(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14



شنبه 26 دي 1388- شماره 19560
 

16 كشته در غرب پاكستان نتيجه حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا
علامه فضل الله سكوت اعراب در قبال غزه را مايه ننگ دانست
مردم بلغارستان عليه طرح استراق سمع دولت به خيابان ها ريختند
نامه سرگشاده كودكان غزه به بان كي مون نگذاريد جنايت صهيونيست ها تكرار شود
آمريكا «فضولي» نكند!
نظاميان اسرائيلي براي انجام رزمايش در مرز لبنان مستقر شدند
25شهيد و 72 مجروح حاصل سه عمليات تروريستي در نجف اشرف
تظاهرات عليه وزير خارجه اسرائيل در نيكوزيا آدمكش را از قبرس اخراج كنيد
هشدار 150 عالم ديني در صنعا آمريكا از يمن بيرون نرود ، بيرونش مي كنيم
مرگبارترين سال براي ناتو



16 كشته در غرب پاكستان نتيجه حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا

حمله هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا به نوار قبايلي شمال غرب پاكستان، 16 غيرنظامي را به كام مرگ فرستاد.
به گزارش خبرگزاري فارس، آمريكا در ادامه حملات هوايي خود به وزيرستان شمالي، پنج شنبه گذشته روستايي را در مناطق جنوبي اين ايالت هدف حمله موشكي قرار داد. در اين حمله كه به وسيله هواپيماهاي بدون سرنشين انجام شد، 16 نفر كشته و تعدادي نيز مجروح شدند. منابع وابسته به طالبان اعلام كردند هيچ يك از شبه نظاميان و رهبران اين گروه در اين حمله آسيبي نديدند.
خبر ديگر از پاكستان اين كه، «يوسف رضا گيلاني» نخست وزير اين كشور، عليه سياست هاي دوگانه آمريكا در منطقه اعتراض كرد.

 



علامه فضل الله سكوت اعراب در قبال غزه را مايه ننگ دانست

مرجع شيعه لبنان سكوت اعراب در برابر جنايات رژيم صهيونيستي در غزه را مايه ننگ آنها دانست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، علامه محمدحسين فضل الله در خطبه هاي نمازجمعه بيروت اظهار داشت، برخي از اعراب نه تنها در مقابل حملات و جنايات رژيم صهيونيستي عليه غزه سكوت مي كنند بلكه اين اقدامات تروريستي را به عنوان امنيت قومي توجيه مي كنند، در حالي كه ما از جاي ديگر از تركيه و از زبان نخست وزير اين كشور مي شنويم كه جنايات رژيم صهيونيستي را محكوم مي كند و از سازمان ملل خواستار برخورد با اين رژيم مي شود.
وي افزود، رژيم صهيونيستي در ادامه جناياتش با مصر همكاري مي كند و ديوار فولادي در مرزهاي مصر و نوارغزه مي سازد تا بر يهوديت خود تاكيد كند.

 



مردم بلغارستان عليه طرح استراق سمع دولت به خيابان ها ريختند

صدها تن از مردم بلغارستان در اعتراض به طرح دولت براي شنود اطلاعات خصوصي مردم، مقابل ساختمان پارلمان تجمع كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، صدها تن از مردم بلغارستان روز پنجشنبه در اعتراض به طرحي كه حريم خصوصي بيش از هفت ميليون بلغاري را تهديد مي كند، مقابل ساختمان پارلمان اين كشور در «صوفيه» تجمع كردند.
بازرسي نامه هاي الكترونيك و شنود مكالمات تلفني مردم، از جمله موارد طرحي است كه دولت به بهانه مبارزه با فساد به مجلس اين كشور ارائه كرده است. مخالفان با تجمع مقابل ساختمان مجلس، از نمايندگان خود خواستند به اين طرح راي مثبت ندهند.

 



نامه سرگشاده كودكان غزه به بان كي مون نگذاريد جنايت صهيونيست ها تكرار شود

صدها كودك فلسطيني با ارسال نامه اي سرگشاده به سازمان ملل خواستار اقدام فوري اين سازمان براي توقف جنايات رژيم صهيونيستي شدند.
به گزارش خبرگزاري قدس، صدها كودك فلسطيني روز پنجشنبه با گراميداشت ياد و خاطره شهداي جنگ 22 روزه غزه با برگزاري راهپيمايي از شهر غزه به سمت مراكز سازمان ملل در اين شهر و امضا نامه اي به اين سازمان، از مسئولان و دبيركل سازمان ملل خواستند تا جلوي جنايات رژيم صهيونيستي را بگيرند.
كودكان فلسطيني در اين نامه خواستار اجراي عدالت درباره كشتار فلسطيني و آسيب هاي صورت گرفته به شهر غزه در طول جنگ از سوي رژيم صهيونيستي شدند.
اين كودكان در نامه خود نوشتند: ما مي خواهيم خلبان هايي كه بر سر خانه ها و ساختمان هاي عمومي ما بمب انداختند، محاكمه شوند.
در اين نامه از سازمان ملل خواسته شده است رژيم صهيونيستي را ملزم به رعايت حقوق كودكان فلسطيني كند.
اين راهپيمايي توسط جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) سازماندهي شده بود.
سازمان عفو بين الملل نيز در بيانيه اي خواستار پايان دادن فوري به محاصره غزه توسط رژيم صهيونيستي شد.
مديربخش خاورميانه عفو بين الملل دراين باره گفت، اسرائيل به عنوان يك نيروي اشغالگر براساس قوانين بين المللي موظف است از رفاه مردم غزه اطمينان حاصل كند و آب، غذا، مسكن، بهداشت و آموزش را براي آنان تامين كند.
انجمن هاي فلسطيني و عربي نيز در روز پنج شنبه در برلين تجمع كردند و خواستار پايان دادن به محاصره غزه و كمك رساني به مردم محروم اين منطقه شدند.
تجمع كنندگان اظهار داشتند كه ارتش اسرائيل همچنان به بمباران مناطق اشغالي ادامه مي دهد و مردم فلسطين از سوي اين رژيم مورد تهديد و آزار قرار مي گيرند.
بزرگ ترين هيئت پارلماني اروپا نيز روز گذشته به منظور بازديد از فجايع جنگ 22 روزه وارد نوار غزه شد.
اين هيئت كه متشكل از 50 نماينده از 12 كشور اروپايي است قرار است با مشاهده عيني خرابي ها و فجايع رژيم صهيونيستي در غزه اين مشاهدات را به مقام هاي پارلماني و ملت هايشان منعكس كنند. اين سفر از سوي كميته اروپايي لغو محاصره غزه كه مقر آن در بروكسل است تدارك ديده شده است.
موضع گيري جديد
عليه اسرائيل
اسماعيل هنيه نخست وزير منتخب دولت فلسطين خواستار تشكيل محوري متشكل از كشورهاي مصر، عربستان، سوريه، تركيه و ايران براي ايجاد موازنه جديد در منطقه شد. هنيه گفت، در شرايط حاضر با توجه به اينكه راه مذاكره شكست خورده است بايد از سوي فلسطينيان و كشورهاي عربي راهبرد جديدي اتخاذ شود و ابتكار عمل را به دست گيريم. وي افزود، ما در راه تحقق آشتي ملي جدي هستيم و صداقت داريم و معتقديم كه برقراري آشتي ملي يك ضرورت است.
«خليل الحيه» عضو دفتر سياسي حماس نيز از هرگونه مذاكره با رژيم صهيونيستي انتقاد كرد و گفت طرح صلح به بن بست رسيده است.
وي با تاكيد بر پايبندي جنبش حماس به اصول ملي فلسطين به ويژه پرونده آوارگان فلسطيني عنوان داشت: حماس با هرگونه چشم پوشي از مسئله آوارگان فلسطيني مخالف است و اين موضوع را مهمترين اصل موضوع فلسطين مي داند كه قابل بررسي و يا كوتاهي نيست.
«زياد الظاظا» وزير اقتصاد دولت حماس و معاون اسماعيل هنيه نيز در يك كنفرانس خبري تاكيد كرد؛ اعمال فشارها عليه ملت فلسطين در غزه هرگز به نتايجي كه اشغالگران اسرائيلي انتظار آن را دارند منجر نخواهد شد.
وي در مورد موضوع ساخت ديوار فولادي در مرزهاي مصر و غزه نيز تاكيد كرد: ما از مسئولان مصري انتظار داريم كه ساخت اين ديوار را متوقف كنند.
وي افزود: رايزني ها با رهبران مصري با هدف كاهش مشكلات شهروندان فلسطيني در نوار غزه هم چنان ادامه دارد.
از سوي ديگر، به دنبال شايعات رسانه هاي خبري صهيونيستي و تشكيلات خودگردان مبني بر تنش در روابط حماس و مصر، سخنگوي وزارت امور خارجه اين كشور بن بست در روابط قاهره و حماس را تكذيب كرد.
براساس گزارش مركز اطلاع رساني فلسطين، حسام زكي، سخنگوي وزارت خارجه مصر در كنفرانسي خبري در قاهره اظهار داشت كه مصر هميشه بر اين نكته تاكيد كرده است كه جنبش مقاومت اسلامي حماس بخشي از جامعه فلسطين است.
وي افزود: اختلافات ايدئولوژيك و سياسي با رويكردها و سياست هاي حماس نه مانعي براي تعامل با اين جنبش در گذشته بوده و نه در آينده هم مانعي خواهد بود.
هم چنين «خالد مشعل»، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس با اشاره به اينكه هيچ مشكلي ميان حماس و مصر وجود ندارد، تاكيد كرد كه وي آماده سفر به قاهره در اسرع وقت است.
ادامه اعتراضات
به ساخت ديوار فولادي
گروه هاي فلسطيني روز گذشته در اعتراض به ساخت ديوار فولادي در مرز مصر با نوار غزه در برابر سفارت مصر در بيروت تجمع كردند و شعارهاي ضد صهيونيستي سر دادند. كميته شكستن محاصره غزه نيز اقدامات مسئولان مصري از جمله ساخت ديوار فولادي براي تشديد محاصره ملت فلسطين را محكوم كرد.
اين كميته اعلام كرد مسئولان مصري علاوه بر احداث ديوار فولادي، احداث 23 برجك نگهباني پيشرفته در مرز اين منطقه در روزهاي آينده را نيز آغاز خواهد كرد.
گروه اخوان المسلمين مصر نيز از مسئولان مصري خواستند ساخت ديوار مرگ را پايان دهند.
در همين رابطه مجمع اتحاد دانشجويان جهان اسلام نيز با صدور بيانيه اي ساخت ديوار فولادي مصر در نوار غزه را محكوم كرد.
منابع امنيتي مصر اعلام كردند كه سفر يك هيئت نظامي آمريكايي به مرز مصر با غزه كه با هدف بازديد از ساخت ديوار فولادي قرار بود صورت بگيرد لغو شد.

 



آمريكا «فضولي» نكند!

آمريكايي ها معتقدند كشورشان مدت هاست كه نقشي خيلي كم اهميت تر از سابق در دنيا ايفا مي كند!
دست كم، اين نتيجه تحقيقاتي است كه اخيرا مركز تحقيقاتي «پيو» تحت عنوان «جايگاهي كه آمريكا در جهان دارد»، منتشر كرده است! به اين ترتيب، آن 45 درصد شهروندي كه 10 سال پيش معتقد بودند كه آمريكا مهمترين جايگاه را دارد، حالا تعدادشان به فقط 25 درصد رسيده، درحالي كه آنهايي كه برعكس اين فكر مي كرده اند، امروز 41 درصد آمريكايي ها را تشكيل مي دهند! به غير از اين، امروز 49 درصد آمريكايي ها معتقدند كه كشورشان بايد به جاي فضولي در كار ديگر كشورها، سرش به كار خودش گرم شود، اينكه چطور به بهترين وجه به امور مردمش رسيدگي كند! و بعد هم، 78 درصد آمريكايي ها مي گويند، كشورشان بايد بيشتر بر روي مسائل ملي تمركز كند، نيروهاي خودش را بسازد و به رفاه مردم خودش بپردازد، درحالي كه فقط 14درصد هستند كه فكر مي كنند آمريكا بايد «بين المللي» فكر كند! ديگر اينكه، 44درصد آمريكايي ها فكر مي كنند كه چين قدرتمندترين اقتصاد را دارد (در مقابل 30 درصد در سال 2008)، و 41 درصد هم معتقدند كه آمريكا از اين لحاظ از چين عقب مانده است! جالب تر از همه اينكه، مركز «پيو» همين تحقيقات را در بين 642 عضو «شوراي روابط خارجي» واشنگتن انجام داده كه يك «اتاق فكر» است كه سرمايه اش را 200 شركت چندمليتي تأمين مي كنند و متشكل از 4200 كارمند بلندپايه سابق و ديگر شخصيت هاي سياسي آمريكاست، و متوجه شده كه جواب ها زمين تا آسمان فرق دارند! مثلا، 50درصد اعضاي اين شورا از افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق حمايت مي كنند، در حاليكه فقط 32 درصد از مردم «عادي» آمريكا آن را مي پذيرند و 40 درصد هم خواستاركاهش اين نيروها هستند!
¤ سرويس خارجي كيهان

 



نظاميان اسرائيلي براي انجام رزمايش در مرز لبنان مستقر شدند

روزنامه شرق الاوسط نوشت، رژيم صهيونيستي با استقرار تجهيزاتش در مرز با لبنان براي رزمايش آماده مي شود.
به گزارش واحد مركزي خبر، اين روزنامه چاپ لندن افزود، انتقال اين تجهيزات به منطقه مرزي با لبنان، در وضعيتي صورت مي گيرد كه ميان لبنان و اسرائيل به خاطر تهديدهاي مقامات اسرائيلي عليه لبنان، تنش وجود دارد.
شرق الاوسط نوشت، گشت زني گشتي هاي اسرائيلي در شهرك هاي شمالي هم مرز با لبنان افزايش يافته و استحكامات و تجهيزات نظامي در حال استقرار در نقاط مرزي است.
اين روزنامه چاپ لندن همچنين تصريح كرد، مقامات لبناني، بارها از تهديدات رژيم صهيونيستي و نقض حريم هوايي اين رژيم به مقامات سازمان ملل شكايت كرده اند و با اينكه نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل موسوم به يونيفيل اين تحركات را به دقت زير نظر دارند ليكن سران لبنان خواستار ضمانت اجراهاي مستحكم تري براي اين تهديدات هستند.
به نوشته شرق الاوسط در سفرهاي اخير ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان به واشنگتن و فرانسه اين تهديدات و نقض قطعنامه سازمان ملل گوشزد شده است ليكن باراك اوباما و نيكلا ساركوزي در جريان اين سفرها اعلام كرده اند كه حمله اي صورت نخواهد گرفت.
از سوي ديگر، منابع فرانسوي اعلام كردند كه رئيس جمهور آمريكا در ديدار با سليمان به وي خاطر نشان كرده است كه دستيابي جنبش حزب الله لبنان به موشك هاي زمين به هوا مي تواند به عمليات نظامي اسرائيل عليه جنبش حزب الله منجر شود. كه در اين صورت، آمريكا نمي تواند اسرائيل را مهار كند.
اين در حالي است كه سيدحسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان و ديگر مقامات اين حزب بارها اعلام كردند كه از جنگ رواني دشمن صهيونيستي و تهديدهاي توخالي اين رژيم هراسي ندارند و در صورت بروز اين حماقت از سوي اين رژيم آمادگي مقابله را دارند.
در همين رابطه جيمز جونز مشاور امنيت ملي آمريكا پس از سفر به عربستان سعودي در سفري از پيش اعلام نشده وارد بيروت پايتخت لبنان شد.
روزنامه بيرق چاپ لبنان با اشاره به خبر سفر مشاور امنيت ملي آمريكا به اين كشور اعلام كرد كه جونز در اين سفر با ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان ديدار و درباره تحركات گسترده در منطقه و چگونگي همكاري راهبردي لبنان با آمريكا گفت وگو كرد.ميشل سليمان در اين ديدار مسئله پايبند نبودن اسرائيل به تعهدات خود در مورد نقض حريم هوايي و زميني لبنان و همچنين مسئله عقب نشيني از روستاي اشغالي غجر را مطرح و خواستار موضع گيري هرچه سريع تر آمريكا شد.

 



25شهيد و 72 مجروح حاصل سه عمليات تروريستي در نجف اشرف

سه انفجار پي درپي در نجف اشرف، 25 شهيد و 72 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، پنجشنبه گذشته حدود 500 متري حرم حضرت علي(ع) شاهد سه انفجار پي درپي بود. تروريست ها در اين انفجارها كه در خيابان «الرسول» روي داد، مردم عادي كوچه و بازار را هدف قرار دادند.
«جواد الفرعاوي»، نايب رئيس كميته امنيتي استان نجف، بعثي ها و تكفيري ها را عامل اين انفجارها دانست. «فوزي اكرم»، نماينده مجلس عراق نيز به خبرگزاري فارس گفت: بعثي هاي عراق تحت حمايت آمريكا قرار دارند.در همين حال، يك سركرده شبكه «القاعده» به نام «خالد الخنفسي» هنگام ورود به كربلا، توسط نيروهاي امنيتي عراق بازداشت شد.
در بغداد نيز يك دادگاه جنايي 11 متهم انفجارهاي چهارشنبه 28 مرداد را به اعدام با چوبه دار محكوم كرد. اين انفجارها 95 شهيد و 203 مجروح برجاي گذاشته بود.
روابط راهبردي كردها
و شيعيان
«جلال طالباني» رئيس جمهور عراق و «سيدعمار حكيم»، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، روابط ميان كردها و شيعيان در عراق را راهبردي خواندند.
طالباني كه رياست اتحاديه ميهني كردستان را نيز برعهده دارد، در تفرجگاه «دوكان» در شمال عراق عمار حكيم را به حضور پذيرفت و طي اين ديدار، مسايل داخلي عراق و منطقه مورد بررسي قرار گرفت.
ساير رويدادها
¤ به گزارش ايرنا، مقامات عربستان از حضور «محمد العريفي» در يك همايش ديني جلوگيري كردند. كويت نيز ورود العريفي به اين كشور را ممنوع كرد. اين اقدام دولت كويت در واكنش به توهين اخير العريفي نسبت به آيت الله «سيدعلي سيستاني» مرجع عالي شيعيان عراق صورت گرفت.
¤ كميسيون عالي و مستقل انتخابات عراق اعلام كرد، 500 كانديدا به دليل آنكه مشمول قانون شوراي دادخواهي و عدالت شده اند، از مشاركت در انتخابات پارلماني اين كشور منع شدند. در عراق 15 حزب حق مشاركت در انتخابات را ندارند.

 



تظاهرات عليه وزير خارجه اسرائيل در نيكوزيا آدمكش را از قبرس اخراج كنيد

مردم قبرس در اعتراض به سفر وزير خارجه رژيم صهيونيستي به اين كشور مقابل سفارت اين رژيم تجمع اعتراض آميز برپا كردند.
به گزارش خبرگزارس فارس به نقل از مركز اطلاع رساني فلسطين، گروهي از سازمان هاي جامعه مدني، احزاب سياسي قبرس، آوارگان فلسطيني و اقليت هاي عربي و اسلامي عصر روز پنج شنبه در اعتراض به سفر «آويگدور ليبرمن» وزير خارجه رژيم صهيونيستي به قبرس در مقابل سفارت اسرائيل در نيكوزيا پايتخت قبرس تظاهرات كردند. آنها وزير خارجه اسرائيل را قاتل و آدمكش خواندند و خواستار اخراج او از نيكوزيا شدند.
شركت كنندگان در اين تظاهرات با در دست داشتن پارچه نوشته هايي در محكوم كردن ورود ليبرمن به كشورشان، شعارهايي در محكوميت رژيم اشغالگر قدس و تجاوز اين رژيم به نوار غزه سر دادند.
رژيم صهيونيستي از 27 دسامبر سال 2008 تا 18 ژانويه 2009 ميلادي به مدت 22 روز نوار غزه را آماج حملات خود قرار داد كه در جريان آن بيش از 1450فلسطيني شهيد و 5500 نفر ديگر زخمي شدند و سه ميليارد دلار به ساختار زيربنايي اين منطقه زيان وارد شد.
خبر ديگر اينكه سفير رژيم صهيونيستي در امان پايتخت اردن از يك انفجار جان سالم به در برد.
سفارت رژيم صهيونيستي در اردن اعلام كرد يك بمب در نزديكي خودرو ديپلمات اسرائيلي كه در فاصله كمي از پل «ملك حسين» قرار داشت، منفجر شده اما اين امر تلفاتي را به همراه نداشته است. اين پل در فاصله حدود 50 كيلومتري غرب امان قرار داد.
اين در حالي است كه خبرنگار الجزيره در «امان» پايتخت اردن تاكيد كرد كه خودرو سفر رژيم صهيونيستي در اين عمليات انفجاري هدف قرار گرفته بود اما درباره اين كه آيا او سوار بر خودرو بوده است يا خير خبر تاييد شده اي در دست نيست. ضمن اين كه خودرو سفير رژيم صهيونيستي زرهي بوده و وي تحت تدابير امنيتي شديد از سوي دولت اردن در اين كشور تردد مي كند.

 



هشدار 150 عالم ديني در صنعا آمريكا از يمن بيرون نرود ، بيرونش مي كنيم

علماي ديني يمن مخالفت خود را با هرگونه مداخله سياسي، امنيتي و نظامي خارجي در امور داخلي كشورشان اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، بيش از 150 تن از علماي يمن با امضاي بيانيه اي، تاكيد كردند: با هرگونه توافقنامه امنيتي، نظامي با طرف هاي خارجي مخالف بوده و آن را مغاير با دين و به ضرر منافع كشور مي دانند.
به گزارش ايسنا، علماي يمني در بيانيه خود خاطر نشان كردند: در صورت هرگونه جنگ در كشورمان، دعوت به مقابله به مثل و جنگ متقابل خواهيم كرد.
در اين بيانيه، علماي ديني يمن مخالفت خود را با هرگونه پايگاه نظامي در خاك يمن و يا آب هاي اين كشور اعلام كرده و روحانيون يمن، كشتار بي گناهان و هرگونه حمله عليه آنها را حرام دانستند.
در بيانيه علماي يمني، حمله نيروهاي آمريكايي به استان «ابين» كه موجب كشته شدن 62 زن و كودك گرديد به شدت محكوم شده است.
در اين حمله كه طي ماه گذشته ميلادي با شليك موشك هاي كروز و هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي و هماهنگي يمن صورت گرفت دو كشور ادعا كردند، پايگاه آموزش القاعده در استان ابين را هدف قرار دادند.
يكي از روحانيون برجسته يمني نيز با هشدار درباره تلاش كشورهاي غربي براي سلطه بر اين كشور، بر ضرورت احترام به استقلال يمن و دخالت نكردن در امور داخلي آن تاكيد كرد.
شيخ «عبدالمجيد الزنداني» عضو هيئت علماي يمن و رئيس دانشگاه «الايمان» در گفت وگو با شبكه خبري «العالم» اظهار داشت: مسئولان كشورهاي بزرگ از چند ماه پيش اذعان مي كنند كه يمن به سوي ناآرامي و شكست پيش مي رود و يمن به افغانستان يا عراق ديگري تبديل خواهد شد و آنها كنفرانسي براي بررسي مسائل اين كشور برگزار خواهند كرد. وي هشدار داد: دخالت هاي خارجي موجب تحميل سلطه بيگانگان در يمن خواهد شد و اهداف هرگونه كنفرانسي درباره يمن، بايد واضح و روشن باشد.
اعتراض 150 روحاني شاخص يمني به توافقنامه سري دولت علي عبدالله صالح با مقامات نظامي آمريكا كه مبتني بر واگذاري غيررسمي دائمي جزيره استراتژيك «سكوترا» و تبديل آن به بزرگترين پايگاه نظامي آمريكا در جهان مي باشد، تحولات داخلي يمن را به نقطه حساس و تعيين كننده اي رسانده است.
توافقنامه سري صنعا - واشنگتن درگيري هاي داخلي با دولت علي عبدالله صالح را مشروعيت و عمق بيشتري بخشيده و باعث تشديد اين درگيري ها شده است. دولت صنعا 12 سال پس از آنكه از حملات مستقيم مخالفان خود در بخش جنوبي يمن آسوده بود اينك با فعال شدن جنبش جنوبي ها مواجه گرديده است. نيروهاي الحوثي نيز كه اينك به بخش اعظم مناطق شمالي يمن احاطه دارند و راههاي استراتژيك منتهي به استانهاي صعده، حجه، عمران، اب و ابين را در اختيار گرفته اند، خواستار توقف فوري همكاري هاي نظامي دولت با نظاميان آمريكايي شده اند.
روزنامه كيهان شنبه هفته گذشته در يادداشت روز خود پرده از تلاش آمريكا براي تصرف جزيره حساس «سكوترا» كه در دهانه باب المندب واقع و بر شاخ آفريقا، درياي سرخ، خليج عدن و شبه جزيره عربستان اشراف دارد، برداشت. اين افشاگري موجي از اعتراضات را در سطح جهان اسلام و عرب در پي داشت. اعتراض 150 روحاني شيعه يمني مبارزه نيروهاي حوثي با نفوذ آمريكا و اسرائيل در يمن را وارد مرحله تازه اي مي كند و اين مي تواند به يك دگرگوني اساسي در يمن طي ماههاي آينده منجر شود.
همچنين خالد العبود «دبيرمجلس مردم سوريه با بيان اينكه آتش درگيري و جنگ در يمن را قدرت هاي بين المللي برپا كرده اند اظهار داشت: اين جنگ براي تضعيف عربستان و نه يمن به راه افتاده است.
وي در گفت وگو با برنامه «مع الحدث» (با رويدادها) شبكه خبري العالم گفت: آتش جنگ يمن، زماني شعله ور گرديد كه عربستان از بازي آمريكا در منطقه خارج شد.
در همين حال، منابع آمريكايي از تماس هاي محرمانه سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، با عزت الدوري معاون ديكتاتور معدوم سابق عراق و سركرده بعثي ها در يمن پرده برداشتند.
به گزارش مهر به نقل از خبرگزاري آمريكايي «يوپي اي»، مسئولان سيا مدعي شده اند كه هدف از اين تماس ها، تلاش براي گفت وگو درباره توافقنامه سياسي ميان شورشيان و دولت عراق است؛ اما منابع مطلع تصريح كردند: مزدوران مبارزه با تروريسم آمريكا با افسران سازمان اطلاعاتي سابق بعث براي مقابله با تهديد القاعده و جنگجويان الحوثي در يمن همكاري مي كنند.
گزارش خبرگزاري فارس نيز حاكي است، «اكمل الدين احسان اوغلو» دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي با اشاره به درگيري هاي يمن درباره تبديل شدن اين كشور به افغانستان دوم هشدار داد.
اوغلو، شرايط جغرافيايي يمن را مشابه افغانستان دانست.

 



مرگبارترين سال براي ناتو

روزنامه لوموند فرانسوي با اعلام اينكه بيش از 500 نظامي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) طي سال گذشته ميلادي در افغانستان كشته شدند، 2009 را مرگبارترين سال براي نظاميان ناتو دانست. به گزارش خبرگزاري فارس، روزنامه لوموند نوشت، از زمان مداخله نيروهاي خارجي در افغانستان (بهار سال 1380) تاكنون، سال 2009 مرگبارترين سال براي نظاميان ناتو بوده است. در اين سال 520 تن از نيروهاي اين سازمان كشته شده اند و اين رقم در سال 2008 تقريبا نصف آن (حدود 295 نفر) بود.
طبق اين گزارش، بخش اعظم عملياتي كه نيروهاي ناتو را هدف گرفته اند، جنوب افغانستان به خصوص در ولايت قندهار و هلمند و همچنين، شرق اين كشور بوده است.
ظرف سال گذشته ميلادي 108 نظامي انگليسي در افغانستان كشته شده اند و به اين ترتيب، شمار تلفات ارتش انگليس از زمان حمله به افغانستان و اشغال اين كشور در سال 2001 ميلادي، به 245 نفر رسيد. از سوي ديگر، بر اساس آمارهاي رسمي وزارت دفاع آمريكا (پنتاگون) از سال 2001 تا 24 دسامبر سال 2009 (4 دي)، 859 نظامي آمريكايي در افغانستان كشته شده اند كه اين امر نشان مي دهد سال 2009 خونبارترين سال براي آمريكا در افغانستان به شمار مي رود.

 

(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14