن تشكر از اين رايزني فرهنگي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به دليل برگزاري جلسه تكريم مسيحيان داراي تأليف و شعر درباره اهل بيت (ع) با اشاره به حوادث اخير روز عاشورا در ايران و هتك حرمت سيدالشهداء (ع) توسط برخي از اغتشاشگران ضمن محكوم كردن آن گفت: اهانت به انبياء و اولياء الهي و حتي متفكرين بزرگ همچون سقراط و ... در طول تاريخ سابقه داشته، اما اينگونه حركات از انسان هاي سست بنياد، بي ارزش و بي هويت سر مي زند.
وي افزود: آرزومنديم كه در سال هاي آينده شاهد اينگونه حركات نباشيم.
جرداق ضمن تمجيد از تمدن و تاريخ ايران با اشاره به ديدارش با مقام معظم رهبري و ستايش از معظم له گفت: ايران كشوري است كه از فرهنگ و تاريخ و تمدن بزرگ برخوردار است.
همچنين رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ضمن تبريك عيد ميلاد مسيح و سال جديد ميلادي گفت: در سال گذشته ما شاهد اهانت هايي به مقدسات اسلامي و مسيحي در دنيا بوديم و اميدواريم در سال جديد شاهد خير و بركت براي بشريت باشيم.
رئيس زاده با اشاره به مسيحياني كه در رابطه با اهل البيت (ع) كتاب نوشته و يا شعر سروده اند، گفت: كتاب حضرتعالي درباره امام علي (ع) ارزشمند و قابل تقدير است و تكريم شما و ديگر مسيحياني كه در اين زمينه تلاش كردند، از مهم ترين كارهاي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي است.

 



سفير ايران در دوحه: ايران، قطر و بحرين در خصوص ترسيم مرزهاي دريايي به توافق رسيدند

سفير كشورمان در دوحه گفت: ايران، قطر و بحرين در خصوص ترسيم مرزهاي دريايي و تدوين نقشه مثلث مرزي به توافق رسيدند.
به گزارش خبرگزاري ها، عبدالله سهرابي در گفت وگو با خبرنگاران در دوحه بيان كرد: طي روزهاي آينده توافق سه جانبه اي بين ايران، قطر و بحرين در خصوص تعيين مرزهاي دريايي ميان اين كشورهاي ساحلي بعد از بررسي مسائل در داخل پايتخت ها، امضا خواهد شد.
وي ادامه داد: روز سه شنبه در خصوص مرزهاي دريايي با قطر به توافق رسيديم. توافق اوليه بر سر مرزهاي دريايي بين ايران، قطر و بحرين انجام شد. سهرابي همچنين از نزديك شدن زمان امضاي توافقنامه همكاري هاي امنيتي و نظامي تهران - دوحه خبر داد و گفت: به زودي محمد مصطفي نجار، وزير كشور ايران به دوحه سفر خواهد كرد كه اين سفر بر توافقنامه هاي امنيتي كه انتظار مي رود ميان دو كشور امضا شود، متمركز خواهد بود.
وي ادامه داد: در خصوص توافقنامه نظامي توافقاتي بر سر متن آن انجام شد اما هنوز امضا نشده كه به زودي امضا خواهد شد.

 



رحيم پور ازغدي: مدعيان تفكر جامعه مدني و دموكراسي اكنون فرمانبر بي بي سي هستند

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصريح كرد كساني كه نمايندگان تفكر جامعه مدني و دموكراسي بودند «جمهوري لذت» را تئوريزه كردند و اكنون فرمانبر آمريكا و بي بي سي هستند.
حسن رحيم پورازغدي كه در يادواره شهداي دانشجو در دانشگاه امام صادق(ع) سخن مي گفت اظهار داشت: پس از دفاع مقدس اكنون نبرد ديگري در جريان است كه جهاد عقلاني و معرفتي و شهداي ويژه خود را مي طلبد.
وي با بيان اينكه در طول عمر انقلاب نسل ها عوض مي شوند و كساني به دنبال ايجاد جمهوري فضيلت و برخي به دنبال تشكيل جمهوري لذت هستند گفت: بايد با اين شهادت فضيلت را شناخت و به سوي جمهوري لذت و سوداگري نرويم.
اين استاد دانشگاه تأكيد كرد: امروز بايد اصولي كه برادرانمان را به جبهه هاي دفاع مقدس كشاند شفاف و تر و تازه نگه داريم.
وي در ادامه به تقدير از نقش دانشجويان در دوران دفاع مقدس پرداخت و ادامه داد: دهه به دهه در معرض انتخاب هستيم علاوه بر آنكه انقلاب در هر دهه بايد اصولش را باز تعريف و شفاف كرد انقلابيون را نيز بايد در معرض كنترل دوباره قرار داد: اگر دنبال جمهوري فضيلت باشيم هيچ وقت شرايط عادي نيست.
رحيم پور ازغدي گفت: ما يك جريان داخلي در لايه هاي انقلاب داشتيم كه دنبال آن بود تا اصول انقلاب را مبهم، رقيق يا خنثي كند ما براي آنكه اين اصول را حفظ كنيم چندين هزار جانباز و شيميايي در سه دهه داده ايم آن وقت اكنون عده اي مي خواهند با چند كشته انقلاب را پس بگيرند مگر به همين سادگي است كه اين انقلاب را تحويل آنها بدهيم. وي گفت: جريان تحريف انقلاب و تسليم در برابر انقلاب جنبشي ارتجاعي است زيرا مي خواهد ارزش هاي پيش از انقلاب را حاكم كند اين همان خطي است كه در برابر امام(ره) ايستاد.
وي با بيان اينكه در دهه پيشين شعارهايي همانند جامعه مدني، دموكراسي، پيشرفت و غيره سرداده شد كه هيچكدام شعار انقلاب نبود گفت: در كلام امام حتي يك بار از اين قبيل شعارها سراغ نداريم.
وي افزود: در دهه قبل پس از چند سال احساس شد در حكومت ديگري هستيم، از امام و شهدا فقط عكس ماند اما خدا دوباره جريان را برگرداند، آنها مي خواستند آمريكا و انگليس را الگو كنند.
وي با اشاره به اينكه در دهه قبل انقلاب به سمت سكولاريزه شدن رفت افزود: چنين تفكري وارد حكومت شد، به مجلس، دولت و رسانه ها راه يافت اما اكنون شاهديم كه افراد نماينده اين تفكرات به خارج رفته اند.
رحيم پور اضافه كرد: اين علامت پيروزي است آنها كه در گذشته جمهوري لذت را تئوريزه كردند حالا فرمانبر بي بي سي و آمريكا هستند.

 



خبرگزاري رويترز: تحريم هاي احتمالي عليه ايران واقعي نخواهد بود

سرويس سياسي -
يك خبرگزاري غربي با اشاره به تلاش برخي كشورهاي اروپايي و آمريكا براي اعمال دور جديدي از تحريم هاي نمادين عليه ايران اعلام كرد كه اين تحريم ها واقعي نخواهد بود.
خبرگزاري رويترز در اين باره گزارش داد: در حالي كه آمريكا و برخي همپيمانان اروپايي اش براي كاهش نگراني ها از برنامه هسته اي ايران به دنبال تحريم هاي جديد عليه اين كشور هستند اما روسيه و چين به شدت مخالف تشديد فشارها عليه تهران هستند.
براساس اين گزارش مسكو و پكن به دلايل ذيل با تحريم ايران مخالفند:
1- ايران در آينده نزديك به تهديدي هسته اي مبدل نخواهد شد.
2- منزوي كردن ايران، تلاش اين كشور براي دستيابي به سلاح هسته اي را به دنبال دارد.
3- براي حل و فصل برنامه هسته اي ايران بايد زمان بيشتري به اين كشور داد.
4- روسيه و چين درصددند روابط نزديك و گرم خود با ايران در حوزه تسليحات و انرژي را همچنان حفظ كنند.
رويترز در ادامه اين چنين نتيجه مي گيرد كه اين امكان و احتمال وجود دارد كه تحريم هاي بعدي عليه ايران چندان شديد نبوده و شكلي عمدتا نمادين داشته باشند تا وحدت نظر ميان قدرت هاي عضو گروه پنج به علاوه يك حفظ شود اين نتيجه گيري ميتواند يك هدف داشته باشد و آن اينكه پنج به علاوه يك مثل چند قطعنامه گذشته مصمم به صدور قطعنامه اي جديد عليه ايران در شوراي امنيت سازمان ملل هستند تا از آن نهايت استفاده هاي سياسي و تبليغي را بنمايند ولي به علت همان نگرانيهايي كه روسيه و چين دارند رقباي غربي آنها سعي ميكنند با كوچك نمايي اين تصميم هم از واكنش سخت تهران جلوگيري كنند و هم با كاهش هزينه هاي آن براي چين و روسيه اين دو كشور را به همراهي با رقباي غربي تشويق كنند.
روزنامه آمريكايي هافينگتون پست هم در گزارشي تحليلي با اشاره به مخالفت چين با تحريم هاي احتمالي عليه ايران نوشت: نماينده پكن در سازمان ملل به صراحت اعلام كرد كه كشورش مخالف هرگونه تحريم جديد عليه ايران است.
روزنامه فرانسوي لوفيگارو هم در اين باره نوشت: چين بار ديگر نشان داد كه هيچ عجله اي و علاقه اي براي تشديد تحريم هاي ايران ندارد.
راديو چين: اجماع عليه ايران دشوار است
راديو بين المللي چين در گزارشي پيرامون مسئله هسته اي ايران، اجماع نظر ميان نمايندگان گروه 1+5 براي تشديد تحريم ها عليه ايران را «دشوار» دانست.
اين رسانه دولتي كه بازگوكننده ديدگاههاي حزب حاكم چين است، ديروز در پايگاه اينترنتي خود در گزارشي با عنوان «موانع پيش روي آمريكا براي تحريم ايران» نوشت: با وجود برگزاري قريب الوقوع رايزني نمايندگان گروه 1+5 درباره اعمال تحريم هاي جديد عليه ايران، حصول توافق طرفين در اين مسئله كماكان دشوار است.
راديو چين خاطرنشان كرد: به اين ترتيب، احتمال تصويب قطعنامه اي براي تحريم جديد عليه ايران در آينده اي نزديك، بعيد به نظر ميرسد.
اين راديو در گزارش خود همچنين به اظهارات اخير «جانگ يسويي» سفير و نماينده دايم چين در سازمان ملل متحد اشاره كرد و به نقل از وي خاطرنشان كرد: شوراي امنيت در ماه جاري مسئله افزايش تحريم ها عليه ايران را بررسي نمي كند.

 



استعفاي حسينيان و واكنش نمايندگان

حجت الاسلام حسينيان نماينده مردم تهران در مجلس در نامه اي به هيئت رئيسه با انتقاد از عملكرد قواي سه گانه خواستار استعفا از نمايندگي مجلس شد.
در نامه استعفاي حسينيان آمده است: چنانچه بيشتر دوستان مطلع هستند، اينجانب نزديك به دوازده سال است كم و بيش در حال مبارزه با جريان انحرافي به اصطلاح اصلاح طلبان هستم. خداوند خود مي داند كه چه ظلم ها، فشارها، تهمت ها، توهين ها و تحقيرها را از اين جماعت شنيدم و ديدم. در اين ميان نصيحت ها و زخم زبان هاي دوستان را با همه تلخي هايش به جان خريدم؛ اما به ياري خداوند كه همه انگيزه ام او بوده هرگز احساس ضعف و ناتواني نكردم.
حسينيان در ادامه مي افزايد : من خود را موجودي شكست خورده و سرخورده مي بينم. وقتي مي بينم رياست كميته دفاع از ملت فلسطين يكي از فتنه گراني است كه از بانيان اتهام تقلب در انتخابات بود.
حسينيان در ادامه نامه استعفاي خود با تاكيد بر اينكه لحظه اي از گذشته خود پشيمان نيست، رسماً استعفاي خود را از نمايندگي مجلس شوراي اسلامي به هيئت رئيسه مجلس اعلام داشت.
گفتني است براساس آئين نامه داخلي مجلس هر نماينده كه اعتبارنامه او به تصويب رسيده است مي تواند از مقام نمايندگي استعفا دهد اما پذيرش استعفاي او موكول به تصويب مجلس است.
نمايندگان: استعفا راي نمي آورد
چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با وارد دانستن انتقادها و گلايه هاي حسينيان به قواي سه گانه معتقدند استعفاي او در مجلس راي نمي آورد.
جواد آرين منش نماينده مشهد در مجلس در اين باره به فارس گفت: انتقادهاي حسينيان بايد مورد توجه قواي سه گانه قرار گيرد اما به هر حال استعفا راه حل مرتفع شدن مشكلات نيست.
محمد دهقان نماينده مردم طرقبه و چناران نيز با اشاره به متن نامه حسينيان مبني بر اينكه وقتي مي بينم رياست كميته دفاع مجلس يكي از فتنه گراني است كه از بانيان اتهام تقلب در انتخابات بوده است، گفت: منظور وي كميته دفاع از فلسطين است كه مسئوليت آن را آقاي محتشمي بر عهده دارد. وي افزود: با توجه به مسائل اتفاق افتاده و مواضع محتشمي در انتخابات و بعد از انتخابات بايد در اين زمينه فكر اساسي شود. دهقان افزود: با توجه به اتفاقات افتاده اگر محتشمي كنار برود، اشكالي پيش نمي آيد چرا كه وي مواضعي در انتخابات داشته كه براي نظام قابل قبول نيست.
بروجردي نماينده بروجرد در مجلس نيز پيش بيني كرد نمايندگان به درخواست استعفاي حسينيان راي نمي دهند.

 



گزارش جديد نهادهاي اطلاعاتي آمريكا: ايران در مسير توليد سلاح هاي هسته اي قرار ندارد

براساس اطلاعات منتشر شده از گزارش ملي نهادهاي اطلاعاتي آمريكا در سال 2010 پرونده هسته اي ايران، تهران در مسير توليد سلاح هاي هسته اي قرار ندارد.
در تهيه اين گزارش كه انتظار مي رود طي هفته هاي آينده منتشر شود 16 نهاد اطلاعاتي آمريكايي شركت دارند و جزو مهمترين گزارشات سري است كه شوراي ملي نهادهاي اطلاعاتي به تصميم گيرندگان در آمريكا ارائه مي دهد.
به نوشته روزنامه الراي العام چاپ كويت، اين گزارش كه مشابه گزارش سال 2007 است، حاكي از آن است كه ايران در مسير توليد سلاح هاي هسته اي قرار ندارد با وجود اينكه شايد اين گزينه (توليد سلاح هسته اي) را حفظ كند و بتواند در هر لحظه در مسير ساخت سلاح قرار بگيرد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14