(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنجشنبه 24 دي 1388- شماره 19559
 

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
--------------------------->
رئيس جمهور در جمع پر شورمردم اهواز: پول نفت عربستان صرف برادركشي و فتنه انگيزي مي شود
چشم به راه سپيده
در حاشيه سفر رئيس جمهور
هفته سيزدهم مسابقات فوتبال ليگ دسته اول چشم مدعيان به اتكا و شيرين فراز است
رئيس كميسيون جهاد كشاورزي و منابع طبيعي: 40 قلم كالاي كشاورزي شامل تعرفه 90 درصدي شد
با اجراي طرح جامع نظارت بر مدارس غيردولتي صورت گرفت رتبه بندي 90 درصد مدارس غيردولتي تهران
آخرين بازمانده سفالگران سنتي ايران به خاك سپرده شد
ابراز نگراني دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) از سياست هاي فرهنگي دولت دهم
دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي به نقل از فرزند امام(ره) مرحوم سيد احمد خميني:
عده اي مي خواستند مرا در مقابل رهبري قرار دهند كه توي دهانشان زدم
الهام: انتخابات، تهديدها و فشارها را از انقلاب حذف كرد
9 دي، روز «پيوند عاشورايي امام و امت» نام گرفت
از سوي وزير مسكن و شهرسازي مطرح شد عزم جدي دولت براي رفع مشكل مسكن در كشور
اخبار ادبي و هنري



رئيس جمهور در جمع پر شورمردم اهواز: پول نفت عربستان صرف برادركشي و فتنه انگيزي مي شود

اهواز - خبرنگار كيهان:
رئيس جمهوري در جمع مردم خوزستان گفت: تمامي طراحي هاي كشورهاي غربي با هدف تسلط بر خاورميانه است و حقوق بشر و ادعاي مبارزه با سلاح هسته اي همه دروغ و فريبي بزرگ است.
محمود احمدي نژاد در مصلاي مهديه امام خميني(ره) اهواز افزود: كشورهاي غربي امروز شكست خورده اند و براي تسلط بر خاورميانه دست به هجوم نظامي و استعمارگري زده اند.
وي با تاكيد بر اين كه دولت هاي غربي صدها سال است كه به دنبال تسلط بر خاورميانه هستند خاطرنشان كرد: تمام تلاش آنها براي تسلط خاورميانه بوده است و امروز كه مي بينند نمي توانند با جريان منحرف و دروغ و استعمار بر خاورميانه مسلط شوند قصد حضور نظامي را براي تسلط بر خاورميانه دارند. احمدي نژاد با اشاره به سه ويژگي خاورميانه به عنوان مركز تمدن فرهنگ و انديشه و اخلاق تمركز انرژي دنيا چهارراه ارتباطي دنيا گفت: هر كشوري كه بخواهد در مديريت جهان نقش تعيين كننده اي داشته باشد بايد در خاورميانه حضور موثري داشته باشد.
وي افزود: در هر كدام از مناطق ردپاي استعمار و استكبار و دولت آمريكا و انگليس و رژيم صهيونيستي مشاهده مي شود و دشمنان بشريت يعني مستكبران از ديرباز به دنبال سلطه بر منطقه خاورميانه بوده اند.
رئيس جمهور با اشاره به نقش عربستان در جنگ يمن گفت: اگر گوشه اي از سلاح عربستان به نفع غزه و عليه صهيونيست ها بكار گرفته مي شد امروز اثري از صهيونيست ها نبود.
وي اظهار داشت: حتي عربستان را وارد جنگ در يمن كردند دليل اول اينكه عربستان هم بايد وارد درگيري شود، تخريب شود تا آنها بتوانند مسلط شوند علت دوم هم اين است كه سلاح هايي را به عربستان داده اند كه بايد در جهت برادركشي مورد استفاده قرار بگيرد.
رئيس قوه مجريه خطاب به مسئولين عربستاني تاكيد كرد: انتظار اين بود عربستان در دعواي خانگي يمن پدري و برادربزرگي كند و بين برادران صلح و دوستي ايجاد كنند نه اينكه خود وارد جنگ شود توپ ها و بمب ها را عليه ملت هاي مسلمان به كار بيندازند. وي در ادامه بيان داشت: پول نفت مي رود سلاح مي آيد و سلاح در مسير برادركشي و ايجاد فتنه به كار گرفته مي شود باور ما اين است بحران يمن را آمريكايي ها، انگليسي ها و صهيونيست ها درست كردند تا كل خاورميانه در آتش بسوزد و زمينه تسلط آنها فراهم شود اين وضعيت شايسته مسلمانان نيست اميدواريم برادران ما در يمن بنشينند و با گفت وگو مسئله را حل كنند.
رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي درباره پشت پرده جنگ يمن تصريح كرد: اساس اين توطئه براي ساقط كردن دولت يمن است بايد هوشيار باشند مبادا با فتنه دشمنان برادركشي ادامه پيدا كند و منطقه ما دچار ناامني شود. اين ناامني ها به مستكبران فرصت دخالت مي دهد بايد با هوشياري جلوي فرصت طلبي دشمن را مسدود كنند. وي در بخش ديگري از سخنان خود در مورد كشيدن ديوار در مرز غزه و مصر گفت: دور غزه و مردم آن ديوار آهنين مي كشند با تحريك آمريكا، انگليس و صهيونيست هاي بي فرهنگ اين كار را مي كنند كاش اين ديوار را دور صهيونيست ها بكشند تا تمام منطقه از شر صهيونيست ها راحت شود.
رئيس جمهوري افزود: رژيم صهيونيستي مي خواهد با كشتار مردم، يهودي كردن بيت المقدس و ايجاد دولت يهودي همگان را در برابر كار انجام شده قرار دهد. همه بايد به هوش باشند و دنيا بداند اين اقدامات رژيم صهيونيستي نشانه قدرت او نيست بلكه نشانه ضعف آنها است.
وي خطاب به حاميان رژيم صهيونيستي تصريح كرد: همه بدانند رژيم صهيونيستي در سراشيبي سقوط است و كسي نمي تواند او را نجات دهد، مردم منطقه ايستاده اند و اجازه ادامه حيات را به رژيم صهيونيستي نخواهند داد.
محمود احمدي نژاد با بيان اينكه بسياري از محققان و صاحبنظران معتقدند ماجراي 11 سپتامبر يك ماجراي آمريكايي- صهيونيستي است خاطرنشان كرد: اين موضوع بهانه اي براي حضور نظامي در خاورميانه است و به بهانه 11 سپتامبر بر افغانستان، عراق و پاكستان مسلط شدند و امروز آتش جنگ را در يمن برافروخته اند. وي با اشاره به اينكه هدف از تحريك صدام براي تسلط بر خاورميانه بود، تصريح كرد: آنها نتوانستند از طريق سياسي بر خاورميانه مسلط شوند اما امروز مي خواهند با سلاح و جنگ بر خاورميانه مسلط شوند. وي گفت: امروز وضع اقتصادي آمريكا و اروپا خراب است، آنها با راه انداختن جنگ مي خواهند منطقه ما را ويران كنند، بر انرژي ما مسلط شوند و انرژي ما را با قيمت ارزان بگيرند تا كشورهايشان را بازسازي كنند و كشور خود را نجات بدهند. رئيس جمهوري در ادامه سخنان امروز خود در جمع مردم اهواز گفت: باور ما اين است كه هدف بعدي آمريكا- پس از پاكستان و افغانستان- كشورهاي چين و هندوستان است.
رئيس جمهوري با بيان اينكه آمريكا و غرب دايره درگيري ها در افغانستان و پاكستان را توسعه داده اند افزود: آنها به دنبال تخريب چين و هند هستند چرا كه اقتصاد چين و هند در حال پيشرفت و اقتصاد غرب در حال سقوط است.
وي با تصريح بر اينكه آمريكا و غرب مي خواهند با تخريب هند و چين فرصت پيشرفت براي خود ايجاد كنند اضافه كرد: مي دانند كه حريف ملت ايران نيستند و اگر صد برابر اين آتش در منطقه ما بيفروزند قادر نخواهند بود كوچكترين ضربه اي به ملت ايران وارد كنند. رئيس جمهوري به دولت هاي هند و چين هشدار داد كه مواظب باشند براي اشغالگران و بمب گذاران كف نزنند و هورا نكشند و افزود: اين دولت ها بدانند چاقويي كه غرب تيز مي كند، براي بريدن گردن آنها است.
احمدي نژاد اضافه كرد: نمي خواهند در آسيا و خاورميانه دولت هاي قدرتمند و ملت هاي پيشرفته حضور داشته باشند، برادران ما در افغانستان و پاكستان هشيار باشند امروز با درگير كردن ارتش پاكستان و بمب گذاري و ايجاد بدبيني در اين كشور مي خواهند سنگين ترين قرارداد تحميلي را به مردم و دولت پاكستان تحميل كنند.
وي تصريح كرد: هشيار باشيد، وعده هاي آمريكا دروغ است آنها جز براي منافع خود كاري نمي كنند اگر يك دلار بدهند يكصد دلار مطالبه مي كنند.
وحدت خود را حفظ كنيد و اجازه طراحي توطئه به دشمنان ندهيد. رئيس جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد: ما دوست مردم پاكستان و افغانستان هستيم و با دولت هاي اين دو كشور برادر هستيم. مسلمان هرگز برادر مسلمان خود را نمي كشد. اين طراحي ها، طراحي صهيونيستي و آمريكايي است، همه فريادها بايد عليه مستكبران و آمريكا باشد. احمدي نژاد خطاب به مستكبران و قدرت هايي كه تاريخ شان سرشار از جنايت است گفت: شما 300 سال است مشغول جنايت هستيد چه دوره استعمار، برده داري، جنگ هاي اول و دوم جهاني و امروز اشغالگري ها در خاورميانه. بدانيد دوره فريبكاري تمام شده است.
ساخت سالن ورزشي در مدارس
وزير آموزش وپرورش در مراسم بهره برداري از يك پروژه ورزشي در خانه معلم اهواز گفت: هم اكنون ساخت هفت هزار فضاي آموزشي در كشور در دست اجراست، حميدرضا حاجي بابايي افزود: امسال و سال آينده 4 هزار سالن ورزشي و 20 هزار واحد كتابخانه و نمازخانه در مدارس كشور احداث مي شود. وي از انتصاب قائم مقام وزير آموزش وپرورش درخور ورزش خبرداد.
راه اندازي مجتمع آموزشي كسب مهارت
وزير كار و امور اجتماعي در نشست شوراي اداري هويزه گفت: وزارت كار و امور اجتماعي درصدد راه اندازي مجتمع آموزشي كسب مهارت است. عبدالرضا شيخ الاسلامي افزود: جوانان استان خوزستان بويژه هويزه با مشكل بيكاري روبه رو هستند و بايد از توانمندي هاي موجود استان با برنامه ريزي صحيح و اصولي استفاده كرد.
جزييات ترور دكتر علي محمدي بزودي اعلام مي شود
وزير كشور در جلسه شوراي اداري اهواز گفت كه جزييات ترور دكتر مسعود علي محمدي پس از تكميل تحقيقات توسط دستگاه هاي مرتبط به مردم اعلام و اين حركت به شدت محكوم مي شود.
مصطفي محمد نجار در جمع خبرنگاران گفت: در سفر سوم هيئت دولت به خوزستان 170 ميليارد تومان براي فعاليت هاي امنيتي و انتظامي طي سه سال به اين استان اختصاص مي يابد. وي گفت: در اين سفر بيش از 244 ميليارد تومان براي قطار شهري اهواز، يارانه تامين قير پروژه هاي عمراني خوزستان، تامين 150 دستگاه اتوبوس حمل ونقل شهري، فعاليت هاي سازمان همياري شهرداري ها و مقابله با حوادث احتمالي اختصاص مي يابد. با حضور وزير كشور 85 دستگاه اتوبوس شهري به ناوگان اتوبوسراني اهوازواگذار شد. قرار است 85 دستگاه اتوبوس ديگر با اعتباري بالغ بر 9 ميليارد تومان به شهرهاي ماهشهر، بهبهان، دزفول، آبادان خرمشهر و مسجد سليمان واگذار شوند. قرار است 150 دستگاه اتوبوس با كمك هزينه 15 ميليارد تومان به خوزستان اختصاص داده شود.
محمد نجار در سفر به اهواز مرحله دوم كتابخانه مركزي اهواز به مساحت 13 هزار متر مربع و زيربناي معادل 7 هزار متر مربع را كه با صرف 4 ميليارد ريال احداث شد را به بهره برداري رساند. اين كتابخانه قمري ظرفيت 150 هزار جلد كتاب و آماده پذيرش روزانه يكهزار نفر را دارد.
افتتاح سالن چند منظوره ويژه بانوان
سالن چند منظوره ويژه بانوان شهرستان اميديه در مساحتي بالغ بر يك هزار و 318 متر مربع كه با صرف هزينه اي بالغ بر 3 ميليارد و 500 ميليون ريال احداث شده است با حضور وزير بازرگاني افتتاح شد. مهدي غضنفري در اين مراسم از احداث شهرك صنعتي و كارخانه سيمان در اين شهرستان خبر داد. وي گفت: با اجرا و بهره برداري از طرح هاي اشتغالزا، معضل بيكاري در اميديه برطرف مي شود.
غضنفري ميزان حجم واردات به كشور نسبت به سال گذشته را با 5 ميليارد دلار كاهش اعلام كرد و گفت كه ضمن كاهش حجم واردات از ورود كالاهاي بي كيفيت جلوگيري كنيم. وي افزود: رژيم تجاري كشور از سوي سازمان تجارت جهاني مورد پذيرش قرار گرفته است.
استقرار پزشك خانواده در شهرها
وزير بهداشت درمان و آموزش پزشكي گفت: در نظر داريم در تمامي شهرهاي بالاي 20 هزار نفر پزشك خانوار مستقر كنيم. مرضيه وحيد دستجردي افزود: امسال توجه ويژه به پزشكان خانواده در اولويت همه برنامه هاي بهداشتي و درماني سفر استاني است.
وي گفت: وزارت رفاه و سازمان تامين اجتماعي موظف به رعايت قانون پرداخت مطالبات است و سازمان هاي بيمه گر موظف به پرداخت مطالبات خود هستند.
وي افزود وزارت بهداشت آمادگي دارد براي سلامت مردم در زمينه پديده گرد و غبار در خوزستان بودجه اختصاص دهد.
وي از اضافه شدن 43 رشته دانشگاهي در زمينه پزشكي و بهداشت در سال جاري خبر داد.
كاهش 70 درصدي سهم بنزين كشور در برنامه پنج ساله
رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست كشور از كاهش سهم بنزين در برنامه پنج ساله پنجم كشور خبر داد. محمدجواد محمدي زاده در مراسم بهره برداري از طرح گازسوز كردن هشت شركت كشت و صنعت خوزستان افزود: در طي اين برنامه سهم بنزين از سوخت كشور از 85 درصد به 70 درصد مي رسد. وي گفت: در اين برنامه سهم سي ان جي و ال ان جي بيش از 25 درصد و هيبريدها نيز به 5 درصد افزايش مي يابد.
وي افزود: از سال آينده واردات خودرو در ايران تنها با استاندارد يورو چهار انجام مي شود.
محمدي زاده احداث سدهاي متعدد در تركيه را از دلايل وجود بخش اعظم گردوغبار در عراق و ايران دانست و خشك شدن برخي تالاب ها و خشكسالي را از ديگر دلايل اين حادثه اعلام كرد.

 



چشم به راه سپيده

تو را غايب ناميده اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينكه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضرنبودن»، تهمت ناروائي است كه به تو زده اند و آنان كه بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي دانند، آمدنت كه در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت كه هر صبح و شام تو را مي خوانند، ظهورت را از خدا مي طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي گزند با تعجب مي گويند كه تو را پيش از اين هم ديده اند. و راست مي گويند، چرا كه تو در ميان مائي، زيرا امام مائي. جمعه كه از راه مي رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي دهند و قرار از كف مي نهند و قافله دل هاي بي قرار روي به قبله مي كنند و آمدنت را به انتظار مي نشينند...
و اينك اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي كنيم.
كوچه غزل
ما بغض شكسته در شب بي ماهيم
كي ثانيه اي ز ياد تو مي كاهيم
سرمست به كوچه غزل مي ريزيم
همواره من و پنجره چشم در راهيم
محمدحسن جنت اماني
چشم روشني
مي شود روشني چشم من از در برسد؟
انتظار من از امروز به آخر برسد؟
حسرت يك گل از آن باغ پر از سبزه و گل
در دلم مانده كه تا ماه منور برسد
در كويري كه پر از سوز و پر از تشنگي است
مي شود شبنمي از آيه كوثر برسد؟
خشكسالي كه در اين مزرعه سبز من است
مي شود با گل نرگس همه آخر برسد؟
دل مجنون من و دوري ليلا به كنار
تير هر سرزنشي بر دل و بر سر برسد
خاطراتي كه پر از قصه غمهاي من است
شاد مي گردد اگر آن لب شكر برسد
عيد «قربان» و صفاي دلم اندر حرمت
شود آن لحظه كه آرامش هاجر برسد
قربان يوسفي

 



در حاشيه سفر رئيس جمهور

¤ مردم شعارهاي حماسي مانند «بالروح، بالدم نفديك يا محمود»، «احمدي نژاد سرافراز خوش آمدي به اهواز»، «صل علي محمد ياور رهبر آمد»، «صل علي محمد بوي رجايي آمد» سر مي دادند.
¤ عشاير عرب و بختياري خوزستان با حضور در فرودگاه بين المللي اهواز در حالي كه پرچم طايفه و عشيره خود را در دست داشته هر يك به زبان عربي و بختياري در حمايت از احمدي نژاد شعارهايي سر داده و از رئيس جمهور كشور به گرمي استقبال كردند.
¤ در مسير استقبال از رئيس جمهور پلاكاردهايي با عنوان «صل علي محمد دولت يار خوش آمد»، «احمدي سرافراز خوش آمدي به اهواز» نصب شده بود و همچنين در اين مسير چندين ايستگاه صلواتي با آش، شيريني و شربت از استقبال كنندگان رئيس جمهور پذيرايي مي كردند.
¤ همراه شدن اتوبوس خبرنگاران با خودروي حامل رئيس جمهور، منجر شد تا سيل عظيمي از نامه هاي مردمي به اين اتوبوس سرازير شود.
¤ در پي ازدحام جمعيت مشتاق ديدار رئيس جمهور در طول مسير از فرودگاه تا مصلاي مهديه امام خميني(ره) اهواز خودرو حامل احمدي نژاد در ميان انبوه جمعيت متوقف شد و جمعيت امكان حركت به خودروها را نمي داد.
¤ هزاران نفر از جوانان و نوجوانان دانش آموز به دنبال خودرو حامل رئيس جمهور به حركت درآمده بودند.
¤ جمعيت زيادي از مردم خوزستان از ساعات اوليه بامداد چهارشنبه در مصلاي مهديه امام خميني(ره) اهواز و محل سخنراني رئيس جمهور در انتظار ديدار رئيس جمهوري به سر مي بردند.
¤ جمعي از عشاير منطقه با كارواني از اسب در حالي كه لباس محلي به تن داشتند چشم انتظار ورود احمدي نژاد به اهواز بودند.

 



هفته سيزدهم مسابقات فوتبال ليگ دسته اول چشم مدعيان به اتكا و شيرين فراز است

هفته سيزدهم رقابت هاي فوتبال ليگ دسته اول درحالي طي روزهاي پاياني هفته جاري پيگيري مي شود كه مدعيان گروه هاي دوگانه به موفقيت تيم هاي اتكا گلستان و شيرين فراز برابر صدرنشينان دل بسته اند.
درگروه اول اين مسابقات تيم هاي فوتبال اتكا گلستان و شهرداري تبريز امروز (پنجشنبه) برابر هم به ميدان مي روند. دراين ديدار تيم اتكا كه هفته گذشته برابر صنعت نفت تن به شكست داده بود، قصد دارد با پيروزي برابر شهرداري صدرنشين ضمن كاهش اختلاف امتياز خود با اين تيم، با توجه انجام يك بازي كمتر به ديگر بالانشينان، شانس خود را براي رسيدن به رده هاي بالاتر جدول افزايش دهد.
درگروه دوم اين مسابقات كه ديدارهاي آن روز جمعه برگزار مي شود، نفت صدرنشين درتهران ميزبان شيرين فراز كرمانشاه است. پيروزي تيم شيرين فراز دراين بازي، ضمن اينكه اين تيم كرمانشاهي را به جمع مدعيان باز مي گرداند، مي تواند تغييراتي را صدرجدول اين گروه ايجاد كند. برنامه كامل ديدارهاي هفته سيزدهم ليگ دسته اول به شرح زيراست:
گروه اول
پنجشنبه: 24/10/88
¤ مس رفسنجان - شموشك نوشهر
¤ سپاهان نوين اصفهان - پيام خراسان
¤ داماش لرستان - شهرداري بندرعباس
¤ پيام مخابرات فارس- كاوه تهران
¤ شاهين اهواز - ايرانجوان بوشهر
¤ اتكا گلستان - شهرداري تبريز
¤ تربيت يزد - صنعت نفت آبادان
جدول رده بندي گروه اول:
1-شهرداري تبريز 30امتياز، 2-صنعت نفت آبادان 21 امتياز، 3-اتكا گرگان 19 امتياز (يك بازي كمتر)، 4-پيام مشهد 18 امتياز (2بازي كمتر) و...
گروه دوم
جمعه:25/10/88
¤ آلومينيوم هرمزگان - گسترش فولاد تبريز
¤ گل گهرسيرجان - پتروشيمي تبريز
¤ برق شيراز -شن سا اراك
¤ مس سرچشمه - كوثر لرستان
¤ نفت تهران - شيرين فرازكرمانشاه
¤ داماش گيلان - مهركام پارس تهران
¤ نساجي مازندران -فولاد نوين اهواز
جدول رده بندي گروه دوم
1- نفت تهران 23امتياز، 2- برق شيراز 22 امتياز، 3- آلومينيوم هرمزگان 21امتياز، 4-شيرين فراز كرمانشاه 17امتياز و...

 



رئيس كميسيون جهاد كشاورزي و منابع طبيعي: 40 قلم كالاي كشاورزي شامل تعرفه 90 درصدي شد

رئيس كميسيون كشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي گفت: براي جلوگيري از واردات بي رويه به كشور، 40 قلم كالا شامل افزايش تعرفه واردات 90 درصدي شده است.
به گزارش ايرنا، عباس رجايي اظهار داشت: براي ساماندهي و جلوگيري از واردات بي رويه، كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي يك مدل چند وجهي را به وزارت بازرگاني ارايه كرده است كه در صورت اجراي آن اولويتهاي وارداتي براي كشور مشخص خواهد شد.
وي گفت: بايد در ارتباط با واردات كالاهايي كه براي توليد آن مزيت وجود ندارد، با توجه به شرايط قرنطينه اي و رعايت استانداردهاي كيفي اقداماتي انجام شود.
رجايي در ارتباط با ساير محصولات كشاورزي گفت: ورود محصولات كشاورزي به كشور بايد خارج از فصل توليد بوده و به منظور كنترل روند واردات بايد از تعرفه مأثر كه بتواند رقابت پذيري محصول را تأمين كرده و جلوي قاچاق را بگيرد، استفاده كرد.وي، ضمن ابراز مخالفت با واردات كالاهايي كه كشور در توليد آن داراي مزيت نسبي است افزود: بايد ورود اين نوع كالاها به كشور ممنوع شود.
رئيس كميسيون كشاورزي مجلس اضافه كرد: همه اين بحث ها در مجموع براي آن است كه بتوانيم حمايت هدفمندي را از توليد داخل داشته باشيم و جلوي واردات بي رويه را بگيريم.
رجايي افزود: در برنامه پنجم نيز اين موضوع را لحاظ خواهيم كرد تا واردات با شرايط ويژه بوده و افسارگسيخته نباشد.
وي در زمينه محورهاي برنامه توسعه پنجم در بخش كشاورزي نيز گفت: توسعه بخش كشاورزي، افزايش نرخ سرمايه گذاري، سرمايه گذاري در زير ساختهاي كشاورزي، بهره گيري از فناوريهاي نوين و اعطاي تسهيلات ارزان قيمت به اين بخش از جمله مهمترين اين محورها هستند.
رجايي يادآور شد: در همين راستا پيش بيني شده كه نرخ سرمايه گذاري از 5/3 تا 4 درصد به بالاي 10 درصد در برنامه پنجم توسعه افزايش پيدا كند.
وي طراحي 40 هزار هكتار گلخانه، هدفمند كردن يارانه ها و اختصاص سه درصد از اعتبارات به بخش توليد و اعطاي 20 هزار ميليارد ريال تسهيلات ارزان قيمت به بخش كشاورزي را از ديگر محورهاي اين بخش در برنامه پنجم توسعه عنوان كرد.

 



با اجراي طرح جامع نظارت بر مدارس غيردولتي صورت گرفت رتبه بندي 90 درصد مدارس غيردولتي تهران

مدير مشاركت هاي مردمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: با اجراي طرح جامع نظارت بر مدارس غيردولتي 90 درصد مدارس غيردولتي تهران رتبه بندي شده اند.
مهدي جلالي در گفتگو با مهر، درباره چگونگي اين درجه بندي گفت: مدارس غيردولتي در سه درجه تقسيم شده اند و گواهي رتبه خود را نيز دريافت كرده اند.
طرح نظارت جامع بر مدارس غيردولتي چهارسال گذشته مطرح شد كه يكي از بندهاي آن در رده بندي اين دسته از مدارس بود.
مدير مشاركت هاي مردمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران افزود: البته مدارس در درجه خود نيز به دو دسته الف و ب تقسيم مي شوند. براي مثال مدرسه درجه يك الف يا درجه يك ب و درجه دو الف و درجه دو ب داريم.
پيش از اين جلالي عنوان كرده بود كه حدود دو هزار مدرسه غير دولتي در تهران مشغول به فعاليت هستند و بيش از 175 هزار دانش آموز در اين مدارس درس مي خوانند.
جلالي با بيان اينكه درجه مدارس قابل رويت براي متقاضيان ثبت نام است گفت: اكثر اين مدارس گواهي درجه خود را در تابلو اعلانات نصب كرده اند كه مي تواند والدين را براي ثبت نام و ميزان شهريه مدرسه راهنمايي كند.
مدير مشاركت هاي مردمي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران با بيان اينكه درجه بندي بر اساس امكانات، برنامه هاي آموزشي، فعاليت هاي پرورشي و فضا و تجهيزات مدرسه صورت مي گيرد افزود: سقف امتيازات را تا هزار در نظر گرفتيم كه بر اساس امتياز كسب شده رتبه مدارس مشخص مي شود.

 



آخرين بازمانده سفالگران سنتي ايران به خاك سپرده شد

تبريز- خبرنگاركيهان:
پيكر آخرين بازمانده نسل سفالگران سنتي و فيروزه ايران، دوشنبه در تبريز به خاك سپرده شد.
استاد عباس قابچي بعد از 80سال كار و تلاش و خلق آثار ماندگار روز 21ديماه به دليل بيماري دار فاني را وداع گفت.
پيكر وي با حضور اهل فرهنگ و هنر و دوستداران هنرهاي سنتي و سفال كشور در تبريز تشييع شد.
برادران «قابچي» (احمد و عباس)، كار خلق ظروف سفالين از جنس خاك سفيد با پوشش لعاب شفاف فيروزه و يا لعاب شفاف بي رنگ و توسط چرخ سفالگري را 80سال قبل از پدر خود، ياد گرفته بودند.

 



در نامه سرگشاده اي به وزير ارشاد عنوان شد ابراز نگراني
دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) از سياست هاي فرهنگي دولت دهم

بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) با صدور نامه اي سرگشاده خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به رفع توقيف برخي فيلم هاي غيراخلاقي و ضد ارزشي به شدت انتقاد كرد.
در اين نامه كه خطاب به سيدمحمد حسيني نوشته شده است نسبت به برخي اقدامات خلاف آرمان هاي انقلاب در عرصه فرهنگ و هنر ابراز نگراني شده و آمده است: شاهديم كه از شروع به كار دولت دهم، عرصه سينمايي كشور ميدان تاخت و تاز تصميمات واقداماتي خلاف آرمان هاو ارزش هاي اصلي و والاي اسلامي و انقلابي است. جاي بسي تاسف و اندوه است كه اين وزارت دست به اقداماتي چون اعطاي مجوز به برخي فيلم هاي توقيفي سال هاي گذشته بزند، فيلم هايي كه به خاطر برخي مسائل غيراخلاقي و ... توقيف شده بودند. واقعا چه تغييري در معيارهاي ارزشي رخ داده است كه به چنين فيلم هايي اجازه اكران داده مي شود؟ آيا اين اقدامات در راستاي حفظ و گسترش انقلاب اسلامي است يا گامي جديد براي مبارزه با تهاجم فرهنگي و جنگ نرم دشمنان اسلام و انقلاب، بايد يكبار ديگر با نگاه دقيق از متوليان فرهنگ و خصوصا سينماي كشور، اين سوال را پرسيد كه آيا اينها حوادثي است كه به صورت اتفاقي و از سر جهالت از برخي سر زده است يا اينكه دست خيانتكاري در كار است تا در فضاي فتنه كنوني كه نگاه ها به سويي ديگر است نيشتر كينه خود را بر قلب انقلاب فرود آورد؟ يا اينكه مسئولين هنوز نفهميده اند كه عواقب سوء چنين ساده انگاري ها و تساهل ها چيست؟
در بخش ديگري از اين نامه تاكيد شده است: تنها هنري مورد قبول قرآن است كه صيقل دهنده اسلام ناب محمدي(ص)، اسلام فقراي دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازيانه خوردگان تاريخ تلخ و شرم آور محروميت ها باشد. دانشجويان در بخش ديگري از اين نامه وزارت ارشاد را متهم به نگاه ليبراليستي در عرصه فرهنگ كرده و تاكيد كرده است: چه شده است كه دولت فرهنگي دهم، در بخش فرهنگ كه اساس امور است اين چنين نگاه ليبرال برگزيده و كارهايي كه دولت هاي قبل جرات انجامش را نداشتند، به راحتي و در توجيهي ارزش و دردمندانه، بدون برانگيختن حساسيت امت اسلامي انجام مي دهد و به ليبرال مسلكان درس تساهل فرهنگي مي دهد.
در اين راستا، بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) به نمايندگي از جنبش بيدار دانشجويي نسبت به اين جريان و نه اتفاقات، ابراز نگراني نموده و پاسخگويي مسئولين امر را خواستار است. نكند عده اي گمان كنند كه حمايت ما از برخي شعارها و آرمان ها به معناي چشم و گوش بستن از خطاهاست. ما با كسي عقد اخوت نبسته ايم و اگر خط اسلام و انقلاب را در خطر حمله خودي و غيرخودي ببينيم به وظيفه انقلابي و اسلامي خود عمل خواهيم كرد.

 



دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي به نقل از فرزند امام(ره) مرحوم سيد احمد خميني:
عده اي مي خواستند مرا در مقابل رهبري قرار دهند كه توي دهانشان زدم

همدان - خبرنگار كيهان:
دبيركل حزب مؤتلفه اسلامي به نقل از مرحوم حاج سيداحمد خميني گفت: عده اي مي خواستند مرا در برابر رهبري قرار دهند كه توي دهان آنان زدم.
مهندس محمد نبي حبيبي در نشست آزادانديشي عاشورايي اين حزب در همدان با ذكر خاطره اي از مرحوم سيداحمد آقاخميني، اظهار داشت: در بهمن ماه 69 به اتفاق آقاي رفيقدوست به ديدار مرحوم احمدآقا رفتيم و من گفتم اين سخن شما است كه «هركس بين اطاعت از مقام معظم رهبري با اطاعت از امام تفاوت قائل باشد در خط آمريكاست.» آن مرحوم گفت «من اين جمله را از صميم قلب گفتم. چرا كه از آقايان دور من جمع شدند كه مرا مقابل آقاي خامنه اي بتراشند اما من توي دهن آنها زدم، آخر اين احمق هايي كه مي گويند آقاي خامنه اي نه، مي گويند مثلا فلاني، او كه خانه اش را هم نمي تواند اداره كند چطور مي تواند رهبر بشود».
وي همچنين به نقل از مرحوم حاج احمد آقاخميني، به ماجراي ناراحتي فوق العاده امام از آقاي منتظري در سال 65 در يك جلسه خصوصي با حضور سران سه قوه آن زمان و نخست وزير اشاره كرد و گفت: امام در آن جلسه فرموده بودند كه من از اول هم گفتم آقاي منتظري به درد رهبري نمي خورد حالا مجلس خبرگان چيزي را تصويب كرده است، پس از اين سخنان امام، سكوت بر جلسه حاكم شد، رهبر معظم انقلاب كه در آن زمان رئيس جمهور بودند پرسيدند پس چه كسي رهبر شود و امام دست به سوي آقا دراز كرده و مي گويند خود شما چه چيزي از فلاني كم داريد كه نتوانيد رهبر شويد؟
وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با انتصاب مهدي هاشمي از سوي پدرش در كميته صيانت از آراي اصلاح طلبان، گفت: هيچ دليلي بر اين انتصاب وجود ندارد اما تشكيل كميته صيانت از آرا كار شيطنت آميزي بود كه در طول خط دهي دشمن انجام شد تا در صورت راي آوردن بگويند عليرغم تقلب آراي بالاي مردم باعث پيروزي ما شد و اگر راي نياوردند، به بهانه تقلب آشوب به پا كنند.
حبيبي درباره وضعيت هاشمي رفسنجاني و فرزندانش گفت: سلامت اقتصادي شخص آقاي هاشمي مورد تاييد رهبر معظم انقلاب است اما در مورد فرزندان ايشان ما صحبت كرديم كه موضوع اصولا حقوقي شده و دستگاه قضايي بررسي كند و گويا هم آقاي ناطق نوري و هم فرزندان هاشمي به قوه قضاييه نامه نوشته اند كه مسائل اقتصادي شان بررسي شود و لذا اين قوه بايد يك بار براي هميشه به اين موضوع رسيدگي و كار را تمام كند.
وي افزود: البته بعضي فرزندان آقاي هاشمي فعاليت هايي و اقداماتي در امور سياسي داشته اند كه واضح است و به بررسي هم نياز ندارد.

 



الهام: انتخابات، تهديدها و فشارها را از انقلاب حذف كرد

عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: انتخابات تهديدها و فشارها را از انقلاب حذف كرد و آن را از محاصره نجات داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از شيراز، دكتر غلامحسين الهام سه شنبه شب در جمع ناظران شوراي نگهبان شهرستان شيراز اظهار داشت: در اين انتخابات عده اي انقلاب اسلامي را در محاصره گرفته و در اين حصر سياسي دنبال استحاله نظام بودند.
الهام افزود: انتخابات دهم رياست جمهوري در كشور انتخاباتي بي سابقه و مشاركت 40 ميليوني مردم شگفت انگيز بود.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان به وقايع پس از انتخابات از جمله تقلبي اعلام كردن انتخابات اشاره كرد و گفت: برخي گفتند در اين انتخابات انديشه مردم را مهندسي كردند و اين در حالي است كه معناي انتخابات چيزي جز مهندسي افكار عمومي نيست.
وي اضافه كرد: آنچه در انتخابات اخير با اهميت بود جلب رضايت عامه مردم و مشاركت ميليوني و بي سابقه در پاي صندوق هاي رأي بود.
وي گفت: برخي ها قبل از اعلام نتايج رأي گيري اعلام مي كردند كه نتيجه انتخابات به نام آنان تمام شده است و زماني كه نتيجه برعكس شد انتخابات را متقلبانه اعلام كردند.
وي به اغتشاشات نيز اشاره كرد و افزود: برخي به بهانه انتخابات مقدسات ما را در روز عاشورا هدف گرفتند كه بايد به آنان اعلام كنيم كه نخستين قيام كننده خونخواهي اباعبدالله الحسين«ع» ايراني ها بودند.
الهام، ولايت فقيه را نيز يك اصل در كشور اسلامي دانست و افزود: براي اينكه در علامت فتنه قرار نگيريم بايد پشتيبان ولايت فقيه باشيم.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان تصريح كرد: بايد مراقب بود كساني كه نان دين را مي خورند از ولايت فاصله نگيرند و اين را نيز هوشيار باشند كه اگر خوابيديم فتنه افزون تر مي شود.

 



9 دي، روز «پيوند عاشورايي امام و امت» نام گرفت

گروه ادب و هنر-
روز 9 ديماه با مصوبه شوراي فرهنگ عمومي به نام روز «پيوند عاشورايي امام و امت» در تقويم ها نامگذاري مي شود.
شوراي فرهنگ عمومي كشور در جلسه 521 مورخ بيست و دوم ديماه 1388، حماسه ماندگار نهم دي امسال را با عنوان «روز پيوند عاشورايي امام و امت» در تقويم رسمي كشور ثبت كرد.
اين روز براساس حماسه بزرگ حضور عظيم و تعيين كننده ملت مؤمن، با بصيرت و با غيرت ايران در راهپيمايي سراسري نهم دي كه حركتي جاودان را در تاريخ انقلاب اسلامي به نمايش گذاشت، نامگذاري شده است.

 



از سوي وزير مسكن و شهرسازي مطرح شد عزم جدي دولت براي رفع مشكل مسكن در كشور

اردبيل- خبرنگاركيهان:
وزير مسكن و شهرسازي گفت: دولت براي رفع مشكل مسكن در سطح كشور داراي عزم جدي است.
علي نيكزاد سه شنبه شب در جلسه شوراي مسكن استان اردبيل افزود: رونق گرفتن ساخت و ساز مسكن در حقيقت موجب رونق اقتصادي كشور شده و هزاران شغل مولد در جامعه ايجاد مي شود.
وي به تحقق 17درصدي اشتغال در بخش مسكن اشاره كرد و ادامه داد: در گرو توجه به بحث مسكن و زيرساخت هاي لازم در اين زمينه بيش از 40 رشته صنعتي و غيرصنعتي هم اكنون در كشور فعال شده و ما معتقديم حل مشكل مسكن و اشتغال مي تواند بسياري از معضلات امنيتي، سياسي، فرهنگي، اجتماعي و نهايتا اقتصادي را برطرف كند.
وي در مورد وضعيت مسكن روستايي و شهري تصريح كرد: هم اكنون بيش از يك ميليون و200 هزار واحد مسكن شهري و روستايي در كشور نياز است كه براي حل مشكل نيازمند يك اراده جدي براي ساخت و ساز كم قيمت اما با دوام هستيم.
وزير مسكن و شهرسازي همچنين در جريان بازديد از پروژه مسكن مهر در شهرستان كوثر گفت: در سطح كشور يك ميليون نفر در قالب طرح مسكن مهر ثبت نام قطعي كرده و براي اين تعداد نيز زمين مورد نياز تامين شده است.
نيكزاد افزود: تا پايان اسفندماه امسال 50 هزار واحد مسكوني در قالب اين طرح در سطح كشور به بهره برداري مي رسد.
وي سهميه مقاوم سازي مسكن روستايي استان را در سال گذشته 6 هزار و814 واحد اعلام كرد و گفت: از اين تعداد بالغ بر 3 هزار و300 نفر با مراجعه به بانك ها تسهيلات خود را دريافت كرده اند.
نيكزاد در بازديد از طرح 2 هزار واحدي مسكن مهر شهرك ولي عصر«عج» شهرستان نمين 20ميليارد ريال براي آماده سازي و تامين زيرساخت هاي رفاهي از قبيل آب، برق، تلفن، گاز و جدول گذاري آنان تخصيص داد.
اين گزارش حاكيست وزير مسكن و شهرسازي در جريان سفر به اردبيل از پروژه هاي مسكن مهر در شهرهاي اردبيل و گيوي نيز بازديد كرد و كلنگ احداث پروژه 200واحدي پزشكان اردبيل نيز به زمين زده شد.

 



اخبار ادبي و هنري

حضور يوسف پيامبر(ع) در جشنواره فجر
براي جست وجوي حقيقت و عدالت
فيلم سينمايي «يوسف پيامبر(ع)» ساخته فرج الله سلحشور در بخش مسابقه «در جست وجوي حقيقت و عدالت» بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر با ديگر آثار اين بخش به رقابت مي پردازد.
مسعود شاهي دبير جشنواره فيلم فجر گفت: فيلم حضرت يوسف پيامبر عليه السلام از جمله آثار ارزشمندي است كه به دليل نمايش مجموعه تلويزيوني اين فيلم، در بخش خارج از مسابقه به نمايش درمي آيد، اما با توجه به اين كه ما در بخش بين الملل با چنين محدوديتي روبه رو نيستيم اين اثر ارزشمند در بخش مسابقه در جست وجوي حقيقت و عدالت به نمايش درمي آيد تا امكان رقاابت بين المللي اين فيلم از بين نرود.
بيست و هشتمين جشنواره بين المللي فيلم فجر 5 تا 15بهمن برگزار مي شود.
صدور پروانه ساخت براي اخراجي ها3
روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري به طور رسمي صدور پروانه ساخت براي فيلم «اخراجي ها3» به كارگرداني و تهيه كنندگي مسعود ده نمكي را اعلام كرد. در همين حال مسعود ده نمكي از آغاز پيش توليد اين فيلم خبر داد.
وي به فارس خبر داد كه درآمد فروش اخراجي ها3 به تدوين «فرهنگنامه اسارت و آزادگان» اختصاص خواهد يافت.
پانزدهمين گردهمايي مديران كتابخانه ها
پانزدهمين گردهمايي دو روزه مديران كل كتابخانه هاي كشور، از ديروز در سالن اجلاس كتابخانه پارك شهر آغاز شد.
امروز در دومين روز اين گردهمايي، مديران كل كتابخانه هاي كشور با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، برنامه و بودجه نهاد كتابخانه ها را تبيين مي كنند.
در حاشيه اين گردهمايي نيز پايگاه اطلاع رساني ايران نمايه توسط دبيركل نهاد كتابخانه ها رونمايي مي شود. از طريق اين پايگاه، كاربران مي توانند به اطلاعات مقاله شناختي خود دست يابند.
تاثير شعر انقلابي ايران بر ادبيات عرب
به روايت شاعر عراقي
سمير مقبل شاعر و پژوهشگر پارسي گوي عراقي در مراسم افتتاحيه چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر در خصوص تاثيرات زبان و ادبيات فارسي بر شعر عرب سخنراني مي كند. مرتضي اميري اسفندقه، دبير علمي چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر در گفت وگو با روابط عمومي اين جشنواره ضمن اعلام اين خبر فوق گفت: در برنامه ريزي صورت گرفته علاوه بر سخنراني مسئولين كشوري و استاني و شعرخواني تني چند از شاعران پيشكسوت، سمير مقبل شاعر عراقي حاضر در جلسه از تاثيرات شعرهاي انقلابي جمهوري اسلامي ايران در زبان و ادبيات عرب، سخن مي گويد. وي اضافه كرد: همچنين مراسم آيين نوحه سرايي بومي استان و نيمه خواني از ديگر برنامه هاي تدارك ديده شده در آيين گشايش چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر است. چهارمين جشنواره بين المللي شعر فجر بهمن ماه سال جاري در سراسر كشور برگزار مي شود.
نمايش اسناد محرمانه ساواك در فرهنگسراي انقلاب
نمايشگاه تصاوير عزاداري عاشورايي و اسناد محرمانه ساواك و شهرباني دوره هاي پهلوي اول و دوم كه مختص به اقصي نقاط كشور اسلامي مان است در فرهنگسراي انقلاب برگزار شده است.
اين نمايشگاه به جهت روشن شدن زواياي پنهان مبارزات عاشورايي مردم انقلابي و هميشه در صحنه در نگارخانه مهر اين فرهنگسرا در معرض ديدعلاقمندان و عموم مردم قرار گرفته است.
اين نمايشگاه همزمان با سالروز شهادت مظلومانه نواب صفوي شامل 30تصوير و 30 سند محرمانه ادوار تاريخي معاصر است.
حراج آثار هنري دانشجويان
سومين نمايشگاه حراج آثار هنري دانشجويان و فارغ التحصيلان هنر روز جمعه 25 ديماه در فرهنگسراي شفق برگزار مي شود. اين نمايشگاه جمعه آخر هر ماه برپا مي گردد.

 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14