(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 دي 1388- شماره 19556
 

كوتاه اقتصادي
تعطيلي موسسات اعتباري غيرمجاز آغاز شد
نگاه اقتصادي
براي كنترل التهاب رواني بازار پس از اجراي طرح هدفمندسازي آغاز شد ذخيره 13 قلم كالا
براساس لايحه تحول بانكي ريال ارز بين المللي مي شود
اعتبار 1000 ميليارد توماني صندوق مهراما م رضا براي ايجاد اشتغال
آمادگي وزارت بازرگاني براي كاهش يارانه كالاهاي اساسي
اوباما: مسير رشد و رونق اقتصاد آمريكا هموار نيست
يك مقام مسئول: هماهنگي فعاليت هاي بانكي با مقررات داخلي و بين المللي ضروري است
ابطال جواز تأسيس 8 هزار طرح صنعتي در استان تهران
سكه باز هم گران شد



كوتاه اقتصادي

¤ سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان بار ديگر به مصرف كنندگان هشدار داد از به كارگيري محصولات فولادي وارداتي فاقد كيفيت كه هم اكنون در بازار موجود است، خودداري كنند. اين سازمان اعلام كرد: عرضه هرگونه محصولات فولادي بي كيفيت، برخورد قاطع بازرسان سازمانهاي بازرگاني سراسر كشور با واحدهاي متخلف را به همراه خواهد داشت.
¤ واحد اول نيروگاه لوارك پس از سنكرون شدن در شامگاه 22آذر تاكنون به ميزان 300مگاوات سرعت برق به شبكه سراسري انرژي تحويل داده است.به گزارش روابط عمومي شركت توسعه منابع آب و نيروي ايران، نيروگاه متوسط لوارك داراي 2 واحد
5/23مگاواتي به ظرفيت مجموع 47مگاوات مي باشد كه با برنامه ريزي صورت گرفته واحد دوم آن نيز تا پايان سال جاري سنكرون مي شود.
¤ پايگاه خبري ترند آذربايجان از احتمال امضاي قرارداد نهايي فروش گاز اين كشور به ايران در هفته جاري خبر داد.
¤ نوزدهمين نمايشگاه بين المللي مبلمان منزل و اداري مقارن با دهه فجر از تاريخ 11 لغايت 15بهمن ماه سال جاري به مدت پنج روز در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار مي گردد.سهيل عابدي دبير اتحاديه صادركنندگان مبلمان منزل و اداري ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: اين نمايشگاه به همت اتحاديه صادركنندگان مبلمان با مجوز رسمي سازمان توسعه تجارت ايران برگزار مي گردد.
¤ معاون سازمان خصوصي سازي از آمادگي پذيرش دو شركت مشمول اصل 44پست بانك و مهندسي آب و خاك در بورس و عرضه سهام اين دو شركت در سال جاري خبر داد.
¤ اردشير سعدمحمدي به طور رسمي مديريت عامل شركت ملي صنايع مس ايران را بر عهده گرفت. پيش از ظهر ديروز با حضور معاونان وزير صنايع، تعدادي از نمايندگان مجلس، مديران و كاركنان صنعت مس، مراسم معارفه و نيز توديع مديرعامل جديد و پيشين شركت ملي صنايع مس ايران برگزار شد.اردشير سعدمحمدي هفته گذشته از سوي هيئت مديره شركت ملي صنايع مس ايران به سمت مديرعاملي اين شركت انتخاب شده بود.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 4410 الي 4414، 4416، 4417، 5513، 5514، 5570 الي 5579، 8868، 8869، 8840 الي 8847، 4420 الي 4427، 2254 الي 2259، 2276 الي 2278، 7718 الي 7724 7727، 7749، 7780، 7789، 7745، 7744، 6690 الي 6694، 6656 الي 6659، 6642، 6643 از امروز به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
¤ در صنعت ساختمان سازي با استفاده از مصالح سبك و مقاوم در برابر زلزله و رعايت معماري اسلامي و ايراني، ساختمانهاي سبز با ايجاد فضاي سبز در محيط و اطراف ساختمان ها،براي نخستين بار توسط شركت بنياد سازه طراحي مي شود.
¤ مديرعامل شركت مخابرات استان تهران گفت: از مجموع 150 هزار مشترك تهراني كه به علت تاخير در عملياتي شدن دستورالعمل حذف وديعه تلفن ثابت اضافه پرداخت كرده اند، وديعه 135هزار مشترك بازگردانده شده است.

 



تعطيلي موسسات اعتباري غيرمجاز آغاز شد

مديركل نظارت بر بانكها و موسسات اعتباري بانك مركزي با اعلام اينكه زمان برخورد با موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز فرا رسيده است، اعلام كرد 8 تا 9درصد كل نقدينگي كشور در اختيار اين موسسات است، ضمن اينكه هم اكنون چندين موسسه فاقد مجوز نيز تعطيل شده اند.
حميد تهرانفر در گفتگو با مهر در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به فرا رسيدن زمان عملي شدن وعده بانك مركزي براي تعطيلي موسسات مالي و اعتباري فاقد مجوز از اين بانك، چرا اينگونه موسسات را تعطيل نمي كنيد، گفت: از ابتداي موضوع بستن موسسات بدون مجوز، مد نظر بانك مركزي نبوده بلكه هدف، ساماندهي اين نوع موسسات بوده است.
وي اظهار داشت: ولي نكته مهم اين است كه اين موسسات از اين پس مي دانند كه از طرف بانك مركزي و نهادهاي حاكميتي حمايت نخواهند شد، ضمن اينكه فرصت اعلام شده هم براي اين بود كه موسسات به بانك مركزي مراجعه و كار خود را قانونمند كنند تا براساس سيستمي كه قانونگذار اعلام مي كند، كار كنند.
تهرانفر ادامه داد: از اين پس ادامه فعاليت اين موسسات غيرمجاز خواهد بود، چون فعاليت آنها بدون مجوز است و ترديدي نيست كه در اين چرخه اي كه حركت آن شروع شده حتما با آنها برخورد مي شود، به واقع از اين پس اقتصاد كشور ما ظرفيت وجود موسسات غيرمجاز را ندارد به نحوي كه مشكلات اين نوع موسسات، اقدامات سياستگذاري را نيز مخدوش مي كند.
وي با بيان اينكه تعداد زيادي از اين موسسات تا پايان آذرماه به بانك مركزي مراجعه كرده اند، افزود: از اين پس نيروي انتظامي طبق وظيفه اي كه قانونگذار داده به دنبال اجراي اين موضوع (تعطيلي موسسات غيرمجاز) است. لازم به ذكر است موسساتي كه مجوز ندارند ترديد نكنند و فرصت را از دست ندهند و قبل از اينكه كار به جايي برسد كه امكان ترميم آن وجود نداشته باشند، حتما مراجعه كنند.
اين مقام مسئول در بانك مركزي درباره تعداد موسساتي كه تاكنون توانسته اند مجوز بگيرند، گفت: به دليل اينكه تعداد تقاضاهايي كه روزانه وصول مي شود بسيار زياد است تا جايي كه با استقبال فراتر از تصور مواجه شده ايم، نمي توان آمار ثابتي را اعلام كرد، البته حجم تقاضاها پس از پايان آذرماه بيشتر نيز شده است.
مديركل نظارت بر بانكها و موسسات اعتباري بانك مركزي در مورد روند بررسي درخواستها و صدور مجوز، بيان داشت: طبيعي است به هر تقاضايي كه در روز اول مطرح مي شود مجوز داده نمي شود چون بايد صحت فعاليت موسسه اي كه با عنوان قرض الحسنه و يا تعاوني اعتبار مطرح مي شود به اثبات برسد، اگر واقعا فعاليت موسسه اي به صورت قرض الحسنه باشد به آنها مجوز صندوق قرض الحسنه با رعايت چارچوب قانون اعطا مي شود، در غير اين صورت موسسه ابتدا بايد خود را با سيستم وفق دهد سپس تقاضاي مجوز وي بررسي مي شود.

 



نگاه اقتصادي

ويروس چيني در اقتصاد جهاني

بابك اسماعيلي

خيز بلند و شگفت انگيز اقتصادي چين و حضور قارچ گونه كالاهاي چيني در بازارهاي كشورهاي مختلف همگي از تحولاتي جديد در اقتصاد جهاني خبر مي دهند. با آنكه يك دهه پيش كالاهاي مصرفي نظير نساجي، پوشاك، كفش و اسباب بازي بخش عمده اي از صادرات چين را تشكيل مي داد، اما اكنون صدور كالاهاي متنوع و قطعات سرمايه اي چيني نظير صدور ماشين آلات، تجهيزات صنعتي و كالاهاي الكترونيك بيش از 40درصد افزايش يافته و سهم كالاهاي مصرفي به كمتر از 20درصد كاهش يافته است. اين در حالي است كه سهم كالاهاي سرمايه اي در صادرات چين تا يك دهه قبل از 10 تا 15درصد كل صادرات اين كشور فراتر نمي رفت.
اتكا به منابع داخلي براي صادرات، پيچيده تر شدن فزاينده اقلام صادراتي، تركيب تجاري سرمايه گذاري هنگفت داخلي بر كالاهاي سرمايه اي، ورود قابل ملاحظه سرمايه مستقيم خارجي (FDl) و ارتقاء دائم تكنولوژي از ديگر مواردي است كه با تغييرات بنيادين در سبد تجاري چين نسبت به 10 تا 12سال گذشته، رشد قارچ گونه كالاهاي چيني در بازارهاي جهاني را سبب شده است.
چين تخصصي شدن صادرات خود را پيش از هر چيز مديون تجارت فرآوري يا مونتاژ كالاهاي نيم ساخته (processing trade) است. قيمت ارزان و بسيار پايين (Cost Leaders Ship) و تنوع محصولات (Differentiation) كالاهاي ساخت چين در سال هاي اخير، سبب شده تا كيفيت پايين ناشي از تكنولوژي چيني در چشم مصرف كنندگان جهاني كمرنگ جلوه كند و حتي كيفيت بالاي كالاهاي ساخت كشورهاي پيشرفته تحت شعاع قرار گيرد. به عبارت ديگر چين در طول دهه اخير توانسته با تكيه بر مولفه برتري در قيمت و تنوع محصولات، بازارهاي كشورهاي مختلف جهان حتي آمريكا را مورد هجوم كالاهاي ساخت خود قرار دهد.
«فرانك سيرن» خبرنگار آلماني نشريه «ويرت شافتز وخه»، در كتاب معروف «چين، ابرقدرت آينده» كه در آن نظريات «هلموت اشميت» صدراعظم سابق آلمان غربي بين سال هاي 1974 تا 1982در مورد چين را جمع آوري كرده است، وضعيت سياسي- اقتصادي اين كشور را در دو مرحله، دوره رهبري مائو تسه تونگ، بنيان گذار چين كمونيست و دوره رهبري «دنگ شيائوپنگ» مورد بررسي قرار داده است.
سال 1979ميلادي، سال آغاز رفرم در چين بود. حزب كمونيست چين در اين سال، «اصلاحات و سياست درهاي باز» را كه «دنگ شيائوپنگ» مطرح كرده بود اجرا كرد. در اين دوران، گفتمان مبارزه سوسياليستي سياسي با امپرياليسم به مبارزه اقتصادي براي ساختن چين بزرگ مرفه و پيشرو تغيير كرد. هدف از اجراي «اصلاحات و سياست درهاي باز»، خروج چين از معضلات بوروكراسي و اقتصاد ماركسيستي بود. در اين چارچوب رفاه عمومي، توسعه صلح و امنيت به عنوان اهداف كلان تعريف و تمامي اقدامات در راستاي رسيدن به آن صورت گرفت و تلاش شد تا قشرهاي گوناگون اجتماع را در فرايند توسعه اقتصادي مشاركت كنند و در واقع بار اصلي پيشرفت بر شانه هاي مردم قرار گيرد.
برخلاف دوره مائو كه تعصبات مادي گرايانه ماركسيستي بر سياست گذاري چين حاكم بود، در اين دوران افكار خشك حزبي و سوسياليستي كنار گذاشته شد و از سياست هاي شتابزده و زودبازده اجتناب شد. بدين ترتيب كمون هاي روستائي جاي خود را به سيستم اجاره داري زمين داد و تعاوني هاي خانوادگي تشكيل شد و از اين طريق توليد محصولات كشاورزي در چين افزايش يافت. اين رفرم نه تنها اقتصاد كشاورزي، بلكه كارگاهها و كارخانه هاي توليدات صنعتي چين را نيز در برگرفت و سرمايه خصوصي داخلي و خارجي فرصت يافت با استفاده از نيروي كار مواد خام ارزان، بازار وسيع داخلي توليدات صنعتي، بويژه در توليدات محصولات مصرفي درازمدت، به شكل بي سابقه اي افزايش يابد و بازار جهاني را به تسخير خود درآورد.
بدين ترتيب چين سريع ترين نرخ رشد اقتصادي جهان در سه دهه اخير را تجربه كرد. با چنين رشدي، GDP اين كشور از حدود 200ميليارد دلار در سال 1980 به بيش از سه تريليون دلار سال 2008 رسيد كه رشدي قابل ملاحظه را نشان مي دهد. حجم تجارت اين كشور در همين دوران از حدود 20ميليارد دلار به بيش از دو تريليون دلار رسيده و ذخاير ارزي آن از نزديك به صفر در سال 1990 به بيشتر از دو تريليون دلار در سال 2008 افزايش يافته است. در حالي كه در اين سال ها حجم تجارت جهاني تنها سه برابر شده است، در پانزده سال اخير، صادرات چين بيش از 10برابر شده است. تداوم اين رشد اقتصادي بالا باعث شد تا چين به سومين اقتصاد بزرگ جهان تبديل شود.
در چين حدود 800ميليون نفر نيروي كار ارزان بالقوه يا بالفعل كه تضمين كننده توليد با هزينه اي اندك هستند مشغول به كارند كه بسياري از آنان در وضعيت نامناسب معيشتي قرار دارند. واقعيت آن است كه عليرغم آنكه براساس «برابري قدرت خريد»، چين به عنوان بازيگري اصلي در اقتصاد بين الملل و داراي سومين اقتصاد بزرگ جهان است، اما ميليون ها چيني همچنان در فقر شديد زندگي مي كنند و مشكلات زيربنايي فراوان در اين كشور ادامه دارد.
چين به دليل سياست هايي كه پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي به اجرا درآمد، از لحاظ رفاه اقتصادي به دو بخش تقسيم شده است؛ يك بخش نوار ساحلي و منطقه شرقي و بخش ديگر مناطق داخلي تر و غربي چين. مناطق شرقي و نوار ساحلي از مناطق غربي و داخلي تر ثروتمندتر است و مردم اين مناطق از رفاه بيشتري برخوردار هستند. علت اين اختلاف رفاه اقتصادي به «اصلاحات و سياست درهاي باز» برمي گردد. مقامات چيني در اوايل دهه 1990 ميلادي با اجراي سياست هاي آزادسازي به آزموني براي توسعه دست زدند و در نوار ساحلي، توسعه با شيوه اقتصاد و سرمايه گذاري خارجي و در مناطق غربي توسعه به شيوه برنامه ريزي متمركز را اجرا كردند. به عبارت ديگر مناطق آزاد در نوار ساحلي چين ايجاد شد. در اين مناطق آزاد، به سرمايه گذاران خارجي اجازه داده شد تا به سرمايه گذاري بپردازند. اين در حالي بود كه در مناطق داخلي تر اجازه ورود هيچ گونه سرمايه گذاري خارجي داده نمي شد. نتيجه اجراي سياست آزادسازي آن شد كه در مناطق شرقي و نوار ساحلي چين، توليد و درآمد به سرعت رشد يافت و در مقابل توليد و درآمد مناطق غربي رشد چنداني نيافت.
هم اكنون درآمد متوسط كارگران در مناطق شرقي و نوار ساحلي چين چند برابر درآمد متوسط كارگران در مناطق غربي اين كشور است. اين موضوع سبب شده تا بسياري از ساكنان مناطق غربي براي بهبود وضعيت معيشتي قصد مهاجرت به مناطق ساحلي و شرقي را كنند. اما ساكنان مناطق غربي براي مهاجرت به مناطق شرقي و نوار ساحلي با مشكلات بسياري روبه رو هستند كه مهاجرت را تقريباً غيرعملي كرده است. در چين هر فردي پس از تولد در سيستمي تحت عنوان سيستم هوكو ثبت نام مي شود كه براساس آن هر شهروند چيني در استان محل تولد خود، ثبت نام و از مزاياي استفاده از حداقل غذاي لازم براي زندگي و حمايت هاي تحصيلي برخوردار مي شود كه دولت موظف به ارايه خدمات و حمايت ها شده است. علاوه بر اين شهروندان به هنگام بيكاري يا بروز سانحه از حمايت دولت چين برخوردارند و دستمزدي نيز براي تامين حداقل معاش به آن ها پرداخت مي شود. اما شهرونداني كه اقدام به مهاجرت بدون اخذ مجوز كنند، به عنوان مهاجران غيرقانوني محسوب و از حمايت هاي تحصيلي و معافيت پرداخت هزينه هاي پزشكي برخوردار نمي شوند.
سيستم هوكو در زمان رهبري مائو تسه تونگ، به منظور كنترل جريان كارگران پايه گذاري شد. اما هم اكنون هوكو براي جلوگيري از مهاجرت كارگران ماهر و ثروتمند و در واقع به عنوان ابزاري جهت جلوگيري از فرار مغزها و سرمايه هاي مناطق فقيرتر غربي به مناطق ثروتمندتر شرقي و نوار ساحلي استفاده مي شود. در مجموع بايد گفت تقسيم چين به دو قسمت ثروتمند و فقير خود مي تواند آبستن حوادثي در آينده باشد.
اما هراس آمريكا و اروپا از رشد اقتصادي چين بسيار قابل تامل است. اگر نگاهي به بازار ايالات متحده بيندازيم درمي يابيم كه اين كشور نيز همانند بسياري ديگر از كشورهاي آسيايي، اروپايي، آفريقايي و آمريكايي به ويروس ورود اجناس بي كيفيت چيني گرفتار شده است. البته اين معضل تنها محدود به بازار آمريكاي شمالي نيست و در ديگر كشورهاي صنعتي دنيا از جمله كشورهاي عضو منطقه يورو نيز مشاهده مي شود. از سوي ديگر وضعيت غيرمعقول برتري قدرت اقتصادي و نظامي آمريكا سبب شده تا كشورهايي نظير چين در جستجوي تعريف مجدد سياست هاي سياسي و اقتصادي خود در رابطه با آن باشند. بنابراين طبيعي است كه آمريكا و برخي از قدرت هاي بزرگ جهاني و منطقه اي، به چين به عنوان عاملي براي به چالش كشيدن هژموني خود در ابعاد سياسي و اقتصادي مي نگرند.
حدود 26سال پيش، چشم بادامي هاي ژاپني مدعي بودند كه در هر خانه در سراسر جهان حداقل يك كالاي ژاپني وجود دارد. امروزه چيني ها ادعايي بس بزرگتر دارند. آنها مي گويند بايد در هر مترمربع از اين كره خاكي دست كم يك كالاي چيني وجود داشته باشد و براي رسيدن به اين افق، از هيچ تلاشي فروگذار نمي كنند. اما اين بار تفاوت اساسي ميان تفكر صادراتي ژاپن و چين وجود دارد و آن مسئله انتقاد برانگيز كيفيت كالاهاي چيني است.
زمان «بيل كلينتون» رئيس جمهور سابق آمريكا به كره جنوبي انتقاد كرد كه شما به اندازه كافي كالاهاي آمريكايي را به كشورتان وارد نمي كنيد. جواب مسئولين كره اي بسيار قابل تامل بود. آن ها گفتند كه ماكالاهاي آمريكايي را وارد مي كنيم. تمامي قوانين كشورمان به نفع واردات از آمريكاست و ما هيچ مشكل قانوني نداريم. اما مردم كره براي رشد اقتصاد ملي از خريد محصولات آمريكايي خودداري مي كنند.
در كشورمان نيز بخش عمده اي از قوانين به نفع وارد كردن كالا از چين است و دولت نيز بنابر دلايلي حساسيت جدي در اين خصوص از خود نشان نمي دهد. جداي از انتظاراتي كه از ايرانيان براي تحريم خريد كالاهاي بي كيفيت چيني وجود دارد، اقداماتي كه در اين خصوص براي جلوگيري از ورود كالاهاي بي كيفيت و ارزان قيمت چيني مورد انتظار است، افزايش تعرفه گمركي است به نحوي كه اين اجناس از محصولات مشابه ساخت داخل گران تر تمام شوند.انتظار مي رود دولت با نظارت بر واردات كالاهاي بي كيفيت چيني كه عمدتاً از سوي بخش خصوصي وارد مي شوند، از ورود اين گونه كالاها جلوگيري كنند تا ضمن كمك به صنايع داخلي و حمايت از توليدات ايراني از هرگونه سوءاستفاده برخي واردكنندگان براي واردات كالاهاي ارزان و درجه چندم چيني جلوگيري كند. بايد پذيرفت كه واردات بي رويه كفش، پارچه، موادغذايي، كاشي، سراميك وصدها كالاي ديگر چيني در سال هاي اخير ضربات جبران ناپذيري را بر صنايع كشورمان وارد كرده است و اين در حالي است كه توان صنايع داخلي براي افزايش ظرفيت توليد در توليد كالاهاي با كيفيت ايراني بسيار بالا است. در صورت حمايت از اين توليدكنندگان در عرصه هاي گوناگون كشاورزي، خدمات فني و مهندسي، صنعتي و غيره جمهوري اسلامي ايران مي تواند به يكي از توليدكنندگان و صادركنندگان مطرح جهان و حتي به عنوان يكي از قدرت هاي صنعتي و تجاري جهان تبديل شود.

 



براي كنترل التهاب رواني بازار پس از اجراي طرح هدفمندسازي آغاز شد ذخيره 13 قلم كالا

معاون برنامه ريزي و اقتصادي وزارت بازرگاني گفت: اين وزارت خانه اقدام به ذخيره سازي 13 قلم كالا براي كنترل التهابات رواني بازار و عرضه به موقع محصولات پس از اجراي طرح هدفمندكردن يارانه ها كرده است كه حدود 35 درصد از كل هزينه خانوارهاي كم درآمد را شامل مي شود.
مسعود موحدي در گفت وگو با خبرگزاري فارس در خصوص برنامه ريزي هاي صورت گرفته در وزارت بازرگاني در خصوص طرح تحول اقتصادي و هدفمند كردن يارانه ها اظهار داشت: از مهر سال 1387 شورايي تحت عنوان «شوراي تحول اقتصادي در وزارت بازرگاني» مشتمل بر هفت كميسيون با وظايفي همچون ارائه راهكارهاي مناسب براي كنترل تبعات تورمي طرح تحول و تصويب سياست هاي مناسب تنظيم بازار در وزارت بازرگاني تشكيل شد.
وي با بيان اينكه يكي از مهمترين اين كميسيون ها كميسيون مديريت ذخيره سازي كالاهاي اساسي است گفت: وظيفه اين كميسيون ارائه برنامه تنظيم بازار پس از اجراي طرح تحول اقتصادي است.
معاون وزير بازرگاني با بيان اينكه كميسيون مزبور پس از برگزاري جلسات متعدد كارشناسي، برنامه جامع تنظيم بازار را ارايه و پس از طرح در جلسه هيئت وزيران، مصوبه آن را در تاريخ 9 بهمن سال گذشته اخذ كرد، گفت: براساس اين تصويب نامه وزارت بازرگاني موظف است با استفاده از مباشران مختلف نسبت به تأمين و ذخيره سازي گروه كالاهاي اساسي از محل توليد داخل و يا واردات اقدام كند.
وي افزود: وزارت بازرگاني اقدام به ذخيره سازي 13 قلم كالا براي كنترل التهابات رواني بازار و عرضه به موقع محصولات كرده است كه حدود 35 درصد از كل هزينه خانوارهاي كم درآمد را شامل مي شود. هدف از ذخيره سازي كالاهاي يادشده، عرضه به هنگام كالاها در صورت بروز كمبود در بازار، جلوگيري از افزايش غيرمنطقي قيمت ها و به طور كلي تنظيم بازار پويا است.

 



براساس لايحه تحول بانكي ريال ارز بين المللي مي شود

مديرعامل بانك توسعه صادرات گفت: در قالب لايحه تحول بانكي، بكارگيري ريال به عنوان يك ارز بين المللي ديده شده است.
كوروش پرويزيان تصريح كرد: در ارتباط با اين كه بتوان با ساير بانك هاي منطقه مبادلات اقتصادي را به ارز ملي 2 كشور داشته باشيم كه هم اكنون نيز اين امر شروع شده، نياز است بانك هاي مركزي كشورها در ا ين زمينه اقدامات بيشتر و ورود بيشتري داشته باشند تا بتوانند تسويه شبكه بانكي را انجام دهند.
وي در مورد ارزش گذاري پول ملي با حذف صفرها براي تقويت ريال تصريح كرد: ارزش پول خاصيت هاي مختلف دارد به عنوان مثال در مبادله پول به روش سنتي و محاسبات با مشكل برمي خوريم و اين معاملات سخت تلقي مي شود، وقتي كه كالايي با اعداد و حجم بيشتري از پول تبادل شود براي مشتري سخت خواهد بود ولي براي سهولت در محاسبات از اين روش استفاده مي كنند.
به گفته پرويزيان، زماني كه بانكداري به بانكداري الكترونيك تبديل شود، جابه جايي پول محدود و كم مي شود، فرم و شكل پول نيز تغيير خواهد كرد.
به گزارش فارس اين فعال در سيستم بانكي تصريح كرد: هم اكنون نيز برخي اعتقاد دارند كه پول ملي كشور در مقايسه با پول ساير كشورها قوي است، بنابراين بايد برنامه ريزي شود كه پول «ملي» پول پرقدرت نباشد و جلوي بعضي از مسائل گرفته نشود.

 



اعتبار 1000 ميليارد توماني صندوق مهراما م رضا براي ايجاد اشتغال

مديرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) از پيشنهاد يك هزار ميليارد تومان اعتبار براي اين صندوق در قالب لايحه بودجه سال آينده خبر داد و گفت: در بودجه سال جاري 473 ميليارد تومان اعتبار به اين صندوق اختصاص يافت كه تاكنون
55 درصد آن تخصيص يافته، اما پيگيري هاي ما اين است كه اين ميزان افزايش يابد.
سيدمحمد كريمي در نشستي خبري با بيان اينكه فعاليت هاي صندوق هم اكنون به موضوع اشتغال و پرداخت تسهيلات در اين حوزه منحصر شده است، گفت: در آخرين فراخوان ثبت نام براي دريافت تسهيلات اشتغال 626 هزار نفر از طريق سايت اينترنتي ثبت نام كردند كه تاكنون به درخواست 375 هزارنفر رسيدگي شده و اين در حالي است كه تنها 20 درصد اين افراد واجد شرايط بوده اند.
وي افزود:از 375 هزار درخواست رسيدگي شده 118 هزار درخواست به تصويب رسيده و اميدواريم تا پايان سال به درخواست همه افراد ثبت نام شده رسيدگي و نتيجه به آنها اعلام شود.
وي با بيان اين كه ثبت نام مجدد براي دريافت تسهيلات اشتغال به سال آينده موكول شده است، ادامه داد: علاوه بر اينترنت، درخواست هاي ديگري نيز به صندوق ارجاع شده كه از آن جمله مي توان به نامه هاي رسيده از سوي دفتر مقام معظم رهبري كه در سفرهاي استاني ايشان تقديم شده است و سفرهاي استاني رئيس جمهور اشاره كرد كه تعداد آنها به حدود 563 هزار فقره مي رسد، از اين تعداد اكنون 343 هزار درخواست بررسي شده و 67 هزار نفر واجد شرايط دريافت تسهيلات بوده اند.
مديرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) در ادامه به پرداخت دوميليون و 892 هزار فقره وام ازدواج از ابتداي تاسيس صندوق تا خرداد ماه امسال اشاره كرد و با بيان اينكه رقم اين تسهيلات حدود پنج هزار و 620 ميليون ريال سهم بانك ها و همين ميزان سهم صندوق بوده است، گفت: از خرداد ماه امسال بانك مركزي اعلام كرد كه بانك ها به تنهايي مي توانند وام ازدواج را پرداخت كنند و بنابراين فعاليت هاي صندوق به حوزه اشتغال منحصر شد.
او ادامه داد: بنا بر اعلام بانك مركزي، بانك ها وام ازدواج را به سادگي در اختيار متقاضيان قرار مي دهند. اما مراجعات مردمي و گزارش ها اين را تاييد نمي كند، بنابراين ما در حال جمع آوري بازخوردها در اين حوزه هستيم تا اگر دوباره لازم شد وارد موضوع وام ازدواج شويم، چرا كه صندوق مهر امام رضا(ع) براي اين كار آمادگي لازم را دارد.
وي در ادامه با بيان اينكه صندوق مهر امام رضا(ع) تاكنون 10 هزار ميليارد ريال در قالب 170 فرصت شغلي تسهيلات پرداخت كرده است، گفت: 1500 ميليارد ريال از اين تسهيلات مربوط به اشتغال خرد و خانگي براي ايجاد 33 هزار و 500 شغل براي زنان سرپرست خانوار، هشت هزار و 500 ميليارد ريال در قالب 137 هزار شغل براي مردان، شش هزار و 100 ميليارد ريال براي 100 هزار نفر افراد شهري و سه هزار و 800 ميليارد ريال در قالب 70 هزار شغل براي افراد روستايي بوده است.

 



آمادگي وزارت بازرگاني براي كاهش يارانه كالاهاي اساسي

وزير بازرگاني گفت: اگر دولت تصميم بگيرد در كاهش يك پنجمي يارانه ها سهمي هم براي كالاهاي اساسي در نظر گيرد، آماده كاهش يارانه كالاهاي اساسي هستيم.
مهدي غضنفري ديروز در حاشيه دومين كارگاه تحليلي-كاربردي نهضت كاهش قيمت تمام شده در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه وزارت بازرگاني براي سال اول اجراي لايحه هدفمند كردن يارانه ها چه برنامه اي دارد گفت: مجلس شوراي اسلامي طبق قانوني كه تصويب كرده از دولت مي خواهد در سال اول، يك پنجم كل يارانه ها را كاهش دهد اما اين تصميم دولت است كه يك پنجم يارانه ها را كه معادل 20 هزار ميليارد تومان است، از محل يارانه بنزين، گازوئيل، گاز يا كالاهاي اساسي كاهش دهد، اين امر هنوز مورد تصميم گيري واقع نشده است.
وزير بازرگاني افزود: در اين ميان، وزارت بازرگاني آمادگي دارد تا اگر موظف شود بخشي از يارانه ها را در زمينه كالاهاي اساسي كاهش دهد، همكاري لازم را در اين زمينه به عمل آورد زيرا هدف ما كمك براي هدفمندسازي يارانه ها است ضمن اينكه مردم متضرر نشوند.
وي اظهار داشت: وزارت بازرگاني موضوع كاهش قيمت تمام شده را از فرآيند قيمت گذاري جدا كرده است، فرآيند قيمت گذاري يك فرآيند دولتي است كه براساس آن سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان با بخش خصوصي تعامل مي كند كه چه قيمتي براي عرضه كالاها در بازار مناسب است، اما در نهضت كاهش قيمت تمام شده ما به مجموعه اي از تكنيكهاي علمي اشاره مي كنيم كه تمامي شركتها در دنيا از آنها استفاده كرده و قيمت كالاهاي توليدي خود را كاهش داده اند.
بنابراين گزارش: رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران خواستار تشكيل سازمان حسابرسي نسلها براي رسيدگي به تصميمات مسئولان و هزينه و فايده هاي آن تصميمات شد.
بحيي آل اسحاق در دومين كارگاه تخصصي-كاربردي نهضت كاهش قيمت تمام شده گفت: برخي سياستها و تصميمات، حتي قوانين و مقررات كشور مي تواند بر موضوع كاهش يا افزايش قيمت تمام شده محصولات اثرگذار باشد، بنابراين به نظر مي رسد سازماني فرا ملي بايد به بررسي سياستها و تصميماتي كه مديران و مسئولان در مقاطعي از زمان اتخاذ كرده اند بپردازد.

 



اوباما: مسير رشد و رونق اقتصاد آمريكا هموار نيست

رئيس جمهور آمريكا ضمن اشاره به بيكاري 85 هزار نفر ديگر در آمريكا طي ماه دسامبر تاكيد كرد، آمارها و تحليل ها نشان مي دهد مسير براي دستيابي و رونق اقتصادي به هيچ وجه مستقيم و هموار نيست.
به گزارش پايگاه اينترنتي سي بي سي، باراك اوباما تصريح كرد، نرخ بيكاري آمريكا تا پايان دسامبر به 10 درصد رسيده است. اين مسئله نشان مي دهد كه براي دستيابي به رشد و رونق اقتصادي پايدار و رسيدن به شرايط عادي قبل از بحران بايد كارهاي زيادي انجام شود و مسيري طولاني در پيش داريم.
وي افزود، گرچه روند صعودي بيكاري در آمريكا همچنان ادامه دارد ولي شرايط اقتصادي آمريكا نسبت به ماههاي ابتدايي 2009 بهتر شده است. تعداد فرصتهاي شغلي از دست رفته در سه ماه پاياني 2009 يك دهم تعداد فرصتهاي شغلي از دست رفته طي سه ماه نخست 2009 بوده است.
وي در ادامه ضمن تاكيد بر ادامه سياستهاي دولت آمريكا در خصوص گسترش توليد انرژي هاي جديد و پاك مدعي شد، دولت آمريكا تاكنون 3/2 ميليارد دلار اعتبار مالياتي براي توسعه تكنولوژي انرژي هاي پاك اختصاص داده است. توسعه انرژي هاي پاك همچنين مي تواند فرصتهاي شغلي بيشتري در اقتصاد آمريكا ايجاد كند.
وي افزود: آمريكا، آلمان و ژاپن پيشرفتهاي خوبي براي توسعه انرژي هاي جديد و پاك داشته اند و كشورهاي در حال توسعه مثل چين نيز بايد اين مسير را طي كنند. آمريكا نبايد رقابت را در عرصه توسعه انرژي هاي پاك و جديد از ساير رقبا واگذار كند. دولت آمريكا تاكنون اعتبار مالياتي 3/2 ميليارد دلاري را در اختيار 40 ايالت قرار داده و بيش از 17 هزار فرصت شغلي در اين بخش ايجاد شده است.

 



يك مقام مسئول: هماهنگي فعاليت هاي بانكي با مقررات داخلي و بين المللي ضروري است

كليد استانداردسازي فعاليت هاي بانكي، تطبيق مقررات داخلي و بين المللي است.
دكتر مستخدمين حسيني مديرعامل موسسه مالي و اعتباري توسعه ضمن اعلام اين مطلب افزود: توسعه فيزيكي شعب موسسات مالي و بانك ها مشكل چنداني را حل نمي كند بلكه هدف از حضور در جامعه بايد برقراري پيوند بين موسسات و مردم باشد.
وي افزود: موسسه مالي و اعتباري توسعه در مدت يك سال گذشته توانست پل ارتباطي را ميان موسسه و نظام بانكي كشور بوجود آورد كه از آن جمله مي توان به اتصال شبكه شتاب، انتقال وجوه بين بانكي از طريق ساتنا و... اشاره كرد.
مديرعامل موسسه اعتباري توسعه ثبت ركورد وصول 60 درصد از معوقات موسسه را از جمله آمارهايي مي داند كه بانك مركزي نيز بر آن صحه گذاشته است.

 



ابطال جواز تأسيس 8 هزار طرح صنعتي در استان تهران

سازمان صنايع و معادن استان تهران اعلام كرد: در يكسال گذشته جواز تأسيس بيش از 8000 طرح صنعتي غيرفعال در اين استان ابطال شد.
رئيس سازمان صنايع و معادن استان تهران در جلسه كميسيون كارگري شوراي تأمين استان با اعلام اين خبر گفت: ابطال اين تعداد جواز تأسيس براساس دستورالعمل ابلاغي وزارت صنايع و معادن به استانهاي كشور صورت گرفت.محمدرضا مس فروش تصريح كرد: طرحهاي صنعتي كه پيشرفت فيزيكي آنها كمتر از 4 درصد بوده است، مشمول اين دستورالعمل شدند. به گزارش مهر، وي دلايل عمده اين اقدام را مسدود كردن منشاء نفوذ و سوءاستفاده بعضي افراد و شركتها براي جلوگيري از بورس بازي در بخش پروژه هاي صنعتي دانست و اعلام كرد: در حال حاضر دستورالعمل ابلاغي در سطح كشور با جديت تمام پيگيري مي شود.همچنين ششمين جلسه كميسيون كارگري شوراي تأمين استان تهران در سازمان صنايع و معادن استان برگزار شد.

 



سكه باز هم گران شد

قيمت سكه در بازار با توجه به روند صعودي بهاي هر اونس طلا در بازار هاي جهاني افزايش يافت به طوري كه قيمت سكه طرح جديد به 272 هزار تومان رسيد.
به گزارش خبرنگار ما افزايش تقاضاي خريد سرمايه گذاران بورس ها موجب شد تا قيمت طلا بعد از مدتي نزول، روند صعودي به خود بگيرد و تا يك هزار و 136 دلار بالا برود كه اين رقم به نسبت هفته گذشته 39 دلار افزايش داشته است.
در بازارهاي داخلي نيز قيمت سكه و طلا افزايش داشته به طوري كه هر قطعه سكه طرح قديم هفت هزار و 500 تومان افزايش يافته و به رقم 284 هزار تومان رسيده است.
قيمت هر قطعه سكه نيم بهار آزادي نيز 136 هزار و پانصد تومان و هر قطعه سكه ربع بهار آزادي 69 هزار تومان فروخته شد.

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14