(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


دوشنبه 21 دي 1388- شماره 19556
 

هنگام استرس چاي سبز بنوشيد
كوچولوي ديگري در راه است
طلاق امنيت كودكان را به خطر مي اندازد



هنگام استرس چاي سبز بنوشيد

چاي يكي از متداولترين نوشيدنيها خصوصا در بين ايرانيان است. مردم از گذشته هاي دور براي رفع خستگي و تجديد قوا اين نوشيدني را دربرنامه خود داشتند و اين عادت كهن تا به امروز نه تنها كمرنگ نشده؛ بلكه سعي شده تا با افزودن طعم دهنده هاي مختلف، بر خوشمزگي آن نيز افزوده شود. واقعا وقتي بعد از ظهر يك روز سرد زمستاني خسته ازسر كار به منزل برمي گرديد، چه چيزي دلچسب تر از يك فنجان چاي داغ است!حرف و سخن راجع به چاي زياد است وما در اينجا سعي داريم تا شما را با چاي سبز و خواص آن آشنا كنيم:
امروزه فوايد بسيار زياد چاي سبز به خوبي شناخته شده است. چاي سبز حاوي تركيبات بالاي پلي فنول هاست كه جز بهترين آنتي اكسيدان هاست. اين گياه تاثيرات پيشگيرانه روي سيستم قلبي عروقي، سرطان ها، بيماري آلزايمر و... دارد.
استرس يكي از رايج ترين ارمغان هاي زندگي مدرن و ماشيني است و از جمله بهترين تاثيرات چاي سبز، كاهش اين فشارهاي روحي است. اما براي بهره مندي از اين فوايد بايد دو شرط را رعايت كرد: 1- اگر تصميم گرفتيد چاي سبز بنوشيد؛ چاي سياه را كنار بگذاريد. 2- روزانه 5 فنجان چاي سبز را در برنامه خود داشته باشيد.
چاي سبز؛ تاثيرات مسكن و آرام بخشي
محققان براي شناخت فوايد چاي سبز بركنترل استرس، مطالعه روي 42000 ژاپني 40ساله و بالاتر را آغاز كردند. پس از اينكه از افراد موردنظر راجع به نوشيدني و مقدار استرسي كه از آن رنج مي بردند، سؤال كردند؛ مشخص شد كه 2700 نفر آنها از استرس واقعي رنج مي برند. پس از آزمايش ثابت شد افرادي كه روزانه 5فنجان چاي سبز مي نوشيدند، سطح استرس در آنها تا حد زيادي كاهش مي يابد.
همچنين خطر ابتلا به ذات الريه تا 47درصد و سرطان خون تا 42درصد درافرادي كه بيشتر چاي سبز ميل مي كنند،كاهش مي يابد.
از طرفي بررسي ديگر در مورد افراد بالاي 70سال گوياي كاهش 44درصدي افسردگي خفيف دربين كساني است كه نوشيدن چاي سبز را تازه شروع كرده اند و روزانه 4 فنجان مي نوشند.
و اما چند نكته مهم...
- انواع مرغوب چاي سبز را انتخاب كنيد؛ زيرا منبع غني تري از پلي فنول هاست.
- چاي را به مدت 10 دقيقه دم كنيد.
- گرچه چاي سبز مقدار تئين (نسبت كافئين در قهوه) دارد؛ با اين حال برخي دوست دارند كه از آن رهايي يابند. از آنجا كه تئين به سرعت درجوشانده پخش مي شود، كافي است تا چاي سبز را درمقدار كمي آب و به مدت يك دقيقه دم كنيد و پس از يك بار استفاده، باقيمانده آن را دور بريزيد.
- از اضافه كردن شير به اين نوع چاي خودداري كنيد؛ زيرا خواص آن را از بين مي برد.
-از نوشيدن آن درهنگام غذا بپرهيزيد، چرا كه در جذب آهن تداخل ايجاد مي كند.
مريم سادات كاظمي

 



كوچولوي ديگري در راه است

ورود فرزند دوم اگر چه لذت و جنب وجوش زيادي را براي اطرافيان بهمراه دارد ولي كم توجهي به كودك اول مي تواند مشكلاتي را براي خانواده ايجاد كند.
براي جلوگيري از اين وضعيت بهتر است در دوران بارداري كودكتان را براي ورود خواهر يا برادر كوچكتر كاملاً آماده كنيد و دگرگونيهاي روحي او را با تشويق ها و ابراز محبت برطرف سازيد.
¤ كودكتان را به صحبت، شعر خواندن، لمس و نوازش بچه داخل شكمتان تشويق كنيد. از او بخواهيد حركت بچه را در بدنتان احساس كند و حدس بزند كدام قسمت بدنش درحال حركت است:پاهايش، دستانش و يا اندام هاي ديگر...
¤ ممكن است كودكان از انجام ورزش هاي مخصوص دوران بارداري و يا يوگا به همراه شما لذت ببرند.
¤ نقش يك زن باردار يا يك نوزاد را به عروسك بدهيد تا سوالاتي را براي كودكتان درباره تولد نوزاد و نيازهايش از اين قبيل را برايش ايجاد كند:«اگر تويك بچه واقعي بودي...»،«بچه به اندازه تو كوچك است پس مثل تو نمي تواند غذا بخورد و بايد تا وقتي كه نوزاد است فقط شير مادرش را بخورد.»
¤ كودك خود را براي ديدن دوستي كه نوزاد تازه متولد شده دارد برده تا از نزديك يك نوزاد واقعي را ببيند.
¤ نگاه كردن به كتابي كه شامل تصاوير تكامل يك جنين است مي تواند بسيار مفيد و مفرح باشد به خصوص وقتي كه به چنين نكاتي پي مي بريد:«كودكمان چقدر بزرگ شده است و يا ناخن هايش درحال رشد هستند.»
¤ كودكتان را به همراه خود به معاينات دوران بارداري برده و به او اجازه دهيد تا به صداي ضربان قلب بچه گوش دهد و در نتيجه به كمك ماما يا پزشك حضور نوزاد را احساس كند.
¤ وقتي به زمان تولد نوزاد نزديك مي شويد. كارهايي از اين قبيل را به كودكتان محول كنيد:« انتخاب و تهيه لباس براي نوزاد، كمك گرفتن براي نوشتن فهرست نام و شماره تلفن دوستان و آشنايان براي مطلع كردنشان از تولد نوزاد»
¤ به كودكتان آلبوم عكسي از زمان نوزادي اش نشان داده و درباره آن صحبت كنيد. اين بهترين زماني است كه به او بگوييد:«وقتي گريه مي كردي ما تو را در آغوش مي گرفتيم. تو به راه رفتن، شعرهايي كه برايت مي خواندم، ماشين سواري و... علاقه داشتي.»
¤ به كودكتان اجازه دهيد تا در شير دادن، عوض كردن لباس ها، حمام كردن، بغل گرفتن يا ماساژ دادن نوزاد به شما كمك كند. هنگاميكه از نوزادتان مراقبت مي كنيد به كودكتان عروسكي بدهيد تا به او غذا داده و لباس هايش را عوض كند.
¤ محل مخصوصي همراه با وسايل گرم كننده مانند خوراكي و نوشيدني از قبيل آبميوه يا بسته هاي خوراكي را براي كودكتان فراهم كنيد. غذايي را در فرصت مناسب فراهم كرده و در يخچال بگذاريد تا زماني كه شير خوردن نوزاد با غذا خوردن كودكتان تداخل پيدا كرد بتوانيد از آن استفاده كنيد. (اين كار به ثابت نگه داشتن قند خون دركودكتان كمك مي كند.) مي توانيد دراين مكان وسايل سرگرمي زير را برايش فراهم كنيد: كتاب هاي داستان،كارت هاي بازي، اسباب بازي هاي كاغذي، عكس هاي مختلف، مداد رنگي، ضبط صوت با نوارهاي قصه و يا نوارهاي خالي كه كودكتان بتواند داستان هايي از خودش تعريف كرده و ضبط كند و همچنين موسيقي و اشعار سرگرم كننده و يا جورچين. همچنين مي توانيد او را با يك وسيله بازي هيجان انگيز غافلگير كنيد.
¤ سعي كنيد تا كودكتان را به داشتن رفتاري مثبت تشويق كنيد.
¤ اگر نوزادتان آرام و خواب آلود است به او (به طوري كه كودكان بزرگتر نيز صداي شما را بشنوند) بگوييد كه به همراه خواهر يا برادرش مي خواهيد نقاشي، خمير بازي يا تاب بازي كنيد، اما تو براي انجام دادن چنين فعاليت هايي خيلي كوچك هستي.
¤ لوازم مورد علاقه كودكتان مانند پـتو يا اسباب بازي هايش را بدون اجازه او به نوزادتان ندهيد.
¤ تنوع ايجاد كنيد. مانند تهيه تخت خواب بزرگتر براي كودك و يا ثبت نام او در پيش دبستاني (چه سنش براي اين كار چند ماه كم يا زياد باشد) اين كار تحول خوب و مفيدي براي خانواده و عضو جديد مي باشد.
¤در زماني كه تمام توجه شما فقط به نوزاد تازه متولد شده باشد طبيعي است كه كودكان ديگر آزرده و گوشه گير شوند. اگر كودكتان احساس بدي نسبت به نوزاد نشان داد، مي تواند با گفتن اين كه «نوزادتان با گريه كردن زياد چقدر وقت شما را مي گيرد و چقدر از دست او ناراحت هستيد» به كودكان ديگر اجازه دهيد كه با صداقت احساساتشان را در مورد نوزاد بيان كنند. به ياد داشته باشيد هرچقدر كودكتان علاقه كمتري نسبت به او در رفتارش نشان دهد، بيشتر به حمايت و محبت شما نياز دارد. اما لازم است اين نكته را به او توضيح دهيد كه آزار رساندن به نوزاد به هيچ وجه كار درستي نيست.
ترجمه: حسين شاه حسيني

 



طلاق امنيت كودكان را به خطر مي اندازد

بطورحتم تاثيرات طلاق برفرزندان براي هرپدر و مادر دلسوزي اهميت بسياري دارد. اما وقتي زندگي زناشويي تان دستخوش كشمكش مي شود، و شما را آزرده خاطر مي كند فكر كردن به اين كه طلاق چه تاثيرات عمده اي بر كودكان شما خواهد داشت، كمي مشكل است. زماني كه به جدايي فكر مي كنيد، از تصميم خود مطمئن شويد و دست كم به تاثيرات آن بر روي كودكان خود تامل كنيد.
دراين قسمت به برخي از تاثيرات طلاق بركودكان كه اغلب با آن روبرو هستيم اشاره مي كنيم:
تاثيرات طلاق بر آينده كودكان
¤ فرزندان نه تنها در زمان كودكي، بلكه در بزرگسالي هم تحت تاثيرات طلاق قراردارند. متاسفانه تاثيرات طلاق به نسل بعدي فرزندان هم ضربه خواهد زد.
¤ در زمان طلاق، كودك از به اوج نرسيدن در زندگي رنج مي برد و سطح او پايين مي آيد. تا حدي كه تاثيرات احساسي طلاق مي تواند سراسر زندگي او را دربرگيرد.
طلاق و تحصيلات كودكان
¤ ميزان افت تحصيلي فرزندان طلاق در مقايسه با كودكاني كه از خانواده هاي سالم هستند، دو برابر است و تعداد كمي از آنها از دبيرستان يا كالج فارغ التحصيل مي شوند.
¤ كودكاني كه از خانواده هاي طلاق هستند، به نسبت كودكاني كه با تاثيرات طلاق درخانواده روبرو نشده اند،در خواندن املا و رياضيات بسيار ضعيف هستند و اغلب يك كلاس را دو بار مي خوانند.
طلاق و روابط اجتماعي
¤ احتمال ارتكاب جرم دركودكاني كه والدين آنها طلاق گرفته اند، نسبت به كودكاني كه تحت تاثير جدايي والدين خود نبوده اند، بسيار زياد است.
¤ با مقايسه ساختار همه خانواده ها، استفاده از مواد مخدر درميان كودكاني كه با تاثيرات طلاق مواجه نبوده اند بسيار اندك است.
تاثير طلاق بر عواطف
¤ كشف شده است كه طلاق به ميزان زيادي به بروز افسردگي وابسته است. كناره گيري از دوستان و خانواده حالت پرخاشگري، ناگهاني و بدون فكر كاري را انجام دادن، يا پيش فعالي و حتي گوشه گيري از فعاليتهاي كلاسي يا ايجاد مزاحمت از اين نوع است.
¤ غالبا مشكلات سلامت رواني فرزندان بالغ والدين طلاق گرفته بيش از فرزندان بالغي است كه اثرات طلاق را تجربه نكرده اند.
¤پس ازطلاق كودكان از نظر احساسي نسبت به والدين خود رفتاري سرد وغير صميمي دارند.
¤ تنها نيمي از فرزندان طلاق در زمان بلوغ، در مقايسه با فرزنداني كه با اثرات طلاق مواجه نشده اند. ممكن است با والدين خود روابط صميمانه اي داشته باشند.
¤ احتمال ناكامي فرزندان طلاق درزندگي زناشويي بسيار زياد است.
¤ برخي تحقيقات اين نگراني را به وجود مي آورد كه احتمال طلاق گرفتن كساني كه خودشان از فرزندان طلاق بوده اند دو برابر بيش از كساني است كه تجربه طلاق درخانواده را نداشته اند.
به دلايل روشني كودكان طلاق را مانند ضربه سختي مي دانند. آنها اغلب نگران امنيت خودشان هستند و به ناكامي والدينشان اهميتي نمي دهند. دراين شرايط كودكان مي پرسند:
¤ اگر هر دو شما مرا ترك كنيد چه مي شود؟
¤ من چه كار اشتباهي انجام داده ام؟
¤ من دليل طلاق بوده ام؟
¤ حالا تكليف من چيست؟
كودكان به راههاي گوناگوني به طلاق واكنش نشان مي دهند. برخي از آنها احساس مي كنند از طرف يكي يا حتي هر دو والدين خود رها و طرد شده اند. بعضي شرايط درطلاق ممكن است باعث شود تا كودك احساس تنهايي كند. اين شرايط امكان دارد بدليل غيبت طولاني مدت يكي از والدين باشد.
مهم نيست شرايط طلاق چيست، كودك با طلاق والدين تاثيراتي را متحمل خواهد شد. برخي كودكان ممكن است از نظر روانشناسي از اين تجربه ترسي نداشته باشند و ديگر كودكان نيز از احساسي هيچ تاثيري نپذيرند، اما اين مسئله بيشتر به توانايي والدين در اداره اين شرايط بستگي دارد.
طلاق مي تواند اثرات بد غيرقابل كنترلي داشته باشد. ثروت يا كمبود آن باعث بروز مشكل مي شود. تامين مخارج و كمك مالي به كودك فشار مالي زيادي را بر دوش والدين مي آورد كه تاثير مستقيمي بر اين كودك دارد.
در برخي موارد ممكن است يكي از والدين براي سرپرستي كودك تعيين شود. اين موضوع مشكلات تازه اي به وجود مي آورد. كودكان مجبورند خود را با مدرسه، دوستان و محيط جديد تطبيق دهند.
فقدان خانواده
ساختار خانواده بسيار پر اهميت است، طلاق درمحيط خانواده نياز به دوباره سازي خانواده دارد. والدين هر دو بايد نقش مهمي در زندگي كودك خود ايفا كنند. ايده خوبيست كه والدين براي برخي مسائل قابل پيش بيني درساختار خانواده برنامه ريزيهاي متفكرانه اي را طرح نمايند. اين كار براي كودكان بسيار مفيد است.
طلاق پايان زندگي خانوادگي نيست
همچنين حفظ رابطه كودكان با ديگر خويشاوندان خود بسيار مفيد است. حتي اگر شما به عنوان پدر يا مادر با بستگان رابطه اي نداريد، كودكان درزندگي خود به اين افراد نياز دارند.
با وقوع طلاق ممكن است همسر سابق خود را از دست بدهيد، اما مسئوليت پدر يا مادر بودن هرگز از بين نخواهد رفت.
شما و همسر سابقتان همچنان براي هميشه پدر يا مادر فرزند خود هستيد و اين اشتباه است كه پدر و مادر به ديگري اجازه لذت بردن از گذراندن تعطيلات يا تولدها دركنار كودكان خود را ندهند.
نسيبه رجبي

 

(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14